🌗 تأملی در پدیده درسگفتارهای مجازی
✍️دکتر #حسن_انصاری (دانشگاه پرینستون)
🔹يکی از پديده هایی که در سال های اخير در جامعه مجازی فارسی روند روز افزونی پيدا کرده ارائه های گفتاری و درسگفتاری است؛ تقريبا در همه موضوعات و در سطوح مختلف. اين سنت خوبی است. در دو سنت کهن حوزه های علوم دينی در اسلام و غرب و نيز سنت مدرن نهاد دانشگاه القای دروس از سوی استادان در شکل ارائه خارج از متن (دروس خارج) سابقه زیادی دارد. در اين شکل استاد با اساس قرار دادن يک متن مجموعه ای از توضيحات و مباحث مرتبط و توضيحی را در شکل خارج از متن و برای آموزش بازخوانی انتقادی و بحثی ارائه می دهد و شاگردان هم با تحرير مطالب تقریر شده همزمان شيوه بحث انتقادی و علمی را در گفتگویی آزاد با استاد فرا می گيرند. درس های خارج را در حوزه های علميه شيعه همه می شناسيم. در غرب در دوره های دکتری علوم انسانی نيز همين شيوه در بسیاری از دروس دانشگاهی کم و بیش رایج است. در برخی دانشگاه ها اين دروس جنبه رسمی تری دارد و در برخی مانند مدرسه مطالعات عالی سوربون بنابر سنتی قديم حالت آزادتر و غير رسمی تری دارد و مطالعه و بازخوانی آزاد يک متن به شکل درس خارج معمول است.
🔸منتهی چه در سنت های حوزه های علمی دینی ما و چه در غرب ارائه اين دروس از سوی استادان دو شرط اساسی دارد:
▪️يکی اينکه بايد استاد تخصص خود را در زمينه تدريس، پيشتر با اخذ درجه اجتهاد و يا دکتری نشان داده باشد. طبیعی است بدون داشتن اين مراتب علمی (حوزوی و دانشگاهی) ادعای تدريس در دوره های خارج و دکتری از کسی در هيچ يک از اين دو سنت پذيرفته نيست.
▫️دوم: بايد استاد صلاحيت خود را قبلا با نوشتن رساله های علمی در موضوعات مرتبط و انتشار آنها نشان داده باشد. مثلا رساله دکتری خود را منتشر کرده باشد؛ يا حتی رساله دانشياری اش را (در سنت های دانشگاهی). در سنت های حوزه های علميه هم بايد استاد پيشتر يا کتاب ها و رسالاتی علمی در موضوعات درس خارج فقه و اصول نوشته و منتشر کرده باشد يا اينکه صلاحيت علمی خود را پیشتر در زمان تحصیل و حضور در درس استادان خود از طريق شرکت در بحث ها و ارائه اشکالات قوی در حين درس استادان نسل قبلی و همچنين در مباحثه ها و نيز شرکت در جلسات استفتاء نشان داده باشد.
🔹بدون بهره وری از اين سنت های علمی ارائه درسگفتارها و ارائه های شفاهی از طريق مجازی نمی تواند مفيد باشد. صرف ارائه های شفاهی و سخنرانی های مجازی بی آنکه از طريق نوشته های مکتوب و يا تحصيل و اخذ بالاترين مراتب علمی صلاحيت خود را نشان داده باشيم تنها جويندگان تشنه معرفت را نا اميد و مأيوس می کند. اگر در زمينه ای تدريس می کنيم بايد در آن زمينه قبلا به صورت مکتوب نوشته ای شايسته که مورد ارزيابی کارشناسان قرار گرفته و به اصطلاح داوری شده باشد داشته باشيم.
🔺آنچه نوشتم باز نشانی است که ما نيازمند وجود جامعه علمی هستيم. (اینجا بخوانید)
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
تغییر در هندسه قدرت جهانی و جایگاه جمهوری اسلامی ایران.pdf
2.44M
✅ نمای راهبردی معاونت پژوهش و کانون علوم سیاسی دانشگاه علوم اسلامی شهید محلاتی
✅ موضوع: تغییر در هندسه قدرت جهانی و جایگاه جمهوری اسلامی ایران
✅ارائه دهنده : دکتر ابراهیم متقی
✅ویراستاری علمی: دکتر محسن محمدی الموتی
🔺مکان: دانشکده فرهنگ و ارتباطات تهران
https://eitaa.com/daneshkadefarhang
#فراخوان_جذب_ایده
💡معاونت پژوهش در نظر دارد اقدام به پذیرش ایده های خلاق و نو آورانه اساتید و همکاران محترم نماید.
✔️محورهای فراخوان:
آموزشی، پژوهشی،تربیتی، فرهنگی، عقیدتی، سازمانی و ...
#محرم
#سنت_عزاداری ۳
🌑 مغولان و حذف نام خلفای سهگانه و اهتمام بر شعائر شیعه
▪️در زمان مغول تشیع نخست در سایۀ آزادیهایی که به کیشها داده شده بود و به پشتیبانی برخی سلاطین مغول، خصوصاً غازانخان و خدابنده، در ایران پیشرفت بسیار کرد. غازانخان در سال 649 هجری و پیش از رسیدن به سلطنت به دست شیخ صدرالدین ابراهیم حموی اسلام آورد و چندی بعد پس از آنکه دو مرتبه پیامبر(ث) را در خواب دید که او را به محبت اهل بیت خود میخواند، مذهب تشیع را برگزید.
