_*بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحيمِ*_
♦️ *تاثیر همنشین خوب و بد در روحیه و اخلاق انسان*
امام جواد علیه السلام فرمودند:
فَسادُ الأخلاقِ بِمُعاشَرَةِ السُّفَهاء، وَ صَلاحُ الأخلاقِ بِمُنافَسَةِ العُقَلاء؛
*تباهی اخلاق، به سبب معاشرت با سفیهان (نابخردان و تهی مغزها) است، و بهبود اخلاق به سبب همنشینی و انس با خردمندان است* .
کشف الغمّه، ج2، ص349
*شرح حدیث:*
*روح و اخلاق انسان، رنگ پذیر است.*
اگر حضور در مکان *متعفّن* ، ما را *بدبو* می کند، حضور در *گلستان* و فضای معطّر هم ما را *خوشبو* می سازد. همچنان که از محیط پیرامون خود و اشیای آن *رنگ و تأثیر* می پذیریم، *خلق* و *خوی* *نیک* و *بد* دیگران هم در ما *اثر* می گذارد.
این که گفته اند:
تو اول بگو با کیان *زیستی*
پس آنگه بگویم که تو *کیستی*
به یک *حقیقت جاودان* و فراگیر اشاره دارد.
*همنشینی با افراد بی خرد و جاهل و نادان، انسان را در سطح فکر، طرز گفتار، شیوه ی رفتار، نوع زندگی و ارتباط با مردم، با آنان هماهنگ می سازد. انس و همنشینی با عاقلان نیز، رفتار و گفتار انسان را متین و سنگین می کند* .
*همچنان که افراد علاقمند به سلامت و تندرستی، مراقب غذا و هوا و تنفّس و بدن خویش هستند، علاقه مندان به «سلامت روح»، «صلاح اخلاق» هم برای معاشرتهای خود حد و حریمی قایلند و با هر کس رفیق نمی شوند و با هر گروه، مجالست نمی کنند.هم باید نسبت به «دایره ی همنشینان خود» دقت و مراقبت داشت و هم نسبت به دوستان و رفقای فرزندان، حساسیّت نشان داد و بر آن نظارت نمود، زیرا تغییر رفتار و گرایش به مفاسد و ضعیف شدن ایمان و اخلاق فرزندان، گاهی در اثر دوستان ناباب است*.
منبع: کتاب حکمت های تقوی (ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام جواد علیه السلام)،
حجت الاسلام جواد محدثی.
☀️ اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن
☀️اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِالْقُرآن
☀️اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن
☀️اَالّلهمَ اشفِ کلَ مَریض
☀️اَللهُم عَجِّل لِوَلِیک الفَرَج بِالقُرآن
☀️اَللّهُمَ نَوِّر ظاهِرِنا بِطاعَتِک
☀️وَ باطِنَنا بِمَعرِفَتِک
☀️وَ قُلوُبَنا بِمُحَبّتِک
☀️وَ اَرواحَنا بِمُشاهَدَتِک
🌷 *تعجیل در فرج و سلامتی امام زمان صلوات*🌷
*🌷الّلهُمَّ صَلِّ عَلے مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم🌷*
💠 برای رهایی از وسوسه های فکری
✍ پیامبر خدا (ص) فرمودند: شیطان می بیند از راه عمل نمی تواند شما را فریب دهد، از راه افکار پراکنده می آید تا شما را به لغزش وا دارد و تعادلتان را به هم بزند.
بعد فرمودند: هرگاه این افکار آمد، خدا را یاد کنید. در روایات آمده است که هر وقت این افکار آمد بگویید: «لا إله إلا الله» یا «آمنّا بالله و رسوله ولا حول ولا قوّة الا بالله»
همین که شما نترسید و اعتنا نکنید و کارتان را ادامه دهید و بدانید اینها گناه نیست، شیطان دیگر این وسوسه ها را نخواهد کرد. در روایت آمده است: شیطان وقتی چند بار بی محلی ببیند بر نمی گردد. این خاصیت موجودات متكبر است.
پس خلاصه این که: اولا، این افکار گناه نیست، از این جهت نترسیم ثانيا، هر وقت آمد به کارمان ادامه دهیم و توجهی نکنیم.
ثالثا، ذکر «لا إله إلا الله» یا «آمنا بالله و رسوله ولا حول ولا قوة الا بالله» یا «لا حول ولا قوة الا بالله» بگوییم. خصوصا اگر بتوانیم، یک تغییر حالتی هم بدهیم. ان شاء الله پس از یک مدتی به مرور از بین می رود.
📚 قیامت و حشر
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
🔴 افکار پراکنده و وسوسه های شیطانی
✍ اولا این فکرهای پراکنده و خطورات که مثل پارازیت هایی در نماز یا در غیر نماز روی ذهن ما می آید، و حالت یک وسواس فکری را پیدا کرده، مطمئنا گناه نیست و مؤاخذه ای ندارد؛ چرا که اینها اختیاری نیست، بلکه بی اختیار می آید.
حدیث رفع که در کتب روایی ما مکرر نقل شده است، مؤاخذه بر این خطورات را نفی کرده است. چنان که پیامبر (ص) فرمود: نُه چیز از امت من برداشته شده و مؤاخذه و مجازات و عقابی ندارد، یکی از آن نه چیز همین وسوسه هایی است که در مورد آفرینش در فکر و ذهن برخی ناخودآگاه می آید.»
مکرر می آمدند از پیامبر (ص) و ائمه (ع) همین را می پرسیدند که این افکار به ذهن ما می آید. هلاک شدیم، بیچاره شدیم، آیا به کفر افتاده ایم؟ پیامبر (ص) می فرمود: همین که شما بی تفاوت نیستید، همین که ترسیدید نکند اینها به ایمانت ضرر برساند و روز قیامت خدا این ها را حساب کند، همينها نشانه ایمان و اعتقادات شماست. در جلد دوم «کافی» بابی به نام باب وسوسه و حديث نفس گشوده شده و چندین روایت در آنجا نقل شده است.
