📌آیا #غذا دادن به #عزادران امام #حسین(ع) و لباس مشکی پوسیدن پسندیده است؟ آیا در عصر اهل بیت علیهم السلام این کارها مجاز بوده؟
پاسخ:
«لَمَّا قُتِلَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ ع لَبِسْنَ نِسَاءَ بَنِي هَاشِمٍ السَّوَادَ وَ الْمُسُوحَ وَ كُنَّ لَا يَشْتَكِينَ مِنْ حَرٍّ وَ لَا بَرْدٍ وَ كَانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع يَعْمَلُ لَهُنَّ الطَّعَامَ لِلْمَأْتَم.»
وقتى امام #حسين(ع) شهید شد،
زنان بنى هاشم لباس #مشكى پوشيدند.
از گرما و سرما شكايتى نداشتند.
امام #سجاد(ع) به علت اينكه آنان ماتم زده بودند، براى ايشان غذا درست ميكرد، (تا زنان به عزادرای بپردازند.)
📚برقی، محاسن، ج2، ص420.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
پیاده روی اربعین و معنایابی کنش زیارت زائران جوان (مقاله علمی وزارت علوم)
🔹️🔹️🔹️🔹️🔹️
نویسندگان: غلامرضا تاج بخش
🔹️🔹️🔹️🔹️🔹️
منبع: تحقیقات فرهنگی ایران سال سیزدهم تابستان 1399 شماره 2 (پیاپی 50)
زیارت در فرهنگ و اعتقادات شیعه به عنوان یک فرهنگ قدسی و روحانی است و یکی از مصادیق کنش دینی است که در ادیان گوناگون مورد تأکید قرار گرفته است. در این مقاله مطالعه کنش زیارت در پیاده روی اربعین از منظر جوانان مد نظر است. این مطالعه کیفی است و داده های آن از طریق مصاحبه نیمه ساخت یافته گردآوری شده است. به کمک روش نمونه گیری نظری و هدفمند با 35 نفر از زائران جوان ایرانی (35-18 سال) در مسیر پیاده روی اربعین از شهر نجف تا شهر کربلا در اربعین سال 1398 مصاحبه شد. پس از تحلیل داده های کیفی پنج مضمون اصلی شناسایی شد که عبارت اند از: 1) سفر فیزیکی؛ 2) شناختی، اعتقادی؛ 3) تجربی، احساسی؛ 4) سبک زندگی اربعینی؛ و 5) هویت اربعینی. هر کدام از این مضامین دارای زیر مقولات فرعی نیز هستند. نتایج کلی پژوهش بیانگر آن است پیاده روی اربعین عاملی هویت ساز محسوب شده و نقش اساسی در آرامش و نشاط و شادابی معنوی و جسمی و روحی جوانان ایفا می کند. همچنین برتری نیت مندی معنوی و اخروی زائران در برابر نیت مدنی، مادی و دنیوی از دیگر نتایج این پژوهش است.
https://b2n.ir/s88939
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
پیاده روی اربعین به مثابه اسطوره ای برای بازآفرینی هویت فرهنگی (تحلیل اسطوره شناختی پیاده روی اربعین حسینی)
🔹️🔹️🔹️🔹️🔹️
نویسندگان: سید خدایار مرتضوی حسین صولتی فرشته داداش زاده
منبع: پژوهشنامه معارف حسینی سال پنجم زمستان 1399 شماره 2
بستر شکل گیری هویت فرهنگی، زندگی جمعی است و اسطوره یک مقوله فرهنگی است که می تواند افکار و شیوه زندگی ما را هدایت و جهت دهد. اسطوره ها کارکردهای گوناگونی دارند که ساحت عرفانی و دینی آن در ایجاد و تقویت هویت فرهنگی مؤثر است. در همین راستا آفرینش پیاده روی اربعین به مثابه اسطوره برای جلوگیری از سرگشتگی جامعه توده ای نقش آفرین بوده و امکان عمل و فرصت در حوزه عمومی را فراهم می آورد. این مقاله با تحلیل اسطوره شناختیِ برگرفته از مؤلفه های اسطوره ای جوزف کمبل، درصدد بررسی معناداری تجربه زیسته زائران پیاده روی اربعین با آزمون t تک نمونه ای برآمده است تا ضمن پیکربندی اربعین با مؤلفه های اسطوره، به تبیین هویت فرهنگی بپردازد. از آن جایی که جایگاه واقعه عاشورا در ذهن و ضمیر شیعیان، دارای اعتبار و حجیت بوده و هم مبنای رفتار و کنش سیاسی و اجتماعی است یافته های پژوهش نشان می دهد پیاده روی اربعین در حیات بخشیدن به هویت فرهنگی و اجتماعی مؤثر بوده است.
https://b2n.ir/p49488
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📕 #کتابچه | بازخوانی ابعاد گوناگون «حماسه #اربعین» در بیانات حضرت آیتالله خامنهای
🏷️ #از_تبیین_تا_قیام
📥 دریافت و مطالعه👇
https://farsi.khamenei.ir/ndata/news/48479/arbaeen.pdf
هدایت شده از KHAMENEI.IR
-1196220671_226268402.pdf
479.7K
🚩#أنا_من_حسین
❇️ موکبهای مرتبط با حوزه مادر و کودک
💠جامعه فعالان مردمی اربعین
💠 جامعه ایمانی مشعر
✅ @www1542org
آرامگاه شهداء کربلا (72 تن)
تمامى شهيدان كربلا، به جز حضرت ابوالفضل، حربن يزيد رياحى و حبيب بن مظاهر، در نزديكى قبر حضرت امام حسين عليه السلام به خاك سپرده شدهاند و قبرهاى آنان در سمت جنوب شرقى ضريح امام حسين عليه السلام، به فاصله چند مترى آن قرار دارد.
اكنون اين قبرها، كه در داخل يك اتاقك دوازده مترى و حاوى صندوق خاتم است، پنجرهاى از نقره به طول پنج متر دارد و آرامگاه را مشخص مىكند. بر بالاى اين پنجره، اسامى حدود 120 تن از شهيدان كربلا، همراه با زيارت نامه مخصوص بر روى كتيبهاى از كاشىهاى آبى نقش بسته است.
قبل از توسعه جديد حرم، يعنى تا 1213 ق، اين قبرها بقعهاى جداگانه داشت و از حرم امام حسين عليه السلام مستقل و مجزا بود به گونهاى كه طواف پيرامون آن ميسر بود. سخن ابو حمزه ثمالى اين مطلب را تأييد مىكند: «سپس از حرم مطهر خارج شو و در مقابل قبور شهدا بايست». كسانى كه قبل از توسعه آن را ديدهاند توصيف شان به همين گونه است.
در 1213 ق، عمليات توسعه جديد آغاز شد و به دليل زياد بودن زائران و تنگىِ مكان زيارت، سيد على طباطبايى و آيت اللَّه شهرستانى براى تأمين رفاه زائران ديوار آن بقعه را برداشتند و راهروى درِ ورودى رواق جنوبى به مزار شهيدان را بستند و در قسمت شمالى آن، ضريحى از چوب ساج قرار دادند سپس ديوار حائل را برداشتند و آن را به حرم متصل كردند. با اين كار امكان طواف پيرامون مزار شهيدان از بين رفت اما فضاى زيارتى مناسبى ايجاد شد.
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
واحد، نریمانی، اومدم کمی قدم بزنم.mp3
14.45M
🔈 #نوای_هیأت
📀 #گزیده_نواهای_اربعینی
🔷 اومدم کمی قدم بزنم
🎤#سید_رضا_نریمانی
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🔻هجوم مردمِ دینگریز به سمت اربعین؟!/
درباره وضع اربعین امسال و چند خدشه به یک انگاره مشهور
سیدعلی سیدان
🔹فنرِ شوق مردم که دو، سه سال به واسطه کرونا جمع شده بود، امسال ناگهان رها شده. خیزش مردم متدین ایران به سمت اربعین خیرهکننده است. فقط روز پنجشنبه گذشته، ۴۷۷ هزار زائر از ایران وارد عراق شدهاند. بیسابقه است! با اینکه خبر پخش میشود که مرزها بسته است و شرایط زوار بد است اما باز هم عده زیادی به سمت مرزها سرازیر میشوند. این صحنه شگفتآور چه چیزی به ما میگوید؟
🔹اگر نتوان این جوش و خروش عظیم مردم را اثبات «دینداری» مردم ایران دانست، قطعاً میتوان آن را ابطال انگاره «دینگریزی» مردم دانست. انگارهای که گروهی از اصلاحگران دین دست کم هشتاد سال است که برایش فکت جمع میکنند و در دوران جمهوری اسلامی هم مهمترین عامل آن را گره خوردن دین و دولت میدانند.
