✍درمحضرصحیفه سجادیه
🌹دعای مکارم الاخلاق بندبیست وهشتم
اللَّهُمَّ اخْتِمْ بِعَفْوِکَ أَجَلِی ، وَ حَقِّقْ فِی رَجَاءِ رَحْمَتِکَ أَمَلِی ، وَ سَهِّلْ إِلَى بُلُوغِ رِضَاکَ سُبُلِی ، وَ حَسِّنْ فِی جَمِیعِ أَحْوَالِی عَمَلِی
🍀خداوندا! زندگےام را با بخشایش خود، پایان بخش، و آرزویم را با امید به حرمتت برپا دار، و راههاى رسیدن به خشنودےات را برایم هموار کن، و همواره کارهایم را نیکو گردان!
@tareagheerfan
بند بیست و پنجم سفارشات امام صادق علیه السلام به عبدالله بن جندب
✍یَا ابْنَ جُنْدَبٍ إِنَّ لِلَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى سُوراً مِنْ نُورٍ- مَحْفُوفاً بِالزَّبَرْجَدِ وَ الْحَرِیرِ- مُنَجَّداً بِالسُّنْدُسِ وَ الدِّیبَاجِ- یُضْرَبُ هَذَا السُّورُ بَیْنَ أَوْلِیَائِنَا وَ بَیْنَ أَعْدَائِنَا- فَإِذَا غَلَى الدِّمَاغُ وَ بَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَنَاجِرَ- وَ نُضِجَتِ الْأَکْبَادُ مِنْ طُولِالْمَوْقِفِ- أُدْخِلَ فِی هَذَا السُّورِ أَوْلِیَاءُ اللَّهِ- فَکَانُوا فِی أَمْنِ اللَّهِ وَ حِرْزِهِ- لَهُمْ فِیهَا مَا تَشْتَهِی الْأَنْفُسُ وَ تَلَذُّ الْأَعْیُنُ- وَ أَعْدَاءُ اللَّهِ قَدْ أَلْجَمَهُمُ الْعَرَقُ وَ قَطَعَهُمُ الْفَرَقُ- وَ هُمْ یَنْظُرُونَ إِلَى مَا أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ فَیَقُولُونَ- ما لَنا لا نَرى رِجالًا کُنَّا نَعُدُّهُمْ مِنَ الْأَشْرارِ - فَیَنْظُرُ إِلَیْهِمْ أَوْلِیَاءُ اللَّهِ فَیَضْحَکُونَ مِنْهُمْ- فَذَلِکَ قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ- أَتَّخَذْناهُمْ سِخْرِیًّا أَمْ زاغَتْ عَنْهُمُ الْأَبْصارُ - وَ قَوْلُهُ فَالْیَوْمَ الَّذِینَ آمَنُوا مِنَ الْکُفَّارِ یَضْحَکُونَ- عَلَى الْأَرائِکِ یَنْظُرُونَ - فَلَا یَبْقَى أَحَدٌ مِمَّنْ أَعَانَ مُؤْمِناً مِنْ أَوْلِیَائِنَا بِکَلِمَةٍ- إِلَّا أَدْخَلَهُ اللَّهُ الْجَنَّةَ بِغَیْرِ حِسَاب.
پسر جندب، خدا را دیوارى از نور است که با زبرجد و حریر محفوظ شده و با سندس و دیبا آراسته گردیده این دیوار را فاصله بین دوستان ما و دشمنانمان قرار میدهند وقتى مغزها بجوش آمد و جان بگلوگاه رسید و کبدها سوخت از طول اقامت در محشر در این جایگاه اولیاى خدا وارد میشوند و در پناه خدا در امان خواهند بود. در این جایگاه هر چه میل کنند و از هر چه لذت ببرند وجود دارد. اما دشمنان خدا عرق لجام و افسار براى آنها شده و از هم جدا هستند آنها مےبینند خداوند چه گرفتاریها و عذاب براى آنها آماده کرده. میگویند ما لَنا لا نَرى رِجالًا کُنَّا نَعُدُّهُمْ مِنَ الْأَشْرارِ. کجایند و چرا مشاهده نمیکنیم آن کسانى را که ما ایشان را از اشرار و تبهکاران میشمردیم. دوستان خدا آنها را تماشا میکنند و از این سخنشان خنده مینمایند.
