فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️گناهی که باعث شد ختم آیت الله نخودکی بی اثر گردد!!
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
✨﷽✨
✍شهید آیت الله دکتر بهشتی:
«یک عده برای اینکه روزه به آنان فشار نیاورد، اولا به جبران زمانی که غذا نمیخورند، چایی نمینوشند و سیگار نمیکشند، در فاصله افطار تا سحر آنقدر میخورند، میآشامند و سیگار میکشند که نالان میشوند؛ دستگاه هاضمهشان هم ناراحت است.
از طرفی شبها نمیخوابند تا بتوانند روز را بخوابند و روزه فشار نیاورد؛ یعنی بعد از طلوع فجر میخوابند تا غروب! برای نماز ظهر و عصر از خواب بیدار میشوند و نماز ظهر و عصر را چنان میخوانند که السلام علیکم نماز عصر با افطار مقارن باشد. روزهای که انسان از افطار تا سحر بخورد، صبح هم بخوابد تا غروب، هیچ ثمری برای انسان ندارد.
حقیقت روزهداری در عین اینکه فرمانبرداری و اطاعت از امر خداست، باید برای مسلمانان تمرین روحیهی پایداری و استواری در مسیر ایمان باشد. آنانی که حقیقت روزه را درک میکنند، نه تنها با روزهداری نیروی کارشان کم نمیشود، بلکه بیشتر هم میشود.»
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
🌸مراحل تزکیه نفس🌸
☘سوال:نخستین مرحله تهذیب نفس چیست؟
🌱علامه حسن زاده آملی :برای طهارت باطن ،نخست باید دوام طهارت ظاهری را حفظ کردوطهارت بدن را مراعات نمود،اعضاء و جوارح ظاهری باید کنترل شود.زبان آفت بدی است ،انسان سالک باید سعی کند زبانش را باعقل بگرداند! همانطور که دهان گاه مجرای غذای آلوده به معده است همین دهان وزبان ،مجرای غذای آلوده به جان نیز هست.
👈باید این نهال وجود را که روبه رشد و کمال است ، مواظبت کرد،از همنشین بد پرهیز نمود.
این دقت های ظاهری کم کم باطن را هم طاهر می کند و طهارت باطن برای انسان پیدا می شود.
📕منبع:در محضر استاد،ص34
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
نکاتی که استاد #مؤیدی در ویدیوکلیپ «توصیههایی درباره دهه پایانی ماه شعبان» بیان میفرمایند.
لینک ویدیوکلیپ:
eitaa.com/ShiaTowhid/1229
یکم؛
روزهداری سه روز پایانی ماه شعبان؛
طبق روایتی از امام رضا علیهالسلام، بهتر است سه روز پایانی ماه شعبان، با روزهداری به ماه مبارک رمضان متصل شود. میتوان در این سه روز، با نیت مستحب یا قضا روزهداری کرد.
متن و ترجمه روایت:
eitaa.com/ShiaTowhid/1231
دوم؛
توجه به سفارشهای امام همام حضرت رضا علیهالسلام به جناب اباصلت؛
طبق روایتی از امام رضا علیهالسلام باید خود را برای ورود به ماه مبارک رمضان آماده کرد. متن و ترجمه روایت را در لینک زیر مطالعه فرمایید؛
eitaa.com/ShiaTowhid/1232
• توبه کردن از گناه یا گناهانی که شخص همچنان به ارتکاب آن دچار است. فرقی نمیکند که این گناهان از چشم سر بزند یا از زبان و یا در هر رفتار دیگری ظاهر شود. برای رسیدن به توبه حقیقی نیز یاد کردن از مرگ بسیار مؤثر است.
• یاد کردن از مرگ حالت جدیّت در خشیت الهی را تقویت کرده و سبب پیدایش یقظه و بیداری توبهآمیز میگردد.
• رفتن به قبرستان و توجه به احوال آدمی در زندگی پس از مرگ (با رعایت شرایط و دور از هر گونه افراط و تفریط) راه خوبی برای یاد کردن از مرگ است. بهتر است قبرستان خلوت و ساکت باشد و توجه و افکار شخص هم چنانکه جسمش در قبرستان حضور دارد، در همانجا باشد؛ نه آنکه جسمش در قبرستان و فکرش در کوچهها و بازارها مشغول روزمرگیها باشد.
• مداومت بر دعا، استغفار و تلاوت آیات قرآن و تأمل در معانی آن.
• مدیریت رفتارها و معاشرتها در فضای حقیقی و مجازی بسیار اهمیت دارد. اگر مدیریت ارتباطها بهدرستی صورت نپذیرد، سبب ایجاد غفلت و محرومیت میگردد. در این ماه بهتر است این فضا کمرنگتر و به حاشیه رانده شود.
