طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن
6️⃣1️⃣ #جلسه_۱۶ | 🎙 #صوتی 🔊 اگر میخواهید، جلسه امروز را با صدای استاد بشنوید: 👇👇 📖 طرح کلی اندیش
❌ نوع بدش را، آنىکه عقل، آن را بد مىداند و انسانیت آن را تقبیح مىکند، همیشه قدرتهاى سیاسىِ ضد دینىِ عالَم و تاریخ داشتند.
✔️ نوع خوبش را، همیشه قدرتهاى الهى و معنوى تاریخ؛ یعنى انبیا. ۵۳/۷/۱۲
از #متن_کتاب
طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن
6️⃣1️⃣ #جلسه_۱۶ | 🎙 #صوتی 🔊 اگر میخواهید، جلسه امروز را با صدای استاد بشنوید: 👇👇 📖 طرح کلی اندیش
انبیا که مىآیند در یک اجتماعى، براى چه مىآیند؟ مىآیند تا آن نوع اول را تبدیل کنند به نوع دوم، این روح حرف بحث امروز ماست. ۵۳/۷/۱۲
از #متن_کتاب
طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن
6️⃣1️⃣ #جلسه_۱۶ | 🎙 #صوتی 🔊 اگر میخواهید، جلسه امروز را با صدای استاد بشنوید: 👇👇 📖 طرح کلی اندیش
🤔 غالباً تصور از انبیا، تصور دیگرىست.
❌ مردم خیال مىکنند که انبیا در یک جامعهاى که ظهور مىکنند، مثل یک آدم حکیمِ فرزانۀ دانشمند بزرگوارى، که یک کوهى از معلومات است، مىآید در جامعه، یک خانهاى مىگیرد، یک گوشهاى مىنشیند تا مردم بیایند گروهگروه از خرمن فیض او و دانش او استفاده کنند.
😂 مثلاً ابراهیم خلیلالله یا موسى کلیمالله، وارد یک جامعهاى شده و یک خانهاى گرفته و حالا یا آبرومند یا کوچک یا بزرگ، نشسته آنجا و یک ساعتى هم براى ملاقات مؤمنین و غیرمؤمنین مهیا کرده، و هرکس هم مىآید پیش او، امربهمعروفش مىکند، نهىازمنکرش مىکند؛ مردم از خدا بترسید؛ مردم خدا هست؛ با آنها استدلال مىکند، بحث مىکند؛ یک عدهاى را آدم مىکند، بعد هم از دنیا تشریف مىبرد. خیال مىکنند نبى یکچنین چیزى است. ۵۳/۷/۱۲
از #متن_کتاب
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن
6️⃣1️⃣ #جلسه_۱۶ | 🎙 #صوتی 🔊 اگر میخواهید، جلسه امروز را با صدای استاد بشنوید: 👇👇 📖 طرح کلی اندیش
👈👈 نبى اینجورىها نیست. 👉👉
نبى وقتىکه در یک اجتماعى مبعوث مىشود، یعنى برانگیخته مىشود و همانطورىکه تشریح کردم، در باطن او و در روح او رستاخیزى بهوجود مىآید، این دیگر وقتى آمد در جامعه، یک آدمىست که سر از پا نمىشناسد، یک آدمىست که آرام و قرار ندارد، یک انسانىست که تبدیلشده به یک شعلۀ جَوّالۀ 🔥 سوزانى.
در اجتماع که مىآید، یک نگاهى به وضع اجتماع مىکند، مىبیند، هان! این ساختمان، ساختمان غلطىست، این عمارت بد بنا شده، غلط پایهگذارى شده، دیوارهاى آن و پىهاى آن و شفتههاى آن نادرست و برخلافِ اسلوبِ معمارى فطرتِ انسان انجام گرفته؛ مىفهمد که این باید عوض بشود، مىفهمد که این عمارت باید تبدیل شود به یک عمارت نیکو.
