🔸گردنهای که انسان آنجا سقوط میکند و بدیهایش رو میآید، کجاست؟
🔸مشکل انسان این است که حاضر نیست یکچیزی بدهد تا یکچیزی بهدست آورد؛ میخواهد همهچیزش را نگه دارد
🌼 مهمترین راه پیشگیری از سقوط انسان و نابودی جامعه(ج۳)
🔻 دنیا اینگونه است که هرچیزی را که بخواهی، برای اینکه آن را به تو بدهد، یکچیزی را از تو میگیرد. فلسفۀ وجود ما در دنیا همین «داد و ستد» است.
🔻 علی(ع) میفرماید: هر نعمتی را به تو بدهند، یکچیز دیگر را میگیرند (نهجالبلاغه/ خطبه 145) باید این واقعیت را بپذیریم که دنیا محل داد و ستد است.
🔻 مشکل اینجاست که چون آدم، کمالطلب و همهچیزخواه است، حاضر نیست یکچیزی را بدهد تا یک چیزی بگیرد؛ میخواهد هرچه دارد برای خودش نگه دارد، حتی وقتی میخواهند یکچیز بهتر به او بدهند، آن چیز کمتر را حاضر نیست بدهد!
🔻 اینکه انسان نمیخواهد داراییهایش را بدهد و میخواهد حفظش کند، انسان را بدبخت میکند. ابلیس از همین راه، آدم را فریب داد، به او گفت: «آیا میخواهی این چیزهایی را که (در بهشت) داری، حفظ کنی و از دست ندهی؟» آدم پذیرفت و سقوط کرد.
🔻 سرِ گردنۀ داد و ستد است که آدمها سقوط میکنند و بدیهایی مثل تکبر، حسادت و... را از خود نشان میدهند. اگر اهل داد و ستد نباشی، بدیهایت رو میآید و معلوم میشود که حسود هستی، مغرور هستی و...
🔻 چه میشود که آدم متوقف میشود؟ در دنیایی که محل داد و ستد است، نمیخواهد داد و ستد کند و میخواهد آنچه را دارد برای خودش نگه دارد! البته نمیتوانی نگه داری؛ بالاخره از تو گرفته میشود، پس بیا با خدا تجارت کن! نمونهاش شهادت است؛ اگر شهید نشوی، میمیری! ولی اگر با خدا معامله کنی، او جانت را از تو میخرد.
👤علیرضا پناهیان
🔻امام باقر(ع): کسی که نمیتواند در روز عاشورا به کربلا برود، به «صحرا» برود و عزاداری کند
💥این کار ثواب «دو میلیون حج و عمره و جهاد در رکاب رسول خدا»(!) را دارد+ متن کامل حدیث
➕جناب علقمة و مالک جُهنی میگویند امام باقر(ع) فرمودند: كسى در دهمین روز محرم، مرقد حسين(ع) را زيارت كند و روز را تا شب با حالتى گريان نزد آن حضرت بماند، روز قيامت خدا را ملاقات كند در حالى كه خداوند متعال ثواب دو ميليون حج و دو ميليون عمره و دو ميليون جهاد را به وى بدهد، مانند ثواب کسی که با رسول خدا حج و عمره و جهاد به جای آورده باشد!
➖مالک گوید از حضرت پرسیدم: فدايت شوم، پس کسی که در شهرهاى دوردست است و نمیتواند در چنين روزى به زيارت حضرت برود، چه بهرهای دارد؟
➕امام فرمودند: او در چنين روزى به صحرا رفته يا به پشت بام بلندى در خانهاش برآيد و با سلام به حضرت اشاره كرده، سپس در نفرين بر قاتلان آن حضرت سعى و كوشش نموده، و پس از آن دو ركعت نماز بخواند، در وسط روز قبل از ظهر، سپس براى حسين ندبه و گريه نموده، و به كسانى كه در خانهاش هستند نيز بگوید كه براى حضرت بگريند، و در خانهاش مصیبت حضرت را اقامه کند، با اظهار جزع بر حسین(ع). و در خانهها یکدیگر را با گریه ملاقات کنند. و به یکدیگر تعزیت گویند به جهت مصيبت حضرت. پس در صورتی که چنین کنند، من ضامن هستم که خداوند تمام آن ثوابها را به ايشان اعطاء فرمايد.
➖عرض كردم: فدايت شوم، شما براى ايشان ضامن اين ثوابها مىشويد؟!