• تصمیم جِدی بر ادای دِین و امانت و در صورت امکان و تمکنّ، اقدام به آن! مصمّم بودن برای ادای دیون و امانات بسیار ارزشمند و با آن ـ حتی میتوان ادعا کرد که ـ نَود درصد راه طی شود. در صورت برخورداری از شرایط نیز باید به پرداخت و ادای آن اقدام کرد.
• خالی کردن دل از هر گونه کینه و دلخوری از دیگران بسیار اهمیت دارد؛ چرا که کینه و دلخوری، راهی است برای باز شدن زبان به بدگویی، هرزهگویی و غیبت از دیگران در ایام نورانی ماه مبارک رمضان.
چرا خواهر و برادر باید با هم قهر باشند؟ همسران، همسایگان و همکاران نباید اینچنین باشند. در عوض، باید همه حقد و کینه خود را به دشمنان خدا که مصداق امروزی آن غرب و فرهنگ غرب است، متوجه کرد.
• زمزمه مکرر دعای «اَللَّهُمَّ إِنْ لَمْتَكُنْ قَدْ غَفَرْتَ لَنَا فِي مَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ، فَاغْفِرْ لَنَا فِيمَا بَقِيَ مِنْهُ» در قنوت نمازها، سجدهها و حتی در رفت و آمد، انشاءالله سبب جریان غفران الهی میشود.
• تقاضای کسب توفیق برای رسیدن به غفران الهی برای پاک شدن از لوث گناهان میتواند سببی باشد برای پیدا کردن آمادگی برای ورود به ماه مبارک رمضان.
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
سوره احزاب
آیه ۵۹
يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَي أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُوراً رَّحِيماً (59)
اى پيامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: روسرى هاى بلند بر خود بيفكنند، اين (عمل) مناسب تر است، تا (به عفّت و پاكدامنى) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند، و خداوند آمرزنده مهربان است.
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
نکته ها
«جلابيب» جمع «جِلباب»، به معناى مقنعه اى است كه سر و گردن را بپوشاند،(439) و يا پارچه بلندى كه تمام بدن و سر و گردن را مى پوشاند.(440)
در آيات گذشته سخن از اذيّت و آزار مؤمنان به دست منافقان بود. اين آيه مى فرمايد: براى آنكه زنان مؤمن مورد آزار افراد هرزه قرار نگيرند، به گونه اى خود را بپوشانند كه زمينه اى براى بى حرمتى آنان فراهم نشود.
بر اساس اين آيه، نوعى روسرى مورد استفاده ى زنان آن زمان بوده، ليكن زنان در پوشاندن خود از نامحرم دقّت نمى كرده اند. لذا سفارش اين آيه، نزديك كردن جِلباب به خود است، نه اصل جلباب كه امرى مرسوم بوده است.
اين آيه كه فرمان حجاب مى دهد، با تهديد مطرح نشده بلكه فلسفه ى حجاب را چنين تبين مى كند: زنان و دختران، اگر بخواهند از متلك ها، تهمت ها، تهاجم ها و تهديدهاى افراد آلوده و هرزه در امان باشند بايد خود را بپوشانند.
آفات بى حجابى
1. رونق گرفتن چشم چرانى و هوسبازى.
2. توسعه ى فساد و فحشا.
3. سوء قصد و تجاوز به عنف.
4. باردارى هاى نامشروع و سقط جنين.
5. پيدايش امراض روانى و مقاربتى.
6. خودكشى و فرار از خانه در اثر آبروريزى.
7. بى مهرى مردان چشم چران نسبت به همسران خود.
8. بالا رفتن آمار طلاق و تضعيف روابط خانوادگى.
9. رقابت در تجمّلات.
10. ايجاد دلهره براى خانواده هاى پاكدامن.
-----
439) تفسير مجمع البيان.
440) تفسير الميزان.
