eitaa logo
اندیشکده تثبیت| حسینی
780 دنبال‌کننده
223 عکس
11 ویدیو
13 فایل
سید امیر حسینی؛ دکترای اقتصاد و متخصص طرح‌ریزی استراتژیک ارتباط با ما: @hosseini1444
مشاهده در ایتا
دانلود
علوم مُرده و حرمت اکل میته 🔹طبق آمار رسمی حکومت که پارسال منتشر شد، از ۷۵هزار مسجد موجود در کشور، دو سوم آن‌ها یعنی ۵۰هزار مسجد کاملاً تعطیل‌اند. و بقیه مساجد هم در حد یکی دو ساعت فقط برای نماز واجب باز می‌شوند و آن‌ها هم عملاً تعطیل‌اند چون هیچ نقش موثری در حیات اجتماعی سیاسی فرهنگی اقتصادی جامعه ندارند. 🔹سطح دینداری مردم در حال کاهش است، درصد افراد نمازخوان کم شده، درصد مشروب‌خواری افزایش یافته، برهنگی‌ها و بی‌حجابی‌ها گسترش یافته، و بی‌اعتقادی‌ها و الحاد در میان جوانان بیشتر شده است. این امر ناشی از علل مختلفی است که علت اصلی آن، علوم انسانی مسموم دانشگاهها و ترویج بی‌رویه مدرک‌گرایی است. 🔹 ترویج بی‌رویه دانشگاه رفتن زنان (که آمار آن در ایران بیش از همه کشورهاست) موجب هلاکت زنان و هلاکت نسل بعد شده و باید با این رویه مقابله شود. اقتصاد، روانشناسی، جامعه‌شناسی، فلسفه، ارتباطات، مدیریت، حتی علوم فنی و علوم پایه، همگی در مُردگی قلوب و اذهان جوانان متهم‌اند و برای احیای جامعه باید مبانی علوم را متحول کرد. 🔹البته این بحث به معنی ناامیدی نیست. قرآن و اسلام که هیچگاه شکست نمی‌خورند. انقلابی‌نماهای لیبرال‌خوانده شکست خوردند و مایه عبرت موحدین شدند. جوانان موحد باید علوم و مفاقیه قرآنی را که کاملاً مهجور و متروک و وارونه شده‌اند احیا کنند. لازمه این احیاگری، عدم استفاده از علوم انسانی مسموم دانشگاههاست. این علوم انسانی مرده‌اند و توان احیای جامعه را ندارند. استفاده از علوم مرده همانند خوردن گوشت مردار، حرام است و قلب را می‌میراند. متأسفانه مسئولین جامعه بسیاری از جوانان را دچار مرده‌خواری و مسمومیت کرده‌اند و راه نجات در بازگشت به قرآن است. 🔹علوم و مفاقیه قرآن همان باران رحمتی هستند که بر زمین مرده قلب‌های ما و جامعه ما خواهند بارید و آن را زنده خواهند کرد. این باران رحمت در دوران ظهور به اوج خودش خواهد رسید و از هم‌اکنون باید نسیم رحمت و نفحاتی را که موجب بارش این ابرها می‌شود دریافت. رسالت اندیشکده تثبیت نیز رهنمون کردن این نفحات برای بارش علوم احیاگر قرآنی بر قلب‌ها و ذهن‌های مرده ماست. با ما همراه باشید. ✍️ اندیشکده تثبیت| سید امیر حسینی @tasbit1444
📝علوم مُرده و حرمت اکل میته علوم انسانی مسموم دانشگاهها مُرده‌اند و توان احیای جامعه را ندارند. استفاده از علوم مرده همانند خوردن گوشت مردار، حرام است و قلب را می‌میراند. ✍️ اندیشکده تثبیت| سید امیر حسینی @tasbit1444
آتش‌بس فریب 🔹اگرچه عنایت خداوند همراه با رزمندگان لبنان بود و اگرچه اسرائیل ضعف‌های زیادی در سیستم نظامی خود دارد و اگرچه حزب‌الله بسیار قوی است، اما این آتش‌بس، روی دیگری هم دارد. 🔹قطعنامه آتش‌بس لبنان و اسرائیل یک جام زهر بود و نه تنها جام زهر بود بلکه یک فریب بزرگ توسط اسرائیل و آمریکا بود تا تمرکزشان را از لبنان به سمت ایران تغییر دهند. و این ناشی از پالس ضعفی است که به‌تبع عدم انتقام از اسرائیل توسط ایران، به جبهه غرب صادر شد. 🔹 اسرائیل میخواهد آماده اغتشاش در سوریه، عراق و مخصوصاً ایران باشد. فرمانده تروریست‌های سوری بخاطر عقب‌نشینی‌های ما و کمک‌های صهیونیسم گستاخ شده و مرزهای وقاحت را جابجا کرده و با پررویی تمام، به ناموس ایرانی طمع کرده است. این ناشی از عقب‌نشینی‌ است، ناشی از عدم انتقام است، ناشی از کوتاه آمدن در مقابل فتنه ززآ است، ناشی از عدم مقابله با نفوذی‌های داخلی است. 🔹 اگرچه اسرائیل و آمریکا به دنبال اغتشاش در ایران هستند (مخصوصاً بعد از رحلت یا ترور امام خامنه‌ای)، اما ترجیح آن‌ها این است که سریعاً یک حکومت استبدادی برقرار شود چون هرج‌ومرج به ضرر آن‌هاست و منافع آن‌ها را به خطر می‌اندازد. می‌خواهند حکومتی سکولار مثل عرب‌های منطقه بر ایران حاکم شود و حتی برای اینکه سپاه و بسیج را هم به صورت نرم و نامحسوس، داخل آن حکومت حل و هضم کنند، در اندیشکده‌هایشان برنامه‌های مفصل ریخته‌اند. اگرچه این‌ها خیالی خام بیش نیست و به هیچ‌یک از توهماتشان نمی‌رسند اما فریب آتش‌بس را هم نباید بخوریم! ✍️ اندیشکده تثبیت| سید امیر حسینی @tasbit1444
آیت زعفران و دو قاعده قرآنی در این نوشتار، با تحلیل آیت زعفران و موش، به دو قاعده قرآنی «احتراق» و «دار بَوار» در حیات سیاسی اجتماعی جامعه اشاره کردم. تا انتها با ما همراه باشید. 🔹خداوند در پاییز، خراسان جنوبی را با دو رنگ، نقاشی می‌کند: قرمز و بنفش. قرمز، رنگ باغ‌های زرشک است و بنفش، رنگ مزارع گل‌های زعفران. زعفران طلای سرخ نام دارد و بیش از نود درصد زعفران و زرشک دنیا در خراسان تولید می‌شود. اما زعفران هم مثل هر گیاهی آفتی دارد و آن، موش است. 🔹پیاز زعفران شیرین است و موش‌ها به‌دنبال این پیازها، زیر زمین را با تونل‌های متعدد و پیچیده‌ای حفر می‌کنند و سریعاً زعفران‌ها را نابود می‌کنند. غلبه بر موش‌ها بسیار سخت است. راهکار مقابله با این موش‌ها چیست؟ انداختن آتش و دود داخل تونل‌های موش‌ها؛ و البته تحمل بوی گند احتراق موش‌ها. 🔹موش در سینما و فرهنگ، نماد و آیت نفوذ و نفاق است. اساساً کلمه نفاق از واژه نفق گرفته شده که به معنی تونل‌های زیرزمینی است. زعفران، در این تحلیل ما، حکومت دینی است که علیرغم همه مشکلات، بعنوان طلای سرخ در بین حکومت‌های موجود می‌درخشد. نفوذ و نفاق علیه جمهوری اسلامی بسیار طبیعی است اما کوتاهی مسئولین درقبال این موش‌ها امری نابخشودنی است. نفوذ سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و علمی، بسیار خطرناکند و مقابله با آن‌ها نیز بسیار سخت است. نفوذ یهودی‌ها، بهاییان، سلطنت‌طلبان و... در علم، فرهنگ، اقتصاد و سیاست، بسیار زیاد است و عدم مقابله با آن‌ها جامعه را به مرز نابودی می‌کشاند. 