💡نقدی تاریخی بر وضعیت نماز جمعه و مصلیها
✍کاری به شخصیت امام جمعه تهران در دوره قاجار ندارم. در جای خود به مناسبات منفی چند امام جمعه قاجاری با دربار و سفارتهای بیگانگان پرداختهام.
اما به این نقشه رسمی #تهران_قدیم نگاه کنید. نقشه سال ۱۲۷۵ق.
در این نقشه محل #خانه_امام_جمعه در مجاورت #مسجد_شاه دیده میشود. مسجد شاه به عنوان مرکزیترین و بزرگترین مسجد پایتخت که در میان بافت مسکونی و تجاری قرارداشت محل برگزاری نماز جمعه تهران بود.
به موقعیت راهبردی امام جمعه در شهر بنگرید که محل خانهاش در نقشه تهران مشخص شده و وقتی به تاریخ دوره قاجار مینگریم میبینیم که امام جمعه و خانهاش محل رجوع و حل و فصل مشکلات برخی از مردم بوده است. به عنوان نمونه دفتر حل و فصل مخاصمات به خط میرزا زین العابدین امام جمعه در گنجینه نسخ خطی مدرسه مروی موجود است.
متأسفانه امروزه در برخی شهرها مصلیهای نماز جمعه را در حاشیه شهرها و بیرون از بافت مسکونی شهر احداث میکنند. نمیدانم این طرح از کجا آب خورده، اما در کنار اشکالات متعددش، به نظر در گسست میان مردم شهر و نماز جمعه نقش بسزایی دارد.
و اما پیوند میان امام جمعه و مردم به ویژه در کلانشهری مانند تهران وضعیت اسفناکتری دارد.
باید از تاریخ فرهنگی نماز جمعه درس گرفت و به اصلاح وضعیت فعلی پرداخت.
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
💡منبرهای ضد وحدتی در دوره پهلوی
🔹در تاریخ ۱۳ شهریور ۱۳۴۳ جلسه روضهای در خانه شیخ محمدعلی انصاری واقع در خیابان ایرانشهر برگزار بود.
انصاری به حضار که تعدادی از روحانیون و... بودند گفت:
«این روزها جنگ سنی و شیعه زیاد پیش آمده است و در منزل آقای علی اکبر تشبد و آیت الله حاج میرزا خلیل کمرهای بودم. از طرف عمر فاروق (شیخ مردوخ) عالم سنی مقیم مهاباد که دو نامه برای آقایان فوق آمده است و عمر فاروق (شیخ مردوخ) نوشته است که طبق اطلاعاتی که به ما رسیده وعاظ شیعه حملات زیادی به خلفاء ما در بالای منبر علنی میکنند و ما نامههایی برای علماء الازهر مصر نوشتهایم و گفتهایم: شما ارفاق زیادی نسبت به عالم تشیع کردهاید. در ایران بالای منابر به ما فحش و ناسزا میگویند چنانچه دست از این فحشها برندارند تدریس فقه مذهب جعفری هم از برنامه دروس دانشگاه الازهر برداشته خواهد شد.»
📚قیام ۱۵ خرداد به روایت اسناد ساواک - ج۶ ص۳۰۷
🔹شیخ محمدتقی فلسفی در جلسهای همین جریان نامه شیخ مردوخ را از قول آیتالله کمرهای نقل کرده و میگوید:
«این چه کاری است که ایشان نموده؟ علمای اهل تشیع چه عمل ناروایی علیه اهل تسنن کردهاند؟ من چهل سال است که منبر میروم، برای نمونه یک بار هم به عمر بدنگفتهام.
من خیلی متأسف هستم که آقای مردوخ را فدای سیاست روز کردهاند. یک روز او را وادار میکنند که به حضرت آیتالله خمینی حمله کند؛ روز دیگر صفحه را عوض کرده میگویند به دانشگاه الازهر نامه بنویسد.»
📚حجتالاسلام محمدتقی فلسفی به روایت اسناد ساواک ص۲۷۰
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
از سنتهای الهی در تاریخ درس بگیریم و آرام و امیدوار باشیم...
در ادامه بخوانید👇
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
از سنتهای الهی در تاریخ درس بگیریم و آرام و امیدوار باشیم... در ادامه بخوانید👇 🕌https://eitaa.com/
💡از سنتهای الهی درس بگیریم و آرام و امیدوار باشیم...
✍ سال ۱۳۴۱ نهضت امام خمینی با همراهی اکثریت علما و مراجع تقلید و مردم متدین آغاز شد. پهلوی هم با تهدید و تبعید و حبس و حصر و کشتار مردم در سال ۴۱ و ۴۲ فضا را آنقدر ترسناک کرد که سال ۴۳ تنها امام خمینی مانده بود و تعداد اندکی از یاران و شاگردان مجاهدش که عمدتا طعم حبس را چشیده بودند و مردمی که پس از ۲ سال مبارزه کمکم داشتند ناامید میشدند.
