🔷👈 یار باش، نه بار
✅ سالهای اول طلبگی خیلی پرخاطره و با ابتلاءات زیادی همراه بود. خود را عاشق امام زمان علیه السلام میدانستیم و به دنبال دیدن روی چون ماهش هر هفته پیاده به اتّفاق چند تن از دوستان به بیابانهای جمکران رفته و تا صبح با ناله و زاری به دنبال آقا و مولایمان بودیم.
✅ شبی در جمکران استاد علی صفایی رحمة الله علیه را با جمعی یافتم، شنیده بود چه میکنیم، پرسید: اگر الان آقا را ملاقات کنی چه میکنی؟
✅ گفتم به دست و پایش میافتم چون پروانه به دورش می گردم و...گفت: اگر پرسید در راه ما چه کردهای چه؟ چه بارهایی برداشتی؟ با شیعیان و دوستان گرفتار ما چه کردی؟ چه جوابی داری⁉️
✅ به چشمانم نگاهی سرشار از محبت نمود و ادامه داد خودت باری بر دوش مولا نباشی⁉️ این را گفت و رفت، به دنبالش دویدم، پس چه کنیم؟
✅ فرمود مالک اشترها به دنبال علی علیه السلام نبودند که فقط رویش را ببینند بلکه عهدهدار اموری میشدند که رضایت حضرت در آن بود ولو فرسنگها از او دور بودند و زبیرها در کنار علی علیه السلام بودند ولی طاقت امر او را نداشتند و در مقابل او لشگرکشی کردند!
✅ ولایی بودن فقط اشک و آه و... نیست بلکه کسب نمودن رضایت ولی شرط است.
📚 خاطره یکی از طلاب.
❌ نشر با ذکر منبع👈 https://eitaa.com/tavasolitabrizi
✅👈 روزه واقعی
🔷 قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ إِذَا صُمْتَ فَلْيَصُمْ سَمْعُكَ وَ بَصَرُكَ مِنَ الْحَرَامِ وَ الْقَبِيحِ وَ دَعِ الْمِرَاءَ وَ أَذَى الْخَادِمِ وَ لْيَكُنْ عَلَيْكَ وَقَارُ الصِّيَامِ وَ لَا تَجْعَلْ يَوْمَ صَوْمِكَ كَيَوْمِ فِطْرِكَ.
🔷 امام صادق فرمود: وقتى كه روزه مىگيرى بايد گوش و چشمت از کارهای حرام و زشت روزه بگيرد. از نزاع و آزار خدمتکار بپرهیز.
🔷 كوشش كن كه در تو وقار روزهدار بوده باشد، نبايد روزى كه روزه مىگيرى با روزى كه افطار مىكنى مساوى باشد.
📚 اصول کافی، ج ۴ ص ۸۷
❌ نشر با ذکر منبع👈 https://eitaa.com/tavasolitabrizi
✅👈 حفظ حرمت روزه
✴️ رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:«مَا مِنْ عَبْدٍ صَالِحٍ يُشْتَمُ فَيَقُولُ إِنِّی صَائِمٌ سَلَامٌ علَيكَ لَا أَشْتِمُكَ كَمَا تَشْتِمُنِی إِلَّا قَالَ الرَّبُّ تَعَالَی اِسْتَجَارَ عَبْدِی بِالصَّوْمِ مِنْ شَرِّ عَبْدِی قَدْ أَجَرْتُهُ النَّارَ».
🔶 بندۀ صالحی نيست كه به او دشنام داده شود و او به دشنام دهنده بگويد: من روزه هستم. سلام بر تو! من دشنام نمیدهم چنانکه تو دشنام میدهی.
🔶 مگر اينكه خداوند متعال میفرمايد: بندۀ من به وسيله روزه از شرّ بندهام، به من پناه جست، من او را از شرِّ آتش جهنّم پناه دادم.
📚 اصول کافی، ج ۴ ص ۸۸
❌ نشر با ذکر منبع👈 https://eitaa.com/tavasolitabrizi
💠 عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: سَمِعَ رَسُولُ اللَّهِ امْرَأَةً تَسُبُّ جَارِيَةً لَهَا وَ هِيَ صَائِمَةٌ فَدَعَا رَسُولُ اللَّهِ بِطَعَامٍ فَقَالَ لَهَا كُلِی فَقَالَتْ إِنِّی صَائِمَةٌ فَقَالَ كَيْفَ تَكُونِينَ صَائِمَةً وَ قَدْ سَبَبْتِ جَارِيَتَكِ إِنَّ الصَّوْمَ لَيْسَ مِنَ الطَّعَامِ وَ الشَّرَابِ.