این آیه اشاره بهمان مطلب است: «أَتَّخَذْناهُمْ سِخْرِیًّا أَمْ زاغَتْ عَنْهُمُ الْأَبْصارُ و این آیه دیگر فَالْیَوْمَ الَّذِینَ آمَنُوا مِنَ الْکُفَّارِ یَضْحَکُونَ. عَلَى الْأَرائِکِ یَنْظُرُونَ».j باقى نمیماند احدى از کسانى که کمک به مؤمنى نمودهاند با کلمهاى مگر اینکه خداوند او را داخل بهشت مینماید بدون حساب.
@tareagheerfan
🔷تاثير مجالست در انسان...
.
. . ● "…به تجربه ثابت است كه معاشرت با نيكان بر روى انسان اثر مى گذارد؛ و معاشرت با بدان نيز مؤثّر است، چه بسا شخص پاك فطرت و نيك كردارى كه در اثر برخورد با رفيق نااهل، كم كم و رفته رفته آن صفاى باطن خود را از دست داده، دلش تاريك، و روحش خفه گرديده است؛ و بالعكس شخص زشت كردارى در اثر برخورد با صاحب دلى، تغيير روش داده، و كم كم نيت و بتبع آن افعالش صالح، و نيكو شده است.
✳️لذا در تعاليم اسلام بسيار وارد است كه انسان خوب است با نيكان صحبت داشته باشد، و از انس و دلبستگى با اشرار خوددارى كند، حتى مجالست يك جلسه در انسان مؤثر است، خواه به سكوت بگذرد، و خواه به مذاكره، چون تاثير ارواح در يكدیگر محتاج به مذاكره نيست، دو روحى كه با يكديگر انس و ملايمت دارند هر يك به روى ديگرى اثر مى گذارد…"
.
🌷علامه حسینی طهرانی رضوان الله علیه
.
✅● امام شناسی ج 1ص 180
@tareagheerfan
بسم الله الرّحمن الرّحیم
سلام
امروز جمعه هشتم ربیع الاول۱۴۴۰
✅ با ما همراه باشید
✍درمحضرصحیفه سجادیه
🌹دعای مکارم الاخلاق بندبیست ونهم
اللهمََّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ نَبِّهْنِی لِذِکْرِکَ فِی أَوْقَاتِ الْغَفْلَةِ ، وَ اسْتَعْمِلْنِی بِطَاعَتِکَ فِی أَیَّامِ الْمُهْلَةِ ، وَ انْهَجْ لِی إِلَى مَحَبَّتِکَ سَبِیلًا سَهْلَةً ، أَکْمِلْ لِی بِهَا خَیْرَ الدُّنْیَا وَ الآْخِرَةِ
🌷خدایا! بر محمد و دودمانش درود فرست، و هنگام غفلتم را به یاد خود، هشیارى ده، و در روزگار فراغتم مرا به اطاعت خود، وادار، و براى وصول به دوستى خود، راهى هموار پیش رویم نه، تا بدان، نیکى دنیا و آخرتم را کامل گردانى
🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻
@tareagheerfan
🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻
✅ازبیانات آیت الله مظاهری حفظه الله:
🔷مسأله تهذيب نفس از نظر قرآن، از مهمترين مسايل است، و مسألهاي در قرآن مهمتر از تهذيب نفس نداريم.
✳️ از نظر قرآن واجب مؤكد است كه بايد درخت رذالت را از دل كند، و درخت فضيلت را به جاي آن غرس كرد. سوره شمس يك سورة منحصر به فرد در قرآن است. در اين سوره مباركه خداوند يازدهبار قسم ياد كرده است، و در قرآن نظير آن را نداريم. پس از يازده قسم با چند تأكيد فرموده است «قَدْ أفْلَحَ مَنْ زكَّيها وَقَدْ خَابَ مَن دَسَّيها» ( شمس /9 و 10)؛ رستگاري فقط و فقط مال كسي است كه مهذب باشد، توانسته باشد درخت رذالت را از دل بركند، و درخت فضيلت را به جاي آن غرس كند، وشقي و بيبهره حتماً آن كسي است كه صفت رذيلهاي بردل او حكم فرما باشد. قرآن شريف قريب هفتهزار آيه دارد. دو ثلث قرآن شريف يا مستقيم يا غيرمستقيم مربوط به اخلاق و تهذيبنفس است. داستانهاي قرآن همه و همه مربوط به اخلاق و تهذيبنفس است.
