#بخش پنجم:
زمانی که خبر سرّی #مجلس مبنی بر تسلیم در مقابل اولتیماتوم #روسیه افشا شد، #زنان به اقدامی شجاعانه دست زدند و در جلوی #مجلس گرد آمدند. تنی از آنان به پارلمان راه یافتند و به رئیس مجلس اخطار کردند که اگر #نمایندگان اولتیماتوم را بپذیرند، نخست شوهران و پسران خویش و سپس خود را از بین خواهند برد.
آنچه از مبارزات #زنان در دورۀ #قاجار برشمردیم، اولاً بخش بسیار اندکی از این مبارزات است و فقط برای نمونه از آنها یاد شد؛ ثانیاً مشابه این گونه مبارزات در دورۀ #رضاخان و #محمدرضا نیز ادامه یافت. نمونههای زیر مشتی است از خروار. است
در مهر 1304، کمیّ آذوقه و به ویژه #کمبود_نان، زنان را وادار کرد علیه #سردارسپه اعتراض کنند. چندین هزار زن از محلات #جنوب_تهران با فریاد «ما نان میخواهیم» در جلوی #مجلس و خیابانهای اطراف اجتماع کردند. این اجتماع روزهای بعد هم، ادامه یافت، اما اعتراض به سرعت سیاسی شد به گونهای که شعار آنان به «ما سردار سپه نمیخواهیم» تغییر پیدا کرد.
در رویداد 30 تیر 1331 #زنان مسلمان ایرانی فعالانه حضور یافتند؛ زیرا به دعوت کمیتۀ تمرکز، که #آیتالله_کاشانی عضو آن بود، در ظهر 28 تیر، زنان و کودکان سراسر کشور به پشت بامها رفتند و برای سعادت و استقلال کشور اذان گفتند و دعا کردند. در 29 تیر، رهبری نهضت از #زنان خواست در صحنۀ مبارزه با دولت به حضور خود ادامه دهند.
ادامه دارد...
نویسنده:دکتر مرتضی شیرودی
@tarikh_j
#علامه_محمد_تقی_جعفری: « با توجه به آثار قلمی كه از این خانم#بانو_امين_نصرت_اصفهاني در دسترس ما قرار گرفته، به طور قطع می توان ایشان را از #علمای_برجسته_عالم_تشیع معرفی نمود، و روش علمی ایشان هم كاملاً قابل مقایسه با سایر دانشمندان بوده ، بلكه با نظر به مقام عالی روحی، باید ایشان را در گروه نخبه ای از دانشمندان به شمار آورد كه به اضافه فراگرفتن دانش به تولد جدید در زندگی نائل می شوند.»
@tarikh_j
#بانو_امین:
#سیده_نصرت_بیگم_امین (م ۱۴۰۳ ق = ۱۳۶۲ ش ) فقیه، عارف، حکیم و مفسر قرآن مشهور اصفهانی می باشد که با تأیید علماء و مراجع تقلید وقت به دریافت درجه #اجتهاد و #روایت نائل می گردد. او به #بانو_امین شهرت دارد و غالبا آثار خویش را با نام #بانوی_ایرانی یا #بانوی_اصفهانی منتشر می نمود. از جمله آثار ایشان عبارتند از:
۱-الاربعین الهاشمیة فی شرح جملة من الاحادیث الواردة فی العلوم الدینیة (به زبان عربی)
۲_ مخزن اللئالی در فضیلت مولی الموالی حضرت علی بن ابی طالب (علیه السلام)
۳_سیر و سلوک در روش اولیاء طریق سیر سعداء
۴_معاد یا آخرین سیر بشر
۵_روش خوشبختی و توصیه به خواهران ایمانی
۶_مخزن العرفان در تفسیر قرآن مجید (پانزده جلد)
۷_اخلاق و راه سعادت
۸_النفحات الرحمانیه فی الواردات القلبیة (به زبان عربی) : این کتاب از برجسته ترین کتب بانو (ره) می باشد.
۹_جامع الشتّات (به زبان عربی) : وقتی که آوازه علمی و عرفانی بانو (ره) داخل و خارج کشور را فرا گرفت از اطراف و اکناف سؤالات مختلف در موضوعات متعدد فقهی، اصولی، عرفانی و ... به سمت ایشان سرازیر شد و بسیاری از سؤال کنندگان با القابی زیبا در مدح ایشان و حتی بعضی از آنها با اشعاری بسیاری متین و پر محتوا در عظمت وی، با طرح سوالات از ایشان توضیح می خواستند و ایشان تمامی آن سوالات را بسیار عالمانه و فقیهانه پاسخ دادند. این پرسش ها و پاسخ ها بوسیله آیت الله حاج شیخ مرتضی مظاهری (ره) که از اساتید بانو (ره) بودند جمع آوری و مرتب شد و تحت عنوان جامع الشتات (جامع مطالب پراکنده و سوالات مختلف) به زبان عربی منتشر گردید.