💠 امام صادق علیه السلام فرمودند: رسول خدا صلّی الله علیه و آله شنیدند که زنی در ماه مبارک رمضان کنیز خود را دشنام داد.
💠 حضرت طعامی طلبیدند و به آن زن گفتند که بخور، آن زن عرض کرد یا رسولالله من روزهام، حضرت فرمودند؛ چگونه روزهای که کنیز خود را دشنام میگویی؟ روزه گرفتن، تنها پرهیز از خوردن و آشامیدن نیست.
📚 اصول کافی، ج ۴ ص ۸۷
❌ نشر با ذکر منبع👈 https://eitaa.com/tavasolitabrizi
🔷 قسمت اعظم شخصيت انسان با تربيت منعقد مىشود. تربيت يعنى تعويد. اين تعويد با تمرين و تكرار منظم حاصل مىشود. تمرين و تكرار در روح، عادت و به اصطلاح قدما «ملكه» ايجاد مىكند و به اصطلاح جديد شخصيت اخلاقى مىسازد.
🔷 در اسلام بعضى از عبادات به صورت تكرار منظم تشريع شده، مثل نماز در همه سال و همه عمر و روزه در سى روز پشت سر يكديگر (به خلاف حج مثلاً). در اين گونه عبادات مخصوصا بايد به جنبه تكرار منظم آنها توجه داشت.
🔷 روح انسان مثل بدن انسان با ورزش و تكرار عمل عوض مىشود، آمادگى و نيرو و مهارت پيدا مىكند. اگر كسى سى روز منظماً ورزش كند حتماً عضلاتش محكم و نيرومندتر مىشود. اگر كسى سى روز تمرين مشق خط و يا تيراندازى كند بالاخره فىالجمله مهارتى در او پيدا مىشود.
🔷 چگونه ممكن است انسان سى روز مشق پرهيزكارى كند، تشنه بشود و آب حاضر باشد و هيچ مانعى از خارج وجود نداشته باشد و آب نخورد (و همچنين راجع به غذا و زن) و ملكه پرهيزكارى در او پيدا نشود؟ روزه مشق و تمرين پرهيزكارى است. اين است كه مىفرمايد:«كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ».
🔷 در فن تربيت، مشق و تمرين و تعويد عامل مهمى است. در بعضى ملل قديم كودكان خود را از كودكى مشق سربازى مىدادند، و در بعضى ملل مشق ديگر. در اسلام، روزه مشق پرهيزكارى است. در اثر روزه، اين مشق عمومى و اين ورزش روحى عمومى، ما نيرو و مهارت در تقوا پيدا مىكنيم. تقوا يعنى يك روح مخصوص يعنى قوه خود بازداشتن يا قوه تسلط بر خويشتن، اساس شخصيت انسان است.
📚 یادداشت های شهید مطهری، ج ۱۴ ص ۲۰۵
✅👈 روش صحیح تربیت
🔶 تربيت بر دو قسم است: مثبت و منفى. تربيت مثبت عبارت است از ايجاد قوه مقاومت در روح، و تربيت منفى عبارت است از ايجاد مانع خارجى براى گناه و خلاف، و راه دوم غلط است.
🔶 لهذا گفتهاند تكثير قانون فايده ندارد، بايد كارى كرد كه خود بشر بالطبع از خيانت و تقلب دورى كند.
🔶 از فوايد روزه، گذشته از پيدايش روح تقوا و قوه بازداشتن خود، پيدايش استقامت و قدرت مقاومت در برابر نيروهايى است كه برخلاف عزم و اراده و خط مستقيم زندگى وارد مىشود.
