بسم الله الرحمن الرحیم
سلام.
امروز دوشنبه پنجم رمضان المبارک ۱۴۳۹
ادامه یازدهمین موضوع:تاثیر غذا در سیر الی الله
🔷مرحوم ایت الله میرزا جواد اقا ملکی تبریزی در مورد دستورالعمل استادش مرحوم ملاحسینقلی همدانی در غذا خوردن فرموده است:
می فرمود:
✍اولا انسان روز و شب زیاده از دو مرتبه غذا نخورد حتی تنقّل ما بین الغذائین(بین وعده های غذا تنقلات نخورد) نکند.
ثانیاً هر وقت غذا می خورد باید مثلا یک ساعت بعد از گرسنگی بخورد، و آنقدر بخورد که تمام سیر نشود. این در کمّ (مقدار)غذا؛ و اما کیفش(کیفیت غذا) باید غیر از آداب معروفه، گوشت زیاد نخورد، به این معنا که شب و روز هر دو نخورد، و در هر هفته دو سه دفعه هر دو را یعنی هم روز و هم شب را ترک کند؛ و یکی هم اگر بتواند للتکیّف(برای لذت نفس) نخورد، و لا محاله آجیل خور نباشد اگر احیاناً وقتی نفسش زیاد مطالبه آجیل کرد استخاره کند. و اگر بتواند روزه های سه روز هر ماه را ترک نکند.
@tareagheerfan
🍂🌸🍂🌸🍂
🌸🍂🌸🍂
🍂🌸🍂
🌸🍂
🍂
🌺 مرحوم آيت االله نجابت ميفرمودند: «مرحوم آقاي قاضي رضوان خدا بر ايشان ، بعضي اوقات لقمه را تا نزديك دهانش ميبـرد و آن را برمـيگردانيـد ، ايشـان مريض بود و پول هم نداشت. به زحمت يك جوجه اي براي او ميگرفتند كـه يـك مقـداري از آن رابخورد. يك بشقاب پلو براي او آوردند با مقداري از همين مـرغ ، ایـن بزرگـوار لقمـه ي اول و دوم راخورد و ديگر نخورد ، نه از باب حلال و حرامي ، يعني ايشان كاملاً مراقب نفسش بود. چرب و شيرين
به او نميداد الا كم ، نوعاً نان و دوغ ميل ميفرمود 🌺
@tareagheerfan
آخوند ملاحسینقلی همدانی (رحمه الله)می فرمایند:
" غذا را کم بخور ، یعنی زیاده بر حاجت بنیه مخور. نه چندان بخور که تو را سنگین کند و از عمل باز دارد ، و نه چندان کم بخور که ضعف بیاورد و به سبب ضعف از عبادت مانع شود.هر قدر بتوانی روزه بگیر به شرطی که شب جای روز را پر نکنی.الحاصل غذا به قدر حاجت بدن ممدوح(پسندیده) و زیاده و کم هر دو مذموم(ناپسند) است
@tareagheerfan
علامه حسن زاده آملی می فرمودند :
« فِطنَه بابطِنَه » یعنی زیرکی با پرخوری جمع نمی شود،انسان پرخور،زیرک نخواهد بود.پرخور،پرگوی است و آشفته گوی،و در صد کلمه می نویسد : آن که در خوراک مادی خود درایت بکار دارد داند که : بِطنَه مضّاد فِطنَه است و بلاهت زاید و فتنه ببار آرد.(صد کلمه،کلمه78،ص37)
@tareagheerfan
علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی می فرمایند: « آقای قاضی برای گذشتن از نفس اماره و خواهش های مادی و طبعی و شهوی و غضبی که غالباً از کینه و حرص و شهوت و غضب و زیاده روی در تلذذات بر می خیزد، روایت عنوان بصری را دستور می دادند به شاگردان و تلامذه و مریدان سیر و سلوک إلی الله، تا آن را بنویسند و بدان عمل کنند. یعنی یک دستور اساسی و مهم، عمل طبق مضمون این روایت بود. و علاوه بر این می فرموده اند باید آن را در جیب خود داشته باشند و هفته ای یکی، دو بار آن را مطالعه نمایند. »
@tareagheerfan
اما آن سه چیزی که در مورد ریاضت است، این که مبادا چیزی را بخوری که بدان اشتها نداری؛ چراکه ایجاد حماقت و نادانی می کند. و مخور مگر هنگام گرسنگی و چون خواستی چیزی بخوری از حلال بخور و نام خدا را ببر و به یاد آور حدیث رسو ل الله (ص) را که فرمود: آدمی ظرفی بدتر از شکمش را پر نکرده است. پس اگر چیزی خوردی و ناگزیر از خوردن بودی یک سوم برای غذا و یک سوم برای نوشیدنی و یک سوم برای تنفس اختصاص ده
11.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حدیث عنوان بصری( سفارشات امام صادق(علیه السلام) به عنوان بصری درباره ریاضت و علم و حلم و خودسازی و...)
@tareagheerfan