📚 قیامت و حشر
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
آيت الله ناصري: یکی از اولیاء الهی بود به نام مرحوم حاج مؤمن که استاد آیت الله دستغیب رحمت الله علیه بود.، ايشان برای بنده نقل کرد:
من خدمت یکی از اولیای الهی رسیدم. دستوری به من داد و گفت که مثلاً فلان جا غذا نخور. من هم گفتم چشم. داستانش خیلی مفصل است. ميگفت: ما با آن شخص که گفته شده بود در خانهاش غذا نخورم، مرتبط بودیم. یک روز در خانه ایشان نماز را که خواندیم، سفره انداختند و من خجالت کشیدم بلند بشوم. گفت: «بنشین ناهار بخور». گفتم: «آقا! من معذورم». گفت: «نه؛ بنشین ناهار بخور». حاج مؤمن ميگفت: «غذا را کشیدیم و من دو سه تا لقمه خوردم». یک دفعه دیدم آن ولي الهي پیدایش شد. اشاره کرد گفت: «بلند شو بیا». بلند شدم رفتم. گفت: «چرا از این غذا خوردی؟» گفتم: «من خجالت کشیدم. برایم کشیدند و کاسه گذاشتند و نتوانستم نخورم». گفت: «خوب، حالا اگر ميتوانی، برو بخور». آمدم نشستم. دیدم تمامش چرک و خون است، خدا شاهد است. گفت: از بوي تعفن غذا حالم خراب شد. نگاه کردم دیدم آنها همه دارند ميخورند؛ اما دارند چرک و خون ميخورند. حالم به هم خورد و بلند شدم.
(بعضي از غذاها حقیقتش این است.) نمی دانیم چیست. انسان مقداری برای به دست آوردن غذای حلال و پاک سعی و کوشش بکند. غذا، در فرزندان ما، در عبادات ما آثاری دارد.
در روایت دارد کسی که یک لقمه حرام بخورد، تا (چهل روز دعاهايش مستجاب نميشود).
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
استاد عالی: علاوه بر عمل و اخلاق دینی باید زمینه های تربیتی هم در خانه ایجاد کرد. خانواده نباید با اذان و مجالس دینی و قران بیگانه باشد؛ با ذکر و نام و یاد ائمه اطهار(ع) فاصله داشته باشد.
💠 اینها زمینه های اخلاق و عمل و تربیت دینی هستند و زمینه های تربیت دینی را فراهم می آورند.
💠 امروزه آمارها نشان می دهد که میانگین مصاحبت و درد و دل افراد خانواده با یکدیگر که از نشانه های صمیمیت است در شبانه روز 15 دقیقه است و این نشانه وجود شرایط تربیتی مورد انتظار نیست.
💠هر چقدر صمیمیت ها در محیط خانواده بیشتر باشد تأثیرات تربیتی خانواده بالا خواهد بود.
💠 تأثیر منفیِ رقبای تربیتی را هم نباید در تربیت خانوادگی دست کم گرفت. عمل به احکام دینی، اخلاق خوب، اخلاق دینی و صمیمیت در محیط خانواده، افراد را به هم نزدیک؛ و رابطه ها و عاطفه ها را تنگاتنگ می کند.
💠 و ضریب نفوذ کلام و توصیه ها و تأثیر گذاری ها و تأثیر پذیری ها بالا می رود و این چنین خانواده جایگاه واقعی رقابتی خود را با سایر رقبا می یابد.
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #کلیپ | با کسی ازدواج کن که آرامش بهت بده!
👌شاخصهای مهم و کلیدی برای انتخاب همسر
💞 کانال مباحث خانواده و تربیت فرزند
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
حجت الاسلام ﻗﺮﺍﺋﺘﯽ: ﭼﺮﺍ ﺑﻌﻀﯽ آدمﻫﺎ ﺑﺎ ﮐﻮﭼﮏﺗﺮﯾﻦ ﮔﻨﺎﻫﯽ ﺗﻮ ﻫﻤﯿﻦ ﺩﻧﯿﺎ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﻣﯽﺷﻦ، ﺍﻣﺎ ﯾﻪ ﺳﺮﯼ ﻫﺮ ﮔﻨﺎﻫﯽ ﺩﻟﺸﻮﻥ ﻣﯽﺧﻮﺍﺩ ﻣﯽﮐﻨﻦ ﻭ ﺭﻭﺯ ﺑﻪ ﺭﻭﺯ ﻫﻢ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ؟؟؟
ﭘﺲ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺧﺪﺍ ﮐﺠﺎﺳﺖ‼️
✅ﺁﺩﻣﻬﺎ ﺳﻪ ﺩﺳﺘﻪﺍﻧﺪ:
۱. ﻋﯿﻨﮏ
۲. ﻣﻠﺤﻔﻪ
۳. ﻓﺮﺵ
ﻭﻗﺘﯽ ﯾﮏ ﻟﮑﻪ ﭼﺎﯾﯽ ﺑﻨﺸﯿﻨﺪ ﺭﻭﯼ ﻋﯿﻨﮑﺖ، "ﺑﻼﻓﺎﺻﻠﻪ" ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺎ "ﺩﺳﺘﻤﺎﻝ" ﮐﺎﻏﺬﯼ ﭘﺎﮎ ﻣﯽﮐﻨﯽ!
ﻭﻗﺘﯽ ﻫﻤﺎﻥ ﻟﮑﻪ بنشیند ﺭﻭﯼ ﻣﻠﺤﻔﻪ، ﻣﯽﮔﺬﺍﺭﯼ "ﺳﺮ ﻣﺎﻩ" ﮐﻪ ﻟﺒﺎﺱﻫﺎ ﻭ ﻣﻠﺤﻔﻪﻫﺎ ﺟﻤﻊ ﺷﺪ، ﻫﻤﻪ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻫﻢ ﺑﺎ "ﭼﻨﮓ” (مثل ﺯﻣﺎﻥ ﻗﺪﯾﻢ) ﻣﯽﺷﻮﯾﯽ!
ﻭﻗﺘﯽ ﻫﻤﺎﻥ ﻟﮑﻪ ﺑﻨﺸﯿﻨﺪ ﺭﻭﯼ ﻓﺮﺵ، ﻣﯽﮔﺬﺍﺭﯼ "ﺳﺮ ﺳﺎل"، ﺑﺎ "ﺩﺳﺘﻪ ﺑﯿﻞ"ﺑﻪ ﺟﺎﻧﺶ ﻣﯿﺎﻓﺘﯽ!
ﺧﺪﺍ ﻫﻢ ﺑﺎ ﺑﻨﺪﻩﻫﺎﯼ مؤﻣﻨﺶ ﻣﺜﻞ ﻋﯿﻨﮏ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻣﯽﮐﻨﺪ.
ﺑﻨﺪﻩﻫﺎﯼ ﭘﺎﮎ ﻭ ﺯﻻﻟﯽ ﮐﻪ ﺟﺎﯾﺸﺎﻥ ﺭﻭﯼ ﭼﺸﻢ ﺍﺳﺖ، ﺗﺎ ﺧﻄﺎ ﮐﺮﺩﻧﺪ، ﺑﻼﻓﺎﺻﻠﻪ ﺣﺎﻟﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﯽﮔﯿﺮﺩ (ﻭﺍﻟﺒﺘﻪ ﺩﺭ ﺩﻧﯿﺎ ﻭ ﺧﻔﯿﻒ).
ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻮﻗﻌﺶ ﺗﻨﺒﯿﻪ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﺁﻥ ﻫﻢ ﺑﺎ ﭼﻨﮓ!
ﻭ ﺁﻥ ﮔﺮﺩﻥ ﮐﻠﻔﺖﻫﺎﯾﺶ ﺭﺍ ﻣﯽﮔﺬﺍﺭﺩ ﺗﺎ ﭼﺮﮎﻫﺎﯾﺸﺎﻥ ﺟﻤﻊ ﺷﻮﺩ; (ﻗﺮﺁﻥ ﮐﺮﯾﻢ: ﻣﺎ ﺑﻪ ﮐﺎﻓﺮﺍﻥ ﻣﻬﻠﺖ ﻣﯽﺩﻫﯿﻢ ﺗﺎ ﺑﺮ ﮐﻔﺮ ﺧﻮﯾﺶ ﺑﯿﺎﻓﺰﺍﯾﻨﺪ) ﻭ ﺳﺮ ﺳﺎﻝ (ﯾﺎ ﻗﯿﺎﻣﺖ، ﯾﺎ ﻫﻢ ﺩﻧﯿﺎ ﻭ ﻫﻢ ﻗﯿﺎﻣﺖ) ﺣﺴﺎﺑﯽ ﺍﺯ ﺷﺮﻣﻨﺪﮔﯽ ﺷﺎﻥ ﺩﺭ ﻣﯽ ﺁﯾﺪ.
📯وقتی کاری انجام نمی شه، حتما خیری توش هست.
📯وقتی مشکل پیش بیاد ، حتما حکمتی داره.
📯وقتی تو زندگیت ، زمین بخوری حتماً چیزی است که باید یاد بگیری.
📯وقتی بیمار میشی ، حتماً جلوی یک اتفاق بدتر گرفته شده.
📯وقتی دیگران بهت بدی می کنند ، حتماً وقتشه که تو خوب بودن خودتو نشون بدی.
📯وقتی اتفاق بد یا مصیبتی برات پیش میاد ، حتماً داری امتحان پس میدی.
📯وقتی همه ی درها به روت بسته میشه، حتماً خدا می خواد پاداش بزرگی
بابت صبر و شکیبایی بهت بده.
📯وقتی سختی پشت سختی میاد ،حتماً وقتشه روحت متعالی بشه.
📯وقتی دلت تنگ میشه ، حتماً وقتشه با خدای خودت تنها باشی
دوستان خداخیلی بزرگه،هیچوقت توزندگی هاتون خداروفراموش نکنید،فقط وفقط به خداتوکل کنید
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
استاد عالی: یکی از عناصر موفقیت در تربیت خانواده این است که بزرگتر ها خود به توصیه ها و سفارش ها و امرونهی های خود عمل کنند تا فرزندان با مشاهده پایبندی های عملی بزرگترها به اخلاق پای بند شوند.
💠 باید پذیرفت که صرفِ توصیه و سفارش برای تربیت فرزندان کافی نیست. الگوی عملی و اخلاقی شدن اقتضای این میدان است. باید بدانیم و قبول کنیم که فرزندان آنچنان می شوند که ما هستیم نه آنچنانکه ما می خواهیم.
💠در محیط خانوادگی که همه اعضای خانواده از تمام ابعاد رفتاری و خلق و خوی همدیگر آگاهند توصیه کار نمی کند؛ جز اینکه بزرگترها الگوی اخلاقی شوند.
💠باید هوشیار بود که عمل دینی داشتن برای تربیت فرزندان کافی نیست. چه بسا افرادی که عمل دینی دارند اما در تربیت فرزندان موفق نیستند. چون اخلاق دینی ندارند. بنابراین باید اخلاق دینی هم داشت تا کار تربیت پیش برود.
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥داستان جالب ”روحانی و خانم بیحجاب“ از زبان استاد قرائتی
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
🔴 #آیت_الله_حائری_شیرازی
💠 من یادم هست وقتی که بچه بودم، در خانواده وقتی همه به #خواب میرفتند، آخر شب میآمدم خدمت پدر. پدرم این قصههای پیغمبران را در همان طفولیت برای من نقل میکرد و گاهی مثلاً یک قصه چندین شب طول میکشید و همینطور مقید بودم و گوش میکردم. وقتی این برنامهاش مصادف شد به ایام محرم، پدرم جریان #عاشورا و جریان مسافرت حضرت، جریان بیعت گرفتن از امام حسین در مدینه، جریانی که از این ماه رجب شروع شده است، به تفصیل، شب به شب نقل میکرد.
🔺اینها کارهای موثری است. یعنی پدر و مادر یکی از خدمات بزرگی که به #فرزند میکنند همین است که سرگذشت اینها را برای طفل بیان کنند. این در وجود طفل از همان طفولیت اثر میگذارد. در اخلاقش، کردارش، رفتارش، در عبادتش، نمازش، روزه اش اثر میگذارد و همهٔ اینها را اصلاح میکند.
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
استاد علیپور: بزرگان برنامههایی برای قوۀ وهم و خیال فرمودهاند تا کنترل شود.
📍ابلیس ملعون با جنودش به دلیل اینکه با قوۀ وهم #سنخیت دارد، هرچه قوۀ وهم و خیال فعال میشود، آن دوست و رفیقش آنجا بهتر لانه میگذارد.
👈 آن قوهای دیگر است که شروع میکند به قوای دیگر حمله کردن و از کار انداختن و خودش حکومت کردن؛
✨ بنابراین وقتی ما آن طور که بزرگان فرمودند شروع کردیم به کنترل کردن قوۀ وهم و پرهیزکردن از عواملی که قوۀ وهم را فعال میکند، خواهیم دید که به فضل الهی اتفاقاً #برعکس؛
✅ حالا اسمی از گناه که میآید، انگار طبق روایت سنگ بزرگ از آسمان به کلهاش میخواهد بخورد، یک چنین #وحشتی پیدا میکند. تا بشنود که این کار گناه است یا این کار احتمال گناه دارد، یک چنین ترسی پیدا میکند. چرا؟ چون قوۀ وهم و خیال را کنترل کرده است.
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
حجت الاسلام عالی: باید توجه کنیم که خانواده جای زندگی حقوقی نیست، جای زندگی اخلاقی است و زندگی اخلاقی بیشترین تأثیر را در تأمین سلامت دین حفظ خانواده دارد.
