─┅═༅🍃🖤🍃༅═┅─
﷽
علی آرام شد اما جهان
از گریه بی تاب است
زمین از غصه لبریز و زمان
از گریه بی تاب است
کنار نالههای جاودان
چاه و نخلستان
گلوی حضرت صاحب زمان
از گریه بی تاب است
- 📚 #حکایتیبسیارزیباوخواندنی
🔴#سرگذشت_قوم_ثمود
قوم ثمود مردماني بودند كه پس از قوم عاد در منطقه اي ميان شام و حجاز ميزيستند. حضرت صالح پيامبري بود كه خداوند براي هدايت قوم ثمود برگزيد. والى ثمود اخاهم صالحا----- ما به سوى قوم ثمودبرادرشان صالح را فرستاديم .
حضرت صالح قوم خويش را به عبادت و بندگي پروردگار جهانيان دعوت مي نمود.
قال يا قوم اعبدوا اللّه ما لكم من اله غيره---- گـفت : اى قوم من ! خدا را پرستش كنيد كه هيچ معبودى براى شما جز اونيست .
مردمان قوم صالح(ع) مردماني تنومند و قوي بنيان بودند كه به عمران و آبادي شهر و ديار خويش رو آورده بودند و از امكانات زميني به ميزان كافي بهره مند بودند.
پيامبر صالح با بيان اينكه خداوند واحد اين نعمتها و امكانات را در اختيار شما قرار داده، از قوم گمراه خود مي خواست كه به سپاس اين نعمتها به خداوند ايمان بياورند.
(او كسى است كه ) عمران و آبادى زمين را به شما سپرد و قدرت و وسائل آن را در اختيارتان قرار داد--- واستعمركم فيها
فاستغفروه ثم توبوا اليه ان ربى قريب مجيب --- اكنون كه چنين است , از گناهان خود توبه كنيد و به سوى خدا بازگرديد كه پروردگار من به بـنـدگـان خود نزديك است و درخواست آنها را اجابت مى كند
مردمان قوم صالح كه به نافرماني خود مي افزودند با مجادله با حضرت پرداخته و او را به دليل نكوهش خدايانشان مورد سرزنش قرار دادند و گفتند:
اتنهينا ان نعبد ما يعبد آباؤنا---- راستى تو مى خواهى ما را از پرستش آنچه پدران ما مى پرستيدند نهى كنى ؟
امـا ايـن پـيـامـبر بزرگ الهى بدون آن كه از هدايت آنها مايوس گردد, با متانت خاص خودش چنين پاسخ گفت :
قال يا قوم اريتم ان كنت على بينة من ربى وآتينى منه رحمة---- اى قوم من ! ببينيد اگر من دليل آشكارى از پروردگارم داشته باشم , و رحمتى از جانب خود به من داده بـاشـدآيـا مى توانم رسالت الهى راابلاغ نكنم و با انحرافات و زشتيها نجنگم ؟!
سپس براى نشان دادن معجزه و نشانه اى بر حقانيت دعوتش ازطريق كارهايى كه از قدرت انـسان بيرون است و تنها به قدرت پروردگار متكى است وارد شد و به آنها گفت :
ويا قوم هذه ناقة اللّه لكم---- اى قوم من ! اين ناقه پروردگار براى شما,آيت و نشانه اى است
فذروهاتاكل فى ارض اللّه--- آن را رها كنيد كه در زمين خدا از مراتع و علفهاى بيابان بخورد
ولا تمسوها بسؤ فياخذكم عذاب قريب ---- و هرگز آزارى به آن نرسانيد كه اگر چنين كنيد عذاب نزديك الهى شما را فراخواهد گرفت .
با وجود تاكيدات فراواني كه پيامبر صالح نمود متاسفانه برخي از گمراهان قوم صالح كه مانع از هدايت قوم ثمود مي شدند تصميم به قتل ناقه صالح گرفتند و آنرا از پاي درآوردند.
