eitaa logo
سیر و سلوک و معرفت نفس
169 دنبال‌کننده
248 عکس
272 ویدیو
1 فایل
طهارت نفس: یعنی ترک صفات رذیله ودوری از مصاحبت و همنشینی با افراد ناصالح و همنشینی باانسانهای پاک سرشت{شرح گروه}: 1 کسب اطلاع از واقعیات زندگی 2 تفکر در سرانجام مسیر انسان 3 یاد مرگ ، شناخت مبدا، معاد و قیامت @Alavi_09173413229
مشاهده در ایتا
دانلود
✨﷽✨ 🔹آیت الله حائری شیرازی: *┅═✧❁••❁✧═┅* ⭕️ عمر ما می گذرد و دیر یا زود به صف گذشتگان می پیوندیم و این، زندگی بزرگ ماست. من چیزی مهمتر از این مطلب نداشتم که به شما بگویم. 👈 حیات این نیست که امروز داریم و اینها مشکلاتی نیست که با آن دست به گریبان هستیم. رنج این نیست که امروز می کشیم و تلخی این نیست که امروز می چشیم. دشواری این نیست که ما می بینیم و عمر هم این نیست که ما می گذرانیم.... ♦️ اگر تلخی است، "تلخی پس از مرگ" است و اگر رنجی هست، رنج آنجاست و اگر لذتی هم انسان بچشد، لذت این جهانی، لذت نیست، "بلکه لذت آنجاست". چرا هنگامی که چاره از دست رفت، انسان متوجه مسئله شود؟ مسئله ای به این مهمی را چرا هنگامی بفهمیم که نتوانیم حل کنیم؟ *┅═✧❁••❁✧═┅* https://chat.whatsapp.com/HCF22Kbh3HfLkR8LVyD6Q2
✨﷽✨ ♦️سلسله مباحث *طهارت نفس* *♦️حقیقت و ماهیت آدمی* (برگرفته از کتاب شریف و نورانی *معراج السعاده* تالیف عالم ربانی ملّا احمد نراقی) ره *👈فصل چهارم* ♦️ *صفحه ۱۸ و ۱۹* *👈زمان : ۷ دقیقه* ♦️چون که دانستی که: هر کسی مرکب است از نفس و بدن، پس بدان که حقیقت آدمی *و آنچه به سبب آن بر سایر حیوانات ترجیح دارد همان «نفس» است که از جنس ملائکه مقدسه است.* و «بدن» امری است عاریت، و حکم مرکب از برای نفس دارد، که بدان مرکب سوار شده و از عالم اصلی و موطن [۳] حقیقی به این دنیا آمده، تا از برای خود تجارتی کند و سودی اندوزد، و خود را به انواع کمالات بیاراید، و اکتساب صفات حمیده و اخلاق پسندیده نماید، و باز مراجعت به وطن خود نماید. یا هر بدنی حکم شهری را دارد آفرینش، که پادشاه کشور هستی که حضرت آفریدگار است، هر بدنی را «اقطاع» [۴] روحی که از زادگاه عالم تجرد است مقرر فرموده تا از منافع و مداخل آن شهر تهیه خود را دیده، و مسافرت به عالم قدس کند و سزاوارخلوتخانه انس گردد. و در این بدن شریک است با سایر حیوانات، زیرا که هر حیوانی رانیز بدنیاست محسوس و مشاهد، مرکب از دست، پا، چشم، گوش، سر، سینه و سایراعضاء. به این سبب بر هیچ حیوانی فضیلتی ندارد، و آنچه باعث افضلیت آدمی بر سایرحیوانات می‌شود آن جزء دیگر است، که «نفس ناطقه» باشد که حیوانات دیگر را این جزء نیست. و بدان که بدن، امری است فانی و بی بقاء که بعد از مردن از هم ریخته می‌شود، واجزای آن از یکدیگر متفرق می‌گردد و خراب می‌شود، تا باز وقتی که به امر پروردگار - تعالی - اجزاء آن مجتمع شود، و به جهت ثواب و حساب و عقاب زنده کرده شود. اما «نفس»، امری است باقی، که اصلا و مطلقا از برای آن فنائی نیست، و بعد ازمفارقت آن از این بدن و خرابی تن، از برای آن خرابی