🌷 حضرت امام ـ رضوانالله عليه ـ عقيده داشتند و بارها فرمودند كه همه آيات قرآن رنگ اخلاقي دارد؛ ايشان ميفرمودند: اگر با اين عينك وارد قرآن شويد ميبينيد كه آيهاي نيست كه مربوط به اخلاق نباشد، و قرآن كتاب اخلاق است گرچه همهچيز دارد و كارخانه آدمسازي است، ولو اينكه همه علوم درآن موجود است، وبالأخره قرآن باكمال وضوح ميفرمايد «لَاَيَنْفَعُ مالٌ ولابَنُونَ اِلّا مَنْ اَتَي اللّهَ بِقَلْبٍ سَليمٍ» (شعراء /89 . هيچچيزي در روز قيامت نتيجهبخش نيست جز دل پاك. اگر دل پاك باشد مابقي نتيجهبخش است، و اما اگر دل گناه آلود باشد تقوا هم در روز قيامت به درد نميخورد، تقواي ظاهري منهاي تقواي باطني كاربرد ندارد، حتي در دنيا هم كاربرد ندارد. چرا قرآن شريف اين مقدار راجع به اخلاق تأكيد دارد؟ چرا قرآن بعثت همه انبيا را مربوط به اخلاق ميداند؟ پاسخ اين است كه هدف از بعثت همه انبياء ساختن انسانهاست؛ «لَقَد اَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَاَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَالْميزانَ لِيَقُومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ وَاَنْزَلْنَا الْحَديدَ فيهِ بَاْسُ شَديدُ وَّ مَنافِعُ لِلنّاسِ» (حديد /25) . همه پيامبران آمدند، در حاليكه قوه مقننه مال آنها بود، قوه قضائيه مال آنها بود و قوه مجريه مال آنها بود. براي چه آمدند؟ «لِيَقُومَ الْنّاسُ بَالْقِسْطِ» در خصوص پيغمبر اكرم(ص) اين مضمون در قرآن كريم تكرار شده كه او براي پرورش و آموزش آمده است، آنجا كه ميفرمايد: «هُوَالَّذي بَعَثَ فِي الْاُمِّييّنَ رَسُولاً مَنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِه وَيُزَكّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَالْحِكْمَةَ» (جمعه /2) پيامبر كه ذيالمقدمه است با معجزه قرآن آمده است، براي اينكه مردم را تزكيه كند براي اينكه مردم را مهذب كند، براي اينكه سطح معلومات را بالا ببرد.
@tareagheerfan
☑️نامه امام عسکری علیه السلام به "علی بن بابویه"، دستور العملی برای شیعیان
📜"بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ، وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ، وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ....
أَمَّا بَعْدُ: أُوصِيكَ يَا شَيْخِي وَ مُعْتَمَدِي أَبَا الْحَسَنِ عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ الْقُمِّيَّ وَفَّقَكَ اللَّهُ لِمَرْضَاتِه ..."
... سفارش مي كنم تو را به تقوا و پرهيزكاري و برپا داري نماز و دادن زكات، زيرا نماز از كسي كه زكات نمي دهد قبول نمي شود،
و نیز تو را سفارش مىکنم به بخشایش گناه دیگران، و خویشتندارى به هنگام خشم و غضب، ارتباط با خویشاوندان، تعاون و همکارى با برادران دینى و کوشش در رفع نیازهاى آنها در تنگدستى و گشادهدستى، بردبارى و کسب آگاهى و معرفت در دین.
در کارها ثابت قدم و با قرآن همپیمان باش، اخلاق خود را نیکو گردان و دیگران را به کارهاى شایسته امر کن و از پلیدىها باز دار، زیرا خداوند فرموده است: «در بسیارى از سخنان آهسته و در گوشى آنها، هیچ خیرى نیست مگر اینکه ضمن آن، به صدقه یا کار نیک و یا اصلاح بین مردم امر نمایند»
و تو را سفارش مىکنم به خوددارى از تمام معاصى و گناهان.
نماز شب را ترک مکن، زیرا پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در وصیّت خود به علىّ علیه السّلام، سه مرتبه فرمود: «بر نماز شب مواظبت نما. و [آگاه باش] هر کس نسبت به نماز شب بىاعتنا باشد، از ما نیست»
پس اى علىّ بن الحسین، تو خود به سفارشات من عمل کن و شیعیان مرا نیز دستور ده تا عمل کنند...
📚مستدرك الوسائل، ج3، ص277
@tareagheerfan
هدایت شده از طریق عرفان
حاج اقا رحیم ارباب :
آسيد جمال نامهاي براي من نوشته اند و در آن نامه سفارش كرده اند که:
در طول هفته هر عمل مستحبي را يادت رفت،اين را يادت نرود كه عصر جمعه صد مرتبه سوره قدر را بخوانی
@tareagheerfan