سپس، صالح(ع) پس از سركشى و عصيان قوم و از ميان بردن ناقه كه معجزه الهي بود، به آنها اخطار كرد و گفت :
فقال تمتعوا فى داركم ثلثة ايام---- سه روز تمام در خانه هاى خود از هر نعمتى مى خواهيد متلذذ و بهره مند شويد--- و بدانيد پس از اين سه روز عذاب و مجازات الهى فرا خواهد رسيد
پس فرمان الهي سر رسيد و اين ظالمان را صيحه الهي فرو گرفت و تنها مومنين نجات يافتند.
واخذ الذين ظلموا الصيحة فاصبحوا فى ديارهم جاثمين
ولـى ظـالـمـان را صـيحه آسمانى فرو گرفت , و آن چنان اين صيحه سخت و سنگين و وحـشتناك بود كه بر اثر آن همگى آنان در خانه هاى خود به زمين افتادند و مردند .
و آن چنان مردند و نابود شدند و آثارشان بر باد رفت كه : گويى هرگزدر آن سرزمين ساكن نبودند.
📚داستانهای قرانی
🍂
#ماه-عسل🌙🕋
7.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فضائلی که قابل شمارش نیست..... #ماه عسل
🕯اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ
🍃 عُنوانُ صَحيفَةِ المُؤمِنِ حُبُّ عَليِّ بنِ ابيطالب عليهالسلام.🍃
🌺 امام على عليه السلام :
💐 " لَو ضَرَبْتُ خَيْشُومَ الْمُؤْمِنِ بِسَيْفي هذا عَلى أنْ يُبْغِضَني ما أبْغَضَني ولَو صَبَبْتُ الدُّنيا بِجَمّاتِها عَلَى الْمُنافِقِ عَلى أنْ يُحِبَّني ما أَحَبَّني. "
اگر با اين شمشيرم بر بينى مؤمن بزنم كه مرا دشمن بدارد با من دشمنى نمى كند و اگر همه دنيا را به منافق بدهم تا مرا دوست بدارد هيچگاه دوستم نخواهد داشت.
📚 نهج البلاغه ، حكمت ۴۵
✍ محبت نسبت به علی بن ابی طالب، علیه السلام ، محبتی است الهی و ریشه در عشق به خداوند متعال دارد؛
🌷 " وَالَّذِينَ آمَنُوٓا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ " ۱۶۵، بقره
✍چرا که مولای متقیان، ولی الله به معنای واقعی کلمه عبد صالح خداوند است و نتیجه این عبودیت ، قرار گرفتن عشق او در جان انسانهای صادق است؛
🌷 " إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَٰنُ وُدًّا " ، ۹۶ ، مریم.
" ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻭ عمل صالح انجام می دهند، ﺧﺪﺍوند ﺭﺣﻤﺎﻥ محب ﺁﻧﺎﻥ را ﺩﺭ ﺩﻟﻬﺎ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ. "
✍ البته لازمه این عشق الهی ، اطاعت و تبعیت محض از ولی خداست که خود باعت جلب محبت الهی نسبت به خود می شود ، همانگونه که شهید حججی گفت کاری بکن که خدا عاشقت شود، آنگاه خوب ترا می خرد.
🌷"قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ" آل عمران ، ۳۱.
" بگو: اگر خدا را دوست دارید، پس مرا پیروی كنید تا خدا هم شما را دوست بدارد، و گناهانتان را بیامرزد؛ و خدا بسیار آمرزنده و مهربان است. "
✍ و این همان میثاق ولایت است، یعنی پایبندی به عهد و پیمانی که مومنان با خدا بسته اند ، که نتیجه آن افزایش محبت الهی و قرار گرفتن در زمره متقیان است؛
🌷 " بَلَىٰ مَنْ أَوْفَىٰ بِعَهْدِهِ وَاتَّقَىٰ فَإِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ " آل عمران ، ۷۶ .