🔹 قاعده «احتراق»، در قرآن نیز به کار رفته است و آن در مورد نفوذ اجنّه است. وَأَنَّا لَمَسْنَا السَّمَاءَ فَوَجَدْنَاهَا مُلِئَتْ حَرَسًا شَدِيدًا وَشُهُبًا وَأَنَّا كُنَّا نَقْعُدُ مِنْهَا مَقَاعِدَ لِلسَّمْعِ فَمَن يَسْتَمِعِ الْآنَ يَجِدْ لَهُ شِهَابًا رَّصَدًا(۸و۹ جن). شیاطین می‌خواهند ازطریق استراق سمع به علوم وحیانی نفوذ کنند اما خداوند از طریق شهاب آن‌ها را رجم و احتراق می‌کند. احتراق و نابودی نفوذی‌ها لازمه احتراس و نگهبانی از دین خداست. 🔹اما اگر موش‌ها را نابود نکنیم، چه خطری ما را تهدید می‌کند؟ قاعده «دار بوار»، مبیّن این نکته است که اگر مقابله جدی با نفوذ صورت نگیرد، حکومت دینی نابود می‌شود و وارد عصر بی‌حاصلی و بی‌ثمری می‌گردد. الَّذِينَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللَّهِ كُفْرًا وَأَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دَارَ الْبَوَارِ(۲۸ ابراهیم). در طول تاریخ هرگاه قومی نعمت ولایت را به کفر تبدیل کردند، دچار قاعده «دار بوار» شدند یعنی به ذلت و خواری و بی‌ثمری و بی‌خاصیتی افتادند. مثال آن در قوم بنی‌اسرائیل و درباره مسلمین صدر اسلام قابل پیگیری است. 🔹 توضیح مفصل‌تر این قواعد قرآنی باید در فرصت مناسب‌تر انجام شود اما اجمالا چند نکته: اولاً رسالت این کانال تبیین قواعد علمی قرآن است که هرکدام به اندازه چند واحد درسی مطلب دارد و قواعد قرآنی در حیات اجتماعی سیاسی ما بسی بهتر و کارآمدتر از قواعد علوم سیاسی مدرن است. ثانیاً جامعه ما در خطر قاعده «دار بوار» قرار دارد و انذار و هشدار نسبت به این پرتگاه وظیفه ماست. ثالثا تبیین قاعده «احتراق»، راهگشای مشکلات ما در مسأله نفوذ است ان‌شاءالله. ✍️ اندیشکده تثبیت| سید امیر حسینی @tasbit1444
باب معرفت توحیدی 🔹 از نگاه قرآن، بنیان اصلی همه مشکلات در همه زمینه‌ها شرک است. با همین نگرش، امام خمینی و امام خامنه‌ای، بارها هدف از انقلاب اسلامی را تحقق توحید در همه اجزای زندگی دانسته‌اند. 🔹مباحث معرفت توحیدی نباید در پستوها و بین افراد خاص بماند بلکه باید به همه معرفی شود و هرکس طبق درجه معرفتش از آن بهره‌برداری خواهد کرد. همه افراد قابلیت رسیدن به معرفت توحیدی را دارند و اساساً برای همین به دنیا آمده‌ایم و این امر هیچ ربطی به جنسیت و شغل و سواد و مدرک و مقام ندارد. 🔹 در آخرالزمان همان‌طور که در عالم خلق، سرعت رشد تکنولوژی و هوش مصنوعی بسیار بالاست، در عالم جعل نیز سرعت رشد معرفت توحیدی می‌تواند بالا باشد. اما پیگیری و ممارست می‌طلبد. و اگرچه راه معرفت توحیدی، عملی است و تئوریک نیست اما مباحث نظری زمینه‌ساز تحقق عملی هستند. 🔹 نخ تسبیح و خط تعلیق مباحث این کانال، معرفت توحیدی و سرریز آن به مباحث اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، ورزشی، شهرسازی، مدیریت و... است. حوزه تخصصی ما قرآن است و می‌خواهیم معرفت قرآنی را در علوم مختلف تسرّی دهیم. 🔹مباحث کانال، نظریات علمی قرآن است و در همین چندماهه در کانال، حداقل ۵۰ تئوری اصیل و عمیق قرآنی برای حیات اجتماعی سیاسی اقتصادی بیان شد که در هیچ کتاب دانشگاهی یافت نمی‌شود و می‌توان حول این معارف، مقاله‌ها و پایان‌نامه‌ها نوشت. 🔹 باتوجه به اینکه معرفت توحیدی از دو بخش «لا اله» و «الا الله» تشکیل شده، این کانال نیز هم بخش سلبی را پیگیری می‌کند و هم بخش ایجابی را. لذا طبق رسالت قرآنی، هم مأمور به انذار هستیم و هم مأمور به تبشیر. 🔹همانطور که امام خامنه‌ای امر فرمودند و همانطور که دشمن طرح‌های بلندمدت می‌ریزد، افق نگاه ما بلندمدت است و روی تربیت نسل آینده و حداقل تا افق ۱۴۴۴ و ۱۵۰۰ کار می‌کنیم. اگرچه این به معنای غفلت از زمان حال نیست بلکه ضمن تحلیل مسائل موجود، نگاه بلندمدت هم وجود دارد. تبیین راه معرفت توحیدی راهی است که صبر و حوصله می‌خواهد لذا با حوصله مباحث را دنبال کنید. 🔹در کار علمی و تبلیغی توحید ناامیدی معنا ندارد. کاملاً امیدوار هستیم زیرا در محضر قرآنیم و قرآن دریایی است بیکران که همه علوم و معارف در آن یافت می‌شود. جهان به بن‌بست رسیده و همه تئوری‌ها شکست خورده‌اند و تنها راه نجات در معرفت توحیدی است. 🔹 ان‌شاءالله توفیق باشد جلسات ویدئویی معرفتی در کانال یوتیوب ما ارائه خواهد شد اما فعلا به‌علت ضیق وقت و مشغله‌های مختلف، وسع ما در حد همین کانال است و صرفاً کلیدهای معرفتی ارائه خواهد شد تا خود مخاطبین محترم پیگیری‌های بیشتر را انجام دهند. 🔹 یکی از لوازم تحقق معرفت توحیدی در بحث تزکیه نفس است. و یکی از لوازم تزکیه نفس، زکات علم است. با نشر این معارف می‌توانید زمینه تزکیه نفس و معرفت توحیدی را در خودتان محقق کنید. با ما همراه باشید. ✍️ اندیشکده تثبیت| سید امیر حسینی @tasbit1444
