🌺قرآن ترجمه المیزان🌺
سوره 2
سوره مبارکه البقرة
صفحه 46
وَمَا أَنْفَقْتُمْ مِنْ نَفَقَةٍ أَوْ نَذَرْتُمْ مِنْ نَذْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ يَعْلَمُهُ ۗ وَمَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنْصَارٍ (270)
و هر هزينه اى را خرج کنيد يا به هر نذرى ملتزم شويد خدا آن را مى داند. و براى ستمکاران هيچ ياورى نيست. (270)
إِنْ تُبْدُوا الصَّدَقَاتِ فَنِعِمَّا هِيَ ۖ وَإِنْ تُخْفُوهَا وَتُؤْتُوهَا الْفُقَرَاءَ فَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ ۚ وَيُكَفِّرُ عَنْكُمْ مِنْ سَيِّئَاتِكُمْ ۗ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ (271)
اگر صدقات را آشکارا بدهيد خوب کارى است و اگر آنها را مخفى کنيد و به نيازمندان بدهيد براى شما بهتر است و [خدا به پاداش آن ]بعضى از گناهانتان را از شما مى زدايد. و خدا به آنچه مى کنيد آگاه است. (271)
۞ لَيْسَ عَلَيْكَ هُدَاهُمْ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ ۗ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَلِأَنْفُسِكُمْ ۚ وَمَا تُنْفِقُونَ إِلَّا ابْتِغَاءَ وَجْهِ اللَّهِ ۚ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ (272)
هدايت آنان بر عهده تو نيست، ولى خدا هر که را بخواهد هدايت مى کند; و هرمالى را انفاق کنيد به سود خودتان خواهد بود، و جز در طلب رضاى خدا انفاق نکنيد; و هر مالى را انفاق کنيد به طور کامل به شما داده مى شود; و به شما ستم نخواهد شد. (272)
لِلْفُقَرَاءِ الَّذِينَ أُحْصِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ لَا يَسْتَطِيعُونَ ضَرْبًا فِي الْأَرْضِ يَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِيَاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُمْ بِسِيمَاهُمْ لَا يَسْأَلُونَ النَّاسَ إِلْحَافًا ۗ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ (273)
[صدقات ]براى نيازمندانى است که در راه خدا [از کسب ]باز مانده اند و نمى توانند [براى کار ]سفر کنند. بى خبرانِ [از حالشان ]آنان را بر اثر شدّت عفّت ورزى بى نياز مى پندارند. آنان را از سيمايشان مى شناسى. از مردم با اصرار سؤال نمى کنند. و هر مالى را انفاق کنيد خدا به آن داناست. (273)
الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ بِاللَّيْلِ وَالنَّهَارِ سِرًّا وَعَلَانِيَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ (274)
کسانى که اموالشان را شب و روز و پنهان و آشکار انفاق مى کنند اجرشان براى آنان نزد پروردگارشان خواهد بود، و نه ترسى بر آنان است و نه غمگين مى شوند. (274)
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
🌺نکته تفسیری صفحه ۴۶:🌺
چند نکتة دیگر دربارة انفاق:
صدقه آشکار و پنهان:
بدون شک انفاق و صدقه در یکی از این دو حالت اتفاق می افتد؛ یا آشکار است و دیگران از آن باخبر می شوند و یا پنهان است و فقط خدا از آن آگاه است. خداوند به ما می فرماید که انفاق در هر دو صورت خوب است. انفاق آشکار باعث تشویق دیگران به این کار خوب می شود و نیازمندان جامعه را از یاس و ناامیدی نجات می بخشد و روح امید و نشاط را در زندگی سخت و پررنج آنان میدمد. شخصی به نام ابوطفیل می گوید: «علی(ع)را دیدم که کودکان یتیم را صدا زد و با مهربانی عسل در دهانشان گذاشت. آنقدر این صحنه زیبا بود که یکی از همراهان امام گفت: ای کاش من هم یتیم بودم!»