eitaa logo
سیر و سلوک و معرفت نفس
178 دنبال‌کننده
241 عکس
256 ویدیو
1 فایل
طهارت نفس: یعنی ترک صفات رذیله ودوری از مصاحبت و همنشینی با افراد ناصالح و همنشینی باانسانهای پاک سرشت{شرح گروه}: 1 کسب اطلاع از واقعیات زندگی 2 تفکر در سرانجام مسیر انسان 3 یاد مرگ ، شناخت مبدا، معاد و قیامت @Alavi_09173413229
مشاهده در ایتا
دانلود
۰۰ ۰۰: ۰۰ ۰۰: سکوت و تماشای ذهن : تا آنجا كه ممكن است ساكت باش، تا مي تواني در سكوت بنشين، نه فقط در سكوت بدن، بلكه مهم آن است كه ذهن ساكت شود و دست از پچ پچ كردن دائم بردارد. اين كار شدني است اما هرگز در اين راه نكوشيده ايم ، فقط بايد چند گام كوچك برداري: در درونت بنشين و تماشا كن. بگذار ذهن، تمام ترفندهاي قديمي اش را بكار گيرد اما تو فقط تماشا كن. بدون هيچ قضاوتي، بدون گفتن خوب يا بد، بدون انتخاب كردن يا از خود راندن- كاملا خونسرد و بي تفاوت. بر عليه ذهن مباش ، با آن ستيز مكن، در تله هاي ذهن گرفتار نشو، فقط كناره گير بمان. بسياري اوقات درگير ذهن خواهي شد، در اين مواقع به محض اطلاع، بي درنگ خودت را بيرون بكش. خودت را جمع و جور كن و دوباره شروع به تماشا كن. فكري برخواهد خواست، به آن فكر بنگر. آن فكر در برابرت رژه خواهد رفت، به آن بنگر تا اينكه بگذرد وبرود. بدون اينكه هيچ قضاوتي در مورد خوب يا بد بودن بكني، بدون هيچ بايد و نبايدي، بدون هيچ نگرش اخلاقي، ‌بلكه با نگرش علمي، مشاهده محض و بي طرفانه، آنرا تماشا كن. روزي ناگهان ديگر ذهني وجود نخواهد داشت و آن روزچنان حكم فرما خواهد شد كه نظيرش را هرگز نديده اي. پس از آن سكوت ديگر تو را ترك نخواهد كرد. با تو خواهد ماند و به روح تو تبديل خواهد شد، اين حالت بسي رهايي بخش است. https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
۰۰ ۰۰: ۰۰ ۰۰: : 🌷 بعضی خیلی ساکتند واین سکوت اگر از روی تزکیه نفس باشد خیلی برکت دارد، چون این سکوت دهن بستن است و دل را باز می کند و سِرّ آدم به حرف در می آید برخلاف باز بودن دهن به خصوص که نعوذبالله اگر از روی هرزگی و یاوه گویی باشد چه در خوراکش و چه در گفتارش که روح او هم هرزه می شود، از همین رو فرمودند اول اندیشه وانگهی گفتار، چانه چنین آدمی را عقل می گرداند. https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
💠 قلب و جان آدمی باید با مجاهده و زحمت کشیدن لطیف شود تا مقداری از محبت واقعی نسبت به ساحت ملکوتی اباعبدالله و اهل بیت علیهم‌السلام را بچشد. پس لطافت و نورانیت قلب، شرط حبّ واقعی است. و در مرحله بعد هنر انسان باید این باشد که این محبت را نگه دارد و هر روز تقویت کند تا جایی که تمام قلب و جان، ذوب و فانی در اهل بیت علیهم‌السلام شود. در این صورت نتیجه این می شود که ندای حق را می شنود و منادی حق را در هر زمان و عصری که باشد با بصیرت تشخیص می دهد. 🎙 https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
🔴 بارش‌های بی موقع و غیرعادی از نشانه‌های نزدیکی قیامت(قیام)...(۲) 🌕 رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «بر مردم زمانی خواهد آمد که چهره‌های آنها چهره‌های آدمیان باشد و دل‌های آن دل‌های شیطان. مانند گرگان درنده شوند و خون‌های مردم را بریزند و کارهای زشتی را که مرتکب می‌شوند ترک نکنند. اگر از آنها پیروی کنی در تو شک می‌کنند و اگر با آنها سخن بگویی تو را تکذیب می‌کنند و اگر از دید آنها پنهان شوی غیبت تو را می‌کنند. سنّت در میان ایشان بدعت باشد و بدعت در میان آنها سنت. و بردبار را مکار شمارند و مکار را بردبار دانند. مؤمن در میان آنها ضعیف نگه داشته شده است و فاسق در میان آنها صاحب شرف. اطفال ایشان بدکار و زنان آنها زناکار و پیر آنها امر به معروف و نهی از منکر نکند. پناه بردن به ایشان ذلت و خواری و منسوب بودن به آنها مایه ذلّت و طلب کردن آنچه در دست ایشان است باعث فقر می‌گردد. پس در آن وقت خداوند حق تعالی آنها را از باران آسمان محروم می‌کند و در وقت خویش بر آنها نمی‌بارد و در غیر وقتش می‌بارد. خداوند اشرار را بر آنها مسلط گرداند که بدترین عذاب‌ها به ایشان وارد کنند... پس نیکان آنها دعا می‌کنند و مستجاب نمی شود.» 📗جامع الأخبار، ج ۱، ص ۱۲۹ 📗بحارالأنوار، ج ۲۲، ص ۴۵۳ 📗مستدرک الوسائل، ج ۱۱، ص ۳۷۵ ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌ https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ وَ نَبْلُوكُمْ بِالشَّرِّ وَ الْخَيْرِ فِتْنَةً وَ إِلَيْنا تُرْجَعُونَ «35انبیاء» هر نفسى چشنده مرگ است و ما شما را با مبتلا كردن به بدى‌هاو خوبى‌ها آزمايش مى‌كنيم و بسوى ما باز گردانده مى‌شويد. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
10.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
میدونید آقای نخودکی چکار کرده بود که به کرامات رسیده بود...