و فنائی نیست و نخواهد بود. واز این روست که خداوند - سبحانه - می‌فرماید: *«و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون»* [۱] یعنی: «گمان نکنی که آن کسانی که در راه خدا کشته شدند و جان خود را درباختند مرده هستند، بلکه ایشان زنده اند نزد پروردگارشان و روزی داده می‌شوند». و دیگر می‌فرماید: *«ارجعی الی ربک»*. [۲] یعنی: «ای نفس، رجوع و بازگشت کن به نزد پروردگار خود همچنانکه در اول از نزد او - سبحانه - آمدی». و نیز از این روست که پیغمبر خدا - صلی الله علیه و آله و سلم - در روز بدر به شهدای بدر ندا می‌فرمود: «هل وجدتم ما وعد ربکم حقا» یعنی: *«ای کشته شدگان در راه خدا! آیا آنچه را که پروردگار شما به شما وعده داده بود حق و راست یافتید؟* ». آنگاه بعضی از اصحاب عرض کردند: یا رسول الله ایشان مرده اند چگونه آواز می‌دهی ایشان را؟ *حضرت فرمود: «انهم اسمع منکم».* یعنی: «ایشان از شما شنواترند *و فهم و ادراک ایشان الآن از شما بیشتر است»*. [۱] و ظاهر است که شنیدن ایشان در آن وقت نه به همان بدنی بود که در صحرای بدرافتاده بود، بلکه به نفس مجرده باقیه بود. 👈 *پاورقی و معنی کلمات* 👇👇 ۳]: ۲۴. مملکت، کشور. [۴]: ۲۵. بخشیدن چیزی به کسی جهت استفاده [۱]: ۲۶. آل عمران، (سوره ۳)، آیه ۱۶۹. [۲]: ۲۷. فجر، (سوره ۸۹)، آیه ۲۸. [۱]: ۲۸. بحار الانوار، ج ۶، ص ۲۰۷ https://chat.whatsapp.com/HCF22Kbh3HfLkR8LVyD6Q2
✨﷽✨ 🔻 نتیجه گرفتن از عبادات 👇👇 *♦️👈باطن آلوده* *┅═✧❁••❁✧═┅* *🔸گاهی بعضی افراد نگاه به باطن آلوده خودشان نمیکنند آلودگی را در درون پنهان میکنند بطوری که حتی خودشان هم غافل از آن آلودگی‌های باطن می شوند*.اما عبادات را به چشم خود و دیگران می آورند تا جائی که خود را ظاهر الصلاح نشان میدهند. 🔸این عبادات با انواع آلودگی های باطنی خریدار ندارد *چون رفع آلودگی مقدمه قبولی و اثر بخشی اعمال هست نماز مقتضی هست اما تا مانع_گناه وجود داشته باشد مقتضی بلا اثر خواهد بود*. *🔸پنجاه سال هم نماز بخواند این نماز هرچند صحیح باشد و شلاق تارک الصلاه بر سر او نزنند اما این نماز او را رشد نمی دهد به این معنا که ایمان او، باور درونی او، محکم تر و قوی تر از قبل نمیشود*. بنابراین تنها راه نتیجه گرفتن از عبادات، *تخلیه از آلودگی های باطن است.* ✍ استادبراریان *┄┅═✧❁••❁✧═┅┄* https://chat.whatsapp.com/CXmETjlY7qaBW2Yx05a7qm
✨﷽✨ ♦️سلسله مباحث *طهارت نفس* *💢بسیار مهم* *┅═✧❁••❁✧═┅* *♦️خداوند میفرماید:* 👇👇 *💢أَفَعَيِينَا بِالْخَلْقِ الْأَوَّلِ بَلْ هُمْ فِي لَبْسٍ مِّنْ خَلْقٍ جَدِيدٍ* (15) *💢وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ* (16) 📜مگر در آفرينش نخستين عاجزيم (تا از باز آفريدن شما در رستاخيز ناتوان باشيم)، بلكه آنان از آفرينش جديد در اشتباه و ترديدند. 