✍️ یاداشتی از حجت الاسلام جواد عبادی مدیر موسسه فقه اقتصادی طیبات
💢 عنوان یادداشت: پاسخ به استاد موسویان در مورد تنزّل جایگاه شورای فقهی در طرح جدید بانکداری
📌 جایگاه شورای فقهی در طرح بانکداری مصوب ۱۳۹۸ نسبت به آنچه در نسخه سال ۱۳۹۵ ذکر شده بود تنزل پیدا کرده است و تردیدی نیست که با این وضعیت هدف از شورای فقهی که در ابتدای ماده ۲۱ درج شده است یعنی «حصول اطمینان از اجرای صحیح عملیات بانکی بدون ربا در نظام بانکی کشور و انطباق با موازین فقه اسلامی» محقق نمیشود و تنها خاصیت آن زینتالمجالس بودنش خواهد بود. ...
#طرحـجدیدـبانکداری #شورایـفقهی #موسویان #مصباحیـمقدم
✨برای مشاهده متن کامل مقاله در سایت طیبات و وسایل، روی لینک 👇کلیک نمایید.
📚vasael.ir/00045F
📚https://tyb.ir/?p=17573
🆔 @tayebat_public
#طرحـجدیدـبانکداری
💢 طرح جدید بانکداری به دنبال انطباق فقه با ساختار بانکداری ربوی
✍️ اساتید: غلامعلی معصومینیا و جواد عبادی
📌 در نشست علمی «بررسی طرح جدید بانکداری اسلامی در مجلس» مطرح شد: طرح جدید بانکداری ساختار را از جای دیگر گرفته و میخواهد فقه را با آن منطبق کند. در حالی که اسلام و احکام باید محور باشند نه این که احکام اسلام را دستکاری کرده و به خورد چیزی بدهیم. مصیبت عظمای بانکها خلق پول و رباست و طرح جدید هیچ کدام از اینها را حل نمیکند. ...
✨برای مشاهده متن کامل مقاله بر روی لینک 👇کلیک نمایید.
📚https://tyb.ir/?p=17588
🆔 @tayebat_public
🔻بر اساس اطلاعیه معاونت آموزش حوزههای علمیه
🏴 دروس سطوح عالی حوزه علمیه از ۱۹ الی ۲۲ دی ماه به علت تقارن با ایام فاطمیه تعطیل میباشد.
🔸طبق اطلاعیه فوق ادامه درس فقه معاملات جدید از روز دوشنبه ۲۳ دی ماه برقرار میباشد.
♨️توجه♨️
✨ادامه جلسات در مدرسه امام کاظم(ع)، ساختمان امام رضا(ع)، مدرس ۱۲۴ برقرار خواهد بود.✨
🆔 @tayebat_public
☘️مؤسسه فقه اقتصادی طیبات برگزار میکند.☘️
💢سلسله نشست های تخصصی بحوث فقهی💢
✍️موضوع این جلسه:
✨بررسی فقهی صندوقهای قرعهکشی خانگی✨
👤 استاد ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین سید محمد تقی علوی
➖ استاد سطوح عالی حوزه
➖ دارای تحصیلات عالیه اقتصادی
➖ عضو کمیته فقهی سازمان بـورس
🗓 چهارشنبه ۲۵ دی ماه 98 ⏰ 15 الی 17:30
🕌خیابان معلم - حوزه علمیه امام کاظم (ع) - ساختمان امام رضا (ع) - طبقه سوم سالن ۳۱۰
🆔 @tayebat_public
✅ آدرس جدید موسسه آموزش و تحقیقات فقه اقتصادی طیبات:
✳️ قم - خیابان معلم - حوزه علمیه امام کاظم علیه السلام (تحت اشراف آیت الله العظمی مکارم شیرازی) - ساختمان امام رضاعلیه السلام - طبقه 3 – شماره 308
📢 #خبر
💠 موسسه فقه اقتصادی طیبات در راستای سلسله نشست های #بحوث_فقهی ، این نشست را با موضوع "موضوع شناسی و بررسی فقهی صندوق های #قرعه_کشی_خانگی ، با حضور " حجت الاسلام و المسلمین سید محمد تقی #علوی " و جمعی از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه و طلاب سطوح عالی برگزار نمود.
✅ ابتدای جلسه حجت الاسلام و المسلمین علوی ماهیت #ربا و انواع آن، مسائل مختلف قابل بررسی در این زمینه بررسی و سپس ماهیت صندوق های قرض الحسنه را بر مبنای "قرض به شرط پرداخت بدهی" تفصیلا تشریح نمودند و فرمودند:
توافق چند نفر بر اینکه مبلغی وسط بگذارند و قرعه کشی کنند و نوبت هر فردی که شد به آن فرد وام داده می شود قرض به شرط قرض نیست بلکه قرض به شرط پرداخت بدهی است، یعنی وام دریافتی توسط افراد بر اساس فرمول زیر می باشد:
👈 آورده فرد+ میزان طلب فرد (مبالغ پرداختی)+ مبلغ وام
♨️ در ادامه اشکالاتی توسط حاضرین مطرح شد که ایشان تفصیلا پاسخ های مستدلی را ارائه نمودند.
