eitaa logo
تذكرة المتقين
197 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
940 ویدیو
14 فایل
نشر معارف دین ارتباط با ادمین @Hassanshojaei6774
مشاهده در ایتا
دانلود
اجنهِ مومن، مامورین اهل البیت علیهم السلام 🛑عَنْ سَدِيرٍ اَلصَّيْرَفِيِّ قَالَ: أَوْصَانِي أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ بِحَوَائِجَ لَهُ بِالْمَدِينَةِ فَخَرَجْتُ فَبَيْنَا أَنَا بَيْنَ فَجِّ اَلرَّوْحَاءِ عَلَى رَاحِلَتِي إِذَا إِنْسَانٌ يَلْوِي ثَوْبَهُ قَالَ فَمِلْتُ إِلَيْهِ وَ ظَنَنْتُ أَنَّهُ عَطْشَانُ فَنَاوَلْتُهُ اَلْإِدَاوَةَ فَقَالَ لِي لاَ حَاجَةَ لِي بِهَا وَ نَاوَلَنِي كِتَاباً طِينُهُ رَطْبٌ قَالَ فَلَمَّا نَظَرْتُ إِلَى اَلْخَاتَمِ إِذَا خَاتَمُ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَقُلْتُ مَتَى عَهْدُكَ بِصَاحِبِ اَلْكِتَابِ قَالَ اَلسَّاعَةَ وَ إِذَا فِي اَلْكِتَابِ أَشْيَاءُ يَأْمُرُنِي بِهَا ثُمَّ اِلْتَفَتُّ فَإِذَا لَيْسَ عِنْدِي أَحَدٌ قَالَ ثُمَّ قَدِمَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَلَقِيتُهُ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ رَجُلٌ أَتَانِي بِكِتَابِكَ وَ طِينُهُ رَطْبٌ فَقَالَ يَا سَدِيرُ إِنَّ لَنَا خَدَماً مِنَ اَلْجِنِّ فَإِذَا أَرَدْنَا اَلسُّرْعَةَ بَعَثْنَاهُمْ. وَ فِي رِوَايَةٍ أُخْرَى قَالَ: إِنَّ لَنَا أَتْبَاعاً مِنَ اَلْجِنِّ كَمَا أَنَّ لَنَا أَتْبَاعاً مِنَ اَلْإِنْسِ فَإِذَا أَرَدْنَا أَمْراً بَعَثْنَاهُمْ 🔰سدير صيرفى مى‌گويد: امام باقر عليه السّلام نيازمنديهاى خود را در مدينه به من سفارش داد و من از مدينه(به سوى مكه)روانه شدم و در تنگۀ روحاء (در سى مايلى يا چهل مايلى ميان مكه و مدينه)بر شتر خود سوار بودم كه يك انسانى پروپا پيچيده به نظرم رسيد كه تشنه است آب را به او تعارف كردم گفت:نيازى به آن ندارم و او نامه‌اى به من داد كه مهر او هنوز تر بود،چون نگاه كردم،مهر امام باقر عليه السّلام بود،گفتم:چه وقت اين نامه را از آقايت گرفتى‌؟گفت:الان ناگهان در نامه مطالبى را ديدم كه به من دستور داده بود و چون او را برگردانيدم هيچكس را نزد خود نديدم، گويد:سپس امام باقر عليه السّلام آمد و خدمتش رسيدم و گفتم:قربانت،مردى نامۀ شما را كه هنوز مهرش تر بود براى من آورد،فرمود:اى سدير، گروهى از جنيان در خدمت خود داريم كه هروقت عجله داشته باشيم آنها را مامور مى‌كنيم. در روايت ديگر فرمود:براى ما پيروانى است از جن چنانچه پيروانى است از انس و چون كارى را بخواهيم آنها را مى‌فرستيم. 📚:الکافي ج ۱، ص ۳۹۵ https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
