🏇🚶♂مسیر سفر رابی بنیامین
در این جا چند نکته درباره مسیر سفر رابی بنیامین لازم به ذکر است:
۱. اول آن که رابی بنیامین در سفرنامه خود به «تادمر» قبل از «کاریتین» اشاره میکند، در حالی که این منطقه قبل از دیگری قرار دارد. اما میتوان گفت که شاید جهان گرد ما برای راحتی کار مستقیما از بعلبک به تادمر و هنگام بازگشت از تادمر به کاریتین رفته باشد.
۲. نکته ی دیگر این که او پس از ترک بصره حتما میبایست ابتدا به خوزستان میرفت؛ اما او از بصره به «نهر سامرا » میرود و از نهر سامرا به رودبار و از آن جا به نهاوند رفته است. آیا رودبار در این جا اشتباه واژگانی است، قضاوت در این مورد مشکل است، احتمال دومی هم وجود دارد: رابی بنیامین همان طور که قبلا نیز گفته شد. در سفرنامه اش بیش تر به حافظه خود اعتماد داشته است.
۳. به نظر میرسد، اقامت او در اصفهان طولانی بوده، زیرا میتوان گفت که او از اصفهان برای گردش به شیراز ، خیوه و سمرقند رفته است.
۴. آن طور که از نوشتههای رابی بنیامین برمی آید، او در مسیر سفرش برخی سرزمینها؛ مثل طبس ، قزوین و نیشابور را به چشم خود ندیده است. زیرا احوال این مناطق را از قول دیگران میگوید و اطلاعات او از این مناطق براساس شنیدههای اوست و از خبررسان خود نام میبرد. از این مطلب میتوان نتیجه گرفت که او از سمرقند به اصفهان بازگشته است، زیرا از اصفهان به عنوان محلی یاد میکند که در آن این اطلاعات را به دست آورده است. درباره چین نیز مینویسد: «مردم میگویند» و از این راه مشخص میشود که او کشور چین را نیز به چشم ندیده است. چنین جملاتی در هیچ یک از قسمتهای دیگر متن دیده نمیشود، و این خود آشکار میکند که او به دیگر سرزمینهایی که در ذکر آنها این قید را نیاورده، شخصا سفر کرده است.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
📖📖وضعیت کتاب
مترجم از بین دو نسخه ای که در اختیار داشته متن آلمانی را برای ترجمه انتخاب کرده است. وی ترجمه آلمانی را با ترجمه انگلیسی مطابقت داده است و اگر جایی تفاوتهای یافته در پاورقی متذکر شده است. همچنین لاتین بعضی از کلمات و توضیح الفاظ و منابع مطالب نیز در پاورقی آمده است. در انتهای اثر فهارس اعلام ، اماکن، کتب و مجلات به ترتیب حروف الفبا آمده است.
تنظیم:سرکار خانم خدیجه سادات حسین پور
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
✅ #نشست «شناسایی منابع تاریخ کرمان» با ارائه دکتر جمشید روستا 1 مرداد 1400 برگزار می گردد.
👉 https://b2n.ir/a96853
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
مسیر حرکت پیامبر (ص) به غدیر.pdf
13.63M
#دانلود_رایگان
#پاورپوینت | PDF
📌 منطقه جغرافیایی فعلی غدیر خم
⚠️حجم اصل پاور به همراه فیلم ها حدود ۱۰۰ مگابایته که امکان ارسالش در ایتا وجود نداره.
✍🏼 تهیه و تنظیم: #حسن_فاطمی_راد
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
دولت های شیعی - 12.mp3
29.73M
دولتهای شیعی
جلسه ۱۲
استاد محترم جناب آقای مهدی مستقیمی
#علویان
#طبرستان
#شیعه
#آمل
#ساری
#حسن_بن_زید
#طاهریان
#سلیمان_بن_عبدالله
#ابن_اسفندیار_کاتب
#فتوحات_اولیه
#فتح_دماوند
#ری
#فتح_قزوین
#حسین_بن_احمد_کوکبی
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
هنر افشاریه
دوران حکومت #نادرشاه افشار، دوران پر التهابی بود که تماما به جنگ گذشت. مسلما در چنین بستری، هنر زمینه های مساعد برای پرورش را نیافت اما تحولاتی در آن پدید آمد که زمینه ساز هنر قاجاریه شد.
هجوم افاغنه به اصفهان و فتح آن دیار در سال 1135 هجری قمری، به انقراض و نابودی سلسله #صفوی منجر شد.
بدین ترتیب دوره آشفته و بی سامانی در تاریخ ایران، با از هم گسیختگی کشور در دوران صفوی و غضبهای کوتاه مدت حکومت از سوی #افغانها آغاز شد. با این همه، مدعیان صفوی برای تصاحب قدرت جنگیدند که در این میان #طهماسب قلی خان یعنی نادرشاه افشار به قدرت رسید.
