🇮🇷 مدارس نخبگانی لبیک
💠 گفتگوی حجت الاسلام عیدی مدیریت مجتمع نخبگانی لبیک با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)
http://khorasan.isna.ir/default.aspx?NSID=5&SSLID=46&NID=118227
@tarhelabbayk
🇮🇷مدارس نخبگانی لبیک🇮🇷
💠 حجت الاسلام عیدی: در اردوی استعدادیابی رفتاری با حضور اساتید مجتمع آموزشی لبیک روحیات دانش آموزان در فضای یک زندگی پنج ساعته با آنها مورد مطالعه قرار گرفت.
متاسفانه در مدارس ما دانش آموزان زندگی کردن را یاد نمی گیرند و بسیاری از دانش آموزان در حیطه رفتاری دارای ضعف فکری و عملی هستند که البته ایراد مذکور ناشی از بیماری آموزش و پرورش است.
به فرمایش مقام معظم رهبری (دام ظله) آموزش و پرورش ما بعد از انقلاب همان آموزش و پرورش قبل از انقلاب است که دارای دو ویژگی تقلیدی بودن و غیر دینی بلکه ضد دینی بودن است.
مدارس نخبگانی لبیک در راستای نیل به نظام تحولی با شعار معنویت٬ تفکر و دانش با محوریت اندیشه مقام معظم رهبری٬ جهت درمان این نظام آموزشی بیمار شکل گرفته اند.
@tarhelabbayk
🇮🇷مدارس نخبگانی لبیک🇮🇷
(دبستان و متوسطه اول)
◀️ خصوصیاتی که یک معلم باید داشته باشد
💠 مقام معظم رهبری (دام ظله): نیروهایی که باید در این شبکهی عظیم بهکار گرفته شوند، باید خصوصیّاتی داشته باشند. یکی از این خصوصیّات این است که پرانگیزه باشند، بانشاط باشند؛ از نیروهای خسته، فرسوده، بیابتکار، کسانی که هرچه بلد بودند به کار زدند و دیگر هیچ کاری بلد نیستند، نباید بهعنوان عناصر اولویّتدار استفاده کرد. اولویّت با نیروهای جوان، بانشاط، پرانگیزه، متدیّن، انقلابی و کسانی است که مسئلهی آنها در آموزش و پرورش، همان مسئلهی اصلی آموزش و پرورش باشد؛ یعنی تربیت انسانها؛ از اینها باید استفاده کرد؛ این یک مسئله است. بنابراین در مدیریّتهای کلان و سطح بالای آموزش و پرورش، اولین مسئله به نظر من این است که نگاه کنند، ببینند از چه نیروهایی استفاده میکنند؛ از نیروهای مؤمن، انقلابی، بانشاط، علاقهمند، عاشق کار خود، و آمادهی ورود در میدانهای دشوار در محدودهی اهداف آموزش و پرورش؛ این مهمترین کار است.
🔷 لینک کانال مدارس نخبگانی لبیک
@tarhelabbayk
🇮🇷مدارس نخبگانی لبیک🇮🇷
#ناکارآمدی_آموزش_و_پرورش
حجت الاسلام عیدی: گزارشی به بنده رسید که به حقیقت تامل برانگیز است. معلم کلاس اول در روزهای ابتدایی مهر وقتی از دانش آموزان می پرسد چه کسانی میخواهند شهید شوند تعدادی از فرزندان عزیز ما دست بالا می برند و وقتی معلم از علت آن می پرسد یکی می گوید برای رسیدن به خدا، یکی می گوید برای بخشش گناهان، یکی می گوید میخواهم شهید شوم که نمیرم و در این میان یکی از دانش آموزانی که دست بلند نکرده است می گوید الآن تکلیف شهادت نیست!
این سطح از معرفت دینی برای یک دانش آموز هفت ساله چقدر ارزشمند است و شما فکر کنید که آموزش و پرورش ما با این بچه ها چه می کند؟ چه میگیرد و چه تحویل می دهد؟
دست اندرکاران و جامعه انقلابی باید هر چه زودتر دست به کار شوند و اگر نه این سیستم تقلیدی و غیر دینی تمام فرزندان ما را به خدمت تمدن غرب در می آورد و البته در این میان استثناء هم مثل شهدای هسته ای و ... وجود دارد که البته و صد البته نمی توان گفت که این استثناءات خروجی این سیستم هستند.
بی توجهی به غربی شدن فرزندانمان ذلتی است که باید از آن هیهات سر داد و یکی از ثمرات این ایام محرم باید این باشد که جوان های مومن مصمم شوند که در عرصه مدرسه داری ورود کنند و کسانی که توان این کار را ندارند تصمیم بگیرند که به هر نحو ممکن به گسترش کمی و کیفی مدارس انقلابی کمک کنند.