در این شرایط، حکومتی که در پناه آمریکا و اسرائیل هر روز نیرومندتر میشد امام را در ۱۳ آبان ۴۳ از ایران به ترکیه راند تا اقتدار خودش را به رخ بکشد و نهضت را به خط پایان برساند.
امام رفت و کسی جز شاگردان امام و معدودی از علما و اندکی از مردم ترسان از سیطره ساواک با نهضت نماند.
از ۴۳ تا ۵۶ در مدت ۱۳ سال بر اقتدار پهلوی پیوسته افزوده شد و همان اندک یاران در معرض شکنجهها و تبعیدها قرار گرفتند، اما از مبارزه دست برنداشتند. فضا آنقدر هراسناک بود که هیچ کس جرأت نداشت حتی نام خمینی را بر زبان آورد.
دیگر پیروزی امری دستنیافتنی یا بسیار دور به شمار میآمد...
آبان ۵۶ فرزند ارشد امام، سید مصطفی ناباورانه از دنیا رفت. به ناگاه نام خمینی به بهانه مجالس ترحیم، بر سر زبانها افتاد. پهلوی خواست انتقام این یادآوری را بگیرد، مقالهای موهن علیه او در اطلاعات منتشر کرد.
آتش خشم ارادتمندان از زیر خاکستر شعله کشید. مردم به خروش آمدند و کشته دادند. چهلم به چهلم شعله کشید تا محرم ۵۷.
هیچکس حتی یاران خمینی کبیر باور نمیکردند که حکومتی با آن سیطره و اقتدار به ناگاه در پاییز و زمستان ۵۷ فروبریزد.
اما فرو ریخت...
و نهضت امام خمینی پیروز شد...
انقلاب نوپای اسلامی از همان آغاز گرفتار فتنهها شد. یارانش را به شهادت رساندند و به مرزهایش هجوم آوردند و شهرهایش را به آشوب کشاندند؛
اما انقلاب او استوار ماند...
روح پاک خمینی کبیر، ناباورانه در ۱۴ خرداد ۶۸ به ملکوت پیوست؛
اما انقلابش صادر شد؛
و روزگارش #عصر_امام_خمینی نام گرفت...
و العاقبة للمتقین...
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
🏴 انا لله و انا الیه راجعون
آیتالله محمد جعفری اراکی از اساتید مبرز حوزه علمیه تهران دار فانی را وداع گفت.
ایشان از یاران و شاگردان دیرینه امام خمینی بود و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به درخواست آیتالله مهدوی کنی در تهران اقامت گزید و در مدرسه علمیه مروی به تدریس پرداخت.
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
💡وقتی همه مراجع و علمای بلاد به تهران میآیند!
در ادامه بخوانید👇
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
💡وقتی همه مراجع و علمای بلاد به تهران میآیند! در ادامه بخوانید👇 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah
💡استاد ارجمند حجتالاسلام والمسلمین محسن قنبریان یادداشتی با عنوان «مرجعیت قم برای خلق قدرت نرم چه میتواند بکند؟!» مرقوم فرمودند که مرا یاد این رخدادهای تاریخی انداخت:
✍امام خمینی و تعدادی از علما و وعاظ در ۱۵ خرداد ۴۲ دستگیر و گزینه اعدام ایشان شایع شد. مراجع تقلید و علمای طراز اول بلاد به خروش آمدند و به تهران مهاجرت کردند.
آیتالله میلانی و شیخ مجتبی قزوینی از مشهد، آیتالله مرعشی نجفی، سید کاظم شریعتمداری و شیخ مرتضی حائری یزدی از قم و آخوند ملاعلی معصومی همدانی و آیتالله بنیصدر از همدان در صدر این حرکت بودند.
با آمدن علمای طراز اول، دید و بازدیدها شروع شد و جنبوجوش فوقالعادهای در میان روحانیان و مبارزان به چشم میخورد. اقداماتی صورت گرفت که شرح آن در این مختصر نمیگنجد.
سرانجام شاه ناچار به عقبنشینی شد و با پذیرفتن آیتالله سید احمد خوانساری به عنوان نماینده علما، عدم آسیبرسانی به حضرت امام را اعلام کرد و اجازه داد که نماینده علما خود شخصا با امام ملاقات کند.
اکنون اما مدتها است چنین تحرکاتی از صدر تا ذیل حوزه به چشم نمیخورد.
شوخی نیست! رژیم اشغالگر که نشان داده در قتل و غارت با کسی تعارف ندارد، دو تن از برترین مراجع تقلید یعنی آیتالله العظمی خامنهای و آیتالله العظمی سیستانی را تهدید به ترور کرده است.
واکنشها اما چیست؟ آیا در سطح این تهدید هست؟
چرا سال ۴۲ مراجع تقلید به تلگراف و اعلامیه بسنده نکردند؟ چون حوزه و روحانیت از یک سال قبل از آن زنده و بارور شده بود. حوزه از سکون و سکوت خارج شده و کنشگری آن به شدت فعال شده بود.
