🎯 نوستالژی حسرتی غمبار و توأمان لذتبخش برای گذشته است. در فرهنگ مدرن معمولاً نوستالژی را نکوهش میکنند و بازگشت به گذشته را نامطلوب یا نادرست میشمارند. اما گذشتهگرایی این روزها دامان خود مدرنیته را نیز گرفته است. زیگمونت باومن در آخرین کتاب خود چهار دسته از نوستالژیهای مدرن را برشمرده است: «بازگشت به هابز»، «بازگشت به قبیله»، «بازگشت به نابرابری» و «بازگشت به رحم مادر».
🎧 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بشنوید:
tarjomaan.com/sound/9061/
📌 نوشتار این مطلب را اینجا بخوانید:
tarjomaan.com/barresi_ketab/8531/
🔗 @tarjomaan
🎯 وقتی سرچ اینستاگرام را باز میکنیم، احتمالاً با انبوهی از پستهای عجیبوغریب مواجه میشویم که کلیک بر روی هر کدامشان میتواند برایمان جالب و دوستداشتنی باشد. اما خیال کنید تاجری فریبکار، برای درآمد یا سود بیشتر، پشت دستگاه سرچ اینستاگرام نشسته و دارد پستهای مشخصی را بهسمت ما سوق میدهد. احتمالاً حس بدی پیدا میکنیم. حس فاجعهآمیزتر آنجا سراغمان میآید که بفهمیم کل زندگیِ اینترنتیمان را او هدایت کرده و ما هم ناآگاهانه دستخوش بازیهای او بودهایم. آیا باز در اینترنت خواهیم ماند؟
🔖 ۲۰۰۰ کلمه
⏰ زمان مطالعه: ۱۲ دقيقه
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
tarjomaan.com/barresi_ketab/9058/
🔗 @tarjomaan
🎯 مارکس گمان میکرد پیشرفت تکنولوژی و خودکارشدن فرایند تولید، کارهای طاقتفرسا را از دوش انسانها برخواهد داشت و آزادی آنها را بیشتر خواهد کرد. این تصور برای سالهای طولانی بین متفکران انتقادی رواج داشت، اما این خوشبینی یک بخش از ماجرا را تصور نکرده بود: انحصار ساخت و مالکیت این ابزارهای تکنولوژیک در دست تعدادی محدود و ظهور نوع جدید و بسیار فراگیری از محرومیت و بردگی برای بقیه.
🔖 ۲۸۰۰ کلمه
⏰ زمان مطالعه: ۱۷ دقيقه
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
tarjomaan.com/neveshtar/9057/
🔗 @tarjomaan
🎯 مشهورترین کتاب نائومی کلاین، «دکترین شوک»، روزنامهنگاری تحقیقیِ بینظیری است دربارۀ طوفان کاترینا. یکی از بازیگران اصلی آن طوفان، مایکل پنس، به لطفِ انتصابات عجیب و غریبِ ترامپ، امروز برای جهان نامی آشناست. پنس از بزرگترین رهبران چیزی است که کلاین «سرمایهداری فاجعهمدار» مینامد. سرمایهداریای که حالا نه مناطقِ حاشیهای بحرانزده، که گویی کل جهان را تهدید میکند.
🎧 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بشنوید:
tarjomaan.com/sound/9072/
📌 نوشتار این مطلب را اینجا بخوانید:
tarjomaan.com/barresi_ketab/8622/
🔗 @tarjomaan
📌 برای خرید هفتمین شمارۀ فصلنامۀ ترجمان علوم انسانی بر روی لینک زیر کلیک کنید.
goo.gl/hY16Jb
🔗 @tarjomaan
🎯 مواد مخدر چیست؟ خب، شاید نشود پاسخ صاف و پوستکندهای به این سؤال داد. ثروتمندان صرفاً برای لذت مصرفش میکنند، فقیران برای فرار از تلخی به آن پناه میبرند؛ بیماران درد را با آن درمان میکنند، و سالمها بدنشان را با آن به نابودی میکشانند؛ عصبانیها مواد میکشند تا آرام شوند، و سربازهای ترسو برای شجاعشدن دستبهدامانش میشوند. لذت، هیجان، فرار، درمان، تهور، جرم و بیماری: نقطۀ مشترک همۀ اینها کجاست؟
📌 مطالب این پرونده را در لینک زیر بخوانید:
tarjomaan.com/report/9067/
🔗 @tarjomaan
🔰 پربینندهترین مطالب ترجمان در ماه گذشته
⚡️ بچهتنبلهای آسیا چطور در اروپا نابغه میشوند؟
📌 پوژانگ یائو دانشآموزی بود که در کلاسش در شهری دورافتاده در چین از آخر دوم بود. چند سال بعد او به عنوان رتبۀ اول در کل انگلستان سر از دانشگاه کمبریج درآورد و سپس به بزرگترین بانک سرمایهگذاری جهان پیوست. در آنجا نیز به خاطر اشتباه فاحشش در یک معامله ترفیع گرفت و برای ادامۀ تحصیل به دانشکدۀ بازرگانی استنفورد معرفی شد. یائو از نقش شانس در موفقیت و تصویر آرمانیِ نادرستی میگوید که خارجیها از سیستم آموزشی غرب دارند.