💠 خانواده قبل از اینکه محل تربیت فرزندان باشد، محل تربیت بزرگترهاست. این سخن هر چند مانوس نیست، اما دلیل آن این است که افراد قبل از اینکه وارد روابط خانوادگی شوند، ممکن است صفات، خصوصیات و خلق و خوی هایی داشته باشند که فرصت آگاه شدن نسبت به آن را نیافته باشند.
💠اما زندگی متأهلانه و خانواده جایی است که صفات خوب و بد و زشت و زیبای پنهان در وجود آدمی آشکار می شود؛ و این بخاطر روابط تنگاتنگی است که در محیط خانوادگی بوجود می آید.
💠انسان ها در سه موقعیت سفر، وقت روبرو شدن با ثروت و اموال و هنگام عصبانیت مکنونات درونی خود را آشکار می کنند و این سه موقعیت در محیط خانواده بیشتر از سایر محیط ها واقع می شود.
💠 بنابراین در این موقعیت ها و آنهم در محیط خانواده بزرگترها به خودشناسی می رسند، و بزرگترها بنا بر این خودشناسی باید که شروع به اصلاح یا تقویت اخلاقی خود کنند و رشد و تعالی اخلاقی خود را بوجود آورند.
با توجه به موقعیت حساس و خطرناک فرزندان در دنیای امروز تربیت فرزندان امروز سخت تر از گذشته ها شده است، چون رقبای تربیتی خطرناکی مثل اینترنت، شبکه های اجتماعی، ماهواره، و موبایل و... در خانه ها ظهور و نفوذ کرده است.
💠بنابراین تربیت فرزندان هوشیاری و جدیت بیشتر را اقتضا می کند.
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
نکاتی از مواعظ استاد #مؤیدی
در «تقابل هوای نفْس با صدق و راستی»
یکم؛
هیچگاه حق و مظاهر آن (عدل، صدق، پاکی، درستی و ...) با تمایلات نفسانی که رنگ دنیادوستی دارد، سازگار نیست.
دوم؛
پرهیزکاران که همیشه آخرتمداری میکنند، با دنیا آنچنان که زندگیِ ابدیِ اخروی اقتضا میکند، در آمیخته، از برخی منافع بهره برده و برخی منافعِ در دسترسِ غیرمشروع را بهراحتی فرو میگذارند. تا جایی که در نگاه دوستداران دنیا، زندگی آخرتباوران، بیمعنا و دور از قاعده به نظر میرسد. برای مثال، «حاجقاسم» در بیابانها دنبال چه بود؟ دنیادوستان او را خارج از منطق خود میدانستند؛ در حالی که شدت ایمان و باور او به آخرت، دلیل شیفتگیاش به جهاد و شهادت بود.
سوم؛
اگر افراد، با فراگیری علوم دینی و دانشهای وحیانی و نیز عمل به آن، در مسیر حق پیش روند، از عالمان ربانی خواهند شد که خود، «حاجقاسمها» تربیت میکنند.
چهارم؛
انسان در ابتدا بیشتر به ایمان فطری خود بیتوجه است. اما با رشد و ارتقای ایمان، توجهی حقیقی در انسان به آن شکل میگیرد.
پنجم؛
کسانی که ایمانی رشدیافته دارند، در پله دوم نردبان ایمان، به این حقیقت میرسند که باید حق را بپذیرند؛ هر چند در ظاهر به زیان آنان باشد. نیز از باطل صرف نظر کنند؛ هر چند در ظاهر به نفعشان باشد.
ششم؛
انسان باید تلاش کند تا این امر پُراهمیت (اخذِ حقِ زیانبار و انصراف از باطل سودمند) را در خود ملکه و پایدار نماید.
هفتم؛
گاهی انسان در برههای، از حال خوش برخوردار و سراسر شوق به معنویت و «سلوک الی الله» است. اما از آنجا که پیروی از حقّ زیانبار و پرهیز از باطلِ پُرمنفعت را در خود ملکه نکرده است، در هنگامه مواجهه با طوفانهایی از حوادث مختلف (غضبی، شهوی، رقابتی و ...) توان استقامت نداشته، در هم شکسته و احوال خوش معنوی خود را یکباره از دست میدهد.
هشتم؛
انسان باید برای تمرین تزکیه نفْس ــ که از رهگذر حقمداری و باطلگریزی میگذرد، ــ از کم و اندک آغاز کند. زندگی خانوادگی (تعامل با والدین، همسر و فرزندان) یکی از بهترین محیطها برای تمرین تزکیه نفْس است.
آدمی در دشمنی کردن با دشمنان اسلام، باید شدیدترین جلوههای غضبها را از خود بروز دهد. اما بهراستی چرا در تعامل با همسر که خود، شیعه و قلبی به رنگ ایمان دارد، باید درشتی کرد؟ تزکیه نفْس را باید از همین بزنگاهها آغاز کرد.
نسخه تصویری: eitaa.com/ShiaTowhid/1300
نسخه صوتی: eitaa.com/ShiaTowhid/1297
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
نکاتی از مواعظ استاد #مؤیدی
در «ایمان، یقین و معادباوری»
یکم؛
ایمان و یقین نوری است که در قلب (حرم الهی) میتابد و با نورانیت این دو حقیقت، توجه به مبدأ و معاد در آن ایجاد میشود.
دوم؛
بیشتر افراد با انواع اشیا سر و کار دارند؛ در حالی که به مبدأ و معاد هیچیک از آنها توجه ندارند. این موضوع، درباره دانشهای مختلف عقلی و تجربی نیز حاکم است.
سوم؛
بیتوجهی به مبدأ و معاد در هر بُعد از ابعاد، هر شأن از شئون و هر شیء از اشیای این آفرینش، با تعالیم آیات قرآنی و انبیاء الهی در مخالفت است.
چهارم؛
فرعون مظهر طاغوت، خودخواهی و خودپرستی است. انسان در زندگی یا در پی فرعون میرود یا در پی موسای نبی علیهالسلام.
پنجم؛
اگر انسان از خط الهی پیروی کرده و از انبیا و اهلبیت علیهمالسلام تبعیت کند، خواهد دید که خودخواهیها و انانیٌتهای او (مثل خودخواهیهای نژادی، نسبی، مالی، جنسیتی، علمی، عبادی، شغلی) بهتدریج غروب میکند؛ تا جایی که دیگر هیچ یک از این وسوسهها توان نفوذ به قلب او و ایجاد انگیزههای پوشالی را ندارد. در مقابل، توجه به الله تبارکوتعالی که مبدأ و سرچشمه آفرینش است در قلب وی پدیدار میشود؛ تا جایی که او وابستگی همیشگی و هرآنیِ همه آفریدگان را به خداوند درک میکند.
