eitaa logo
تربیت دینی کودک و نوجوان
20.1هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
1.3هزار ویدیو
1.6هزار فایل
✅انواع روش های تربیت دینی 1️⃣ آشنایی با اصول و روشهای تربیت کودک و نوجوان؛ 2️⃣ چگونگی رفتار با نوجوانان و کودکان؛ 💯زیر نظر اساتید و مربیان با تجربه در حوزه کودک و نوجوان تبلیغات 👇 https://eitaa.com/tablighatdini ارتباط با ادمین: @Mostafa_m_p
مشاهده در ایتا
دانلود
فقيه تر از او نديده ام٠٠٠٠٠٠٠٠🌸 ✍ زهري سنّي ميگويد : ✨ما رأيت أحدا أفقه من زين العابدين، لكنّه قليل الحديث✨ 🍀ترجمه : من فقيه تر از امام سجاد عليه السلام نديده ام. 📚شذرات الذهب،ج١ص٣٧٥. به کانال ملحق شوید: @tarbiatkoodak_nojavan
اگر معارف اهل بيت (ع) به درستي آموزش داده شود، همگان جذب آنان مي شوند، زيرا معارف آنها با فطرت انسان همسويي کامل دارد. امروزه دنياي غرب با توجه به خطري که از اشاعه اين مفهوم و قدرت سازندگي آن در نسلهاي جوان و نوجوان احساس مي کند، تلاش مي کند به شيوه‏ هاي مختلف، چهره مهدي موعود (عج) و وضعيت آخرالزمان را مخدوش و نگران کننده ارائه دهد. در اکثر فيلمهايي که با اين هدف ساخته شده، منجي فردي جنايت پيشه، جنگ افروز و مسلح به انواع سلاحهاي عجيب و غريب نشان داده مي شود که دنيا را زير و رو کرده و ملتها را در آستانه يک فاجعه فراگير انساني قرار مي دهد. اين نوع تبليغات منفي که جرايد و مجلات و پرده سينماها تا بازيهاي کامپيوتري را اشغال کرده، درصدد نابود ساختن فرهنگ مهدويت است. در نتيجه در روزگار ما ضرورت آشناسازي اقشار مختلف جامعه با فرهنگ مهدويت، بيش از پيش احساس شده و وظيفه ‏اي است که در پاسداري از اين ميراث الهي به عهده نظام اسلامي، نهادهاي مسئول و خانواده ‏ها نهاده شده است. در اين ميان، آشنا سازي کودکان و نوجوانان با اين فرهنگ و انديشه حائز اهميت است. متولياني که در عرصه مهدويت فعاليت مي کنند، آموزش مهدويت به اقشار جامعه را بايد از سنين کودکي آغاز کنند. دشمنان اسلام با برنامه هاي مختلف در صدد از بين بردن نام حضرت مهدي (عج) هستند و با ساختن بازيها، کارتونها و فيلمها و مستندهايي هدفدار، يک منجي وارداتي با شاخصه هاي دلخواهشان در اذهان مخاطبان خود القا مي کنند. در مقابل اين اقدامات گسترده دشمنان براي خدشه دار کردن مهدويت شيعه، لازم و واجب است که به بحث مهدويت در حوزه کودک بيشتر از پيش توجه شود.