📜و همانا ما انسان را آفريده ايم و هر چه را كه نفسش او را وسوسه مى كند مى دانيم و ما از شريان و رگ گردن به او نزديك تريم (و بر او مسلّطيم). *☑️نکته ها☑️* 👈كلمه «عيينا» از «عى» به معناى عجز و ناتوانى، «لَبس» به معناى خلط و اشتباه و مشتبه شدن است. *«وسوسه»* در لغت به معناى صداى آهسته است و در اصطلاح، *كنايه از افكار ناپسندى است كه بر فكر و دل انسان مى گذرد.* كلمه *«وريد» از ريشه ى «ورود» به معناى رفتن به سراغ آب* است. از آنجا كه اين رگ، شاهراه گردش خون ميان قلب و ديگر اعضاى بدن است، آن را «وريد» گفته اند. *براى ارشاد منحرفان، از هر شيوه صحيحى بايد استفاده كرد*. در آيات قبل نمونه هايى از قدرت خداوند در هستى و نمونه هايى از *سرنوشت شوم كسانى كه تكذيب مى كردند*، بيان شد. اين آيات، وجدان و عقل مردم را مخاطب قرار داده كه *مگر ما در آفرينش اول عاجز شديم تا از آفرينش دوم بازمانيم.* مشابه جمله ى «نحن أقرب اليه من حبل الوريد»، اين آيه است: *«انّ اللّه يحول بين المرء و قلبه»*(15) خداوند ميان انسان و قلب او حايل مى شود. *👈سرچشمه ى وسوسه، سه چيز است:* 👇👇 الف) نفس و خواهش هاى نفسانى. «توسوس به نفسه» ب) شيطان. «فوسوس لهما الشيطان»(16) ج) بعضى انسان ها و جنّيان. «الّذى يوسوس فى صدور النّاس من الجِنّة والناس»(17) *👈علم خداوند به امور ما به دو علت است:* 👇👇 الف) چون آفريدگار ماست و خالق، مخلوق خود را مى شناسد: «الا يعلم من خلق»(18)، «و لقد خلقنا الانسان و نعلم ما توسوس به نفسه» ب) چون بر ما احاطه دارد. «نعلم... و نحن أقرب اليه من حبل الوريد» لذا علم خدا دقيق، گسترده و بى واسطه است. *👈ريشه ى شك در معاد دو چيز است:* 👇👇 يكى اين كه خدا از كجا مى داند هر كس چه كرده و ذرّات او در كجاست؟ ديگر اين كه از كجا مى تواند دوباره بيافريند؟ *👈اين آيه به هر دو جواب مى دهد:* 👇👇 او مى تواند، چون قبلاً انسان را آفريده است. «ولقد خلقنا الانسان» او مى داند، چون وسوسه هاى ناديدنى را هم مى داند. «نعلم ما توسوس به نفسه» ----- 15) انفال، 24. 16) اعراف، 20. 17) ناس، 5 و 6. 18) ملك، 14. *☑️پیام ها☑️* 👇👇 📜آفرينش هر موجود، گواه بر قدرت آفريدگار بر آفرينش مجدد آن است. *اگر آفريدن اول ممكن بود، خلقت دوباره نيز ممكن است. «افعيينا بالخلق الاول»* - در گفتگو با مخالف، كوتاه ترين و رساترين كلمات را بكار ببريد. *«افعيينا بالخلق الاول»* (ممكن شمردن يكى و محال شمردن ديگرى تناقض است) كافران، دليلى بر انكار معاد ندارند، تنها شك و ترديد است. «بل هم فى لبس من خلق جديد» *اگر مى خواهيد عقيده اى سالم داشته باشيد بايد وسوسه ها را از خود دور كرده و نفس خود را اصلاح كنيد.* (انكار قيامت به خاطر آن است كه *خود را از وسوسه ها پاك نكرده ايد*.) *«بل هم فى لبس...... و نعلم ما توسوس به نفسه»* - علم و احاطه ى خداوند به بشر، در طول حيات اوست. *«نحن أقرب اليه من حبل الوريد»* *┅═✧❁••❁✧═┅* https://chat.whatsapp.com/HCF22Kbh3HfLkR8LVyD6Q2