پیامها
- در امر به معروف، اوّل از خودى ها شروع كنيم سپس ديگران. «قل لازواجك و بناتك و نساء المؤمنين»
- در احكام الهى، تفاوتى ميان همسران و دختران پيامبر با ديگر زنان نيست. «لازواجك و بناتك و نساء المؤمنين»
- پوشيدن لباسى كه معرّف شخصيّت زن براى تأمين عفّت و آبرو باشد، لازم است. «يعرفن فلا يؤذين»
- بهانه به دست بيماردلان و مزاحمان عفّت عمومى ندهيد. (در آيات قبل هشدار به اذيّت كنندگان بود، در اين آيه تكليف اذيّت شوندگان را مطرح مى كند.) «يعرفن فلا يؤذين»
- رفت و آمد زنان در خارج از منزل، با حفظ عفّت عمومى مانعى ندارد. «يعرفن فلا يؤذين»
- در امر به معروف و نهى از منكر، دليل امر و نهى خود را بيان كنيد. «فلا يُؤذين»
- نوع لباس مردم در جامعه، مى تواند معرّف شخصيّت، مكتب و هدف آنها باشد. «يعرفن فلا يؤذين»
- سرچشمه ى بسيارى از مزاحمت هاى هوسبازان نسبت به زنان و دختران، نوع لباس خود آنهاست. «يعرفن فلا يُؤذين»
- زنان با حجاب بايد با حضور خود در صحنه، جوّ عمومىِ عفاف و پاكدامنى را حفظ كنند و فرصت مانور را از هوسبازان بگيرند. «يعرفن فلا يؤذين»
- بد حجابى هاى گذشته قابل عفو است. «غفوراً رحيماً»
- مغفرت خداوند همراه با رحمت اوست. «كان اللّه غفوراً رحيماً»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اگر فرزندی گناه کند آیا پای پدر و مادرش نوشته خواهد شد؟
🎙#استاد_محمدی
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
توصیه عالی
از مرحوم آيت الله كشميرى
برای ماه مبارک رمضان
کمیتگرا نباشید
١- "کمیت گرا نباشید؛ کیفیت جو باشید!"
دنبال ختم آیات و ادعیه نباشید؛ بلكه در پی هضم آنها باشید! غذای اندک را خوب بجوید تا جزء جان تان شود. بزرگترین مشکل ما قشرینگری به دین و شریعت است. با خود فکر کنید آنقدر در سال های قبل با ولعِ زیادخوانی اعمال انجام دادید، به کجا رسیدید؟!
آغاز ماه رمضان حتماً نیت کنید فقط براى الله روزه بگیرید؛ فقط الله! آداب روزهداری را تا آنجا که نشاط دارید، انجام دهید:
🔻٢- تفکر
حتماً دقایقی از ساعات رازآمیز روزهداری خود را به برترین عبادت اختصاص دهید و آن هم چیزی نیست جز «تفکر»! با خود و خدای خود خلوت کنید.
خصوصاً به نوع رابطه حضرت حق با خودتان بیندیشد؛ امید است ابوابی از معرفت به رویتان باز شود.
🔻٣_ یکی از مهمترین حالات بندگی خصوصاً در ماه رمضان، حالتی است که توصیهى مؤکد نبی مکرم است و آن «سجده طولانی» است.
فقط خدا و اولیاء الهی میدانند هنگام سجدهى عبودیت چه بارانی از ابر رحمت و چه برکاتی از عالم ربوبیت بر سر شما میبارد. حتماً در روز یک سجدهى طولانی داشته باشید.
🔻۴- حتیالمقدور در خانه خود افطار کنید؛ حتی در مساجد افطار نکنید.
بگذارید برکت افطار و دعای مستجاب لحظهی افطار به خانواده و خانهى شما تعلق گیرد.
در ضمن، هنگام افطار دِلال کنید!
"دِلال يعنى ناز کردن"
هنگام افطار برای خدا ناز کنید! چون براش روزه گرفتید وحضرتش خوان کرم گسترده؛ لقمهى اول را نزدیک دهان ببرید، اما نخورید! دعا کنید؛ یعنی به خدا عرض کنید: "اگر حاجتم را بدی، افطار میکنم!"
این حالت معجزه میكند!
🔻۵- رمز ماندگاری در ضیافت الهی رمضان کیمیای«حُسن خلق» است.
با فرزندان، خویشان و دوستان خود با اکسیر حسن خلق و مهربانی برخورد کنید. لحظهى عصبانیت و خشم شما همان لحظه اخراج شما از این مهمانی الهی است!
🔻۶- کشتی رؤیایی رمضان سوار بر امواج دریای «اشک» به ساحل نجات می رسد! از خدای سبحان در این ماه خصوصاً اسحار سحرآمیز آن اشک و گریه درخواست کنید.
🔻۷- از ابتدای ماه رمضان باید هدفگذاری شما "لیلة القدر” باشد که جان رمضان است.
در این خصوص، سخن زیاد است؛ لکن، «مصلحت نیست که از پرده برون افتد راز» فقط سعی کنیم شب قدر در ما واقع شود نه در ماه!
🔻۸- این ماه ماه «ربیع القرآن» ماست.
در این بهار قرآنی هرروز یک آیه را انتخاب کنید و تا افطار به طور متناوب تلاوت و در پیرامون آن تدبر نمایید. امید است دم دمای افطار آن آیه برای شما پرده از رخسار بردارد!
🔻۹- در سراسر ماه رمضان توجه شما به روزهدار حقیقی و انسان کامل یعنی امام عصر نباید منقطع شود.
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
*حجاب*
*سوره نور*
*آیه ۳۰*
قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَي لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ (30)
به مردان مؤمن بگو: از بعضى نگاه هاى خود (نگاه هاى غير مجاز) چشم پوشى كنند و دامن خود را حفظ نمايند. اين براى پاكتر ماندن آنان بهتر است. خداوند به آنچه انجام مى دهند آگاه است.
