8.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥وعده 4 میلیون مسکن دولت آقای #رئیسی به کجا رسید؟
https://eitaa.com/akhbarsiyasi
8.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥وقتی خودی و بیگانه به دولت اقای #رئیسی حمله می کنند نتیجه اش چه میشود؟
https://eitaa.com/akhbarsiyasi
15.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
*منِ اعتراض کُن* *......"سخنی بی پروا" با آیت الله رئیسی*
https://eitaa.com/akhbarsiyasi
.
عصمت السادات محتشمیپور (فرزند دیگر مرحوم محمود محتشمیپور از یاران امام خمینی) از رفتارها و مواضع خواهرش (همسر تاجزاده) اعلام برائت کرد و بیعت مجدد خودش با مقام معظم رهبری و حرکت در مسیر انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) را اعلام و عمل به توصیههای پدرش را یادآور شد.
تاریخ انقلاب اسلامی از جنس چنین دوگانههایی کم ندارد، فرزندان ، آیت الله جنتی، مرحوم آیت الله خزعلی، مرحوم آیت الله محمدی گیلانی و ...
https://eitaa.com/akhbarsiyasi
3.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اگر برجام بد بود چرا در پی احیاء آن و ادامه مذاکره هستید؟
https://eitaa.com/akhbarsiyasi
8.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴"مریم امیرجلالی" بازیگر که مدتی است در کانادا اقامت دارد از زندگی پر از رفاه، آسایش و خوشی در کانادا میگوید
♦️به کسانی که خود تحقیر هستند وقدر ایران را نمی دانند توصیه کنید این ویدیو رو ببینند
https://eitaa.com/akhbarsiyasi
6.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥روایت حجت الاسلام عالی از امام باقر علیهالسلام در مورد انقلاب اسلامی ایران و اتصالش به ظهور #امام_زمان عج
https://eitaa.com/akhbarsiyasi
5.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️صحبتهای مهم ۴۰ سال قبل شهید دکتر عبدالحمید دیالمه درباره انحراف فکری میرحسین موسوی و زهرا رهنورد
🔸شهید دیالمه دو روز پس از این سخنرانی در هفتم تیر در انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی به شهادت رسید!
✍شهید دیالمه: جُرم من آن است که حرفهایم را زودتر از زمان میزنم...
https://eitaa.com/akhbarsiyasi
2.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حرفهای قابل تامل فاطمه معتمدآریا از اوضاع سینمای ایران ؛خصوصا اینکه اشاره به نقطه عطف سقوط سینمای ایران میکنه
از سال ۷۶ که دولت خاتمی و اصلاحات روی کار آمدن
https://eitaa.com/akhbarsiyasi
سالها پز فرهنگ و هنر دادن، تو این قسمت هم، مذهبیها که جای خود، حتی دوستان همفکر خودشون رو هم راضی نکردند
مقایسه یک سال رئیسی با ۸ سال روحانی/ بررسی ۱۰ شاخص
یکسال از دولت سیزدهم گذشت. در این 12 ماه، دولت مردمی فراز و نشیبهای مختلفی را پشتسر گذاشت و با مشکلات داخلی و خارجی متعددی دستوپنجه نرم کرد. ممکن است دیدگاههای مختلفی نسبت به عملکرد دولت در این مدت وجود داشته باشد، اما شاید یکی از منصفانهترین روشها برای ارزیابی کارنامه دولت، مرور آمارهای اقتصادی مهم باشد که از گذر آن، موفقیتها و ناکامیهای دولت مشخص گردد.
بدون شک برای بررسی عملکرد هر دولتی، باید ابتدا حداقل یک گام به عقب برگشت و تصویری از آنچه تحویل گرفته ترسیم نمود، تا آنگاه در مقام مقایسه بتوان قضاوت بهتری داشت.