صادرات و واردات مفاهیم 🔹بن‌مایه‌ و شالوده اصلی تمدن‌ها و جوامع، مفاهیم و واژگان هستند. اگر واژگان سر جای خودشان نباشند و فاسد باشند جامعه نیز فاسد می‌شود. لذا راه اصلاح جامعه از اصلاح مفاهیم می‌گذرد. 🔹همان‌طور که در زمینه کالاها، اصطلاحاتی مانند تولید، فرآوری، صادرات، واردات، تجارت و... صدق می‌کند، درباره واژه‌ها نیز چنین است. بعضی واژگان تولید میشوند، بعضی‌ها فرآوری می‌شوند، بعضی‌ها از جامعه اسلامی به خارج صادر می‌شوند و بعضی دیگر از غرب به جامعه اسلامی وارد می‌شوند. 🔹بعنوان مثال واژه پاساژ همان کلمه بازار است که ابتدائا از ایران به غرب صادر شد و سپس فرآوری و پالایش شد و همراه با فرهنگ و چهارچوب مفهومی دیگری به جامعه اسلامی وارد شد. یعنی بازار (بهازار) به کلمه pasar تبدیل شد و بعد در زبان فرانسوی، به کلمه passage تبدیل شد و با فرهنگ دیگری که به آن ضمیمه شده بود وارد ایران شد. 🔹یا همچنین رزق همان ریسک است که از جامعه اسلامی به غرب صادر شد و سپس پالایش شد و با چهارچوب مفهومی جدیدی وارد جامعه اسلامی شد. کلمات دیگری مثل father، mother، jungle و بسیاری دیگر از واژگان، از ایران به غرب صادر شده‌اند. واژه cipher هم همان صفر است که تغییر یافته است. 🔹واژگان موجود در عالم، به سه گروه کلی تقسیم می‌شوند: مواهیم، مفاهیم، و مفاقیه. مواهیم واژگانی هستند که دلالت بر یک امر موهومی می‌کنند. مفاهیم واژگانی هستند که دلالت بر یک امر مفهومی می‌کنند. مفاقیه واژگانی هستند که دلالت بر یک امر مفقوهی می‌کنند. 🔹اکثر واژگان موجود در جهان، جزء مواهیم و مفاهیم هستند. و درصد بسیار بسیار کمی مفاقیه هستند زیرا مفقوه در حوزه تفقه و عقل و حکمت است و به راحتی به چنگ ذهن نمی‌آید. اما بسیاری از واژگان قرآن جزء مفاقیه هستند. 🔹تمام همت ما در این دو روزی که در دنیا هستیم باید احیای مفاقیه قرآن باشد تا جهان را پس از ۷۵۰۰ سال هبوط در مواهیم و مفاهیم، و هزاران مشکل دنیوی، نجات دهیم و به رستگاری رهنمون شویم. تنها راه نجات بشر همین است و کار با مفاقیه قرآن راهی است بس لذت‌بخش و گوارا. باید مفاقیه قرآن را پالایش کنیم، مفاقیه مختلفی حول آن تولید کنیم، و با چهارچوب مفقوهی مربوطه‌اش به جهان صادر کنیم تا تراز تجاری ما در مفاهیم مثبت شود ان‌شاءالله. ✍️ اندیشکده تثبیت| سید امیر حسینی @tasbit1444
الگوی زن امروز ▪️هشتم بهمن سال 67 رادیو یک مصاحبه‌ای داشت. زمانی بود که «اوشین» پخش می‌شد. از دختر خانمی می‌پرسند الگوی شما کیست؟ می‌گوید اوشین. گوینده می‌گوید الگوی شما باید حضرت زهرا (سلام‌الله علیها) باشد چرا اوشین؟ می‌گوید: حضرت زهرا (سلام‌الله علیها) مال 1400 سال پیش است. ما یک الگوی امروزی می‌خواهیم! ▪️امام خمینی روز بعد در پیامی نوشتند: «با کمال تاسف و تأثر روز گذشته (روز شنبه 8 بهمن) از صدای جمهوری اسلامی مطلبی در مورد الگوی زن پخش گردیده است که انسان شرم دارد بازگو نماید. فردی که این مطلب را پخش کرده است تعزیر و اخراج می‌گردد و دست‌اندرکاران آن تعزیر خواهند شد. در صورتی که ثابت شود قصد توهین درکار بوده است، بلاشک فرد توهین‌کننده محکوم به اعدام است.» اگرچه پس از آن عذرخواهی صداوسیما انجام شد و امام عفو فرمودند اما این واقعه درس‌های مهمی برای امروز ما دارد! و چند سؤال: الگوی ما کیست؟ آیا همان‌قدر که عاشقان سلبریتی‌ها بر روی الگوهایشان غیرت دارند، ما نیز روی الگوهای دینی غیرت و تغیّر داریم؟ و هدف فاطمه زهرا (س) از اسوه‌شدن برای ما چیست؟ ▪️ایام فاطمیه ایام تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری است. هم‌اکنون حضرت زهرای اطهر برای التیام دردهای پهلوی مبارکش از ما چه انتظاری دارد؟! باید این حقیقت را گرفت تا بتوانیم بهره لازم را از این ایام ببریم. یقیناً اگر کتاب نفس خود را ورق بزنیم و آن را با فرامین حضرت مطابقت دهیم، «توجه معرفتی» که بالاتر از توجه عاطفی است به ما عنایت خواهد شد. حضرت فرموده‌اند: «اگر اوامر ما را اطاعت کنید از شیعیان ما هستید وگرنه نه!». ▪️دقت کنیم که قاتلین معصومین، مسلمانان بودند. هیچکدام یهود و نصاری نبودند. همه قاتلین معصومین به ظواهر دین عمل می‌کردند اما حقیقت دین، این ظواهر نیست. دلمان را به چند ثواب اخروی و اسقاط تکلیف خوش نکنیم. سرّ خلقت و هدف از شهادت‌ها این ظواهر نیست. ائمه برای ظهور مقام خلیفۀ اللهی و آشکار شدن کنز مخفی الهی به دنیا آمده‌اند تا ما را به معرفت توحیدی و حیات طیبه برسانند ان‌شاءالله. ✍️ اندیشکده تثبیت| سید امیر حسینی @tasbit1444
احیای جنبش عیاران 🔹پس از دو سال لایحه‌بازی و تعلل و تأخیر، یک قانون بی‌خاصیت درباره حجاب که هیچ تضمینی برای اجرای قوانین خدا ایجاد نمی‌کند، توسط مجلس تصویب شد. حال، همه جنود انسی و جنی شیطان به میدان آمده‌اند تا همین قانون بی‌اثر و بی‌ثمر را زیر سؤال ببرند. باتوجه به روند شتابان پورنوکراسی در ایران، در سالیان آینده با موج جدیدی از تجاوزها و بی‌حرمتی‌ها به نوامیس روبرو خواهیم بود. لذا ضرورت احیای جنبش عیاران بیش از پیش احساس می‌شود. اما جنبش عیاران چیست؟ 🔹قدیم‌ترها جریانی در ایران وجود داشت که وجوه مثبت زیادی داشت اما به مرور از جامعه حذف شد. این جریان چیزی نبود جز جریان عیاران و لوطی‌ها و داش‌مشتی‌ها. جریان عیاران و پهلوانان قدمتی بسیار زیاد دارد و به قرون سوم و چهارم هجری بازمی‌گردد و طی قرون مختلف عناوین متفاوتی به خود گرفت. قبل از انقلاب نیز این جریان تحت عناوینی چون لوطی‌ها و داش‌مشتی‌ها وجود داشت. 🔹این جریان‌ علی‌رغم برخی صفات منفی و ضمن اینکه اعضای آن ظاهر و تیپ و آداب و رسوم خاصی داشتند، روی مسأله مهمی حساسیت داشت و آن، مسأله غیرت و دفاع از ناموس و دفاع از مظلومان بود. همچنین زندگی ساده و زاهدانه، کمک و انفاق به همنوعان و گره‌گشایی از کار مردم، بخشی از صفات خوب آن‌ها بود. این جریان با نفوذ مدرنیسم به ایران و زنانه‌تر شدن جامعه و ضمن سیستماتیک شدن مناسبات جامعه، به‌تدریج و بی‌سروصدا از جامعه حذف شد. 