از #متن_کتاب
جلسۀ ۵۳/۷/۱۲
طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن
6️⃣1️⃣ #جلسه_۱۶ | 🎙 #صوتی 🔊 اگر میخواهید، جلسه امروز را با صدای استاد بشنوید: 👇👇 📖 طرح کلی اندیش
یعنى چه؟ 🤨
یعنى مىفهمد که این جامعه، این جامعۀ طبقاتى، این جامعهاى که در آن تبعیض هست، ظلم هست، نابسامانى هست، نامردمى هست، بایستى عوض بشود و تبدیل بشود به یک جامعۀ توحیدى.
از #متن_کتاب
جلسۀ ۵۳/۷/۱۲
🔄 #بازنشر_تولیدات_شما
🔰 نکات مهم و خلاصۀ جلسۀ شانزدهم کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن: «رستاخیز اجتماعی نبوت» | 📆 #جلسه_۱۶
📲 تولیدِ: مکتب ناب
🔄 #بازنشر_تولیدات_شما
🔰 نکات مهم و خلاصۀ جلسۀ شانزدهم کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن: «رستاخیز اجتماعی نبوت» | 📆 #جلسه_۱۶
📲 تولیدِ: مکتب ناب
6️⃣1️⃣ #جلسه_۱۶
🖼️ #عکسنوشت
❓ ارادۀ خدا بر چه و سنت الهى بر کدام جهت قرار گرفته است؟
🔆 «وَ نُریدُ» و مىخواهیم ما، یعنى سنت و ارادۀ تکوینى ماست، «وَ نُریدُ اَن نَمُنَّ عَلَى الَّذینَ استُضعِفوا فِی الاَرضِ»؛ نمىگوید وَ اَرَدنا، آنوقت دربارۀ بنىاسرائیل این اراده را کردیم، نه، برای همیشه است، همیشۀ تاریخ. خواستهایم ما و مىخواهیم که منت گذاریم بر همان مستضعفان، بر همان طبقهاى که در پنجۀ قهر و اسیر چنگال ضعف و ناتوانى بودهاند، بر سر آنها مىخواهیم منت بگذاریم و آنها را از آن پستى نجات بدهیم، از استضعاف خارجشان کنیم.
🔆 «وَ نُریدُ اَن نَمُنَّ عَلَى الَّذینَ استُضعِفوا فِی الاَرضِ» بر مستضعفین زمین منت گذاریم، «وَ نَجعَلَهُم اَئِمَّـة»، آنها را از دنبالهروىِ اجتماع، از تابع بودن، به پیشروى و زمامدارى و متبوع بودن برسانیم، مستضعفین زمین را، مسلط کنیم بر عالَم، بر قدرتمندان زورگو.
🔆 «وَ نَجعَلَهُمُ الوارِثینَ» و آنان را وارثان و میراثبَران خیرات زمین قرار بدهیم؛ اینهم ارادۀ ماست.
🔆 «وَ نُمَکنَ لَهُم فِی الاَرضِ» آنان را در زمین متمکن و مستقر سازیم. ﴿قصص، آیه 5﴾
🌙 #ماه_مبارک_رمضان
📚 #طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
╭──────────
📱 @tarhe_kolie_andishe_eslami
╰─────────────────────
❓ نظر شما چیه؟
1️⃣ بارگذاری مطالب، در شبهای قدر، ادامه داشته باشه؟
2️⃣ بارگذاری مطالب رو به بعد از شبهای قدر موکول کنیم.
👈 لطفاً گزینۀ مدنظرتون رو برای @sahba_admin ارسال بفرمایید.