[1] در مقابل، صدقه پنهانی نیز بسیار با ارزش است. زیرا فقط خدا از آن باخبر است و انسان از وسوسة شیطان برای ریا و خودنمایی در امان می باشد و نیّتش کاملاً پاک و خالص خواهد ماند. همچنین صدقة پنهانی باعث می شود که آبروی افراد نیازمند، حفظ شود و آنان احساس شرمندگی و حقارت نکنند. در تاریخ نقل شده که در شبی شخص نیازمندی نزد حضرت علی(ع)آمد و از او کمک خواست. آن حضرت چراغ خانه را خاموش کرد و به او فرمود:«این کار را کردم تا شرمندگی را در چهره ات نبینم. نیازت را بگو»[2]. همچنین گفته اند که آن حضرت به کسی که نزد او آمده بود، فرمود که خواسته اش را روی خاک بنویسد تا حضرت صدای او را برای کمک خواستن نشنود و تا جایی که ممکن است آبروی او حفظ شود.[3] به همین خاطر اگرچه صدقة آشکار خوب و با ارزش است، ولی صدقة پنهانی از آن بهتر است و علاوه بر پاداش فراوان انفاق، باعث بخشیده شدن بخشی از گناهان انسان میشود. پیشوایان ما به هر دو صورت، انفاق می کردند و ما را تشویق فرموده اند. امیرمؤمنان علی(ع) چهار درهم داشت؛ درهمی را در شب، درهمی را در روز، درهمی را آشکار، درهمی را در نهان انفاق کرد و خداوند در ستایش او آیه 274 این سوره را نازل فرمود.[4] امام صادق(ع)فرموده است:«صدقة آشکار هفتاد نوع بلا را دور می کند و صدقة پنهان، آتش خشم خدا را خاموش می سازد».[5]
به چه کسی صدقه دهیم؟
از نظر قرآن، انفاق و صدقه به همة نیازمندان کار نیکو و ارزشمندی است؛ ولی این آیه به ما می گوید که افراد محتاج و فقیری که به خاطر شرم و حیا از دیگران درخواست کمک مالی نمی کنند، در اولویت قرار دارند. افراد آبرومندی که مردم بیخبر فکر می کنند آنان اشخاص ثروتمندی هستند و به قول معروف«با سیلی صورت خود را سرخ نگه می دارند». روشن است که کمک به این افراد، لازم تر است. زیرا نیازمندانی که آشکارا از مردم کمک می خواهند، بالاخره به خواسته خود می رسند؛ ولی افراد آبرومند و خاموش، رنج و سختی زندگی را تحمل می کنند و تن به گدایی نمی دهند. حضرت محمد(ص) فرموده اند: «خداوند بندة تهیدستی را که عائله مند و آبرودار است دوست مي دارد».[6] امامان نیز فرموده اند که این افراد برای گرفتن زکات واجب نیز در اولویت قرار دارند.[7]
[1] مناقب ابن شهر آشوب، ج2، ص75
[2] بحارالانوار،ج41، ص36
[3] امالی صدوق، ص273
[4] المیزان، ج2، ص401
[5] بحارالانوار، ج93، ص179
[6] مجموعه ورام، آداب و اخلاق در اسلام، ص26
[7] اقتباس از تهذیب الاحکام، ج4، ص57
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
AUD-20210413-WA0014.
6.99M
🌸صوت روز سی و دوم 👆
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
📒 نهج البلاغه، حکمت 6 :
«سینه خردمند، صندوق راز اوست و
خوشرویی، وسیله دوست یابی و
شکیبایی، گورستان پوشاننده عیب ها است».
بعضی هم گفته اند که حضرت فرموده است :
«پرسش کردن وسیله پوشاننده عیبها است و انسان از خود راضی دشمنان او فراوان هستند».
〰🔶〰〰🔸〰〰🔶〰〰🔸
🌹شرح #حکمت6 :
(قسمت اول)
بنابراین ۵ مطلب را در این حکمت باید بررسی کنیم:
1. رازداری 2.خوشرویی 3.صبر و شکیبایی
4.آداب پرسش کردن 5.ازخودراضیوخودپسندنبودن.
🔸1. رازداری:
درباره رازداری قبلاً در #حکمت2 به بهانه مطلبی که پیرامون حاکمیت زبان بر انسان و نتیجه اش که خفت و خواری است کامل بیان کردهایم .
🔸2. خوشرویی:
🔹2.1 تعریف خوشرویی:
در حکمت ۳۳۳ نهج البلاغه امیرالمومنین علی علیه السلام در توصیف مؤمن می فرمایند :
«شادی مومن در چهره او و اندوهش در دل پنهان است».