اگر در مکانی ترس از جن داشتید، بگوئید... 🛑مَجَالِسُ الشَّیْخِ، بِإِسْنَادِهِ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الْعَسْکَرِیِّ عَنْ آبَائِهِ علیهم السلام قَالَ: دَخَلَ أَشْجَعُ السُّلَمِیُّ عَلَی الصَّادِقِ علیه السلام فَقَالَ یَا سَیِّدِی أَنَا أَحْصُلُ فِی الْمَوَاضِعِ الْمُفْزِعَةِ فَعَلِّمْنِی شَیْئاً مَا آمَنُ بِهِ عَلَی نَفْسِی قَالَ فَإِذَا خِفْتَ أَمْراً فَاتْرُکْ یَمِینَکَ عَلَی أُمِّ رَأْسِکَ وَ اقْرَأْ بِرَفِیعِ صَوْتِکَ أَ فَغَیْرَ دِینِ اللَّهِ یَبْغُونَ (الْآیَةَ) قَالَ أَشْجَعُ فَحَصَلْتُ فِی وَادٍ فِیهِ الْجِنُّ فَسَمِعْتُ قَائِلًا یَقُولُ خُذُوهُ فَقَرَأْتُهَا فَقَالَ قَائِلٌ کَیْفَ نَأْخُذُهُ وَ قَدِ احْتَجَزَ بِآیَةٍ طَیِّبَةٍ. 🔰شیخ طوسی بسندش از امام هادی علیه السلام تا امام کاظم علیه السلام * روایت کرده: اشجع سلمی که زياد سفر می‌کرده، نزد امام صادق علیه السّلام آمد و گفت : ای مولایم، من زیاد به مکان‌های هولناک وارد می‌شوم، بمن چیزی بیاموزید که با آن خود را ایمن بدارم. فرمودند: چون از چیزی ترسیدی دست راستت را بر بالای سرت قرار بده و با صدای بلند بخوان: ♦️"أَفَغَيْر دِينِ ٱللَّهِ يَبْغُونَ وَ لَهُۥٓ أَسْلَمَ مَن فِي ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلْأَرۡضِ طَوْعٗا وَكَرْهٗا وَإِلَيْهِ يُرْجَعُونَ."♦️ 📚آل عمران _ ۸۳ 🔸{ آیا جز دین خداوند را می‌جویند با آنکه هرکه در آسمانها و زمین است خواه و ناخواه سر به فرمان او نهاده است ، و بسوی او بازگردانیده می‌شوند.} 🔸اشجع گوید : در یک وادی وارد شدم که در آن جنیان بودند و شنیدم یکی می‌گفت : "او را بگیرید." و من آن آیه را خواندم و یکی گفت: چگونه او را بگیریم در حالی که به آیه طیبه پناه برده است. 📚بحارالانوار ج ٦٠ ص ٧٥، مأخذ: أمالی طوسی رحمه الله https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
از امام صادق عليه السلام روايت شده: إذا ضَلَلتَ‌ عَنِ‌ الطَّريقِ‌ فَنادِ:يا صالِحُ‌-أو يا أبا صالِحٍ‌-أرشِدونا إلَى الطَّريقِ‌ يَرحَمْكُمُ‌ اللّهُ‌ ! هر گاه راه را گم كردى،صدا بزن«يا صالح!»يا بگو:«يا أبا صالح!»راه را به ما نشان دهيد.خداوند،شما را رحمت كند!». و رُوِىَ : أنَّ البَّرَ مُوَكَّلٌ بِهِ صالِحٌ وَ البَحرَ مُوَكَّلٌ بِهِ حَمزَةُ1 روايت شده است كه بخش خشكى زمين به صالح(از اجنه) سپرده شده است وبخش دريايى آن، در حمايت حمزه(از اجنه )قرار گرفته است 👇مرحوم سید بن طاووس👇 أن في الأرض من الجن من يدل على الطريق عند الضلالة‌ مرحوم سید روایت ارشدونا را حمل بر جن میکند👈در زمین جنی وجود دارد که در هنگام گم شدن راه؛ انسان را کمک میکند اجنه در خدمت ائمه علیهم السلام👇 فَقَالَ يَا سَدِيرُ إِنَّ لَنَا خَدَماً مِنَ الْجِنِّ فَإِذَا أَرَدْنَا السُّرْعَةَ بَعَثْنَاهُمْ.3 🔰امام باقر علیه السلام یا سدیر: برای ما خدمتکارانی از اجنه هستند که زمانی اراده کنیم کاری را به سرعت انجام بدهیم آنان را صدا میزنیم 👇نتیجه👇 روایتی که دلالت کند اباصالح کنیه