حجت الاسلام عالی: باید توجه کنیم که خانواده جای زندگی حقوقی نیست، جای زندگی اخلاقی است و زندگی اخلاقی بیشترین تأثیر را در تأمین سلامت دین حفظ خانواده دارد.
💠 خانواده قبل از اینکه محل تربیت فرزندان باشد، محل تربیت بزرگترهاست. این سخن هر چند مانوس نیست، اما دلیل آن این است که افراد قبل از اینکه وارد روابط خانوادگی شوند، ممکن است صفات، خصوصیات و خلق و خوی هایی داشته باشند که فرصت آگاه شدن نسبت به آن را نیافته باشند.
💠اما زندگی متأهلانه و خانواده جایی است که صفات خوب و بد و زشت و زیبای پنهان در وجود آدمی آشکار می شود؛ و این بخاطر روابط تنگاتنگی است که در محیط خانوادگی بوجود می آید.
💠انسان ها در سه موقعیت سفر، وقت روبرو شدن با ثروت و اموال و هنگام عصبانیت مکنونات درونی خود را آشکار می کنند و این سه موقعیت در محیط خانواده بیشتر از سایر محیط ها واقع می شود.
💠 بنابراین در این موقعیت ها و آنهم در محیط خانواده بزرگترها به خودشناسی می رسند، و بزرگترها بنا بر این خودشناسی باید که شروع به اصلاح یا تقویت اخلاقی خود کنند و رشد و تعالی اخلاقی خود را بوجود آورند.
با توجه به موقعیت حساس و خطرناک فرزندان در دنیای امروز تربیت فرزندان امروز سخت تر از گذشته ها شده است، چون رقبای تربیتی خطرناکی مثل اینترنت، شبکه های اجتماعی، ماهواره، و موبایل و... در خانه ها ظهور و نفوذ کرده است.
💠بنابراین تربیت فرزندان هوشیاری و جدیت بیشتر را اقتضا می کند.
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
نکاتی از مواعظ استاد #مؤیدی
در «تقابل هوای نفْس با صدق و راستی»
یکم؛
هیچگاه حق و مظاهر آن (عدل، صدق، پاکی، درستی و ...) با تمایلات نفسانی که رنگ دنیادوستی دارد، سازگار نیست.
دوم؛
پرهیزکاران که همیشه آخرتمداری میکنند، با دنیا آنچنان که زندگیِ ابدیِ اخروی اقتضا میکند، در آمیخته، از برخی منافع بهره برده و برخی منافعِ در دسترسِ غیرمشروع را بهراحتی فرو میگذارند. تا جایی که در نگاه دوستداران دنیا، زندگی آخرتباوران، بیمعنا و دور از قاعده به نظر میرسد. برای مثال، «حاجقاسم» در بیابانها دنبال چه بود؟ دنیادوستان او را خارج از منطق خود میدانستند؛ در حالی که شدت ایمان و باور او به آخرت، دلیل شیفتگیاش به جهاد و شهادت بود.
سوم؛
اگر افراد، با فراگیری علوم دینی و دانشهای وحیانی و نیز عمل به آن، در مسیر حق پیش روند، از عالمان ربانی خواهند شد که خود، «حاجقاسمها» تربیت میکنند.
چهارم؛
انسان در ابتدا بیشتر به ایمان فطری خود بیتوجه است. اما با رشد و ارتقای ایمان، توجهی حقیقی در انسان به آن شکل میگیرد.
پنجم؛
کسانی که ایمانی رشدیافته دارند، در پله دوم نردبان ایمان، به این حقیقت میرسند که باید حق را بپذیرند؛ هر چند در ظاهر به زیان آنان باشد. نیز از باطل صرف نظر کنند؛ هر چند در ظاهر به نفعشان باشد.
ششم؛
انسان باید تلاش کند تا این امر پُراهمیت (اخذِ حقِ زیانبار و انصراف از باطل سودمند) را در خود ملکه و پایدار نماید.
هفتم؛
گاهی انسان در برههای، از حال خوش برخوردار و سراسر شوق به معنویت و «سلوک الی الله» است. اما از آنجا که پیروی از حقّ زیانبار و پرهیز از باطلِ پُرمنفعت را در خود ملکه نکرده است، در هنگامه مواجهه با طوفانهایی از حوادث مختلف (غضبی، شهوی، رقابتی و ...) توان استقامت نداشته، در هم شکسته و احوال خوش معنوی خود را یکباره از دست میدهد.
