✅ فراخوان ارسال مقالات سی و سومین همایش بانکداری اسلامی منتشر شد.
🔆 مؤسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir
📚 قرارداد سرمایه گذاری همراه با سود معین
💠 سؤال: فردی می خواهد برای کار خود (که خدماتی و تبلیغاتی است نه تجاری)، از دیگران پول بگیرد و به آنها سود بدهد، در قالب چه قرارداد شرعی می تواند این کار را بکند؟
✅ جواب: می تواند در قالب عقد وکالت، قرارداد منعقد کند؛ به این صورت که صاحب سرمایه به او وکالت دهد که با پول او، فعالیت اقتصادی مد نظر را انجام دهد و ماهیانه یا در پایان قرارداد، مقدار معینی (طبق توافق) از سودهای حاصل شده را به او بدهد و بقیه را به عنوان اجرت وکالت برای خود بردارد.
#احکام_معاملات #عقد_وکالت
🆔 @leader_ahkam
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir
📚 روش تعیین اجرت
💠 سؤال: گاهی تعمیرکار هنگام قبول کار، صحبتی از دستمزد نمیکند و مشتری نیز پس از تعمیر، مقدار دستمزدی را که تعمیرکار مطالبه می کند، زیاد می داند و نمی پذیرد، تکلیف چیست؟
✅ جواب: در این صورت تعمیرکار برای کاری که انجام داده است، تنها می تواند اجرت المثل (اجرت متعارف در مانند این معامله) را مطالبه کند.
#احکام_اجیر #اجرت_تعمیرکار
🆔 @leader_ahkam
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir
📚 خرید نسیه بدون تعیین زمان پرداخت
💠 سؤال: اگر در معامله ای که به صورت نسیه انجام می شود، خریدار بگوید هر وقت پول دستم آمد، پرداخت خواهم کرد آیا چنین معامله ای صحیح است؟
✅ جواب: شرط صحت معاملۀ نسیه، معین بودن زمان پرداختِ قیمت معامله است، بنابر این معاملۀ نسیه به صورت مذکور صحیح نیست ولی اگر فروشنده در فرض باطل بودن معامله نیز به تصرف مشتری در کالای فروخته شده رضایت داشته باشد، استفاده مشتری از آن اشکال ندارد.
#احکام_معاملات #معامله_نسیه
🆔 @leader_ahkam
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir
♻️ اینکه برخی مدام میگویند اسلام و حکومت اسلامی در بازار دخالت نمیکند و بازار را به بازار سپرده، این روایت نهجالبلاغه را چطور تفسیر میکنند؟؟
امیرالمومنین علیهسلام معیار عدالت ما:
"قیمتگذارانی در امر خرید و فروش وجود دارند که به دلخواه قیمتگذاری میکنند، که این وضع، زیان جامعه و عیب و ننگ زمامداران است.داد و ستد باید آسان باشد، و بر موازین عدالت صورت گیرد، و به نرخی معامله شود که به فروشنده و خریدار اجحاف نشود"
بله در #اقتصاد_اسلامی عدالت اولویت اصلی حاکمیت است، فلذا کنترل بازار هم در مسیر برقراری عدالت یک واجب است برای حکومت.
امروز مسئله دلاریفروشی مواداولیه داخلی به بازار داخل به یقین یک اجحاف در حق مصرفکنندگان و تولیدکنندگان ایرانی است (فروش دلاری تا جایی پیشرفته که اگر مواداولیه خارجی وارد کنیم برای تولید بهصرفهتر از خرید از انحصارگران پتروشیمی و فولادی داخلی است)
این انحصار و این قیمتگذاری نامعقول باید با #دلارزُدایی از بازار داخلی شکسته شود👌
✍ حسین زمانی میقان
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir
درس خوندن و مثلا دکتراااای اقتصاد گرفتند تا بگویند بازار را رها کنید
(رها کنید تا گرگهای حاکم بر بازار هر چه میتوانند مردم را بِدَرَند.)
#قیام_علیه_لیبرالیسم
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir
هدایت شده از موسسه فقه اقتصادی طیبات
⭐️ مؤسسه فقه اقتصادی طیبات دوره «تربیت مربی فقه معاملات جدید» را با هدف تامین مربیان و اساتید مسلط و متخصص در زمینه فقه معاملات و بازارهای مالی جدید برگزار میکند.
✅ مؤسسه طیبات با توجه به گستردگی فعالیتهای خود در سراسر کشور و نیاز شدید به اساتید متخصص در زمینه آموزش و تحقیقات در فقه اقتصادی، اقدام به برگزاری این دوره نموده است.
🔰 عزیزانی که به این زمینه علمی علاقهمند بوده و شرایط حضور در دوره را دارند از طریق لینک زیر ثبتنام کنند:
https://tyb.ir/?p=28337
https://tyb.ir/?p=28337
👤 ارتباط با مسئول ثبتنام:
@tayebat_admin1
@tayebat_admin1
🔆 مؤسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir
💥سئوال کاربران:
🔹من خریدار و فروشنده لوازم دست دوم هستم و گاهی کسی وسیله ای برای فروش می آورد که گاهی یقین دارم و گاهی احتمال می دهم که مال دزدی باشد. آیا می توانم از او بخرم؟
💥پاسخ
🔹عنْ شُعَيْبِ بْنِ وَاقِدٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ زَيْدٍ عَنِ الصَّادِقِ عَنْ آبَائِهِ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ فِي حَدِيثِ الْمَنَاهِي قَالَ: وَ مَنِ اشْتَرَى خِيَانَةً وَ هُوَ يَعْلَمُ فَهُوَ كَالَّذِي خَانَهَا. 📚 الفقيه ج۴ص۱۵
🔹رسول اللّه صلی اللَّه علیه و آله فرمود : کسی که چیز خیانتی را بخرد، در حالی که علم و آگاهی دارد، پس او مانند کسی است که آن را خیانت نموده است!
