osul @ raveshhay mafahime dini asli.pptx
11.56M
#پاور_پوینت کتاب اصول و روشهای انتقال مفاهیم دینی
شامل موضوعات
- اصول انتقال مفاهیم دینی
- روشهای انتقال مفاهیم دینی
- موضوعات موردنیاز مقاطع مختلف تحصیلی
به کانال#تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
به پاس و شکرانه
حق بزرگ«او»بر ما و زمانه ما
شده است تا حالا
به خاطر زیباییها یا خوبیها
به کسی دل ببندی!؟
با تمام وجود
دوستش داشته باشی
آن قدر که
برای او دل به آتش بزنی
آواره بیابانها بشوی!؟
برای خیلی از ماها، شاید
این عشق و ارادت
یک یا چند بار در زندگی
در مورد کسی پیش آمده باشد
گاه،اما
جلوههای زیبایی و خوبی محبوب دل ما
آن قدر زیاد و مکرر و نمایان است
که مثل خورشید،در فراز
همه،آن را دیده و
پروانه و شیفته و واله آن میشوند!!
پرچمهایی این چنین برافراشته و برفراز
که قلب ملت و امتی را بُرده اند
در میان انسانها، در طول تاریخ
«کیمیا» و «کمیاب»ند
و برای همه جهانیان،قابل احترام!
امام و پیر و مرشد و مراد ما
این چنین بود و بلکه والاتر و آقاتر!!
در شگفتم
که در فراسوی مرزها
حتی پیروان دیگر ادیان و مذهب ها
این آفتاب درخشان خوبیها را
دیدند و شناختند و تصویر مهر او را
در قاب قلبهای شان گذاشتند
و حتی خاک پای نمایندگان او را
توتیای چشمان خود کردهاند اما
هنوز،پارهای از عزیزان مان
در همین نزدیکی،
چشم فروبسته و یا به «خورشید»
پشت کردهاند!!
عزیزان!
این چنین،بی محابا
به چهره آفتاب چنگ نزنید
این چنین عزیز دل ما، جوانان دیروز را
حکیم و پیر فرزانه ما را
نشناخته و یا از چشم دشمنان
قضاوت نکنید!
ما هم مثل شما،جوانان باهوش و زیرک امروز
مغرور و اهل حساب و کتاب بودیم
با این حال
جان و همه هستی میدادیم
تا یک لحظه
به عمر نماد و تجسم همه خوبیها
افزوده شود!
همه رادمردان و جوانمردانی که
مثل سردار دلها
در طول این سالها
ستاره و برای همیشه جاودانه شدند
و برای دفاع از دین و ملت و
سربلندی و امنیت و رشد ایران عزیز
از جان و مال و فرزندان خود
کریمانه و با افتخار گذشتند،
شاگرد کوچک مدرسه انسانیت و اخلاق
«امام خمینی»بودند!
فرصت اگر کردید
لااقل یک بار،
او را
از نگاه تیزبین ما، جوانان زبِل دیروز
بخوانید و قضاوت کنید
سرگذشت و داستانهای او
خواندنی است
این درخت پیر و پرثمر
حتی برای آنان که
تیر و سنگ میاندازند
ارمغانهای مانا و ماندگاری دارد.....
و سلام علیه یوم ولد و یوم یموت
و یوم یبعث حیا
✋
تقدیم به روح مطهر حضرت امام «ره»
و شهدای انقلاب اسلامی
تا قیامت، همواره درود و صلوات
یادگیری مهارتهای مطالعه
مراحل فنون برتر مطالعه عبارتند از:
- مرحله اول، پیش مطالعه: هدف از این مرحله آشنا شدن با کتابی است که می خواهید مطالعه کنید.
- مرحله دوم، سؤال گذاری: سؤالاتی که در رابطه با آن موضوع به ذهنتان می رسد یادداشت کنید.
مرحله اول و دوم با هدف آشنایی با مطلب، ایجاد کنجکاوی، علاقه و تمرکز حواس در مطالعه کننده انجام می شوند.
- مرحله سوم، خواندن متن اصلی کتاب: اول باید سرعت مطالعه ای مناسب با توجه به هدف خود از مطالعه و نوع متن انتخاب کنید. سعی کنید که با حداکثر سرعتی که مطلب را درک می کنید بخوانید نه با حداقل آن.
دوم اینکه در حین مطالعه هر جا نکته مهمی را فهمیدید بلافاصله آن را یادداشت کنید.
🇮🇷به کانال#تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
یادگیری مهارتهای مطالعه
مراحل فنون برتر مطالعه عبارتند از:
- مرحله اول، پیش مطالعه: هدف از این مرحله آشنا شدن با کتابی است که می خواهید مطالعه کنید.