هشتم؛
انسان باید برای تمرین تزکیه نفْس ــ که از رهگذر حقمداری و باطلگریزی میگذرد، ــ از کم و اندک آغاز کند. زندگی خانوادگی (تعامل با والدین، همسر و فرزندان) یکی از بهترین محیطها برای تمرین تزکیه نفْس است.
آدمی در دشمنی کردن با دشمنان اسلام، باید شدیدترین جلوههای غضبها را از خود بروز دهد. اما بهراستی چرا در تعامل با همسر که خود، شیعه و قلبی به رنگ ایمان دارد، باید درشتی کرد؟ تزکیه نفْس را باید از همین بزنگاهها آغاز کرد.
نسخه تصویری: eitaa.com/ShiaTowhid/1300
نسخه صوتی: eitaa.com/ShiaTowhid/1297
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
نکاتی از مواعظ استاد #مؤیدی
در «ایمان، یقین و معادباوری»
یکم؛
ایمان و یقین نوری است که در قلب (حرم الهی) میتابد و با نورانیت این دو حقیقت، توجه به مبدأ و معاد در آن ایجاد میشود.
دوم؛
بیشتر افراد با انواع اشیا سر و کار دارند؛ در حالی که به مبدأ و معاد هیچیک از آنها توجه ندارند. این موضوع، درباره دانشهای مختلف عقلی و تجربی نیز حاکم است.
سوم؛
بیتوجهی به مبدأ و معاد در هر بُعد از ابعاد، هر شأن از شئون و هر شیء از اشیای این آفرینش، با تعالیم آیات قرآنی و انبیاء الهی در مخالفت است.
چهارم؛
فرعون مظهر طاغوت، خودخواهی و خودپرستی است. انسان در زندگی یا در پی فرعون میرود یا در پی موسای نبی علیهالسلام.
پنجم؛
اگر انسان از خط الهی پیروی کرده و از انبیا و اهلبیت علیهمالسلام تبعیت کند، خواهد دید که خودخواهیها و انانیٌتهای او (مثل خودخواهیهای نژادی، نسبی، مالی، جنسیتی، علمی، عبادی، شغلی) بهتدریج غروب میکند؛ تا جایی که دیگر هیچ یک از این وسوسهها توان نفوذ به قلب او و ایجاد انگیزههای پوشالی را ندارد. در مقابل، توجه به الله تبارکوتعالی که مبدأ و سرچشمه آفرینش است در قلب وی پدیدار میشود؛ تا جایی که او وابستگی همیشگی و هرآنیِ همه آفریدگان را به خداوند درک میکند.
ششم؛
در وجود فردی که همواره خود را با مبدأ و معاد خلقت هماهنگ میکند، انگیزهها و نیتهای پاک و خالصی جریان مییابد؛ «صِبۡغَةَ ٱللَّهِ وَ مَنۡ أَحۡسَنُ مِنَ ٱللَّهِ صِبۡغَةࣰ»!
هفتم؛
بهترین نیتها، خداخواهی و جلب رضایت الهی است. این مهم، از رهگذر درک مبدأ و معاد به ارمغان میآید. آیا چنین فردی با چنین مرتبهای از ایمان و یقین که توجهی تام را به مبدأ و معاد برایش ایجاد کرده است، میتواند به هیاهوهای پوچ دنیوی دلخوش باشد؟
نسخه تصویری: eitaa.com/ShiaTowhid/1307
نسخه صوتی: eitaa.com/ShiaTowhid/1305
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
18.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 #ببینید | چگونه خود را در محضر خدا ببینیم
🔺️شرح فقره «اَللّهُمَّ اجْعَلْنی اَخْشاکَ کَانّی اَراکَ» دعای عرفه، در بیان آیت الله مصباح یزدی (رضوان الله علیه)
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
#مشهد_مقدس
❇️ نمیخواهیم هیچکس با زور چادر سر کند
🔸امام جمعه مشهد و نماینده ولی فقیه در خطبه های نماز جمعه گفت:
امروز در میدان فرهنگ دنیا زن دو شخصیت دارد، یک شخصیت در تمدن غربی و یک شخصیت در تمدن انقلاب اسلامی. شخصیت زن در تمدن غربی یک کالای جنسی در استخدام شهوات مردان واقع شده ولی در انقلاب اسلامی، زن وزیر، مدیر و ورزشکار میشود و عنصر فرهنگی و فعال اقتصادی آنهم با حجاب و پوشش قرار میگیرد.
