10 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - عبادت و اطاعت انحصاری خدا.mp3
16.33M
0⃣1⃣ #جلسه_۱۰ | 🎙 #صوتی
🔊 اگر میخواهید، جلسه امروز را با صدای استاد بشنوید: 👇👇
📖 طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن
🎧 با صدای استاد: سید علی حسینی خامنهای
0⃣1⃣ جلسۀ دهم: عبادت و اطاعت انحصاری خدا
📆 شنبه ۶ مهرماه ۱۳۵۳ شمسی، ۱۱ رمضان المبارک ۱۳۹۴ قمری
╭──────────
📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami
╰─────────────────────
0⃣1⃣ #جلسه_۱۰
🖼️ عکسنوشت
توجه کنید 👈 استدلالات قرآن اینجوریست. از یک کنار، از یک گوشۀ قضیه، مطلب را اثبات میکند. گاهی خیلی رویاروی استدلال نمیکند، زمینۀ استدلالِ مغزی خودِ آدم را، قرآن گاهی برای انسان فراهم میکند. اینجا خدای متعال در این آیات میخواهد ثابت کند که فقط درمقابل خدا باید اطاعت و عبودیت کرد؛ از این راه وارد میشود:
🔆 «قُل مَن یرزُقُكُم مِنَ السَّماءِ وَ الاَرضِ» ﴿یونس، آیه ۳۱﴾
بگو چه کسی روزی میدهد شما را از آسمان و زمین؟ از آسمان، باران حیاتبخش و زندگیبخش؛ از زمین، مواد حیاتی.
🔆 «اَمَّن یملِكُ السَّمعَ وَ الاَبصارَ»
یا کیست آنکسیکه مالک است شنوایی و بیناییها را؟ سمع را با گوش اشتباه نکنید.
🔆 «وَ مَن یخرِجُ الحَی مِنَ المَیتِ» و کیست آنکه برون میآورد زنده را از مرده. ..«وَ یخرِجُ المَیتَ مِنَ الحَی» و کیست که به در میآورد، برون میکشد، مرده را از زنده؟
🔆 «وَ مَن یدَبِّرُ الاَمرَ»
کیست که امر تکوینی عالم را تدبیر میکند؟ کیست که این نیروی جاذبه را در زمین قرار میدهد تا انسان بتواند در آن زندگی کند؟ کیست که در زمین و در دریا و در کوه، استعدادهای زندگی به ودیعه میگذارد؟ کیست که به انسان نیروی استخراج میدهد؟ .. و ازاینقبیل.
🔆 «فَسَیقولونَ اللهُ»
خواهند گفت «الله». خب، حالا که خداست، «فَقُل»، همینجا گریبانشان را بگیر پیغمبر ما..
🎤 مورخ: ششم مهرماه سال ۱۳۵۳
ادامه دارد..
🌸 #بهار_در_بهار
🌙 #ماه_مبارک_رمضان
📚 #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
╭──────────
📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami
╰─────────────────────
طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن
0⃣1⃣ #جلسه_۱۰ 🖼️ عکسنوشت توجه کنید 👈 استدلالات قرآن اینجوریست. از یک کنار، از یک گوشۀ قضیه، مطلب
ادامه:
همینجا گریبانشان را بگیر پیغمبر ما، ای مُبشّر دعوت ما، ای مسئولِ کمالِ انسان، «فَقُل» بگو: «اَفَلا تَتَّقونَ»؟ آیا تقوا و پروا نمیکنید؟ یعنی چه؟ یعنی پروا نمیکنید از این خدای عظیم، از این خدای عظمتآفرین، که غیر او را در اطاعت، در عبودیت شریک او قرار میدهید؟
ببینید!🔍
اگر تدبیر تکوینی عالم به دست اوست، چرا تدبیر تشریعی عالم به دست او نباشد؟ ..آنکسیکه تکوین عالم را میآراید، چرا در تشریع عالم میدان به دیگری بدهد؟ آنکسیکه قوانین و سنتهای طبیعی را در جهان و انسان، او بهوجود آورده و آفریده، چرا جَعل و تشریع قوانین مدنی و جزایی و غیره و غیره را به دست افراد ضعیف و عقلهای ناقص و دانشهای محدود و ارادههای ضعیفی، امثال بشر و بشر معمولی بدهد، چرا؟ چرا خودش جامعه را اداره نکند؟ چرا خودش قانون نگذارد؟ چرا خودش قدرت نگاهبان و پاسدار قانون را معین نکند و از او حمایت نکند؟ امامت، ولایت، چرا نکند؟ چرا امام قرار ندهد؟ چرا وَلی مِن قِبَلِ الله قرار ندهد؟ بگذارد به عهدۀ عقول ناقص مردم، چرا؟
🎤 مورخ: ششم مهرماه سال ۱۳۵۳
🌸 #بهار_در_بهار
🌙 #ماه_مبارک_رمضان
📚 #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
╭──────────
📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami
╰─────────────────────
طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن
0⃣1⃣ #جلسه_۱۰ 🖼️ عکسنوشت توجه کنید 👈 استدلالات قرآن اینجوریست. از یک کنار، از یک گوشۀ قضیه، مطلب
🔆 «اَمَّن یملِكُ السَّمعَ وَ الاَبصارَ»
کیست آنکسیکه مالک است شنوایی و بیناییها را؟
👂 سمع را با گوش اشتباه نکنید.
