بروشور ویژه اربعین ۹۸👆
تنظیم: انجمن علمی پژوهشی تاریخ
#اربعین
#صفر
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
بروشور ویژه اربعین ۹۸👆
تنظیم: انجمن علمی پژوهشی تاریخ
#اربعین
#صفر
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
ورود کاروان اسرا به کربلا /اربعین👇
#تصویر
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
✅بنابر نقل مشهور در چنین روزی اهل بیت(ع) به کربلا رسیدند.
وقتی آنان به کربلا رسیدند، جابربن عبدالله انصاری را دیدند که با تنی چند از بنی هاشم و خاندان پیامبر(ص) برای زیارت حسین(ع) آمده بودند، همزمان با آنان به کربلا وارد شدند و سخت گریستند و ناله های جانسوز سر دادند و زنان روستاهای مجاور نیز به آنان پیوستند.
حضرت زینب(س) در میان جمع زنان آمد و با صوتی حزین که دلها را جریحه دار می کرد، فرمود :
《وا اخاه! و احسیناه! و احبیب رسول الله(ص) و ابن مکة و منی! و ابن فاطمة الزهراء(س)! و ابن علی المرتضی(ع)! آه ثم آه!》سپس بیهوش شد.
آنگاه حضرت ام کلثوم(س) به حالت گریان می فرمود :
《امروز محمد مصطفی(ص) و علی مرتضی(ع) و فاطمه زهرا(س) از دنیا رفته اند!》
و دیگر زنان گریه و شیون می کردند.
و سکینه بنت الحسین(ع) چون چنین دید، فریاد زد :
《وا محمداه! وا جداه! چه سخت است بر تو تحمل آنچه با اهل بیت(ع) تو کرده اند، آنان را از دم تیغ گذراندند و بعد عریانشان نمودند!》
و در این روز رأس مطهر امام حسین(ع) که توسط امام زین العابدین(ع) از شام به کربلا آورده شده بود و به بدن مطهّر آن حضرت(ع) ملحق گردید.
📚 منابع :
۱)بحارالانوار مجلسی، ج۴۴، ص۱۹۹
۲)بحارالانوار مجلسی، ج۴۵، ص۱۴۰
۳)الدمعة الساکبه بهبهانی، ج۵، ص۱۶۲
۴)اللهوف ابن طاووس، ص۲۵۳
#اربعین
#صفر
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
✅بیست صفر، وقتی که چهل روز از شهادت امام حسین(ع) گذشت، جابر بن عبدالله انصاری از صحابه حضرت رسول اکرم(ص) به همراه عطیه بن سعد کوفی به عنوان نخستین زائران امام حسین(ع) شناخته میشوند که در چهلم شهادت امام حسین(ع)، یعنی ۲۰ صفر سال ۶۱ قمری، به کربلا آمدند و قبر امام حسین(ع) را زیارت کردند.
🔸گروهی معتقدند به دلیل دوری مسافت، اینکه بازماندگان کربلا چهل روز بعد از عاشورا به کربلا بازگشته باشند ممکن نبوده است.
زیرا پیمودن مسیر کوفه تا شام و سپس بازگشت به کربلا در مدت زمان ۴۰ روز، برای کاروان اسرای کربلا ممکن نبوده است.
محدث نوری و شیخ عباس قمی طرفدار این نظریه هستند.
🔸علاوه بر این برخی بر این باورند که گزارش معتبری نیز بر اثبات این رویداد در دست نیست.
🔸گروهی نیز ضمن پذیرش اصل بازگشت کاروان اسرای بازماندگان به کربلا در مسیر شام به مدینه، زمان آن را حدود پایان صفر و اوایل ربیع الاول و یا زمانی بعد از آن دانستهاند.
🔸 برخی دیگر، اربعین سالهای بعد را زمان این رویداد شمردهاند.
به گفته شهید قاضی طباطبایی زیارت روز اربعین در نزد شیعیان زیارت «مَرَدّ الرَّأس» نیز خوانده میشود.
مَرَدُ الرأس یعنی بازگرداندن سر، و منظور آن است که در این روز که اسرای اهل بیت به کربلا بازگشتند سر امام حسین(ع) را نیز به کربلا آوردند و دفن کردند.
#اربعین
#صفر
✍مطالعه مفصّل و تحقیقی در باب اربعین امام حسین(ع) به لینک زیر مراجعه فرمایید :👇
http://www.askdin.com/showthread.php?t=25107
📚منابع :
۱)سفینة البحار محدث قمی، ج۸، ص۳۸۳
۲)لهوف ابن طاووس، ص۲۲۵
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
1557216532-10057-13-8.pdf
426.6K
معرفی #کتاب پیاده روی اربعین ... _ نو یسنده: محسن حسام مظاهری
#اربعین
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60
✍🏻معرفی #مورخین_متقدم:
1️⃣محمد بن اسحاق:(۱۵۱ - ۸۱ قمری)
✅وی بزرگترین و اصلی ترین مورخ اسلام می باشد، که امروزه کتابش "سیرة الرسول(ص)" در دسترس قرار دارد.
ابن اسحاق در مدینه پرورش یافت.