توجه به اينکه ويژگي انسان منتظر، آمادگي است؛ يعني نسل منتظر، کودک و نوجوان و جوان بايد بداند که در عصر ظهور داراي چه نقشي است و انسان منتظر بايد آمادگي کارگزاري حکومت جهاني داشته باشد، پرداختن به آموزه مهدويت در حوزه کودک و نوجوان چه ضرورتي دارد؟مي توان اعتقادات ديني و پايبندي به مقام ولايت را در کودکان نهادينه کرد. در روايات و سخنان بزرگان بر لزوم توجه به بحث تعليم و تربيت در حوزه کودک و نوجوان بسيار توجه شده است. به عنوان مثال در روايات است که آموزش و تعليم در دوران کودکي همچون نوشته بر سنگ است. آموزش مهدويت و مفاهيم ديني در کودکي ماندگاري بيشتري دارد. کودکان و نوجوانان مثل زمينهاي حاصل خيز، آماده بذرافشاني هستند. اگر بذر مناسب بر آنها پاشيده شود، محصول مفيدي نيز خواهند داشت. اما اگر بذر، علف باشد به کانال ملحق شوید: @tarbiatkoodak_nojavan
💐حضرت علی اکبر، شبیه حضرت مهدی عليهما السلام همه شنیده‌ایم وقتی حضرت ع در به میدان رفت ع درباره وی فرمود: جوانی به سوی آنها رفت که صورت و اخلاقش (خَلقاً و خُلقا) شبیه رسول الله ص بود. 📚اللهوف،ص113. ⬅️ اما شاید نشنیده باشیم که خود ص فرمود: المهدي من ولدي اسمه اسمي و كنيته كنيتي أشبه الناس بي خَلقاً و خُلقاً؛مهدی از فرزندانم و اسم او اسم من(محمد) و کنیه او کنیه من(ابوالقاسم) است. او در صورت و سیرت(اخلاق) شبیه من است. 📚كفاية الأثر،ص67. 👈 در مقایسه‌ای بین این دو حدیث می‌شود چنین گفت که: 🌸 وقتی دو نفر (حضرت علی اکبر و حضرت مهدی) به یک نفر (رسول اکرم) شبیه باشند خود آن دو نیز به هم هستند. 🌸 پس حضرت ، شبیه به است و بالعکس. ✅کسی که دوست دارد حضرت علی اکبر عليه السلام را ببینید آرزو کند که دوران را درک کرده و به مبارک حضرت مهدی عليه السلام بنگرد. @tarbiatkoodak_nojavan
کودکانه بعضی از بچه‌ها تحمل باختن تو رو ندارن. چه‌جوری تحمل‌شون رو بالا ببریم؟ 🔰 باید تلاش کنیم تا اعتمادبه‌نفس‌شون رو بالا ببریم. 🔰اونارو با خواهر و برادر و همسالان‌شون نکنیم. 🔰 هیچ وقت جوری باهاشون بازی نکنیم که همیشه برنده شن. بذاریم گاهی باختن رو هم کنن، بعد اون‌وقت ما برد قبلیشون رو بهشون یادآوری کنیم. 🔰بیشتر بازی‌های غیر رقابتی رو تو لیست بازی‌هاشون قرار بدیم. 🔰 بهتره بی‌اهمیت بودن باختن رو به‌صورت عملی بهشون یاد بدیم. به کانال ملحق شوید: @tarbiatkoodak_nojavan
6.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 پدر وقتی پدر باشه با همه بزرگیش انقدر مهربون و صمیمی رفتار می کنه که بچه های نوجوون راحت باهاش حرف می زنن و بدون هیچ ترسی خواسته شون را میگن ❤️ ❇️ رهبری که دنیا ازش حساب می برن ولی یه نوجوون راحت باهاش در گوشی صحبت میکنه، آدمو یاد انبیاء و اولیاء الهی میندازه. به کانال ملحق شوید: @tarbiatkoodak_nojavan
