eitaa logo
تاریخ حوزه طهران
1.3هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
61 ویدیو
5 فایل
✍️به پژوهش و نگارش حمید سبحانی صدر ارتباط با ما: https://eitaa.com/hamid_sobhani_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
📷 حصر (ره) در خانه ای در قیطریه ✍ هنگامی‌که امام خمینی از زندان عشرت‌آباد آزاد شد به مدت سه روز در داودیه قلهک به سر برد و سپس به منزل آقای روغنی، واقع در قیطریه انتقال داده شد. 🔸 ایشان در داودیه متوجه شد که ساواکی‌ها در طبقاتِ دیگر منزل، ساکن شده‌اند و در همان‌جا می‌خوابند.   ⚡️امام به این وضعیت اعتراض و به حکومت گوشزد کرد که به قم باز می‌گردد. محمدرضا پهلوی نیز در واکنش به این مسئله گفته بود که اگر جریان از این قرار باشد: «من بیست‌هزار نفر را می‌کُشم و از تهران می‌روم». پس از آن ساواکی‌ها امام را محاصره و رفت‌وآمد اشخاص را کنترل کردند. 🍃 @feyziye_tehran
تاریخ حوزه طهران
✍ پس از حادثه جانسوز #مدرسه_فیضیه و سخنرانی تاریخی #امام_خمینی(ره) در نیمه خرداد ١٣۴٢، وعاظ و گویندگ
✍ این وعاظ که در پی حوادث نیمه خرداد۴۲ بازداشت شده بودند، پس از آزادی از زندان، درخواست دیدار با (ره) را مینمایند و در همین خانه قیطریه به محضر ایشان میرسند. 🔸آخرین شخصیتهایی که از این جمع آزاد شدند، ابتدا حضرت و آخرین نفر هم بودند. ♦️رهبر معظم انقلاب نیز پس از آزادی، در همان قیطریه به دیدار حضرت امام میروند و وقتی خدمت ایشان میرسند با اشک شوق به پای امام می افتند. 🍃 @feyziye_tehran
✍ گویا چنین است که تا آغاز زعامت و مرجعیت (ره) مرجعی به اقتدار  در این مرز و بوم ظهور نکرده است. 📚 میرزا محمد لکنهویی در کتاب تکمله نجوم السماء درباره حاجی کنی مینویسد: 🔻اینک حکم محکم ایشان مشابهت ندارد. از سلطان و شاهزادگان و امرا کسی را جرات آن نیست که بی اذن ایشان اقدام بر تکلم نماید و یا بی مشورت ایشان اجرای مطلبی بنماید... امرای عصر حتی قاجار از وی خائف میبودند و شاه مذکور به خانه اش به جهت ملاقات می آمد. ⚡️ناصرالدین شاه وقتی برای شکار از تهران خارج میشد میترسید که اگر به امر حاج ملاعلی کنی دروازه ها را به روی او ببندند، کسی او را به داخل شهر راه نخواهد داد. 🍃 @feyziye_tehran
📷 فرزند مرحوم (تولیت ) در کنار ✍ امام موسی صدر که خود چندی در حوزه تهران تحصیل کرده بود، در دوران حضور خود در از ظرفیت علمی و تجربیات فرهنگی علمای مبرز تهران نیز استفاده میکرد که نمونه های از آن در دست است. 🔻نقش حوزه تهران در تحول فرهنگی و آموزشی لبنان، از مسائل درخور توجه فراروی پژوهشگران است. 🍃 @feyziye_tehran