🔹ایشان با تأکید بر اینکه نمیخواهیم هیچکس با زور چادر سر کند افزود: امروز بحث این نیست که بگوییم یک زن بیحجاب هم چادر سرش کند یا نکند که بگویند با زور نمیشود چادر سرش کنید، هیچوقت با زور نمیخواهیم کسی چادر سرش کند اما واقعیتی است که باید زنان اندیشمند ما بدانند و آن این است که اگر بنا شد حجاب را کنار بگذارند، میشود زن تمدن غربی که میخواهد از زن کالای جنسی درست کند.
🔸 اگر میخواهند در آزادی اجتماعی، فرهنگی و علمی بهعنوان استاد دانشگاه، استادیار دانشگاه و فرهیخته دانشگاهی و علمی قرار بگیرند و هدف تیر نگاههای زهرآلود مردان قرار نگیرند، در سایه حجاب و پوشش میتوانند به همه مقامات برسند.
🔹بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، قویترین و برجستهترین کارشناسان و متخصصین از زنان به وجود آمد. در بسیاری از رشتههای تخصصی پزشکی، خانمها برترینها هستند که با پوشش کامل به این مقام رسیدند، این افتخار جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی است که زن به این عظمت رسیده است.
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حضرت آیتالله بهجت قدسسره: میگویند که اولاد حضرت آدم علیهالسلام زیاد شده بودند؛ (هزار و صد [سال تقریباً] عمر کرده بوده)؛
زیاد در محضر او قالوقیل میکردند و آدم ساکت بود و ابداً هیچ حرفی نمیزد.
یک دفعه ملتفت شدند و گفتند: ما اینهمه شلوغکاری میکنیم ، پدر ما ابداً یک کلمهای نمیگوید و همانطور نگاه میکند. تعجب کردند!
[گفتند:] آقا! بابا! شما اینجا ساکت و صامت اینجا نشستهاید و هیچ نمیگویید؛ ما اینهمه سروصداها میکنیم، اینهمه بازیها میکنیم، اینهمه کارها میکنیم.
⭕️ حضرت آدم علیهالسلام به اینها فرمود: آن وقتی که جبرئیل ما را به این زمین آورد، به من فرمود:
«اگر میخواهی برگردی به همان جایی که از اول بودی، به همان بهشتی که از اول بودی، فَأَقْلِلْ کَلامَکَ؛ کم سخن بگو.»
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
❓ در روایت هست که امیرالمؤمنین علیهالسلام از دیوار در حال ریزش فرار کرده، و در پاسخ کسی که گفت از قضای الهی میگریزی؟ فرمودند: از قَضای خداوند به قَدَر خدا فرار میکنم؛ این فرمایش حضرت یعنی چه؟
«إِنَّ أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَدَلَ مِنْ عِنْدِ حَائِطٍ مَائِلٍ إِلَى حَائِطٍ آخَرَ فَقِيلَ لَهُ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ أَ تَفِرُّ مِنْ قَضَاءِ اَللَّهِ فَقَالَ أَفِرُّ مِنْ قَضَاءِ اَللَّهِ إِلَى قَدَرِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ» (التوحيد، ج۱، ص۳۶۹)
💡 تقدیرات مثل فیلمنامهی یک فیلم است؛ آنجا شخصیتی نوشته شده به نام عمروعاص، ولی اینکه چه کسی عمروعاص بشود، به اختیار افراد است. گاهی فرد از دایرهی پذیرش آن نقش یا شخصیتی که نوشته شده، کنار میرود و میگذارد کسی دیگر آن را به عهده بگیرد. قضاء بر او تعلق گرفته بود، ولی او استغفار کرد و کسی دیگر جای او آمد؛ در واقع از قضاء فرار کرد، یعنی تحققی را که به اعتبار اعمالش به او میخورد، با استغفارش جبران کرد. او کنار میرود، و فرد دیگری میآید این قضاء را پیاده میکند؛ یعنی آن عمروعاص در عالم باطن هست، ولی اینکه چه کسی عمروعاص بشود، به اختیار خود افراد است. مالک اشتر در تقدیرات هست، ولی اینکه چه کسی مالک اشتر بشود، با اختیار محقق میشود.
هر موجودی یک قضا و قدری دارد؛ دیوار هم یک قضا و قدری دارد. تقدیر دیوار فروریختن است، و قضائش هم تحقق ریزش است؛ قضا یعنی پیاده شدن قَدَر! حضرت میفرماید من هم یک قضا و قدری دارم؛ اگر قضاءِ من مرگ است، مرگ سراغ من خواهد آمد؛ چه از اینجا بلند شوم، چه بلند نشوم، مرگ میآید. ولی من به تقدیرم پناه میبرم، که اگر تقدیرم مرگ باشد، من که نمیدانم زیر دیوار میمیرم یا نه؛ وظیفه ظاهریام این است که از زیر دیوار بلند شوم؛ دیوار وقتی دارد میریزد باید بلند شوم.