✨﷽✨ *💠 تهذیب روح* 🔸 بهترین راهی را كه قرآن كریم برای تهذیب_روح ارائه می‌ كند، این است كه ما بعد از شناخت تجرّد روح او را به یك چیز جاودانه سرگرم بكنیم، اصراری بر اینكه برای ابد با تن در دنیا بمانیم نداشته باشیم كه *﴿إِنَّكَ مَیتٌ وَإِنَّهُم مَیتُونَ﴾،[1] بلکه اصرار داشته باشیم كه آثار ما جاودانه باشد *﴿نَكْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآثَارَهُمْ﴾*[2] و آثار جاودانه را روح_جاوید به جا می ‌گذارد، این كار شدنی است! بنابراین اصرار قرآن بر این است كه ما به این معارف قلبی بیشتر بها بدهیم در عین حال كه به ما دستور می ‌دهد، واجب و مستحب را انجام بدهیم و از حرام و مكروه بپرهیزیم؛ اما آن مقداری كه بر اساس معارف و بر اساس نیت های قلبی تكیه می ‌كند به آن اندازه بر بدن تكیه نمی ‌كند، اعمال بدنی محدود است، واجب ها مشخص است: چند ركعت نماز واجب است، در سال چند روز روزه واجب هست یا در عمر یك ‌بار مكه رفتن واجب است، اینها واجب های محدود است؛ اما نام_خدا و یاد_خدا كه در حقیقت یك كار قلبی است بیكران در بیكران است *﴿یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْراً كَثِیراً﴾*[3] چیزی را كه خدا زیاد بشمارد معلوم می ‌شود كه حدّ و حصر خاص ندارد؛ فرمود زیاد به یادخدا باشید، اگر زیاد به یاد خدا بودیم خدا هم زیاد به یاد ماست، نه كم! چون اصلش را این ‌چنین تنظیم كرد *﴿فَاذْكُرُونِی أَذْكُرْكُمْ﴾*[4] این یك اصل. فرمود به یاد من باشید تا من به یاد شما باشم، بعد فرمود: *﴿اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْراً كَثِیراً﴾* زیاد به یاد خدا باشید؛ یعنی اگر می‌خواهید خدا زیاد به یاد شما باشد، شما هم زیاد به یاد خدا باشید؛ این دو اصل. 🔸 اگر خدا زیاد به یاد آدم بود، هرگز انسان مَنسی نیست ، فراموش نمی ‌شود و اگر مَنسی نبود بیناست، چون كسی كه خدا او را فراموشش بكند او نابیناست. گرچه خدا فراموشكار نیست *﴿وَمَا كَانَ رَبُّكَ نَسِیاً﴾*،[5] ولی بعضی ها را از لطف خود دور می‌ دارد. نابینایان از لطف خدا دورند، نه نابینایان بَصری، بلكه نابینایان بصیرتی! خیلی ها هستند كه روشن‌ دل هستند گرچه به حسب ظاهر نابینا می باشند، آن منظور نیست؛ آن كه در قیامت كور محشور می‌ شود و به خدا عرض می ‌كند *﴿رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِی أَعْمَی وَقَدْ كُنتُ بَصِیراً﴾ خدا می‌ فرماید: *﴿كَذلِكَ أَتَتْكَ آیاتُنَا فَنَسِیتَهَا وَكَذلِكَ الْیوْمَ تُنسَی﴾*؛[6] چون آیات ما را فراموش كردی و به یاد آیات ما نبودی امروز هم مورد لطف ما قرار نمی ‌گیری، چنین كسی در قیامت كور است. اگر كسی مَنسی(فراموش شده) حق نبود بلكه مذكور الهی بود می‌ شود بینا، اگر بینا بود یا جزء مقرّبین است یا جزء ابرار، چنین انسانی جاودانه زندگی می ‌كند. 🔸 پس اگر كسی به یاد خدا بود، خدا به یاد اوست این یك مقدمه و اگر كثیراً به یاد خدا بود خدا كثیراً به یاد اوست این دو و هر كس به یاد خدا بود و خدا به یاد او، او بیناست و نابینا نمی‌ شود این سه و اگر كسی نابینا نبود و قلبش بینا بود، بسیاری از اسرار عالم را می ‌بیند چهار و چیزی بالاتر و شیرین ‌تر از شهود اسرار عالم نیست، این هم پنج. اینها محصول تهذیب_روح و تزكیهٴ نفس است كه از تطهیر_دل و احیای نام حق و یاد حق در قلب شروع می‌ شود. [1]. سوره زمر، آیه 30. [2]. سوره یس، آیه 12. [3]. سوره احزاب، آیه 41. [4]. سوره بقره، آیه 152. [5]. سوره مریم، آیه 64. [6]. سوره طه، آیات 125 و 126. نام ویادحق تطهیرقلب ذکرکثیر (حضرت آیت الله جوادی آملی حفظه الله) *┅═✧❁••❁✧═┅* https://chat.whatsapp.com/HCF22Kbh3HfLkR8LVyD6Q2
