eitaa logo
تاریخ حوزه طهران
1.3هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
61 ویدیو
5 فایل
✍️به پژوهش و نگارش حمید سبحانی صدر ارتباط با ما: https://eitaa.com/hamid_sobhani_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ در آن نخستین سالهای حکومت پهلوی دوم، شاهد حضور عالمانی ربانی هستیم که تقید بسیاری بر پرهیز از فرهنگ مهاجم غرب داشتند،تا آنجا که حتی از واژگان لغات بیگانه هم استفاده نمیکردند و به قول امروزی، به شدت فارسی را پاس میداشتند. ✅ از آن جمله میتوان به عارف بالله مرحوم اشاره کرد. از مرحوم نقل شده است که روزی در معیت مرحوم آقا شیخ مرتضی به جایی میرفتند. آن زمان هم اینگونه بود که پول داده و بلیط تهیه میکردند و به راننده میدادند. 🔻هنگامی که به مقصد رسیدند آقا شیخ مرتضی زاهد به آمیرزا مهدی فرمودند: دستمزد راننده را دادید؟ عرض کردند: بله. پس از چند لحظه سکوت، آقا شیخ مرتضی فرمودند: اینکه نگفتم: «بلیط» را دادید‌؟ و‌ گفتم «دستمزد» برای این بود که روز قیامت اگر خدا از من بپرسد که چرا از کلمات کفار استفاده کردی و گفتی «بلیط» پاسخی نخواهم داشت. علمای آن روزگار هم بر این عقیده بودند که استفاده از لغات کفار (غرب و شرق) موجب ورود فرهنگ بیگانه خواهد بود. 🔴 🍃 @feyziye_tehran
📷 تصویری از آیت الله در سن ۲۵ سالگی در کنار پدرش عبد صالح مرحوم ✍ مرحوم آقا سید مهدی از رجال متدین و‌ مقدس بازار تهران بود که با بسیاری از علما و‌ اهل معنا چون آیت الله حاج ، ، و در ارتباط بود و‌ حکایاتی از عنایات (ع) و اهل بیت(ع) به وی در میان کتب مسطور است. 📚 آیت الله سید محسن خرازی نیز در تهران از محضر مرحوم و مرحوم آیت الله مجتهدی بهره مند گردید. 🔸نگارنده از لسان آیت الله مجتهدی به خاطر دارد که میفرمود: به آقا سید مهدی خرازی گفتم: شما پنج پسر دارید که باید خمس آنها را بدهید و یک پنجم آن، آقا سید محسن خرازی بود که آمد اینجا طلبه شد. 🔺آقای برادر آیت الله خرازی و‌ فرزند ایشان است. 🍃@feyziye_tehran
📷 (ره) در کنار و آیت الله فرزند ✨ حضرت امام از سالها پیش از آغاز نهضت بزرگ خود با رهبران مبارزی چون آیت الله کاشانی پیوند و ارتباط داشتند. 🍃@feyziye_tehran
🍂 🍂 ✍ علامه   صاحب‌الفصول متوفای ۱۳۲۷ش نوه و از علمای بزرگ تهران بود. 🔹ایشان در سفری که یک سال پس از تخریب قبور ائمه بقیع(ع) به عربستان داشت از ملک عبدالعزیز پادشاه عربستان خواست که محل قبور ائمه مدفون در بقیع را مشخص نموده و حریم آن را نیز با دیواری معین نماید. پادشاه نیز پذیرفت. 🔶 سنگچین فعلی قبور ائمه(ع) از آثار علامه حائری صاحب الفصول است. 🔹پیکر ایشان پس از وفات در جنوب غرب تهران، خیابان کارون جنوبی تقاطع خیابان هاشمی داخل مسجد حائري مدفون شد. ✨نقل شده است هنگامی که برای خواندن نماز بر پیکر علامه حائری به مسجد ایشان آمده بودند، (ره) نیز برای دیدار با استاد خود به این مکان می آیند و در مراسم تدفین علامه حائری حضور می یابند. 🍃@feyziye_tehran