نکته ها
كلمه «يغضّوا» از ريشه «غضّ» به معناى كاستن و پايين آوردن است. چنانكه لقمان به فرزندش مى فرمايد: «و اغضض من صوتك» يعنى صدايت را پايين بياور و با صداى بلند صحبت نكن.
در اينجا نيز مراد از «غضّ بصر» بستن چشم نيست، بلكه پايين آوردن نگاه است، به گونه اى كه انسان نامحرم را ببينند.
مراد از «فروج» عورتين است كه بايد آن را از نگاه ديگران پوشاند. البتّه مراد از حفظ فروج در ديگر آيات قرآن، حفظ از زناست، ولى در اين آيه، بر اساس روايات، حفظ از نگاه است.
رواياتى درباره ى نگاه:
* حضرت على عليه السلام فرمود: «لكم اوّل نَظَرة الى المرئة فلا تتّبعوها بنَظرة اُخرى واحذروا الفتنة»(50) نگاه اوّل مانعى ندارد ولى ادامه ى نگاه اشكال دارد، زيرا سبب فتنه مى شود.
* در حديثى مى خوانيم: تمام چشم ها در قيامت گريان است مگر سه چشم: چشمى كه از ترس خدا بگريد، چشمى كه از گناه بسته شود و چشمى كه در راه خدا بيدار بماند.(51)
* در «صحيح بخارى» مى خوانيم كه پيامبر صلى الله عليه وآله فرمود: جلو راه مردم ننشينيد. برخى گفتند: ما ناچاريم از نشستن. فرمود: پس حقّ آن را ادا كنيد. پرسيدند حقّ آن چيست؟ فرمود: «غَضّ البَصر و كَفّ الاَذى و رَدّ السلام والامر بالمعروف و النهى عن المنكر» ترك چشم چرانى و مردم آزارى، جواب دادن به سلام ديگران، امر به معروف و نهى از منكر.
* حضرت عيسى عليه السلام فرمود: از نگاه به نامحرم بپرهيزيد كه بذر شهوت را در دل مى نشاند و همين براى دچار شدن انسان به فتنه كافى است.(52)
* امام على عليه السلام فرمود: «العَين رائِدُ القلب» چشم، دل را بدنبال خود مى كشد. «العَين مَصائد الشيطان» چشم، كمينگاه شيطان است. و چشم پوشى بهترين راه دورى از شهوات است.(53)
* پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمود: «النَظَر سَهْم مسموم مِن سهام ابليس فمَن تَركَها خَوفاً من اللّه اعطاه اللّه ايماناً يَجِد حلاوة فى قلبه»(54) نگاه بد، تيرى از تيرهاى مسموم شيطان است. هر كس از ترس خدا چشم خود را فرو بندد، خداوند به او ايمانى مى دهد كه از درون، شيرينى آن را احساس مى كند.
* پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمود: هركس چشم خود را از حرام پر كند، در قيامت چشم او از آتش پر خواهد شد مگر اينكه توبه كند.(55)
-----
50) تفسير كنزالدقائق.
51) تفسير كنزالدقائق.
52) تفسير روح البيان.
53) غررالحكم.
54) بحار، ج 104، ص 38.
55) بحار، 76، ص 336.
پیامها
- لازمه ى ايمان، حفظ نگاه از حرام است. «قل للمؤمنين يغضّوا...»