" آری، هر كه به پیمان خود وفا كرد، و تقوا پیشه ساخت، یقیناً خداوند متقیان را پیشگان را دوست دارد. "
🌹سلام و صلوات الهی بر مولای متقیان امیر المومنین علی بن ابی طالب.
🗓 جمعه ۲۱ رمضان المبارک
♦️کرونا و رویارویی تمدنی دو نوع عقلانیت♦️
🔹امام جهان را وارد عصر جدیدی کرد، آنچه در فضای کرونا و پسا کرونا رخ میدهد در امتداد همین عصر جدید و پیمودن پیچ تاریخی و ناهنجاریهای حاکم بر تمدن غرب قابل تحلیل است.
🔹به نظر ما اتفاقات فعلی و بعدی جهان یک ظرفیت برای همین قیام محسوب میشود. تمدن غرب در درون خود با توجه به دیدگاه غلطی که نسبت به دین، انسان و پیشرفت داشت به بحرانهای بزرگی رسید.
بخش اول
▫️رهبر انقلاب اسلامی طی سخنانی در ارتباط با ستاد ملی مبارزه با کرونا ضمن اشاره به تجربهی تمدن غرب در قضیهی کُرونا به ناکامی غربیها در این ماجرا پرداختند: «غربیها در این امتحان بزرگی که در همهی دنیا -از شرق و غرب دنیا- پیش آمد، در چند عرصه شکست خوردند: اوّلاً در تواناییهای مدیریّتیشان شکست خوردند... در فلسفهی اجتماعی هم شکست خوردند... در نمایش اخلاق عمومی هم شکست خوردند.» ۱۳۹۹/۰۲/۲۱
▫️ پیش از این نیز حضرت آیتالله خامنهای در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت ولادت حضرت امام زمان(عج) به مقایسهی عملکرد ملتها و دولتهای غربی با ملت و حاکمیت ایران اسلامی در قضیهی کرونا پرداخته بودند و با ذکر مصادیق و مواردی از رفتارهای غربیها، آن را نتیجهی منطقی و طبیعیِ «فلسفهی حاکم بر تمدن غربی» معرفی کرده و در سوی مقابل، رفتارهای ایثارگرانه و جهادی مردم در ایران را ناشی از «تفکر و فرهنگ و ارزشهای اسلامی» دانستند.
▫️به همین مناسبت پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR در یادداشت تحلیلی زیر به قلم حجتالاسلاموالمسلمین پیروزمند، عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم به بررسی ابعاد مختلف رویاروییِ دو عقلانیت توحیدی و مادی در عرصهی حکمرانی باتوجه به قضیهی کرونا پرداخته است:
۱ـ کرونا و پیچ تاریخی عصر جدید
🔸در تحلیل قضیه کرونا نباید آن را از گذشته خودش یعنی فراز و فرود تمدن غرب، همچنین از پیچ تاریخی و عصر جدیدی که طلوع کرده است، تفکیک نمود؛ رهبر انقلاب فرمودند: «انقلاب اسلامی بشریت را به عصر جدیدی وارد کرده و عصر جدید، عصر امام خمینی (ره) است، امام جهان را وارد عصر جدیدی کرد، آنچه در فضای کرونا و پسا کرونا رخ میدهد در امتداد همین عصر جدید و پیمودن پیچ تاریخی و ناهنجاریهای حاکم بر تمدن غرب قابل تحلیل است. نشانی این دوران عبارت است از توجه به خدای متعال و استمداد از قدرت لایزال الهی و تکیه به وحی و اینکه بشریت از مکاتب و ایدئولوی های مادی عبور کرده است و دیگر برای او جاذبه ای ندارند.»(۱)
۲ـ جهانیشدنِ صهیونیسم آمریکایی
🔸تمدن مادی در دوران رو به اوج خود، محتوا و پیامی را برای بشر ترسیم کرد و ساختارهایی را برای ضمانت اجرایی آن ایجاد نمود،. آنها میخواستند با علم، فناوری و محصولات برگرفته از آن و نیز مدیریت جدید جهانی، دغدغههای تاریخی بشریت مثل آزادی، عدالت، امنیت، رفاه و... را تأمین و بر یک محور نظم و انسجام بدهند.
