❓ چرا مىگوید دین نمىتواند این کارها را بکند؟
براى خاطر اینکه از دین، از مفهوم شایع و رایج دین، چیزى نمىداند، جز آنچه که در دست مردم کوچه و بازار، بهصورت سنتى و تقلیدى مشاهده کرده؛ خلاصه از دین خبرى ندارد، اطلاعى ندارد.
..نه از باب این است که با خدا یک لَجى دارند، یا چون استدلال قانعکنندۀ فکرى بر وجود خدا ندارند، خدا را رد کردهاند یا قبول نکردهاند. ۱۳۵۳/۷/۵
✨ و قرآن هم به همین حقیقت اشاره مىکند:
«اِن هُم اِلّا یظُنّونَ» اینها فقط دنبال پندار و گمانند، وإلا نمىتوانند خدا را با دلیل نفى بکنند. ۱۳۵۳/۷/۵
🔆 پیداست که وقتى با یکچنین منطقى انسان روبهرو مىشود، بهترین پاسخ و درستترین پاسخ این است که 👈 بله؛ اگر دینى را پیدا کردید که:
- با ظالم ساخت،
- با مستبد همکارى کرد،
- با مظلوم یکلحظه کنار نیامد،
- یک گره از کار فروبستۀ مردم نگشود،
- براى امروز و فرداى مردم، خشخاشى، ذرۀ مثقالى، سود نداشت؛
تو هم ازطرف ما وکیل، اگر چنین دینى را پیدا کردى، هرجا پیدا کردى، رَدّش کن، یکلحظه این دین را نپذیر.
❌ براى خاطر اینکه دین اگر از سوى خداست، اینجورى نیست. دینى که خدا مىفرستد اَلَکى که نیست، نشانه دارد، خصوصیت دارد، مُهر 🕹 استاندارد دارد، اگر این مهر استاندارد با یک دینی تطبیق کرد، آن را ما قبول مىکنیم، اگر تطبیق نکرد، قبول نمىکنیم. ۱۳۵۳/۷/۵
ما به خیالمان مىآید که توحید یک چیزىست که فقط در مغزمان 🧠 بایستى روشن 💡 کنیم، مسلّم کنیم؛ به زندگى که رسیدیم، این توحید در زندگى دیگر هیچ اثرى ندارد؛ اگر هم اثر داشته باشد، در زندگى شخصىست، در زندگى اجتماعى نیست.
🤔 بنده موحد هم که باشم، همان سرمایه و همان اتومبیل و همان شرکت و همان کارخانه و همان وضعِ رابطۀ با کارگر و همان وضع رابطۀ با زمین را خواهم داشت که اگر موحد نمىبودم. ۱۳۵۳/۷/۵
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
آن توحیدى که اسلام به آن دعوت مىکند، توحیدىست بالاتر از حد یک پاسخ به یک سؤال، به یک استفهام.
🤨 پس چیست؟ 👇👇👇
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
خدا یک است و دو نیست، معنایش این است که: تمام آنچه در اختیار دارى از ثروت، تو و همۀ انسانهاى دیگر، برای خداست، شما عاریتداران و ودیعهدارانى بیش نیستید.
⁉️ چه کسی حاضر است موحد بشود حالا؟
شما ودیعۀ پول را دارید و بس، شما عاریهدارید.
❔ جنابعالى اگر پولى ازطرف رفیقتان امانت دستتان باشد، چهکار مىکنید؟
منتظرید ایشان حواله بدهد. آقا، ده تومان از این پول را بده به آن بچه، به آن پیرمرد، به آن بیگانه، به آن خویش، ده تومان از این پول را بینداز فلان صندوق، ده تومانش را اصلاً بسوزان؛ منتظر دستخط صاحب پول هستید دیگر، غیر از این است؟ آیا براى خودتان حقى، مالکیتى در این پولِ امانت و ودیعه قائل هستید؟ «المالُ مالُ اللهِ جَعَلَها وَدایعَ عِندَ النّاسِ» مال را خدا به ودیعه و امانت دست انسانها سپرده است. این لازمۀ توحید است. ۱۳۵۳/۷/۵
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
#جلسه_۹
🔄 #بازنشر_تولیدات_شما
💰 خدا یک است و دو نیست، معنایش این است که تمام آنچه در اختیار دارى از ثروت، تو و همۀ انسانهاى دیگر، برای خداست، شما عاریتداران و ودیعهدارانى بیش نیستید.
⁉️ چه کسی حاضر است موحد بشود حالا؟ ۱۳۵۳/۷/۵
📲 تولیدِ: منویات
10 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - عبادت و اطاعت انحصاری خدا.mp3
16.33M
0⃣1⃣ #جلسه_۱۰ | 🎙 #صوتی
🔊 اگر میخواهید، جلسه امروز را با صدای استاد بشنوید: 👇👇
📖 طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن
🎧 با صدای استاد: سید علی حسینی خامنهای
0⃣1⃣ جلسۀ دهم: عبادت و اطاعت انحصاری خدا
📆 شنبه ۶ مهرماه ۱۳۵۳ شمسی، ۱۱ رمضان المبارک ۱۳۹۴ قمری
╭──────────
📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami
╰─────────────────────
0⃣1⃣ #جلسه_۱۰
🖼️ عکسنوشت
توجه کنید 👈 استدلالات قرآن اینجوریست. از یک کنار، از یک گوشۀ قضیه، مطلب را اثبات میکند. گاهی خیلی رویاروی استدلال نمیکند، زمینۀ استدلالِ مغزی خودِ آدم را، قرآن گاهی برای انسان فراهم میکند. اینجا خدای متعال در این آیات میخواهد ثابت کند که فقط درمقابل خدا باید اطاعت و عبودیت کرد؛ از این راه وارد میشود:
🔆 «قُل مَن یرزُقُكُم مِنَ السَّماءِ وَ الاَرضِ» ﴿یونس، آیه ۳۱﴾
بگو چه کسی روزی میدهد شما را از آسمان و زمین؟ از آسمان، باران حیاتبخش و زندگیبخش؛ از زمین، مواد حیاتی.