@tarhelabbayk
🇮🇷مدارس نخبگانی لبیک🇮🇷
#زنگ_تربیتی
کارگاه قدر و منزلت نان
نان های اسرافی دانش آموزان
@tarhelabbayk
🇮🇷مدارس نخبگانی لبیک🇮🇷
#نماز_کودک به چه کیفیتی باید باشد؟
حجت الاسلام عیدی:
آنچه در ذهن مذهبی های ما جا افتاده است این است که کودک باید از هفت سالگی نماز بخواند و ائمه علیهم السلام به پدر و مادر سفارش نموده اند که نسبت به نماز کودک خود از سن هفت سالگی اهتمام داشته باشند. لیکن آنچه متاسفانه گفته نمی شود #کیفیت_نماز_کودک است و در عمل ما می بینیم که خانواده ها یا نسبت به نماز کودک بی اعتنا هستند یا اینکه نماز یک فرد مکلف را بر کودک #تحمیل می کنند. در روایتی منقول از ائمه معصومین ع پاسخ این پرسش آمده است.
روایتی در أمالی صدوق آمده است که ما حصل روایت این است که عبادت کودک یک #فرایند_تدریجی_معرفتی را باید طی کند، کودک باید از سه سالگی تا سه سال و هفت ماه و بیست روزگی روزانه هفت بار «لا إله إلا الله» بگوید، از آن به بعد تا چهار سالگی هفت بار «محمد رسول الله» بگوید، از چهار سالگی تا پنج سالگی هفت بار «صلی الله علی محمد و آله» بگوید، از آن به بعد هر وقت دست راست و چپش را شناخت او را رو به قبله کنند و به او بگویند سجده کند تا سن شش سالگی، از شش سالگی تا هفت سالگی باید کودک نماز بخواند و رکوع و سجود به او تعلیم داده شود، از هفت سالگی تا نه سالگی باید به او گفته شود که صورت و دستهایت را بشور و هنگامی که شست به او بگویند نماز بخوان، هنگامی که به نه سالگی رسید باید وضوء به او تعلیم داده شود و نسبت به وضوء گرفتن مؤاخذه شود و به نماز امر شود و نسبت به نماز خواندن مؤاخذه شود، پس هنگامی که وضوء و نماز را آموخت خداوند پدر و مادرش را إن شاء الله تعالی می آمرزد.
آنچه از این روایت فهمیده می شود این است که اولا از هفت سالگی تا نه سالگی کودک ضرورتی ندارد برای نماز خواندن وضوء بگیرد بلکه همین که دست و صورتش را بشوید کافی است، ثانیا احتمالی که می رود این است نماز کودک از هفت تا نه سالگی در حد تکبیر و رکوع و سجود است؛ از آنجائی که در فقره آخر روایت آمده است هنگامی که وضوء و نماز را آموخت خداوند پدر و مادرش را می آمرزد، و این سخن این احتمال را در ذهن تقویت می کند که به کودک از سن هفت تا نه سالگی نماز کامل یاد داده نشده است و در همان حد رکوع و سجود یا یک حمد و سوره و رکوع و سجود بوده است، و از سن نه سالگی است که کودک باید به نماز کامل امر شود و بر نماز کامل مؤاخذه شود تا زمانی که نماز کامل را یاد بگیرد.
خوب اگر اینگونه به نماز کودکان خود نگاه کنیم مسئله خیلی تفاوت می کند تا اینکه خواسته باشیم از هفت سالگی نماز جماعت تشکیل دهیم و به عنوان نمونه هشت رکعت نماز ظهر و عصر کامل را بر کودک تحمیل نمائیم.
روایت أمالی روایتی است که نکات معرفتی نابی دارد که شاید در روایات دیگر به این صراحت به آن اشاره نشده باشد که در مجالی دیگر به آن می پردازیم.
@tarhelabbayk
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷مدارس نخبگانی لبیک🇮🇷
#نظم بسیارعالی بچه ها باعث حیرت برخی از مردم و پرس وجو در مورد مدرسه شد که نشان از اهتمام والدین گرامی به تربیت فرزندانمان میباشد.
@tarhelabbayk
#تربیت_دینی
عواقب خطرناک افراط در تربیت مذهبی کودکان
🔸در تربیت، تمام قوایی که در وجود انسان هست حکمت و مصلحتی دارند.