🔸برای تحقق این ایده، ساختارهای پیدا و پنهانی را ایجاد کردند. در این ساختارها، صهیونیزم جهانی با سرعت تلاش کرد به شکل مرموزانهای بر کمپانیهای جهانی سیطره داشته باشد. این کمپانیها فقط اقتصادی نبودند بلکه شامل کمپانیهای خبری، رسانه ای، اقتصادی، هنری و..... بودند که یک زنجیره بههم پیوسته کامل را شکل میدهند، در خیلی جاها روی صحنه نیستند و دولتها را صحنهگردان خود قرار میدهند.
🔸در لایهی بعدی، به پشتوانهی قدرتهای سیاسی بزرگ، سازمانهای جهانی را شکل داده و مدیریتش را بهدست گرفتند. این شبکهی چند لایه که بخشی از آن پیدا و بخش دیگر آن پنهان است، در نهایت میخواهد فرهنگ مادی را به شکل جهانی و ضمانت شده، فراگیر و خاطیان را در نطفه خفه کند.
۳- انقلاب اسلامی: شروع قیام جهانی بر علیه تمدن غرب
۳-۱- پنج بحران اصلی تمدن غرب
🔸رُخنمایی فروپاشی تمدن غرب از درون و ایجاد اتفاقات جهانی به محوریت انقلاب اسلامی از بیرون، باعث شد سیر نزولی تمدن مادی غرب شکل بگیرد و در مقابل ساختار بیمار و دیکتاتور آن، شاهد قیام جهانی باشیم. به نظر ما اتفاقات فعلی و بعدی جهان یک ظرفیت برای همین قیام محسوب میشود. تمدن غرب در درون خود با توجه به دیدگاه غلطی که نسبت به دین، انسان و پیشرفت داشت به بحرانهای بزرگی رسید.
🔸بزرگترین بحران، بحران بی هویتی است، ریشه این بی هویتی کنار گذاشتن خدا و معنویت بویژه از زندگی و ارتباطات اجتماعی است.
🔸دومین بحران، بی عدالتی است. با دمکراسی بهدنبال آزادی و عدالت بودند اما هرچه بیشتر جلو رفتند بی عدالتیها بیشتر روشن شد، اثرات حاکمیتِ اقلیت سرمایهدار بر اکثریت فقیر در صحنههای مختلف و در رفتار با مردم خود (مثل جنبش وال استریت یا جنبش اعتراضی فرانسه) بیشتر نمایان میشود.
🔹 #فضایل #امام_علی
🔻علاقه فیلسوف فرانسوی #روژه_گارودی به امام علی(علیه السلام)
روژه گارودی فیلسوف فقید فرانسوی در یکی از خاطراتش در مورد علاقهاش به امام علی(علیه السلام) میگوید:
🌷 در دانشگاه سوربون تدریس میکردم، روزی یکی از دانشجویان گفت: استاد شما در تمام سخنرانیها از شخص مسلمانی به نام علی[ع] سخن می گویید #علی کیست؟ و چرا به این اندازه شما را تحت تأثیر قرار داده است؟
گفتم: علی[ع] پسر عموی پیامبر اسلام، حضرت محمد(ص) و همسر دخترش و فرمانده نظامی اوست، همچنین او دومین شخصیت اسلامی پس از حضرت محمد(ص) است، او شخصیتی بینظیر است که در طول تاریخ، نظیری ندارد.
برای اینکه جرعهای از این دریای بیکران را به تو بشناسانم از تو یک سؤال دارم. اگر از خیابان رد شوی و در این حال ماشینی به سرعت با تو تصادف کند... در این حالت چه اتفاقی برای تو میافتد؟
آن دانشجوی دختر گفت: یا همان لحظه میمیرم و یا بیهوش میشوم و به کما میروم.
