eitaa logo
تاریخ حوزه طهران
1.3هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
61 ویدیو
5 فایل
✍️به پژوهش و نگارش حمید سبحانی صدر ارتباط با ما: https://eitaa.com/hamid_sobhani_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
دستنوشته تجلیل آمیز فقیهِ اصولی و حکیم متالّه حضرت آیت الله سیّد رضی شیرازی در ابتدای یک لوح تقدیمی و هدیه به استاد غلامحسین رضانژاد(رضوان الله علیهما) 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
دستنوشته تجلیل آمیز فقیهِ اصولی و حکیم متالّه حضرت آیت الله سیّد رضی شیرازی در ابتدای یک لوح تقدیمی
سرمایه‌های انسانی حوزه حکمی تهران ✍ در دوره متأخر که حکمایی بزرگ همچون ، ، ، و دیگر بزرگان، مسند نشین تدریس فلسفه و عرفان در بودند، دو طیف از جویندگان حکمت از محضرشان بهره میبردند که در طبقه بعدی تدریس حکمت، نقش آفریدند. یک دسته آنها که در کسوت روحانیت بسر میبردند و متاسفانه جز اندکی، دیگر اثری از آن نسل باقی نمانده و آن قلیل هم کالمعدوم؛ دسته دیگر حکمایی که گرچه برخاسته از هستند، و بعضا در دوران گذشته در لباس روحانیت بودند، اما در این عرصه دیده نمیشوند؛ با این حال سهم بزرگی در حراست از میراث حکمی تهران دارند و متأسفانه قدرشان ناشناخته است. امروز هم که چراغ حکمت در حوزه تهران بسیار کمفروغ شده، این اندک روشنایی که سوسو میکند، بخش عمدهای مرهون همین طیف از اهل حکمت است. بزرگانی چون ، ، ، و دیگران که بهخاطر ضعف در مدیریت صحنه، ارتباطشان با محیط حوزوی قطع شد، اما در حال حاضر تقریبا تنها بازماندگان سلسله حکمی تهراناند. از همین خیل مفاخر حکمی تهران، استاد متخلص به نوشین بود که در روزهای گذشته دار فانی را وداع گفت و متاسفانه قدر او دانسته نشد. 📜مرحوم آیت‌الله در حاشیه لوح تقدیمی خود به مرحوم استاد رضانژاد نوشین (تصویر بالا) مرقوم فرمودند: «هدیه منی الی الأستاد العلامه الفحل الادیب العارف الحکیم الدکتور رضانژاد» 🔹آیت‌الله سید رضی شیرازی در جای دیگری دربارهی استاد رضانژاد به مناسبت ذکر خیری از استاد مشترکشان آیت الله رفیعی قزوینی میفرمایند: «مرد فاضل و آگاه و مسلط بر ادبیات فارسی است و شاعر بزرگواری است و مسلط است بر کتب فلسفه و عرفان، شرح فصوص را شرح کرده، شرح منظومه را شرح کرده و این مرد در فن خودش استادی است و انصافاً مرد جامعی است.» 📖 (حافظان شریعت؛ سیری در حیات علمی و اخلاقی آیت الله سیّد رضی شیرازی؛ ص ۹۴) 🔹 🙏باتشکر از آقای شهاب‌الدین شهرابی که مستندات این نوشتار را در اختیار این کمترین قرار دادند. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓 به مناسبت درگذشت عالم ربانی حاج شیخ مرتضی زاهد در تاریخ ۲ خرداد ۱۳۳۱ش «مرحوم آقا شیخ مرتضی زاهد در سالهای آخر عمر، روزهای چهارشنبه به منزل آیت‌الله آقا شیخ مهدی معزالدوله‌ای (معزی) دعوت داشتند. از آن وقت که ایشان می‌آمدند تا وقتی که ناهار آماده می‌شد و در حین ناهار و بعد از آن، همه به صحبت خدا و رسول و مواعظ الهیه می‌گذشت. خانم‌های منزل هم پشت پرده گوش می‌کردند. روزی فرمود: آخر عمر من است و چندان چیزی باقی نمانده است؛ اما دستم خالی است. هیچ ندارم؛ جز اینکه از بدو تکلیف تاکنون خلاف شرع و گناه نکرده‌ام. همچنین نسبت به دشمنان خدا آن‌قدر برائت داشته و دوری کرده‌ام که کوشیده‌ام حتی کلمات آنها را که در زبان فارسی رایج شده، به کار نبرم.» 