🔹بعد از گذشتن ۴۴ سال از «گره خوردن دین و دولت» در ایران -که همواره اصلاحگران دین با آن مخالف بودند- اثبات انگاره دینگریزی مردم با چالشی جدی مواجه شده است. توجه داریم که این حجم عظیمی که به سمت اربعین میروند، نوک کوه یخی است که بیرون زده است. عده بیشتری، این سوی مرزها مجال رفتن پیدا نمیکنند و خود را «جامانده» میدانند. میدانیم که یک جامعه باید زیرساختهای معنایی دینداریاش بسیار نیرومند باشد که چند میلیون نفرش با وجود سختیهای مسیر اینچنین پای در برگزاری یک آیین مذهبی بگذارند.
🔹کار به جایی رسیده که همان کسانی که انگاره دینگریزی را تقویت میکردند، حالا بدون آنکه به روی خود بیاورند، تغییر فاز دادهاند و خودشان از سیاست مطالبه میکنند که در دینداری مداخله کند و با صرف امکانات بیشتر، استقبال مردم از یک آیین دینی را مدیریت کند!
🔹کسانی که طرفدار انگاره دینگریزی مردم هستند، قطعاً فکتهایی برای ادعاهایشان میآورند؛ اما بحث این است که اگر دستکم هشتاد سال است که ما دچار روند دینگریزی هستیم و این روند با پیوند دین و دولت تشدید شده است، همان دینداری قبلی هم باید تا کنون از میان رفته بود؛ چه رسد به آنکه شاهد پدیدههای عجیبی مثل پیادهروی اربعین و اعتکاف و احیای شبهای قدر و... باشیم.
🔹این پدیدهها، اگر نتواند دفاعی از دینداری مردم و مقاومتشان در برابر موج جهانی سکولاریزاسیون باشد، دستکم باید ما را به حیرت وادار کند و در انگارههامان شک کنیم. میدانیم که حیرت، مقدمه تفکر است و معالاسف در میان گویندگان این گفتار، چیزی به نام حیرت و تفکر وجود ندارد. پیشفرضها و پرسشها و پاسخها از پیش آماده است و با یک روکش علمی، مدام به دنبال خلق برچسبهای رسانهای هستند. حتی گاهی پز علمی و بیطرف را هم رها میکنند و رسماً سخن از «باید و نباید» میگویند و «تجویز» میکنند و برای مردم، حکومت، دین و خدا(!) تعیین تکلیف میکنند و فیالمثل میگویند: «مناسک باید در خدمت انسان باشد» یا «نباید بر طبل اربعین کوبید و آن را تبلیغ کرد» یا «اربعین نباید سیاسی باشد» و... .
🔹درباره آینده احتمالی این گفتار: کمکم تحقیر مردم و دوری از دین، در این گفتار آشکارتر خواهد شد. تحقیر مردم، آنجایی است که مردم را تودهای احمق و بیاراده و مفعول فرض میکنند که موم دست تبلیغات سیاسیاند؛ و دوری از دین، آنجایی است که میفهمند دین را هر کاریش بکنند باز هم ذاتاً سیاسی است. یکی از این روشنفکران دینی شیکِ اصلاحطلب رسماً گفته بود به خاطر اطلاع از مقاصد جمهوری اسلامی، کربلا نمیروم!
#تمدن_اسلامی
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
🍃به یاری خدا اولین شماره دوفصلنامه داخلی" تاریخ نامه جامعه " به چاپ رسید.
🍂ضمن تبریک به نویسندگان محترم، از استادان، پژوهشگران و طلاب سطوح مختلف، جهت ارسال مقاله برای شماره های بعدی نشریه، دعوت به عمل می آید.
آیدی ایتا جهت ارسال مقالات:👇👇
@AdminSire
رایانامه:👇👇
tarikhnamehjz@iran.ir
📣لازم به ذکر است طلاب سطح سه جامعه الزهرا(س) میتوانند با چاپ مقاله (مستخرج از پایان نامه)، از امتیاز افزایش نیم نمره، به نمره نهایی پایان نامه استفاده نمایند.
گروه علمی تاریخ جامعه الزهرا سلام الله علیها
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j
به امید روزی که تاریخ بنویسد:
به برکت قدوم زائران اربعین غیبت طولانی حضرت پایان یافت!
🌱اللهم عجل لولیک الفرج🌱
#اربعین
#یک_روز_مانده_به_اربعین
#جمعه
#اللهم_صل_علی_محمد_وآل_محمد_وعجل_فرجهم
-----------❀❀✿❀❀---------
@tarikh_j