┅═✧❁﷽❁✧═┅ تفسیر قرآن سوره الحدید آیه۲۰ بسیار مهم *زندگانی پست دنیا* اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِينَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَتَكَاثُرٌ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ كَمَثَلِ غَيْثٍ أَعْجَبَ الْكُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ يَهِيجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرّاً ثُمَّ يَكُونُ حُطَاماً وَفِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَمَغْفِرَةٌ مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَانٌ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ (20) بدانيد كه زندگانى پستِ دنيا، چيزى جز بازى و سرگرمى و زينت طلبى و فخر فروشى در ميان خود و افزون طلبى بر همديگر در اموال و فرزندان نيست، همانند بارانى كه گياه آن، كشاورزان را به شگفتى وا دارد، سپس خشك شود و آن را زرد بينى، سپس كاه شود و در آخرت، عذابى شديد (براى گنهكاران) و مغفرت و رضوانى(براى اطاعت كنندگان) از جانب خداوند است و زندگانى دنيا جز كالاى فريبنده نيست. https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2 نکته ها 👇👇 لهو و لعب بودن دنيا، چهار مرتبه در قرآن، آن هم در قالب حصر و انحصار آمده است: 1. «و ما الحياة الدّنيا الاّ لعب و لهو»(74) 2. «و ما هذه الحياة الدّنيا الاّ لهو و لعب»(75) 3. «انّما الحياة الدّنيا لعب و لهو»(76) 4. «اعلموا انّما الحياة الدّنيا لعب و لهو»(77) شايد از جمع بندى آيات قرآن در مورد دنيا بتوان اين گونه استفاده كرد كه هرگاه دنيا را به عنوان هدف و مقصد بنگريم، دنيا وسيله اغفال و غرور خواهد بود ولى اگر دنيا را مزرعه آخرت، مقدّمه و وسيله رسيدن به كمال بنگريم، دنيا و نعمت هاى آن ارزشمند و سازنده خواهند بود؛ بنابر اين از همين زندگانى دنيا، گروهى آن گونه بهره مى گيرند كه مغفرت و رضوان الهى را دريافت مى نمايند و گروهى آن گونه كه گرفتار عذاب شديد مى شوند. اين آيه به دوران مختلف زندگى انسان(كودكى و نوجوانى، جوانى و بزرگسالى) اشاره داشته و بيان مى كند كه در هر دوره اى از عمر، يكى از جلوه هاى دنيا، انسان را مشغول مى كند؛ دوران كودكى و نوجوانى، مشغول لهو و لعب است، دوره جوانى، در فكر زينت و زيبايى و دوره ميانسالى و پيرى، گرفتار تفاخر و تكاثر است. در آيات قبل سخن از صدقه و قرض الحسنه بود، اين آيه موانع و عوامل بازدارنده از انفاق را بيان مى كند. ----- 74) انعام، 32. 75) عنكبوت، 64. 76) محمّد، 36. 77) حديد، 20. پیام ها 👇👇 - شناخت حقيقت دنيا، به دقّت و ژرف نگرى نياز دارد. «اعلموا» - قرآن، ديدگاه انسان را نسبت به دنيا تصحيح مى كند. «و اعلموا انما الحياة الدنيا» - زيبايى هاى دنيا زودگذر است. «و زينة... تراه مصفرّاً» - دنيا، همواره بهار و پاييز دارد و هرچه رنگ دنيا داشته باشد، گرفتار برگ ريزان است. «أعجب الكفّار نباته ثمّ يهيج فتراه مصفرّا ثمّ يكون حطاماً» - بازى وسرگرمى، ويژگى زندگى دنياست ولى اگر در مسير درست قرار نگيرد، به عذاب آخرت مى رسد. «لعب و لهو... أعجب الكفّار... و فى الاخرة عذاب شديد» - زينت هاى دنيا مثل زيورهاى شخصى وخانه وماشين، اگر موجب فخرفروشى و تفاخر گردد، انسان را به دوزخ مى كشاند. «زينة وتفاخر... فى الآخرة عذاب شديد» - كثرت فرزند وافزايش جمعيّت، در صورتى ارزش است كه به كثرتِ دوزخيان منجر نشود و فرزندان، با