✍ آیت الله از خاندان اهل علم لواسانی پس از تکمیل تحصیلات خود، در سال ۱۳۴۸ق به رفت و در مدت ۲۲ سال در منطقه صیدا به خدمات دینی مشغول بود. 🔹اواخر دوران حضور وی در لبنان با زعامت همزمان بوده است. 🔻آیت الله لواسانی در سال ۱۳۳۰ش یعنی هشت سال پیش از هجرت به لبنان، به تهران بازگشت و در مدارس علمیه تهران به تدریس علوم دینی پرداخت.   🥀 فرزند ایشان که تحصیلات دانشگاهی خود را در لبنان پشت سر گذاشته بود، سال ۵۸ در سفارت ایران در لندن به دست نیروهای بعثی به شهادت رسید. 🍃 @feyziye_tehran
📷 از چپ: ، ، ، در صحن ی حضرت عبدالعظیم، دهه ۳۰ ✍ در مجاورت مسجد عتیق آستان (ع) توسط طغرل سلجوقی بنا شد. 🕌 پس از ویرانیهای متعدد، در حوالی سال ۱۳۲۲ش آیت‌الله برهان اقدام به تجدید بنای آن نمود. ایشان در این راه، خانه و خودروی شخصی خود را هم فروخت و هزینه بنای مدرسه کرد. 💠 مدرسه برهانیه در سال ۱۳۲۴ش با حضور علمای بزرگ تهران همچون ، ، و افتتاح شد. 🔸اداره امور مدرسه در آن زمان به صاحب کتاب واگذار شد. 🍃 @feyziye_tehran
📚 📕اختران فروزان ری و طهران یا تذکره المقابر فی احوال المفاخر 🖌نویسنده: 🔹موضوع: در این کتاب به زندگی‌نامه و حالات علما و مفاخر شهر ری و تهران که در آستان (ع) یا سایر نقاط متبرک ری و تهران مدفون اند پرداخته شده است. ✍لازم است این کتاب توسط پژوهشگران بازبینی، نقد و تکمیل شود و شرح حال متاخرینی که پس از وفات مولف، در خاک این خطه آرمیده اند به آن ضمیمه گردد. 🥀 (ع) 🍃 @feyziye_tehran
📷 تصویر تاریخی جمعی از اساتید و فضلای (دانشکده الهیات) ردیف اول از سمت راست: ، دکتر ولی الله خان نصر، شیخ محمدعلی لواسانی، ، ، ذو المجدین، ، محمد درخشان. ✍ مرحوم میرزا طاهر تنکابنی از حکما و عرفای عصر بود که سه دوره نیز به نمایندگی از طلاب تهران، در مجلس شورای ملی حضور داشت. ✨ خواص میرزا او را به طی الارض می‌شناختند که گویا از استادش فراگرفته بود. ⚡️میرزا طاهر اواخر عمر با درافتاد، و شاید همین امر باعث شد در سال ۱۳۱۴ش، شاگردش بدیع الزمان فروزانفر که مدیریت دانشکده معقول و منقول در را برعهده داشت، از حضور وی در این مرکز علمی ممانعت کرد و استادش را بدانجا راه نداد. 🍃 @feyziye_tehran
📝 گزارش طرح تحقیقاتی 💠 پیرامون اساتید و مفاخر تحصیل کرده در و به همراه تاریخچه حوزه علمیه مروی از بدو پیدایش تا کنون 📖 منتشر شده در نشریه / پاییز ۹۸ ☘ به لطف الهی نگارش این دانشنامه به پایان رسیده است. 🍃 @feyziye_tehran
📷 با لباس طلبگی ✍ میرزا کوچک خان اوایل دوران طلبگی خود را در واقع در حد فاصل چهارراه سرچشمه و سه راه امین حضور سپری کرد. 🕌 بانی و‌ واقف این مسجد_مدرسه معروف به جواهري است که از ادبا و فضلاي تهران بوده و ‌کتاب ‌ جواهر الاخلاق وی در سال ۱۳۲۴ق چاپ سنگی شده است. 📜بنای این مدرسه به پس از سال ۱۳۰۵ق برمی‌گردد. زیرا در نقشه قدیمی تهران مربوط به این سال، نامی از این مدرسه نمی‌بینیم. 🍃 @feyziye_tehran