ششم؛
در وجود فردی که همواره خود را با مبدأ و معاد خلقت هماهنگ میکند، انگیزهها و نیتهای پاک و خالصی جریان مییابد؛ «صِبۡغَةَ ٱللَّهِ وَ مَنۡ أَحۡسَنُ مِنَ ٱللَّهِ صِبۡغَةࣰ»!
هفتم؛
بهترین نیتها، خداخواهی و جلب رضایت الهی است. این مهم، از رهگذر درک مبدأ و معاد به ارمغان میآید. آیا چنین فردی با چنین مرتبهای از ایمان و یقین که توجهی تام را به مبدأ و معاد برایش ایجاد کرده است، میتواند به هیاهوهای پوچ دنیوی دلخوش باشد؟
نسخه تصویری: eitaa.com/ShiaTowhid/1307
نسخه صوتی: eitaa.com/ShiaTowhid/1305
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
18.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 #ببینید | چگونه خود را در محضر خدا ببینیم
🔺️شرح فقره «اَللّهُمَّ اجْعَلْنی اَخْشاکَ کَانّی اَراکَ» دعای عرفه، در بیان آیت الله مصباح یزدی (رضوان الله علیه)
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
#مشهد_مقدس
❇️ نمیخواهیم هیچکس با زور چادر سر کند
🔸امام جمعه مشهد و نماینده ولی فقیه در خطبه های نماز جمعه گفت:
امروز در میدان فرهنگ دنیا زن دو شخصیت دارد، یک شخصیت در تمدن غربی و یک شخصیت در تمدن انقلاب اسلامی. شخصیت زن در تمدن غربی یک کالای جنسی در استخدام شهوات مردان واقع شده ولی در انقلاب اسلامی، زن وزیر، مدیر و ورزشکار میشود و عنصر فرهنگی و فعال اقتصادی آنهم با حجاب و پوشش قرار میگیرد.
🔹ایشان با تأکید بر اینکه نمیخواهیم هیچکس با زور چادر سر کند افزود: امروز بحث این نیست که بگوییم یک زن بیحجاب هم چادر سرش کند یا نکند که بگویند با زور نمیشود چادر سرش کنید، هیچوقت با زور نمیخواهیم کسی چادر سرش کند اما واقعیتی است که باید زنان اندیشمند ما بدانند و آن این است که اگر بنا شد حجاب را کنار بگذارند، میشود زن تمدن غربی که میخواهد از زن کالای جنسی درست کند.
🔸 اگر میخواهند در آزادی اجتماعی، فرهنگی و علمی بهعنوان استاد دانشگاه، استادیار دانشگاه و فرهیخته دانشگاهی و علمی قرار بگیرند و هدف تیر نگاههای زهرآلود مردان قرار نگیرند، در سایه حجاب و پوشش میتوانند به همه مقامات برسند.
🔹بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، قویترین و برجستهترین کارشناسان و متخصصین از زنان به وجود آمد. در بسیاری از رشتههای تخصصی پزشکی، خانمها برترینها هستند که با پوشش کامل به این مقام رسیدند، این افتخار جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی است که زن به این عظمت رسیده است.
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حضرت آیتالله بهجت قدسسره: میگویند که اولاد حضرت آدم علیهالسلام زیاد شده بودند؛ (هزار و صد [سال تقریباً] عمر کرده بوده)؛
زیاد در محضر او قالوقیل میکردند و آدم ساکت بود و ابداً هیچ حرفی نمیزد.
یک دفعه ملتفت شدند و گفتند: ما اینهمه شلوغکاری میکنیم ، پدر ما ابداً یک کلمهای نمیگوید و همانطور نگاه میکند. تعجب کردند!
[گفتند:] آقا! بابا! شما اینجا ساکت و صامت اینجا نشستهاید و هیچ نمیگویید؛ ما اینهمه سروصداها میکنیم، اینهمه بازیها میکنیم، اینهمه کارها میکنیم.
⭕️ حضرت آدم علیهالسلام به اینها فرمود: آن وقتی که جبرئیل ما را به این زمین آورد، به من فرمود:
«اگر میخواهی برگردی به همان جایی که از اول بودی، به همان بهشتی که از اول بودی، فَأَقْلِلْ کَلامَکَ؛ کم سخن بگو.»
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
❓ در روایت هست که امیرالمؤمنین علیهالسلام از دیوار در حال ریزش فرار کرده، و در پاسخ کسی که گفت از قضای الهی میگریزی؟ فرمودند: از قَضای خداوند به قَدَر خدا فرار میکنم؛ این فرمایش حضرت یعنی چه؟
«إِنَّ أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَدَلَ مِنْ عِنْدِ حَائِطٍ مَائِلٍ إِلَى حَائِطٍ آخَرَ فَقِيلَ لَهُ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ أَ تَفِرُّ مِنْ قَضَاءِ اَللَّهِ فَقَالَ أَفِرُّ مِنْ قَضَاءِ اَللَّهِ إِلَى قَدَرِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ» (التوحيد، ج۱، ص۳۶۹)
💡 تقدیرات مثل فیلمنامهی یک فیلم است؛ آنجا شخصیتی نوشته شده به نام عمروعاص، ولی اینکه چه کسی عمروعاص بشود، به اختیار افراد است. گاهی فرد از دایرهی پذیرش آن نقش یا شخصیتی که نوشته شده، کنار میرود و میگذارد کسی دیگر آن را به عهده بگیرد. قضاء بر او تعلق گرفته بود، ولی او استغفار کرد و کسی دیگر جای او آمد؛ در واقع از قضاء فرار کرد، یعنی تحققی را که به اعتبار اعمالش به او میخورد، با استغفارش جبران کرد. او کنار میرود، و فرد دیگری میآید این قضاء را پیاده میکند؛ یعنی آن عمروعاص در عالم باطن هست، ولی اینکه چه کسی عمروعاص بشود، به اختیار خود افراد است. مالک اشتر در تقدیرات هست، ولی اینکه چه کسی مالک اشتر بشود، با اختیار محقق میشود.