- جاذبه هاى غريزى را بايد كنترل كرد. «يغضّوا من ابصارهم»
- گناه را از سرچشمه جلوگيرى كنيم وتقوا را از چشم شروع كنيم.«من ابصارهم»
- چشم پاك، مقدّمه ى پاكدامنى است. «يَغضّوا من ابصارهم و يحفظوا فروجهم»
- پاكدامنى، براى مردان نيز لازم است. «يَحفظوا فُروجهم»
- چشم چرانى و بى عفّتى، مانع رشد معنوى انسان است. «يغضّوا - يحفظوا - ازكى»
- همواره در محضر خدا هستيم. در محضر خدا معصيت نكنيم. «يغضّوا... اِنّ اللّه خبير بما يصنعون»
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
سوره حج
آیه۵
برانگیخته شدن انسان پس از مرگ
👈يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّنَ الْبَعْثِ فَإِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن تُرَابٍ ثُمَّ مِن نُّطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ مِن مُّضْغَةٍ مُّخَلَّقَةٍ وَغَيْرِ مُخَلَّقَةٍ لِّنُبَيِّنَ لَكُمْ وَنُقِرُّ فِي الْأَرْحَامِ مَا نَشَاء إِلَي أَجَلٍ مُّسَمًّي ثُمَّ نُخْرِجُكُمْ طِفْلاً ثُمَّ لِتَبْلُغُوا أَشُدَّكُمْ وَمِنكُم مَّن يُتَوَفَّي وَمِنكُم مَّن يُرَدُّ إِلَي أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِكَيْلَا يَعْلَمَ مِن بَعْدِ عِلْمٍ شَيْئاً وَتَرَي الْأَرْضَ هَامِدَةً فَإِذَا أَنزَلْنَا عَلَيْهَا الْمَاء اهْتَزَّتْ وَرَبَتْ وَأَنبَتَتْ مِن كُلِّ زَوْجٍ بَهِيجٍ (5)
اى مردم! اگر درباره ى قيامت شك داريد (با دقّت در وجود خود، شكّ خود را برطرف كنيد،) ما شمارا از خاك آفريديم (مواد غذايى خاك از طريق غذا به صورت نطفه در آمد) سپس از نطفه، سپس (به صورت) خون بسته شده، سپس (به صورت چيزى مانند) گوشت جويده شده كه بعضى خلقت كامل يافته (وبه دنيا آيد) وبعضى خلقت كامل نيافته (و سقط شود)، تا براى شما روشن سازيم (كه بر هرچيز قادريم) وآنچه (از جنين ها) را كه بخواهيم تا سرآمدى معيّن در رحم مادران قرار دهيم، سپس شمارا به صورت طفل بيرون مى آوريم، تا به حدّ رشد و بلوغ برسيد و (در اين ميان) بعضى از شما مى ميرند و بعضى به پست ترين مرحله ى زندگى (و پيرى) مى رسند تا جايى كه دانسته هاى خودرا از دست دهند. (همچنين) زمين را (در زمستان) خشك و مرده مى بينى امّا هنگامى كه باران بر آن فرو مى باريم، به حركت درآيد و رشد كند و انواع گياهان زيبا مى روياند.
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
نکته ها
👇👇
كلمه ى «يُتَوفّى» كه از ريشه ى «وفاة» است، به معناى گرفتن كامل روح از وجود انسان و بيانگر بقاى روح بشر پس از مرگ است.
كلمه ى «بَهيج» از ريشه ى «بهجة» به معناى شادابى و خرّمى است. چنانكه نگاه به سبزه و گياه مايه ى ابتهاج و شادابى انسان مى شود.
گرچه در اين آيه، دوران پيرى و كهنسالى، پست ترين دوران عمر انسان شمرده شده، امّا علّتى كه براى آن بيان گرديده، اختصاص به پيران ندارد، بلكه هر زمان كه قواى عقلانى انسان ضعيف و ناتوان گردد، دوران پستى است، گرچه در جوانى باشد. «أرذَل العُمُر... لايعلم مِن بَعد علمٍ شيئاً»
پیامها
👇👇
- سرچشمه ى شك غفلت از قدرت خداوند است. «اِن كنتم فى رَيب فانّا خَلقناكم»
- با كفّار، مستدلّ، منطقى وقابل فهم سخن بگوييم. «اِن كنتم فى رَيب... فانّا خَلقناكم»
- از راه محسوسات، مى توان با معقولات آشنا شد. «اِن كنتم فى رَيب... فانّا خَلقناكم»
- معاد، هم جسمانى است و هم روحانى. «اِن كنتم فى رَيب من البَعث فانّا خَلقناكم»
- منشأ انسان و مادّه اوّليه ى او از خاك است. «خَلقناكم من تُراب»
- انسان، پيش از مرگ، هفت مرحله را طى مى كند. (تراب، نطفه، علقه، مضغه، طفوليّت، بلوغ، پيرى) «خلقناكم من تُراب ثمّ من نُطفة ...»
- دوران مُضغه (كه انسان در رحم مادر به شكل لخته گوشتى است) دوران شكل گيرى انسان است. «مُضغة مُخَلّقة»
- كسى كه در دنيا از خاكِ بى جان انسان آفريد، پس در قيامت هم مى تواند. «لنُبيّن لكم»
- زندگى داراى دو منحنى صعود و نزول است. صعود از خاك تا رسيدن به مرحله «اشدّكم» و منحنى نزول رسيدن به مرحله «أرذل العُمُر»
- تمام مراحل خلقت، از استقرار نطفه تا تولد طفل، به دست خداست. «خلقنا - نُقرّ فى الارحام - نُخرجكم طفلاً»
- تحوّلات طبيعى، نياز به زمان دارد. (در آيه چندبار كلمه «ثمّ» كه براى فاصله زمانى است، تكرار شده است)
- استقرار نطفه و يا سِقط آن با خواست خداست. «نُقِرّ فى الارحام ما نشاء»
- مدّت حمل، از جانب خدا زمان بندى شده است. «الى أجل مسمّى »
- تولّد انسان، به اراده ى خداوند است. «نُخرجكم»
- همه ى انسان ها روز اوّل يكسانند. «طفلاً» نه «اطفالا» بعد به خاطر تغذيه و تربيت هركدام داراى اخلاق و رفتارى مخصوص مى گردند.