📷 در جمع اعضای ، در دوره پهلوی اول. 🔹 درتصویر ذاکر اهل بیت (ع) مرحوم هم دیده می‌شود. ✍ آیت‌الله تقوی شیرازی در خیابان ۱۵خرداد (بنای قبلی مسجد سنگی) اقامه جماعت می‌کرد. جمعی از كلیمیان و مسیحیان و بهائیان به دست ایشان که از وعاظ صاحب‌نام تهران بود، به اسلام گرویدند. ☘این عالم بزرگ به تلاش و جدیت در امر به معروف و نهی از منکر شهرت داشت. 🍃 @feyziye_tehran
📷 نمایی ازاعضا وعزاداران هیئت حسنیه تهران. درتصویر ، و دیده می شوند. ✍ شاید برای شما هم سؤال شده باشد که حکایت این تصاویر دسته‌جمعی در هیئات مذهبی قدیم چیست؟ 🔻جریان از این قرار است که در گذشته رسم بر این بود هیئات بزرگ، روز خاصی را در نظر می‌گرفتند و به همه اهالی هیئت و واعظان و‌ ذاکران خود اطلاع می‌دادند که در آن روز خاص در هیئت جمع شده و یک تصویر دسته‌جمعی بگیرند. 🍃 @feyziye_tehran
☝️به تصویر بالا بنگرید که تلفیق و تطبیقی میان نقشه تهران در سال ۱۳۰۵ق با نقشه ماهواره‌ای تهران صورت گرفته‌است. ✅ خیابانی که در تصویر می‌بینید، خیابان شهید مصطفی خمینی یا همان سیروس سابق، حد فاصل چهارراه سیروس و چهارراه مولوی است. 🕌 در تصویر سمت راست نام می‌بینید. اگر دقت کنید این مسجد بزرگ کمی پایینتر از چهارراه قرارداشته و تا آن طرف خیابان نیز امتداد داشته است. 🔺اما در نقشه هوایی، ساختمانی را می‌بینید که کنار خیابان قراردارد و امروز دبیرستان راهیان قدس نامیده می‌شود. ✍ یا همان ، دو مسجد به این نام ساخت. یکی مسجد بزرگ با ۱۴ ستون. و دیگری مسجد کوچک که مسجد سرخانه او بوده و هم‌اکنون به همین نام در نزدیکی باقی است. اما مسجد بزرگ در زمان و هنگام احداث خیابان سیروس ویران و قسمتی از آن نیز به مدرسه تبدیل شد. 🚶‍♂در واقع هروقت پیاده یا سواره از این قسمت عبور می‌کنیم، از وسط عبور کرده‌ایم. 🍃 @feyziye_tehran
تاریخ حوزه طهران
☝️به تصویر بالا بنگرید که تلفیق و تطبیقی میان نقشه تهران در سال ۱۳۰۵ق با نقشه ماهواره‌ای تهران صورت
📷 ردیف بالا سمت چپ: مرحوم سمت راست: فرزند ایشان، ✍ مرحوم حاج ملاجعفر که در بزرگ اقامه جماعت می‌کرد، ابتدا وصیت نمود که وی را در این مسجد به خاک بسپارند. 📝 اما در قسمت دیگر وصیت‌نامه که چند سال بعد تکمیل و تصحیح فرمود، از این وصیت برگشت و فرمود که جنازه وی را به نجف اشرف حمل نموده و در جوار امیرمؤمنان(ع) به خاک بسپارند و چنین نیز عمل شد. ✨جالب اینجاست که اگر ایشان بر وصیت اول خود باقی بود، چه بسا با تخریب این مسجد در زمان ، مقبره وی نیز در خیابان افتاده و صورت آن محو میشد. 🔹پس از مرحوم حاج ملاجعفر، فرزندش حاج شیخ موسی در این مسجد اقامه جماعت نمود. 🍃 @feyziye_tehran
📷 شهید و فرزندش در کنار آیت‌الله در مراسم ازدواج پسر آقای بهبهانی ✍ نماينده اسبق ولي فقيه در گيلان و امام جمعه رشت می‌‌نويسد: 🔹«از استادم حضرت آيت الله در قم، شنيدم كه می‌‌فرمودند: روزي كه را در تهران به دار كشيدند، من در (جلوخان مسجد امام بازار) بودم. آن شب برخي طلاب مدرسه جشن و پايكوبي داشتند، جز حجره كه تاريك بود. رفتم، خوب برانداز كردم و با دقت نگريستم، ديدم كه وي به شدت می‌‌گريد. گفتم: تو كه مشروطه خواهي، چرا اشك می‌‌ريزي! گفت: شيخ فضل‌الله را نكشتند، بلكه همه ما را كشتند، اسلام را كشتند». 🍃 @feyziye_tehran
