eitaa logo
سیر و سلوک و معرفت نفس
171 دنبال‌کننده
250 عکس
274 ویدیو
1 فایل
طهارت نفس: یعنی ترک صفات رذیله ودوری از مصاحبت و همنشینی با افراد ناصالح و همنشینی باانسانهای پاک سرشت{شرح گروه}: 1 کسب اطلاع از واقعیات زندگی 2 تفکر در سرانجام مسیر انسان 3 یاد مرگ ، شناخت مبدا، معاد و قیامت @Alavi_09173413229
مشاهده در ایتا
دانلود
✨﷽✨ *سلسله مباحث طهارت نفس* بسیار بسیار *مهم* 👇 *خداوند میفرماید*: 🌹 *إنَّما أَمْوالُکمْ وَ أَوْلادُکمْ فِتْنَةٌ وَ اللَّهُ عِنْدَهُ أَجْرٌ عَظِیمٌ*🌹 *دلبستگی به* ( مال و فرزند ) 💢همانا اموال و اولاد شما وسیله آزمایشند و خداوند است که پاداش بزرگ نزد او است(و به کسانی پاداش می دهد که در این امتحان پیروز شوند).‼️ ☑️ نکته ها ☑️ *🔵 «فتنه» هم به معنای رنج ها و مشکلات و مصیبت ها و اموری است* که انسان گرفتار آنها می شود و سبب آزمایش است و *هم به معنای توطئه و افساد دشمنان است* *🔵جالب آن که همین مال و فرزند که سبب آزمایشند، زینت دنیا نیز هستند.«الْمالُ وَ الْبَنُونَ زِینَةُ الْحَیاةِ الدُّنْیا»* حضرت علی علیه السلام می فرماید: *از گرفتار شدن به فتنه به خدا پناه نبرید که آن حتمی است، بلکه از انحراف و گمراه شدن به وسیله ی فتنه ها به خدا پناه ببرید*. 🔵 اگر باور کنیم که دارایی و ثروت، ابزار آزمایش و فتنه است، *از کمی مال رنج نخواهیم برد. زیرا امتحانش آسان تر خواهد بود. مال، سبب آزمایش است*، زیرا باید از راه حلال بدست آید، باید به مصرف حلال برسد، باید حقوق واجب آن پرداخت شود، *باید شکر آن ادا شود. فرزند، سبب آزمایش است*، *🔵 زیرا والدین باید در انتخاب همسر، در پرداخت مهریه حلال به همسر، در تغذیه سالم فرزند، در محبت و نظارت بر تعلیم و تربیت، در ازدواج، در اشتغال، در گرایش های گوناگون او کمال دقت را داشته باشندکه عبور از تمام این مراحل امتحانی سخت است*، البته اگر والدین وظیفه خود را به خوبی انجام دهند و از عهده آزمایش برآیند، *در تمام کارهای خوب فرزند شریک خواهند بود*. اگر دشمنی همسر و فرزند در آیه قبل، مربوط به بعضی از آنهاست، اما وسیله فتنه و آزمایش شدن مربوط به همه آنهاست. 👈💠 پیامها 💠 *1️⃣دلبستگی و وابستگی به مال و فرزند، زمینه لغزش و انحراف است. لذا خداوند هشدار می دهد*. *2️⃣گذشتن از دلبستگی به مال و فرزند برای انجام وظایف الهی، کاری بزرگ است، لذا خداوند پاداش بزرگ مقرر کرده است.* 3⃣هر چه *آزمایش کننده* بزرگ تر باشد، جایزه اش برجسته تر است، *خدای عظیم پاداش عظیم* می دهد. 4⃣توجه به *پاداش بزرگ الهی*، سبب *نجات از وابستگی به اموال و اولاد* است. 📒منابع تفسیر نور، ج ۱۰ ص ۸۸ تفسیر نمونه، ج ۲۴ ص ۲۰۲ 📩 فتنه 📩 اموال 📩 فرزند (ارسال به دیگران فراموش نشود و خود را در این ثواب شریک بدانید) ☀️ اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن ☀️اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِالْقُرآن ☀️اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن ☀️اَالّلهمَ اشفِ کلَ مَریض ☀️اَللهُم عَجِّل لِوَلِیک الفَرَج بِالقُرآن ☀️اَللّهُمَ نَوِّر ظاهِرِنا بِطاعَتِک ☀️وَ باطِنَنا بِمَعرِفَتِک ☀️وَ قُلوُبَنا بِمُحَبّتِک ☀️وَ اَرواحَنا بِمُشاهَدَتِک 🌷 *تعجیل در فرج و سلامتی امام زمان صلوات*🌷 *🌷الّلهُمَّ صَلِّ عَلے مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم🌷* https://chat.whatsapp.com/EVuiDkQONRp7u9aSNn747P