یعنی با مردم خوشرو و بشاش برخورد می کند اگرچه مومن به خاطر دوری از جایگاه اصلی او که در قیامت به او خواهد رسید قلبش پر از حزن است.
🔹 2.2 آثار خوشرویی:
در نهج البلاغه چند مورد برای آثار خوشرویی بیان شده است:
2.2.1 اقبال مردم: در حکمت ۵۰ میخوانیم:
«دلهای مردم گریزان است به کسی روی می آورند که خوشرویی کند»
2.2.2 دوست یابی: در حکمت ۶ میخوانیم :
«خوشرویی وسیله دوست یابی است»
🔸3. پرسش کردن:
🔻آداب پرسش کردن:
در نهج البلاغه بعضی آداب برای پرسش کردن و سوال کردن بیان شده است.
🔹3.1 سوال برای فهمیدن و دانستن است نه برای امتحان کردن و دست انداختن.
حضرت در حکمت ۳۲۰ در جواب کسی که سوال پیچیده ای را پرسید فرمودند:
«برای فهمیدن بپرس نه برای آزار دادن زیرا نادان آموزش گیرنده همانند دانا است و دانای بیانصاف مانند نادان بهانهجویی است».
یعنی شما که
چیزی را میدانید برای چه چیزی برای دست انداختن سوال میکنید.
🔹3.2 پرسش نکردن از چیزی که نیامده و اثری هم در دانش او ندارد.
در حکمت ۳۶۴ می فرمایند:
«از آنچه پدید نیامده است نپرسید زیرا آنچه پدید آمده برای سرگرمی تو کافی است».
🔻آداب پاسخ دادن:
پاسخ دادن هم آدابی دارد نمونه آن در نهج البلاغه بیان شده است.
🔹1. اقناع و قانع کردن پرسش کننده است.
حضرت در حکمت ۲۸۹ درباره یکی از دوستان قدیم خودشان می فرمایند:
«گاهی که لب به سخن می گشود بر دیگر سخنوران برتری داشت و تشنگی پرسشگران را فرو می نشاند».
🔹2. وقتی از انسان سوال کردند و جواب را بلد نبود از گفتن نمی دانم خجالت نکشد.
امیرالمومنین درحکمت ۸۲ میفرمایند: «اگر از کسی سوال کردند و نمیدانست شرم نکند و بگوید نمی دانم و کسی که شرم نکند در آنچه نمی داند، بیاموزد».
یعنی اگر هم چیزی را بلد نیست خجالت نکشد برود بیاموزد اما اگر کسی چیزی را نمی داند ولی از گفتن نمیدانم هم پرهیز کرد حضرت در حکمت ۸۵ می فرمایند : «کسی که از گفتن نمی دانم رویگردان است به هلاکت و نابودی می رسد»
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
🔳◾️▪️◾️🔳◾️▪️
◾️
▪️
#انسی_با_حضرت_قرآن
#آیات_منتخب_جزء ۲۲
بسم الله الرحمن الرحیم
⚜یا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْرًا كَثِيرًا*
وَسَبِّحُوهُ بُكْرَةً وَأَصِيلًا*
اى كسانى كه ايمان آوردهايد، خدا را ياد كنيد، يادى بسيار.*و صبح و شام او را به پاكى بستاييد
📗سوره مبارکه احزاب، آیات ۴١ و ۴٢
➖ امام صادق (علیه السلام) فرمودند:
📗 ذکر کثیر تَسبیحُ فاطمة الزهراء
ذکر تسبیح تسبیحات حضرت زهرا (سلام الله علیها) می باشد.
📓وسائل الشیعه، ج۶، ص۴۴١
🔳
◾️
▪️🔳◾️▪️🔳◾️▪️
🔳◾️▪️◾️🔳◾️▪️
◾️
▪️
#انسی_با_حضرت_قرآن
#آیات_منتخب_جزء ۲۲
بسم الله الرحمن الرحیم
✨إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَیْنَ أَن یَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنسَانُ إِنَّهُ کَانَ ظَلُومًا جَهُولًا
✨ما امانت (الهی و بار تکلیف) را بر آسمانها و زمین و کوهها عرضه کردیم؛ پس، از برداشتن آن سر باز زدند و از آن هراسناک شدند، و(لی) انسان آن را برداشت. راستی او ستمگری نادان بود*
📗سوره مبارکه احزاب آیه ٧۲
⚜ امام صادق (علیه السلام) در تفسیر آیه فرمودند: منظور از آن امانت، ولایت امیر المؤمنین (علیه السلام) است.