🔹هم‌اکنون باتوجه به حملات سازمان‌یافته دشمن علیه نوامیس و زنان مسلمان، ضرورت وجود عیاران در جامعه بیشتر حس می‌شود. این جریان باید چند موضوع را در دستور کار قرار دهد: (۱) احیای موضوع غیرت بر سه ناموس (زن، دین، وطن)؛ (۲) احیای موضوع دفاع از ناموس؛ (۳) احیای موضوع دفاع از مظلوم و اقامه قسط؛ (۴) احیای مروّت و مردانگی (در مقابل زنانه‌شدن همه مناسبات) و تربیت مردانه‌‌ی پسران؛ (۵) احیای فتوت و جوانمردی. (6) احیای سه مفهوم جود، سخاوت و کرم. 🔹لذا جوانان غیور مسلمان، باید احیای جنبش عیاران را در دستور کار قرار دهند. هرکس در هرجا و هر موقعیتی هست، این مفاهیم و مفاقیه را احیا کند. اهالی علم، درباره این مفاهیم در قرآن و روایات بررسی علمی کنند. اهالی رسانه، درباره این مفاهیم، تولیدات هنری رسانه‌ای داشته باشند. مسئولین اجرایی نیز اقداماتی عملی برای اقامه این مفاهیم در دستور کار قرار دهند. آیا مرد رشیدی نیست پرچم این جنبش را برافرازد؟! ✍️ اندیشکده تثبیت| سید امیر حسینی @tasbit1444
شام شوم 1️⃣الآن که ورق برگشته است، کسی نباید ما را بابت مدافعان حرم ملامت کند. ما از دفاع از حرم حضرت زینب سلام الله علیها یک لحظه هم پشیمان نیستیم. و اگرچه سیاست انفعالی ایران درقبال جنگ غزه، موجب شد که هم‌اکنون اموی‌ها و دشمنان اهل‌بیت در مسجد اموی بر کرسی خلافت بنشینند و خون مدافعان عزیز حرم خانم زینب (س) پایمال شود اما ما هرگز پشیمان نیسیتیم و معتقدیم که این جنگ یک گنج بود و لحظه لحظه دفاع از حرم، ماندگار و ارزشمند است. حججی‌ها، قربانخانی‌ها، دانشگرها و... تا قیام قیامت مزارشان زیارتگاه عارفان و عاشقان خواهد بود. 2️⃣در بحث سوریه، دشمن در تصرف سوریه از همان الگوی افغانستان اقتباس کرد که خود شهرها بدون مقاومتی تسلیم شدند. و ازطرفی وجهه تکفیری داعش را پنهان کرده‌اند چون دیده‌اند اینطوری بهتر جواب می‌دهد. و خشونت عریان سابق جوابگو نیست. سه سناریو برای سوریه وجود دارد: (1) سوریه مانند لیبی دچار اختلافات شدید داخلی شود (2) سوریه بین اقوام مختلف کرد و ترک و عرب تجزیه شود (3) یک حکومت وحدت ملی در سوریه ایجاد شود و حکومتی شبیه ترکیه و عربستان که متحد غرب و اسرائیل باشد، روی کار بیاید. درهر صورت، سوریه متحد ایران نخواهد بود. 3️⃣سقوط شام، نتیجه انفعال و عقب‌نشینی آخوندهای صورتی‌صفت، مسلمان‌نماهای صهیونیست و متحجرین غرب‌گراست که اسلام ناب محمدی را به ثمن بخس گندم ری و اسلام آمریکایی فروختند. حرم بی‌بی زینب (س) و حرم بی‌بی رقیه (س) به دست حرامیان افتاد. خط قرمزهای شیعه درنوردیده شد. دیگر کسی از مذاکره صحبت نکند! دیگر کسی از تله جنگ صحبت نکند! دیگر کسی اصطلاحات پوچ علوم سیاسی مدرن را به زبان نیاورد! دیگر کسی از آتش‌بس‌ها و سایر فریب‌های غرب صحبت نکند! 4️⃣و البته همه چیز از سقوط هلیکوپتر شروع شد. شش‌ماهه اول جنگ غزه، زمین‌ِ بازی در دست جبهه مقاومت بود. اما برآورد دستگاه اطلاعاتی دشمن این بود که با حذف دولت ایران می‌تواند جبهه مقاومت را تضعیف کند. لذا در شش‌ماهه دوم، با ترور شهید رئیسی از طریق آی‌پد خلبان (مثل ماجرای پیجرها)، زمینِ بازی جدیدی تعریف کردند تا ایران و جبهه مقاومت در آن بازی کنند. و از آن به بعد بود که هنیه‌ها و نصرالله‌ها و سنوارها و بقیه و بقیه به لقاءالله رفتند و ما ماندیم و دنیای پوچ مدرن و البته ابتلائات سخت الهی. 5️⃣در امتحان سخت غزه، همه جهان رفوزه شدند مگر مبارزان شجاع یمنی و اشخاصی چون نصرالله‌ها و هنیه‌ها و... . خداوند تئاتری ساخت و همه در آن باختند اما عده معدودی را برای شهود و لقاء خودش برگزید. ما نیز همچنان بر عهد خویش هستیم و نسل جدیدی از مبارزان را تربیت می‌کنیم. جهان وارد عصر جدیدی از ظلمات شده و روشن کردن هر نوری در اینجا غنیمت است. اصطناعت موسی‌های جدید، باطل‌السحر فراعنه مدرن است ان‌شاءالله. ✍️ اندیشکده تثبیت| سید امیر حسینی @tasbit1444
‼️هلوع نباشیم! 🔹امام خامنه‌ای در بیانات اخیرشان به یک رویکرد عمیقاً قرآنی اشاره کردند: «فراز و نشیب در زندگی‌ هست، از فراز و نشیب نمی‌شود انسان پرهیز بکند، آنچه لازم است این است که وقتی بر فراز قرار می‌گیریم مغرور نشویم. چون غرور جهل می‌آورد. خود مغرور شدن انسان را غافل میکند وقتی که به فرود رسیدیم یک جایی ناکام ماندیم بایست افسرده و مأیوس و دلشکسته نشویم.» 🔹قرآن کریم می‌فرماید: إِنَّ الْإِنسَانَ خُلِقَ هَلُوعًا إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعًا وَإِذَا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعًا(۱۹ تا ۲۱ معارج). هلوع ازنظر ریشه‌شناسی یعنی کسی که قوت و نیرو ندارد و لذا در سختی‌ها بی‌صبری می‌کند و در خوشی‌ها مغرور می‌شود. اما این رویکرد اشتباه است. 🔹در مسائل منطقه نیز چنین است. بعضی افراد هنگام وعده صادق مغرور می‌شدند و با سقوط سوریه مأیوس شدند. اما چنین نگرشی غلط است. اگرچه اوضاع کنونی بسیار حساس است و انفعال لیبرال‌ها دارد به اسلام ضربات سختی می‌زند و اگرچه سقوط سوریه شاید تا سال‌ها جبران نشود اما نقاط قوت ما نیز فراوان است و وعده الهی نیز حق است. 🔹ضمن اینکه بحران‌ها بهترین موقعیت برای رشد و اصطناعت است. همان‌طورکه در عالم خلق، جنگ تمدن‌ساز است، در عالم جعل نیز فتنه‌ها انسان‌ساز و اصطناعت‌کننده است. حججی و قاسم سلیمانی و چمران و نصرالله و امثالهم در بحران‌ها و سختی‌ها اصطناعت شده‌اند. موسای کلیم وقتی با عصای خود و به امر الهی ساحران را شکست داد، پس از آن نیز سالیان سال رنج و مشقت و سختی کشید تا توانست بنی‌اسرائیل را نجات دهد. 🔹 چگونه هلوع نباشیم؟ از راه تقویت ایمان در خودمان و اطرافیان؛ همچنین نگاه بلندمدت و نه کوتاه‌مدت؛ ثالثا رسیدن به تثبیت فؤاد و عدم تزلزل در ابتلائات؛ رابعاً تقویت ارتباط با قرآن و تأمل در قواعد قرآنی؛ و ایضأ همه‌جانبه‌نگری و عدم نگاه تک‌بعدی. رسالت ما تقویت نگرش قرآنی و اشاعه ایمان در خود و جامعه است تا از خطر هلوع بودن در امان باشیم و نه در شکستها ناامید شویم و نه در پیروزی‌ها مغرور شویم ان‌شاءالله. ✍️ اندیشکده تثبیت| سید امیر حسینی @tasbit1444