تربيت درست بزرگ شوند. «تكاثر فى... الاولاد... و فى الآخرة عذاب شديد» - دنيا براى عده اى موجب فريب و كيفر است، «فى الاخرة عذاب شديد» براى مؤمن، اسباب رشد و تكامل و كسب مغفرت و رضوان الهى است. «انما الحياة الدنيا... و مغفرة من اللّه و رضوان» - تا لغزش ها برطرف نشود، دست يابى به رضوان الهى سخت خواهد بود. «مغفرة من اللّه و رضوان» - عذاب شديد، عكس العمل كار خود انسان است، ولى آمرزش و لطف از جانب خداست. «مغفرة من اللّه»،(مغفرت و رضوان را به خدا نسبت داد) - بايد انسان بين بيم و اميد باشد. «عذاب شديد و مغفرة من اللّه و رضوان» در تعليم و تربيت، سه اصل لازم است: تبيين، تمثيل و نتيجه گيرى. «اعلموا» براى تبيين است، «كمثل غيث» براى تمثيل و «عذاب شديد و مغفرة» نتيجه گيرى است. ☀️ اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن ☀️اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِالْقُرآن ☀️اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن ☀️اَالّلهمَ اشفِ کلَ مَریض ☀️اَللهُم عَجِّل لِوَلِیک الفَرَج بِالقُرآن ☀️اَللّهُمَ نَوِّر ظاهِرِنا بِطاعَتِک ☀️وَ باطِنَنا بِمَعرِفَتِک ☀️وَ قُلوُبَنا بِمُحَبّتِک ☀️وَ اَرواحَنا بِمُشاهَدَتِک 🌷 *تعجیل در فرج و سلامتی امام زمان صلوات*🌷 *🌷الّلهُمَّ صَلِّ عَلے مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم🌷*
✨✨﷽✨✨ ✍🏻در قیامت نوبت حساب و کتاب مِثقالَ ذَرّه هاست! ⚖️ مثقالَ ذَرّه که می‌گویند 👈🏻یعنی همان چند لحظه ای که بوی عطر زنی تمام فکر و روح مردی را بهم می‌ریزد! ⚖️ مثقالَ ذَرّه که می‌گویند 👈🏻یعنی همان چند لحظه ای که شخصی به نامحرمی لبخند می‌زند ولی فکرش ساعت ها درگیر همان یک لبخند است! ⚖️ مثقالَ ذَرّه 👈🏻حساب و کتاب زمانی است که با همسرش بلند می‌خندند و جوان مجردی هم در همان حوالی آنها را باحسرت نگاه می‌کند!… ⚖️ مثقالَ ذَرّه 👈🏻حساب کردن زمانی است که در پایان صحبت هایش با نامحرم به خیال خودش از روی ادب، جانم و قربانت می‌گوید،و رابطه ای زن یا شوهر متاهلی را به همین اندازه سرد می‌کند! ⚖مثقالَ ذَرّه 👈🏻یعنی نگران فرزندمان خانوادمان باشیم ،اتفاق برای ما نیفتد بقیه مهم نیست ، یعنی نزد بچه های یتیم و بد سرپرست به فرزندانمان ابراز علاقه و محبت کنیم ⚖ مثقالَ ذَرّه 👈🏻یعنی وقتی به رستورانی میریم و غذا سفارش دادیم قبل از اینکه از گلومون پایین بره با سِلفی گرفتن کل فضای مجازی میبنن و کلی آدم هست که اون لحظه ممکنه ببینه و حسرت بخوره ⚖️ مثقالَ ذَرّه 👈🏻یعنی همان چند لحظه ای که با فروشنده ای نامحرم، احساس صمیمیت می‌کند، و با شوخی و خنده اش سعی بر بدست آوردن جنس دارد. ⚖ و چقدر مثقال و ذره ها را انجام دادیم و توجه نکردیم ، جدی نگرفتیم ، ⚖ همین ذره ذره هاست که آخرت کوه های عظیمی میشود و یادمان رفته بابتش استغفار کنیم ، حلالیت بطلبیم ، ⚖ چه قدر اینها پیش ما کوچک است و به حساب نمی‌آید! تازه گمان میکنیم اشتباه و خطایی هم نکرده ایم . ⚖اما مِثقالَ ذَرّه که می‌گویند امثال همین هاست !همین کارهای کوچکی که مثل ضربه ی اول دومینو خیلی کوچک است اما انتهایش را روزی که پرده ها کنار رفت خواهیم دید! و بابت تک تک اعمالمان پاسخگو باید باشیم .‌ ⚖🤲🏻الهی ببخش آن گناهانی که مرا به اسارت گرفته و میان من و تو جدایی افکنده، و دعایم را حبس کرده ، و مانع استجابت دعا هایم شد ، و بریز گناهانم را همچو آبی که بر آلودگی ریخته شود ، جسم و جان ، روح ، قلب و چشم و زبان و گوش و همه شاهدان قیامتت را که با من همراه ساختی یاری ده تا چیره شوم بر نفسمَ ، این جسم و این جان ضعیف تر و ناتوانتر از آن است که در دوزخ اعمالم بسوزد . الهی تو یاری کن https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