هرچند مهاجرتش به عراق سبب انتقال دانش سیره نویسی از زادگاهش به عراق شد.عمده نقلهای وی در این کتاب مدنی است.
کتاب او سه بخش دارد :
🔹آغاز خلقت تا پیدایش نسل عرب وفرزندان اسماعیل ع تا بعثت پیامبرص
🔹از بعثت تا تشکیل دولت مدینه و مغازی و غزوات پیامبرص
🔹ماجرای رحلت پیامبرص و سقیفه بنی ساعده و..
البته بیشتر مطالب ابن اسحاق از طریق ابن هشام و کتاب مشهور چهار جلدی وی (سیره ابن هشام) که تهذیب کتاب ابن اسحاق است، در دسترس قرار دارد.
2️⃣ابو مخنف:( ۹۰-۱۵۷ ه.قمری)
✅ابومخنف از مورخان بنام قرن دوم هجری و رهبر مکتب مورخان عراق است. او با آنکه شیعه بود، بدون تعصب چهره ی واقعی بنی امیه را نشان داد، به طوری که اهل سنت نیز روایات او را نقل کرده اند و شاید به همین دلیل ابن ابی الحدید تشیع او را انکار کرده است.
از طریق طبری که بیش از ۵۸۷ روایت از ابومخنف نقل کرده، می توان به خوبی با (روایت های ابو مخنف) آشنا شد.کتاب《مقتل الحسین(ع)》 از ارزشمندترین کارهای او شمرده می شود.
مقتل ابومخنف تا حدود قرن چهارم، موجود بوده، اما بعدها مانند دیگر آثار ابومخنف، از میان رفته است.
کتابی که امروزه با نام «مقتل ابومخنف» شهرت دارد، کتابی مجعول است. محمدهادی یوسفی غروی در کتاب «وقعة الطف لأبیمخنف» تلاش کرده است با گردآوری و تدوین نقلقولهای موجود در کتاب «تاریخ طبری»، مقتل واقعی ابو مخنف را بازسازی کند. جواد سلیمانی این کتاب را با عنوان «نخستین گزارش مستند از نهضت عاشورا»، به فارسی ترجمه کرده است.
3️⃣بلاذری:(۱۷۰-۲۷۹ قمری)
✅احمد بن یحیی بلاذری از دانشمندان نیمه دوم قرن سوم هجری و از نسب شناسان معروف است، که تدوین تاریخ اسلامی را با تحول روبه رو ساخت.از بلاذری دو کتاب ارزشمند《فتوح البلدان》و《انساب الاشراف》بر جای مانده است.
4️⃣یعقوبی:(۱۸۳-۲۸۴)
✅احمد بن ابی یعقوب کاتب و مورخ اسلامی که"تاریخ یعقوبی" مهمترین کتاب وی در تاریخ است، که می توان آن را یک دوره تاریخ عمومی دانست .این کتاب شکل تاریخ نگاری و انحصار آن در تاریخ اسلام و سیره نویسی را دگرگون ساخت و رویدادهای آغاز خلقت تا قرن سوم هجری را در قلمرو تاریخ جای داد.
تاریخ یعقوبی مضبوط ترین و دقیق ترین دائرة المعارف فرهنگ اسلامی تا عصر نویسنده است.
5️⃣محمد بن جریر طبری:( ۲۲۴- ۳۱۰ق)
✅وی از مورخان نامی دوران اسلام است.کار عمده ی او در فقه بود، اما دو اثر وی در تفسیر و تاریخ به نام " تاریخ طبری" شهرت بسزایی برایش به ارمغان آورد . بیشتر پژوهشگران ، نگاشتن افسانه ها ، خرافات واسرائیلیات را عیب بزرگ اثر تاریخی وی می شمارند.
6️⃣مسعودی:(۲۸۳-۳۴۶):
✅علی بن حسین مسعودی، تاریخنویس و جغرافیدان و دانشمند و جهانگرد عرب می باشد.وی از نوادگان صحابی بزرگ عبدالله بن مسعود است.نگاه مسعودی در کتابش«مروج الذهب» تنها تاریخی نیست ،بلکه از هر جهت به گذشته می نگرد.سفرهای طولانی به خارج از مرزهای کشور اسلامی برای گردآوری اخبار سایر ملل از مهمترین اقدامهای او در تدوین تاریخ است.
7️⃣ابن خلدون:( ۸۰۸-۷۳۲ ق)
✅وی از اندیشمندان بلند پایه ی جهان اسلام و پایه گذار فلسفه ی تاریخ است.مشهورترین اثر او، مقدمه ی کتاب «اَلعِبَر» معروف به مقدمه ی ابن خلدون است.
8️⃣سخاوی:(۸۳۱-۹۰۲ق)
✅وی مورخ و عالم به حدیث و تفسیر بود. او در حدیث و تاریخ سرآمد بود.وی با نگارش کتاب «الاعلانُ بِالتوبیخ»از تاریخ به عنوان منبع موضوعی کمک آموزشی برای مطالعات دینی دفاع کرد.
#تاریخ
#معرفی_شخصیت
@salehi6
http://eitaa.com/joinchat/2809069591C5d884e4f60