اسم این جارحۀ مخصوص که ما در فارسی به آن میگوییم گوش، در عربی اُذُن است. سمع، حالت شنواییست، قدرت شنواییست؛ اگر هم بر این اطلاق شود، به آن اعتبار است. آنکسیکه گوشش را مثلاً بریدهاند، نمیگویند سمعش را بریدهاند، میگویند اُذُنش را بریدهاند. اسم این جارحۀ مخصوص سمع نیست؛ همچنانیکه بَصَر.
👀 بَصَر بهمعنای این عضو معین و مخصوص که ما به آن میگوییم چشم نیست؛ بهمعنای دید است، بیناییست، آن روح است و این عضو جسم. اگر چنانچه به این عضو هم بگویند بَصَر، به اعتبار همان دارا بودن چشم است. مثلاً به چشم کور نمیگویند بَصَر.
🔆 «اَمَّن یملِكُ السَّمعَ وَ الاَبصارَ»
یا کیست که مالک و در قبضۀ ملکیتِ اقتدار اوست، قوۀ شنوایی و بیناییها؟ آن کیست که به شما این درک و فهم و نیرو را داده؟ کیست که میتواند آن را از شما بگیرد؟ درحقیقت این آیه دارد اشاره میکند به داشتن بصیرت، به داشتن نیروی فهم و خِرَد، که ای انسان که بناست حالا فکر کنی و جواب این سؤال را به ما بدهی، تو دارای سمعی و دارای بصری.
🎤 مورخ: ششم مهرماه سال ۱۳۵۳
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن
0⃣1⃣ #جلسه_۱۰ 🖼️ عکسنوشت توجه کنید 👈 استدلالات قرآن اینجوریست. از یک کنار، از یک گوشۀ قضیه، مطلب
این سؤال 👇 درضمن اینکه از مشرکانِ زمان نزول وحی بود، از من و شما هم در قرن بیستم هست:
❓ «مَن یدَبِّرُ الاَمرَ» کیست که دارد همۀ عالم را تدبیر میکند؟ از دلِ ذرات تا اعماق دنیاهای دوردست را او دارد میگرداند با دستِ قدرت.
بیتعصب، بیغرض، آگاهانه فکر کن تا جواب واقعی را پیدا کنی.
🎤 مورخ: ششم مهرماه سال ۱۳۵۳
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
11 - طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن - روح توحید نفی عبودیت غیر خدا.mp3
20.18M
1⃣1⃣ #جلسه_۱۱ | 🎙 #صوتی
🔊 اگر میخواهید، جلسه امروز را با صدای استاد بشنوید:👇👇
📖 طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن
🎧 با صدای استاد: سید علی حسینی خامنهای
1⃣1⃣ جلسۀ یازدهم: روح توحید، نفی عبودیت غیر خدا
📆 یکشنبه ۷ مهرماه ۱۳۵۳ شمسی، ۱۲ رمضان المبارک ۱۳۹۴ قمری
╭──────────
📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami
╰─────────────────────
🔖 #نظر_خوانندههای_کتاب
✍️ کتاب را به افرادی که علاقه به کار فرهنگی و تشکیلاتی دارند، پیشنهاد میکنم، چون: بنیان فکری 🧠 شما رو تشکیل میده..
❓ نظر شما چیه؟
👈 ارسال به آیدی: @sahba_admin
🌙 #ماه_مبارک_رمضان
📚 #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
╭──────────
📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami
╰─────────────────────
طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن
1⃣1⃣ #جلسه_۱۱ | 🎙 #صوتی 🔊 اگر میخواهید، جلسه امروز را با صدای استاد بشنوید:👇👇 📖 طرح کلی اندیشۀ ا
1⃣1⃣ #جلسه_۱۱
🧩 قسمت اول
هرچه فکر مىکنیم، از #توحید به این آسانى نمىشود رد شد:
🔹 اولاً، پایۀ اعتقادىست.