✨﷽✨ 👈سلسله مباحث *طهارت نفس* *👈✅بسیار مهم* 👇👇 *🔹کنترل قوه خیال🔹* 👈 *زمان : ۱۰ دقیقه* *🔸سوءظن هاوآرزوها🔸* 👇👇 (آیت الله صمدی آملی حفظه الله *👈✅کسی می خواهد بداند که در مسیر خودسازی قرار گرفته یا نه*، باید ببیند که نسبت به اطرافیانش بدگمان است یا نه؟! اگر بدگمان بود باید بداند که در سیر انسانی نیست. اوّلین پله ای که انسان را در مسیر خودسازی قرار می دهد، *خوش بینی است*. از همین اکنون خود را بسنجیم که خود را نسبت به دیگران بدبین یافتیم باید تصمیم بگیریم در *اوّلین پلّه خودسازی قدم گرفته و خوش بین باشیم.* هر کجا دیدیم سوء ظن پیدا کرده ایم خلاف آن را در نظر بگیریم. روایت شریفی از امام صادق عليه السلام است که امام می فرمایند: «ضع امر اخیک علی احسنه»[1] یعنی فعل برادرت را حمل بر احسن کن. امام در روایت «علی احسنه» فرمودند و «علی حسنه» نفرمودند. نکته ای در این بیان امام است که به عرض شما می رسانیم. به عنوان مثال اگر شخصی جواب سلام شما را نداد، شما می توانید این جواب ندادن او را سه گونه تفسیر کنید: 1- اینکه به صورت منفی تفسیر کنید و بگوئید او با من کینه کرده و نمی خواهد جواب مرا بگوید. 2- با خود بگویید او حواسش نبوده که جواب مرا بدهد وگرنه جواب مرا می داد، که این حمل فعل برادر «علی حسنه» است. 3- اینکه با خود بگوییم او نه تنها حواسش نبوده بلکه چون در فکر کارگشایی دیگران بوده جواب مرا نداده. این حمل فعل برادر «علی احسنه» است و امام فرمودند فعل برادرتان را به نیکوترین وجه حمل کنید. *طهارت نفس یازدهم* https://chat.whatsapp.com/EVuiDkQONRp7u9aSNn747P حضرت آقا ( حضرت علامه حسن زاده آملی حفظه الله) می فرمودند: یک بار که من از ایرا پیاده به اسک می آمدم در بین راه غزلی گفتم. چه بسا ممکن است آن روز در بین راه پنجاه نفر از کنار آقا گذشته و سلام کرده باشند اما چون آقا در این عالم نبودند اصلاً متوجه سلام کردن آنها نشده باشند حال شما بفرمائید آیا *سوء ظن* در اینجا جائز است یا نه؟ تصدیق می فرمایید که در اینگونه مسائل نه تنها سوء ظن جایز و صحیح نیست بلکه مطابق با واقع آن است که ما امر دیگران را حمل بر احسن کنیم نه فقط حمل بر حسن، *یعنی ما باید سعی کنیم آنچه از دوست و همسایه وپدر و مادر و دیگر اطرافیان وحتی دشمنان به ذهنمان می رسد حمل بر درست ترین و صحیح ترین وجه کنیم*. آنگاه است که برکات و نعم زیادی بر ما نازل می شود. چرا که قوه خیال به منزله آیینه ای است که می تواند باطن عالم را نشان دهد. *لذا باید سوءظن ها را که همچون زنگاری بر روی آیینه می نشیند برطرف کرد* و این آیینه را صیقلی داد تا ملکوت عالم در آن متمثّل شود و در شب، خوابهای خوشی ببیند. و بدین ترتیب است که در خواب همان شخصی را که از کنار او گذشت و جواب سلامش را نداد به بهترین وجه می بینید. اما اگر نسبت به همان فرد بدگمانی و سوءظن داشته باشد در *خواب جز مارها و عقربها و گرگها چیز دیگری نخواهد دید*. تمام خوابها صور تمثلات ملکات خیالاتی هستند که در نفس او جای گرفته اند. اکثر آنچه در خوابهایمان از حیوانات وحشی می بینیم زیر سر سوءظن ما نسبت به دیگران است. *اگر کسی سوءظن را از ذهنش برطرف کند خواب دیدنش کم می شود و دیگر خواب پریشان نمی بیند*. چه بسا از آن به بعد در شب حقایقی را به صورت خوابهای خوشی به او نشان دهند.