دخترم می‌پرسه خدا مردهست یا زن؟چه جوابی به فرزندم بدم؟   برای امر مهمی است. برای آموزش خداشناسی به کودکان روش های متعددی وجود دارد که می توان از آنها در راه معرفی صحیح خداوند و صفات او به کودکان بهره گرفت. در سیره تربیتی معصومین(ع) نیز چهار کلید اصلی مشاهده می شود که عبارتند از:مفروض گرفتن اصل وجود خدا؛ استفاده از دلایل روشن و قابل فهم؛ تاکید بر معرفی خدا از راه صفات؛ ایجاد ارتباط با خدا و حفظ آن (که آثاری چون تقویت، رشد و ارتقای ایمان به خدا و انس با خدا و محبت او را در پی دارد). ۱-اهمیت داستان : کودکان الفتی شیرین و باور نکردنی با داستان دارند. برخی از مشکلات بزرگ رفتاری کودکان را می توان با طرح داستان تغییر داد یا آمادگی ذهنی تغییر را در آنها به وجود آورد. همچنین می توان از داستان برای انتقال بهتر مفاهیم بهره گرفت؛ شیوه ای که عملاً در قرآن توصیه شده است.در معرفی خدا به کودکان نیز زمینه استفاده از این روش بسیار مهیاست. سوره های مختلف قرآن، سیره و روش زندگی پیشوایان دینی، روش بزرگان و دانشمندان و نیز منش انسان های بزرگی که با تکیه بر قدرت خداوند توانسته اند کارهای بسیار مهمی در زندگی خود داشته باشند، می توانند در خدمت خداشناسی کودکان قرار گیرند. در اجرای موفق این روش، توجه به چند نکته سودمند است: الف- کودکان تا سن سه سالگی و برخی دوره های دیگر، بین واقعیت و افسانه های خیالی تفاوتی قائل نیستند. آنها هر داستانی را که درباره ادیان و انبیا(ع) گفته شود، باور خواهند کرد. حتی ممکن است وانمود کنند که خود یکی از شخصیت های داستان هستند، چرا که تفکیک میان واقعیت و آنچه در خیال او می گذرد، برای کودک مشکل است. داستان های جذاب و شخصیت های آن برای کودکان بسیار قابل باورتر و واقعی تر از توصیه های اخلاقی و تربیتی مجرد و ذهنی هستند. برای آموزش درس های بزرگ زندگی به فرزند خود، از داستان استفاده کرده و از هر گونه موعظه و سخنرانی اجتناب کنید. ب- در طرح داستان های دینی باید دقت کرد که از بیان وقایعی که مربوط به عذاب ها و سخت گیری های خداوند بر بندگانش می شود، خودداری کرده و بیشتر به بازگویی داستان هایی پرداخته شود که چهره ای صمیمی و مهربان از پروردگار را به نمایش می گذارند. ج- سعی کنید از داستان های فرهنگ و مذهب خودتان استفاده کنید. مانند داستان حضرت یونس(ع) که مفاهیمی چون ناامید نشدن از رحمت خداوند و توبه کردن پس از آگاه شدن از اشتباه و خطای خود در آن نهفته است. توضیحات لینک را از دست ندهید @tarbiatkoodak_nojavan
اثبات خدا برای دانش آموز. سلام در ارتباط با معرفی خداوند برای کودکان، دانش آموزان و نوجوانان باید چند نکته را در نظر داشت. 1. از آن‌جا که پاسخ هر سؤال باید متناسب با سطح اطلاعات و آگاهی شخص سؤال کننده باشد؛ از این‌رو، نمی‌توان به طور یک‌نواخت پاسخ داد؛ بلکه پاسخ‌ها باید متفاوت و متناسب با هر یک از این گروه‌ها باشد. 2. گاهی ممکن است سطح معلومات شخص در حدی نباشد که بتواند از پاسخ دقیق استفاده کرده و بهره ببرد؛ در این‌گونه موارد باید از راه‌های مختلف مطلب را به گونه‌ای بیان کرد که قابل استفاده باشد: برای نمونه برخی از این راه‌ها را بیان می‌کنیم: ۲-۱. گاهی می‌توان از مثال‌های ساده استفاده کرد. مثلاً اگر دانش آموز ابتدایی یا اوایل راهنمایی بود و پرسش‌هایی که در متن سؤال آمده است را مطرح کند می‌توان از آنها پرسید، آیا مادر شما نسبت به شما مهربان است یا نه؟ در صورتی که جواب مثبت دهد؛ می‌توان پرسید آیا شما مهربانی مادر را دیدید؟ چه رنگی بود؟ قد و قیافه مهربانی چگونه بود؟ چند متر طول داشت؟ 