eitaa logo
حقوق زنان
169 دنبال‌کننده
487 عکس
75 ویدیو
20 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
💚
۴) آیا ازدواج دختر نابالغ در اسلام مشروع است؟ 🔹️ مشروعیت ازدواج کودکان در صورتی که عقد توسط ولی شرعی( پدر یا جد پدری) و با رعایت مصلحت کودک انجام گیرد، از نظر روایات و فتاوای فقهی جای تردید نیست. 🔹️ واضح هست که نیاز جنسی در کودکان به فعلیت نمی‌رسد و به علاوه ارضای جنسی به شیوه خاص همبستری در مورد دختران نابالغ ،ممنوعیت شرعی دارد. 🔹️ بنابراین هدف از تجویز این ازدواج در اسلام، اصولاً به جهت فراهم نمودن امکان تامین پاره‌ای از کارکردهای دیگر ازدواج مانند حمایت و مراقبت ،انتقال میراث و ایجاد همبستگی بین خانواده ها و قبایل که به ویژه در جوامع سنتی اهمیت داشته اند، صورت گرفته است. 🔹️ به دلیل فقدان جاذبه های نیرومند جنسی و عاطفی بین کودکان و کم بودن احتمال الفت گیری آنان با یکدیگر، در اسلام نگرش مثبتی نسبت به ازدواج کودکان دیده نمی شود.ص۱۹
❤️
۵)آیا مهریه ، نمادی از نابرابری جنسیتی و بردگی زنان است؟ خیر 🔹️طبق آیات و روایات مهریه صرفاً هدیه ای از جانب مرد به زن تقدیم می شود و ملک اختصاصی زن است و هیچ کس حتی پدرش سهمی در آن ندارد.( نسا آیه ۴) 🔹️در روایات نیز تصریح شده که پرداخت مهریه در قالب عمل استیجاری داماد برای پدر زن که  پیش از اسلام مرسوم بوده، در اسلام منسوخ گردیده و مهریه حق اختصاصی زن است و حتی نمی توان جزئی از آن را برای پدر زن شرط کرد . 🔹️از آنجا که زن استقلال اقتصادی و مالی خود را پس از ازدواج از دست نمی‌دهد و نیز طبق نظر مشهور فقها آنچه برای زن در ازای حق خدمات جنسی به شوهر مقرر شده، حق نفقه است و نه مهریه،  پس نمی توان مهریه را به عنوان قیمت یا اجرت یا جبران محرومیت اقتصادی زن تلقی کرد. 🔹️ به ویژه اینکه در احادیث دینی نسبت به بالا نبودن مهریه و یا بخشیدن آن ترغیب شده است و اگر در برخی روایات لفظ "ثمن" درباره مهریه به کار رفته جنبه تمثیلی و تشبیهی دارد نه به معنای حقیقی. ص
💙
۶) درون همسری چیست؟ ص ۲۰ اصطلاح درون همسری به قاعده ای دارد که به موجب آن، انتخاب همسر به افراد گروه خودی  محدود می شود و در نتیجه ازدواج با فردی خارج از گروه تجویز نمی گردد .بر حسب این که مرز میان درون گروه و برون گروه بر مبنای خویشاوندی، قبیله، قوم، نژاد، طبقه، دین،... تعریف شده باشد، با انواع گوناگونی از درون همسری روبه‌رو هستیم
❤️
۷) درون همسری دینی چیست؟ کلیت این قاعده در ادیان مختلف از جمله اسلام تایید شده است. فقهای شیعه با استناد و ادله قرآنی و روایی ازدواج زن مسلمان با مرد غیر مسلمان و ازدواج مرد مسلمان با زن غیر کتابی را نامشروع می دانند، اما در مورد ازدواج مردان مسلمان با زنان اهل کتاب و به طور خاص، زنان یهودی و مسیحی اختلاف نظر دارند و به طور کلی به این نتیجه می رسیم که چنین ازدواجی به‌رغم کراهت شرعی، صحیح و مشروع است.ص ۲۰
💙
۸) دلیل تمایز جنسیتی  در قاعده درون همسری دینی ، چیست؟ و چرا بین زن و مرد اختلاف وجود دارد؟ 🔹️دلیل این قاعده احتمال سوء استفاده شوهر غیرمسلمان از موقعیت خاص خود به عنوان مدیر خانواده در جهت تغییر باورهای دینی زن است، در حالی که احتمال انحراف دینی در فرض ازدواج مرد مسلمان با زن غیر مسلمان بسیار کمتر است . 🔹️یافته های تجربی روانشناسی نیز موید این مطلب است. 🔹️لازم به ذکر است همین تمایز جنسیتی در مورد مذهب شیعه مطرح است.ص ۲۱
❤️
۹) چند همسری در اسلام چه توجیهی دارد؟ ص۲۲ 🔹️رسم چند همسری از رسوم بسیار کهن در جوامع بشری است  و اسلام  ضمن رد الگوی چندشوهری، الگوی چند زنی را با برخی تعدیل ها امضا کرده است که عبارتند از محدود کردن تعداد زنان یک شوهر به حداکثر چهار مورد ، موظف کردن شوهر به رعایت عدالت بین همسران واعطای حق قسم یا همخوابگی  به آنان. 🔹️عامل اساسی پیدایش چند زنی و مبنای اصلی تجویز آن در اسلام، ضرورت های اجتماعی به ویژه فزونی تعداد زنان بر تعداد مردان در بیشتر جوامع و دوره‌های تاریخی بوده است که باعث می‌شود بتوانیم از چند زنی ،به عنوان حقوق زنان نیز سخن بگوییم. 🔹️ بر حسب روایات و فقه شیعه برای زن این امکان فراهم است که از طریق شرط ضمن عقد، شوهر را ملزم به ترک تعدد زوجات نماید. ص۲۲