تا آنجا که *خواب تور شکار او می شود و او با خواب به شکار عالم می رود، امام معصوم را می بیند و در خواب برای دهها مریض شفا می گیرد و گرفتاری صدها نفر را برطرف می کند*. اما متأسفانه از بس که سوءظن ها ذهن ما را پر کرده است، اگر کسی مریض شود هزاران نفر هم به دور او جمع شوند نمی توانند راه علاجی برای او پیدا کنند. بخش دیگر طهارت قوه خیال، *طهارت آن از پروراندن آرزوهای بیهوده است. «طهارت خیال از جولانش در میدان آمال و امانی» آمال به معنی آرزوها است*. می بینید شخصی آرزو می کند که به جایی برسد تا بتواند از این راه انتقامش را از دیگری بگیرد و بلایی بر سرش بیاورد. یا اینکه آرزوی ساختن ساختمانی می کند و برای تحقق خواسته اش به حرام می افتد. اساس تمام این آرزوها کج است و انسان را به انحراف می کشاند و یا پدر و مادران را می بینید که آرزومی کنند عروسی کردن فرزندانشان را ببینند و بعد بمیرند. اتفاقاً عروسی کردن آنها را هم می بینند *اما همچنان دلشان ناآرام است و دلشان می‌خواهد عروسی کردن نوه هایشان را هم ببینند.* معلوم می شود که قوه خیال، ایشان را به بازی گرفته است. چه کنیم که آرزوی بد نداشته باشیم و عمر بیخود نخواهیم؟! در این مورد امام سجّاد عليه السلام در مناجاتشان می فرمایند: *«پروردگارا! اگر عمر من در راه طاعت تو صرف می شود هر چه می توانی درازش کن تا به برکات نفس ناطقه ام افزوده شود*. اما اگر قرار است این جان من چراگاه شیطان شود از تو می‌خواهم زودتر جان مرا بگیری که بیش از این خ
ود را بیچاره نکنم.» *معمولاً وقتی مردم پیر می شوند دو چیز در آنها تازه می شود، یکی حرص است و دیگری آرزوهای طولانی*. حریص می شوند و فرزندانشان را سرزنش می‌کنند و مثلاً به آنها می گویند: شما که زور ندارید، ما وقتی به اندازه شما بودیم با چوبی می توانستیم ده، بیست نفر را کتک بزنیم و ... دیگر نمی داند که این حرص است نه ادب و ادب آموزی. ادب آن است که به آنها بگوییم: فرزندم! آن زمان من قدرت داشتم به گونه ای که با چوبی می توانستم عده زیادی را بزنم ولی دهها فحش و چوب را بر خودم پذیرفتم و دستم را به سوی کسی دراز نکردم. همین طور آرزوهای فراوانی نیز در آنها پدید می آید. که این هر دو را باید از وجود خود دور کنند. نتیجه کلام اینکه: *1- سوءظن ها را برطرف کنیم و قوه خیال را از هر چه نامطلوب است پاک گردانیم*. *2- از آرزوهای بیهوده و خلاف صرف نظر کنیم تا قوه خیال تطهیر شود*.
✨﷽✨ ✅سلسله مباحث *طهارت نفس* 👇👇 (ترکیب انسان از جسم و روح) 👇👇 *👈برگرفته ازکتاب شریف معراج السعاده تالیف عالم ربانی ملا احمد نراقی* صفحه 15 و ۱۶ *👈✅فصل دوم:* (ترکیب انسان از جسم و نفس ) 👈✅اگر خواهی خود را بشناسی، بدان که: هر کسی را از دو چیز آفریده اند: *یکی این بدن ظاهر، که آن را تن گویند، و مرکب است از: گوشت و پوست و استخوان* مجردات، که خدای - تعالی - به جهت مصالحی چند - که شمه ای از آن مذکور خواهد شد - به قدرت کامله خود ربطی میان آن و این بدن ظاهری قرار داده و او را مقید به قید علاقه این بدن و محبوس درزندان تن نموده، تا وقتی معین و اجلی موعود، که قطع علاقه نفس از بدن می‌شودرجوع به عالم خود می‌کند. *و این نفس را به چشم ظاهر نتوان دید بلکه دیده نمی شود مگر به بصیرت باطنیه*. وهر گاه حدیث نفس یا روح، یا جان، یا دل، یا عقل مذکور شد همین جزء اراده