✨﷽✨ سلسله مباحث *طهارت نفس* *💢بسیارمهم* 👇👇 *♦️طهارت قوه خیال* (از گمانهای ناروا) *👈زمان :10 دقیقه* (بعضی ها در اجتماع مارمولک صفتند) *📜راه تطهير قوه خيال در سوءظن ها اين است که انسان هميشه جهت مخالف گمان خود را اخذ کند.* تا ديد نسبت به8 دوست و رفيق و همکار و همسايه و فاميل و هم محلي و همشهري و هم وطن خود بدگمان شده است زود طرف مقابل را بگيرد و بگويد: *«ان شاء الله اينگونه که من فکر مي‌کنم نبوده*، من بد برداشت کرده ام ان شاء الله او آدم خوبي است و از اين کار قصد خيري داشته و...» فقط در اين صورت است که قوه خيال زود تطهير مي‌شود. *در روايات فرموده اند: هر کس براي طي سير انساني چند کار بايد انجام دهد،* يکي اينکه اصلاً خوبيهاي خود را نبيند. اگر نمازي خوانده بعد از نماز با خود نگويد: عجب نماز خوشي خواندم، چه حالي بود و چقدر اشک ريختم و ... او بايد هميشه بعد از نمازش ناراحت باشد که *چرا چنين نمازي به جاي آورده، چرا نتوانسته بهتر از اين نماز بخواند*. اگر ماه رمضان را به روزه گذرانده مي‌تواند براي فرا رسيدن عيد فطر خوشحالي کند اما بايد از طرفي ناراحت باشد و خود را سرزنش کند که *چرا احياناً در اين ماه غيبت کرده، سوءظن داشته، چرا از روزه گرفتنش لذتي نبرده*، و چرا حالا که ماه رمضان به اتمام رسيده، از تمام شدن آن دلگير و ناراحت نشده است زيرا اگر انسان کسي را واقعاً به دوستي برگزيند از فراق و جدايي اين دوست محبوب، بد حال و غمگين خواهد شد حال که چنين است *پس چرا وقتي به من گفتند اين ماه يک روز زودتر تمام مي شود از کوتاهي آن خوشحال شدم و احساس ناراحتي نکردم*؟! پس معلوم مي شود من هنوز آن انس و عشق کامل به ماه رمضان را پيدا نکرده ام و ... *خلاصه بعد از انجام هر کار خيري خود را سرزنش کند که چرا بهتر از آن را7 انجام نداده است.* https://chat.whatsapp.com/HCF22Kbh3HfLkR8LVyD6Q2 در نکته 141 هزار و يک نکته آمده است: «ميبدي در فتح ثالث فاتحه ثانيه آورده است که شيخ سعد الدين حموي سوار بود و به رودخانه رسيد و اسب از آب نمي‌گذشت امر کرد که آب را تيره ساختند و به گل آلوده کردند و اسب در حال بگذشت، فرمود: تا خود مي ديد از اين وادي عبور نمي توانست کرد.» ديگر اينکه در خود فرو رود و عيبهاي خودش را پيدا کند. بگويد: «من آدم خوش اخلاقي نيستم، هميشه نسبت به ديگران سوءظن دارم، *زبانم نيز قفل و بند ندارد و هر چه مي خواهد مي گويد، گناه هم که مي کنم* و ...» خلاصه به جاي اينکه عيب جويي ديگران را بکند به دنبال عيوب خود باشد. *اين عمل باعث مي‌شود که قوه خيال در متن ذات نفس تحقيق کرده