دوران سلطنت #نادرشاه افشار و حکومت افشاریه در مجموع یازده سال به طول انجامید که این دوران کوتاه نیز بیشتر به جنگ و کشورگشایی گذشت و بزرگترین رهاورد آن، فتح #دهلی هندوستان بود که با چپاولهای گسترده همراه گشت. نادرشاه که بسیار به همراهان و زیردستان خود مشکوک بود حتی به پسرش رحم نکرد و وی را کور کرد و در نهایت در سال 1160هجری قمری در خواب به دست نزدیکانش به قتل رسید.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
#نقاشی در دوران #افشاریه
در جو ناآرام زمان نادرشاه نقاشی درباری از تحول باز ماند.
فقط نقاشی های دیواری بزرگ که احتمالا رابط میان نمونه های اواخر قرن یازدهم و اواخر قرن دوازدهم هجری در سبک زند و شامل چند پرتره از نادرشاه هستند ، موجود است.
گاه گفته می شور که هنرها در آشفتگی های سیاسی نمو می یابند و البته این امر در مورد دوره تیموری صادق است ؛ اما قرن دوازدهم یکی از آشفته ترین دوره های سیاسی- تاریخی ایران، دست کم در نقاشی است و شاید عقیم ترین و غیرخلاقانه ترین زمانهاست که شاهد خرد شدن سبک بومی در طوفان اندیشه ها و اصول اروپایی بود.
گاه گفته می شور که هنرها در آشفتگی های سیاسی نمو می یابند و البته این امر در مورد #دوره تیموری صادق است ؛ اما قرن دوازدهم یکی از آشفته ترین دوره های سیاسی- تاریخی ایران، دست کم در نقاشی است و شاید عقیم ترین و غیرخلاقانه ترین زمانهاست که شاهد خرد شدن سبک بومی در طوفان اندیشه ها و اصول اروپایی بود.
از مهمترین ویژگی های نقاشی ایران در قرن دوازدهم ، زوال و کاهش تذهیب کتب است. هنرمندان به جای #تذهیب کتاب ، هنر خود را صرف نقاشی رنگ روغن و هر چه بیشتر تزئین اشیاء کوچک (قلمدان، آیینه دان، صندوقچه و لفاف و جلد کتاب) با خمیر کاغذ لاکی یا چوبی می کردند.
در #دوره افشاریه، شیوه درباری #صفویه و عوامل اروپایی و #مغولی آن از طریق روابط شاگرد و استادی تشخیص داده می شود. به طور کلی ویژگیهای اروپایی نسخه مصور این دوره، همچون سایه اندازی رنگ ، برجسته نمایی، جامه سازی و ژرف نمایی، همه سطحی است و ادراک تصویری و مضمون کار به طور خطاناپذیری ماهیت ایرانی خود را محفوظ داشته است.
بیشتر نقاشی های این دوره در قالب مرقع است مجموعه ای از نقاشی و خوشنویسی که گاهی اوقات در قالب های پرشکوه و بعضی اوقات در قالب های کسل کننده ظاهر می شود. نقاشی #دوره افشاریه، تاثیر شیوه نقاشی اروپایی را تصدیق کرد، ضمن اینکه قوانین و اصول نقاشان نسل گذشته را حفظ نمود و تنها تفاوت موجود، تغییرات در جزئیات لباس است.
در ضمن ، نارضایتی و خیزش مردم در زمینه هنرها در تلاش برای ایجاد نوعی سبک نسبتا رئالیستی متجلی شد، گو اینکه در گیر قرار دادهای بی روح و سرد آکادمیک بود . برخی از عناصر جدید #رئالیسم (واقع گرایی) مردمی و عامیانه در چهره نماری های متعدد #نادرشاه آشکار است.
از مهمترین آثار نقاشی بجای مانده از این دوره می توان به نقاشی دیواری "پیروزی نادرشاه در #جنگ کرنال" اشاره کرد که در تالار اصلی #چهلستون کار شده است. هنرمند این اثر# "محمد صادق" است که به نام های #آقاصادق و #ملاصادق نیز شهرت دارد.
همچنین دو تک چهره از #نادرشاه باقی مانده که به شیوه نقاشی رنگ و روغن و کاملا در استایل غربی است. لازم به ذکر است که چندین پرتره از #نادرشاه تا کنون بدست آمده اما کارشناسان هنری در اصالت این آثار مشکوک هستند و بیشتر زمان نقاشی آنها را به دوران زند و #قاجار نزدیک می دانند تا دوره #افشاریه.
به هر ترتیب، جنگ های پی در پی و دوران کوتاه حکومت افشاری، مجال آن را به هنر نداد که بتواند خیزش یابد و بجز تاثیرات #هنر غربی و #زوال هنر بومی رهاوردی برای هنر خاصه #هنر نقاشی، حاصل نشد.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j