➕امام فرمودند: هرکسی که این کارها را انجام دهد، من ضامن آنها هستم(که این ثوابها بهشان برسد).
🔻در ادامۀ همین روایت، علقمه از حضرت خواست تا دعایی تعلیم کنند که هنگام زیارت و سلام بر آن حضرت در روز عاشورا، از دور و نزدیک، خوانده شود. امام باقر(ع) در پاسخ، همین «زیارت عاشورا» که در مفاتیح هست را به او تعلیم دادند.
🔸منبع: کامل الزیارات، ص۱۷۴
10.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 پاسخ کلیپ شب گذشته: آن امتحان بزرگ چه بود؟
🔻ما احتمالا در آستانه چه آزمایشی هستیم؟
#تصویری
شبهه در مورد هواپیمای اوکراینی و توانمندی سایبری:
پاسخ اهل البصر:
در این عملیات بیش از اینکه دشمن از تکنیک بهره گرفته باشد از تاکتیک بهره گرفت برخی با بزرگنمایی تکنیک دشمن و تکنولوژی قصد دارند ما راعقب مانده جلوه بدهند و ضعیف و القای لزوم تسلیم کنند با بهانه ناتوانی در مقابل توانمندی های سایبری و جنگالی (جنگ الکترونیکی)
در حالیکه ماهم شانه به شانه آنها از همین تکنیک بهره داریم و در زدن گلوبال هاوک و عین الجسد رونمایی کردیم که با این ابزار توانستیم ضربه غیر قابل انتظار به دشمن بزنیم.
اما آن چیزی که دشمن با مکر به ما ضربه زد تاکتیک ناجوانمردانه تهدید نمایی هواپیمای تجهیز شده مسافربری اوکراینی بود تا تصادم و تصادف ایجاد شود.
که البته با این عملیات این حربه را نیز از دست داد و دستش برای عملیاتهای بزرگتر و مهمتر رو شد.
اصولا دشمن وقتی در صحنه رویارویی مردانه کم می آورد دست به حیله می زند.
#ثامن
ایتا
مشارکت حداکثری،اصل لايتغير مردمسالاری ديني چند روزي است که برخي از قلم به دستان اصلاحطلب، جهت اتهامشان را به سمت جمهوري اسلامي چرخانده و نظام را متهم به تمایل جهت کاهش صبغه مردمسالاري حکومت کردهاند. عباس عبدي در آخرين يادداشتش در روزنامه اعتماد ضمن پیشبینی خط کاهش مشارکت در انتخابات 1400 مدعي ميگردد که علت اين رخداد را بايد در اراده حاکميت براي کاهش مشارکت دنبال نمود. وي مينويسد: «آمدن آقاي روحاني بهطور واضحي مطلوب ساختار نبود، ولي چون پشتوانه آراي مردمي براي تنفس اين ساختار، لازم و حياتي است، دستيابي به چنين ميزان رأيي به مشكلات حضور روحاني ترجيح داشت. ولي اگر وجود رأي بالاي مردمي از محاسبات قدرت خارج شده است، نيازي به تكرار آن برنامهها نيز نيست.»
نکات تحليلي: در مورد این ادعاها باید به چند نکته توجه نمود: 1- مردم رکن اساسي حکومت اسلامي هستند و اسلامي بودن آن نيز منوط به مردمي ماندن آن است؛ لذا چنین اتهاماتی؛ بدون پشتوانه و سند معتبر و با هدف تخریب چهره نظام دنبال میشود. 2- آنچه موجب کاهش مشارکت مردمي در انتخابات اسفندماه 1398 گرديد، نه ميل حاکميت به کاهش مشارکت که عملکرد ضعيفي بود که نمايندگان ليست اميد در مجلس پيشين برجاي گذاشته بودند. علاوه بر آن، عملکرد دولتي است که با حمايت عباس عبدي و سعيد حجاريانها به قدرت رسيده است؛ همان دولتي که سياست چرخش چرخ اقتصاد کشور از طريق ارتباط با غرب و بستن برجام را مطرح نمود و توانست اعتماد حداکثري مردم را کسب نمايد. وقتي برنامهها به ثمر نرسيده و باغ برجام که ماهها انرژي و توان کشور را به هدر داده و مردم را نااميد کرده است، انتظار حضور پرشور در انتخابات را نبايد داشت. 3- پرداختن به چنین مباحثی در آستانه انتخابات 1400، هم میتواند با هدف فشار به شورای نگهبان برای تأیید صلاحیت نامزدهایی باشد که صلاحیت لازم برای ورود به انتخابات را ندارند و هم پیشاپیش توجیه عدم ورود نامزدهای انتخاباتی اصلاحطلبان به میدان رقابت 1400، به دلیل فقدان حرفی نو و برنامهای مشخص برای اداره کشور باشد که این عدم تمایل را در انتخابات اسفند 98 نیز مشاهده کردیم! هرچند خط رسانهاي این جریان، عدم حضور و عدم اقبال مردمی را سر آخر بر سر شورای نگهبان خراب کردند!