وجود نازنین امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد پیدا نشد. و ظاهرا روایتی که می فرمایند در زمانی که راه گم کردید ندا بدهید ای اباصالح یا ای صالح راه را به ما نشان بده منظور صالح از اجنه مومن است. ✍برای تحقیق بیشتر رجوع شود به دانشنامه حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ج ۲ ص۳۲۲ نوشته مرحوم محمدی ری شهری 📚: منابع 1:الفقيه : ج ۲ ص ۲۹۸ 2: الأمان من أخطار الأسفار ج1ص 123 3:الكافي ج 1ص395 https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
✅‏یادآوری به خودم و همه عزیزان مخاطب اميرالمُؤمنين علي عليه‌السلام: عَلَيكَ بِالآخِرَةِ تاتِكَ الدُّنيا صاغِرَة حضرت علی علیه السلام: مراقب آخرتت باش، دنيا خودش ذليلانه پيش تو مي­‌آيد. غررالحكم/حديث ۲۶۰۳/ ص۱۴۴ https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
✨‏﷽✨ ➖در ترک ولایت اهل البیت علیهم السلام رخصتی داده نشده است 🛑 عبْدِ الْحَمِيدِ بْنِ أَبِي الْعَلَاءِ قَالَ: دَخَلْتُ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ فَرَأَيْتُ مَوْلًى لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَمِلْتُ إِلَيْهِ لِأَسْأَلَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَإِذَا أَنَا بِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع سَاجِداً فَانْتَظَرْتُهُ طَوِيلًا فَطَالَ سُجُودُهُ عَلَيَّ فَقُمْتُ وَ صَلَّيْتُ رَكَعَاتٍ وَ انْصَرَفْتُ وَ هُوَ بَعْدُ سَاجِدٌ فَسَأَلْتُ مَوْلَاهُ مَتَى سَجَدَ فَقَالَ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَأْتِيَنَا فَلَمَّا سَمِعَ كَلَامِي رَفَعَ رَأْسَهُ ثُمَّ قَالَ أَبَا مُحَمَّدٍ ادْنُ مِنِّي فَدَنَوْتُ مِنْهُ فَسَلَّمْتُ عَلَيْهِ فَسَمِعَ صَوْتاً خَلْفَهُ فَقَالَ مَا هَذِهِ الْأَصْوَاتُ الْمُرْتَفِعَةُ فَقُلْتُ هَؤُلَاءِ قَوْمٌ مِنَ الْمُرْجِئَةِ وَ الْقَدَرِيَّةِ وَ الْمُعْتَزِلَةِ فَقَالَ إِنَّ الْقَوْمَ يُرِيدُونِّي فَقُمْ بِنَا فَقُمْتُ مَعَهُ فَلَمَّا أَنْ رَأَوْهُ نَهَضُوا نَحْوَهُ فَقَالَ لَهُمْ كُفُّوا أَنْفُسَكُمْ عَنِّي وَ لَا تُؤْذُونِي وَ تَعْرِضُونِي لِلسُّلْطَانِ فَإِنِّي لَسْتُ بِمُفْتٍ لَكُمْ ثُمَّ أَخَذَ بِيَدِي وَ تَرَكَهُمْ وَ مَضَى فَلَمَّا خَرَجَ مِنَ الْمَسْجِدِ قَالَ لِي يَا أَبَا مُحَمَّدٍ وَ اللَّهِ لَوْ أَنَّ إِبْلِيسَ سَجَدَ لِلَّهِ عَزَّ ذِكْرُهُ بَعْدَ الْمَعْصِيَةِ وَ التَّكَبُّرِ عُمُرَ الدُّنْيَا مَا نَفَعَهُ ذَلِكَ وَ لَا قَبِلَهُ اللَّهُ عَزَّ ذِكْرُهُ مَا لَمْ يَسْجُدْ لآِدَمَ كَمَا أَمَرَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يَسْجُدَ لَهُ وَ كَذَلِكَ هَذِهِ الْأُمَّةُ الْعَاصِيَةُ الْمَفْتُونَةُ بَعْدَ نَبِيِّهَا ص وَ بَعْدَ تَرْكِهِمُ الْإِمَامَ الَّذِي نَصَبَهُ نَبِيُّهُمْ ص لَهُمْ فَلَنْ يَقْبَلَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَهُمْ عَمَلًا وَ لَنْ يَرْفَعَ لَهُمْ حَسَنَةً حَتَّى يَأْتُوا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ حَيْثُ أَمَرَهُمْ وَ يَتَوَلَّوُا الْإِمَامَ الَّذِي أُمِرُوا بِوَلَايَتِهِ وَ يَدْخُلُوا مِنَ الْبَابِ الَّذِي فَتَحَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ رَسُولُهُ لَهُمْ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ إِنَّ اللَّهَ افْتَرَضَ عَلَى أُمَّةِ مُحَمَّدٍ ص خَمْسَ فَرَائِضَ الصَّلَاةَ وَ الزَّكَاةَ وَ الصِّيَامَ وَ الْحَجَّ وَ وَلَايَتَنَا فَرَخَّصَ لَهُمْ فِي أَشْيَاءَ مِنَ الْفَرَائِضِ الْأَرْبَعَةِ وَ لَمْ يُرَخِّصْ لِأَحَدٍ مِنَ الْمُسْلِمِينَ فِي تَرْكِ وَلَايَتِنَا لَا وَ اللَّهِ مَا فِيهَا رُخْصَةٌ. 🔰 ابن ابو العلاء مى‏گويد: وارد مسجد الحرام شدم و يكى از خدمتگزاران امام صادق عليه السّلام را ديدم پس به سوى او رفتم تا از حال امام صادق عليه السّلام پرسش كنم. ناگهان چشمم به امام صادق عليه السّلام افتاد كه در حال سجده هست. بسيار منتظر ماندم و سجده او به نظر من طولانى رسيد. برخاستم و چند ركعت نماز گزاردم و باز حضرت را در حال سجده يافتم. از خدمتكار ايشان پرسيدم: چند وقت است امام به سجده رفته؟ او گفت: پيش از آنكه تو نزد ما آيى. همين كه امام عليه السّلام صداى مرا شنيد سر از سجده برداشت و فرمود: اى ابا محمّد! نزد من بيا. من نزديك حضرت رفتم و بر او درود فرستادم پس پشت سر آن حضرت صدايى شنيدم. فرمود: اين صداى چيست؟ عرض كردم: گروهى از مرجئه‏و قدريه و معتزله هستند. فرمود: اينها مرا مى‏خواهند پس برخيز تا به نزد آنها برويم. حضرت برخاست و من نيز با ايشان برخاستم، و چون آنها ديدند كه حضرت برخاست ايشان نيز به سوى حضرت آمدند. امام عليه السّلام بديشان فرمود: دست از من بداريد و مرا نيازاريد و نزد سلطانم مبريد زيرا من فتوايى براى شما نخواهم داشت. آن گاه دست مرا گرفت و آنها را به حال خويش وانهاد و به راه افتاد. چون از مسجد خارج شد به من فرمود: اى ابا محمّد! بخدا سوگند اگر شيطان پس از آن نافرمانى و تكبّرى كه كرده به اندازه عمر دنيا براى خداوند سجده كند سودى برايش نخواهد داشت و خداوند سجده او را نخواهد پذيرفت تا آن هنگام كه خدا به او دستور داد در برابر آدم به سجده افتد. همين گونه است همين امّت گنه‏پيشه پس از رهايى پيامبر و رهبرى كه پيامبرشان براى آنها گمارده بود به فتنه افتادند. پس خداوند تبارك و تعالى عملى از آنها را نپذيرد و حسنه‏اى از آنها را بالا نبرد تا از همان راهى به درگاهش روند كه او مقرّر كرده، و از همان امامى پيروى كنند كه به پيروى از او مأمور شده‏اند، و از همان درى كه خدا و پيامبر به روى آنها گشوده‏اند درآيند. اى ابا محمّد! همانا خداوند عزّ و جلّ پنج فريضه را حتمى ساخته است: نماز، زكات، روزه، حج و ولايت ما، و در مواردى چهار فريضه را بديشان رخصت داده ولى به هيچ روى براى هيچ يك از مسلمانان در ترك ولايت ما رخصتى داده نشده است، نه بخدا سوگند در ولايت ما رخصتى نيست 📚: الكافي ج‏8، https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