📗کافی، ج، ص ۳۴۰، ح ۲.
⚜ حسین بن خالد روایت میکند که گفت: از امام رضا (علیه السلام) تفسیر آیه «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَیْنَ أَن یَحْمِلْنَهَا» را پرسیدم و حضرت پاسخ دادند: منظور از امانت، ولایت میباشد و هر کسی به ناحق مدّعی آن شود، کافر شده است.
📗معانی الاخبار، ج ۱۱۰، ح ۳.
⚜ جابر، از امام باقر (علیه السلام) روایت میکند که پیرامون تفسیر آیه «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَیْنَ أَن یَحْمِلْنَهَا» فرمودند: منظور از آن امانت، ولایت است که آسمان ها، زمین و کوهها از این که آن را به دوش بکشند، امتناع ورزیدند «وَحَمَلَهَا الْإِنسَانُ» و منظور از انسان که آن امانت را به دوش کشید، ابو فلان است.
📗بصائرالدرجات، ص ۸۷، باب ۱۰، ح ۳.
🔳
◾️
▪️🔳◾️▪️🔳◾️▪️
🔳◾️▪️◾️🔳◾️▪️
◾️
▪️
#انسی_با_حضرت_قرآن
#آیات_منتخب_جزء ۲۲
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
✨إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُهِينًا
✨قطعاً آنان که خدا و پیامبرش را می آزارند، خدا در دنیا و آخرت لعنتشان می کند، و برای آنان عذابی خوارکننده آماده کرده است.
📗سوره مبارکه احزاب، آیه شریفه ۵۷
🔰پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) هرکه یک موی مرا بیازارد مرا آزرده و هرکه مرا بیازارد، خدا را آزرده و هرکه خدا را بیازارد، اهل آسمانها و زمین او را لعنت می کنند و این آیه را تلاوت کردند:
👈إِنَّ الَّذِینَ یُؤْذُونَ اللهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللهُ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهِیناً.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۲۶۶؛ بحار الأنوار، ج۲۷، ص۲۰۶؛ الأمالی الطوسی، ص۴۵۱؛ بحار الأنوار، ج۹۳، ص۲۱۹
🔰از امام هادی (علیه السلام) روایت است؛ اخبار با حقیقتی هم از قول رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم ) رسیده، و مردمی ثقه و معروف آنها را نقل کردهاند، اقتداء به این اخبار بر هر مؤمن و مؤمنهای فرض و واجب است، و از آنها جز اهل عناد رویگردان نمیشوند و این به خاطر آن است که گفتههای آل رسول با گفتهی خدا پیوستهاند.
مثل کلام خدا در قرآنش که فرمودند:
👈إِنَّ الَّذینَ یُؤْذُونَ اللهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللهُ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهینا و نظیر این آیه سخن رسول خدا (است که میفرمایند: «هرکه علی (علیه السلام) را بیازارد مرا آزرده، و هرکه مرا بیازارد خدا را آزرده، و در معرض این است که از او انتقام کشیده شود».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۲۶۸؛ تحف العقول، ص۴۵۸
🔳
◾️
▪️🔳◾️▪️🔳◾️▪️
🔳◾️▪️◾️🔳◾️▪️
◾️
▪️
#انسی_با_حضرت_قرآن
#آیات_منتخب_جزء ۲۲
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
✨إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُهِينًا
✨قطعاً آنان که خدا و پیامبرش را می آزارند، خدا در دنیا و آخرت لعنتشان می کند، و برای آنان عذابی خوارکننده آماده کرده است.
📗سوره مبارکه احزاب، آیه شریفه ۵۷
🔰پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) هرکه یک موی مرا بیازارد مرا آزرده و هرکه مرا بیازارد، خدا را آزرده و هرکه خدا را بیازارد، اهل آسمانها و زمین او را لعنت می کنند و این آیه را تلاوت کردند:
👈إِنَّ الَّذِینَ یُؤْذُونَ اللهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللهُ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهِیناً.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۲۶۶؛ بحار الأنوار، ج۲۷، ص۲۰۶؛ الأمالی الطوسی، ص۴۵۱؛ بحار الأنوار، ج۹۳، ص۲۱۹
🔰از امام هادی (علیه السلام) روایت است؛ اخبار با حقیقتی هم از قول رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم ) رسیده، و مردمی ثقه و معروف آنها را نقل کردهاند، اقتداء به این اخبار بر هر مؤمن و مؤمنهای فرض و واجب است، و از آنها جز اهل عناد رویگردان نمیشوند و این به خاطر آن است که گفتههای آل رسول با گفتهی خدا پیوستهاند.