2-2. گاهی نیز می‌توان با مقداری تغییر جهت دادن در پاسخ‌گویی توجه او را به مطالب مفیدتری سوق داد؛ مثلاً می‌توان گفت خداوند آن کسی است که هر کس کار خوب انجام دهد؛ به پدر و مادرش احترام بگذارد و حرف‌های آنها را گوش دهد، او را به بهشت که بهترین جای جهان است می‌برد، و اگر کار بد انجام دهد، دروغ بگوید، پدر و مادر یا دیگران را اذیت کند به جهنم که بدترین جای جهان است می‌برد.  ۲-۳. گاهی نیز می‌توان از راه‌های عاطفی وارد شد؛ مثلاً گفت همان‌گونه که شما در مشکلات به پدر و مادر یا برادر بزرگ‌تر خود پناه می‌برید و احساس آرامش می‌کنید؛ خداوند نیز پناه همه انسان‌ها است که هر کس در مشکلات خود به خدا پناه می‌برد و از او کمک می‌خواهد و از این طریق احساس آرامش می‌کند.    ۲-۴. اگر دانش آموز در حد دبیرستان بود می‌توان مسئله را این‌گونه طرح کرد: ما برای آن‌که بتوانیم تصور درستی از عظمت و چگونگی خداوند داشته باشیم، خوب است ابتدا یک نگاهی به جهان آفرینش بیندازیم، ببینیم آیا ذهن ما به طور دقیق می‌تواند عظمت و کیفیت عالم خلقت را درک کند؛ برای این منظور باید متذکر شویم خیلی از مسائلی که در اثر تکرار برای ما عادی به حساب می‌آیند، ولی با مقداری دقت پر از رمز و راز هستند؛ مثلاً: گردش زمین به دور خود و پدید آمدن شب و روز و  به وجود آمدن منظره زیبای طلوع و غروب خورشید؛ گردش زمین به دور خورشید و پدید آمدن فصول چهار گانه؛ وجود این همه انسان‌ها، هوا، کوه، دشت، دره، دریا، و ... با همه دقت و ظرافت‌هایی که دارند و شما بخشی از آنها را در کتاب‌های زیست، فیزیک، شیمی و ... خوانده‌اید. خلاصه این‌که وقتی عقل و هوش ما از درک عظمت مخلوق بازمانده است و انگشت حیرت در برابر آن به دهان می‌گیرد، چگونه می‌تواند به طور دقیق عظمت خالق آن‌را درک کند؟ چگونه می‌تواند خدا را به صورت ملموس و در قالب الفاظ و مثال بیان کند. به بیان دیگر، خداوندی که خود خالق رنگ‌ها است برتر از آن است که دارای رنگ و محتاج به رنگ باشد؛ خداوندی که خالق حجم و اندازه و خالق کیفیت مادی است بالاتر از آن است که خود، دارای حجم و اندازه و کیفیت مادی باشد. @tarbiatkoodak_nojavan
🌸🌸 🍂 به نعمتهای خدا توجه کنید تا به مقام شاکرین برسید. 🍂 🔶أَوَلَمْ يَرَوْا أَنَّا خَلَقْنَا لَهُمْ مِمَّا عَمِلَتْ أَيْدِينَا أَنْعَاماً فَهُمْ لَهَا مَالِكُونَ....... أَفَلَا يَشْكُرُونَ (/٧١ تا ٧٣) ⚡️ترجمه : آيا نديدند كه ما از آن چه با قدرت خود به عمل آورديم براى آنان چهارپايانى آفريديم كه آنان مالك آن هستند؟ پس چرا شکر نمی کنند؟ 🔴 مقدمه ی شکر، دیدنِ نعمت هاست. تا نعمت را نبینیم و به آن توجه نکنیم، قادر به شکر آن نخواهیم بود. 💥نگاه خود را تمرین دهیم تا نعمتهای الهی را ببیند: مثلا: نعمتِ اهلی بودن چهارپايان. اگر گاو و گوسفند، وحشى بودند، دنياى لبنيات با همه ى منافعى كه دارد به روى انسان بسته مى شد. 🍃پس: خدایا شکرت که چهارپایان رو رام و اهلی کردی تا ما براحتی استفاده کنیم. به کانال ملحق شوید: @tarbiatkoodak_nojavan
•﷽• 🌱شب می رود و پیکِ سحر می آید برخیز و ببین،صبحِ ظفر می آید... 🌱آن یــارِ سفرکرده به میقاتِ حضور ای خیلِ مُحبّان، زِ سفر می آید... به کانال ملحق شوید: @tarbiatkoodak_nojavan
گناه انسان را سنگین می کند..... به کانال ملحق شوید: @tarbiatkoodak_nojavan