📚 سیره و خاطرات علما، حاج شیخ محمدعلی جاودان، ص۴۷ 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓 درگذشت آیت‌الله در ۲۹ شوال ۱۳۹۱ق (۱۳۵۰ش) ✍ ایشان گرچه در زمینه فلسفه و عرفان و سیر و سلوک معنوی بسیار زحمت کشیده بود، اما می‌کوشید تنها جنبه فقاهتی‌شان نمود یابد. از این‌رو معمولا درخواست شاگردانش مبنی بر تدریس حکمت را یا نمی‌پذیرفت، یا منوط به حضور در درس فقه می‌کرد. هم در دوران حضور خود در تهران همین شیوه را اتخاذ کرد. 🔹یکی از دلایل این امر آن است که در آن زمان چنین تشخیص داده بودند که فضای دینی و اجتماعی تهران بیشتر به فقیه و مرجع تقلید نیاز دارد تا حکیم. از این‌رو نمی‌خواستند جنبه‌های فقاهتی‌شان تحت‌الشعاع قرارگیرد. 🔹آیت‌الله شیخ محمدتقی آملی به لحاظ فقهی در رتبه‌ای بود که در جایی می‌دیدم: برخی طلاب را در امر تقلید به ایشان ارجاع داده بودند. 🍁پدر ایشان آخوند از یاران بود و یک روز بعد از شهادت شیخ شهید، بساط اعدام او را هم در فراهم کردند، اما آشفتگی شهر در اثر شهادت شیخ، آنها را از اعدام آخوند منصرف کرد و به تبعید وی رضایت دادند. شیخ محمدتقی در آن دوره، محنت بسیاری از سوی چشید و سرانجام نیز از تهران به نجف رفت. ✨از مهم‌ترین رویدادهای زندگی وی، استفاده از محضر آیت‌الله بود. حکایاتی از تشرف به محضر امام زمان (ع) نیز برای آیت‌الله شیخ محمدتقی آملی بیان شده است. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
منتظر اطلاع‌رسانی شما هستیم🙏 🔹حتی اگر خانه‌ای بقایای چندانی نداشته و یا از نظر شما اهمیت خاصی ندارد... 🕌@tarikh_hawzah_tehran
📷 فقیه و حکیم برجسته حوزه تهران، آیت‌الله 🔸ایشان در آغاز انقلاب، ریاست کمیته کاخ نیاوران را برعهده داشتند. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 نفر اول از راست: (ره) در حضور آیت‌الله کاشانی 🔹۱۳۳۱ش/ مراسم اربعین آیت‌الله سید محمدتقی خوانساری 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 فروردین ۱۳۵۸. تصویری از دیدار مسئولان با امام خمینی. 🔹 آیت‌الله رئیس کمیته مسجد امام حسین(ع) تهران، در حال دستبوسی از امام خمینی (ره) است. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ حاج شیخ حسین لنکرانی که «مرد دین و سیاست» نامیده می‌شد، خود و اجدادش از علمای تهران به‌شمار می‌آمدند. او تحصیلات مقدماتی را در حوزه تهران پشت‌سر گذاشت و با آیت‌الله شیخ فضل‌الله نوری در ارتباط بود. در نجف از درس آخوند خراسانی بهره برد و در دوره‌های مختلفی از تاریخ معاصر، نقش مفید و موثری داشت. 