📚 شیخ همان کسی است که تحت تاثیر افکار ، کتاب را نوشت و حضرت (ره) با نگارش کتاب به مصاف او رفتند. ✍ اما حکمی زاده که بود؟ پدرش در تهران تحصیل کرده و  در حکمت از شاگردان بود. 🔻پدر آقا شیخ مهدی نیز مرحوم در تهران تحصیل کرده و از محضر و حکیم بهره برده بود. 🔻جالبتر آنکه آقا شیخ مهدی با دختر آیت الله ازدواج کرد و از این رو حکمی زاده خواهرزاده بود. 🍃 @feyziye_tehran
📷 آیت الله سید محمدصادق لواسانی در کنار امام خمینی در دوران نوجوانی ✍ آیت الله از علمای تهران و شخصیتی بود که از دوران طلبگی با (ره) مانوس بود و در با هم در یک حجره سکونت داشتند. 🔹در مقطعی حضرت امام در دارالشفاء تدریس داشتند و آیت الله لواسانی نیز متصدی امور حجره ها بود. 🔸ازدواج امام خمینی با دختر آیت الله (از علمای مبرز تهران) نیز با معرفی و وساطت مادر آقای لواسانی صورت گرفت. ✨انس این دو شخصیت آنقدر بود که وقتی حضرت امام در پی سخنرانی آتشین خود در نیمه خرداد سال۴۲ به زندان افتادند، پس از حکم به آزادیشان، آیت الله لواسانی اولین کسی بود که امام سراغ او را گرفتند. 🍃 @feyziye_tehran
📷 آیت الله و به اتفاق علمای شهر در یکی از راهپیماییهای شهر تهران ✍سال ۱۳۴۱ پس از اعلامیه (ره) علیه انقلاب سفید شاه، شهر تهران رنگ انقلاب به خود گرفت. مردم شهر از شمال و جنوب به سوی خیابان بوذرجمهری و چهارراه سیروس حرکت کردند و منزل آیت الله فرزند آیت الله که در چهار راه سیروس قرارداشت محل تجمع معترضان گردید. 🔹پیشاپیش جمعیت نیز حضور داشت. در داخل منزل آیت الله بهبهانی، مرحوم سخنرانی کرد و گاهی نیز مرحوم سخن میگفت. 🔸آن روز با بیانیه آقایان خوانساری و بهبهانی به پایان رسید و قرارشد روز بعد همه مردم در تجمع کنند. 🍃 @feyziye_tehran
📷 حصر (ره) در خانه ای در قیطریه ✍ هنگامی‌که امام خمینی از زندان عشرت‌آباد آزاد شد به مدت سه روز در داودیه قلهک به سر برد و سپس به منزل آقای روغنی، واقع در قیطریه انتقال داده شد. 🔸 ایشان در داودیه متوجه شد که ساواکی‌ها در طبقاتِ دیگر منزل، ساکن شده‌اند و در همان‌جا می‌خوابند.   ⚡️امام به این وضعیت اعتراض و به حکومت گوشزد کرد که به قم باز می‌گردد. محمدرضا پهلوی نیز در واکنش به این مسئله گفته بود که اگر جریان از این قرار باشد: «من بیست‌هزار نفر را می‌کُشم و از تهران می‌روم». پس از آن ساواکی‌ها امام را محاصره و رفت‌وآمد اشخاص را کنترل کردند. 🍃 @feyziye_tehran
تاریخ حوزه طهران
✍ پس از حادثه جانسوز #مدرسه_فیضیه و سخنرانی تاریخی #امام_خمینی(ره) در نیمه خرداد ١٣۴٢، وعاظ و گویندگ