🔆 «اَمَّن یملِكُ السَّمعَ وَ الاَبصارَ»
یا کیست آنکسیکه مالک است شنوایی و بیناییها را؟ سمع را با گوش اشتباه نکنید.
🔆 «وَ مَن یخرِجُ الحَی مِنَ المَیتِ» و کیست آنکه برون میآورد زنده را از مرده. ..«وَ یخرِجُ المَیتَ مِنَ الحَی» و کیست که به در میآورد، برون میکشد، مرده را از زنده؟
🔆 «وَ مَن یدَبِّرُ الاَمرَ»
کیست که امر تکوینی عالم را تدبیر میکند؟ کیست که این نیروی جاذبه را در زمین قرار میدهد تا انسان بتواند در آن زندگی کند؟ کیست که در زمین و در دریا و در کوه، استعدادهای زندگی به ودیعه میگذارد؟ کیست که به انسان نیروی استخراج میدهد؟ .. و ازاینقبیل.
🔆 «فَسَیقولونَ اللهُ»
خواهند گفت «الله». خب، حالا که خداست، «فَقُل»، همینجا گریبانشان را بگیر پیغمبر ما..
🎤 مورخ: ششم مهرماه سال ۱۳۵۳
ادامه دارد..
🌸 #بهار_در_بهار
🌙 #ماه_مبارک_رمضان
📚 #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
╭──────────
📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami
╰─────────────────────
طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن
0⃣1⃣ #جلسه_۱۰ 🖼️ عکسنوشت توجه کنید 👈 استدلالات قرآن اینجوریست. از یک کنار، از یک گوشۀ قضیه، مطلب
ادامه:
همینجا گریبانشان را بگیر پیغمبر ما، ای مُبشّر دعوت ما، ای مسئولِ کمالِ انسان، «فَقُل» بگو: «اَفَلا تَتَّقونَ»؟ آیا تقوا و پروا نمیکنید؟ یعنی چه؟ یعنی پروا نمیکنید از این خدای عظیم، از این خدای عظمتآفرین، که غیر او را در اطاعت، در عبودیت شریک او قرار میدهید؟
ببینید!🔍
اگر تدبیر تکوینی عالم به دست اوست، چرا تدبیر تشریعی عالم به دست او نباشد؟ ..آنکسیکه تکوین عالم را میآراید، چرا در تشریع عالم میدان به دیگری بدهد؟ آنکسیکه قوانین و سنتهای طبیعی را در جهان و انسان، او بهوجود آورده و آفریده، چرا جَعل و تشریع قوانین مدنی و جزایی و غیره و غیره را به دست افراد ضعیف و عقلهای ناقص و دانشهای محدود و ارادههای ضعیفی، امثال بشر و بشر معمولی بدهد، چرا؟ چرا خودش جامعه را اداره نکند؟ چرا خودش قانون نگذارد؟ چرا خودش قدرت نگاهبان و پاسدار قانون را معین نکند و از او حمایت نکند؟ امامت، ولایت، چرا نکند؟ چرا امام قرار ندهد؟ چرا وَلی مِن قِبَلِ الله قرار ندهد؟ بگذارد به عهدۀ عقول ناقص مردم، چرا؟
🎤 مورخ: ششم مهرماه سال ۱۳۵۳
🌸 #بهار_در_بهار
🌙 #ماه_مبارک_رمضان
📚 #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
╭──────────
📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami
╰─────────────────────
طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن
0⃣1⃣ #جلسه_۱۰ 🖼️ عکسنوشت توجه کنید 👈 استدلالات قرآن اینجوریست. از یک کنار، از یک گوشۀ قضیه، مطلب
🔆 «اَمَّن یملِكُ السَّمعَ وَ الاَبصارَ»
کیست آنکسیکه مالک است شنوایی و بیناییها را؟
👂 سمع را با گوش اشتباه نکنید.
اسم این جارحۀ مخصوص که ما در فارسی به آن میگوییم گوش، در عربی اُذُن است. سمع، حالت شنواییست، قدرت شنواییست؛ اگر هم بر این اطلاق شود، به آن اعتبار است. آنکسیکه گوشش را مثلاً بریدهاند، نمیگویند سمعش را بریدهاند، میگویند اُذُنش را بریدهاند. اسم این جارحۀ مخصوص سمع نیست؛ همچنانیکه بَصَر.
👀 بَصَر بهمعنای این عضو معین و مخصوص که ما به آن میگوییم چشم نیست؛ بهمعنای دید است، بیناییست، آن روح است و این عضو جسم. اگر چنانچه به این عضو هم بگویند بَصَر، به اعتبار همان دارا بودن چشم است. مثلاً به چشم کور نمیگویند بَصَر.
🔆 «اَمَّن یملِكُ السَّمعَ وَ الاَبصارَ»
یا کیست که مالک و در قبضۀ ملکیتِ اقتدار اوست، قوۀ شنوایی و بیناییها؟ آن کیست که به شما این درک و فهم و نیرو را داده؟ کیست که میتواند آن را از شما بگیرد؟ درحقیقت این آیه دارد اشاره میکند به داشتن بصیرت، به داشتن نیروی فهم و خِرَد، که ای انسان که بناست حالا فکر کنی و جواب این سؤال را به ما بدهی، تو دارای سمعی و دارای بصری.
🎤 مورخ: ششم مهرماه سال ۱۳۵۳
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن