۶) درون همسری چیست؟ ص ۲۰
اصطلاح درون همسری به قاعده ای دارد که به موجب آن، انتخاب همسر به افراد گروه خودی محدود می شود و در نتیجه ازدواج با فردی خارج از گروه تجویز نمی گردد .بر حسب این که مرز میان درون گروه و برون گروه بر مبنای خویشاوندی، قبیله، قوم، نژاد، طبقه، دین،... تعریف شده باشد، با انواع گوناگونی از درون همسری روبهرو هستیم
۷) درون همسری دینی چیست؟ کلیت این قاعده در ادیان مختلف از جمله اسلام تایید شده است. فقهای شیعه با استناد و ادله قرآنی و روایی ازدواج زن مسلمان با مرد غیر مسلمان و ازدواج مرد مسلمان با زن غیر کتابی را نامشروع می دانند، اما در مورد ازدواج مردان مسلمان با زنان اهل کتاب و به طور خاص، زنان یهودی و مسیحی اختلاف نظر دارند و به طور کلی به این نتیجه می رسیم که چنین ازدواجی بهرغم کراهت شرعی، صحیح و مشروع است.ص ۲۰
۸) دلیل تمایز جنسیتی در قاعده درون همسری دینی ، چیست؟ و چرا بین زن و مرد اختلاف وجود دارد؟
🔹️دلیل این قاعده احتمال سوء استفاده شوهر غیرمسلمان از موقعیت خاص خود به عنوان مدیر خانواده در جهت تغییر باورهای دینی زن است، در حالی که احتمال انحراف دینی در فرض ازدواج مرد مسلمان با زن غیر مسلمان بسیار کمتر است .
🔹️یافته های تجربی روانشناسی نیز موید این مطلب است.
🔹️لازم به ذکر است همین تمایز جنسیتی در مورد مذهب شیعه مطرح است.ص ۲۱
۹) چند همسری در اسلام چه توجیهی دارد؟ ص۲۲
🔹️رسم چند همسری از رسوم بسیار کهن در جوامع بشری است و اسلام ضمن رد الگوی چندشوهری، الگوی چند زنی را با برخی تعدیل ها امضا کرده است که عبارتند از محدود کردن تعداد زنان یک شوهر به حداکثر چهار مورد ، موظف کردن شوهر به رعایت عدالت بین همسران واعطای حق قسم یا همخوابگی به آنان.
🔹️عامل اساسی پیدایش چند زنی و مبنای اصلی تجویز آن در اسلام، ضرورت های اجتماعی به ویژه فزونی تعداد زنان بر تعداد مردان در بیشتر جوامع و دورههای تاریخی بوده است که باعث میشود بتوانیم از چند زنی ،به عنوان حقوق زنان نیز سخن بگوییم.
🔹️ بر حسب روایات و فقه شیعه برای زن این امکان فراهم است که از طریق شرط ضمن عقد، شوهر را ملزم به ترک تعدد زوجات نماید. ص۲۲
۱۰) حق جنسی زوجین در اسلام چگونه است؟
🔹️ بررسی آیات و روایات نشان می دهد که اسلام حق بهره گیری جنسی از همسر را مهمترین حق شوهر بر زن دانسته و با صرف نظر از برخی استثناها به ویژه موارد ضرر داشتن ارتباط جنسی برای زن، بودن زن و شوهر در حالت احرام یا روزه واجب، حضور در اماکن مقدس و بودن زن در حالت حیض و نفاس، محدودیتی برای این حق در نظر نگرفته است.
🔹️ضمن آنکه در صورت تامین نشدن آن از سوی همسر اهرم های قانونی مانند ترک انفاق و احیاناً تنبیه روحی یا بدنی برای استیفای آن در اختیار شوهر قرار داده است.
🔹️و اینکه اسلام ارضای جنسی مشروع برای مردان را به تک همسری منحصر نساخته است .
🔹️در مقابل بهره گیری جنسی زن از شوهر هر چند طبق قاعده مجاز است ولی پذیرش آن به عنوان حق زن بر شوهر در دایره محدودتری صورت گرفته است و از طرف دیگر چندشوهری به طور کامل در اسلام ممنوع میباشد. ص ۲۶