می‌شود، بلکه هرگاه انسان و آدم نیز گفته شود، به غیر از این، چیز دیگر مراد نیست، زیرا - چنانکه مذکور خواهد شد - حقیقت انسان و آدمی همین است. پس بدن، آلتی است از نفس که باید به آن حالت به اموری چند که مامور است قیام نماید. و بدان که: *شناختن حقیقت «بدن»، امری است سهل و آسان،* زیرا دانستی که آن ازجنس مادیات است و شناخت حقایق مادیات، چندان صعوبتی ندارد. و اما *«نفس»، چون که از جنس مجردات است به حقیقت او رسیدن و او را به کنه، شناختن در این عالم میسر نیست،* ( - رو مجرد شو مجرد را ببین -) و از این جهت بود که بعد از آنکه حضرت رسول - صلی الله علیه و آله و سلم - شرح حقیقت او را خواستند حضرت بیان نفرمود، خطاب رسید که: «و یسئلونک عن الروح قل الروح من امر ربی» [۱] یعنی: «از تو از حقیقت روح سئوال می‌کنند، بگو که «روح» از امور پروردگار است و از عالم امر [۲] است» و بیش از این رخصت نیافت که بیان کند. بلی هر گاه نفس انسانی خود را کامل نموده باشد، بعد از قطع علاقه از بدن و حصول تجرد از برای آن می‌تواند شد که آن را بشناسد. *بلکه هر گاه در این عالم نیز کسی نفس خود را کامل نموده باشد و بخواهد به سر حد کمال برساند و علاقه او از بدن کم شود، دور نیست که تواند فی الجمله معرفت به نفس بهم رساند.* ---------- [۱]: ۱۲. اسراء، (سوره (۱۷)، آیه ۸۵. [۲]: ۱۳. عالم مجردات را «عالم امر» می‌نامند که به امر تکوینی الهی از «کتم عدم» [جهان نیستی] به وجودآمده اند، و بر حسب امر تکوینی، دفعة واحدة پدیدار گشته اند. فرهنگ معارف اسلامی، ج ۲، ص ۱۲۲۷. (جهت اطلاع بیشتر به تفسیر المیزان، ج ۱۳، ص ۲۱۰«طبع اول» مراجعه شود) https://chat.whatsapp.com/CXmETjlY7qaBW2Yx05a7qm
✨﷽✨ *💠 ﺁﺛﺎﺭ ﻭﯾﺮﺍﻧﮕﺮ ﮔﻨﺎﻩ💠* 👇👇 ‏« ﻇَﻬَﺮَ ﺍﻟْﻔَﺴﺎﺩُ ﻓِﻲ ﺍﻟْﺒَﺮِّ ﻭَ ﺍﻟْﺒَﺤْﺮِ ﺑِﻤﺎ ﻛَﺴَﺒَﺖْ ﺍَﻳْﺪِﻱ ﺍﻟﻨّﺎس ‏( ﺭﻭﻡ، 41 ‏)‏» ﻓﺴﺎﺩ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ ﻣﺮﺩﻡ ﺩﺭﺻﺤﺮﺍﻫﺎ ﻭ ﺩﺭﯾﺎﻫﺎ ﻇﻬﻮﺭ ﭘﯿﺪﺍ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ. *👈 ﺍﺛﺮﮔﻨﺎﻩ ﻓﻘﻂ ﺩﺭ ﺧﻮﺩﺍﻧﺴﺎﻥ ﻇﺎﻫﺮ ﻧﻤﯽ ﺷﻮﺩ، ﮔﻨﺎﻩﺍﻧﺴﺎﻧﯽ* 👇👇 1️⃣ﺩﺭ ﻣﺤﯿﻄﺶ ﻫﻢ ﺍﺛﺮ ﺩﺍﺭﺩ 2️⃣ ﮔﻨﺎﻩ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺭ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻧﺶ ﺍﺛﺮ ﺩﺍﺭﺩ 3️⃣ﮔﻨﺎﻩ ﺍﻧﺴﺎﻧﯽ ﺩﺭ ﻓﺮﺷﺘﻪﻫﺎ ﺍﺛﺮ ﺩﺍﺭﺩ 4️⃣ﮔﻨﺎﻩ ﺍﻧﺴﺎﻧﯽ ﺩﺭ ﺯﺭﺍﻋﺖ ﺍﺛﺮ ﺩﺍﺭﺩ 5️⃣ ﮔﻨﺎﻩ ﺍﻧﺴﺎﻧﯽﺩﺭ ﺟﻮّهوا ﺍﺛﺮ ﺩﺍﺭﺩ 6️⃣ﺩﺭ ﻧﺴﻠﺘﺎﻥ ﺍﺛﺮ ﻣﯽ ﮔﺬﺍﺭﺩ ﮔﻨﺎﻩ، ﺩﺭ ﻫﻤﻪ ﭼﯿﺰ ﺍﺛﺮ ﻣﯽ ﮔﺬﺍﺭﺩ، *ﺍﻧﺴﺎﻥ ﮔﻨﺎﻩ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺧﯿﺎﻝ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﺩﺭ ﺟﺎﯼ ﺧﻠﻮﺗﯽ ﮔﻨﺎﻩ ﮐﺮﺩ ﻭ ﺗﻤﺎﻡ ﺷﺪ ﻭ ﺭﻓﺖ.* 👈علامه طباطبائی: هر *پر کاهی که در ته چاهی حرکت می کند، موج بر می دارد و تا به آسمانها* اثر دارد. برگی که از درخت، بر زمین می افتد، در عالم تاثیرگذار است؛ *چطور فکر میکنید، گناه کردن در عالم، بی اثر باشد؟* *👈✅گناه* آیت‌الله‌ جاودان: 👇👇 *👈🔹چه کنیم که بتوانیم از پس خودمانبربیاییم و زورمان برسد تا گناه نکنیم؟قدم اول این است کھ بفهمیم خودمان نمی‌توانیم و خدا باید کمک کند!این فھم،خیلی اساسی است.