📷 نمایی از برگزاری مراسم عزاداری درمنزل در تهران، دوره قاجار ✍ نقل می‌فرمایند: یک روز شهادت علیه السلام در منزل مرحوم روضه برقرار بود. بزرگان بازار تهران حضور داشتند. 🔻آقای آقا شیخ هادی تهرانی مشهور به منبر بود. ایشان رو کرد به بزرگان بازار تهران و فرمود: شما انتظار دارید، اینجا بنشینید، و من برای شما روضه بخوانم، و بعد به بازار بروید درها را باز کنید، و به کار و کسب مشغول شوید. این طور نیست. من همین جا می نشینم، تا شما به بازار بروید، و بازار را برای مناسبت شهادت حضرت صادق علیه السلام ببندید. آن وقت اینجا بیایید، و در مجلس روضه شرکت کنید. 💠 بزرگان بازار آن طور که ایشان گفته بود عمل کردند،و از آن روز به بعد، رسم تعطیلی بازار، در شهادت حضرت صادق علیه السلام برقرار شد. 🍃 @feyziye_tehran
📷 جمعی از اساتید فاضل و دانشمند و دانشجویان : نشسته از راست: ، احمد بهمنیار، رشید یاسمی، ، بدیع الزمان فروزانفر، علی اکبر سیاسی، ✍ مؤسسه وعظ و خطابه دو مرحله داشت. مرحله اول در سال ۱۳۱۵ش تأسیس شد و تا سال۱۳۱۷ ادامه داشت. 🔺مرحله دوم در سال ۱۳۳۳ش مجددا دایر شد و ریاست آن را برعهده داشت. ✨✨ رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت می‌فرمایند: تأسیس موسّسه‌ی «وعظ و خطابه» به سالهای ۱۳۱۶ و ۱۳۱۷ - یعنی دو یا سه سال بعد از شروع قلع و قمع روحانیت - برمی‌گردد. 🔹تأسیس این مؤسّسه برای آن بود كه هر كس می‌خواست روحانی بماند، می‌توانست تحت نظر این موسّسه كه وابسته به رضاخان بود، روحانی باقی بماند! به عبارتی آخوند باشد؛ اما آخوند رضاخانی، درباری و در خدمت سیاستهای استكبار باشد. 🔻 البته آن موسّسه اساتید خوبی داشت. من نشریات مؤسّسه‌ی «وعظ و خطابه» را در سالهای ۱۳۳۸ و ۱۳۳۹ از اوّل تا آخر مطالعه كردم. مطالب بسیار خوبی در زمینه‌های دین‌شناسی، ادیان باستانی و ادیان معاصر داشت. آنها اساتید برجسته‌ای را جمع كرده بودند و از لحاظ مطلب، كمبودی نداشتند. 🔺🔻تنها هدف آنها این بود كه سازمان روحانیت وجود نداشته نباشد.۱۳۷۴/۰۸/۱۰  🍃 @feyziye_tehran
📷 آیت‌الله پدر مرحوم ، بر فراز منبر در یکی از مجالس روضه در شهر تهران، زمان قاجار. 🔺در آن روزگار رسم بر این بود که زنان پای منبر واعظ می‌نشستند. 🍃 @feyziye_tehran
یکی از فرزندان آیت‌الله، مجتهد مبارز تهران در جریان تنباکو بود. 🔹وی از دوره سوم تا هفتم، نماینده بود. 🏢 ایشان به اتفاق آیت‌الله و چند تن دیگر از رجال آزادی‌خواه مجلس هسته اصلاح‌طلبان را تشکیل دادند و به مبارزه با دشمنان درونی و بیرونی کشور پرداختند. ✨⚡️ در حادثه‌ی ترور شهید مدرس او در مجلس نطق مفصل و مهیجی ایراد کرد و خواهان دستگیری و مجازات عاملین ترور شد. 🍂  میرزا‌ هاشم آشتیانی سرانجام در سال ۱۳۲۸ در سن ۷۸ درگذشت. 📚 نگارنده کتب شخصی ایشان را که توسط برادرشان وقف کتابخانه شده، دیده است. 🐤 گفته‌اند ایشان یکی از بزرگترین پرورش دهندگان قناری ایران بوده است. 🍃 @feyziye_tehran