مثل کلام خدا در قرآنش که فرمودند:
👈إِنَّ الَّذینَ یُؤْذُونَ اللهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللهُ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهینا و نظیر این آیه سخن رسول خدا (است که میفرمایند: «هرکه علی (علیه السلام) را بیازارد مرا آزرده، و هرکه مرا بیازارد خدا را آزرده، و در معرض این است که از او انتقام کشیده شود».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۲۶۸؛ تحف العقول، ص۴۵۸
🔳
◾️
▪️🔳◾️▪️🔳◾️▪️
☝️استاد فاطمی نیا فر مودند امشب که شب قدراست : سوره واقعه یک مر تبه ، سوره توحید یک مرتبه و ٧ مرتبه ذکر یاالله بگویید
سری دراین اعمال است که نمیتوانم براتون بازکنم هرچه نیاز داریدامشب ازخدا بخواهید
4_575431248642572460.mp3
11.98M
#مناجات_امیر_المومنین_در_مسجد_کوفه⬆️
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
4_887331829512667182.mp3
2.01M
زیـارت امـام حسیـــن علیهالسلام
در شبهــای قــدر
التمـاس دعــای فــرج
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
تلاوت روزانه یک صفحه قرآن +تحدیر.ترتیل فایل صوتی ۳۰ جزء قرآن:
اعمال مخصوص شب بیست و سوم ماه رمضان
این شب از دو شب قدر گذشته أفضل است، و از احادیث بسیار استفاده میشود، که شب قدر همین شب است، این شب شب جهنى است یعنى شبى است که دعاها در آن اجابت میشود، در این شب تمام کارها بر پایه حکمت الهى مقدّر شود و براى این شب غیر از اعمالى که با دو شب قدر گذشته مشترک است چند عمل دیگر است:
* اول: خواندن سوره «عنکبوت» و «روم» که امام صادق علیهالسّلام سوگند یاد کردند که خواننده این دو سوره در این شب از اهل بهشت خواهد بود.
* دوم: خواندن سوره «حم دخان»
* سوم: هزار مرتبه خواندن سوره «قدر»
* چهارم: بخواند دعای سلامتی امام زمان (عج)
اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ و عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ، و فی کُلّ ساعَة وَلیّا و حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً و تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً؛ و همچنین میخوانی:
یا مُدَبّرَ الاُموُرِ، یا باعِثَ مَن فی القُبُور، یا مُجرِی البُحُور، یا مُلَیَّن الحَدیدِ لِداوُد، صَل عَلی مُحَّمد وَافعَل بی کَذا وَ کَذا
اى تدبیرگر امور، اى برانگیزنده مردههاى در گور، اى روان کننده دریاها، اى نرمکننده آهن براى داود، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و با من چنین و چنان کن؛ و به جاى «کذا و کذا» حاجات خود را بخواهد:
و دستهای خود را در وقت خواندن «یا مدبّر الامور» تا آخر به سوى آسمان بردار. این دعا را در حال رکوع و سجود و ایستاده و نشسته بخوان، آن را تکرار کن و در شب آخر ماه رمضان هم بخوان.
* پنجم: بخواند:
اللَّهُمَّ امْدُدْ لِی فِی عُمُرِی وَ أَوْسِعْ لِی فِی رِزْقِی وَ أَصِحَّ لِی جِسْمِی وَ بَلِّغْنِی أَمَلِی وَ إِنْ کُنْتُ مِنَ الْأَشْقِیَاءِ فَامْحُنِی مِنَ الْأَشْقِیَاءِ وَ اکْتُبْنِی مِنَ السُّعَدَاءِ فَإِنَّکَ قُلْتَ فِی کِتَابِکَ الْمُنْزَلِ عَلَى نَبِیِّکَ الْمُرْسَلِ صَلَوَاتُکَ عَلَیْهِ وَ آلِهِ یَمْحُو اللَّهُ مَا یَشَاءُ وَ یُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أُمُّ الْکِتَابِ
خدایا عمرم را طولانى گردان، و روزیام را وسعت بخش، و بدنم را تندرست بدار، و به آرزویم برسان، و و اگر در زمره بدفرجامان، هستم، مرا از آن گروه محو کن، و در گروه سعادتمندان ثبت فرما، که تو در کتاب فرو فرستاده به پیامبر مرسلت (درود تو بر او و خاندانش) فرمودى: خدا محو میکند آنچه را بخواهد و ثبت میکند آنچه را اراده کند و کتاب جامع نزد اوست.