ما باید همیشه از خدا التماس کنیم*. (ارسال به دیگران فراموش نشود و خود را در این ثواب شریک بدانید) ☀️ اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن ☀️اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِالْقُرآن ☀️اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن ☀️اَالّلهمَ اشفِ کلَ مَریض ☀️اَللهُم عَجِّل لِوَلِیک الفَرَج بِالقُرآن ☀️اَللّهُمَ نَوِّر ظاهِرِنا بِطاعَتِک ☀️وَ باطِنَنا بِمَعرِفَتِک ☀️وَ قُلوُبَنا بِمُحَبّتِک ☀️وَ اَرواحَنا بِمُشاهَدَتِک 🌷 *تعجیل در فرج و سلامتی امام زمان صلوات*🌷 *🌷الّلهُمَّ صَلِّ عَلے مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم🌷* https://chat.whatsapp.com/HBtvAxjOnAyJ38M3kiJu53 https://chat.whatsapp.com/GaSMBiTdhDi99lnJPv0HXx
✨﷽✨ *👈بسیار مهم* *✅ مسائلی که در کیفیت* (خواب فرزندان باید) ( رعایت شود:) 👇👇 *👈بسیار مهم* ▪️ برهنه نخوابند. ▪️ حتی المقدور خسته باشند. ▪️ از والدین جدا باشند. ▪️ با شکم نخوابند. ▪️ دستها و سر از رختخواب بیرون باشد. ▪️ بچه ها با هم نخوابند. ▪️ هنگام بیدار شدن زود بلند شوند، اجازه غلطیدن زیاد ندهید. ▪️ لباس تنگ نباشد ▪️ اتاق نور داشته باشد. 👈✅اشیاء شکل دار را کمتر داخل اتاق بگذارید، گاهی بچه با شبیه سازی آنها می ترسند. *برای بیدار کردن پسر از دختر و بر عکس کمک نگیرید، چرا که گاهی خود این موضوع از محرکها می شود*. بعضی عکس ها و مجسمه ها که در خانه وجود دارد، گاهی مسائل جنسی را شعله ور می کند. *پسران را از سه سال به بالا نباید مادران به حمام ببرند.* از راههای مقابله با محرکهای جنسی علاقه مند کردن فرزند به یک رشته ورزشی یا هنری است. *فرزندتان را حتی با اقوام نزدیک هم سنش به مدت طولانی تنها نگذارید*. یکی از بزرگترین و بهترین عواملی که می تواند *فرزندتان را در مقابل فسادها حفظ کند دوستی او با خداوند و اهل بیت (ع) است* تربیت فرزندان صالح (ارسال به دیگران فراموش نشود و خود را در این ثواب شریک بدانید) ☀️ اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن ☀️اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِالْقُرآن ☀️اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن ☀️اَالّلهمَ اشفِ کلَ مَریض ☀️اَللهُم عَجِّل لِوَلِیک الفَرَج بِالقُرآن ☀️اَللّهُمَ نَوِّر ظاهِرِنا بِطاعَتِک ☀️وَ باطِنَنا بِمَعرِفَتِک ☀️وَ قُلوُبَنا بِمُحَبّتِک ☀️وَ اَرواحَنا بِمُشاهَدَتِک 🌷 *تعجیل در فرج و سلامتی امام زمان صلوات*🌷 *🌷الّلهُمَّ صَلِّ عَلے مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم🌷* https://chat.whatsapp.com/EQGgYHmaN1yFez1jAjiI6D https://chat.whatsapp.com/GaSMBiTdhDi99lnJPv0HXx
✨﷽✨ *💎👈 چهار توصیه* ( برای عاقبت بخیری) 👇👇 *❤️ امیرالمؤمنین علیه‌السلام:* 👇👇 *✅وَ اكْظِمِ الغَيْظَ، وَ تَجَاوَزْ عِنْدَ الْمَقْدَرَةِ، وَ احْلُمْ عِنْدَ الغَضَبِ، وَ اصْفَحْ مَعَ الدَّولَةِ، تَـكُنْ لَـكَ العاقِبَةُ*🌷 👇👇 ▪️خشم خود را فرو بر🌷 ▪️ و به هنگام قدرت، *گذشت* كن🌷 ▪️ و در هنگام *عصبانيت*، بردبار باش🌷 ▪️ و در وقت توانايى [بر *انتقام*]، ببخش،🌷 🔹تا *عاقبت به‌ خير* شوى.🌷 📚 نهج‌البلاغه، نامه ۶۹ https://chat.whatsapp.com/GaSMBiTdhDi99lnJPv0HXx