برخی کارشناسان دهه 90 خورشیدی که عمدتاً مصادف با عمر دولت موسوم به تدبیر و امید بود را بهعنوان دهه ازدسترفته میدانند؛ تعبیری که شاید اندکی تندوتیز به نظر آید، اما بررسی آمارها نشان میدهد چندان هم این تعبیر دور از واقعیت نیست.
خاموشی در دولت قبل و روشنایی در دولت کنونی
احتمالاً هماکنون و در زمان مطالعه این گزارش، هوای مطبوعی را استشمام میکنید و خبری از قطعی برق و خاموشی تابستان نیست. شاید این موضوع حالا عادی شده و دستاوردی به شمار نیاید، اما فراموش نکنید که تابستان چند سال اخیر خصوصا سال آخر دولت روحانی قطعیهای برق چندساعته با و بدون اعلام قبلی، آن هم در گرمای طاقتفرسای تابستان امان مردم را بریده بود. ولی خوشبختانه با چند اقدام دولت سیزدهم، اکنون خبری از این خاموشیها نیست.
بر اساس آمار وزارت نیرو، از ابتدای سال 1392 تا پایان سال 1399 ظرفیت اسمی تولید برق کشور فقط 23 درصد افزایش یافت که در بین دولتهای پس از انقلاب، بهنوعی بدترین عملکرد محسوب میشود. به گزارش فارس، کمکاری دولت گذشته در توسعه ظرفیت تولید برق کشور، سبب شده که پس از دو دهه مجدداً خاموشیها به مردم تحمیل شود، اما دولت سیزدهم در همین یک سال در زمینه تولید برق، افزایش 6 هزار مگاواتی ظرفیت نیروگاهی را در دستور کار قرار داد و دررابطهبا مدیریت مصرف، اقداماتی نظیر تغییر شیفت و همپوشانی زمان برنامه مدیریت مصرف با برنامه تعمیرات تابستانی و کنترل پرمصرفها با ابزارهای تعرفهای را دنبال کرد و بهاینترتیب کوچکترین خاموشی ایجاد نشده و تا امروز برق پایدار برای همه مشترکان تأمین شده است.
البته فراموش نکنیم که این موفقیت در شرایطی رقم خورده که امسال گرمای کمسابقه به کشور هجوم آورده و مصرف برق رکوردشکنی کرده است. یعنی مصرف برق بیشتر شده و هم گرما شدیدتر اما خاموشی نداریم.
تورمهای بیسابقه دولت روحانی و کاهش 18 درصدی تورم در یکسال اخیر
اقتصاد ما در سالهای گذشته بهویژه سه سال پایانی دهه 90 را با تورمهای سرسامآوری سپری نمود؛ تورم بالای 30 درصد برای سه سال پیاپی در دولت روحانی طی 60 سال اخیر بیسابقه بود و متوقف کردن این روند بسیار دشوار است. با این وجود نرخ تورم در خرداد امسال در روندی کاهشی به 41 درصد رسید که بر اساس آمار بانک مرکزی 18 واحد درصد کمتر از تورم ابتدای دولت سیزدهم (59 درصد) است.
این اتفاق در حالی رخ داد که حذف ارز رانتی 4200 تومانی یک شوک تورمی در خرداد ایجاد کرده بود اما اثرات تورمی آن در خرداد و تیر بهتدریج خالی شد و از این پس نرخ تورم نزولیتر خواهد شد. تورم ماهانه کل از ۱۲ و دو دهم درصد در خرداد به چهار و 6 دهم درصد در تیرماه کاهش یافت.
شایان ذکر است که در بررسی آمار تورم باید به موج کمسابقه تورم در دنیا که در نتیجه بحران انرژی و غذا ناشی از جنگ اوکراین و سایر تنشهای بینالمللی رخ داده هم توجه نمود. این موج تورمی که در اروپا و آمریکا رکوردهای چند دهه اخیر را شکسته، هزینه واردات را بهشدت افزایش داده است.