و نقائص خود را شناسايي کند. اگر نقائص شناسايي شود قطعاً انسان به فکر معالجه آن مي افتد*. همانند اين که آقاي پزشک ابتدا بايد درد مريض را تشخيص دهد و بداند که کجاي مريض درد مي کند و بعد به فکر درمان آن بيفتد. *اما نسبت به ديگران فرموده اند عکس آنچه را که در خود عمل مي کني، عمل کن*. يعني اين که اولاً خوبيهاي ديگران را ببين و به جاي اينکه مانند مگس روي زخم بنشيني و به دنبال عيوب ديگران بگردي کارهاي خوب آنها را مشاهده کن. نگو: «فلاني آنجا يک اشتباه کرده»، چون اگر او در آنجا يک اشتباه کرده در جاي ديگر هم چهار تا کار خوب کرده است. چطور آن چهار خوبي را نمي بيني و همين يک نقص را مي بيني؟! اين مطلبي که از روايت به عرض شما رساندم و مقداري هم به شرح آن پرداختيم راهي بود *جهت تطهير قوه خيال. انسان بايد به گونه اي باشد که اگر مثلاً فقيري را ديد* ناراحت شود.عکس قضيه نشود که اگر مثلاً دوستي را ديده که معامله خوب و پر نفعي کرده ناراحت شود و با خود بگويد: پس من چرا ضرر کردم؟! اين طور بودن باعث مي شود که نفس هيچگاه آرام نگيرد و عقل دائماً گرفتار قوه خيال باشد. اگر عقل بين دو مسلماني که دعوا کرده اند حکومت کند، خيلي زود موجب اصلاح خواهد شد. اما در اين بين کساني هستند که بر اساس داشتن *قوه خيال آلوده باعث شعله ورتر شدن اين آتش مي شوند*. در جريان حضرت ابراهيم عليه السلام وقتي او را به آتش افکندند *دو حيوان مشغول به کار شدند يکي زنبور عسل بود و ديگري مارمولک. زنبور عسل به محض ديدن افروخته شدن آتش تند تند مي رفت و در دهان خود آب مي کرد و بر روي آتش مي ريخت.* در روايت آمده که جناب جبرئيل از او پرسيد: مي داني که آتش عظيمي بر پا شده، تو چگونه مي خواهي با اين دهان کوچکت آن را خاموش کني؟ گفت: من بناي خاموش کردن آتش ندارم. من فقط به وظيفه ام عمل مي‌کنم و به مقدار حجم دهانم آب مي برم و بر روي آتش مي ريزم، *ديگر کاري ندارم که خدا آن را خاموش مي کند يا نمي کند*. در اين جريان *مارمولک نيز دست به کار شده بود. او زمين را مي کند و به زير زمين مي رفت و از زير، آتش را فوت مي کرد تا آن را شعله ورتر کند*. بعضي ها در اجتماع مارمولک صفتند. به جاي اينکه خود را تطهير کنند هميشه سعي دارند آتش نهفته زير خاک
ستر مشکلات ديگران را شعله ورتر سازند. اما بعضي ديگر همچون زنبور عسل هستند، *علاوه بر اينکه عسل مي دهند، هميشه به دنبال رفع مشکلات ديگرانند.* (ارسال به دیگران فراموش نشود و خود را در این ثواب شریک بدانید) *┅═✧❁••❁✧═┅* *☑️آیت الله صمدی آملی*
✨﷽✨ ♦️شهید آیت الله دستغیب (ره) *موضوع آداب معاشرت* 👇👇 (حق پدر و مادر بر فرزند) ♦️👈این امر بر کسی پوشیده نیست که اسلام نهایت احترام و ارزش را برای والدین در نظر گرفته است و حتی نگاه خشم آلود به آنان باعث عدم قبول شدن نماز به درگاه خداوند متعال می شود و هر کس بر حسب ایمان و اعتقاد و شخصیت خود سعی می کند شأن پدر و مادر را بشناسد و حقوقشان را ادا کند . اما در این بین این پرسش مطرح می شود که : حقوق فرزندان چه می شود؟ ♦️👈آیات متعددی از قرآن کریم، حقوق فرزندان بر والدین را به صراحت و اشاره بیان کرده است. ♦️👈بر هر پدر و مادری واجب و لازم است که از همان کوچکی، اولاد را به ترک گناه که موجب فساد است وادارد. با تمرین و توجه فرزندرا متوجه آداب دینی نمایند که اگر مسامحه کنند حقی است بر گردنشان که ادا نکرده اند. و روز قیامت روزی است که پدر و مادر ها از فرزندان فرار می کنند به خاطر مطالبه حق فرزندان از پدر و مادر. ♦️👈دروغ، غیبت، نمامی، فتنه انگیزی از گناهانی است که پدر و مادر باید با تمرین و آموزش صحیح تعالیم دینی کودکان، از آن جلوگیری کنند. البته باید خود پدران و مادران هم به ترک آنها مقید و اهل این گناهان نباشید. از منظر اسلام، انسان در مقابل تمام نعمت‌های الهی پیرامون خود، موظف و مسئول است و از جمله این نعمت‌ها، نعمت داشتن پدر و مادر است. حق والدین حقوقی است که پدر و مادر بر عهده فرزندان خویش دارند. 🔵👈 بر فرزند است که با ادب و احترام با پدر و مادر رفتار کندو هیچ وقت صدایش را بلندتر از آنها نکند. 🤦‍♂ و وای به اولادی که به تندی به پدر و مادرش نگاه کند و کوچکترین حرفی که پدر و مادر را ناراحت می کند بگویید. و مراقب باشیم دچار نفرین پدر و مادر نشویم. 💢لطفاً در محیط خانه توهین نکنید و دعوا راه نیاندازید.💢 💠👈 چرا که گرمی عاطفی فرزندان از بین میرودبچه ها باید گرمی و محبت در خانه احساس کنند تا بعدا دنبال گدایی محبت دیگران نباشد 🔍 تربیت 🔍 فرزند *┅═✧❁••❁✧═┅* https://chat.whatsapp.com/HCF22Kbh3HfLkR8LVyD6Q2
*✅بهترین توشه* *♦️(آیت الله جوادی آملی:)* *📜انسان مسافری است که از عالم خاک حرکت خویش را آغاز کردہ و تا لقاء الله پیش می‌رود*. هر مسافری برای سفر خویش مادی باشد یا معنوی نیاز به زاد و توشه دارد. زاد و توشه هر مسافری باید متناسب با همان سفر باشد. *از این رو توشه سفر طولانی، سفر خارجی، سفر زمستانی، سفر خانوادگی، سفر تابستانی و... تفاوت دارد*.سفر آخرت و سیر الی‌الله سفری است که توشه ای غیر از توشه سفرهای مادی دنیایی نیاز دارد. از این جهت قرآن کریم توصیه کردہ است که برای این سفر توشه برگیرید که *👈 تنها توشه آن تقواست*. 📚ادب فنای مقربان جلد اول *┅═✧❁••❁✧═┅* https://chat.whatsapp.com/HCF22Kbh3HfLkR8LVyD6Q2
*🔰 اثر لقمه حرام🔰* 💢 وقتی می‌خواستند *شیخ فضل الله نورى* را اعدام کنند، *پسر هرزه‏‌اى* داشت كه در پاى دار، *كف می‌زد* و *می‌رقصید* ! ⭕ در زندان قبل از اعدام، كسى به ایشان گفته بود: كه شما چرا *پسرتان* این‌قدر *هرزه* شده است؟! + ایشان فرموده بودند: ⛔ می‌دانستم هرزه می‌شود، چون در *نجف* بودم و مادرش *شیر نداشت* ، دادیم به *زنى* تا به او شیر بدهد. 👈🏻 بعداً فهمیدم او *زن هرزه‏‌اى* (زناکاری) بوده و به *امیرالمؤمنین (ع)* توهین می‌كرده و *فحش* می‌داده است و شیرى كه این *ناصبى* در حلق بچه من ریخته، از این بهتر نمی‌شود‼️ 📕درس‌هایی از قرآن/استادقرائتی 👈مراقب *لقمه ای* که میاد سر سفره باشیم https://chat.whatsapp.com/KvuUFRC881eBtXCPV3ODv3 https://chat.whatsapp.com/BCAThaas2H64PReTuZXT79