هدایت شده از انتشارات صهبا - موسسه جهادی
🌙✨ #شب_قدر
🤲 «وَ اَن تَجعَلَنی بِرَحمَتِکَ مِمَّن خِرتَ لَهُ لَیلَـة القَدرِ وَ جَعَلتَها لَهُ خَیراً مِن اَلفِ شَهرٍ»
🤲 یعنی خدایا من را از کسانی قرار بده که توفیق درک لیلـةالقدر را بهدست آوردند و لیلـةالقدر برای آنها از هزار ماه بهتر و باارزشتر شده. ۱۳۶۶/۳/۷
📚 کتاب استغفار و توبه
╭──────
📱 @sahba_nashr
╰────────────
هدایت شده از انتشارات صهبا - موسسه جهادی
12.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔖 #شب_قدر
❓ شب قدر کدام است؟
طبق روایتی که مرحوم «محدّث قمی» نقل میکند، که سؤال کردند که کدامیک از این سه شب ـ یا آن دو شب بیستویکم و بیستوسوم ـ [شب قدر است]؟
👈 در جواب فرمودند که چقدر آسان است که انسان، دو شب را حالا ملاحظۀ شب قدر کند، یا سه شب را.
⁉️ چه اهمیت دارد بین سه شب مردّد باشد؟
⁉️ مگر سه شب چقدر است؟
💫 کسانی بودهاند که همۀ ماه رمضان را از اول تا آخر، شب قدر به حساب میآوردند و اعمال شب قدر را انجام میدادند. ✨ قدر بدانید. خطبۀ اول نمازجمعۀ ۱۳۷۶/۱۰/۲۶
📚 کتاب استغفار و توبه
📺 منتشرشده در شبکه دو، برنامۀ «صبح روز بعد»
در دیدئو ببینید
╭──────
📱 @sahba_nashr
╰────────────
هدایت شده از انتشارات صهبا - موسسه جهادی
🌙✨ #شب_قدر
🏴 #شهادت_امیرالمؤمنین
▪️ در روزی که امیرمؤمنان به شهادت رسید و مردم با امام حسنعلیهالسلام بیعت کردند به خلافت، امام مجتبی در حضور مردم بر منبر برآمد و چند جمله در باب امیرالمؤمنین به اختصار سخن گفت:
▪️ «لَقَد قُبِضَ فی هَذِهِ اللَّیلَةِ رَجُلٌ لا یَسبِقهُ الاَوَّلونَ بِعَمَلٍ وَ لا یُدرِکُهُ الآخَرونَ»
یعنی ای مردم، خدا دیشب کسی را به جوار خود پذیرفت که نه گذشتگان و نه مردم آینده، از حیث عمل و تلاش و کار برای خدا، به پایۀ او نرسیدهاند و نخواهند رسید.
▪️ «وَ قَد کانَ رَسولُاللهِ صَلَّیاللهُعَلَیهِوَسَلَّمَ یُعطیهِ رایَتَهُ فَیُقاتِلُ وَ جِبریلُ عَن یَمینِهِ وَ میکائیلُ عَن یَسارِهِ فَما یَرجِعُ حَتَّی یَفتَحَ اللهُ عَلَیهِ»
یعنی پیامبر پرچم جهاد را به علی میسپرد و علی به صحنۀ جنگ میرفت، جبرئیل امین در جانب راست او و میکائیل در سمت چپ او بودند و او میجنگید. و از میدان برنمیگشت، مگر آنوقتیکه فتح کرده بود و دشمن را سرکوب کرده بود.
▪️ ..مردی که در هنگام ترک این دنیا، درحالیکه خلیفه بود ـ یعنی حاکم مطلق کشورهای اسلامی بود ـ از مال دنیا، فقط هفتصد درهم از اینهمه زر و سیمی که در آفاق کشورهای اسلامی بود و او میتوانست در آنها تصرف بکند، فقط هفتصد درهم باقی گذاشت؛ آن را هم جمع نکرده بود تا برای او بماند، میخواست برای خانوادۀ خود، خادمی، خدمتکاری فراهم کند، پولش را نداشت، باید تدریجاً جمع میکرد، و جمع کرده بود، شده بود هفتصد درهم...
💫 این تعریف امام حسن از امیرالمؤمنین است. ۱۳۵۹/۰۳/۰۹
📚 کتاب حلقۀ سوم «انسان ۲۵۰ساله»
╭──────
📱 @sahba_nashr
╰────────────