🔹آیت‌الله لنکرانی ۵ روز بعد از رحلت امام خمینی یعنی در ۱۸ خرداد ۱۳۶۸ در سن ۱۰۰ سالگی درگذشت. نامه‌ای از وی خطاب به رهبر معظم انقلاب آیت‌الله خامنه‌ای در دست است که چند ساعت قبل از وفات مرقوم کرده‌اند: بسم الله الرحمن الرحیم جناب مستطاب، آیة الله سید علی خامنه‌ای سلام علیکم! با عرض تسلیت به مناسبت این واقعه خیلی بزرگ و دردناک و اظهار رضایت از مصلحت‌اندیشی فقهای معظم خبرگان و به خصوص از تسریع آن حضرات در اتخاذ تصمیم به انتخاب جناب عالی به منظور جبران و پرکردن خلأ حاصل از فقدان آیة الله خمینی رضوان الله علیه، موجب امیدواری زیاد شد که عید رمضان آمد و ماه رمضان رفت ـ بس شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت از خداوند منان مسئلت دارم که در این مقام خیلی مهم و حساس، جناب عالی را یاری دهد تا منشأ خیر و صلاح فراوان باشید. با تقدیم احترامات فائقه، حسین لنکرانی ۱۸/ ۳/ ۶۸ ش. 📖منبع نامه: تاریخ معاصر ایران، ش ۲۳، ص۱۰۰. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 آیت‌الله مهدوی کنی در جمع اهالی مسجد جلیلی در نخستین سال‌های حضور خود در تهران 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
📷 آیت‌الله مهدوی کنی در جمع اهالی مسجد جلیلی در نخستین سال‌های حضور خود در تهران 🕌 @tarikh_hawzah_
🔹روایت از در تهران: ✍«بنده روز ۱۵ خرداد ۴۲ در تهران بودم‌. البته ایامی بود که ما از قم مهاجرت کرده به تهران برگشت بودیم. در آن روز من خبر دستگیری حضرت امام را در دریافت کردم. یادم است من در روز دوازدهم محرم، ۱۵ خرداد آن سال از منزل به مدرسه مروی آمدم. آن ایام معمولاً در مدرسه درس داشتم که شنیدم امام را دستگیر کردند. به دنبال دستگیری امام آنچه خود در تهران مشاهده کرده و شنیدم این بود که بازار تهران تعطیل شد... مسجد ما جنب میدان فردوسی بود. به یکی از دوستان مسجد، از تلفن عمومی زنگ زدم از ایشان سوال کردم: آیا شما از جریان دستگیری امام خبری دارید؟ ایشان گفتند: ما هم شنیدیم که آقا را گرفتند؛ درست است یا نه؟ گفتم آری آقا را دستگیر کرده و به تهران آورده اند. ایشان گفتند: چه کار کنیم؟ مردم یعنی کسبه در آن محل مردد هستند؛ نمی دانند چه کار کنند. من گفتم: شما تشویقشان کنید که مغازه ها را ببندند. بعداً ایشان خبر داد که مردم مغازه ها را بستند. ... ساعت ۹ صبح بود که ما این خبر را شنیدیم. بلافاصله همین خبر که در بازار پخش شد اول صبح بود که تازه بازاری‌ها شروع می‌کردند به کار یک دفعه تمام مغازه ها بسته شد و همه به خیابان ها ریختند. من می‌دیدم که از طرف بازار جمعیت به طرف میدان ارک و خیابان ناصرخسرو به خیابان بوذرجمهری سابق می‌آید که اکنون به همین مناسبت اسم آن خیابان را ۱۵خرداد می‌گویند. من اوایل خیابان ۱۵خرداد فعلی بودم داشتم تلفن میزدم که اولین حمله پلیس را مشاهده کردم. دیدم ماشین های پلیس آژیر کشان آمدند و برای اولین بار بود که ماشین های پلیس را با این کیفیت و با حمله کذایی در تهران مشاهده کرده بودم... بعد از آن من به توصیه دوستان و طلاب به مدرسه مروی رفتم در آغاز حمله در مدرسه باز بود یکی دوبار نیروهای پلیس به مدرسه حمله کردند یعنی مردم را دنبال می کردند داخل کوچه مروی می آمدند و مردم به طرف مدرسه می‌آمدند پناه می گرفتند... در آن هنگام من شعار یا مرگ یا خمینی را شنیدم که در کلمات مردم بود... همان شب شام ۱۵خرداد از آقایان ائمه جماعات تهران حدود ۳۰ ، ۴۰ نفر را گرفتند که در میان دستگیرشدگان جناب آقای فلسفی و جناب آقای مطهری نیز بودند. اخوی آقای باقری نیز که از کن می‌آمدند در ایستگاه ماشینهای کن سه راه طرشت با مرحوم آشیخ غلامرضا محمدخانی پسر خاله ما دستگیر شدند...» 📖خاطرات آیت‌الله مهدوی کنی ص۱۱۱_۱۱۳. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 آیت‌الله سید مرتضی مستجابی حفظه الله 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