📎 tarjomaan.com/neveshtar/9021/
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
⚡️ دینداری بدون باور
📌 مطالعۀ دینداری در ژاپن برخی از بنیادیترین پیشفرضهای ما دربارۀ دین را به چالش میکشد. پژوهشهای جامعهشناسی دین در ژاپن نشان میدهد بیش از هشتاد درصد این مردم به هیچ دینی اعتقاد ندارند. در عینحال بیش از هفتاد درصد از آنها خود را پیروی آیین شینتو قلمداد میکنند و نزدیک به هفتاد درصد از پیروان آیین بودا هستند. چگونه ممکن است کسی هم بیدین باشد و هم پیروی دو دین متفاوت؟
📎 tarjomaan.com/neveshtar/9047/
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
⚡️ زشتها نابود میشوند
📌 یونانیان باستان علناً زیبایی را ارزش میدانستند؛ به ورزشکاران خوشاندام به عنوان نیمهخدایان احترام میگذاشتند، پسربچههای زیبارو را مشهور میکردند و حتی گاهی از خون سربازان دشمن، بهخاطر زیباییشان، میگذشتند. فرهنگ خود ما نیز کمتر از فرهنگ یونان زیبایی را پرستش نمیکند. در جامعهای که زیبایی موجب برتری و مزیت است طبیعتاً زشتی موجب سرکوب است. اما، چرا اینقدر بیرحمانه زیبایی را ترجیح میدهیم؟
📎 tarjomaan.com/neveshtar/9052/
🔗 @tarjomaan
🎯 تصور ما از آینده خام و محدود است. سیسال پیش، امکان تأسیس شرکتی مثل گوگل وجود نداشت. کسی قبل از اختراع وب نمیتوانست حتی تصوری از شرایط امروزی دنیا داشته باشد. بنابراین آیندهنگری همیشه مخاطرهآمیز است. بااینحال، نشانههایی وجود دارد که میتوان آنها را تا نهایت منطقیشان دنبال کرد. اگر دنیای امروز به نهایت منطقیاش برسد، به چه روزی خواهیم افتاد؟ شاید نوعی فئودالیسم فناورانۀ جدید. تعداد انگشتشماری ارباب، میلیونها روبات و میلیاردها انسان بیمصرف.
🔖 ۳۱۰۰ کلمه
⏰ زمان مطالعه: ۲۰ دقيقه
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
tarjomaan.com/neveshtar/9060/
🔗 @tarjomaan
🎯 هنر داستانگویی و آشنایی با ادبیات به پزشک کمک میکند تا برای تبیین بیماری استعارهای را برگزیند که بیشترین کمک را به بیمار میکند. پیش از این نیز فروید گفته بود نوع واژگانی که پزشک انتخاب میکند بر درک و رویارویی افراد با بیماری تأثیر دارد. با این اوصاف کار یک پزشک واقعاً چیست؟ جز اینکه داستان بیمار را تشخیص دهد و بگوید «رنج تو نامی دارد».
🔖 ۲۰۰۰ کلمه
⏰ زمان مطالعه: ۱۲ دقيقه
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
tarjomaan.com/neveshtar/9062/
🔗 @tarjomaan
🎯 فرض کنید در این اوضاع بیآبی و بیبرقی یکی از همکارانتان مدام بهتان تذکر دهد که با نور کمتری کار کنید و کمتر آب مصرف کنید. بعد از مدتی از طریقی متوجه میشوید که او در خانۀ خودش اصلاً به اتلاف انرژی اهمیت نمیدهد. طبیعتاً از رفتار مزوّرانۀ همکارتان آزردهخاطر میشوید. اما یک لحظه منطقی فکر کنید. توصیۀ این همکارِ دورو برای هدر ندادن انرژی که فینفسه توصیۀ بدی نیست پس چرا تا این حد نفرت شما را بر میانگیزد؟
🔖 ۸۳۰ كلمه
⏰ زمان مطالعه: ۵ دقيقه
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
tarjomaan.com/neveshtar/9068/
🔗 @tarjomaan
🎯 برای بسیاری از استادان دانشگاه، همایشهای دورهای در سراسر دنیا، هم فال است و هم تماشا. آنها در این همایشها از جدیدترین تحقیقات مطلع میشوند، همکاران خودشان در دیگر کشورها را میبینند، فرصتهای شغلی و علمی به دست میآورند و سیر و سیاحتی هم میکنند. اما همایشها برای دستۀ دیگری هم بسیار جذابند: مأموران امنیتی و سرویسهای رنگارنگ جاسوسی که تلاش میکنند دانشمندان تأثیرگذارِ سایر کشورها را به دام بیاندازند.
🎧 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بشنوید:
tarjomaan.com/sound/9074/
📌 نوشتار این مطلب را اینجا بخوانید:
tarjomaan.com/barresi_ketab/8741/
🔗 @tarjomaan
🎯 در نیمۀ دوم قرن بیستم، «بیگانگی» از مهمترین مفاهیم نظری برای توصیف وضع بشر بود. نویسندگان مختلفی با رویکردهای گوناگون دربارۀ آن نظریهپردازی کردند و انواع و اقسام آن را برمیشمردند. اما هر چه به قرن بیستویکم نزدیکتر میشویم، این مفهوم بیشتر به حاشیه رانده میشود. چرا چنین اتفاقی افتاد؟ آیا شرایطی که ما را «بیگانه» کرده بود از میان رفت؟ یا زبان جدیدی برای توصیف رنجهای بشری رایج شد؟
🔖 ۲۵۰۰ کلمه
⏰ زمان مطالعه: ۱۶ دقيقه
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
tarjomaan.com/neveshtar/9064/
🔗 @tarjomaan