هر موجودی یک قضا و قدری دارد؛ دیوار هم یک قضا و قدری دارد. تقدیر دیوار فروریختن است، و قضائش هم تحقق ریزش است؛ قضا یعنی پیاده شدن قَدَر! حضرت میفرماید من هم یک قضا و قدری دارم؛ اگر قضاءِ من مرگ است، مرگ سراغ من خواهد آمد؛ چه از اینجا بلند شوم، چه بلند نشوم، مرگ میآید. ولی من به تقدیرم پناه میبرم، که اگر تقدیرم مرگ باشد، من که نمیدانم زیر دیوار میمیرم یا نه؛ وظیفه ظاهریام این است که از زیر دیوار بلند شوم؛ دیوار وقتی دارد میریزد باید بلند شوم.
البته در روایت هست که امام باقر علیهالسّلام از مادرشان –که در میان مادرهای اهلبیت از همه برجستهتر بوده- نقل میکنند که وقتی دیوار داشت میریخت، با دست به طرف دیوار اشاره کرد و فرمود: «لا بحقّ المصطفی» به حق پیغمبر قَسَمَت میدهم نریز؛ پس دیوار در هوا معلق ماند تا او کنار رفت؛ و پدرم برای او صد دینار صدقه داد!
امیرالمؤمنین هم میتوانست به دیوار بگوید نریز، و جلوی ریختنش را بگیرد؛ ولی میخواستند درس بدهند، که از زیر دیوار کج بلند شو؛ اگر مریض شدی دنبالِ دکتر برو؛ اگر یک بیماری همهگیر آمد، دستهایت را بشور؛ اگر لازم است دستکش دستت کن؛ این کار را بکن، ولی اصالت را به دستکش نده که دستکش نگهدار توست؛ نه، خدا نگهدار است!
امیرالمؤمنین سلاماللّهعلیه از پای دیوار کج بلند شد، یعنی اینکه وظیفه ظاهری بلند شدن است؛ وظیفه ظاهری طبیب رفتن است. این دیوار هم یک قضا و قدری دارد که باید پیاده شود؛ من هم یک قضا و قدری دارم. من وظیفه ظاهریام را انجام میدهم به دنبال قدر میروم، تقدیرم هر چه باشد همان اجرا میشود.
👤 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادتپرور(ره)
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
14.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸چگونگی توجه دائم بر محبت خدا
🔹آیت الله مصباح یزدی ره
بسیار عالی
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸چگونه خشمم را کنترل کنم؟
🔹استاد رفیعی
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
۰۰ ۰۰:
۰۰ ۰۰:
🔹یکی از محوریترین راههای دریافت حقیقی معارف که در وجودِ ما و در باطنِ عالم هست، صَمْت(سکوت) است. چون در فرمایش معصومین علیهمالسلام آمده است که مبدأ سلوکْ عقل است، و تنها عاقل میتواند سیر حقیقی داشته باشد. راه رسیدن به عقل هم تفکّر است که فرمودند: «فَإِنَّ اَلتَّفَكُّرَ حَيَاةُ قَلْبِ اَلْبَصِيرِ»(وسائلالشیعة، ج۶، ص۱۷۱)، حیاتِ قلب به تفکّر گره خورده است. حال اگر از پیامبر اکرم صلواتاللهعلیه بپرسیم که چگونه این تفکّر را در وجودمان به فعلیت برسانیم، میفرمایند: «وَ دَلِيلُ اَلتَّفَكُّرِ اَلصَّمْتُ»(بحارالأنوار، ج۷۵، ص۲۹۶)؛ کم صحبت کردن و خاموشی بجا؛ اگر کسی میخواهد به فکر راه پیدا کند، سعی کند بیشتر خاموش باشد؛ کم حرف بزند، کمتر قضاوت کند، کم تأیید کند، کم تخریب کند، کم توهین کند، کم تحقیر کند!
معمولا در کوچه و خیابان، یا وقتی سوار تاکسی میشویم، زیاد میشنویم که از گرانیها، از قیمت لاستیک، قیمت کلاژ و فلان و بیسار گلایه میکنند، و دائم مشغول گله و شکایت هستند؛ نمیدانند که این حرفها روزیشان را کمتر میکنند. رانندهای را میشناسم که تا حالا چندین بار سوار ماشینش شدهام، ماشین معمولی و پایینتر از حد متوسط و سلامت دارد، ولی یک بار ندیدم این مرد از چیزی شکوه کند! وقتی گفتم إنشاءالله خدا ماشین بهتری روزیات کند، گفت میخواهم چه کنم، همین زندگیام را اداره میکند. گفتم خدا به شما طول عمر پر خیر و برکت بدهد، گفت شصت و چند سال از خدا عمر گرفتم، میخواهم بروم آن دنیا وعدهها و بشارتهایی که به ما دادهاند را ببینم. این بسته بودن زبان، برای ایشان آرامشی به همراه دارد که آن میلیاردری که پول روی پول میگذارد، و همش گلایه دارد، این آرامش را ندارد؛ چون این گفتنها محدودش میکند و زمینش میزند!
همین گفتنها و تکلمها روزی را رقم میزند. قرآن میفرماید: «وَفِي السَّمَاءِ رِزْقُكُمْ وَمَا تُوعَدُونَ ؛ فَوَرَبِّ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ إِنَّهُ لَحَقٌّ مِثْلَ مَا أَنَّكُمْ تَنْطِقُونَ»(ذاریات/۲۲-۲۳) {و روزی شما با همه وعدهها که به شما میدهند در آسمان است. پس به خدای آسمان و زمین قسم که این (وعده و رزق مقدّر) به مانند تکلّمی که با یکدیگر میکنید، حقّ و حقیقت است.} -منظور از آسمان عالم أعلی است- مثل آنچه نطق میکنید، برای شما میآید. اگر گله داریم از روزگار، شکوه داریم از وضع موجود، به باطن خودمان رجوع کنیم؛ چطور این مرد معمولی و شاید بیسواد آرامش دارد، ولی ما نداریم! منکر مشکلات و مسائل نیستم؛ ولی چرا این سختیها و فشارهای روحی که ما در زندگی داریم، او احساس نمیکند!
در یک کلام باید گفت، او شاکر است، و دائم زبان به گله و شکایت باز نمیکند؛ تکلماتش او را ساقط نمیکند. به همین دلیل پیامبر اکرم صلواتاللهعلیه فرمود: «لَولا تَكْثيرٌ فى كَلامِكُمْ و تَمْريجٌ فى قُلُوبِكُمْ...» اگر این حرفهاتون نبود، «... لَرَأيْتُمْ ما أرى و لَسَمِعْتُمْ ما أسْمَعُ» آنچه من پیامبر میدیدم، شما هم میدیدید! لذا فرمودند صمت و سکوت، دلیل تفکر است، و تفکر دلیل عقل است، و هر کس عاقل باشد با عقلا محشور میشود که اهلبیت عصمت و طهارت علیهمالسلام هستند.