✍ این وعاظ که در پی حوادث نیمه خرداد۴۲ بازداشت شده بودند، پس از آزادی از زندان، درخواست دیدار با (ره) را مینمایند و در همین خانه قیطریه به محضر ایشان میرسند. 🔸آخرین شخصیتهایی که از این جمع آزاد شدند، ابتدا حضرت و آخرین نفر هم بودند. ♦️رهبر معظم انقلاب نیز پس از آزادی، در همان قیطریه به دیدار حضرت امام میروند و وقتی خدمت ایشان میرسند با اشک شوق به پای امام می افتند. 🍃 @feyziye_tehran
✍ گویا چنین است که تا آغاز زعامت و مرجعیت (ره) مرجعی به اقتدار  در این مرز و بوم ظهور نکرده است. 📚 میرزا محمد لکنهویی در کتاب تکمله نجوم السماء درباره حاجی کنی مینویسد: 🔻اینک حکم محکم ایشان مشابهت ندارد. از سلطان و شاهزادگان و امرا کسی را جرات آن نیست که بی اذن ایشان اقدام بر تکلم نماید و یا بی مشورت ایشان اجرای مطلبی بنماید... امرای عصر حتی قاجار از وی خائف میبودند و شاه مذکور به خانه اش به جهت ملاقات می آمد. ⚡️ناصرالدین شاه وقتی برای شکار از تهران خارج میشد میترسید که اگر به امر حاج ملاعلی کنی دروازه ها را به روی او ببندند، کسی او را به داخل شهر راه نخواهد داد. 🍃 @feyziye_tehran
📷 فرزند مرحوم (تولیت ) در کنار ✍ امام موسی صدر که خود چندی در حوزه تهران تحصیل کرده بود، در دوران حضور خود در از ظرفیت علمی و تجربیات فرهنگی علمای مبرز تهران نیز استفاده میکرد که نمونه های از آن در دست است. 🔻نقش حوزه تهران در تحول فرهنگی و آموزشی لبنان، از مسائل درخور توجه فراروی پژوهشگران است. 🍃 @feyziye_tehran
✍ آیت الله از خاندان اهل علم لواسانی پس از تکمیل تحصیلات خود، در سال ۱۳۴۸ق به رفت و در مدت ۲۲ سال در منطقه صیدا به خدمات دینی مشغول بود. 🔹اواخر دوران حضور وی در لبنان با زعامت همزمان بوده است. 🔻آیت الله لواسانی در سال ۱۳۳۰ش یعنی هشت سال پیش از هجرت به لبنان، به تهران بازگشت و در مدارس علمیه تهران به تدریس علوم دینی پرداخت.   🥀 فرزند ایشان که تحصیلات دانشگاهی خود را در لبنان پشت سر گذاشته بود، سال ۵۸ در سفارت ایران در لندن به دست نیروهای بعثی به شهادت رسید. 🍃 @feyziye_tehran
📷 از چپ: ، ، ، در صحن ی حضرت عبدالعظیم، دهه ۳۰ ✍ در مجاورت مسجد عتیق آستان (ع) توسط طغرل سلجوقی بنا شد. 🕌 پس از ویرانیهای متعدد، در حوالی سال ۱۳۲۲ش آیت‌الله برهان اقدام به تجدید بنای آن نمود. ایشان در این راه، خانه و خودروی شخصی خود را هم فروخت و هزینه بنای مدرسه کرد. 💠 مدرسه برهانیه در سال ۱۳۲۴ش با حضور علمای بزرگ تهران همچون ، ، و افتتاح شد. 🔸اداره امور مدرسه در آن زمان به صاحب کتاب واگذار شد. 🍃 @feyziye_tehran
📚 📕اختران فروزان ری و طهران یا تذکره المقابر فی احوال المفاخر 🖌نویسنده: 🔹موضوع: در این کتاب به زندگی‌نامه و حالات علما و مفاخر شهر ری و تهران که در آستان (ع) یا سایر نقاط متبرک ری و تهران مدفون اند پرداخته شده است. ✍لازم است این کتاب توسط پژوهشگران بازبینی، نقد و تکمیل شود و شرح حال متاخرینی که پس از وفات مولف، در خاک این خطه آرمیده اند به آن ضمیمه گردد. 🥀 (ع) 🍃 @feyziye_tehran