- مرگ، مخصوص پيران نيست. «و منكم مَن يُتوفّى»
- انسان با مرگ محو نمى شود. «يُتوفّى»
- ارزش انسان و زندگى او در پرتو علم و آگاهى و عقل اوست. (قرآن دليل پست ترين مرحله عمر را فراموش كردن دانسته ها و اندوخته هاى علمى مى داند). «أرذل العُمُر لكيلا يعلم من بعد علم شيئاً»
- زوجيّت و نر و ماده بودن، در گياهان نيز مطرح است. «من كلّ زوجٍ بَهيج»
برگرفته تفسیر نور استاد قرائتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپتصویری
لحظات سخت احتضار و مرگ
مرحوم_كافى
نشر دهید
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
1_1539167178.mp3
2.3M
«پرهیز از یادآوری گناهان تَرکشده»
#پاسخهای_استاد_مؤیدی_به_پرسشها
~ 2 دقیقه | 2 مگابایت
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 راه جبران گناه غیبت چیست؟
🎙 #استاد_محمدی
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
13.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کلیپی بسیار تکان دهنده
یاد مرگ!!!! ❣
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
1_1568265949.mp3
18.75M
#ماه_مبارک
🔰 « کم خوردن(کمی بهره از دنیا)»
🔹جلسه بیست و چهارم سخنرانی استاد وطن خواه حفظه اللّه
📆 ۲۴ رمضان ۱۴۴۲، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
✍آیتالله خوشوقت(ره) :
شياطين رها نمیکنند و منتظرند وقتی ماه رمضان تمام شد، جيب بعضی را همان روز عيد فطر میزنند. او را به گناهی مبتلا میکنند و همه از بين میرود. بعضی يک هفتهی ديگر؛ بعضی دو هفتهی ديگر و بالاخره کم هستند کسانی که بتوانند تا ماه رمضان آينده، آن نتايج مثبت و مفيد را در خود نگه دارند.
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
🔵 غده سرطان
✅ آیتالله حاجآقا مرتضی تهرانی رضواناللهتعالیعلیه:
اگر امر به معروف و نهی از منکر ترک شود، تعداد معصیتکنندگان به صورت تصاعدی بالا میرود.
✅ از آنجا که انسان موجودی اجتماعی است و در جامعه زندگی میکند، هر رفتار و کردارش بر سایر افرادِ جامعه تأثیر میگذارد.
✅ حال اگر کسانی به صورت علنی واجبات را ترک کنند و محرمات را انجام دهند، سایر افراد جامعه از فعلِ آنها تأثیر میپذیرند.
✅ به بیان دیگر، فعلِ منکر واحد به تعداد افرادی که آن را مشاهده میکنند، امکان دارد افزایش یابد و تکثیر شود.
✅ اگر با آن مقابله نشود و این سلسلهٔ تکثیر شدنِ منکرات ادامه یابد، همهٔ جامعه را فرا میگیرد.
✅ دُرستْ مانند غدهٔ سرطانی که وقتی شروع به رشد میکند همهٔ بافتها و اندامها را از بین میبرد.
📚 کتاب چشمهایت را باز کن! صفحه ۱۷۸.
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
به حقیقت برو و بگو: «آمدم!»
اگر گفتند: «اینجا چرا آمدی؟»
بگو: «به کجا روم و به کدام در رو کنم؟
این ره است و دگر دوم ره نیست
این دَرَست و دگر دوم در نیست!»
اگر گفتند: «به اذن کی آمدی؟»
بگو: «شنیدم بر ضیافتخانه فیض نوالت منع نیست
در گشاده است و صلا در داده، خوان انداخته!»
اگر گفتند: «تا به حال کجا بودی؟»
بگو: «راه گم کرده بودم!»
اگر گفتند: «چه آوردی؟»
بگو: «اوّلاً، دل شکسته؛ که از شما نقل است
در کوی ما شکسته دلی میخرند و بس
بازار خودفروشی از آن سوی دیگر است!
ثانیاً،
جز نداری نبود مایه دارایی من!
طمع بخششم از درگه سلطان من است!
و ثالثاً،
الهی! آفریدی رایگان؛
روزی دادی رایگان؛
بیامرز رایگان!
تو خدایی نه بازرگان!»
اگر گفتند: «برونش کنید!»
بگو: «نمیروم ز دیار شما به کشور دیگر!
برون کنید از این در، در آیم از درِ دیگر!»
اگر گفتند: «این جرأت را از که آموختی؟»
بگو: «از حلم شما!»