* ششم: بخواند:
اللَّهُمَّ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ فِیمَا تُقَدِّرُ مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ وَ فِیمَا تَفْرُقُ مِنَ الْأَمْرِ الْحَکِیمِ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ مِنَ الْقَضَاءِ الَّذِی لا یُرَدُّ وَ لا یُبَدَّلُ أَنْ تَکْتُبَنِی مِنْ حُجَّاجِ بَیْتِکَ الْحَرَامِ فِی عَامِی هَذَا الْمَبْرُورِ حَجُّهُمْ الْمَشْکُورِ سَعْیُهُمْ الْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمْ الْمُکَفَّرِ عَنْهُمْ سَیِّئَاتُهُمْ وَ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ أَنْ تُطِیلَ عُمْرِی وَ تُوَسِّعَ لِی فِی رِزْقِی
خدایا قرار ده در آنچه حکم میکنى، و مقدّر میکنی، از فرمان حتمى، در آنچه از کار حکیمانه جدا میسازى در شب قدر، از حکمى که بازگشت نپذیرد، و تغییر نیابد، اینکه مرا در این سال از حاجیان خانه محترمت بنویسى، حاجیانى که حجّشان پذیرفته، و سعیشان قبول افتاده، و گناهانشان آمرزیده گشته، و بدی هایشان محو شده است، و قرار ده در آنچه فرمان میدهى و مقدّر مىکنی که عمرم را طولانى گردانى، و در روزى ام وسعت بخشى.
* هفتم: دعایى را که در کتاب «اقبال» آمده است بخواند:
یَا بَاطِناً فِی ظُهُورِهِ وَ یَا ظَاهِراً فِی بُطُونِهِ وَ یَا بَاطِناً لَیْسَ یَخْفَى وَ یَا ظَاهِراً لَیْسَ یُرَى یَا مَوْصُوفا لا یَبْلُغُ بِکَیْنُونَتِهِ مَوْصُوفٌ وَ لا حَدٌّ مَحْدُودٌ وَ یَا غَائِبا [غَائِبُ]غَیْرَ مَفْقُودٍ وَ یَا شَاهِدا [شَاهِدُ]غَیْرَ مَشْهُودٍ یُطْلَبُ فَیُصَابُ وَ لا یَخْلُو [لَمْ یَخْلُ]مِنْهُ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ وَ مَا بَیْنَهُمَا طُرْفَةَ [طَرْفَةَ]عَیْنٍ لا یُدْرَکُ بِکَیْفٍ [بِکَیْفَ]وَ لا یُؤَیَّنُ بِأَیْنٍ [بِأَیْنَ]وَ لا بِحَیْثٍ [بِحَیْثُ]أَنْتَ نُورُ النُّورِ وَ رَبُّ الْأَرْبَابِ أَحَطْتَ بِجَمِیعِ الْأُمُورِ سُبْحَانَ مَنْ لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْ ءٌ وَ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ سُبْحَانَ مَنْ هُوَ هَکَذَا وَ لا هَکَذَا غَیْرُهُ
اى پنهان در حال آشکار بودنش، و اى آشکار در حال پنهان بودنش و اى پنهانى که مخفى نمى شود، اى آشکارى که دیده نمیشود، اى به وصف آمدهاى که هیچ ممکنى به حقیقتش نمىرسد و هیچ حدّ بستهاى به او احاطه پیدا نمىکند، و اى غایب گم نشده، اى حاضرى که مشهود نیست، تا آنکه جستجو شود و او را بیابند، آسمانها و زمین و آنچه بین آنهاست، به اندازه چشم برهم زدن از
او خالى نیست، به کیفیتى معیّن دانسته و محدود به مکان و جهت نم
ىشود، تویى روشنایى نور، پروردگار پرورندگان، به همه امور احاطه کردهاى، منزّه است آن که چیزى همانندش نیست، و او شنوا و بیناست، منزّه است آن که داراى این صفات است و براى غیر او چنین صفاتى نیست
سپس آنچه را میخواهى از خدا طلب کن.
