eitaa logo
تاریخ حوزه طهران
1.3هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
61 ویدیو
5 فایل
✍️به پژوهش و نگارش حمید سبحانی صدر ارتباط با ما: https://eitaa.com/hamid_sobhani_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
تاریخ حوزه طهران
✍️ روز گذشته یعنی ۱۶ بهمن که پیکر مرحوم استاد آیت‌الله #شیخ_ابوالحسن_طبرستانی در خاک آرمید، مصادف بو
✍️ روز گذشته یعنی ۱۶ بهمن که پیکر مرحوم استاد آیت‌الله در خاک آرمید، مصادف بود با درگذشت استاد او حکیم الهی، آقا که پس از حدود یک قرن حیات پاک، در سال ۱۳۶۵ش در تهران دار فانی را وداع گفت. راقم این سطور از استاد طبرستانی شنیدم که بیشترین استفاده را در حکمت از محضر مرحوم جولستانی برده است و می‌فرمود: «آقای جولستانی مرد بزرگ و گمنامی بود و خودش می‌گفت که من در خصوص فلسفه از آقای شعرانی بیشتر زحمت کشیده‌ام، گرچه آقای شعرانی جامعیت بیشتری دارد و در ریاضیات و طب و... به‌خوبی کار کرده است.» حکیم جولستانی مدت ۹ سال در از محضر بهره برد و آن در وصف شاگردش چنین مرقوم فرمود: «جناب مستطاب شریعتمدار مروّج الأحکام، قدوة الأفاضل، عمدة المحققین، آقای شیخ علی‌محمد تویسرکانی ـ سلّمه الله تعالی ـ از افاضل طلاب و محصلین مدرسۀ مبارکۀ مرحوم محمدخان سپهسالار هستند و عمر خود را در تحصیل علوم عقلیه و نقلیه مصروف داشته و سنین متمادیه در مجلس درس این حقیر حضور به هم رسانیده‌اند و مراتب شامخه و مقامات علمیه و محاسن اخلاق ایشان بر احدی از ابناء زمان، مخفی و مستور نیست». یکی از شاگردان حلقه درس حکمت آیت‌الله جولستانی می‌نویسد: «ایشان در این اواخر، دوران سختی را میگذراند، بطوری که تقریبا در هر صد قدمی که بر می‌داشتند، چندین بار به کناری استراحت و تجدید نفس می‌نمودند. بدون اغراق تنها یک نماز چهار رکعتی ایشان حدود بیست دقیقه به طول می‌انجامید. ولی با این حال حتی‌الامکان نماز جماعت را بپا می‌داشت... مرحوم جولستانی شیفتگی خاصی به خاندان وحی (س) داشت و به همین جهت سالهای سال شب‌های پنجشنبه مجلس عزاداری و مرثیه خوانی داشتند، و این مجلس تا آخرین پنجشنبه یعنی یک روز قبل از رحلت ایشان برقرار بود.» گاهی هم در این مجلس روضه شرکت می‌کردند. آیت‌الله طبرستانی که خود در این جلسات شب‌های جمعه شرکت می‌کرد، می‌فرمود: «مرحوم ، صاحب هم گاهی در این روضه شرکت می‌کرد. آقای هم می‌آمد و شب‌هایی که اطعام بود، به مرحوم آقای جولستانی با مزاح می‌گفت: "آقا! امشب شب قدر است؟" یعنی اطعام هم دارید؟» 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✅ مدرسه راهبری علم و عمل برگزار می‌کند: 🔶 سلسله نشست‌های گفتمانی «مکتب طهران» 🔰موضوع این نشست: «مکتب طهران، امروز و فردای انقلاب اسلامی» 🔸ارائه: آقای سید حسین شهرستانی، مدیر گروه هنر و ادبیات پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی 🗓️ زمان: دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ساعت ۱۵ 📍 مکان: میدان بهارستان، خیابان ابن‌سینا، روبروی بیمارستان طرفه، سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران، مدرسه راهبری علم و عمل 👈 علاقه‌مندان جهت حضور می‌توانید با شناسه @Maktab_tehran در پیام‌رسان ایتا و بله تماس حاصل فرمایید.