📷 تصویر تاریخی جمعی از اساتید و فضلای (دانشکده الهیات) ردیف اول از سمت راست: ، دکتر ولی الله خان نصر، شیخ محمدعلی لواسانی، ، ، ذو المجدین، ، محمد درخشان. ✍ مرحوم میرزا طاهر تنکابنی از حکما و عرفای عصر بود که سه دوره نیز به نمایندگی از طلاب تهران، در مجلس شورای ملی حضور داشت. ✨ خواص میرزا او را به طی الارض می‌شناختند که گویا از استادش فراگرفته بود. ⚡️میرزا طاهر اواخر عمر با درافتاد، و شاید همین امر باعث شد در سال ۱۳۱۴ش، شاگردش بدیع الزمان فروزانفر که مدیریت دانشکده معقول و منقول در را برعهده داشت، از حضور وی در این مرکز علمی ممانعت کرد و استادش را بدانجا راه نداد. 🍃 @feyziye_tehran
📝 گزارش طرح تحقیقاتی 💠 پیرامون اساتید و مفاخر تحصیل کرده در و به همراه تاریخچه حوزه علمیه مروی از بدو پیدایش تا کنون 📖 منتشر شده در نشریه / پاییز ۹۸ ☘ به لطف الهی نگارش این دانشنامه به پایان رسیده است. 🍃 @feyziye_tehran
📷 با لباس طلبگی ✍ میرزا کوچک خان اوایل دوران طلبگی خود را در واقع در حد فاصل چهارراه سرچشمه و سه راه امین حضور سپری کرد. 🕌 بانی و‌ واقف این مسجد_مدرسه معروف به جواهري است که از ادبا و فضلاي تهران بوده و ‌کتاب ‌ جواهر الاخلاق وی در سال ۱۳۲۴ق چاپ سنگی شده است. 📜بنای این مدرسه به پس از سال ۱۳۰۵ق برمی‌گردد. زیرا در نقشه قدیمی تهران مربوط به این سال، نامی از این مدرسه نمی‌بینیم. 🍃 @feyziye_tehran
📷 در جمع اعضای ، در دوره پهلوی اول. 🔹 درتصویر ذاکر اهل بیت (ع) مرحوم هم دیده می‌شود. ✍ آیت‌الله تقوی شیرازی در خیابان ۱۵خرداد (بنای قبلی مسجد سنگی) اقامه جماعت می‌کرد. جمعی از كلیمیان و مسیحیان و بهائیان به دست ایشان که از وعاظ صاحب‌نام تهران بود، به اسلام گرویدند. ☘این عالم بزرگ به تلاش و جدیت در امر به معروف و نهی از منکر شهرت داشت. 🍃 @feyziye_tehran
📷 نمایی ازاعضا وعزاداران هیئت حسنیه تهران. درتصویر ، و دیده می شوند. ✍ شاید برای شما هم سؤال شده باشد که حکایت این تصاویر دسته‌جمعی در هیئات مذهبی قدیم چیست؟ 🔻جریان از این قرار است که در گذشته رسم بر این بود هیئات بزرگ، روز خاصی را در نظر می‌گرفتند و به همه اهالی هیئت و واعظان و‌ ذاکران خود اطلاع می‌دادند که در آن روز خاص در هیئت جمع شده و یک تصویر دسته‌جمعی بگیرند. 🍃 @feyziye_tehran