البته در روایت هست که امام باقر علیهالسّلام از مادرشان –که در میان مادرهای اهلبیت از همه برجستهتر بوده- نقل میکنند که وقتی دیوار داشت میریخت، با دست به طرف دیوار اشاره کرد و فرمود: «لا بحقّ المصطفی» به حق پیغمبر قَسَمَت میدهم نریز؛ پس دیوار در هوا معلق ماند تا او کنار رفت؛ و پدرم برای او صد دینار صدقه داد!
امیرالمؤمنین هم میتوانست به دیوار بگوید نریز، و جلوی ریختنش را بگیرد؛ ولی میخواستند درس بدهند، که از زیر دیوار کج بلند شو؛ اگر مریض شدی دنبالِ دکتر برو؛ اگر یک بیماری همهگیر آمد، دستهایت را بشور؛ اگر لازم است دستکش دستت کن؛ این کار را بکن، ولی اصالت را به دستکش نده که دستکش نگهدار توست؛ نه، خدا نگهدار است!
امیرالمؤمنین سلاماللّهعلیه از پای دیوار کج بلند شد، یعنی اینکه وظیفه ظاهری بلند شدن است؛ وظیفه ظاهری طبیب رفتن است. این دیوار هم یک قضا و قدری دارد که باید پیاده شود؛ من هم یک قضا و قدری دارم. من وظیفه ظاهریام را انجام میدهم به دنبال قدر میروم، تقدیرم هر چه باشد همان اجرا میشود.
👤 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادتپرور(ره)
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
14.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸چگونگی توجه دائم بر محبت خدا
🔹آیت الله مصباح یزدی ره
بسیار عالی
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸چگونه خشمم را کنترل کنم؟
🔹استاد رفیعی
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
۰۰ ۰۰:
۰۰ ۰۰:
🔹یکی از محوریترین راههای دریافت حقیقی معارف که در وجودِ ما و در باطنِ عالم هست، صَمْت(سکوت) است. چون در فرمایش معصومین علیهمالسلام آمده است که مبدأ سلوکْ عقل است، و تنها عاقل میتواند سیر حقیقی داشته باشد. راه رسیدن به عقل هم تفکّر است که فرمودند: «فَإِنَّ اَلتَّفَكُّرَ حَيَاةُ قَلْبِ اَلْبَصِيرِ»(وسائلالشیعة، ج۶، ص۱۷۱)، حیاتِ قلب به تفکّر گره خورده است. حال اگر از پیامبر اکرم صلواتاللهعلیه بپرسیم که چگونه این تفکّر را در وجودمان به فعلیت برسانیم، میفرمایند: «وَ دَلِيلُ اَلتَّفَكُّرِ اَلصَّمْتُ»(بحارالأنوار، ج۷۵، ص۲۹۶)؛ کم صحبت کردن و خاموشی بجا؛ اگر کسی میخواهد به فکر راه پیدا کند، سعی کند بیشتر خاموش باشد؛ کم حرف بزند، کمتر قضاوت کند، کم تأیید کند، کم تخریب کند، کم توهین کند، کم تحقیر کند!
معمولا در کوچه و خیابان، یا وقتی سوار تاکسی میشویم، زیاد میشنویم که از گرانیها، از قیمت لاستیک، قیمت کلاژ و فلان و بیسار گلایه میکنند، و دائم مشغول گله و شکایت هستند؛ نمیدانند که این حرفها روزیشان را کمتر میکنند. رانندهای را میشناسم که تا حالا چندین بار سوار ماشینش شدهام، ماشین معمولی و پایینتر از حد متوسط و سلامت دارد، ولی یک بار ندیدم این مرد از چیزی شکوه کند! وقتی گفتم إنشاءالله خدا ماشین بهتری روزیات کند، گفت میخواهم چه کنم، همین زندگیام را اداره میکند. گفتم خدا به شما طول عمر پر خیر و برکت بدهد، گفت شصت و چند سال از خدا عمر گرفتم، میخواهم بروم آن دنیا وعدهها و بشارتهایی که به ما دادهاند را ببینم. این بسته بودن زبان، برای ایشان آرامشی به همراه دارد که آن میلیاردری که پول روی پول میگذارد، و همش گلایه دارد، این آرامش را ندارد؛ چون این گفتنها محدودش میکند و زمینش میزند!