. 🌱 مرحوم درباره سابقه تاریخی شبستان قدیمی می‌فرمود: «حاج حسین مس فروش... چهل سال پیش به من می گفت: من چهارده ساله بودم که به مسجد حاج ملا جعفر می‌آمدم. می‌گفت: من آن زمان جوان بودم؛ سحرها که به اینجا می‌آمدم، توی آن شبستانِ (قدیم)، برای نماز شب جا نبود. نه افرادی با قیافه شماها؛ بلکه قیافه امیر کبیر. ریش، کلاه پوستی، عبا و قبا؛ وقتی این افراد وارد مسجد می‌شدند، اول کلاهش توی مسجد می‌آمد و بعد خودش. آن انتها که الان یک دفتر ساخته اند، کفش‌کن بود. طاقش کوتاه بود. می‌گفت: اول کلاهش می آمد. نیم متر کلاه امیر کبیری؛ کلاه های قدیم. خودشان هم قد بلند بودند. یکی از این افراد، بود؛ جد حاج . یک عکسی دارم که حاج سید باقر کسایی با در این عکس هستند. ۲۹۰ قمری این عکس افتاده.» آیت الله مجتهدی در ادامه فرمودند: «آقا سید باقر که ۲۵ سال آخر عمرش رخت خوابش را جمع کرده بود. آن وقت بچه هایش یکی شده آیت الله خرازی در قم که سال ۷۵ قمری عید غدیر توی حیاط (مدرسه آیت الله مجتهدی) آیت‌الله خوانساری روی سرش عمامه گذاشت و حاج صاحب هم منبر رفت. اینها فامیلی اصلی شان کسائی بود. چون عبا می‌فروختند. از آنجا که بعدها توی بازار خرازی داشتند به آنها خرازی گفتند.» 🎤 بیانات آیت الله مجتهدی (ره) در آذرماه ۸۴ 📷تصویر سمت راست: در کنار فرزندان و برخی از اخیار. حاج سید باقر کسایی هم در تصویر دیده می‌شود. سال ۱۲۹۰ق. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓 به مناسبت ۱۹ بهمن ۱۳۲۸ش درگذشت آیت‌الله ✍ شیخ علی‌اکبر پس از مدتی تحصیل در حوزه‌های علمیه نهاوند، بروجرد، مشهد و اصفهان، به حوزه تهران آمد و در مجلس درس حاج ، و حضور یافت. او در تهران، حکمت را نزد ، و آموخت. سپس به عتبات عالیات هجرت کرد. ☘آیت‌الله نهاوندی پس از تکمیل تحصیلات خود، در سال ۱۳۱۷ق به نهاوند رفت و پس از ۶ سال به تهران بازگشت و مدت ۶ سال که مصادف با سالهای وقوع انقلاب مشروطه بود، در تهران اقامت کرد و پس از آن مشهد مقدس عزیمت کرد. 🔥آنگاه که به فرمان داد، آیت‌الله حاج آقا حسین قمی به عنوان اعتراض از مشهد به تهران می‌آید و توسط رضاخان محبوس می‌شود. شیخ علی‌اکبر نهاوندی که امامت جماعت را برعهده داشت اظهار می‌دارد که حالا ما باید دخالت کنیم و دیگر نباید کنار نشست. اتفاقا پس از نماز جماعت ایشان، منبر تاریخی خود را ایراد کرد. همان شب نیروهای شاه با مردم درگیر شده و حدود ۳۰ نفر را به شهادت می‌رسانند. شب بعد که مردم به اتفاق علما در مسجد گوهرشاد تحصن کرده بودند،اسدی نایب تولیت آستان، علما از جمله شیخ علی‌اکبر نهاوندی را از مسجد خارج می‌کند و سپس فرمان فرمان آتش صادر می‌شود و جمع کثیری از مردم به شهادت می‌رسند. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
☘امام خامنه‌ای (۱۳۹۰/۰۷/۰۹): 🔹امام بزرگوار ما اعلام کردند که یکى از هدفهاى این انقلاب، آزادى سرزمین فلسطین و قطع غده سرطانى اسرائیل است. امواج پرقدرت این انقلاب، که آن روز همه دنیا را فرا گرفت، هر جا رفت، با این پیام رفت که «فلسطین باید آزاد شود». 🔸أعلن إمامنا [الخمیني] الجلیل أن أحد أهداف هذه الثورة تحریر الأرض الفلسطینیة و استئصال غدة إسرائیل السرطانیة. الأمواج القویة لهذه الثورة التی عمّت العالم کله فی ذلک الحین، حملت معها إین ما ذهبت هذه الرسالة: «یجب تحریر فلسطین». 🔹 האימאם [ח'ומייני] אציל הנפש שלנו הודיע שאחת ממטרות המהפכה היא לשחרר את פלסטין ולהסיר את הגידול הסרטני, ישראל. הגלים העוצמתיים של המהפכה הזו, שהתפשטו את העולם כולו באותה תקופה, העבירו את המסר הזה בכל מקום אליו הגיע: "יש לשחרר את פלסטין". 🔸 Our magnanimous Imam [Khomeini] announced that one of the goals of the Revolution was to liberate Palestine and to remove the cancerous tumor, Israel. The powerful waves of this Revolution, which pervaded the entire world at that time, conveyed this message wherever it reached: "Palestine must be liberated." 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
میتوانید به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، این تصاویر و متنهای چهار زبانه را در صفحات مجازی خود نشر دهید.