📚 یادداشت های شهید مطهری، ج ۱۴ ص ۲۰۶
❌ نشر با ذکر منبع👈 https://eitaa.com/tavasolitabrizi
✅👈 فضائل اُمّ المؤمنین حضرت خدیجه سلام الله علیها
✅ سلام خدا
روزی جبرئیل خدمت پیامبر اکرم رسید ولی حضرت خدیجه را آنجا ندید، جبرئیل گفت: هر وقت خدیجه آمد به او بگو: پروردگارت تو را سلام می رساند. (بحار الانوار ج 16 ص 8)
✅ بشارت خداوند
پیامبر اکرم فرمودند: خداوند به من دستور داد خدیجه را به قصر زمرّدی در بهشت که هیچ رنج و زحمتی در آن نیست، بشارت دهم. (بحار الانوار ج 43 ص 131)
✅ حاجت جبرئیل
پیامبر اکرم فرمودند: در شب معراج به جبرئیل گفتم: آیا حاجتی داری؟ جبرئیل گفت: حاجت من این است که سلام خدا و مرا به خدیجه برسانی. بانو در جواب سلام فرمود:«قَالَتْ إِنَّ اللَّهَ هُوَ السَّلامُ وَ مِنْهُ السَّلامُ وَ إِلَيْهِ السَّلامُ وَ عَلَى جَبْرَئِيلَ السَّلام». (بحار الانوار ج 16 ص 7)
✅ گریه پیامبر
امّ سلمه می گوید: وقتی ما نام خدیجه را بردیم، آن حضرت گریان شد و فرمود«خدیجه! کجا مثل خدیجه پیدا خواهد شد؟! خدیجه در آن هنگام که مردم مرا تکذیب کردند، مرا تصدیق کرد و مرا در پیشرفت دین خدا یاری نمود و با ثروتش به آن کمک کرد» (بحار الانوار ج 43 ص 131)
✅ عصبانیّت شدید پیامبر
عائشه می گوید: هر وقت نام خدیجه برده می شد، پیامبر اکرم از مدح و ثنای او خسته نمی شد. روزی غيرت مرا گرفت و گفتم: پيره زنی بيش نبود و خدا بهترش را به شما داده است. حضرت به شدّت عصبانی شد به طوری که آنچه در دست داشتم به زمین افتاد. (سفینة البحار ج 2 ص 570)
✅ دوست خدیجه
أنس بن مالک می گوید: هرگاه برای پیامبر أکرم هدیه ای می آوردند، ایشان دستور می داد که آن هدیه را به خانه فلان خانم ببرید؛ چون دوست خدیجه بود و خدیجه را دوست می داشت. (سفینة البحار ج 2 ص 570)
✅ وسیله تقرب
حضرت علی علیه السلام می فرماید: روزی رسول خدا هنگامی که نزد همسرانشان بودند، از حضرت خدیجه یادی کردند و گریه کردند. عائشه گفت: چرا بر پیر زن سرخ رویی گریه می کنی: پیامبر فرمود: زمانی مرا تصدیق کرد که همه شما مرا تکذیب می کردید، زمانی به من ایمان آورد که همه شما کافر بودید و برای من فرزند آورد زمانی که همه شما عقیم بودید. عائشه گفت: از آن زمان به بعد، پیوسته با نام حضرت خدیجه به پیامبر، تقرب می جستم. (بحار الانوار ج 16 ص 8)
✅ برترین زنان بهشت
پيامبر اکرم چهار خط روی زمين كشيد، پرسيدند اينها چيست؟ فرمود:«فاضل ترين زنان بهشتند: خديجه، فاطمه بنت محمد صلّی الله علیه و آله، مريم بنت عمران، آسيه بنت مزاحم». (بحار الانوار ج 16 ص 2)
✅ جایگاه ابدی
امام صادق علیه السلام: وقتی حضرت خدیجه وفات کرد، حضرت فاطمه سلام الله علیها دور پیامبر اکرم می چرخید و از ایشان سؤال می کرد: مادرم کجاست؟ جبرئیل نازل شد و گفت: خداوند امر می کند به فاطمه سلام برسان و بگو: مادرت در بهشت و در کاخ طلایی که ستونش از یاقوت سرخ است و اطرافش آسیه و مریم هستند، جای دارد. (بحار الانوار ج 16 ص 1)
✅ گریه امام حسین علیه السلام
روزی امام حسین علیه السلام کنار قبر حضرت خدیجه، آمد و گریه کرد، آن حضرت به نماز ایستاد و در نماز این گونه مناجات می کرد:« يَا رَبِّ يَا رَبِّ أَنْتَ مَوْلاَه فَارْحَمْ عَبِيداً إِلَيْكَ مَلْجَاهُ». (سفینة البحار ج 2 ص 572)
✅ کفن بهشتی
حضرت خدیجه به پیامبر عرض کرد:خواهشی دارم اما شرم می کنم بگویم، به دخترم فاطمه می گویم تا به شما بگوید. به دخترش گفت:به پدرت بگو من از قبر می ترسم، مرا در عبای خودش کفن کند. پیامبر عبای خودشان را برای همسرش فرستاد. هنگام غسل و کفن، جبرئیل نازل شد و عرض کرد«در میان این بقچه، کفن خدیجه است از لباس های بهشتی که خداوند آن را به او هدیه نموده» پیامبر او را، هم با عبای خود و هم با کفن بهشتی، کفن کردند و خودشان وارد قبر شدند و مقداری خوابیدند سپس همسرشان را دفن نمودند. (نگاهی به مقام خدیجه، ص ۲۸)
❌ نشر با ذکر منبع👈 https://eitaa.com/tavasolitabrizi