نکات راهبردي: مشارکت حداکثري همچنان مهمترین اصل در نظام مردمسالاری ديني است و هیچکس نميتواند اين روح و جوهره نظام اسلامي را از آن جدا سازد؛ نه آنهایی که به مردم و نقشآفرینی آنان اعتقادي ندارند و نه آنان که نسبت به تعبير مردمسالاری ديني کينه و عقده داشته و آن را رقيب ليبرال دموکراسي غربي مييابند و همه توان خود را براي تخريب چهره آن به کار گرفتهاند. (نویسنده: مهدي سعيدي)
عبرتی که ازگذشته گرفته نمی شود بیش از هفت سال از پیروزی جریانی که شعار «هم چرخ سانتریفیوژ باید بچرخد، هم چرخ زندگی مردم» سر میداد، میگذرد. این جریان مشکلات داخلی را به مسائل هستهای گره زد و با شور زیاد به سمت مذاکره، اعتماد و توافق با غرب حرکت کرد؛ مذاکره و توافقی که با بدعهدی طرفهای غربی و در نهایت با خروج آمریکا از برجام به سرانجام مطلوب نرسید و مشکلات اقتصادی زیادی را برای مردم بوجود آورد. دراینبین نکته مهم، عدم عبرتآموزی برخی از سیاسیون است که همچنان فکر میکنند اگر نامزد دموکراتها در آمریکا به قدرت برسد، آنها میتوانند این بیراهه را دوباره بروند و به هدفی که هفت سال به آن نرسیدهاند، دست یابند.
گزارههای خبری: 1- احمد نقیبزاده «فعال سیاسی اصلاحطلب» معتقد است: «اگر بایدن به ریاستجمهوری برسد و به برجام نیز بازگردد یک موفقیت بزرگ نصیب جمهوری اسلامی خواهد شد. اگر بایدن به عنوان رئیسجمهور بعدی امریکا انتخاب شود و ترامپ در انتخابات شکست بخورد، شاید نیاز به نرمش نیز وجود نداشته باشد.» 2- روزنامه شرق نیز با تیتر «آقای دیپلمات در قامت ریاستجمهوری؟»، مینویسد: «همین مردم خسته از تحریمهای ظالمانه آمریکا که در سختترین روزهای زندگی خود قرار دارند، اگر ببینند جو بایدن رئیسجمهور آمریکا شده است و آمریکا که مسبب همه این سه سال و اندی درد و رنج ملت ایران است، متواضعانه به برجام بازگشته، آنهم توافقی که مرد شماره یک دیپلماسی ایران آن را چنان منعقد کرده که ترامپ را در شورای امنیت منزوی و سرافکنده کند، بازهم با صندوقها قهر خواهند کرد؟!»
گزارههای تحلیلی: نگاه غلط جریان سیاسی اصلاحات به روند تحولات بینالملل، کشور و چرخ اقتصادی آن را چندین سال معطل مذاکره و سیب و گلابیهای برجامی نگه داشت؛ در این فاصله، قیمت دلار از حدود 4 هزار به 22.400 هزار تومان رسید و با افت بیُسابقه ارزش پولی کشور، کالاهای اساسی، مسکن و ... جهش قیمتی چند برابری پیدا کرد؛ بااینوجود برخی سیاسیون به دنبال برنامهریزی برای افتادن مجدد در دام تجربه شده هستند. خط و مشیای که امروز علاج مشکلات کشور است، نه نگاه دست بسته به غرب، بلکه تکیه بر توان و داشتههای داخلی با بهرهگیری از ظرفیتهای موجود منطقهای و بینالمللی است. بنا به فرموده پیامبر اکرم(ص): « لا يُلدَغُ المُؤمِنُ مِن جُحرٍ مَرَّتَينِ (اصول کافی، جلد 5، ص 597)؛ مؤمن از یک سوراخ دو بار گزیده نمیشود»؛ نباید راهی را که جز خسران و عقبگرد در آن چیز دیگری نیست را چندباره امتحان کرد.