✨﷽✨ *💠فکر💠* 👇👇 👈 حاج اسماعیل دولابی (ره) : *🔸👈لازم نیست از زندگی ببُری و خلوت کنی*. اگر هر شب یک ربع فکر ڪنی کم‌کم همه‌ی وقت‌هایت رامی‌گیــردو به هر ڪاری مشغول باشی، دائماًفڪر خــدا هستی و این *فڪر* مانع ڪارهای دنیوی‌ات هم نخواهد بود.یاد خدا این نیست که انـسان درهـا را بـه روی خودش ببندد. همـان *یک ربع خلوت و تفڪّر* در مورد این‌ڪه ڪجا بوده‌ای و الآن ڪجا هستی ونهـایتاً به ڪجا خواهی رفت، کافی اســت. 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 *👈🔵دل🔵* 📜 حــدیث‌امـــروز ❤️ امام علی علیه السلام : *👈💠زبان از دل نيرو مى‌گيرد*، و دل به غذا برپاست. پس بنگر ڪہ دل و *جسمت را با چه تغذيه مى‌ڪنى*، كه اگر غذا حلال نباشد، خداوند، نه تسبيــح گويى تو را مى‌پذيرد و نه سپاس‌گزارى‌ات را. 📚 تحــف العقــول ص 175 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 *👈🔸تنهایی🔸* 📜 حــدیث‌امـــروز ❤️ امیرالمؤمنین عليہ السلام : *با تنهــــايـــے دمخــورتر بــاش تا باهمنشيــنان بــد* *كُن بِالوَحدَةِ آنَسَ مِنكَ بِقُرَناءِالسَّوءِ* 📗 غــررالحڪم حدیــث ۷۱۵۲ ☀️ اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن ☀️اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِالْقُرآن ☀️اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن ☀️اَالّلهمَ اشفِ کلَ مَریض ☀️اَللهُم عَجِّل لِوَلِیک الفَرَج بِالقُرآن ☀️اَللّهُمَ نَوِّر ظاهِرِنا بِطاعَتِک ☀️وَ باطِنَنا بِمَعرِفَتِک ☀️وَ قُلوُبَنا بِمُحَبّتِک ☀️وَ اَرواحَنا بِمُشاهَدَتِک 🌷 *تعجیل در فرج و سلامتی امام زمان صلوات*🌷 *🌷الّلهُمَّ صَلِّ عَلے مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم🌷* https://chat.whatsapp.com/LSg9hCQAvshBQWMBzZDA8m https://chat.whatsapp.com/BCAThaas2H64PReTuZXT79
*👈وضو بگیرید* 👇👇 ❤️ امام صادق علیه السلام : 👇👇 + *وضو* نوراست و *وضوگرفتن* بر روی وضوی قبلی نوریست روی نور! 👈🏻 پس هرکس بدون ضرورت، وضویش را *تجدید* نمایدخداوند نیز بدون طلب استغفار *توبه اش* را تجدید مینماید 📕وسائل الشیعه ص264 ❤️ رسـول خـدا (ص) : + هرڪس به *هنگام خواب* با وضو به رختـــخواب رود تا زمانی ڪه از خواب برخیزد ثواب *شب‌‌زنده‌داری* و *مــناجات* به او می دهــند. 📕 وسائل الشــیعه جلد ۱ + ڪسی ڪه با وضو بخوابد بسترش تا صبح *مسجد* و خوابش *نماز* او است و اگر ڪسی بــدون وضــو بخـوابد تا صبــــح مانند *مــرداری* است ڪه بســترش *قـــبرش* است. 📕مستدرڪ الوسائل، ج ۱ ص ۴۲ ☀️ اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن ☀️اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِالْقُرآن ☀️اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن ☀️اَالّلهمَ اشفِ کلَ مَریض ☀️اَللهُم عَجِّل لِوَلِیک الفَرَج بِالقُرآن ☀️اَللّهُمَ نَوِّر ظاهِرِنا بِطاعَتِک ☀️وَ باطِنَنا بِمَعرِفَتِک ☀️وَ قُلوُبَنا بِمُحَبّتِک ☀️وَ اَرواحَنا بِمُشاهَدَتِک 🌷 *تعجیل در فرج و سلامتی امام زمان صلوات*🌷 *🌷الّلهُمَّ صَلِّ عَلے مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم🌷* https://chat.whatsapp.com/CxxHJS7UFtkIRZ1dLfZVFh