📣 اندیشکده تثبیت برگزار می‌کند: ✳️ جلسات تربیت مربی مباحث استراتژیک 🔹همراه با پخش فیلم و انیمیشن 🔹سرفصل‌ها: مهارت‌های تصمیم‌سازی مهارت‌های تربیت فرزند سواد رسانه‌ای سواد اقتصادی تربیت ایمان‌محور قواعد آینده‌شناسی معرفت توحیدی نقد سلبریتیسم تحلیل مسائل روز جنگ سرد جدید 📍مکان: شهر بیرجند ✳️ علاقه‌مندان به شرکت در این جلسات، به آیدی @hosseini1444 اطلاع دهید. ✍️ اندیشکده تثبیت| سید امیر حسینی @tasbit1444
توریسم یا تروریسم؟! 🔹آنچه عمدتاً از مفهوم تروریسم به ذهن متبادر می‌شود، کشتارهای نظامی با سلاح‌های گرم است که نمود بارز آن، رژیم تروریست صهیونیستی است. اما تروریسم انواع دیگری نیز دارد: تروریسم اقتصادی، تروریسم کشاورزی، تروریسم شناختی، تروریسم سیاسی، تروریسم اجتماعی و تروریسم فرهنگی. 🔹تروریسم فرهنگی (cultural terrorism) نوعی از تروریسم است که در آن، شخص یا نهاد تروریستی با استفاده از سلاح‌های فرهنگی، اقدام به کشتار فرهنگی می‌کند. جالب است که آمریکا و اسرائیل در زمینه تروریسم فرهنگی نیز مانند سایر انواع تروریسم، در رتبه اول جهان قرار دارند. اما تروریسم فرهنگی اسرائیل علیه ایران چگونه رقم می‌خورد؟ 🔹یکی از سلاح‌های تروریسم فرهنگی اسرائیل علیه ایران، شبکه‌های ماهواره‌ای و رسانه‌های اجتماعی است. و یکی از مهم‌ترین این رسانه‌ها یوتیوب است. همچنین یکی از ابزارهای تروریسم فرهنگی اسرائیل علیه ایران، صنعت توریسم و گردشگری است. تلفیق دو ابزار رسانه‌های اجتماعی و توریسم، موجب مضاعف شدن تروریسم فرهنگی می‌شود. 🔹اخیراً یوتیوب پر شده از هزاران فیلم از توریست‌های هندی و اروپایی و ... که بدون هزینه‌ی مالی، وارد ایران شده، و در هاستل‌ها توزیع شده و به خانه‌های زنان لیبرال و اصلاح‌طلب، و هواداران فتنه زن زندگی آزادی می‌روند، و از روابط آزاد جنسی تا مشروبات الکلی در اختیارشان قرار می‌گیرد. 🔹 اگرچه هدف از سیاحت در اسلام، عبرت گرفتن و تفکر در خلقت است: سِيرُوا فِي الْأَرْضِ ثُمَّ انظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ(۱۱ انعام) سِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانظُرُوا كَيْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ(۲۰ عنکبوت)، اما هدف از توریسم و گردشگری در غرب، یا خوشگذرانی و لهو و لعب است یا جاسوسی و یا تخریب و تروریسم فرهنگی. 🔹اثر مخرب تروریسم فرهنگی از طریق صنعت توریسم و عدم نظارت بر رسانه‌های اجتماعی، قابل اغماض نیست و خطر عظیم و مهمی را در پیش روی جامعه ما قرار می‌دهد. مسئولین خواب و غافل ما تا قیام قیامت مشمول لعنت ابدی خداوند و اولیایش خواهند شد. والسلام ✍️ اندیشکده تثبیت| سید امیر حسینی @tasbit1444
نذر و انذار 🔹علیرغم تصور رایج، مفاهیم نذر و انذار و منذر با یکدیگر ارتباط خاصی دارند. منذر کسی است که نسبت به وجود خطر خاصی، دیگران را هراس می‌دهد؛ و «نَذر» یعنی عملی که طی آن، نذرکننده به‌منظور ایمنی ازآنچه می‏هراسد، با خداوند پیمان می‏بندد که عملی را انجام دهد یا ترک نماید. 🔹نذر انواع مختلفی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها نذر فرهنگی است. درواقع هدف از نذر فرهنگی، کمک به انذار جامعه و مقابله با خطرات و مشکلات پیش روی جامعه است. 🔹 یکی از رسالت‌های اندیشکده تثبیت، انذار و نظریه‌پردازی قرآنی است تا ان‌شاءالله صورت جامعه قرآنی‌تر شود. تک‌تک ما می‌توانیم با کمک و یاری هم در این راه پرافتخار حرکت و هجرت نماییم ان‌شاءالله. اندیشکده تثبیت، یک اندیشکده کاملاً مردمی است و هیچگونه وابستگی به نهادهای دولتی ندارد. بزرگوارانی که علاقمند به مشارکت در انذار جامعه هستند می‌توانند نذورات خود را در راه انذار اهدا کنند. 🔹برای حمایت از اندیشکده تثبیت می‌توانید با واریز نذورات خود به شماره کارت 6037998231835942 یا شماره شبا IR530170000000321009544001 اقدام نمایید. 🔹نذورات شما برای هزینه‌های جاری اندیشکده تثبیت ازقبیل اینترنت، ویدئو پروژکتور، دوربین، میکروفون و تجهیزات ضروری برای انذار هزینه می‌شود و در اصلاح مشکلات جامعه و تربیت صحیح نسل آینده مؤثر است ان‌شاءالله. ✍️ اندیشکده تثبیت| سید امیر حسینی @tasbit1444
تمدن هَلوع 🔹آنچه در بیانات اخیر امام خامنه‌ای درباره ناامیدی و غرور بیان شد و در قرآن کریم در آیات مختلفی بدان اشاره شده است، مسأله‌ای است که در همه علوم مدرن جاری و ساری است. إِنَّ الْإِنسَانَ خُلِقَ هَلُوعًا إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعًا وَإِذَا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعًا(۱۹ تا ۲۱ معارج). بعنوان مثال، سرریز این مسأله را در اقتصاد، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، علوم سیاسی، و شهرسازی می‌توان بررسی کرد. 🔹اقتصاد هلوع: نمود بارز نظریه «هَلوع» در اقتصاد و بازارهای مالی است. بازارها مخصوصاً بازار بورس عمیقاً دچار این ویژگی‌اند بعنوان مثال وقتی قیمت افزایش می‌یابد، اشتیاق سرمایه‌گذاران زیاد شده و بازار «گاوی» می‌شود و وقتی قیمت کاهش می‌یابد، ترس بر بازار حاکم شده و بازار «خرسی» می‌شود. اقتصاد هلوع مانع بزرگ تثبیت قیمت‌هاست. 