✨﷽✨ *👈📖دعای توسل* نصيحتى از آيت الله شاه آبادى 🌷👈نماز جماعت که تمام شد بلند شدم و به محراب ایشان رفته و کنار ایشان نشستم. گفتم 🌹: حاج آقا من را نصیحتى کنید و نکته ای را برای من بفرمایید. 👈..ایشان فرمود : من دو نکته را به شما می گویم، هم خودت مراعات کن و به دوستان و بستگان خود نیز سفارش کن به این دو نکته عمل کنند، چون مردم از این دو نکته غافل هستند در حالیکه واقعا مشکل گشاست. ❣ *.اول اینکه : هر روز یک مرتبه دعای توسل را بخوان،* چون مردم ارزش و عظمت این کار را نمی دانند، در حالیکه می توانند همه حوائج خود را با همین دعای_توسل برآورده کنند. 🔔..پرسیدم : چگونه می توانند حاجات خود را با این دعا برآورده کنند؟ 🌹فرمود : یک حاجت را در نظر بگیرند و برای برآورده شدن آن روزی یکبار دعاى توسل را بخوانند بعد از چند روز می بینند که دعایشان مستجاب شده و به حاجت خود رسیده اند ❣، ایندفعه حاجت بعدی را در نظر گرفته و این بار برای این حاجت دعای توسل را بخوانند و به همین ترتیب به تدریج همه حوایج خود را برآورده می کنند. ❣ *..دوم اینکه : روزی 70 مرتبه سوره حمد را بخوانند* که اگر چنین کنند، تمامی بیماری های خود را می توانند برطرف کنند، 🌷 چرا که رسول_خدا (ص) فرمود : اگر کسی از دنیا رفت و شما 7 یا 70 مرتبه سوره_حمد را خواندی و او زنده شد، اصلا تعجب نکن. 🌷 *زیرا این اثر این سوره است.* 🔔..ایشان فرمود : من از روزی که این ویژگی را از این سوره دیده ام اصلا به پزشک مراجعه نکردم و به محض اینکه مریض می شدم 70 مرتبه سوره حمد آن روزم را به نیت شفای آن بیماری می خواندم و شفا می گرفتم. 🔔 *«روزی یکمرتبه* * و 70 مرتبه سوره را فراموش نکن و در طول عمرت به این دو پایبند باش و پیش همه دوستان و آشنایان خود نیز این دو مساله را مطرح کن و سفارش کن هر روز انجام دهند»*. https://chat.whatsapp.com/EVuiDkQONRp7u9aSNn747P
✨﷽✨ *📖خداوند میفرماید* 👇👇 *👈🟣وَالَّذِي خَلَقَ الْأَزْوَاجَ كُلَّهَا وَجَعَلَ لَكُمْ مِنَ الْفُلْكِ وَالْأَنْعَامِ مَا تَرْكَبُونَ*🌹 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 *🌸👈🔹و آنكه همه جفت‌ها را آفرید، و برای شما از [قبیل‌] كشتی‌ها و چهارپایان و آنچه كه سوارش می‌شوید پدید آورد، (۱۲)*🌹 (🔹🌸زخرف - 12) *👈🟣 لِتَسْتَوُوا عَلَىٰ ظُهُورِهِ ثُمَّ تَذْكُرُوا نِعْمَةَ رَبِّكُمْ إِذَا اسْتَوَيْتُمْ عَلَيْهِ وَتَقُولُوا سُبْحَانَ الَّذِي سَخَّرَ لَنَا هَٰذَا وَمَا كُنَّا لَهُ مُقْرِنِينَ*🌹 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 *🌸👈🔵تا بر پشت آنها قرار گیرید، سپس هنگامی كه بر آنها سوار می‌شوید نعمت پروردگارتان را به یاد آورید و بگویید: منزّه [از هر عیب و نقصی‌] است كسی كه این [وسایل سواری‌] را برای ما مسخّر كرد، در حالی كه ما را قدرت مسخّر كردن آنها نبود؛ (۱۳)* (🔹🌸زخرف - 13) https://chat.whatsapp.com/EQ9iQQiSexr4Cb1nE27AwT