اگر گفتند: «قابلیت استفاضه نداری!»
بگو: «قابلیّت را هم شما افاضه میفرمایید!»
باز اگر از تو اعراض نمودند؛
بگو: «به والله به بالله به تالله
به حقّ آیه نصرٌ مِنَ الله
که مو از دامنت دست برندیرم
اگر کشته شوم الحکم الله»
اگر گفتند: «مُذنِبی!»
بگو: «اوّلاً، شنیدم شما غفّارید!
ثانیاً، من مَلَک نیستم! آدمزادهام!
و ثالثاً،
ناکرده گنه در این جهان کیست بگو!
آن کس که گنه نکرده و زیست بگو!
من بد کنم و تو بد مکافات دهی
پس فرق میان من و تو چیست؟ بگو!»
اگر گفتند: «این حرفها را از کجا یاد گرفتی؟»
بگو: «بلبل از فیض گل آموخت سخن ورنه نبود
این همه قول و غزل تعبیه در منقارش»
اگر گفتند: «چه میخواهی؟»
بگو: «جز تو ما را هوای دیگر نیست
جز لقای تو هیچ در سر نیست!»
هزار و یک نکته (مرحوم علامه حسنزاده آملی): 77.
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تواضع در برابر تواضع
بعد از پایان جلسه وعظ استاد معظم، حجتالاسلاموالمسلمین #مؤیدی در شرح صحیفه مبارکه سجادیه علیهالسلام، جناب آقای #عباس_موزون (تهیهکننده محترم برنامه #زندگی_پس_از_زندگی) برای گفتوگو با استاد و کسب ارشاد از ایشان، به ملاقات آمد.
——————
با «توحید تشیّع» همراه باشید؛
@ShiaTowhid
تلگرام|اینستگرام|آپارات
ـ #متفرقه
✨﷽✨
🔴تلنگر
✍ امام کاظم (ع) فرمود:«اِنَّ لِلّهِ عِبادًا فی الأرضِ یَسعَونَ فی حَوائِجِ النّاسِ، هُمُ الآمِنُونَ یَومَ القِیامَهِ.» خداوند در روی زمین بندگانی دارد که در تأمین نیازهای مردم می کوشند، آنان در روز قیامت، ایمنند.
📚 وسائل الشیعه، ج11، ص582.
شخصی از مردم ری، بدهکار بود و از عهده پرداخت بدهیاش بر نمیآمد، و مأمور حکومتی دولت بنی عباس، او را تعقیب میکرد. چون به مکّه رفت و حجّ را انجام داد، حضرت موسی بن جعفر (ع) را دید و وضع خود را با او در میان گذاشت.
آن حضرت، نامهای خطاب به طلبکار نوشت و از او خواست که نسبت به برادر دینیاش مساعدت کند، و ثواب شاد کردن یک مسلمان را برای او نوشت... او پس از بازگشت از حج، نامهی امام را به آن شخص داد. وی نامه را بوسید و بر چشم نهاد. آنگاه نه تنها بدهیهای او را بخشید، بلکه مقداری مال به او داد. وی که از عهدهی تشکر آن شخص بر نمیآمد، سال بعد در سفر حج، باز هم به دیدار امام کاظم (ع) رفت و داستان را نقل کرد.
حضرت بسیار خوشحال شد و فرمود:«به خدا قسم، کار او، هم مرا خوشحال کرد، هم امیرالمؤمنین (ع) را، و هم جدّم رسول خدا (ص) را.»
📚 بحارالانوار، ج71، ص313.
در خدمتِ بندگان خدا بودن، توفیق خیلی بزرگیه. زمینه سازِ این توفیق هم، خودمون هستیم. گاهی خدا میخواد که با دستِ ما، دستِ دیگر بندگانش رو بگیره.. وقتی دست کسی رو به یاری گرفتیم، بدونیم که دست دیگرمون در دست خداست... اصلاً بندگی یعنی همین.. یعنی در کوچه پس کوچههای زندگی،دست کسی رو گرفتن...! تو هر جایگاه و پست و مقامی که هستیم، دست مردم و بگیریم، تا خدا و اهلبیت رو خوشحال کنیم، و قیامت هم، خدا و اهلبیت از ما دستگیری کنند.
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
14.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👌 داستان عجیب و آموزنده خادم مدرسه علمیه
🎤 استاد عالی
〰〰〰〰〰〰〰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۰۰ ۰۰:
🔸تربیت فرزند صالح و شایسته در اثر عفو و گذشت
🔹آیت الله مظاهری
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
علامه حسن زاده آملی ره: ای عزیز ! مهمترین ذکر، مراقبت است و مراقبت بذر سعادت است و سعادت حاصل نمیشود جز با توجه، مراقبت تام و دوام مراقبه که «إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا ...» نفس انسانی خوپذیر است، انسان به هر چه رو کند آن میشود، چطور یک قطعه زغال در اثر مجاورت با آتش برافروخته میشود، انسان هم بر اثر مراقبه و همنشینی با ملکوت، الهی میشود.