👤 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادتپرور(ره)
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
۰۰ ۰۰:
۰۰ ۰۰:
سکوت و تماشای ذهن :
تا آنجا كه ممكن است ساكت باش،
تا مي تواني در سكوت بنشين،
نه فقط در سكوت بدن، بلكه مهم آن است كه ذهن ساكت شود و دست از پچ پچ كردن دائم بردارد.
اين كار شدني است اما هرگز در اين راه نكوشيده ايم ، فقط بايد چند گام كوچك برداري: در درونت بنشين و تماشا كن.
بگذار ذهن، تمام ترفندهاي قديمي اش را بكار گيرد اما تو فقط تماشا كن. بدون هيچ قضاوتي، بدون گفتن خوب يا بد، بدون انتخاب كردن يا از خود راندن- كاملا خونسرد و بي تفاوت.
بر عليه ذهن مباش ،
با آن ستيز مكن، در تله هاي ذهن گرفتار نشو، فقط كناره گير بمان.
بسياري اوقات درگير ذهن خواهي شد، در اين مواقع به محض اطلاع،
بي درنگ خودت را بيرون بكش.
خودت را جمع و جور كن و دوباره شروع به تماشا كن. فكري برخواهد خواست، به آن فكر بنگر. آن فكر در برابرت رژه خواهد رفت، به آن بنگر تا اينكه بگذرد وبرود.
بدون اينكه هيچ قضاوتي در مورد خوب يا بد بودن بكني، بدون هيچ بايد و نبايدي،
بدون هيچ نگرش اخلاقي، بلكه با نگرش علمي، مشاهده محض و بي طرفانه، آنرا تماشا كن.
روزي ناگهان ديگر ذهني وجود نخواهد داشت و آن روزچنان حكم فرما خواهد شد كه نظيرش را هرگز نديده اي. پس از آن سكوت ديگر تو را ترك نخواهد كرد. با تو خواهد ماند و به روح تو تبديل خواهد شد، اين حالت بسي رهايي بخش است.
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
۰۰ ۰۰:
۰۰ ۰۰:
#سکوت_با_تزکیه_نفس_برکت_دارد :
🌷 بعضی خیلی ساکتند واین سکوت اگر از روی تزکیه نفس باشد خیلی برکت دارد، چون این سکوت دهن بستن است و دل را باز می کند و سِرّ آدم به حرف در می آید برخلاف باز بودن دهن به خصوص که نعوذبالله اگر از روی هرزگی و یاوه گویی باشد چه در خوراکش و چه در گفتارش که روح او هم هرزه می شود، از همین رو فرمودند اول اندیشه وانگهی گفتار، چانه چنین آدمی را عقل می گرداند.
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
💠 #شرط_محبت
قلب و جان آدمی باید با مجاهده و زحمت کشیدن لطیف شود تا مقداری از محبت واقعی نسبت به ساحت ملکوتی اباعبدالله و اهل بیت علیهمالسلام را بچشد.
پس لطافت و نورانیت قلب، شرط حبّ واقعی است.
و در مرحله بعد هنر انسان باید این باشد که این محبت را نگه دارد و هر روز تقویت کند تا جایی که تمام قلب و جان، ذوب و فانی در اهل بیت علیهمالسلام شود.
در این صورت نتیجه این می شود که ندای حق را می شنود و منادی حق را در هر زمان و عصری که باشد با بصیرت تشخیص می دهد.
🎙 #استاد_براریان
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
🔴 بارشهای بی موقع و غیرعادی از نشانههای نزدیکی قیامت(قیام)...(۲)
🌕 رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «بر مردم زمانی خواهد آمد که چهرههای آنها چهرههای آدمیان باشد و دلهای آن دلهای شیطان. مانند گرگان درنده شوند و خونهای مردم را بریزند و کارهای زشتی را که مرتکب میشوند ترک نکنند. اگر از آنها پیروی کنی در تو شک میکنند و اگر با آنها سخن بگویی تو را تکذیب میکنند و اگر از دید آنها پنهان شوی غیبت تو را میکنند. سنّت در میان ایشان بدعت باشد و بدعت در میان آنها سنت. و بردبار را مکار شمارند و مکار را بردبار دانند. مؤمن در میان آنها ضعیف نگه داشته شده است و فاسق در میان آنها صاحب شرف. اطفال ایشان بدکار و زنان آنها زناکار و پیر آنها امر به معروف و نهی از منکر نکند. پناه بردن به ایشان ذلت و خواری و منسوب بودن به آنها مایه ذلّت و طلب کردن آنچه در دست ایشان است باعث فقر میگردد. پس در آن وقت خداوند حق تعالی آنها را از باران آسمان محروم میکند و در وقت خویش بر آنها نمیبارد و در غیر وقتش میبارد. خداوند اشرار را بر آنها مسلط گرداند که بدترین عذابها به ایشان وارد کنند... پس نیکان آنها دعا میکنند و مستجاب نمی شود.»
📗جامع الأخبار، ج ۱، ص ۱۲۹
📗بحارالأنوار، ج ۲۲، ص ۴۵۳
📗مستدرک الوسائل، ج ۱۱، ص ۳۷۵
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ وَ نَبْلُوكُمْ بِالشَّرِّ وَ الْخَيْرِ فِتْنَةً وَ إِلَيْنا تُرْجَعُونَ «35انبیاء»
هر نفسى چشنده مرگ است و ما شما را با مبتلا كردن به بدىهاو خوبىها آزمايش مىكنيم و بسوى ما باز گردانده مىشويد.
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
میدونید آقای نخودکی چکار کرده بود که به کرامات رسیده بود...
┅═✧❁﷽❁✧═┅
تفسیر قرآن
سوره الحدید
آیه۲۰
بسیار مهم
*زندگانی پست دنیا*
اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِينَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَتَكَاثُرٌ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ كَمَثَلِ غَيْثٍ أَعْجَبَ الْكُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ يَهِيجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرّاً ثُمَّ يَكُونُ حُطَاماً وَفِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَمَغْفِرَةٌ مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَانٌ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ (20)
بدانيد كه زندگانى پستِ دنيا، چيزى جز بازى و سرگرمى و زينت طلبى و فخر فروشى در ميان خود و افزون طلبى بر همديگر در اموال و فرزندان نيست، همانند بارانى كه گياه آن، كشاورزان را به شگفتى وا دارد، سپس خشك شود و آن را زرد بينى، سپس كاه شود و در آخرت، عذابى شديد (براى گنهكاران) و مغفرت و رضوانى(براى اطاعت كنندگان) از جانب خداوند است و زندگانى دنيا جز كالاى فريبنده نيست.