💢 همچنین در ادامه اشکال دیگر صندوق های قرعه کشی خانگی تحت عنوان " #قمار " مورد بررسی قرار گرفت، استاد به این اشکال نیز پاسخ دادند که اگر نیت الهی برای قرض دادن وجود داشته باشد برد و باختی وجود ندارد وبلااشکال است اما اگر این قصد توسط اعضا وجود نداشته باشد شبهه قمار قابل بررسی بیشتر می باشد.
✳️ تفصیل مطلب در سایت موسسه طیبات به آدرس:
https://b2n.ir/076088
🔆 لینک عضویت در کانال موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
#تصاویری از جلسه #بحوث_فقهی طیبات با ارائه حجت الاسلام والمسلمین استاد #علوی با موضوع بررسی فقهی صندوقهای #قرعه_کشی_خانوادگی
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
#کلام_ولایت
#اَین_عمّار
♨️ کجایند اقتصاددان های مؤمن ⁉️
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
بحوث صندوق قرعه کشی- کم حجم علوی.mp3
11.35M
✅ صوت جلسه بحوث فقهی چهارشنبه 25 دی ماه با موضوع بررسی فقهی صندوقهای قرعه کشی خانگی
✴️ ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین استاد علوی
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 روحانی: من بلد نیستم کاری به دنیا نداشته باشم و برای حل مشکلات فقط به داخل نگاه کنم
🔹اگر اقتصاددانی بلد است که تمام روابط خارجی خراب باشد اما اقتصاد مملکت هیچ دست نخورد به ما هم بگوید.
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🔹 نامه ۲۴ اقتصاددان کشور به رئیسجمهور:
✴️ با این ۱۰راهکار، بدون کمک خارجی اقتصادایران را نجات دهید.
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
13981027_35351_128k.mp3
16.52M
🎙 بشنوید | صوت خطبه اول حضرت آیتالله خامنهای در نماز جمعه تهران.
🏷 #نماز_جمعه_تاریخساز
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
13981027_35352_128k.mp3
5.79M
🎙 بشنوید | صوت خطبه دوم حضرت آیتالله خامنهای در نماز جمعه تهران.
🏷 #ملت_مقاومت_علیه_آمریکا
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تنها راه ملت ایران قوی شدن است
🔹از مذاکره ابایی نداریم ولی نه با آمریکا و در موضع قدرت
🔹منظورم از قدرت، قدرت نظامی نیست بلکه اقتصاد کشور قوی شود، وابستگی نفت تمام شو د و جهش علمی و فن آوری ادامه داشته باشد که همه این ها با پشتوانه حضور مردم در صفحه تحقق می یابد.
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🔸 سه کشور اروپایی نشان دادند پادوی آمریکا هستند
رهبر معظم انقلاب در خطبههای نمازجمعه:
🔹در حادثه هواپیما ابهاماتی هست. از فرماندهان تشکر می کنیم که برای مردم توضیح دادند ولی این موضوع باید پیگیری شود تا از حوادث مشابه نیز به شکل جدی پیشگیری شود.
🔹سه کشور اروپایی نشان دادند پادوی آمریکا هستند. آنها نخواهند توانست ملت ایران را به زانو در بیاورند.
🔹مراقبت کنید مبادا دشمن خواسته خود را تحقق ببخشد که عبارت است از کم رنگ کردن انتخابات.
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
🔸 فریب خوردگانی که شعار نه غزه نه لبنان سر دادند، نه جان خود بلکه حتی راحتی و منافعشان را هم حاضر نشدند در راه ایران فدا کنند
رهبر معظم انقلاب در خطبههای نمازجمعه:
🔹 سپاه قدس را به عنوان یکی مجموعه اداری صرفا نبینید، بلکه به چشم یک نهاد انسانی و دارای انگیزه های بزرگ و روشن انسانی مشاهده کنید.
🔹سپاه قدس، یک نیرویی است که با سعه صدر به همه جا و همه کس نگاه می کند. رزمندگان بدون مرز هستند و هرجا که نیاز باشد، آنجا حضور پیدا می کند و کرامت مستضعفان را حفظ می کنند و خود را بلاگردان مقدسات و حریم های مقدس می کنند. همین ها سایه جنگ و ترور را از کشور خودمان هم دفع می کنند. بخش مهمی از امنیت کشور ما محصول کار همین جوانان مومنی است که زیر فرماندهی سردار عزیمان سالها مجاهدت کردند. به کمک غزه و فلسطین هم می روند اما برای خودمان هم امنیت ایجاد می کنند.