▫️پس از غازانخان برادر او سلطان محمد خدابنده مشی غازانخان را ادامه داد. خدابنده ابتدا مذهب حنفی و سپس شافعی را برگزید. اما پس از مدتی در سال 709 هجری به دست علامه حلی به مذهب شیعۀ اثناعشری درآمد و مذهب تشیع را رسمی اعلام کرد.
▪️خدابنده دستور داد اسامی خلفای سهگانه از خطبهها حذف شود و به نام علی و صحابۀ پیرو او خطبه بخوانند و نام دوازده امام بر سکهها حک شود و عبارت "حی علی خیر العمل" در اذان وارد شود. در نتیجه، در دوران او شیعیان فرصتی یافتند تا به گسترش مراکز شیعی همت گمارند و با خیال آسوده آیینهای مذهبی خود را برگزار کنند. تا آنجا که مناقبیان آزادانه در کوچه و بازار میگشتند و مناقب اهل بیت را به آواز بلند میخواندند.
▫️به طور کلی مراسم عزاداری در این دوره رونقی بیشتر گرفت و شعرای شیعه به سرودن اشعار در رثای امامان خود و ساختن نوحه برای سینهزنی اهتمام ورزیدند. از شعرا و مرثیهسرایان نامی این عصر میتوان به سیف فرغانی، خواجوی کرمانی، اوحدی مراغهای، سلمان ساوجی و اینیمین فریومدی اشاره کرد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📚 کتاب "رسانۀ شیعه"، فصل اول "عزاداری در تاریخ ایران"، محسن حسام مظاهری
#تامل
واحد اندازه گیری انسانیت...
دست هایی است که گرفتیم
گره های است که ازمشکلات دیگران بازکردیم،
دلهایی که به دست آوردیم
و اشکهایی که به لبخند نشاندیم.
شرایط عمومی داوطلبان تحصیل در رشته های مقطع کارشناسی پیوسته آزمون سراسری سال 1402 | دانشگاه شهید محلاتی قم
http://smc.ac.ir/fa/node/233
🛑 روش تدریس کشف تحلیلی سیال
📎تعریف: کشف تحلیلی سیال یعنی فرایند تحلیل و توسعه روابط میان محتواها و پدیده های خارجی با متن درسی که در 5 مرحله جذاب و مشارکتی در کلاس پیاده می شود:
🔶گام اول: مقدمه استاد و بارش ذهنی:
یک محتوای خبری یا رسانه ای از کتاب درسی به دانشجویان عرضه می شود. مثل محتوای زیر که در آن طبق نظرسنجی موسسه گالوپ، اعلام شده که فقط ۳۸ درصد از بزرگسالان امریکایی، به امریکایی بودن خود افتخار میکنند!
حالا استاد از دانشجویان می خواهد تا اصطلاحات و واژگان کلیدی ناظر به محتوا را استخراج کنند.
🔶گام دوم: کشف معنایی:
در این مرحله به دانشجویان فرصت داده می شود تا صفحات مربوط به فصل را مرور کرده تا بتوانند قسمت یا قسمت های مرتبط متن را با محتوا کشف کنند.
🔶گام سوم: تحلیل ضریبی
سپس از دانشجویان خواسته می شود تا پیرامون رابطه و یا روابط کشف شده، برداشت خود را بیان کرده و به بحث و گفتگو بپردازند و به میزان ارتباط متن با محتوای رسانه ای امتیاز و ضریبی بدهند.
🔶گام چهارم: تبیین افزوده استاد:
در این گام، استاد به تبیین و تشریح موضوع پرداخته تا ابهامات احتمالی دانشجویان برطرف شده و رابطه میان متن درسی با محتوای رسانه ای هر چه بیشتر تبیین و تکمیل گردد.
🔶گام پنجم: توسعه کاربردی:
نهایتا از دانشجویان خواسته می شود محتواها و موقعیت های مشابه را برای بخش مرتبط متن درسی پیدا کنند تا قدرت تحلیل و کاربرد دانشجویان تقویت گردد (میزان سیالیت محتوا).
👌این روش در چند دانشگاه اجرا شده و در نظرسنجی ها مورد استقبال دانشجویان، استادان و کارشناسان روش تدریس و تکنولوژی آموزش قرار گرفته است.
🔴 در صورت تمایل جهت آشنایی و اجرای این روش و دریافت جزوات درسی از طریق پیوند زیر وارد گروه شوید:
https://eitaa.com/joinchat/3543859510C5ca4f7f6e8
🌸کشف تحلیلی سیال؛ گامی به سوی تحول با رویکرد علمی- فرهنگی و غایت تبیینی و تربیتی
1-کلیات حقوق خانواده.pps
2.7M
📥 دانلود فایل پاورپوینت
🔖💯 ویژه دانشجویان و دانش پژوهان
📖 درس حقوق خانواده
سال تحصیلی ۰۳-۱۴۰۲
🏷 بخش اول I کلیات حقوق خانواده
✍️ #فرج_الله_هدایت_نیا
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
#فایل_درسی
#حقوق_خانواده
🄶 🆔 @hedayatnia_ir