📷 آیت‌الله سید مرتضی مستجابی حفظه الله 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ مدتها بود مشتاق زیارتشان بودم، اما با خود می‌گفتم مگر می‌شود؟! ما تهران و ایشان اصفهان و آن هم دیدار با عالمی که در آستانه یک‌صد سالگی است. در زمان نگارش ایشان را نمی‌شناختم، اما در کتاب جدید که هنوز منتشر نشده، به تفصیل به خاطرات مستند و مصور ایشان از سالهای حضورشان در در دهه ۲۰ و ۳۰ پرداخته‌ام. به قول خودشان از هم‌دوره‌ای‌های ایشان هیچ‌کس نمانده. چند شب قبل برخی عزیزان که سابقه آشنایی با ایشان نداشتم به من پیام دادند که کتاب فیضیه تهران شما به دست آیت‌الله مستجابی رسیده و ایشان با وجود کهولت سن و کسالت شدید، در طول یک ماه همه کتاب را مطالعه کرده‌اند و ۳۰ جلد هم برای فضلای اهل تحقیق اصفهان خریداری و هدیه کرده‌اند. عرض کردم: من مشتاق زیارت ایشانم، و پاسخ شنیدم: پس تا دیر نشده بشتابید. این شد که روز گذشته به جاده زدم و راهی اصفهان شدم. نزدیک اذان ظهر به اصفهان رسیدم. مستقیم به سمت منزل ایشان رفتم. بر پلاک منزلشان نقش بسته بود: «مرتضی مستجابی (مستجاب الدعواتی).» زنگ زدم و بی‌آنکه کسی از نام و نشانم بپرسد، در گشوده شد و داخل شدم. وارد اتاقشان شدم. ضعیف و پر رنج بر تخت افتاده بودند. پاها از کار افتاده و قلب و برخی از اعضا و جوارح داخلی دچار نارسایی. ابتدا امیدی نداشتم که جز فیض زیارتشان، توفیقی برای شنیدن کلامشان داشته باشم. مقابلشان روی صندلی نشستم و از همان ابتدا گفتگو آغاز شد. برای ضبط تصویری، اجازه خواستم. دوستان گفتند معمولا اجازه نمی‌دهند، اما به لطف خدا اجازه دادند. گفتند بپرس؛ از زمان حضورشان در تهران و مدرسه مروی می‌پرسیدم و ایشان با صبر و حوصله و شوقی که در نگاهشان دیده می‌شد، پاسخ می‌دادند. خلاصه بگویم؛ آیت‌الله مستجابی بعد از حدود ۴ ساعت گفتگوی بانشاط، به بردار طلبه‌ای که در خدمتشان بود گفتند: وقتی این آقا آمد مطمئن نبودم توان داشته باشم جواب سلامش را بدهم، ولی الان ۴ ساعت است حرف می‌زنیم. ایشان علاوه بر حضور در فعالیتهای سیاسی دهه ۳۰ به عنوان یکی از طلاب فعال و پرشور تهران، از پهلوانان آن دوره به شمار می‌آمد و از چند تن از مراجع وقت اجازه اجتهاد گرفته و در سیر و سلوک معنوی هم مجاهدت‌ها داشت و در دوران تحصیل در نجف، از محضر آیت‌الله سید علی آقای قاضی هم بهره برده بود. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 نفر اول از راست: آیت‌الله سید مرتضی مستجابی در حضور 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 ۲۷ خرداد ۱۳۲۷. اجتماع یاران آیت‌الله کاشانی در منزل ایشان ساعاتی پیش از آغاز راهپیمایی بر علیه عبدالحسین هژیر. سید مرتضی مستجابی قرآن در دست ایستاده است. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ شهید آیت‌الله متولد ۱۳۰۸، پس از تحصیل مقدمات و سطوح علوم دینی در زادگاه خود مشهد، به قم رفت و از دروس آیت‌الله بروجردی و آیت‌الله میرزا هاشم آملی بهره برد و مدت ۱۴ سال از محضر امام خمینی استفاده کرد. 🔹آیت‌الله سعیدی حدود سال ۱۳۴۴ به تهران هجرت کرد و با ساخت مسجد موسی بن جعفر (ع) در تهران، در این منطقه ساکن شد و در مسجد مزبور به اقامه جماعت پرداخت.‌ حضور وی موجب تحول چشمگیری در این منطقه بود. 📃 امام خمینی در نامه ای که در ۱۵ بهمن ۴۴ از نجف برای آقای سعیدی فرستادند، هجرت ایشان به تهران را چنین ستودند: «از اینکه به تهران تشریف برده‌اید از جهتی خوشوقت شدم؛ چون از هر جا بیشتر محتاج به علمای عاملین دارد. مساعی جمیله جنابعالی مورد تقدیر و تشکر است.» ✨وی عالمی متواضع، خدوم، و شجاع بود و در سخنرانیهای خود به صراحت به انتقاد از طاغوت می‌پرداخت. جزوه حکومت اسلامی امام خمینی در سال ۴۸ توسط آیت‌الله سعیدی در تهران تکثیر و توزیع شد.‌ طبق گزارشی برخی از طلاب قم جهت استفاده از محضر آیت‌الله سعیدی حوزه قم را رها کرده و با هجرت به تهران در مسجد موسی بن جعفر (ع) از تعالیم آن عالم مجاهد بهره می‌بردند. 🥀آیت‌الله سعیدی در تاریخ ۱۳ خرداد ۴۹ بازداشت شد و در شامگاه ۲۰ خرداد در بر اثر شکنجه به شهادت رسید. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🔸رهبر فرزانه انقلاب: ✨ «در حرم امام رضا(ع) دو رکعت نماز خواندن ارزشش بیشتر از دو رکعت نماز در صحن است و در صحن بیشتر از در آن فرضاً خانه یا منطقه ای است که بیرون صحن است، خب اینجا یک منطقه معنوی است، این جزء باورهای ما است، به همین ملاک خراسان و مشهد از برکات معنوی بیشتری برخوردار است و این یک واقعیتی است. اگر تاریخ انقلاب را می توانستیم بنویسیم، اگر گذشته این مبارزه را می توانستیم ثبت کنیم، اگر کسانی این کار را بکنند معلوم خواهد شد که برکات خراسان و برکات این بقعه مطهره در روند انقلاب ما چه قدر زیاد بوده است.» 🔹بیانات در تاریخ ۶۵/۴/۲۸ 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 تصویر بالا متعلق به جناب میرزا حسن کرمانشاهی (متوفای ۱۳۳۶ق) از حکمای بزرگ است که به تازگی یافت شده و در حال حاضر تنها تصویر موجود از آن حکیم الهی است. وی بعد از استاد خود کرسی تدریس حکمت در را برعهده گرفت. 🔹درباره حکیم آورده‌اند: «قطع نظر از مقامات علمی، بسیار عفیف النفس و پاکدامن و وارسته از دنیا و مقبل به آخرت بود. با اینکه معیشتش در نهایت سختی می‌گذشت، در مدت عمرش به احدی اظهار عسرت ننمود و به همان حقوق مدرسه قناعت فرمود.» یکی از شاگردان جناب میرزا حسن کرمانشاهی گوید: از عطاری چای گرفتم. بر کاغذی که در آن چای ریخته بود، این عبارت را دیدم: «فصل فی النفس الکلیة الفلکیة»؛ خط را شناختم و چنین گمان کردم که خط استادم آقا میرزا حسن باشد. نزد عطار رفتم و از او جویا شدم که این کاغذ را از کجا آورده است و عطار به خانه میرزا اشاره کرد. بعدها این مطلب را به جناب میرزا عرض کردم. فرمود: «از این کاغذها فراوان به عطار داده شده است و تنها یکی به دست تو افتاده». 📚تاریخ حکما و عرفا ص۴۳۶ شاگردان: علامه رفیعی قزوینی میرزا احمد آشتیانی حاج شیخ محمدتقی آملی سید کاظم عصار میرزا مهدی آشتیانی و... 📷 شخصی که کنار جناب میرزا حسن کرمانشاهی نشسته، طبق قرائنی احتمالا است که در آن زمان به محضر وی رفت و آمد داشته است. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