✨﷽✨ 👈✅ گناه بزرگِ ( انکارِ حکمتِ خداوند) 👇👇 *✅ مجازات سنگینِ ابلیس، فقط برای ترکِ سجده بر آدم نبود* 👈 اون چیزی که باعث این سقوط ابدی ابلیس شد *استدلال و استکبار ابلیس* بود. 👈حالا اگر استدلال ابلیس رو تحلیل کنیم سر از كفر عجیبى در میاریم 👈خداوند فرمود: *«اى ابليس! چه چيز تو را مانع شد كه براى موجودى كه به دستان قدرت خويش خلق كردم سجده كنى؟ تكبّر كردى يا از بلند مرتبه‌گانى؟!»* 👈ابليس گفت: *«من از او بهترم، مرا از آتش آفريدى و او را از گِل»* 📙سوره ص آیه 75 و 76 👈دقت کنید، *شیطان ایمان به خالق بودن خدا داشت و برای خدا سجده میکرد* اما حکمت خدا در دستورات رو قبول نداشت و در مقابل فرمانِ خدا سرپیچی کرد. 👈تو میگی بر آدم سجده کن، *ولی من میگم از آدم بالاترم،* پس نباید سجده کنم 👈 در واقع ابلیس با این حرفش به خدا گفت که بعضی از دستورات تو درست نیست و من بهتر میدونم.یعنی انکار حکمت الهی *👈حواسمون باشه کسی که آگاهانه و از روی عمد گناه میکنه همون راهی رو میره که ابلیس رفته.* چون داره به خدا میگه اون چیزی که تو میگی درست نیست و من قبول ندارم. (ارسال به دیگران فراموش نشود و خود را در این ثواب شریک بدانید) ☀️ اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن ☀️اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِالْقُرآن ☀️اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن ☀️اَالّلهمَ اشفِ کلَ مَریض ☀️اَللهُم عَجِّل لِوَلِیک الفَرَج بِالقُرآن ☀️اَللّهُمَ نَوِّر ظاهِرِنا بِطاعَتِک ☀️وَ باطِنَنا بِمَعرِفَتِک ☀️وَ قُلوُبَنا بِمُحَبّتِک ☀️وَ اَرواحَنا بِمُشاهَدَتِک 🌷 *تعجیل در فرج و سلامتی امام زمان صلوات*🌷 *🌷الّلهُمَّ صَلِّ عَلے مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم🌷* https://chat.whatsapp.com/EQ9iQQiSexr4Cb1nE27AwT طهارت نفس هشتم https://chat.whatsapp.com/EQGgYHmaN1yFez1jAjiI6D
✨﷽✨ ✅سلسله مباحث *طهارت نفس* 👇👇 (شناختن نفس مقدمه شناختن خدا) 👇👇 *👈برگرفته ازکتاب شریف معراج السعاده تالیف عالم ربانی ملا احمد نراقی* صفحه 13و14 *👈✅فصل اول* *✅👈بدان که کلید سعادت دو جهانی، شناختن نفس خویشتن است، زیرا که شناختن آدمی خویش را اعانت بر شناختن آفریدگار خود می‌نماید.* چنانکه حق - تعالی - می‌فرماید: *«سنریهم آیاتنا فی الافاق و فی انفسهم حتی یتبین لهم انه الحق»* یعنی: «زود باشد که بنمائیم به ایشان آثار قدرت کامله خود را در عالم و در نفسهای ایشان، تا معلوم شودایشان را که اوست پروردگار حق ثابت». [۱] *و از حضرت رسول - صلی الله علیه و آله و سلم - منقول است که: «من عرف نفسه فقدعرف ربه» یعنی: «هر که بشناسد نفس خود را پس به تحقیق که بشناسد پروردگار خودرا».* [۲] و خود این ظاهر و روشن است که: *هر که خود را نتواند بشناسد به شناخت دیگری چون تواند رسید، زیرا که هیچ چیز به تو نزدیک تر از تو نیست،* چون خود را نشناسی دیگری را چون شناسی؟ طهارت نفس سوم https://chat.whatsapp.com/CxxHJS7UFtkIRZ1dLfZVFh (تو که در علم خود زبون [۳] باشی) عارف کردگار چون باشی ( *✅👈تاثیر شناختن نفس در تهذیب اخلاق* ) 👇👇 👈✅و نیز شناختن خود، موجب شوق به تحصیل کمالات و تهذیب اخلاق و باعث سعی در *دفع «رذائل»* [۴] می‌گردد، *زیرا که آدمی بعد از آنکه حقیقت خود را شناخت ودانست که: حقیقت او «جوهری» [۵] است از «عالم ملکوت»*، [۶] که به این عالم جسمانی آمده باشد، که به این فکر افتد که: *چنین جوهری شریف را عبث* و *بی فایده به این عالم نفرستاده اند*، واین گوهر قیمتی را به بازیچه در صندوقچه بدن ننهاده اند، و بدین سبب در صدد *تحصیل فوائد تعلق نفس به بدن بر می‌آید*، و خود را به تدریج به سر منزل شریفی که باید می‌رساند. و گاه است که گوئی: من خود را شناخته ام، و به حقیقت خود رسیده ام. زنهار زنهار، که این نیست مگر از بی خبری و بی خردی. عزیز من چنین شناختن