🔹هلوع جامعه‌شناختی: جامعه هلوع، در مسائل مختلف اجتماعی دچار نوسانات شدید می‌شود. بعنوان مثال جوامع غربی، در عین اینکه بیشترین مصرف مشروبات الکلی و دنس و رقص و سرخوشی‌های کاذب را دارند، درعین‌حال بیشترین آمار افسردگی و خودکشی را هم دارا هستند. جامعه هَلوع هیچگاه به ثبات اجتماعی نمی‌رسد. 🔹هلوع روان‌شناختی: انسانِ هلوع، ازنظر روان‌شناختی، در لایه شغاف و صدر خود دچار نوسانات مختلفی است: گاهی جزع و فزع می‌کند و گاهی با دیدن نعمت‌ها و رزق‌های فراوان، دچار سرخوشی و مستی و غرور می‌شود. انسان هلوع هرگز نمی‌تواند ثبات روانی داشته باشد. 🔹هلوع سیاسی: احزاب سیاسی هَلوع، هنگام شکست سیاسی در انتخابات، دچار افسردگی سیاسی می‌شوند و هنگام پیروزی سیاسی، دچار عصبیت سیاسی می‌شوند. سیاست هلوع مانع از آن است که سیستم‌های سیاسی در مسیر حق و حقیقت عمل کنند و لذا به دامن ماکیاولیسم می‌افتند. 🔹هلوع شهرسازی: شهرسازی مبتنی‌بر هلوع، موجب می‌شود مناطق کاخ‌نشین شهر موجب غرور و تفرعن طبقات مرفه شود و مناطق کوخ‌نشین شهر موجب یأس و ناامیدی طبقات فقیر شود. شهرسازی و معماری هلوع همان شهرسازی مضطرب وحشی است که ناشی از اختلاف طبقاتی فقیر و غنی است. 🔹مسأله هلوع در علوم مختلف تمدن غرب وجود دارد. درواقع تمدن غرب، تمدن هَلوع است و جامعه ما نیز روزبه‌روز درحال غلتیدن به دامان غرب است. هلع موجب ولع است. و تمدن غرب تمدنی ولوع نیز هست؛ و جامعه ما نیز چنین می‌شود. 🔹راهکار نجات از هلع چیست؟ قوت و قدرت ایمان موجب تثبیت است. وقتی فؤاد تثبیت شود، قرار و آرامش رقم می‌خورد و به تبع آن، نوسانات اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و فرهنگی رخت برمی‌بندد. قدم اول برای مبارزه با سیستم هلوع، آن است که تک‌تک ما از خودمان حداقل شروع کنیم تا به‌تدریج جامعه نیز اصلاح شود. ✍️ اندیشکده تثبیت| سید امیر حسینی @tasbit1444
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مضرترین موجود عالم 🔹کسی که اصطناعت نشود، ضررش برای عالَم از هر شیطان و حیوانی بیشتر است. مخصوصاً اگر شخص، اهل علم باشد یا مسئولیت سیاسی و اجتماعی داشته باشد، ضرر وی بیش از هرکس دیگری خواهد بود. هرچه می‌کشیم از انسان‌های اصطناعت‌نشده است؛ کسانی که معرفت نفس و معرفت توحیدی را فراموش کردند و دنبال ظواهر رفتند. 🔹و کسی که اصطناعت شود و به معرفت توحیدی نائل آید، فایده‌اش برای عالَم بیش از هر مخلوق، بیش از هر پدیده صنعتی، و بیش از هر موجود دیگری است. و اساساً هدف کل عالم خلقت، همین اصطناعت انسان است. ✍️ اندیشکده تثبیت| سید امیر حسینی @tasbit1444
زن، کرامت، حیات طیبه 🔹زن و مرد، هر دو قابلیت رسیدن به بالاترین مقامات معنوی و حیات طیبه را دارا هستند و هر دو می‌توانند هم‌مقام فاطمه زهرا سلام الله علیها و امیرالمومنین علیه السلام باشند و هیچ تفاوتی میان آن‌ها نیست. اسلام به کرامت انسانی زنان و مردان اهمیت یکسانی قائل شده است. 🔹دو روایت از حضرت فاطمه زهرا در این زمینه تقدیم می‌شود. ایشان فرمودند:«خِیارِکُم ألیَنُکُم مَناکِبَهُ و أکرَمُهُم لِنِسائِهِم؛ بهترین شما کسانی اند که با مردم نرم ترند و زنان خویش را بیشتر گرامی می دارند.» «دلائل الإمامه، ص 76» 🔹حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها):«فَلایَعْلَمُ ما دَخَلَنی مِنَ السُّرُورِ اِلاَّ اللّه ُ بِاِکْفائی رَسُولُ اللّه ِ (صلی الله علیه و آله) تَحَمُّلَ اَرْقابِ الرِّجالِ؛ علی و فاطمه (علیهماالسلام) از پیامبر خواستند تا در تقسیم امور خانواده بین آن دو قضاوت کند، پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله) نیز کارهای مربوط به درون خانه را برای فاطمه (علیهاالسلام) و کارهای بیرون خانه را برای علی (علیه السلام) تعیین کرد.» پس حضرت زهرا فرمود: جز خدا کسی نمی داند که من چقدر از این تقسیم خوشحال شدم زیرا از شانه به شانه شدن با مردان بیگانه نجات یافتم و مشکل برخورد با مردان نامحرم از دوشم برداشته شد. «وسائل ج 14: 123» 🔹از این روایات نتیجه می‌گیریم که اولاً اسلام، بیشترین کرامت را برای زنان قائل است و ایضأ جمهوری اسلامی بعنوان داعیه‌دار این مکتب، بیشترین ارزش را برای زنان قائل است. ثانیاً کرامت زن، در مدال‌آوری و کارمندی و قهرمانی و اشتغال در بیرون از منزل نیست بلکه زن، بزرگترین و بهترین صنعتگر است و آن صنعت انسان‌سازی است. والسلام ✍️ اندیشکده تثبیت| سید امیر حسینی @tasbit1444
آینده و امید 🔹 بیانات امام خامنه‌ای در روز میلاد حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها حاوی نکات بسیار مهمی بود. ایشان در این این بیانات، به آیاتی از سوره آل‌عمران اشاره کردند. نکته اینجاست که آیاتی که ایشان بیان کردند، در ضمن ۶۰ آیه بیان شده که همه آن‌ها قواعد الهی وضع پیش روی ما را بیان می‌کنند. 🔹آیات ۱۲۰ تا ۱۸۰ آل‌عمران شرح حال امروز ماست: آینده روشن است؛ هرچه مشکلات برای ما پیش آمده اولاً ناشی از عقب‌نشینی‌ ماست و ثانیاً امتحان الهی است؛ هرچه مشکلات برای ما پیش آمده ایضأ برای جبهه دشمن هم به شکل‌های مختلف ایجاد شده است؛ هدف از امتحان الهی تفکیک منافقین از مومنین و تمییز خبیث از طیب است. 🔹 کسانی که در این امتحانات ناامید می‌شوند و کسانی که عقب‌نشینی می‌کنند کم‌وبیش دچار نفاق‌اند و خباثت درونی دارند؛ کسانی که در ابتلائات گذشته به مقام شهادت رسیدند تا ابد زنده و حیّ هستند و هیچ ضرر و خسرانی نکردند. هراس‌افکنی، یأس‌آفرینی و اختلاف‌افکنی، سه استراتژی شیطان برای تضعیف جامعه مومنین است اما اگر استقامت کنیم یقیناً پیروزی نزدیک است. 🔹 نکات فوق بخش کوچکی از آیات ۶۰ گانه مذکور است. این آیات حاوی قواعد قرآنی مختلفی از قبیل قاعده ردّه، قاعده املاء، قاعده تخویف، قاعده قرح، قاعده تداول، قاعده تمییز، قاعده القاء رعب، قاعده تمحیص، بخشی از قواعد علمی این آیات هستند. اندیشه جویان و اندیشمندان می‌توانند با تدبر و تعمق در این آیات، به ابواب معرفتی جدید و مهمی دست یابند. ضمن اینکه پیش‌بینی آینده مبتنی‌بر قواعد علمی قرآنی، خطا ندارد و یقینی است. با این قواعد، علم آینده‌شناسی و آینده‌پژوهی نیز متحول می‌گردد ان‌شاءالله. ✍️ اندیشکده تثبیت| سید امیر حسینی @tasbit1444