استاد عالی: اينکه از نماز لذت نمي‌بريم خيلي فراگير است. از آيت‌الله بهجت پرسيدند که چه کنيم که در نمازمان حال داشته باشيم؟ ايشان گفت: من هم مثل تو هستم. البته ايشان نمازهايشان خاص و زبانزد بود. ما گفتيم که درک شب قدر مزد است. مزد تلاش و مراقبت‌هايي است که در ماه مبارک و قبل از آن انجام داده‌ايم. نماز با حال خواندن مزد است. مزد مراقبتي است که قبل از نماز انجام مي‌دهيم. زيارت بامعرفت رفتن مزد است و نماز شب خواندن مزد است. بعضي از اين‌ها مزد است که انسان بايد قبلش کاري را انجام بدهد. من وقتي قبل از نماز هرکاري دلم می‌خواهد کردم و دلم انس دارد با دلبرهاي ديگر، طبيعتا وقتي به نماز وارد مي‌شوم، نمی‌توانم با نماز انس بگيرم و نمي‌توانم لذت ببرم. هرچقدر هم که بخواهم حواسم را نگه دارم، وسط نماز دنبال دلبرش می‌رود. https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
گناه از انسان سلب توفيق مي‌كند : امام صادق (عليه‌السلام) فرمودند: إنّ العمل السيّيء أسرع في صاحبه من السكّين في اللّحم. گناه سريع‌تر و اثر كننده‌تر است در صاحبش از چاقو در گوشت. كسي كه حمام رفته است و لباس تمييز پوشيده است همين كه يك سياهي روي صورت يا لباسش بنشيند مي‌فهمد، ولي كسي‌كه مثلاً در مكانيكي كار كرده و سياه شده هر قدر هم خاك بخورد و سياه شود متوجّه نمي‌شود و گناه هم همين‌طور است، كسي كه تزكيه كرده و خودش را تميز كرده مي‌فهمد يك گناه چه‌قدر اثر دارد ولي كسي‌كه غرق گناه است هر چه‌قدر گناه كند، ككش هم نمي‌گزد. ميرزا جواد آقا ملكي تبريزي استاد حضرت امام (رحمه‌الله) در مجلس حضور داشتند كه غيبتي صورت گرفت، ايشان دفاع كردند ولي سودي نبخشيد؛ از مجلس بيرون آمدند و فرمودند: اين مجلس چهل روز مرا عقب انداخت. بله ايشان مي‌فهميدند كه يك گناه چه‌قدر اثر دارد، چون خودشان را تزكيه كرده بودند. بندگي كن تا كه سلطانت كنند تن را رها كن تا كه جانانت كنند آیت اله مجتهدی https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
زندگانی پست دنیا اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِينَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَتَكَاثُرٌ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ كَمَثَلِ غَيْثٍ أَعْجَبَ الْكُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ يَهِيجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرّاً ثُمَّ يَكُونُ حُطَاماً وَفِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَمَغْفِرَةٌ مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَانٌ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ (20) بدانيد كه زندگانى پستِ دنيا، چيزى جز بازى و سرگرمى و زينت طلبى و فخر فروشى در ميان خود و افزون طلبى بر همديگر در اموال و فرزندان نيست، همانند بارانى كه گياه آن، كشاورزان را به شگفتى وا دارد، سپس خشك شود و آن را زرد بينى، سپس كاه شود و در آخرت، عذابى شديد (براى گنهكاران) و مغفرت و رضوانى(براى اطاعت كنندگان) از جانب خداوند است و زندگانى دنيا جز كالاى فريبنده نيست.