(نویسنده: فرهاد کوچکزاده)
🍃🕯حفظ جمهوری اسلام ار اعظم فرائض است.
🍃🌼 حضرت امام خمینی
(رضوان الله تعالی علیه) :
🌷اگر حفظ اسلام یک فریضه الهی است، بالاتر از تمام فرائض، یعنی هیچ فریضه ای در اسلام بالاتر از حفظ خود اسلام نیست.
🌷اگر حفظ اسلام جزء فریضه های بزرگ است و بزرگترین فریضه است،
👈 بر همه ما و شما و همه ملت و همه روحانیون حفظ این جمهوری اسلامی از اعظم فرائض است
📚 صحیفه نور جلد ۱۶ صفحه ۲۰۳
🗓 ۴ آبان ۱۳۶۰
👌🏻برکات و فواید فوق العادۀ «احیای سنت عزاداری در صحرا»
🔻برترین عمل در روز عاشورا زیارت حضرت در کربلا است، اما کسی که نمیتواند، به صحرا یا پشت برود. امام باقر(ع) در حدیث معتبری ثواب زیارت کربلا در روز عاشورا را معادل «دو میلیون حج و دو میلیون عمره و دو میلیون جهاد در رکاب رسول خدا(ص)» برشمردند. و فرمودند اگر کسی قادر بر رفتن به کربلا نبود، به صحرا یا پشت بام خانهاش برود و به حضرت سلام کند و بر آن حضرت گریه کند، به همان ثواب میرسد. (کامل الزیارات، ص۱۷۵)
احیای این سنت که در گذشته بر اساس توصیۀ امام باقر(ع) رایج بوده است، فواید و برکات فراوانی دارد. از جمله:
1️⃣ اثر نور در حل مشکلات فردی و اجتماعی
کارهای پرثواب باعث افزایش نورانیت انسان میشود و این نور یک اثر واقعی در عالم میگذارد. در روایتی میفرماید خدا گاهی به واسطۀ یک فرد نورانی، بلایایی را از یک جامعه دفع میکند. پس نور دهها وصدها هزار نفر چه اثری در عالم خواهد داشت؟
2️⃣ آثار دنیوی کارهای پرثواب
دستورات خداوند قبل از اینکه باعث سعادت انسان در آخرت شوند، سعادت و منافع دنیوی انسان را تأمین میکنند. اثر صدقه، جهاد و صلۀ رحم، قبل از آخرت، در دفع بلا و زندگی بهتر ما در همین دنیا دیده میشود. این حجم اعجابانگیز از ثواب برای «عزاداری عاشورا در صحرا» قطعاً بیحکمت نیست و قطعاً به همین مقدار، آثار کمنظیر و اعجابانگیزی در زندگی ما دارد.
3️⃣ معرفت و سوز بهتر و بیشتر نسبت به واقعۀ کربلا
واقعۀ عظیم کربلا و مصائب آن در صحرا اتفاق افتاده است. امام حسین(ع) و زنان و بچههایش در صحرا محاصره شدند و از آب منع شدند. عزاداری در صحرا و در جوار خاک، باعث افزایش معرفت و توجه ما به حقائق کربلا و سوز دل ما میشود. تجربۀ کمنظیر اینگونه عزاداریها را رزمندهها در جبههها داشتند
4️⃣ خاطرهای به یادماندنی و اثرگذار
رفتن به صحرا برای عزاداری، به سادگی عزدارای در خانه یا محله نیست؛ نیازمند عزم، زحمت و یک سفر کوتاه است. اما این زحمت و زمانی که صرف میکنیم، باعث بهیادماندنیتر و اثرگذارتر شدن عاشورا برای ما میشود. و اثر سازنده و قدرتآفرین عاشورا تا مدت زیادی در روح و روان ما میماند.
5️⃣ اثر زحمت
معمولاً کاری که انسان برایش بیشتر زحمت بکشد، اثرش هم بیشتر است. اینکه انسان به جای عزاداری پای تلویزیون، طبق روایت، به پشت بام یا صحرا برود، زحمت دارد، اما همین زحمتی که میکشد، «توجه قلبی» او به امام حسین(ع) و بهرهمندیاش را خیلی بیشتر میکند. شبیه اتفاقی که در اعتکاف یا پیادهروی اربعین میافتد.