- مرحله دوم، سؤال گذاری: سؤالاتی که در رابطه با آن موضوع به ذهنتان می رسد یادداشت کنید.
مرحله اول و دوم با هدف آشنایی با مطلب، ایجاد کنجکاوی، علاقه و تمرکز حواس در مطالعه کننده انجام می شوند.
- مرحله سوم، خواندن متن اصلی کتاب: اول باید سرعت مطالعه ای مناسب با توجه به هدف خود از مطالعه و نوع متن انتخاب کنید. سعی کنید که با حداکثر سرعتی که مطلب را درک می کنید بخوانید نه با حداقل آن.
دوم اینکه در حین مطالعه هر جا نکته مهمی را فهمیدید بلافاصله آن را یادداشت کنید.
- مرحله چهارم، یادداشت برداری:
یادداشت کردن مطالب باید حتما به صورت کلمات کلیدی باشد؛ نکته ای که در حین خواندن متن باید به آن توجه داشته باشید آن است که چنانچه قسمتی از مطالب نامفهوم بود و نتوانستید آن را درک کنید بلافاصله دوباره خوانی نکنید کمی مطالعه را ادامه بدهید به احتمال زیاد با ادامه مطالعه مطلب را خواهید فهمید.
- مرحله پنجم، تفکر عمیق:
در این مرحله درباره آنچه که خوانده اید یا یادداشت کرده اید عمیقا بیندیشید؛ به کلمات کلیدی که یادداشت کرده اید نگاه کنید و سعی کنید مطالب خوانده شده را به کمک آنها به خاطر بیاورید، به روابط بین نکات مختلف و نتیجه کلی حاصل از موضوع فکر کنید . تاحد امکان سعی کنید یک تصویر واضح و روشن از مطالبی که خوانده اید در ذهن خود بیافرینید.
- مرحله ششم، اصلاح و بازنگری:
در این مرحله به سراغ آن قسمت هایی که نفهمیده اید بروید، دوباره بخوانید، توجه بیشتر داشته باشید تا این بار آنها را بفهمید، اگر نکته ای مهم در این قسمت ها وجود دارد آن را یادداشت کنید. از رنگهای مختلف در نوشتن نکات پر اهمیت و یا نکاتی که بیشتر احتمال فراموش کردنشان را می دهید استفاده کنید.
- مرحله هفتم، به خود پس دادن و بازگو کردن با صدای بلند:
همان طوری که از عنوان این مرحله پیداست باید مطالب را با صدای بلند برای خود تعریف کنید به این منظور از یادداشت هایتان کمک بگیرید به آنها نگاه کنید و با توجه به کلمات کلیدی یادداشت شده و ارتباط بین آنها، مطلب را تعریف کنید. در مراحل خواندن متن و یادداشت برداری تاکید بر سرعت مطالعه و خلاصه بودن یادداشت ها بود که خود منجر به صرفه جویی در وقت و فعال شدن مغز می شود.
- مرحله هشتم، مرور: مرور مطلب برای پایداری آن در حافظه بلند مدت و فعال بودن در مغز برای استفاده های بعدی لازم و ضروری است.
به کانال#تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
تقویت حافظه
یکی از علل ضعف حافظه، وجود فشار روانی است که انسان می تواند با دعا و نیایش آن را کم کند و عملکرد حافظه خود را تقویت سازد. البته لازم به یادآوری است بنابر توصیه هایی که در برخی متون دینی آمده، شماری از ادعیه و اذکار و اعمال در تقویت نیروی حافظه مؤثر است و در صورت رعایت دیگر عوامل تقویت حافظه و دوری از عوامل ضعف آن، انسان را در دستیابی به قوه درک و فهم و نیروی حافظه ای خوب کمک می کند، که در ذیل به بعضی از آن ها اشاره می کنیم.
در مفاتیح الجنان، نقل شده که پیش از مطالعه این دعا را بخوانید:
«اَللَّهُمَّ اَخرِجنی مِن ظُلُماتِ الوَهم وَ اَکرِمنی بِنُورِ الفَهم، اَللَّهُمَّ افتَح عَلَینا اَبوابَ رَحمَتِک، وَانشُر عَلَینا خَزائِنَ عُلُومِکَ بِرَحمَتِکَ یا اَرحَمَ الرّاحِمینَ؛ خدایا مرا از تاریکی های وهم خارج کن و به نور فهم کرامت فرما و باز کن برای ما خزاین و گنجینه های علم و معرفتت را، ای رحم کنندۀ رحم کنندگان.»