2 عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَحَدَهُمَا عَنْ شِرَاءِ الْخِيَانَةِ وَ السَّرِقَةِ قَالَ لَا إِلَّا أَنْ يَكُونَ قَدِ اخْتَلَطَ مَعَهُ غَيْرُهُ فَأَمَّا السَّرِقَةُ بِعَيْنِهَا فَلَا إِلَّا أَنْ يَكُونَ مِنْ مَتَاعِ السُّلْطَانِ فَلَا بَأْسَ بِذَلِكَ. 📚 التهذيب ج۶ص۳۷۴
🔸ابوبصیر گوید : از امام باقر یا امام صادق صلوات اللَّه علیهما در مورد خریدن چیز خیانتی یا دزدی سؤال کردم؛ امام فرمودند : خير! مگر اینکه با غیر آن مخلوط شده باشد، اما خود چیز سرقتی را خیر! ....
🔹3- عَنْ جَرَّاحٍ الْمَدَائِنِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّه قَالَ: لَا يَصْلُحُ شِرَاءُ السَّرِقَةِ وَ الْخِيَانَةِ إِذَا عُرِفَتْ.📚 التهذيب ج۶ص۳۷۴
🔸امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : خریدن چیز سرقتی و خیانتی در صورتی که شناخته شود صلاح و درست نیست!
🔹4- عَنِ ابْنِ أَبِي نَجْرَانَ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: مَنِ اشْتَرَى سَرِقَةً وَ هُوَ يَعْلَمُ فَقَدْ شَرِكَ فِي عَارِهَا وَ إِثْمِهَا. 📚 الكافي ج۵ص۲۲۹
🔸امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود : کسی که چیزی سرقتی را با علم و آگاهی بخرد، محققا که در ننگ و گناه آن شریک است!
🔹5 - عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ صَدَقَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ كُلُّ شَيْ ءٍ هُوَ لَكَ حَلَالٌ حَتَّى تَعْلَمَ أَنَّهُ حَرَامٌ بِعَيْنِهِ فَتَدَعَهُ مِنْ قِبَلِ نَفْسِكَ وَ ذَلِكَ مِثْلُ الثَّوْبِ يَكُونُ [عَلَيْكَ] قَدِ اشْتَرَيْتَهُ وَ هُوَ سَرِقَةٌ أَوِ الْمَمْلُوكِ عِنْدَكَ وَ لَعَلَّهُ حُرٌّ قَدْ بَاعَ نَفْسَهُ أَوْ خُدِعَ فَبِيعَ قَهْراً أَوِ امْرَأَةٍ تَحْتَكَ وَ هِيَ أُخْتُكَ أَوْ رَضِيعَتُكَ وَ الْأَشْيَاءُ كُلُّهَا عَلَى هَذَا حَتَّى يَسْتَبِينَ لَكَ غَيْرُ ذَلِكَ أَوْ تَقُومَ بِهِ الْبَيِّنَةُ. 📚 الكافي ج۵ص۳۱۳
🔸مسعده بن صدقه گوید : شنیدم امام صادق علیه السلام فرمود : هر چیزی بر تو حلال است تا وقتی که علم پیدا کنی که همانا آن، به طور واضح و روشن، حرام است و در نتیجه از نزد خود آن را ترک نمایی!
و مثال آن این است که مثلا لباسی را تو خریده ای در حالی که آن سرقتی بوده است (اما تو نمیدانی) یا برده ای که نزد توست در حالیکه شاید آزاد باشد که خود را فروخته است یا فریب داده شده و به اجبار فروخته شده است یا زنی که تحت زوجیت توست در حالیکه خواهر یا همشیره توست! و اشیاء همگی بر همین منوال است تا وقتی که غیر آن بر تو روشن گردد یا شاهد برای آن اقامه گردد!
✅ با توجه به روایات فوق و غیره، خریدن چیزی که بدانیم و علم و آگاهی داشته باشیم که از سرقت و خیانت به دست آمده است صلاح و جائز نیست و خریدار آن در ننگ و گناه آن خیانت و دزدی شریک است. اما اگر با غیر آن مخلوط شده است و قابل تشخیص نیست و یا علم و آگاهی به دزدی بودن آن نداریم، خرید آن مشکلی ندارد و لذا کالایی که احتمال می دهیم دزدی باشد ولی علم و یقین به دزدی بودن آن نداریم می توانیم خریداری نمائیم ولی اگر برایمان علم به دزدی بودن آن حاصل شد یا شاهد بر دزدی بودن آن برای ما اقامه شد، به هیچ عنوان خریدن آن اجازه داده نشده است.
🔆 مؤسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🌐 Tyb.ir