گفتم: این آقا در حین سجده و هنگام نماز توسط شخصی با شمشیر، ضربهای بر سرش وارد شد و این ضربه به قدری عمیق بود که جمجمهاش را شکافت و به مغزش رسید. با این اوصاف تو چه سرنوشتی برای او پیشبینی میکنی؟
دانشجو: میمیرد و یا در بهترین حالت بیهوش میشود و به کما میرود.
گفتم: تصور کن در همان لحظه هیچ اتفاقی برای این مرد نیفتاد و حتی بیهوش هم نشد، ضربه به حدی عمیق بود که به مغزش که معدن حکمت، درایت و معرفت است، نیز اصابت کرد ولی او بیهوش نشد، چون او فردی عادی نیست، علی پس از یک روز و در حالی که در بستر مرگ بود و چنین ضربه ای خورده بود به پسرش، امام حسن[ع] وصیتی کرد که یکی از بهترین نوشتههایی است که در طول تاریخ به عنوان #میراث_اسلامی باقی مانده است. این وصیت حاوی پند، موعظه و مودت بوده و #بهترین_وصیتی است که در تاریخ انسانیت یک #پدر به فرزندش میکند.
🔹بخشی از این وصیتنامه را برایت بازگو میکنم:
امام به فرزندش، حسن(ع) گفت:
"إرفق يا ولدي بأسيرك وارحمه وأحسن إليه وأشفق عليه ، ألا ترى إلى عينيه قد طارتا في أمّ رأسه ، وقلبه يرجف خوفاً ورعباً وفزعاً؟ فقال له الحسن (عليه السلام): يا أباه قد قتلك هذا اللعين الفاجر وأفجعنا فيك وأنت تأمرنا بالرفق به؟! فقال له: نعم يا بني نحن أهل بيت لا نزداد على الذنب إلينا إلاّ كرماً وعفواً، والرحمة والشفقة من شيمتنا لا من شيمته ، بحقي عليك فأطعمه يا بني مما تأكله ، واسقه مما تشرب ، ولا تقيد له قدماً ، ولا تغل له يداً ، فإن أنامتّ فاقتص منه بأن تقتله وتضربه ضربة واحدة ، ولا تمثل بالرجل فإني سمعت جدك رسول الله (صلى الله عليه وآله وسلم) يقول: إياكم والمثلة ولو بالكلب العقور ، وإن عشت فأنا أولى بالعفو عنه ، وأنا أعلم بما أفعل به ، فإن عفوت فنحن أهل بيت لا نزداد على المذنب إلينا إلاّ عفواً وكرماً"
#با_قاتلم كه #اسیر توست مدارا كن! از طعامی که خودت می خوری و آبی که خودت می نوشی به او بده و دست و پای او را در غل و زنجیر مکن، با او رفق و مدارا کن. چون من از دنیا بروم او را به یک ضربت قصاص کن و جسد او را به آتش مسوزان و او را مثله مکن که حضرت رسول اكرم صلی الله علیه وآله فرموده: هرگز کسی را مثله و تیکه تیکه مکنید حتی اگر سگ درنده باشد، اگر من شفا یابم خودم سزاوارترم به آن که او را عفو کنم زیرا که ما، اهل کرم، عفو و رحمتیم...».
گارودی افزود: وقتی وصیتنامه مولا علی[ع] را برای این دانشجو بازگو میکردم، دیدم این دانشجو صورتش خیس #اشک شده و همچنان به من گوش میدهد. به او گفتم: به این دلیل است که من تحت تاثیر این آقا قرار گرفته ام و مدام اسم او را می برم.
🔸«روژه گارودی»، فیلسوف مشهور فرانسوی پس از بررسی ادیان در سال ۱۹۸۲ دین اسلام را برگزید و نام «حاج محمد رجاء» را بر خود نهاد.