هدایت شده از مباحثات
🔅سیاحتی علمی، معنوی در حوزه‌ی علمیه تهران 🔹در تابستان ۹۱ که در حوزه علمیه مروی به جمع طالبان علوم آل محمد علیهم‌السلام پیوستیم و به عنوان نوکری ولی‌عصر ارواحنافداه معنون شدیم، در مدرس اصلی و مرکزی مدرسه -که در سال‌های ابتدای تاسیس، مسجد صیفی حوزه هم همان بود و کاشی‌های محرابش، از عمر دیرین آن حکایت می‌کرد- ابتدای صبح مرحوم آیت‌ﷲ حاج آقا مجتبی طهرانی فقیه راحل و استاد اخلاق بلامنازع پایتخت درس فقه و اصول می‌گفت و سپس حدود ساعت نه مرحوم آیت‌ﷲ حاج شیخ محمدتقی شریعتمدار بر کرسی تدریس تکیه می‌زد. 🔹کمی آن طرف‌تر راه‌روی کوتاه و L شکلی به سوی مدرسه‌‌ی کوچک و نقلی باز می‌شد که در لسان عرف طلاب مدرسه، به «مروی کوچک» مشتهر بود، حوالی ساعت ده اگر مسیرت آنجا می‌خورد یحتمل لهجه‌ی عربی صلاح ملکشاهی را می‌شنیدی که با صدای بلند قربان صدقه‌ی مرحوم آیت‌ﷲ حاج شیخ محمد حسن آل عصفور اصطهباناتی می‌رود. کمی اگر صمیمی بودی، یحتمل به صرف قهوه‌ی ترک به داخل حجره دعوت می‌شدی و آنگاه، پیرمردی با محاسن و لباس سپید و سیمای روشن نشسته بر تخت چوبی نظرت را جلب می‌نمود که از فرط کوتاهی قامت،پایش به زمین نمی‌رسد. اغلب در حال تعریف خاطرات نجف بود و صدای گرم و گیرایش گذر زمان را از یادت می‌برد و حلاوت کلامش تلخی قهوه‌ را. 🔹اگر سودای چرخی در فضای مدرسه داشتی یحتمل در حجره دوم یا سوم سمت راست، شیخ درشت‌هیکلی را می‌دیدی که ‌برای جمع معدودی منظومه حاجی سبزواری را شرح می‌کند، حاج شیخ محمدرضا شهریاری. معروف بود شاگرد مرحوم علامه حسن‌زاده بوده در قم، درس رسمی‌اش نهایه الحکمه بود و منظومه و اسفار را تبرعا می‌فرمود. 🔹دستار کوچک و محاسن کوتاهش، او را به کلی از زی عالمان برجسته خارج می‌ساخت‌. رحمه‌ﷲ رحمه واسعه و اسکنه اعلی بحبوحات جنانه. این برنامه‌ی روتین و هرروزه‌ مدرسه است. چهارشنبه‌ها یوم‌الفرح است، از اول صبح، صحن حیاط آب و جارو می‌شود و فواره‌های حوض روشن می‌گردد، تولیت مدرسه که شیخ الفقهای پایتخت است و رئیس عالیرتبه‌ترین نهاد صنفی روحانیت، در راه است، مثل همیشه قبای اتوکشیده و عبای شکلاتی بر تن دارد، در وسط حلقه‌ی مدیران و محافظان از در مسجد که داخل می‌شود، همه در حالی که قیام می‌کنند، صلوات می‌فرستند. 🔹پیرمرد اغلب سه ربع تا یک ساعت صبحت می‌کند در سه محور نخست فقه، سپس اخلاق و در آخر سیاست، توصیه به تحفظ آداب و قناعت و زهد و نماز شب و درس‌خواندن ترجیع‌بند کلمات اوست. درسش که تمام می‌شود، آنهایی که مثل من مشتاق اشکال و نقد مواضع رییس جریان اصولگرایی‌اند با شوق و هیجان دور میز آیت‌ﷲ کهن‌سال حلقه‌ می‌زنند، با سابقه‌ترها اما، گویی فهمیده باشند دعوا بر سر لحاف ملاست، آهسته از درب پشتی، مسجد را ترک می‌کنند. جمع محدود‌تر می‌شود و انتقاد از تولیت راحت‌تر، پیرمرد معمولا بیست دقیقه تا نیم‌ساعت می‌نشیند، حرف‌ها را می‌شنود و کمتر پیش می‌آید حرارت شاگردان و پختگی استاد به نقطه‌ی تعادل و همفکری برسد، اما هر دو از این گفت و شنود خرسند به نظر می‌رسند، گه‌گاه محافظان شاگردان را از نزدیک استاد، کنار می‌زنند، پیرمرد آشکارا عتابشان می‌کند «کاری نداشته باشید». 🔹باری یک‌شنبه و سه‌شنبه برای من روزهای خوب هفته بود، حکیم متأله آیت‌ﷲ حاج سید حسن سعادت مصطفوی که مدرس مدرسه سپهسالار بود، تشریف می‌آورد. دو درس صبح می‌فرمود و یکی بعدازظهر، اولی اشارات، دومی شرح تجرید و سومی منظومه. بوعلی را خیلی ارادت داشت و -بر خلاف مسلک و مرام اغلب اساتیدمان- مرحوم صدرا را چندان تحویل نمی‌گرفت. من تنها درس کلام را حاضر می‌شدم و خیلی هم لذت می‌برم جهتش هم آن بود که با دروس این استاد عزیز از قبل از طلبه‌شدن و بواسطه شبکه چهار آشنا بودم. دوشنبه صبح ها عالم ربانی و سالک الی ﷲ مرحوم آیت‌ﷲ حاج سید ابراهیم خسروشاهی با قدوم مبارکش فضای مدرسه را گرما و نورانیت مضاعف می‌بخشید. این عالم کهنسال بی‌اغراق محبوب‌ترین چهره نزد طلاب جاافتاده‌تر و نسلی از اساتید ما بود. درس اخلاقش بر محور کتاب «نقطه‌های آغاز در اخلاق عملی» بود نوشته‌ی تولیت فقید، اصرار داشت که خواندن ده صفحه از آن مقدمه‌ی حضور در درس است، یک‌بار پرسید چه کسی ده صفحه را خوانده؟ همه سرها را به زیر انداختند. روحش شاد. 🔹باری این چند خط به رسم ذکر خیر از اساتید فقیدی بود که ارکان و اساطین حوزه علمیه تهران بودند، به این مسوده اضافه کنید مرحوم آیت‌ﷲ انواری، مرحوم آیت‌ﷲ خزعلی، مرحوم آیت‌ﷲ رضوانی (مسجد سید عزیزﷲ) مرحوم آیت‌ﷲ حاج آقا مرتضی تهرانی، مرحوم آیت‌ﷲ آقا رضی شیرازی و مرحوم آیت‌ﷲ خوشوقت اعلی‌ﷲ مقامهم را. مشاهده متن کامل یادداشت: https://mobahesat.ir/23697 🔻🔻🔻 @mobahesat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍فقیه و عارف عظیم‌الشأن آیت‌الله روز ۸ رجب برابر با ۱ مرداد ۸۶ دار فانی را وداع گفت و پیکرش مطهرش روز ۱۰ رجب برابر با ولادت امام جواد علیه السلام تشییع و در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم علیه السلام به خاک سپرده شد. ☘ایشان فقیهی برجسته از شاگردان آیت‌الله بروجردی بود که آیت‌الله خویی نیز اجتهادشان را تأیید کرده بود. پس از درگذشت اهالی از محضر آیت‌الله بروجردی درخواست کردند آیت‌الله حق‌شناس را به تهران بفرستند اما ایشان در ابتدا مخالفت می‌کنند. امام خمینی ره به ایشان اصرار می‌کنند که این دعوت را بپذیرند. آیت‌الله حق‌شناس می‌گوید: چرا خودتان نمیروید؟ امام می‌فرمایند: والله اگر گفته بودند روح‌الله بیاید، میرفتم. این امر حکایت از اهتمام پیشینیان به حضور در تهران دارد و اشخاصی چون آیت‌الله حق‌شناس در تمام عمر شریف خود با سیره اجتماعی خویش و ارتباط نزدیک و صمیمی با عموم مردم، نمونه کاملی از رفتار یک عالم ربانی را به ظهور رساندند. 📽فیلم بالا دربردارنده تصاویری کمتر دیده شده از این عالم ربانی است. در این فیلم تولیت مکرم مدرسه علمیه آیت‌الله مجتهدی هم در حال آماده‌سازی آیت‌الله حق‌شناس برای وضو دیده می‌شوند. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍️دوستعلی‌خان مُعَیّرالممالک (۱۲۳۶ ق – ۱۲۹۰ ق) (همچنین ملقب به نظام‌الدوله) از رجال دورهٔ قاجار و خزانه‌دار و رئیس ضرابخانه در دورهٔ ناصرالدین‌شاه قاجار بود. او مسئولیت امور معماری دربار ناصرالدین شاه را نیز برعهده داشت. مسجد و از بناهای ماندگار دوستعلی خان است. در ابتدای جوانی با دختر دوست علی‌خان نظام الدوله ازدواج کرد و بعد از آن با ازدواج با یکی از دخترهای ناصرالدین شاه، داماد شاه شد. 🔹دوستعلی خان نظام الدوله واقف و بانی مدرسه معیر، پس از بنای مدرسه، علامه حاج ملا محمد طهرانی را به عنوان مدرّس مدرسه منصوب کرد و پس از وی نیز کرسی تدریس به برادر او علامه شیخ محمدصادق مدرس طهرانی متوفای ۱۳۱۴ق رسید. پس از وفات شیخ محمدصادق، شیخ علی مدرس طهرانی متوفای ۱۳۷۴ق فرزند حاج ملا محمد، از طرف معیرالممالک بر مسند تدریس در مدرسه معیر تکیه زد. 📖حاج آقا بزرگ تهرانی درباره عظمت علمی حاج ملا محمد طهرانی می‌نویسد: «او جامع معقول و منقول بود، تا آنجا که ناصرالدین شاه قصد داشت کتاب اسرار الحکم سبزواری را نزد وی بخواند، اما آن بزرگوار حدود سال ۱۳۰۰ق در مراجعت از سفر حج وفات نمود.» 📚منبع: طبقات اعلام الشیعه ج۱۲ ص۳۴۹؛ الذریعه ج۱ ص۳۷۵ ........... 🍃تصاویر مربوط به مدرسه معیر است که چند روز قبل برداشته‌ام. در حال حاضر، مدرسه و حجرات آن، جهت مرمت و بازسازی، خالی از سکنه است. مسجد هم که بازسازی شده، با وجود آن همه شکوه و زیبایی و آرامش، و واقع شدن در حد فاصل منطقه مسکونی و بازار، متأسفانه نمازگزار چندانی ندارد! 