🔹 ثانیاً، اصل مهمِ عملىِ فردى و اجتماعىست.
🔹 ثالثاً، ملت مسلمانِ موحد، از آن خیلى کم چیزی مىدانند، بلکه مىشود گفت چیزى نمىدانند.
🔸 اگرچه که در مکتبخانهها هم به بچهها مىآموزند که خدا یکىست و دو نیست، ولیکن غالباً موحدین از شناخت وجهههاى گوناگون توحید تا سنین نزدیک به رحلتِ از این جهان هم، چیزى درست نمىدانند.
🌸 #بهار_در_بهار
🌙 #ماه_مبارک_رمضان
📚 #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
╭──────────
📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami
╰─────────────────────
💢 خلاصۀ مطلب در زمینۀ نقطهنظر امروز ما، این است که:
1⃣ یکوقت کسى را #عبادت مىکنند، به این صورت که او را مقدس و داراى نیروهاى مافوق عالم طبیعت مىدانند؛ مثل اینکه بتهایى را یا قدّیسینى را در طول تاریخ، مردمى عبادت مىکردهاند.
اما غیر از این مفهوم، یک معناى دیگر، یا بگویید یک گوشۀ دیگر از همین مفهوم وجود دارد که آن را هم عبادت مىشود گفت، و در قرآن عبادت بهاینمعنا استعمال شده است.
❓ معناى دوم عبادت چیست؟
2⃣ معناى دوم عبادت خیلى ساده است. در فارسى لغت دارد. این لغت رایج است بر سر زبانها و او عبارت است از #اطاعت. اطاعتِ هرکسى بهصورت مستقل و بىقیدوشرط، عبادتِ اوست. اگر کسى را، یک انسانى، یا یک جامعۀ انسانى، بىقیدوشرط اطاعت بکند، فرمان او را در زندگى خود، در جسم و جان خود، در عمل خود، مُتّبَع بشمارد، او را عبادت کرده.
🧐 از کجا این حرف را مىزنیم؟
با استناد به آیات قرآن این سخن را مىگوییم. این قرآن است که براى ما عبادت را به اطاعت معنا مىکند.
.. بنابر فرهنگ قرآنى، عبادت از یک موجود غیر خدایى، ..یعنى اطاعت کردن اینها. هرکسى که اطاعت کند از کسى یا از چیزى، عبادتِ او را کرده است.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
1⃣1⃣ #جلسه_۱۱
🖼️ عکسنوشت
🔆 «اَفَغَيرَ اللهِ اَبتَغى حَكَماً» ﴿انعام، آیه ۱۱۴﴾
آيا جز خدا كسى را بهعنوان حَكَم بپذيرم و طلب كنم؟ حَكَم را در تفاسير گفتهاند هم بهمعناى داور است، هم بهمعناى حاكم است. آنكسىكه انسان حُكم را از او مىخواهد، يعنى فرمان را از او مىخواهد، يا داورى را از او مىخواهد؛ به هر دو مىگويند حَكَم. و خداى متعال هم بهترين داور است، هم بهترين حاكم است.
🔆 «وَ هُوَ الَّذي اَنزَلَ اِلَيكُمُ الكِتابَ مُفَصَّلاً»
درحالىكه خداست كه اين مجموعه را، قرآن را، با تفصيل، با تبيين، بدون اختلاط و امتزاج، براى شما فرستاده است. «مُفَصَّلاً» يعنى بدون اينكه خَلطى در مباحثش باشد، بدون اينكه مطالبش قروقاطى باشد، بدون اينكه سخنِ غير خدا در او مخلوط شده باشد. «مُفَصَّلاً» يعنى مُبَيَّناً، با تبيين تمام و كامل.
🔆 «وَ الَّذينَ آتَيناهُمُ الكِتابَ» آنها كه كتاب را به آنها دادهايم، «يَعلَمونَ اَنَّهُ مُنَزَّلٌ مِن رَبِّكَ بِالحَقِّ» مىدانند كه اين قرآن نازل شده است از پروردگارِ تو به حق. حقاً از خدا نازل شده، از سوى خدا آمده، «فَلا تَكونَنَّ مِنَ المُمتَرينَ» پس تو از مردّدان و دودِلان مباش ـ خطاب به پيغمبر است ـ مبادا مردّد باشى!
📚 #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
╭──────────
📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami
╰─────────────────────