از صفهای وحشتناک مرغ و آشوب بنزینی در دولت قبل تا مردمیسازی مدبرانه یارانهها در دولت فعلی
همانطور که اشاره شد، موضوع تورم بهویژه در ماههای اخیر، با ماجرای حذف رانت ارز ترجیحی گره خورده است. به اعتقاد کارشناسان، دولت قبل میتوانست عواقب تصمیمی که در بهار 97 برای تخصیص ارز 4200 به واردکنندگان کالاهای اساسی گرفته بود را خیلی زودتر و با هزینه بسیار کمتر اصلاح کند، با اینحال رانت ارز 4200 تا پایان دولت قبل ادامه یافت و هزینه اصلاح آن هم بهمراتب بیشتر شد. البته دولت قبل فقط این اهمال کاری را نداشت بلکه حتی از توزیع مرغ بین مردم به نرخ دولتی هم عاجز بود و بسیاری از مردم برای خرید چند کیلو مرغ باید ساعتها در گرما و سرما آن هم در شرایط خطرناک کرونایی در صف میایستادند. همچنین دولت قبل ماجرای اصلاح نرخ بنزین را هم آنقدر ناشیانه انجام داد که حتی حسن روحانی به عنوان رئیس دولت مجبور شد بگوید من هم صبح جمعه فهمیدم بنزین گران شده! که البته این اصلاح ناشیانه به آشوب و بلوایی در کشور تبدیل شد که خسارات سنگینی به اموال عمومی و مردم وارد کرد. اما دولت جدید وق
تی به درجه اهمیت اصلاح ارز 4200 تومانی پی برد و دریافت که باید برای کمک به اقتصاد جامعه این رانت را حذف کند، پای کار آمد و در نخستین سال استقرار خود، تبعات کار را به جان خرید و طرح بزرگ مردمیسازی یارانهها را کلید زد البته با مدیریت منطقی.
دولت که میدانست تورمی از این ناحیه به جامعه تحمیل میشود، افزایش یارانه نقدی را در دستور کار قرار داد تا فشار کمتری از جانب افزایش قیمتها به مردم وارد شود و به این منظور یارانه 45 هزار تومانی که از دولت دهم بهجامانده و در دولتهای یازدهم و دوازدهم علیرغم افزایش قیمتها بدون تغییر مانده بود، بسته به دهک درآمدی افراد به 300 یا 400 هزار تومان افزایش داد و مردم هم بدون کمترین تنشی با این اصلاح همراهی کردند.
کنترل نقدینگی و پایه پولی پس از رکوردشکنی دولت قبل
کاهش سرعت تورم در دولت سیزدهم بیعلت نبوده است. دولت از ابتدای شروع به کار خود، عوامل محرک پایه پولی و نقدینگی همچون استقراض دولت از بانک مرکزی را خط قرمز خود اعلام کرد که هم اکنون آثار این تصمیمات در ارقام پولی منعکس گردیده است.
لازم به یادآوری است که از نظر کارشناسی، نرخ رشد نقدینگی مهم است نه مقدار مطلق آن. برایناساس، رشد نقدینگی که در دولت قبل بالاترین رکورد را به ثبت رساند، در دولت سیزدهم در حال کاهش است.
نرخ رشد نقدینگی در خردادماه امسال به ۳۷ و هشت دهم درصد رسید، درحالیکه در مهرماه سال گذشته و ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم که توسط بانک مرکزی منتشرشده، روندی کاهشی را نشان میدهد زیرا در ماههای ابتدایی شروع به کار دولت سیزدهم (مهرماه ۱۴۰۰) این عدد ۴۲ و هشت دهم درصد بوده است.
همچنین یکی از سیاستهای دولت این بوده که بتواند پایه پولی را که محل اصلی افزایش نقدینگی طی سالهای اخیر بوده، کنترل نماید. بهاینترتیب رشد پایه پولی در اوائل دولت سیزدهم ۴۲ و یک دهم درصد (مردادماه ۱۴۰۰) بود که در خردادماه امسال به ۲۷ و هشت دهم درصد کاهش پیدا کرد.