#معرفی_شخصیتهای_تاثیرگذار
@tarikh_j
📚📚📚📚📚📚
#معرفی_کتاب:زندگانی #بانوی_ایرانی
همراه با مقالات برخی از شاگردان #بانو_امین
نویسنده: ناهید طیبی
#معرفی_کتاب
@tarikh_j
#بخش ششم:
#امام_خمینی(ره) همزمان با آغاز فعالیتهای سیاسی ــ اجتماعی خود در #دهۀ 1340 نگرش جدیدی دربارۀ #زنان مطرح کرد. بر پایۀ این نگرش نوین، #زن تحققبخش آمال بشر است.
از دامن زن، مرد به معراج میرود.
زن، انسانساز است و اگر زنان انسانساز از جامعه گرفته شوند، جامعه به شکست و انحطاط دچار میشود.
سعادت و شقاوت کشورها بسته به زن است.
خانه و خانواده، مدرسهاند و دامن مادر، بزرگترین مدرسهای است که انسان در آن تربیت میشود.
#زنان باید در صحنههای سیاسی ــ اجتماعی حاضر باشند.
نگرش الهی #امام_خمینی به بانوان، زنان مسلمان را که پیش از این، فعالتر از زنان درباری و غرب و شرقزده بودند به اوج تربیت و سیاست کشاند؛ ازاینرو، به سرعت مرزبندی بین اینان و زنان دیگر جامعه پررنگتر شد. این دسته از زنان نه تابع الگوی زن مدرن غرب و شرقگرا بودند و نه مقلّد زنان درباری یا حتی زنان سنتی بیتفاوت در کنج خانهها، بلکه برآیند تجربۀ تاریخی #زن _مسلمان و #تربیت_سیاسی_امام(ره) به شمار میآمدند.
ویژگی اصلی این گروه آن بود که در همان حال که غربگرایی و شرقگرایی برنمیتافت، با وفاداری به ارزشهای مذهبی و الگوبرداری از #حضرت_فاطمه(س) و #حضرت_زینب(س)، خود را از اجتماع کنار نمیکشید.
این #زنان، سیاسی بودند و با استعماری قلمدادکردن فرآیند نوگرایی شاه، احساسات ضدغربی خود را ابراز میکردند.
ادامه دارد....
نویسنده: دکترمرتضی شیرودی
@tarikh_j
پایان بخش #یمن:
✅ علمای شیعی یمن:
🗺 کشور #یمن، از جمله مناطقی است که در خود #شیعیان بسیاری را جای داده است.
🔸 علمای پیشکسوت این منطقه که در زمان حضور #معصومین (علیهم السلام) زندگی می کردند بسیار بودند. افرادی چون #حجر_بن_عدی، چند تن از یاران #امام_حسین (علیه السلام)، #ام_سعید_برزخیه (اولین شیعه از این منطقه) و... می باشند.
⚪️ اما ازعلمای متأخر این منطقه می توان شخصیتهای برجسته زیر را نام برد:
➖ شیخ احمد عبدالله الزایدی:
بنیانگذار رابطة الشیعة الجعفریة فی الیمن.
وی پیش از تأسیس این تشکل، سازمانی را با نام اتحاد القوی الإسلامیة الثوریة در سال ۱۹۹۱ میلادی ایجاد کرده بود که بعداً به دلایلی منحل شد.
➖ شیخ احمد علی المرقب
➖ شیخ علی احمد الاکوع
➖ شیخ عبد الولی یحیی العکیمی
➖ استاد عبد الله علی الجبلی
➖ استاد عارف محمد أنیس
➖ استاد عدنان یحیی الجنید
➖ استاد محمد عبد الرحمن السقاف
➖ شیخ محمد أحمد الردمانی
📌 این نه نفر از علما و اعضای هیئت امنای رابطة الشیعة الجعفریة فی الیمن هستند.
➖ علی بن علی فارع: وی ریاست رابطه الشیعه الجعفریه را بر عهده داشت که در سال ۲۰۱۳ توسط نیروهای القاعده به شهادت رسید.
➖ مبخوت هادی کرشان:
رئیس شیعه جعفریه در منطقه جوف. وی هم اکنون مفقود شده است. برخی منابع غیر رسمی ادعا کردهاند که حکومت یمن در سال ۲۰۱۰ وی را در فرودگاه یمن دستگیر کرده است.
➖ یحیی طالب الشریف:
وی اصالتاً اهل جوف یمن است و در قم سکونت دارد و در سال ۲۰۱۰ توسط دولت یمن دستگیر شده است. مواضع وی علیه حسین حوثی اعتراضاتی را از سوی اتحادیه طلاب یمنی ساکن قم در پی داشته است.
@tarikh_j