برای فراموش نکردن شنیده ها و خوانده ها، خواندن دعای زیر پیش از آغاز آنها بسیار مؤثر است:
«أللّهُمّ افتِح عَلیَّ فُتوحَ العارِفین بِحِکمَتِکَ وَانشُر عَلَیَّ رَحمَتَکَ وَ ذَکِّرنِی مَا نَسیتُ یا ذَالجَلالِ وَ الإکرام؛ خداوندا! بگشای بر من راه هایی را که گشودی بر عارفین به حکمتت، و نشر کن بر من رحمتت را، و به یادم بیاور آنچه را که فراموش کرده ام، ای صاحب جلال و اکرام.»
به کانال#تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
یک مرور صحیح دو اصل دارد:
نخست: از روی یادداشت ها و خلاصه های تهیه شده توسط خود فرد انجام می شود.
دوم: در زمان های مشخص انجام می گیرد.
اصل اول : منظور از مرور، دوباره و چندباره خواندن متن کتاب نیست؛ هدف از مرور تعریف کردن مطالب به کمک طرح شبکه ای مغز است.
اصل دوم: مرور صحیح آن است که در زمان های مناسب انجام شود، قبل از آنکه مطلب به طور کامل فراموش شود و یا قبل از آنکه نیازی به مرور باشد. مرور کردن پشت سرهم و بدون داشتن فاصله زمانی طولانی بین مرورها نیز باعث فراموشی مطلب می گردد.
در مرور مطالب باید فواصل زمانی مناسب را در نظر گرفت این زمانها به ترتیب (پس از زمان اولین مطالعه) عبارتند از: یک روز بعد، یک هفته بعد، یک ماه بعد، چهار ماه بعد.
به کانال#تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
شرح چهل حدیث امام خمینی.pdf
3.14M
.
🕯 کتاب: شرح چهل حدیث
🕯 نویسنده: امام خمینی رضوان الله علیه
#منبع_شناسی
#معرفی_کتاب
به کانال#تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
❇️ تقویت حسنظن به خدا، اساس تربیت
❓ هدف تربیت، دستیابی به انسان ایدئال است. چگونه این کار امکان دارد؟
صفات حسنه در انسان ایدئال، مبناهای مختلف ندارند که جداجدا مطرح شوند. شجاعت، گذشت قناعت، زهد و ...، کثرتهایی هستند که به یک وحدت برمیگردند و آن حسنظن به خداست.
🎖 تقویت حسنظن به خدا در کودک، تعبیهٔ راهی از درون به نامحدود است. این کار، اساس تربیت و مادرِ کل صفات و خصوصیات ایدئال او را تشکیل خواهد داد. راه این است که او با خدا آن چنان که هست، آشنا شود تا در او صفات عمیق و ریشهدار نمود پیدا کند.
📚 تربیت دینی کودک
👤 آیةالله محیالدین حائریشیرازی
#تربیت_دینی
#تربیت_کودک
به کانال#تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
اندیشه سیاسی امام خمینی (1).pdf
45.17M
📚 اندیشه سیاسی امام خمینی
✏️ نویسنده: یحیی فوزی
🇮🇷 ناشر: نشر معارف
⏳تاریخ نشر: ۱۳۹۲ / چاپ نوزدهم
📄 تعداد صفحات: ۲۵۰
📣 زبان: فارسی
به کانال#تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
وصیتنامه سیاسی الهی امام خمینی.pdf
6.32M
📚 صحیفه انقلاب (وصیت نامه سیاسی الهی امام خمینی)
✏️ نویسنده: امام خمینی
🇮🇷 ناشر: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
⏳تاریخ نشر: ۱۳۶۸
📄 تعداد صفحات: ۸۰
📣 زبان: فارسی
به کانال#تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan
👨🏻🏫 *کار مربی بیدار کردن فطرت است*
کار مربی بیدار کردن فطرت است. موقعیتی باید فراهم کرد تا فطرت آزاد شود. با فراهمشدن موقعیت، *فطرت* خودش دنبال دین میرود و به آن اشتها پیدا میکند.
🔖 علمای اخلاق اینطور تربیت میکنند که برای واعظ درونیِ فرد احترام قائلاند و او را مَحرم میدانند. استاد اخلاق، خود را هیچکاره میداند و معتقد است واعظ درونی باید درست شود. *استاد یک روز هست و روز دیگر نیست، باید آن چیزی که در درون فرد است، درست شود!*
💡 پس *شیوهٔ تربیت این است که واعظ درونی بهگونهای احیا شود.* روش پیامبر این بود که در اصحاب، واعظ درونی را بیدار میکردند و فرد را به دست او میسپردند.
📚 تربیت دینی کودک
👤 آیةالله محیالدین حائریشیرازی
#تربیت_دینی
#تربیت_کودک
به کانال#تربیت_دینی_کودک_و_نوجوان ملحق شوید:
@tarbiatkoodak_nojavan