☝️به تصویر بالا بنگرید که تلفیق و تطبیقی میان نقشه تهران در سال ۱۳۰۵ق با نقشه ماهواره‌ای تهران صورت گرفته‌است. ✅ خیابانی که در تصویر می‌بینید، خیابان شهید مصطفی خمینی یا همان سیروس سابق، حد فاصل چهارراه سیروس و چهارراه مولوی است. 🕌 در تصویر سمت راست نام می‌بینید. اگر دقت کنید این مسجد بزرگ کمی پایینتر از چهارراه قرارداشته و تا آن طرف خیابان نیز امتداد داشته است. 🔺اما در نقشه هوایی، ساختمانی را می‌بینید که کنار خیابان قراردارد و امروز دبیرستان راهیان قدس نامیده می‌شود. ✍ یا همان ، دو مسجد به این نام ساخت. یکی مسجد بزرگ با ۱۴ ستون. و دیگری مسجد کوچک که مسجد سرخانه او بوده و هم‌اکنون به همین نام در نزدیکی باقی است. اما مسجد بزرگ در زمان و هنگام احداث خیابان سیروس ویران و قسمتی از آن نیز به مدرسه تبدیل شد. 🚶‍♂در واقع هروقت پیاده یا سواره از این قسمت عبور می‌کنیم، از وسط عبور کرده‌ایم. 🍃 @feyziye_tehran
تاریخ حوزه طهران
☝️به تصویر بالا بنگرید که تلفیق و تطبیقی میان نقشه تهران در سال ۱۳۰۵ق با نقشه ماهواره‌ای تهران صورت
📷 ردیف بالا سمت چپ: مرحوم سمت راست: فرزند ایشان، ✍ مرحوم حاج ملاجعفر که در بزرگ اقامه جماعت می‌کرد، ابتدا وصیت نمود که وی را در این مسجد به خاک بسپارند. 📝 اما در قسمت دیگر وصیت‌نامه که چند سال بعد تکمیل و تصحیح فرمود، از این وصیت برگشت و فرمود که جنازه وی را به نجف اشرف حمل نموده و در جوار امیرمؤمنان(ع) به خاک بسپارند و چنین نیز عمل شد. ✨جالب اینجاست که اگر ایشان بر وصیت اول خود باقی بود، چه بسا با تخریب این مسجد در زمان ، مقبره وی نیز در خیابان افتاده و صورت آن محو میشد. 🔹پس از مرحوم حاج ملاجعفر، فرزندش حاج شیخ موسی در این مسجد اقامه جماعت نمود. 🍃 @feyziye_tehran
📷 شهید و فرزندش در کنار آیت‌الله در مراسم ازدواج پسر آقای بهبهانی ✍ نماينده اسبق ولي فقيه در گيلان و امام جمعه رشت می‌‌نويسد: 🔹«از استادم حضرت آيت الله در قم، شنيدم كه می‌‌فرمودند: روزي كه را در تهران به دار كشيدند، من در (جلوخان مسجد امام بازار) بودم. آن شب برخي طلاب مدرسه جشن و پايكوبي داشتند، جز حجره كه تاريك بود. رفتم، خوب برانداز كردم و با دقت نگريستم، ديدم كه وي به شدت می‌‌گريد. گفتم: تو كه مشروطه خواهي، چرا اشك می‌‌ريزي! گفت: شيخ فضل‌الله را نكشتند، بلكه همه ما را كشتند، اسلام را كشتند». 🍃 @feyziye_tehran
📷 نمایی از برگزاری مراسم عزاداری درمنزل در تهران، دوره قاجار ✍ نقل می‌فرمایند: یک روز شهادت علیه السلام در منزل مرحوم روضه برقرار بود. بزرگان بازار تهران حضور داشتند. 🔻آقای آقا شیخ هادی تهرانی مشهور به منبر بود. ایشان رو کرد به بزرگان بازار تهران و فرمود: شما انتظار دارید، اینجا بنشینید، و من برای شما روضه بخوانم، و بعد به بازار بروید درها را باز کنید، و به کار و کسب مشغول شوید. این طور نیست. من همین جا می نشینم، تا شما به بازار بروید، و بازار را برای مناسبت شهادت حضرت صادق علیه السلام ببندید. آن وقت اینجا بیایید، و در مجلس روضه شرکت کنید. 💠 بزرگان بازار آن طور که ایشان گفته بود عمل کردند،و از آن روز به بعد، رسم تعطیلی بازار، در شهادت حضرت صادق علیه السلام برقرار شد. 🍃 @feyziye_tehran