6️⃣ تعظیم شعائر حسینی و یاری حضرت زینب(س)
وظیفۀ ما نسبت به امام حسین(ع) اظهار محبت و ادب و بزرگ داشتن او است. کسی که با پای پیاده به زیارت اربعین میرود، میخواهد ارادت و ادب فراوان خود نسبت به سالار شهیدان را نشان دهد. رفتن به پشت بام خانه یا صحرا برای عزاداری در عاشورا، یک اظهار ادب و بزرگداشت ویژه برای امام حسین(ع) است و به همه نشان میدهد که امام حسین(ع) تا چه حد برای ما عزیز است. یعنی با این کار معرفت به حسین(ع) در جامعه تثبیت و تقویت میشود.
7️⃣ امام خمینی: هیاهو میخواهد!
امام خمینی(ره): «اگر فقط مقدّسى بود و توى اتاق و توى خانه مینشست براى خودش و هى زيارت عاشورا میخواند و تسبيح میگرداند، نمانده بود چيزى، هياهو مى خواهد. هر مكتبى هياهو میخواهد» (صحیفه امام، ج۸، ص۵۲۷) منظور امام این است برای حفظ و تقویت راه امام حسین(ع)، باید محبت و معرفت شدید همۀ ما به امام حسین(ع) در جامعه و جهان دیده شود. شبیه پیادهروی اربعین، که این ارادت در اوج خودش دیده میشود. در حال حاضر، با توجه به اهمیت رعایت پروتکلهای بهداشتی و فاصلۀ اجتماعی، و برگزاری مراسم در فضای باز، یکی از بهترین راههای عزاداری عاشورا، عزدارای در صحرا است.
NegahiBeFazilatMovasatVaHamdeliDarAhadisAhleBeyt - Mobile.pdf
447.3K
📌جزوه | نگاهی به فضیلت و آثار مواسات و همدلی در احادیث اهل بیت(ع)
📱 نسخه مناسب مطالعه در تلفن همراه
#جزوه
🔸آغاز سقوط فرد و جامعه «امساک از پرداخت» است
🔸فلسفۀ پرداخت چیست؟ چرا خدا چیزی را به ما میدهد و بعد آنرا میگیرد؟
🌼 مهمترین راه پیشگیری از سقوط انسان و نابودی جامعه(ج۴)
🔻 همهچیزخواهی انسان، چیز خوبی است و جواب درستش بینهایتطلبی و خداست، اما این همهچیزخواهی میتواند انسان را بیچاره کند؛ اگر بخواهی چیزهایی را که داری، نگه داری، امساک کنی و ندهی، نابود میشوی.
🔻 هرچیزی را که بخواهی نگه داری، نابود میشوی؛ مثلاً اگر پولت را نگه داری و زکات ندهی، انفاق نکنی و صدقه ندهی، یا اگر آبرویت را آنجا که لازم است، خرج نکنی نابود میشوی، گاهی لازم است آبرویت را گرو بگذاری تا یک مؤمن را نجات بدهی و...
🔻 امساک از پرداخت، آغاز سقوط فرد و جامعه است. امامصادق(ع) فرمود: نابودی یک جامعه با ندادن زکات است (کافی/۳ / ۴۹۷) سقوط یک انسان هم با انواع و اقسامِ امساک از پرداخت است. البته پرداخت برای انسان، راحت نیست.
🔻 اما فلسفۀ پرداخت چیست؟ اصلاً چرا خدا چیزی به ما میدهد و بعد آن را میگیرد؟ خدا انسان را برای امتحان و انتخاب آفریده و لازمۀ انتخاب هم پرداخت یا گذشتنِ از برخی دوستداشتنیهاست که این طبیعتاً رنج دارد.
🔻 انتخاب وقتی صورت میگیرد که خدا من و شما را در مقابل «دوتا دوستداشتنی» قرار میدهد؛ هر کدامش را انتخاب کنی، باید آن یکی را کنار بگذاری، از اینجا رنج انسان آغاز میشود.
🔻 انسان کِی سقوط میکند؟ وقتی بخواهد رنج پرداختن را تحمل نکند. یک بخشی از رنج انسان بهخاطر انتخابهای اوست و یک بخشی هم بهخاطر تقدیر و بلاهاست. البته انتخابِ درست، رنجش کمتر از انتخاب غلط است.