در راستای دیدار با علما و فضلای تهران، روز گذشته به دیدن حجت‌الاسلام والمسلمین رفتم. دیداری شیرین و دو ساعته، بدون اینکه احساس خستگی دست دهد. ادامه👇👇 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
در راستای دیدار با علما و فضلای تهران، روز گذشته به دیدن حجت‌الاسلام والمسلمین #سید_محمدباقر_علوی_ته
✍ در راستای دیدار با علما و فضلای تهران، روز گذشته به دیدن حجت‌الاسلام والمسلمین رفتم. دیداری شیرین و دو ساعته، بدون اینکه احساس خستگی دست دهد. 🔹بخشی از گفتگو به سؤالات این کمترین درباره پدرشان آیت‌الله سید محمدرضا علوی تهرانی و اجدادشان که همگی از علمای شاخص تهران بودند گذشت. در بخش دیگری از گفتگو هم به وضعیت ، آسیب‌ها و چالش‌ها، وضعیت مساجد و مدارس علمیه، وضعیت منبر و وعظ و خطابه و... پرداختیم. 💡آنچه استاد علوی تهرانی را شاخص می‌کند، مسجد داری و فعالیت اجتماعی ایشان است. امروز یکی از مهمترین مشکلات تهران در ارتباط روحانیت و مردم، مسأله است. همه مساجد به شکلی امام جماعت دارد، اما لزوما همه ائمه جماعات، امام محله نیستند. یعنی عالمی که در همان محله ساکن باشد و در مسجد محله هم اقامه جماعت کند، تا این حضور دائمی، به ارتباط میان یک عالم دینی و مردم عمق و لطافت ببخشد و برکات حضورش را مضاعف کند. حجت‌الاسلام علوی تهرانی پس از پدرش، در مسجد حضرت امیر(ع) در خیابان کارگر شمالی به اقامه جماعت پرداخت و با سکونت در همان محل، خود را وقف مردم کرد. حسن معاشرت و وعظ شیوا و اثرگذار، ایشان را به چهره‌ای محبوب در محیط فعالیت خود تبدیل کرده است. 🔹ایشان در باب پرداختن به هویت تاریخی حوزه تهران هم دو پیشنهاد داشتند: ۱. معرفی واعظان قدیم تهران همچون ، ، و دیگران که حقیقتا الگویی ناب برای واعظان امروزند. ۲. در گذشته چهره‌هایی موجه و مورد اعتماد در میان مردم زندگی می‌کردند که از یک سو برخاسته از خاندان علما بوده و خود میان تحصیل علوم دینی و علوم جدید جمع کرده بودند، و از سوی دیگر در مناصب حکومتی از جمله دادگستری و مجلس شورای ملی حضور داشتند و به خاطر این دو خصوصیت محل رجوع مردم بودند و حقیقتا نیز گره گشایی میکردند. از آن جمله سید جعفر بهبهانی فرزند آیت‌الله سید محمد بهبهانی در قامت نمایندگی مجلس و عموی خود حاج سید محمدصادق علوی که ریاست دادگستری تهران در زمان پهلوی را بر عهده داشت، نام بردند. معتقد بودند معرفی این ابعاد مغفول از تاریخ معاصر، میتواند الگوی خوبی برای امروز باشد. 🔹بعد از این بحث‌ها، مباحثی از تاریخ اسلام و سیره، اولویت‌های موضوعی از تاریخ اسلام، شیوه انتقال مباحث تاریخی به نوجوانان، بخش عمده گفتگوی حقیر با حجت‌الاسلام علوی تهرانی بود‌. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🔹 ابتدای این هفته در معیت حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمی صادق مدیر حوزه علمیه تهران و آقای پیرانی رئیس مرکز اسناد حوزه و روحانیت قم، دیداری با آیت‌الله تحریری تولیت محترم مدرسه مروی داشتیم. ✨در این جلسه و جلسات پیش از آن، گامهای خوبی در راستای تبیین هویت تاریخی حوزه تهران و حفظ میراث مفاخر آن برداشته شد. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🌿در روزهای اخیر به دیدار آیت‌الله رفتم. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
🌿در روزهای اخیر به دیدار آیت‌الله #سید_جمال_الدین_دین_پرور رفتم. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ در روزهای اخیر به دیدار آیت‌الله رفتم. ☘آیت‌الله دین‌پرور از علما و مفاخر حوزه تهران است که سال‌ها است در کنار مدیریت ، به فعالیت دینی و اجتماعی در شمال شهر تهران اشتغال دارد. خاندان ایشان تا چند پشت همگی از علمای تهران بودند و خاستگاه آنها محله کوچه دردار بود و بعدها با اقامت در منطقه دربند و تجریش به تبلیغ معارف اسلامی در آن محله پرداختند. 🔹جد اعلای ایشان آیت‌الله سید ابوتراب دربندی از شاگردان آخوند خراسانی بود و پس از بازگشت از نجف، در منطقه شمیران به تدربس خارج پرداختند. 🔸سید جمال‌الدین دین‌پرور در تهران از نخستین شاگردان حاج شیخ احمد مجتهدی بود و پس از آن به قم رفت و دروس سطح و خارج و فلسفه را از محضر اساتید قم: آیات ستوده، مشکینی، جعفر سبحانی، منتظری و سلطانی فرا گرفتند. کتاب منظومه سبزواری را نزد آیت‌الله محمدی گیلانی و آیت‌الله انصاری شیرازی و آیت‌الله شب‌زنده دار ، و بخشی از کتاب اسفار را نزد مرحوم علامه سید محمد حسین طباطبایی آموختند و پس از آن در درس خارج فقه حضرات آیات بروجردی، گلپایگانی (ره)، مرتضی حائری، محقق داماد و امام خمینی و خارج اصول را نزد آیت‌الله شریعتمداری و آیت‌الله اراکی آموختند. 🔹آیت‌الله دین‌پرور در علم اخلاق و معرفت هم از محضر آیت‌الله حاج شیخ عباس تهرانی و مرحوم حاج آقا حسین فاطمی قمی که هر دو از شاگردان مرحوم آیت‌الله حاج میرزا جواد آقا ملکی تبریزی بودند بهره بردند. 🔸ایشان از آغاز نهضت امام خمینی به مبارزه علیه طاغوت پرداختند و در سال ۱۳۵۰ش به تهران بازگشتند و به تأسیس بنیاد نهج البلاغه اقدام نمودند و پس از درگذشت پدرشان آیت‌الله سید مهدی دین‌پرور در مسجد اعظم تجریش به اقامه جماعت پرداختند که در حال حاضر نیز ادامه دارد. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
▪️انا لله و انا الیه راجعون دکتر احمد مهدوی دامغانی در سن ۹۶ سالگی دار فانی را وداع گفت. ▪️در گذشت این چهره برجسته فقه و حکمت را که سالیانی در حوزه تهران دانش آموخته بود، تسلیت می‌گوییم. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🔹نشسته از راست: حجت‌الاسلام شیخ محمدرضا مهدوی دامغانی آیت‌الله حاج شیخ کاظم مهدوی دامغانی دکتر احمد مهدوی دامغانی 🔹ایستاده از راست: دکتر محمود مهدوی دامغانی حاج حسین آقا مهدوی 🕌 @tarikh_hawzah_tehran