🥀 ۳۱ خرداد سالروز شهادت 🌱 مصطفی چمران در سال ۱۳۱۱ ش در خیابان پانزده خرداد تهران، بازار آهنگرها، محله سرپولک به دنیا آمد. او فرزند حسن چمران ساوجی بود که از روستای چمران ساوه به تهران مهاجرت کرد. 📖 ایشان از ۱۵سالگی در درس تفسیر قرآن مرحوم ، در مسجد هدایت، و درس فلسفه و منطق استاد و بعضی از اساتید دیگر شرکت می‌ کرد. 🍃 @feyziye_tehran
✍ تا پیش از تأسیس حوزه علمیه قم، نقش آماده‌سازی طلاب پیش از اعزام به را ایفا میکرد. 🔻از زمان که مقارن با تأسیس مهمترین مدارس علمیه تهران بود، اساتید مبرز حوزه تهران، در مرحله نخست، عمدتا شاگرد ، ، و ، بودند. 📚 بگونه‌ای که مرحوم که شاید مهمترین مدرس فقه و‌ اصول تهران بود، برای اولین بار به چاپ و نشر و تدریس اثر ارزشمند استاد خود، در تهران پرداخت. 🔻در دوره‌های پس از آن، اساتید بزرگ‌و فقه و اصول تهران عمدتا به ترتیب شاگرد ، ، و بودند. 📚 در میان شاگردان شیخ اعظم نیز با شرح و با شرح به‌عنوان برترین شارحان مکتب علمی استاد خود شیخ انصاری، باعث هجرت جویندگان سطوح فقه و اصول به حوزه تهران میشدند. ⚡️✨ در این دوره میرزای آشتیانی به خاطر توانایی ویژه در تقریر مباحث شیخ انصاری به شهرت داشت. 🍃 @feyziye_tehran
📷 نمایی از مدرسه فیضیه قم مربوط به سال ۱۳۰۴ق ✍ مشهور آن است که قم در جوار آستان مقدس (س) برگرفته از نام حکیم و فقیه بزرگ جناب می‌باشد. چراکه وی چندی در این مکان اقامت یا تدریس داشته است. 📖 این نکته را ناصرالشریعه در تاریخ قم به‌عنوان یک قول مطرح کرده، اما نگارنده این سطور چنانکه در نیز متذکر شده ام، این قول چون با واقعیت‌های زندگی جناب ملا محسن فیض سازگار نیست، پذیرفتنی نیست. ☘ ممکن است این تسمیه وجه دیگری داشته و یا در دوره های اخیر به تناسب دیگری جز اقامت و تدریس (مثلاً به احترام عالمانی از خاندان و‌ نوادگان فیض کاشانی)، به جناب فیض کاشانی منتسب شده باشد. 🕌 در هر صورت از یمن نام فیضیه، مدارس دیگری در کشور به فیضیه نامیده و یا ملقب شدند.‌از جمله مدرسه فیضیه بابل و تهران. 🍃 @feyziye_tehran
📜 متن استفتاء شیخ فضل‌الله نوری از محضر میرزای شیرازی ✍ در کتاب معتقد است که در ماجرای ، فتوای مشهور «الیوم استعمال توتون و تنباکو...» فتوای بوده که برای تاثیر بیشتر و گسترده تر شدن دامنه اثرگذاری به نسبت داده شده است. 🔻ظاهراً این شبهه در آن زمان جدی بوده، تا جایی که آیت‌الله شهید در نامه‌ای از محضر میرزا صحت انتساب این فتوا را جویا می‌‌شود و جناب میرزای شیرازی نیز با عبارت «بلی صحیح است» بر این انتساب یا این فتوا صحه می‌گذراند. 🍃 @feyziye_tehran