* هشتم: غیر از غسل اوّل شب، غسلى هم در آخر شب انجام دهد.
بدان که برای غسل و شب زنده دارى این شب و زیارت امام حسین علیهالسّلام، و صد رکعت نماز، فضیلت بسیار نقل شده است، و انجام این اعمال مورد تأکید است.
شیخ طوسى در کتاب «تهذیب» از ابوبصیر از امام صادق علیهالسّلام روایت کرده که آن حضرت فرمود: در شبى که امید مىرود شب قدر باشد، صد رکعت نماز بخوان، در هر رکعت پس از سوره «حمد» ۱۰ مرتبه سوره «توحید» را قرائت کن، گفتم: فدایت شوم، اگر ایستاده قدرت نداشته باشم چه؟ فرمود نشسته بخوان، گفتم اگر نتوانم، فرمود: به همان حالى که در بسترت به پشت خوابیدهاى این نماز را بخوان.
از کتاب «دعائم الاسلام» روایت شده که رسول خدا صلى اللّه علیه و آله در دهه آخر ماه رمضان بستر خود را جمع میکرد، براى عبادت کمر همّت را محکم میبست، و در شب بیست و سوم اهل خود را بیدار میکرد، و آنهایى را که خواب در ربوده بود، به رویشان آب میپاشید، و حضرت فاطمه علیهاالسلام در این شب اجازه نمیداد احدى از اهلش بخوابد، و خواب آنها را به کمى طعام علاج میفرمود، و آنها را با خواباندن در روز براى بیدارى و احیاى شب آماده میکرد، و میفرمود: محروم کسى است که از خیر این شب محروم بماند.
روایت شده که امام صادق علیه السّلام به بیمارى سختى دچار شده بود، وقتى شب بیست و سوم ماه رمضان رسید، به خدمتکارانش دستور داد او را به مسجد بردند، و تا صبح در مسجد بود. علاّمه مجلسى (ره) فرموده است هرقدر که خواندن قرآن ممکن باشد، در این شب خوانده شود، و دعاهاى صحیفه کامله (سجادیه)، به ویژه دعاى مکارم الأخلاق، و دعاى توبه قرائت شود و روزهاى این شبها را نیز باید حرمت نهاد، و به عبادت و تلاوت قرآن به سر آورد، زیرا در احادیث معتبر آمده که روز قدر در فضیلت همانند شب قدر است.
* نهم: بخواند این دعا را:
یَا رَبَّ لَیْلَةِ الْقَدْرِ وَ جَاعِلَهَا خَیْراً مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ وَ رَبَّ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ وَ الْجِبَالِ وَ الْبِحَارِ وَ الظُّلَمِ وَ الْأَنْوَارِ وَ الْأَرْضِ وَ السَّمَاءِ یَا بَارِئُ یَا مُصَوِّرُ یَا حَنَّانُ یَا مَنَّانُ یَا اللَّهُ یَا رَحْمَانُ یَا اللَّهُ یَا قَیُّومُ یَا اللَّهُ یَا بَدِیعُ یَا اللَّهُ یَا اللَّهُ یَا اللَّهُ لَکَ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى وَ الْأَمْثَالُ الْعُلْیَا وَ الْکِبْرِیَاءُ وَ الْآلاءُ أَسْأَلُکَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَجْعَلَ اسْمِی فِی هَذِهِ اللَّیْلَةِ فِی السُّعَدَاءِ وَ رُوحِی مَعَ الشُّهَدَاءِ وَ إِحْسَانِی فِی عِلِّیِّینَ وَ إِسَاءَتِی مَغْفُورَةً وَ أَنْ تَهَبَ لِی یَقِیناً تُبَاشِرُ بِهِ قَلْبِی وَ إِیمَاناً یُذْهِبُ الشَّکَّ عَنِّی وَ تُرْضِیَنِی بِمَا قَسَمْتَ لِی وَ آتِنَا فِی الدُّنْیَا حَسَنَةً وَ فِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنَا عَذَابَ النَّارِ الْحَرِیقِ وَ ارْزُقْنِی فِیهَا ذِکْرَکَ وَ شُکْرَکَ وَ الرَّغْبَةَ إِلَیْکَ وَ الْإِنَابَةَ وَ التَّوْبَةَ وَ التَّوْفِیقَ لِمَا وَفَّقْتَ لَهُ مُحَمَّدا وَ آلَ مُحَمَّدٍ عَلَیْهِمُ السَّلامُ.