را کلید سعادت نشاید، و این شناسائی ترا به جائی نرساند، *که سایر حیوانات نیز با تو در این شناختن شریک اند*، و آنها نیز خود را چنین شناسند. زیرا که: *تو از ظاهر خود نشناسی مگر سر وروی و دست و پای و چشم و گوش و پوست و گوشت، و از باطن خود ندانی مگر این قدر که چون گرسنه شوی غذا طلبی، و چون بر کسی خشمناک شوی در صدد انتقام برآئی*، و چون *شهوت بر تو غلبه کند مقاربت خواهش نمائی* و امثال اینها، و همه *حیوانات با تو در اینها برابرند*. پس هرگاه حقیقت تو همین باشد از چه راه بر «سباع» [۱] و «بهائم» [۲]، مفاخرت می‌کنی؟ و به چه سبب خود را نیز از آنها بهتر می‌دانی؟ و اگر تو همین باشی به چه سبب خداوند عالم ترا بر سایر مخلوقات ترجیح داده و فرموده: *«و فضلناهم علی کثیر ممن خلقنا تفضیلا»* *یعنی: «ما تفضیل دادیم فرزندان آدم را بر بسیاری از مخلوقات خود»* [۳] . و حال اینکه در این صفات و عوارض، *بسیاری از حیوانات* *بر تو ترجیح دارند.* پس باید که: *حقیقت خود را طلب کنی تا خود چه چیزی، و چه کسی، و از کجاآمده ای، و به کجا خواهی رفت*. و به این منزلگاه روزی چند به چه کار آمده ای، *تو رابرای چه آفریده اند. و این اعضا و جوارح را به چه سبب به تو داده اند،* و زمام قدرت واختیار را به چه جهت در کف تو نهاده اند. *و بدانی که: سعادت تو چیست، و از چیست، و هلاکت تو چیست*. و بدانی که: این *صفات و ملکاتی که در تو جمع شده است بعضی از آنها صفات بهایم اند، و برخی صفات سباع و درندگان، و بعضی صفات شیاطین، و پاره ای صفات ملائکه و فرشتگان*. و بشناسی که: *کدام یک از این صفات، شایسته و سزاوار حقیقت تو است*، و باعث نجات و سعادت تو، تا در استحکام آن بکوشی. *و کدام یک عاریت اند و موجب خذلان و شقاوت، تا در ازاله آن سعی نمائی*. و بالجمله آنچه در آغاز کار و ابتدای طلب، بر طلب سعادت و رستگاری لازم است آن است که: سعی در شناختن خود، و پی بردن به حقیقت خود نماید، که بدون آن به سر منزل مقصود نتوان رسید. طهارت نفس هشتم https://chat.whatsapp.com/EQGgYHmaN1yFez1jAjiI6D ---------- [۱]: ۱. فصلت (سوره ۴۱)، آیه ۵۳. [۲]: ۲. بحار الانوار، ج ۲، ص ۳۲، ح ۲۳. [۳]: ۳. ناتوان، عاجز. [۴]: ۴. جمع رذیله، و به معنی فرومایگی، پستی و ضد فضیلت است. [۵]: ۵. معرب گوهر است، یعنی چیز گران قیمت و با ارزش. و در فلسفه، لفظ «جوهر»، بر عقول و نفوس مجرده نیز اطلاق می‌شود. فرهنگ معارف اسلامی، ج ۱، ص ۶۵۸. [۶]: ۶. عالم فرشتگان، عالم عقول و نفوس مجرده که مافوق عالم ناسوت و ماده است [۱]: ۷. جمع «سبع» است یعنی حیوانات درنده. [۲]: ۸. چهارپایان و هر حیوانی غیر از درندگان است. [۳]: ۹. اسراء، (سوره ۱۷)، آیه ۷۰. (ارسال به دیگران فراموش نشود و خود را در این ثواب شریک بدانید) ☀️ اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن ☀️اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِالْقُرآن ☀️اَللّهُمَّ ا
رْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن ☀️اَالّلهمَ اشفِ کلَ مَریض ☀️اَللهُم عَجِّل لِوَلِیک الفَرَج بِالقُرآن ☀️اَللّهُمَ نَوِّر ظاهِرِنا بِطاعَتِک ☀️وَ باطِنَنا بِمَعرِفَتِک ☀️وَ قُلوُبَنا بِمُحَبّتِک ☀️وَ اَرواحَنا بِمُشاهَدَتِک 🌷 *تعجیل در فرج و سلامتی امام زمان صلوات*🌷 *🌷الّلهُمَّ صَلِّ عَلے مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم🌷*