✨‏﷽✨ ➖نکته ای در مورد روایت قبل عرض کنم ✅: قوله عليه السلام:" فرخص لهم في أشياء" كقصر الصلاة في السفر، و تركها لفاقد الطهورين على القول به، و للحائض و النفساء و ترك كثير من أركانها في حال الضرورة و الخوف و القتال، و كترك الصيام في السفر و المرض و الكبر، و كترك الحج و الزكاة مع عدم الاستطاعة و المال، و لم يرخص في ترك الولاية في حال من الأحوال. 📚: مرآة العقول ج‏26، ص: 276 🔸قسمتی که امام علیه السلام فرمودند خداوند اسلام را بر 5 پایه استوار کرده است: زکات، حج، نماز، روزه و ولایت. و در ادامه فرمودند خداوند در نماز، حج، روزه، زکات اجازه ترخیص{ انجام ندادن} دادن است ولی در پذیرش ولایت ائمه علیهم السلام به هیچ وجه اجازه ترخیص نداده است: ترخیص در نماز: شکستن نماز مسافر، شخص حائض و نفاس نماز ندارد، ترک اکثر ارکان نماز در نماز خوف. ترخیص در روزه: شخص مریض و پیر و مسافر از گرفتن روزه معاف هستند. ترخیص در حج و زکات: کسی که استطاعت ندارد از انجام حج و کسی که مال (به حد نصاب) ندارد از زکات معاف است. ولی خداوند تبارک و تعالی به هیچ وجه در پذیرش ولایت هیچ ترخیصی نداده است. 👈🏻حتی شخصی که تقیه میکند باز در دل به ولایت ائمه علیهم السلام معترف است https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
امام صادق (علیه السلام): 🔹منْ تَعَلَّقَ قَلْبُهُ بِالدُّنْيَا تَعَلَّقَ مِنْهَا بِثَلاَثِ خِصَالٍ هَمٍّ لاَ يَفْنَى وَ أَمَلٍ لاَ يُدْرَكُ وَ رَجَاءٍ لاَ يُنَالُ . 🔸كسى كه دلش علاقمند دنيا شد به سه خصلت گرفتار شود: اندوهی که پایان ندارد، آرزویى که به دست نمی‌آورد و امیدی که به آن نمی‌رسد. 📚 الخصال (باب الثلاثة ) جلد ۱ صفحه ۸۸ https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774
✨‏﷽✨ 🍃نزدیک ترین حالت به کفر 🛑…عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ وَ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ قَالاَ: «أَقْرَبُ مَا يَكُونُ الْعَبْدُ إِلَى الْكُفْرِ أَنْ يُوَاخِيَ الرَّجُلَ عَلَى الدِّينِ فَيُحْصِيَ عَلَيْهِ عَثَرَاتِهِ وَ زَلَّاتِهِ لِيُعَنِّفَهُ بِهَا يَوْماً مَا.» 🔰از امام باقر و نیز از امام صادق (علیهماالسلام) نقل شده است: «نزدیک‌ترین حالتی که بنده به کفر دارد، این است که دیگری را برادر دینی خود بداند، اما اشتباهات و لغزش‌هایش را شمارش کند تا روزی با (یادآوریِ) آن‌ها، بر او درشتی نماید.» 📚: الكافي، ج‏۲، ص۳۵۴ ♻️کانال: تذکرة المتقين https://eitaa.com/tazkeratolmottaghin6774