شکست پوسایدون 🔹درحالی‌که گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره هدف بعدی اسرائیل و آمریکا (بعد از سوریه) وجود دارد، برخی مقامات اسرائیلی اعلام کرده‌اند که در حال تدارک یک حمله نظامی مهم علیه حوثی‌ها در یمن هستند. اما یمن، سوریه نیست. آمریکا و کشورهای غربی در این یکسال اخیر سه عملیات نظامی علیه یمن انجام دادند که هر سه عملیات نافرجام بود: عملیات «پاسبانان رفاه» در دسامبر 2023 توسط آمریکا و متحدانش؛ عملیات «پوسایدون کماندار» از 12 ژانویه 2024 توسط ایالات‌متحده و انگلیس؛ و عملیات «آسپیدس» توسط اتحادیه اروپا که مأموریت خود را در فوریه 2024 آغاز کرد. 🔹پوسایدون یا پوسئیدون (به یونانی: Ποσειδων ,Poseidôn)، یکی از دوازده اسطوره یونان باستان است که خدای دریاها به‌شمار می‌رود. وی برادر زئوس است. در اساطیر یونان آمده که پوسایدون در ساخت حصار تروا نیز نقش داشته و با آپولون به انجام این کار پرداخته‌است؛ ولی چون لائومدون مزد آن‌ها را نپرداخت، پوزئیدون در طول جنگ تروایی‌ها را آزرد و طرفدار یونانیان بود. یکی از سه عملیات غرب علیه یمن به نام این اسطوره یونانی نامگذاری شده است. 🔹هرچه از سال گذشته به این سو پیش می‌آییم، شکست الهه یونانی دریاها درمقابل ناخدایان دریای سرخ که با اتکال به خداوند یکتا، باب‌المندب را تحت کنترل خود درآوردند و غیورمردانه از اسلام و از مردم مظلوم غزه دفاع کردند، آشکارتر می‌شود. حوثی‌ها ناخدای دریاها و قدرت نوظهور اسلام هستند و ویژگی مهم آن‌ها شجاعت در اقامه حق است. 🔹راهبرد غرب در دریای سرخ که بر «بازدارندگی»، «تخریب» و «تضعیف توانایی‌های حوثی‌ها» تکیه داشت، شکست خورده است. اشکالات این استراتژی، عدم مشارکت ذینفعان کلیدی (هم محلی و هم بین‌المللی)، تفرقه و ضعف ائتلاف غربی، دست‌کم گرفتن تهدید حوثی‌ها، و فقدان یک رویکرد منسجم سیاسی و استراتژیک، بود. جنگ اسرائیل با غزه فرصتی را برای حوثی‌ها فراهم کرد تا با هدف قرار دادن کشتی‌ها در دریای سرخ و حملات علیه اسرائیل، خود را به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای معرفی کنند. این امر، حضور آن‌ها را در «محور مقاومت» منحصر‌به‌فرد کرد و آن‌ها را بعنوان یک عضو مهم از محور ایمان و ایران مطرح نمود. 🔹سعودی‌ها و شرکای آن‌ها در خلیج‌فارس در به چالش کشیدن حوثی‌ها با احتیاط عمل کرده‌اند. احتیاط آن‌ها ناشی از این نگرانی است که موضع قوی در مورد حملات دریایی این گروه در داخل کشور بسیار نامحبوب خواهد بود زیرا شاید به‌عنوان حمایت از اسرائیل تلقی شود و باعث تجدید حملات حوثی‌ها علیه سعودی‌ها و کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس گردد. سه سناریو وجود دارد: 🔹سناریوی اول: نقش بزرگ‌تر حوثی‌ها در منطقه: عوامل متعددی از این سناریو حمایت می‌کنند، ازجمله افزایش توان نظامی حوثی‌ها. جغرافیای یمن این امکان را برای آن‌ها فراهم می‌کند تا مبارزان و گروه‌های جدید را جذب کنند، آموزش دهند و با آن‌ها هماهنگ باشند و روابط باز با نهادهای منطقه‌ای را تقویت کنند. حوثی‌ها بدون در نظر گرفتن عواقب تصمیماتشان بر زندگی یمنی‌ها و امنیت ملی یمن و منطقه، تصمیم‌گیری‌های جسورانه‌ای از خود نشان می‌دهند. 🔹سناریوی دوم: تشدید تنش غربی با مشارکت منطقه‌ای: ائتلاف بین‌المللی، به یک عملیات زمینی به رهبری و پیشگامی گروه‌های محلی نیاز دارد. این امر مستلزم اتحاد آن‌هاست. بااین‌حال، مانع اصلی این است که دولت‌های منطقه آماده وارد شدن به جنگ جدید با حوثی‌ها بدون استراتژی مشخص برای پایان دادن به حکومت آن‌ها نیستند. حملات هوایی مداوم بدون استراتژی مشخص تنها منجر به آسیب‌های انسانی می‌شود، زیرساخت‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث همدردی اجتماعی برای حوثی‌ها می‌شود. 🔹سوم: راه‌حل‌های دیپلماتیک: اگر ایالات‌متحده و غرب با هدف قرار دادن رهبران حوثی‌ها و همسویی با دولت یمن برای تضعیف ایران و تقویت استراتژی خود در برابر حوثی‌ها اقدام کنند، این امر می‌تواند حوثی‌ها را به سمت مذاکره برای راه‌حل‌هایی سوق دهد که موجودیت این گروه را حفظ کند. راه‌حل‌های دیپلماتیک بدون فشار بر حوثی‌ها به آن‌ها اهرم بیشتری برای دستیابی به شرایط قدیمی و جدید خود می‌دهد تا حضور خود را به‌عنوان نمایندگان «مشروع» یمن تثبیت کنند، جایگزین دولت شناخته‌شده بین‌المللی شوند، و به اهداف خود در جنگ دریای سرخ دست یابند. ✅درمجموع پیروز نهایی نبرد یمن و غرب، دیر یا زود، یمن خواهد بود و تنها عامل پیروزی آن‌ها ابتناء عملشان بر قواعد ایمانی و غیرت قرآنی است. والسلام. ✍️ اندیشکده تثبیت| سید امیر حسینی @tasbit1444