اصلاح رابطه دولت و بانک مرکزی
برای درک بهتر از علت آرام شدن سرعت رشد متغیرهای پولی، لاجرم باید به برنامههای دولت برای اصلاح نظام بانکی هم اشاره نمود. افزایش پایه پولی به دلایلی همچون استقراض دولت از بانک مرکزی برمیگردد.
دولت سیزدهم تمام تلاش خود را انجام داد تا بتواند از طریق اصلاح برخی ساختارهای گذشته پایه پولی را تا حد قابل قبولی کنترل نماید. در این راستا استقراض دولت از بانک مرکزی با دستور رئیسجمهور خط قرمز اعلام شد و دولت با تشکیل کارگروهی متشکل از بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و سازمان برنامهوبودجه با استفاده از روشهایی مانند استفاده از منابع دولتی نزد بانک مرکزی، فروش اموال منجمد و... منابع خود را تأمین کرد تا از ناحیه استقراض دولت از بانک مرکزی فشاری به پایه پولی وارد نشود.
بازپرداخت بدهیهای دولت قبل
بر اساس اعلام سازمان برنامهوبودجه در توصیف شرایط اقتصاد کشور در زمان تحویل به دولت سیزدهم، در پایان دولت قبل حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان تخصیص بدون وجود منابع در خزانه گیر کرده بود؛ یعنی دولت سیزدهم نه خزانه خالی بلکه خزانه مقروض را تحویل گرفت که این مبالغ را تسویه کرد.
همچنین دولت گذشته بیش از 500 هزار میلیارد تومان اوراق بدهی منتشر کرد که بازپرداخت آن به دوش دولت سیزدهم افتاد و هماکنون دولت ماهیانه حدود 12 هزار میلیارد تومان بازپرداخت این بدهیها را انجام میدهد و این وضعیت برای پنج سال ادامه خواهد داشت.
مقابله با برداشتهای بیحساب و کتاب بانکها از بانک مرکزی
یکی دیگر از دلایل مهم افزایش پایه پولی و بروز تورم از ناحیه خلق پول، ناترازی و اضافه برداشتهای بیحسابوکتاب بانکها از بانک مرکزی بوده است که ریشه در ساختار معیوب بانکداری کشور دارد.
بهعنوانمثال در دولت یازدهم ماجرای بحران مؤسسات اعتباری پیش آمد که در نهایت حسن روحانی با افتخار اعلام کرد با پرداخت 30 هزار میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی بابت سپردهها مشکل رفع شد، اما تورم ناشی از آن خلق پول و موارد مشابه را مردم با گوشت و پوست خود لمس کردند.
اما در یک سال اخیر درمورد بانکهای متخلف تصمیماتی مانند افزایش نرخ سپرده قانونی از 10 به 15 درصد و محدودیت رشد ترازنامه به یک و نیم درصد اتخاذ شد. همچنین اضافه برداشت منوط به تودیع وثیقه نزد بانک مرکزی شد تا از این طریق بار اقدامات مخرب نظام بانکی به دوش بانک مرکزی نیفتد.
همه این موارد کمک کرد تا آمار پایه پولی و نقدینگی کنترل شود و امید است با ادامه این روند در آینده آثار بسیار بیشتری در اقتصاد بهویژه در کنترل تورم نمایان شود.
انتشار اسامی ابر بدهکاران بانکی
بعید است فراموش شده باشد که ماجرای انتشار اسامی بدهکاران بانکی، چطور در سالهای گذشته به ابزار بازیهای انتخاباتی جناحهای سیاسی بدل شده بود و در هر دورهای یک کاندیدا تهدید میکرد که از جیبش اسامی بدهکاران را خارج