همین گفتنها و تکلمها روزی را رقم میزند. قرآن میفرماید: «وَفِي السَّمَاءِ رِزْقُكُمْ وَمَا تُوعَدُونَ ؛ فَوَرَبِّ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ إِنَّهُ لَحَقٌّ مِثْلَ مَا أَنَّكُمْ تَنْطِقُونَ»(ذاریات/۲۲-۲۳) {و روزی شما با همه وعدهها که به شما میدهند در آسمان است. پس به خدای آسمان و زمین قسم که این (وعده و رزق مقدّر) به مانند تکلّمی که با یکدیگر میکنید، حقّ و حقیقت است.} -منظور از آسمان عالم أعلی است- مثل آنچه نطق میکنید، برای شما میآید. اگر گله داریم از روزگار، شکوه داریم از وضع موجود، به باطن خودمان رجوع کنیم؛ چطور این مرد معمولی و شاید بیسواد آرامش دارد، ولی ما نداریم! منکر مشکلات و مسائل نیستم؛ ولی چرا این سختیها و فشارهای روحی که ما در زندگی داریم، او احساس نمیکند!
در یک کلام باید گفت، او شاکر است، و دائم زبان به گله و شکایت باز نمیکند؛ تکلماتش او را ساقط نمیکند. به همین دلیل پیامبر اکرم صلواتاللهعلیه فرمود: «لَولا تَكْثيرٌ فى كَلامِكُمْ و تَمْريجٌ فى قُلُوبِكُمْ...» اگر این حرفهاتون نبود، «... لَرَأيْتُمْ ما أرى و لَسَمِعْتُمْ ما أسْمَعُ» آنچه من پیامبر میدیدم، شما هم میدیدید! لذا فرمودند صمت و سکوت، دلیل تفکر است، و تفکر دلیل عقل است، و هر کس عاقل باشد با عقلا محشور میشود که اهلبیت عصمت و طهارت علیهمالسلام هستند.
👤 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادتپرور(ره)
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
۰۰ ۰۰:
۰۰ ۰۰:
سکوت و تماشای ذهن :
تا آنجا كه ممكن است ساكت باش،
تا مي تواني در سكوت بنشين،
نه فقط در سكوت بدن، بلكه مهم آن است كه ذهن ساكت شود و دست از پچ پچ كردن دائم بردارد.
اين كار شدني است اما هرگز در اين راه نكوشيده ايم ، فقط بايد چند گام كوچك برداري: در درونت بنشين و تماشا كن.
بگذار ذهن، تمام ترفندهاي قديمي اش را بكار گيرد اما تو فقط تماشا كن. بدون هيچ قضاوتي، بدون گفتن خوب يا بد، بدون انتخاب كردن يا از خود راندن- كاملا خونسرد و بي تفاوت.
بر عليه ذهن مباش ،
با آن ستيز مكن، در تله هاي ذهن گرفتار نشو، فقط كناره گير بمان.
بسياري اوقات درگير ذهن خواهي شد، در اين مواقع به محض اطلاع،
بي درنگ خودت را بيرون بكش.
خودت را جمع و جور كن و دوباره شروع به تماشا كن. فكري برخواهد خواست، به آن فكر بنگر. آن فكر در برابرت رژه خواهد رفت، به آن بنگر تا اينكه بگذرد وبرود.
بدون اينكه هيچ قضاوتي در مورد خوب يا بد بودن بكني، بدون هيچ بايد و نبايدي،
بدون هيچ نگرش اخلاقي، بلكه با نگرش علمي، مشاهده محض و بي طرفانه، آنرا تماشا كن.
روزي ناگهان ديگر ذهني وجود نخواهد داشت و آن روزچنان حكم فرما خواهد شد كه نظيرش را هرگز نديده اي. پس از آن سكوت ديگر تو را ترك نخواهد كرد. با تو خواهد ماند و به روح تو تبديل خواهد شد، اين حالت بسي رهايي بخش است.
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
۰۰ ۰۰:
۰۰ ۰۰:
#سکوت_با_تزکیه_نفس_برکت_دارد :
🌷 بعضی خیلی ساکتند واین سکوت اگر از روی تزکیه نفس باشد خیلی برکت دارد، چون این سکوت دهن بستن است و دل را باز می کند و سِرّ آدم به حرف در می آید برخلاف باز بودن دهن به خصوص که نعوذبالله اگر از روی هرزگی و یاوه گویی باشد چه در خوراکش و چه در گفتارش که روح او هم هرزه می شود، از همین رو فرمودند اول اندیشه وانگهی گفتار، چانه چنین آدمی را عقل می گرداند.
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2