جنگ سعی‌ها 🔹قاعده «سعی» یکی از قواعد نظام خلقت است: وَأَن لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَىٰ (آیه 39 نجم). و همه نبرد حق و باطل در طول تاریخ معطوف به سعی‌هاست. برای اینکه چارچوب نظری تئوری قرآنی «سعی» را در علوم مختلف تسرّی دهیم، نیازمند تفهم و تفقه در چارچوب مفهومی «سعی» هستیم. این نوشتار به برخی از ابعاد چارچوب مفهومی «سعی» می‌پردازد: 1️⃣ سعادت و شقاوت انسان را «سعی» وی رقم می‌زند. اگر سعی انسان و جامعه معطوف به حق باشد، انسان «سعید» می‌شود و اگر سعی آن‌ها معطوف به باطل باشد، دچار «سعیر» می‌گردد. 2️⃣حاجیان هفت بار سعی بین صفا و مروه انجام می‌دهند. حکمت سعی بین صفا به مروه، ارتباط تنگاتنگ سعی با مروت و اصطفاست. بدون سعی نمی‌توان به مروّت و اصطفا رسید. 3️⃣سعی دو نوع است: سعی نور و سعی نار. سعی نور از آنِ مومنان است: تَرَى الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ يَسْعَىٰ نُورُهُم بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَبِأَيْمَانِهِم (۱۲ حدید). اما سعی نار، مربوط به کافران و منافقان است. 4️⃣سعی و وسع نیز ارتباط تنگاتنگی دارند. سعی در راه حق موجب وسع و قدر است و سعی در راه باطل موجب ضیق و عجز است. سعی کافران برای فساد و مقابله با آیات الهی، موجب عجز مومنین نمی‌شود بلکه موجب عجز خود کفار می‌گردد. وَالَّذِينَ سَعَوْا فِي آيَاتِنَا مُعَاجِزِينَ أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ الْجَحِيمِ (٥١ حج) ازطرف دیگر، هرکسی مکلف است که طبق وسع خود، سعی کند. 5️⃣ سعی و سرع نیز قرابت معنایی دارند. یکی از معانی سعی، سرعت در سیر و مشی است. سرعت و سبقت تنها با سعی میسر است. اگر سعی در راه حق نباشد، سرعت و سبقت هم نخواهد بود و آنگاه «سارِعُوا إِلى‌ مَغْفِرةٍ» و «سَابِقُوا إِلی مَغْفِرَةٍ» هم محقق نمی‌شود. 6️⃣جزا متناسب با سعی است. کسی که سعی‌اش در راه باطل باشد، جزایش را هم از باطلات و توهمات پوچ دنیوی خواهد گرفت و کسی که سعی‌اش در راه حق باشد، جزایش را از حضرت حق‌تعالی خواهد گرفت. کسی که سعی‌اش کم باشد، جزایش هم کم خواهد بود و کسی که سعی‌اش فراوان باشد جزایش هم بیکران خواهد بود. 7️⃣بنابر آیه چهارم سوره بلد، لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِي كَبَدٍ و طبق آیه ششم سوره انشقاق، يَا أَيُّهَا الْإِنسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَىٰ رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ. طبق قاعده کبَد، انسان اساساً در «رنج» آفریده شده و طبق قاعده «کدح»، انسان با «رنج فراوان» به سمت خداوند در حرکت است. آغاز انسان در کبَد بوده و سرانجام انسان در کدح است و در این مابین، سرنوشت او منوط به سعی است. 8️⃣سعی موجب شکر و ازدیاد رزق است و عدم سعی موجب نسیء (تأخیر) و سپس کفران است. اساساً شکر و کفران الهی و همچنین رضایت و سخط الهی، دائر مدار سعی انسان رقم می‌خورد. 9️⃣مثال بارز سعی در راه حق در زمان حاضر، ملت پر شور یمن هستند که طبق وسع خودشان (حاکمیت بر باب‌المندب)، سعی بلیغی در جهاد با دشمن خدا دارند. این افراد، چه بکشند و چه کشته شوند پیروزند چون سعی‌شان مشکور و اجرشان با حق‌تعالی است و خودشان نیز از سعی‌شان راضی‌اند لِسَعْیِهَا رَاضِیَةٌ. و وقتی خودشان از سعی‌شان راضی‌اند، خداوند هم از آن‌ها راضی است: «رَاضِیَةً مَّرْضِیَّةً». والسلام. ✍️ اندیشکده تثبیت| سید امیر حسینی @tasbit1444
معماری مدرن و گناه آفتاب‌دزدی 🔹قدیم‌‌تر ضرب‌المثلی بود که اگر کسی چیزهای بی‌ارزش را می‌دزدید می‌گفتند فلانی آفتابه‌دزد است. آفتابه‌دزدی کنایه از سرقت چیزهای بی‌ارزش است. اما هم‌اکنون برعکس این قضیه بطور وسیع درحال رخ دادن است. معماری مدرن، چیز باارزشی را سرقت می‌کند و آن آفتاب‌ است. آفتاب‌دزدی یکی از معضلات بزرگ شهرسازی مدرن است. 🔹آفتاب‌دزدی بدین معناست که در معماری و شهرسازی مدرن، با ایجاد ساختمان‌های بلند و با پدیده آپارتمان‌سازی و آپارتمان‌نشینی، بسیاری از خانه‌های با طبقات کمتر و بسیاری از کوچه‌ها از نور آفتاب و خورشید محروم می‌شوند و این نعمت بزرگ الهی از آن‌ها دزدیده می‌شود. این امر باعث می‌شود که خانه‌های بدون آفتاب یا دارای آفتاب کم (که آفتابشان توسط آپارتمان‌ها دزدیده شده) در زمستان‌ها سرد و تاریک باشند و مصرف برق و گاز برای گرمایش و نور آن خانه‌ها افزایش یابد. 🔹این معضل وقتی تشدید می‌شود که کوچه‌ها هم از آفتاب محروم می‌شوند و وقتی برف بیاید، بعلت عدم آفتاب، برف‌ها تا چند هفته آب نمی‌شوند و مشکل یخ‌زدگی معابر ایجاد می‌گردد. از سوی دیگر، خورشید منبع غنی ویتامین دی است و عدم تابش آفتاب بر مردم شهر موجب کاهش این ویتامین در بدن افراد می‌شود. همچنین کاهش تابش نور خورشید بر کوچه‌ها و خیابان‌ها موجب تضعیف رشد گیاهان و درخت‌ها می‌شود. تبعات این آفتاب‌دزدی بیش از این حرف‌هاست. 🔹تلفیق معماری و شهرسازی مدرن با تفکرات سودانگارانه اقتصادی و مرکانتیلیسم منجر به این شده که ساختمان‌سازان و معماران و شهرسازان، بیش از آنکه به فکر حق‌الناس‌ها و حقوق شهروندی باشند، به فکر افزایش سود و منفعت خود از طریق برج‌سازی، آپارتمان‌سازی و امثالهم باشند ولو این امر منجر به سلب حق آفتاب از سایر انسان‌ها شود. حق آفتاب یکی از حقوق اولیه هر انسان و بلکه هر موجود زنده است و اگرچه در برخی مباحث معماری مدرن، این امر مورد انتقاد واقع شده و اگرچه در قوانین مشرفیت و سایه‌اندازی ساختمان‌ها، قوانینی در این رابطه وجود دارد اما غلبه نگاه مرکانتیلیستی مانع از احقاق این حق است. 🔹معماری و شهرسازی اسلامی که سابقاً جریان غالب در ایران بود و هم‌اکنون نیز در برخی شهرها و روستاها وجود دارد مستلزم خانه‌های ویلایی یکی دو طبقه است و نه برج‌ها و آپارتمان‌های بلند. اگرچه رویکرد اسلامی در معماری، موجب سرقت آفتاب نمی‌شود اما در فقه پویا نیز حرمت شرعی آفتاب‌دزدی باید در مباحث فقهی و شرعی معماری گنجانده شود ان‌شاءالله. ✍️ اندیشکده تثبیت| سید امیر حسینی @tasbit1444