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
📚چرا ما هرچقدر کار خیر و نیک انجام میدهیم ؛ به مقام و درجات بالا نمیرسیم؟
تا خودت پاک نباشی، پاک بهت نمی دهند.
ظرفی که برای آب خوردن انتخاب می کنی باید پاک باشد. اگر من ظرف باطنم آلوده باشد، این توقع درستی نیست که از خدا پاکیزه بخواهم.
باید با خودت قرار بگذاری به کسی پرخاش نکنی. ما زیارت می رویم، نماز جماعت می خوانیم، ماه رمضان روزه می گیریم،
پس چه می شود که توفیق نداریم و پیشرفت نمی کنیم؟
وقتی بررسی کنیم می بینیم ریشه تمام مشکلات زبان است.
با حرف کسی را می زنیم یا غضب و پرخاش می کنیم.
آیت الله بهاءالدینی می فرمودند: پرخاش، برکات زندگی را می برد.
کسی اول نامه خطاب به خواجه نصیر گفته بود:
یا ایها الکلب ابن کلب (ای سگ، پسر سگ) فلان مسأله علمی چه طور است؟
خواجه نصیر هم در جواب نوشته بود كه جواب مساله این است و در آخر نامه نوشت:
اما صحبت تو درباره سگ؛
سگ حیوانی است که چهاردست و پا راه می رود و بدنش از پشم پوشیده است. من دوپا هستم و آن طور نیستم و... والسلام. تمام
!نه پرخاشی نه غضبی! ما بودیم حداقل یه چیزی مینوشتیم در جوابش!
یک خشم فرو خوردن، آدم را از هزار رکعت نماز زودتر به خدا می رساند. خیلی حرف بزرگی است...
من مومنی را می شناختم که آقا انقدر این تلخ بود،می رفت تو مسجد تمام نوافل،تمام مستحبات انجام میداد.
اما خانه که می آمد انگار اژدها وارد شده! چرا در این روغن باز است؟چرا اینجا اینجوری است و... فکر می کرد خودش ملائکه است، وقتی مُرد زن و بچه اش آرام شدند.
اینجوری که آدم به خدا نمی رسد !هی هزار رکعت نماز بخوان بعد هم برو داد بزن؛ به هیچ جا نمیرسی!
پس باید اول باطنمان پاکیزه شود تا رشد کنیم...
پیامبر صلی الله علیه و آله:
بدانيد كه خشم پاره آتشى🔥 در دل انسان است. مگر چشمان سرخش و رگ هاى گردنش را (هنگام خشم) نديده اند.
هر كس چنين احساسى پيدا كرد، روى زمين بنشيند.
📕منبع:پایگاه علاقمندان آیت الله فاطمی نیا
📘مفردات الفاظ قرآن ص 608
کمی تا بهجت🌷
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
✍امام علی(ع) :
دنیا مانند ماری است که پوستی نرم دارد اما زهری کشنده. پس از آنچه در دنيا برايت جاذبه دارد، روى بگردان زيرا آنچه از آن تو را همراهى مى كند، اندك کفنی است. دغدغه هاى دنیا را از خود، دور كن؛ چرا كه به جدا شدن از آن و ناپايدارى حالاتش يقين دارى؛ آن گاه كه با دنيا بيشترين انس را دارى، بيشترين ترس و حذر را از آن داشته باش زيرا كه دنيادار، هر زمان كه در آن به خوشى و لذّتى اطمينان كرد، دنيا او را از آن خوشى به مشكلى كشاند، يا هرگاه انسى گرفت، اُنس او را تبديل به تنهايى و وحشت كرد.
📚سفینه البحار ۳:۱۲۷
• چیست دنیا، از خدا غافل شدن . . .
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
✨﷽✨
دوست خوبم❤️
✨قبر تنگ و تاریک
خانه همیشگی توست...
✨مخصوص خودت،فقط برای تو...
پنجره ندارد، درش هم با ورود تو تا
قیامت بسته می شود...
✨اجازه نداری غیر از چند متر پارچه
چیز دیگری با خودت،آنجا ببری...
✨وقتے آنجا نقل مکان کنی
کسی به دیدنت نمےآید...
✨کسی برایت ایمیل نمےفرستد
گروه های اجتماعے از لیستشان حذفت مےکنند...
✨مطالبت لایڪ نمےخورد...
✨تنهایک چیز به دردت مےخورد...
🥀نمازهایت....
🥀صدقاتت....
🥀 و اعمال نیکت....
👈حال با خودت فکر کن ❗️
💡برای رفتن آماده هـســـتی⁉️
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2