چون امام از سال ۴۱ در رخدادهای سیاسی مهم، مراجع را در یکی از بیوت گرد میآورد و تصمیمات ملی اتخاذ میشد. علمای بلاد هم به پیشنهاد امام یک شب در هفته در یکی از مساجد تجمع و سخنرانی میکردند.
در آن مقطع حوزه میدید که اعلامیه و تلگراف در برابر تصمیمات حکومت جنایتکار بازدارنده نیست و تنها مهاجرت کبری قدرت و نفوذ نهاد مرجعیت را به رخ میکشد که کشید!
آنها میترسیدند که اگر تعلل کنند خدای نکرده فاجعه اعدام شیخ فضلالله نوری تکرار شود! آن وقت حتی امثال سید عبدالله بهبهانیها هم جانشان در امان نیست.
امروز به شدت نیازمند دگرگونی در نوع کنشگری حوزه و نهاد مرجعیت هستیم و همچون دهه چهل، طیفی میانی و واسط همچون اساتید برجسته حوزه در دهه چهل که #جامعه_مدرسین را پدید آوردند نیاز داریم که پیشگام این شکوفایی باشند.
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
#مجتهد_مهاجر
آیتالله محمد جعفری اراکی
در ادامه بخوانید 👇
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
#مجتهد_مهاجر آیتالله محمد جعفری اراکی در ادامه بخوانید 👇 🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran
🔹مجتهد مهاجر، آیتالله جعفری اراکی
💡چند روزی از درگذشت #آیت_الله_محمد_جعفری اراکی میگذرد. او را مجتهد مهاجر نامیدهام چراکه در زندگی سه بار هجرت کردند:
✓سال ۱۳۲۵ هجرت از اراک به قم برای تحصیل؛
✓سال ۱۳۳۱ هجرت از قم به نجف برای تکمیل تحصیل که تا سال ۱۳۶۵ یعنی ۳۴ سال ادامه یافت؛
✓۱۳۶۵ هجرت به تهران که تا پایان عمر شریف یعنی ۳۸ سال طول کشید.
ایشان که ۱۲ سال پیش از تبعید امام خمینی به نجف در این حوزه مستقر شده بود، از ابتدای استقبال از امام در کاظمین تا استقبال در نجف و شکلگیری نماز جماعت امام در مسجد شیخ انصاری، به سهم خود نقش بسزایی در تثبیت و تقویت امام در طول ۱۴ سال در حوزه نجف داشت.
پس از سالها مجاهدت علمی وقتی سال ۶۵ به تهران آمد، ابتدا قصد ماندن نداشت، اما شرایط بهگونه دیگری رقم خورد:
«بنده بنا نداشتم که در تهران بمانم و قصدم این بود یا در قم و یا در مشهد مستقر شوم ولی پس از حضور ما در تهران دوستان دیگر اجازه خروج ما از تهران را ندادند...
مرحوم آقای مهدوی کنی یکی از دفعات که به ملاقات بنده آمدند گفتند که امام خمینی مدیریت #مدرسه_مروی تهران را به بنده سپرده است و فرمودهاند که طلبههای فعلی صلاحیت حضور در این مدرسه را ندارند و همه آنها را مرخص کنید و نظرشان این بود که پس از بازسازی این مدرسه، طلاب جدیدی را که از نظر کیفی در سطح خوبی باشند جذب کنید.
آقای مهدوی کنی در ادامه گفت که بنده تمامی این اقدامات را انجام دادهام ولی استاد خوبی برای آموزش این طلاب نداریم! از آنجا که بنده بنایی برای ماندن در تهران نداشتم هرچه آقای مهدوی اصرار کرد قبول نکردم. برخی دیگر از علمای تهران نیز آقای مهدوی را تشویق کردند که دست از اصرار برای ماندن بنده برندارد.
تا اینکه بنده به مشهد مشرف شدم و در آنجا استخاره کردم... پس از زیارت حرم امام رضا(ع) بالای سر آن حضرت روبروی ضریح نشستم و استخاره با قرآن انجام دادم و نتیجه استخاره این بود که در تهران ماندنی شوم....
وقتی که آمدیم تهران مرحوم آیت الله محمدرضا گلپایگانی فرزند خود را برای صحبت با بنده فرستاد و از ما درخواست کرد که به قم برویم ولی جریان را برای ایشان تعریف و عذرخواهی کردیم...»
حیات پاک آیتالله جعفری اراکی، راقم این سطور به یاد این آیه شریفه میاندازد:
«وَالَّذِينَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالَّذِينَ آوَوْا وَنَصَرُوٓا أُولَٰٓئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا ۚ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ» انفال/۷۴
🕌https://eitaa.com/tarikh_hawzah_tehran