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
💢 ظلم فقط ربا دادن نیست، استفاده نکردن منابع پولی جامعه برای تولید هم ظلم است
🔰 استاد حسن آقانظری در درسگفتار «ماهیت پول در اقتصاد اسلامی» بیان کرد؛
🔹 پول به صورت مستقیم هم بر تولید هم بر توزیع و هم بر مصرف أثرگذار است. درمورد چگونگی جریان پیدا کردن پول در جامعه دو راهکار ارائه شده است یکی از طریق بهره و دیگری از طریق سود سرمایه.
🔹 برخی گمان میکنند سود سرمایه همان بهره است اما چنین نیست و تفاوت تنها در لفظ نیست بلکه انتخاب هر یک از این دو طریق برای جریان یافتن پول در اقتصاد و در فرایند تولید و توزیع و مصرف اثر واقعی متفاوتی خواهند داشت.
🔹 در اقتصاد غرب که در طول چندین سال پول از طریق بهره در اقتصاد جریان یافته، اکثر مردم منابع آینده خود را در زمان حال مصرف میکنند، یعنی در زمان حال مصرف میکنند و در آینده کار میکنند تا با درآمد آن هزینه مصارف قبلی را پرداخت کنند.
🔹 برخی چنین میپندارند که کسی که ربا میگیرد ظلم میکند، اما افرادی که با گرفتن قرض و وام و پرداخت بهره بخش زیادی از منابع پولی جاری جامعه را در اختیار خود درمیآورند، ظلم بیشتری به جامعه میکنند و منابع بیشتری از جامعه را در انحصار خود درمیآورند.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
#اقتصاد
#درس_گفتار
#قم
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
▪️سئوال کاربران
🔹اگر من پولی به شخصی بدهم تا با آن فعالیت اقتصادی کند اما شرط کنم که عامل فارغ از اینکه سود چقدر حاصل می شود مبلغ ثابتی را به صورت معادل درصدی از پولم یا مبلغ معین را بپردازد آیا این سود دریافتی رباست؟ اگر ربا است با توجه به اینکه من مبلغ مذکور را به عنوان قرض نداده ام این چه نوع ربایی است؟
✅ استاد عبادی: در پاسخ این سئوال به روایات ذیل توجه شود:
1️⃣ على بن جعفر فى كتابه عن اخيه موسى بن جعفر (عليه السلام)... و قال: سالته عن رجل اعطى رجلا ماه درهم يعمل بها على ان يعطيه خمسه دراهم او اقل او اكثر هل يحل ذلك، قال: هذا الربا محضا؛
🔺ترجمه: على بن جعفر در كتاب خود از برادرش، موسى بن جعفر (عليه السلام) نقل مىكند: كه از آن حضرت سوال كردم: مردى 100 درهم به ديگرى مىدهد تا با آن كار كند؛ به شرط اين كه 5 درهم يا كمتر يا بيشتر به او بپردازد، آيا اين حلال است؟ امام (عليه السلام) فرمود: اين رباى محض است. (وسائل الشيعه، ج12، ص437، ح7)
2️⃣ على بن عبدالله (عليه السلام): انه قال فى الرجل يعطى الرجل مالا ليعمل به على ان يعطيه ربحا مقطوعا قال: هذا الربا محضا؛
🔺ترجمه:امام صادق (عليه السلام) در مورد مردى كه به كسى مالى مىدهد تا با آن مال كار كند و شرط مىكند كه وی سود مقطوعى بپردازد، فرمود: اين كار رباى محض است. (مستدرك الوسائل، ج13، ص344، ح3)
❎ تردیدی نیست این ربا از نوع «ربای قرضی» می باشد و نتیجه مهمی که می توان از این روایات گرفت این است که برای تحقق ربای قرضی لازم نیست که طرفین در قرارداد فیمابین، به «قرض» بودن عقد تصریح نمایند بلکه حتی پول را به قصد کار کردن به طرف مقابل داده باشد همین مقدار که سود قطعی شرط نموده باشد قرارداد را ربوی می کند.
❇️ نکته جالب در روایت دوم با توجه به عبارت «یعطیه ربحا» این است که در این روایت فرض بر این گرفته شده است که اولا عامل با مبلغ دریافتی فعالیت اقتصادی کرده و ثانیا از این طریق سود هم کرده باشد ولی بازهم امام علیه السلام تاکید دارد که به دلیل قطعی کردن سود در قرارداد، این معامله ربوی است.
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public
💢 کارکردهای متنوع #مسجد را احیا کنیم.
✅ صندوق صدقات و دریافت کمکهای مردمی در حوزههای متنوع #اجتماعی
✴️ مسجدالرضا علیهالسلام، مشهد
🔆 موسسه فقه اقتصادی طیبات
👇👇👇👇👇👇
🆔 @tayebat_public