🔹احتیاج به بازی در بچه یکی از حکمتهای پروردگار است. یک مقدار انرژی در وجود کودک ذخیره است که او فقط به وسیله بازی میتواند این انرژی را دفع کند. انسان اشخاصی را میبیند که نمیگذارد بچه پنج شش ساله برود با بچهها بازی کند، هر مجلسی که خودش میرود بچه را هم میبرد برای اینکه تربیت بشود. جلوی خنده او را میگیرد، جلوی خوراک او را میگیرد.
🔸بچه بزرگ میشود در حالی که احتیاجات طبیعی وجودش برآورده نشده است، همواره به او گفتهاند خدا، قیامت، آتش جهنم. تا در سنین بیست و چند سالگی، این قوای ذخیره شده، این شهوتها و تمایلات اشباع نشده یکمرتبه زنجیر را پاره میکند.
🔹این بچهای که شما میدیدید در اثر تلقین پدر در دوازده سالگی نمازش بیست دقیقه طول میکشید، نماز شب میخواند، دعا میخواند، یکمرتبه میبینید در بیست و پنج سالگی یک فاسق و فاجری از آب درمیآید که آن سرش ناپیداست. چرا؟ برای اینکه شما به بهانه مقامات عالیه روح، سایر غرایز او را سرکوب کردهاید.
📝 استاد مطهری، آزادی معنوی، ص۱۱۵ (با تلخیص)
🇮🇷دبستان نخبگانی لبیک🇮🇷
@tarhelabbayk
🇮🇷مدارس نخبگانی لبیک🇮🇷
به لطف خداوند منان #کمیته_وقف_نخبگان دانش آموزی در راستای توسعه و گسترش #طرح_لبیک در سراسر کشور، در اداره کل اوقاف استان خراسان رضوی رسما تشکیل شد.
ساز و کار وقف و جذب مشارکت های مردمی بعد از تصویب نهایی در کمیته به اطلاع دغدغه مندان خواهد رسید.
@tarhelabbayk
🇮🇷مدارس نخبگانی لبیک🇮🇷
#طرح_لبیک
#عینیت_ساختار_های_دینی>#عینیت_ساختار_های_دینی
#جریان_اجتماعی_گسترده_تعلیم_و_تربیت
#علوم_انسانی_غیر_انتزاعی
#تمدن_سازی
💠 حجت الاسلام عیدی:
هدف غایی طرح لبیک #عینیت یافتن ساختارهای دینی در جامعه اسلامی است. به نظر ما رسیدن به این هدف بلند مدت در یک جریان_اجتماعی #گسترده تعلیم و تربیت نخبگانی به عنوان هدف کوتاه مدت و تولید علوم انسانی اسلامی توسط نیروهای #نخبه حاضر در صحنه حکومت داری به عنوان هدف میان مدت میسر خواهد بود.
طرح لبیک سربازان تمدن سازی که تولید علوم اسلامی غیر انتزاعی را با #حضور_فعال در صحنه های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی انقلاب اسلامی رقم میزنند و با فراهم ساختن بسترهای #انقلاب_فرهنگی زمینه عینیت علوم را فراهم می آورند در دبستان دیده است.
این لطف خدا و عنایات معصومین (ع) است که توجه دغدغه مندان عرصه علم و فرهنگ به این طرح جلب شده است و ما امیدواریم در سایه #حمایت_های_بی_دریغ مردمی و سازمانی بتوانیم تحولی را در زمینه #نظام_تعلیم_و_تربیت_نخبگان در کشور رقم بزنیم.
@tarhelabbayk
🇮🇷مدارس نخبگانی لبیک🇮🇷
#هفت_سال_دوم
#عبد_بودن
#نظم
💠 حجت الاسلام عیدی:
همانطور که روایت اهل بیت علیهم السلام اشاره دارد فرزند در هفت سال دوم عبد است و در این هفت سال باید تبعیت از ولی را یاد بگیرد و #نظم بستری ضروری برای تبعیت است.
فرزند در هفت سال دوم باید #چشم_گفتن را یاد بگیرد؛ چرا که وزارت که در هفت سال سوم مطرح است بر پایه عبودیت معنا پیدا می کند. وزیر خوب در وهله اول عبد خوبی است و کسی که در اطاعت به کمال میرسد به وزارت انتخاب می شود.
حضرات معصومین علیهم السلام هم امامت و رسالتشان به جهت #کمال_عبودیتشان است که شما هر روز در تشهد به زبان می آورید: اشهد ان محمدا عبده و رسوله یعنی اول عبودیت دوم رسالت.
اول عبودیت دوم وزارت، فرزند ما اگر عبد خوبی نباشد قطعا وزیر خوبی هم نخواهد شد و یکی از مهمترین بسترهای زمینه ساز عبودیت نظم است.
@tarhelabbayk