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🌸🍃ولادت حضرت امیرالمومنین علیه السلام مبارک باد 📷 تصویر حرم مطهر امام علی(ع) عکاس: آنتوان سوروگین در حدود ۱۲۰ سال قبل 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🥀 ۱۳ رجب سالروز به دار آویخته شدن و شهادت مظلومانه آیت‌الله حاج شیخ فضل‌الله نوری 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🥀 ۱۳ رجب، شهادت آیت‌الله شیخ فضل‌الله نوری 💡رهبر فرزانه انقلاب: «باید دشمنیها را شناخت... اینکه بنده مسئله‌ی بصیرت را برای خواص تکرار میکنم، به خاطر این است. گاهی اوقات غفلت میشود از دشمنیهائی که با اساس دارد میشود... ما در صدر مشروطه هم متأسفانه همین معنا را داشتیم. در صدر مشروطه هم علمای بزرگی بودند... که اینها ندیدند توطئه‌ای را که آن روز غربزدگان و به اصطلاح روشنفکرانی که تحت تأثیر غرب بودند، مغلوب تفکرات غرب بودند، طراحی میکردند؛ توجه نکردند که حرفهائی که اینها دارند در مجلس شورای ملىِ آن زمان میزنند، یا در مطبوعاتشان مینویسند، مبارزه‌ی با اسلام است... نتیجه این شد که کسی که میدانست و میفهمید - مثل مرحوم شیخ فضل‌اللَّه نوری - جلوی چشم آنها به دار زده شد و اینها حساسیتی پیدا نکردند؛ بعد خود آنهائی هم که به این حساسیت اهمیت و بها نداده بودند، بعد از شیخ فضل‌اللَّه مورد تعرض و تطاول و تهتک آنها قرار گرفتند و سیلی آنها را خوردند.۸۸/۱۲/۶ 💡 : «من ‌نعش‌ آن‌ بزرگوار را بر سر دار همچون‌ بيرقي‌ مي‌دانم‌ كه‌ به‌ علامت استيلاي‌ غرب‌زدگي‌ پس‌ از دويست‌ سال‌ كشمكش‌ بر بام‌ سراي‌ اين‌ مملكت‌ افراشته‌ شد و اكنون‌ در لواي‌ اين ‌پرچم‌، ما شبيه‌ به‌ قومي‌ از خود بيگانه‌ايم‌؛ در لباس‌ و خانه‌ و خوراك‌ و ادب‌ و مطبوعاتمان‌ و خطرناك‌تر از همه‌ در فرهنگ‌مان‌ فرنگي‌‌مآب‌ مي‌پروريم‌ و فرنگي‌ مآب‌ راه‌حل‌ هر مشكلي‌ را مي‌جوييم‌». 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 ردیف نشسته، از راست: ، میرزا طاهر تنکابنی، ذوالمجدین، میرزا یدالله نظرپاک ✍ کجوری فرزند ملا یوسف کجوری ادیبی فیلسوف و مدرس و بود. در سال ۱۲۹۷ق در یکی از روستاهای مازندران متولد شد و پدرش در سال ۱۳۱۷ق او را برای تحصیل به تهران فرستاد. نظرپاک در تهران از محضر ، و بهره برد و با تحصیل در دانشکده معقول و منقول، به درجه دکترا رسید و پایان نامه‌اش با عنوان «رسالة في إثبات أنّ الواحد لا يصدر عنه إلّا الواحد» را ارایه کرد و به عنوان مدرسی توانا به تدریس پرداخت. او مدتی نیز برای تحصیل به نجف اشرف و موفق به کسب اجازه اجتهاد از آیت‌الله سید ابوالحسن اصفهانی گردید. سید اصفهانی در متن اجازه وی چنین نوشت: «مركز الكمالات و منبع السعادات، ذو الحدس القويم و الذوق السليم، عمدة العلماء العظام، زين الفقهاء الكرام ... لم يقنع من السماع إلّا بالتحقيق، و من النظر إلّا بالتدقيق، و جمع بين الكمالات الصوريّة و المعنويّة و حاز الفضائل العليّة العلميّة...» میرزا یدالله نظرپاک خوشنویسی ماهر بود و آثار ارزشمندی از وی برجای مانده است. ایشان سرانجام در تاریخ ۱۵ صفر ۱۳۶۴ق برابر با ۱۰ بهمن ۱۳۲۳ش دار فانی را وداع گفت و در امامزاده عبدالله شهرری به خاک سپرده شد. 📚 ر.ک: طبقات أعلام الشيعة ؛ ج‏17 ؛ ص591 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷تصویر بالا: آیت‌الله و دو پسر شهیدش 📷تصویر پایین، از راست: آیت‌الله مکارم شیرازی، استاد ، آیت‌الله سید احمد کلانتر 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
📷تصویر بالا: آیت‌الله #سید_احمد_کلانتر و دو پسر شهیدش 📷تصویر پایین، از راست: آیت‌الله مکارم شیرازی،
📷تصویر پایین، از راست: آیت‌الله مکارم شیرازی، استاد ، آیت‌الله سید احمد کلانتر ✍ داشتم تصاویر گذشته را مرور می‌کردم، که خاطرات دیدار و گفتگو با آیت‌الله برایم مرور شد. به بهانه گفتگو درباره اساتیدشان مرحوم ، و به دیدنشان رفتم. روح لطیف و نفس گرمی داشتند و آن شب برایم بسیار ماندگار شد. 🔹آیت‌الله کلانتر متولد ۱۳۱۴ش از روحانیون مبارز است و همچون دیگر شاگردان مبارز امام خمینی ره طعم تبعید و زندان را چشیده‌ و سال ۵۷ هم در اثر اصابت گلوله از ناحیه پا مجروح شد. 🔸پدر دو شهید است که پسرانش را در دفاع مقدس از دست داده و می‌فرمود: این دو پسر تربیت شده مادرشان بودند، زیرا من بیشتر در تبعید بودم. مادرشان همه‌چیز تمام بود. سحرها دو ساعت به اذان صبح بیدار می‌شد و وقتی من بیدار می‌شدم می‌دیدم که مشغول عبادت است. 📃همینجا بد نیست یکی از نامه‌های امام خمینی ره مربوط به ۱۷ آذر ۴۹ را مرور کنیم که ضمن آن به فرزندشان سید احمد خمینی چنین توصیه می‌کنند: «مطلبی که لازم است تذکر دهم و منتظرم جواب بدهید آن است که آقای آقا سید احمد کلانتر که گرفتار است لازم است به خانواده‏ اش رسیدگی شود. شما اولًا تحقیق کنید که منزل پدر زنش کجا است؟ پس از آن از ایشان تحقیق کنید که اهل منزل ایشان کجا هستند؟ در صورتی که در تهران هستند لازم است همه ماهه ماهی سیصد تومان به ایشان برسد. شما یا خودتان آن وجه را بگیرید و با یک وسیله مطمئنی برسانید یا به آقای تهرانی بگویید به یک وسیله مطمئنی - بدون آنکه کسی مطلع شود - این وجه را ماهیانه به ایشان برسانید.» 🔹می‌فرمود: آن زمان برگزاری مراسم شهادت حضرت زینب(س) رسم نبود ولی شیخ علی‌اکبر برهان آن را راه انداخت و من برای اولین بار اعلامیه مجلس شهادت آن بانو را در تهران پخش کردم. 🔸درباره مرحوم شیخ محمدحسین زاهد می‌فرمود: «یکی از خصوصیات ایشان این بود که تا مادرشان درقید حیات بود ازدواج نکردند. مادر ایشان هم که مریض بود به یک طرف، از نظر روحی هم وضعش ناجور بود. مثلا دستهایش را میکرد داخل ظرفی که فضولاتش بود و میریخت به سر و صورت و لباس ایشان و ایشان اصلا خم به ابرویش نمی‌آمد. چون ایشان کمر همت را بسته بود برای خدمت به مادر تا مادرشان در قید حیات بود ازدواج نکردند. البته به ما خیلی سفارش می کردند که شما ازدواج کنید. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓 ۱ اسفند روز روحانیت و دفاع مقدس 🥀 به مناسبت شهادت شهید ، همراه با ۴۰ تن دیگر از ائمه جماعات تهران و نمایندگان مجلس و قضات عالی مقام که با هواپیما عازم جبهه‌ها بودند و توسط جنگنده‌های رژیم بعث مورد اصابت قرارگرفته و آسمانی شدند. 🔹قسمتی از پیام امام خمینی ره: «...و حجت‌الاسلام حاج شیخ فضل‌اللَّه محلاتى شهید عزیز را که من و شما او را مى‌شناسیم که عمر خود را در راه انقلاب صرف کرد و باید گفت یکى از چهره‌هاى درخشان انقلاب بود و در این راه که راه خداوند است تحمل سختیها نمود و رنج‌ها کشید و با قامت استوار ایستادگى کرد، اجازه ورود در محضر شهداى صدر اسلام مرحمت نماید. و به بازماندگان محترم تمامى شهدا صبر و اجر مرحمت فرماید و به روحانیون عزیز و قضات محترم و وکلاى ارجمند و محافظین عزیز و خدمه محترم هواپیما و سایرین که در این جنایت عظیم عفلقیان و با جاسوسى منافقین ملحد به شهادت رسیده‌اند، جزا و اجر فوق تصور ما عنایت فرماید.» 🔹رهبر فرزانه انقلاب: «همه کارهایی که احتیاج به یک پیگیری مداوم و خستگی ناپذیر داشت از دست شهید محلاتی بر می‌آمد. هیچ‌کس دیگر این نشاط و این تحرک را نداشت،... من تا الان هیچ فردی را ندیدم که در مبارزات عمومی آن‌جور سازش‌ناپذیر و خستگی ناپذیر باشد، در کار جمعی زود آشنا و زود آشتی و سهل‌المعونه باشد، آن آدمی که آن جور در مقابل دشمن سازش‌ناپذیر بود و مبارزه را به‌هیچ‌وجه ترک نمی‌کرد، به دوستان که می‌رسید یک آدم سازش‌پذیر و رام و بدون لجاجتی مشاهده می‌شد، چه دوران پیش از انقلاب، چه دوران بعد از انقلاب.» 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓 به مناسبت ۱ اسفند، سالروز درگذشت مرحوم دو شرح حال نگاری بزرگ معاصر سمت راست: شیخ آقابزرگ تهرانی سمت چپ: شیخ محمد شریف رازی 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
🗓 به مناسبت ۱ اسفند، سالروز درگذشت مرحوم #شیخ_آقابزرگ_تهرانی دو شرح حال نگاری بزرگ معاصر سمت راست:
🗓 به مناسبت ۱ اسفند، سالروز درگذشت مرحوم ✍ نمی‌دانم با چه زبانی باید شیخ آقابزرگ تهرانی را ستود که عمر طولانی و پربارش را‌ وقف معرفی مفاخر شیعه و تراث شیعه در دو کتاب گرانسنگ و در قرون متمادی کرد. اهمیت جمع‌آوری و احصاء نام اعلام شیعه و تصانیف شیعه به جای خود، گزارشی که مرحوم شیخ آقابزرگ از علمای عصر خود در قالب علمای قرن ۱۴ ارائه کرده و چه بسا بسیاری از آنها را خود از نزدیک دیده و مراتب علمی و مقامات معنوی آنها را ستوده و توصیف کرده است، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بدون اغراق می‌گویم که اگر نبود شرح حالی که ایشان از برخی علمای هم‌عصر خود کرده است، امروز هیچ نام و نشانی از آنها و خدمات علمی و اجتماعی آنها برای ما نمی‌ماند. 