اى پروردگار شب قدر، و قراردهنده آن بهتر از هزار ماه، و پروردگار شب و روز، و کوهها و دریاها، و تاریکیها و روشناییها، و زمین و آسمان، اى پدیدآورنده، اى صورت بخش،ای عطا کننده، اى نعمت ده، اى خدا، اى بخشنده، اى خدا، اى به خود پاینده، اى خدا، اى نو آفرین، اى خدا، اى خدا، اى خدا، نامهاى نیکوتر، و نمونههاى والاتر، و بزرگ منشى و نعمتها از آن توست، از تو درخواست میکنم که بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستى، و قرار دهى در این شب نامم را در زمره سعادتمندان، و روحم را با شهیدان، و نیکوکاری ام را در بلندمرتبهترین درجه بهشت، و گناهم را آمرزیده، و ببخشى بر من یقینى که دلم با آن همراه باشد، و ایمانى که شک را از من زدوده کند، و خشنودى به آنچه نصیبم کردهاى، و ما را در دنیا و آخرت پاداش نیکو عنایت فرما، و از عذاب آتش سوزان حفظ کن، و در این شب ذکر و شکر خویش و رغبت به سوى خود، و بازگشت و توبه روزی ام فرما، و به آنچه محمّد و و خاندان محمّد (درود خدا بر آنان باد) را به آن موفق کردى توفیقم ده.
✨▪️✨◾️✨
▪️✨▪️
#لیلة_القدر
#احادیث
🔲فضْلُ إِيمَانِ الْمُؤْمِنِ بِجُمْلَةِ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ وَ بِتَفْسِيرِهَا
📜امام باقر (علیه السلام) فرمودند:
▪️ فَضْلُ إِيمَانِ الْمُؤْمِنِ بِجُمْلَةِ إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ وَ بِتَفْسِيرِهَا عَلَى مَنْ لَيْسَ مِثْلَهُ فِي الْإِيمَانِ بِهَا كَفَضْلِ الْإِنْسَانِ عَلَى الْبَهَائِمِ وَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَيَدْفَعُ بِالْمُؤْمِنِينَ بِهَا عَنِ الْجَاحِدِينَ لَهَا فِي الدُّنْيَا لِكَمَالِ عَذَابِ الْآخِرَةِ لِمَنْ عَلِمَ أَنَّهُ لَا يَتُوبُ مِنْهُمْ مَا يَدْفَعُ بِالْمُجَاهِدِينَ عَنِ الْقَاعِدِينَ وَ لَا أَعْلَمُ أَنَّ فِي هَذَا الزَّمَانِ جِهَاداً إِلَّا الْحَجَّ وَ الْعُمْرَةَ وَ الْجِوَارَ.
📜برترى مؤمنى كه «إِنَّا أَنْزَلْناهُ» را با تفسيرش باور كند، بر كسى كه در ايمانش به آن سوره چون او نيست، مانند برترى انسان است بر چهار پايان و خداى عز و جل به وسيله مؤمنان به آن سوره از منكرين آن در دنيا برمي دارد آنچه را (يعنى تسلط كفار را بر مسلمين) كه به وسيله جهادكنندگان از خانه نشستگان بر مي دارد تا عذاب آنهایى كه خدا مي داند از انكار خود توبه نمي كنند در آخرت كامل باشد و من در اين زمان جهادى جز حج و عمره و همسايگى خوب سراغ ندارم.
📗الکافي (ط - الإسلامیة)، ج ۱، ص ۲۵۰
ا ▪️✨▪️
ا✨▪️✨◾️✨
4_887331829512667182.mp3
2.01M
زیـارت امـام حسیـــن علیهالسلام
در شبهــای قــدر
التمـاس دعــای فــرج
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
4_575431248642572460.mp3
11.98M
#مناجات_امیر_المومنین_در_مسجد_کوفه⬆️
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