🌿از دیگر عالمانی که شبیه شیخ آقابزرگ تهرانی، البته در زمانی متأخرتر به بیان شرح حال و آثار علمای معاصر پرداخته، مرحوم صاحب کتاب است که در دائرة المعارف شرح حال نگاری خود، گزارش‌های ارزشمندی از علمای هم‌عصر خود ارائه کرده و در بسیاری از موارد، خاطرات و حکایاتی که خود مستقیما از آنها شنیده را ذکر کرده است. درباره شیخ محمد رازی نیز باید گفت که اگر شرح‌حال‌نگاری او نبود، امروز هیچ اطلاعی از جمعی از علمای معاصر خود نداشتیم. در بسیاری از موارد، ایشان شرح حال عالمانی را با تفکیک شهرهای محل سکونت و خدمتشان می‌آورد که تا هنگام انتشار کتاب، هنوز در قید حیات بوده‌اند. ❗️اما امروز، باوجود ده‌ها مرکز پژوهشی و تحقیقاتی و نهادهای مرتبط با حوزه و روحانیت، هنوز یک دائرة المعارف، از جنس کتاب شیخ آقابزرگ تهرانی و گنجینه دانشمندان شیخ محمد رازی در شرح حال علما، وعاظ و فضلای حوزه در زمان حاضر، گردآوری نشده است؛ چیزی که بتواند برای ده‌ها سال بعد به یادگار بماند. 📚البته تلاش‌های مجموعه‌هایی چون پژوهشکده باقرالعلوم (ع) در نگارش و انتشار مجموعه و زحمات مجموعه کتابشناسی شیعه و امثال آن را ندید نمی‌گیرم، اما همچنان جای اثری جامع که بتواند شرح حال علمای حاضر و خدمات علمی و اجتماعی ایشان را به نسل‌های بعد منتقل کند خالی است. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓 به مناسبت ۲ اسفند سالروز درگذشت ✨پیام رهبر فرزانه انقلاب:. بسم الله الرحمن الرحیم با تأسف و اندوه فراوان خبر رحلت عالم ربانی، سالک الی الله و عارف بالله مرحوم آیت الله آقای حاج شیخ عزیز الله خوشوقت رضوان الله علیه را دریافت کردم. عمری با برکت، سرشار از معنویت و تهذیب، و گامهای پیوسته در سلوک الی الله، همراه با مجاهدتی کم نظیر در تربیت نفوس مستعد و دلهای مشتاق، خلاصه ای از زندگینامه ی این روحانی مهذّب و این معلّم اخلاق و معرفت است. بی شک فقدان این شخصیت ممتاز، برای آشنایانِ رتبه ی معنوی آن بزرگوار مصیبتی اندوهبار و برای شاگردان و مستفیدان محضر پر فیض او ثلمه ئی بزرگ است. اینجانب تسلیت صمیمانه ی خود را به خانواده ی مکرّم و فرزندان محترم و دیگر وابستگان و به همه‌ی ارادتمندان ایشان معروض می دارم و علوّ درجات و شمول رحمت حق و حشر با اولیاء الله را برای روح مطهرشان از خداوند متعال مسألت می کنم. سید علی خامنه ای ۲ اسفند ماه ۱۳۹۱ 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓 ۳ اسفند سالروز درگذشت استاد حجت‌الاسلام علی ابوالحسنی منذر 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
استاد در کنار شهید آیت‌الله از علمای تهران و وعاظ نامی که در مسیر دفاع از اندیشه ناب اسلامی و در مقابله با جریان اسلام منهای روحانیت ترور شد و به شهادت رسید. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
استاد #علی_ابوالحسنی_منذر در کنار شهید آیت‌الله #شیخ_قاسم_اسلامی از علمای تهران و وعاظ نامی که در مس
👈 اظهاراتِ تکان دهنده همسر استاد ابوالحسنی (منذر) درباره تروریست‌ها و عناصر مرموز 💠 اشاره: همسرِ استاد ابوالحسنی که از اساتید موفق حوزه و دانشگاه هستند، چندی قبل، پس از گذشت 30 سال، سکوت خود را شکسته و از ترورها و تهدیدهای منافقین نسبت به استاد ماجراها گفتند. ایشان در مصاحبه با مجله همشهری و روزنامه جوان با اشاره به فضای رُعب آلود اوایل دهه 60 خاطر نشان کردند: 1⃣ آقای منذر در اوایل انقلاب، کتاب «شهید مطهری افشاگر توطئه» و «فرقانیسم» را در نقد جریان حسینیه ارشاد، گروه فرقان و حزب توده به نگارش درآورد که این اقدامات خشم منافقین را برانگیخت. همین مسئله موجب شد که آن گروه های خطرناک که در مسئله تعصب نسبت به غربزدگی و ساختارشکنی مشترک بودند، دست به ترور ایشان و آزار خانواده بزنند. 2⃣ اقدامات عملی در راستای وحشت آفرینی و ترور استاد به جریان افتاد. علاوه بر ترور خود ایشان، یک جنگ روانی را درباره خانواده هم به راه انداختند که مدتها به طول کشید. خُب، می‌دانیم که در اردیبهشت ماه سال 1362 کتاب افشاگری راهی بازار شد و ضربه سختی به بدنه جریان التقاط و منوّرالفکری زد. فراموش نمی‌کنم در همان ایام، یک روز بعد از خروج همسرم از منزل، به فاصله چند دقیقه، موتور سواری پشت در آمد و ضمن لگد زدن به در و تهدید به قتل، اسلحه خود را از پشت شیشه در نشان داد و با صدای بلند گفت: الان مُنذِر از خانه خارج شد و ما او را تحت نظر داریم؛ اگر باز هم از این کارها انجام دهد، چنین و چنان خواهیم کرد. استاد چندین بار تا آستانه شهادت پیش رفت. 3⃣ آنها قساوت قلب عجیبی داشتند. خُب در طول آن سال‌ها مواردی پیش می‌آمد که ایشان ناچار به سفر می‌شد؛ ما در قم ساکن بودیم و ایشان به تهران می‌رفت. یادم هست یک شب که حاج آقا به تهران آمده بود و من دسترسی به ایشان نداشتم، ساعت 9 شب به منزل ما تلفن زدند و گفتند ما سر همسر شما را بُردیم و شما بیایید از پشت در بردارید! اتفاقاً یک کارتن هم پشت در گذاشته بودند که من از روی بام دیدم. 4⃣ شما فکر کنید در آن روزها که این کارها از سوی منافقین طبیعی بود، من تا صبح چه حالی داشتم و چقدر دلشوره داشتم که این اتفاق واقعاً افتاده یا نه؟ علاوه بر این در آستانه تولد فرزند جدید بودیم و شرایطم اصلا با این ترورها متناسب نبود؛ ولی خدا را شکر می‌کنم که در را باز نکردم. البته این مسائل فقط به همان سال محدود نشد بلکه این اقدامات حداقل تا سال 68 استمرار یافت. این در حالی بود که من سه تا فرزند با فاصله سنی کم داشتم و واقعاً شرایط سختی بود. آنها نقشه‌های زیادی برای اذیت ما داشتند که در برابر عزم و ایمان استاد، ناکام ماند.  به نقل از: کانال اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی 🌐 eitaa.com/monzer_ir 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ امروز موفق به بازدید از در مدرسه فیضیه شدم. کاری حقیقتا در خور تحسین که جای آن در تمام سال‌های گذشته خالی بود. از جذابیت اسناد و تصاویر که با سلیقه‌ای ستودنی به نمایش گذاشته شده که بگذریم، حُسن برخورد دست‌اندرکاران با بازدیدکنندگان بسیار قابل تحسین بود. ☘در بدو ورود که حقیر را نشناخته بودند، خیلی خوش برخورد و با حوصله اسناد و تصاویر را به یک طلبه ساده توضیح می‌دانند.‌ بعد از اینکه دو عنوان از آثار خود درباره علمای تهران را در قفسه‌های کتاب دیدم و آشنایی دادم، ناباورانه به طرف اتاق ریاست مرکز هدایت و مورد استقبال و محبت جناب آقای واقع شدم. از حسن اتفاق، محقق گرانقدر آقای هم که تحقیقات و آثار گرانبهایی درباره رجال حوزه به رشته تحریر درآورده‌اند هم حضور داشتند و با اینکه اولین بار بود که با هم روبرو می‌شدیم، بنده را از پشت ماسک شناختند. ☘دو ساعتی به گفتگو پیرامون فعالیت مرکز اسناد حوزه و مشاهده برخی از اسناد و تصاویر به ویژه اسناد مرتبط با پرداختیم و از لطف و محبت دوستان نسبت به کتاب شرمنده شدم. گفتگوهایی هم پیرامون مرکز اسناد حوزه تهران صورت گرفت. ضمنا فهرستی از شخصیت‌های حوزوی تهرانی که اسنادی از ایشان در این مرکز موجود است در اختیارم گذاشته شد. خدا قوت به همه مدیران عالی حوزه و دست‌اندرکاران مرکز اسناد حوزه و روحانیت بابت این اقدامات تحسین‌برانگیز که در راستای تبیین هویت تاریخی حوزه است. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
وجب وجب خوش آمدی! / ماه رجب خوش آمدی🍃 ✍ میرزا محمدحسن آشتیانی مجتهد اول دارالخلافه طهران در ماه رجب ۱۳۱۲ق از سفر زیارتی خود بازگشت و وارد تهران شد. 🔹ناصرالدین‌شاه که به‌خاطر اقدامات میرزا در ماجرای دل خوشی از او نداشت، دستور داده بود کسی برای استقبال او از شهر خارج نشود. اما تودۀ مردم بی‌توجه به این دستور، همگی از شهر خارج شده و به استقبال مجتهد پایتخت رفتند. 📖(أعیان الشیعة، ج‏ ۵، ص ۳۸.) در روزنامه خاطرات خود می‌نویسد: «امروز حاجی میرزا حسن آشتیانی که به بیت‌الله رفته بود، ورود نمود. با وجود غدقن که کسی از او استقبال نکند، تمام شهر به استقبال او رفته و دکاکین و بازارها را بسته بودند و در جلو قاطر حاجی آقا سینه می‌زدند و این شعر را می‌خواندند: وجب وجب خوش آمدی/ ماه رجب خوش آمدی» 📖(روزنامه خاطرات اعتمادالسلطنه، ص ۹۸۸.) 🕌 @tarikh_hawzah_tehran