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
نکته ها
👇👇
لهو و لعب بودن دنيا، چهار مرتبه در قرآن، آن هم در قالب حصر و انحصار آمده است:
1. «و ما الحياة الدّنيا الاّ لعب و لهو»(74)
2. «و ما هذه الحياة الدّنيا الاّ لهو و لعب»(75)
3. «انّما الحياة الدّنيا لعب و لهو»(76)
4. «اعلموا انّما الحياة الدّنيا لعب و لهو»(77)
شايد از جمع بندى آيات قرآن در مورد دنيا بتوان اين گونه استفاده كرد كه هرگاه دنيا را به عنوان هدف و مقصد بنگريم، دنيا وسيله اغفال و غرور خواهد بود ولى اگر دنيا را مزرعه آخرت، مقدّمه و وسيله رسيدن به كمال بنگريم، دنيا و نعمت هاى آن ارزشمند و سازنده خواهند بود؛ بنابر اين از همين زندگانى دنيا، گروهى آن گونه بهره مى گيرند كه مغفرت و رضوان الهى را دريافت مى نمايند و گروهى آن گونه كه گرفتار عذاب شديد مى شوند.
اين آيه به دوران مختلف زندگى انسان(كودكى و نوجوانى، جوانى و بزرگسالى) اشاره داشته و بيان مى كند كه در هر دوره اى از عمر، يكى از جلوه هاى دنيا، انسان را مشغول مى كند؛ دوران كودكى و نوجوانى، مشغول لهو و لعب است، دوره جوانى، در فكر زينت و زيبايى و دوره ميانسالى و پيرى، گرفتار تفاخر و تكاثر است.
در آيات قبل سخن از صدقه و قرض الحسنه بود، اين آيه موانع و عوامل بازدارنده از انفاق را بيان مى كند.
-----
74) انعام، 32.
75) عنكبوت، 64.
76) محمّد، 36.
77) حديد، 20.
پیام ها
👇👇
- شناخت حقيقت دنيا، به دقّت و ژرف نگرى نياز دارد. «اعلموا»
- قرآن، ديدگاه انسان را نسبت به دنيا تصحيح مى كند. «و اعلموا انما الحياة الدنيا»
- زيبايى هاى دنيا زودگذر است. «و زينة... تراه مصفرّاً»
- دنيا، همواره بهار و پاييز دارد و هرچه رنگ دنيا داشته باشد، گرفتار برگ ريزان است. «أعجب الكفّار نباته ثمّ يهيج فتراه مصفرّا ثمّ يكون حطاماً»
- بازى وسرگرمى، ويژگى زندگى دنياست ولى اگر در مسير درست قرار نگيرد، به عذاب آخرت مى رسد. «لعب و لهو... أعجب الكفّار... و فى الاخرة عذاب شديد»
- زينت هاى دنيا مثل زيورهاى شخصى وخانه وماشين، اگر موجب فخرفروشى و تفاخر گردد، انسان را به دوزخ مى كشاند. «زينة وتفاخر... فى الآخرة عذاب شديد»
- كثرت فرزند وافزايش جمعيّت، در صورتى ارزش است كه به كثرتِ دوزخيان منجر نشود و فرزندان، با تربيت درست بزرگ شوند. «تكاثر فى... الاولاد... و فى الآخرة عذاب شديد»
- دنيا براى عده اى موجب فريب و كيفر است، «فى الاخرة عذاب شديد» براى مؤمن، اسباب رشد و تكامل و كسب مغفرت و رضوان الهى است. «انما الحياة الدنيا... و مغفرة من اللّه و رضوان»
- تا لغزش ها برطرف نشود، دست يابى به رضوان الهى سخت خواهد بود. «مغفرة من اللّه و رضوان»
- عذاب شديد، عكس العمل كار خود انسان است، ولى آمرزش و لطف از جانب خداست. «مغفرة من اللّه»،(مغفرت و رضوان را به خدا نسبت داد)
- بايد انسان بين بيم و اميد باشد. «عذاب شديد و مغفرة من اللّه و رضوان»
در تعليم و تربيت، سه اصل لازم است: تبيين، تمثيل و نتيجه گيرى. «اعلموا» براى تبيين است، «كمثل غيث» براى تمثيل و «عذاب شديد و مغفرة» نتيجه گيرى است.
☀️ اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن
☀️اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِالْقُرآن
☀️اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن
☀️اَالّلهمَ اشفِ کلَ مَریض
☀️اَللهُم عَجِّل لِوَلِیک الفَرَج بِالقُرآن
☀️اَللّهُمَ نَوِّر ظاهِرِنا بِطاعَتِک
☀️وَ باطِنَنا بِمَعرِفَتِک
☀️وَ قُلوُبَنا بِمُحَبّتِک
☀️وَ اَرواحَنا بِمُشاهَدَتِک
🌷 *تعجیل در فرج و سلامتی امام زمان صلوات*🌷
*🌷الّلهُمَّ صَلِّ عَلے مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم🌷*
✨✨﷽✨✨
✍🏻در قیامت نوبت حساب و کتاب مِثقالَ ذَرّه هاست!
⚖️ مثقالَ ذَرّه که میگویند
👈🏻یعنی همان چند لحظه ای که
بوی عطر زنی تمام فکر و روح مردی را بهم میریزد!
⚖️ مثقالَ ذَرّه که میگویند
👈🏻یعنی همان چند لحظه ای که شخصی
به نامحرمی لبخند میزند ولی فکرش ساعت ها درگیر همان یک لبخند است!
⚖️ مثقالَ ذَرّه
👈🏻حساب و کتاب زمانی است که
با همسرش بلند میخندند و جوان مجردی هم در همان حوالی آنها را باحسرت نگاه میکند!…
⚖️ مثقالَ ذَرّه
👈🏻حساب کردن زمانی است که
در پایان صحبت هایش با نامحرم
به خیال خودش از روی ادب، جانم و قربانت میگوید،و رابطه ای زن یا شوهر متاهلی را به همین اندازه سرد میکند!
⚖مثقالَ ذَرّه
👈🏻یعنی نگران فرزندمان خانوادمان باشیم ،اتفاق برای ما نیفتد بقیه مهم نیست ، یعنی نزد بچه های یتیم و بد سرپرست به فرزندانمان ابراز علاقه و محبت کنیم
⚖ مثقالَ ذَرّه
👈🏻یعنی وقتی به رستورانی میریم و غذا سفارش دادیم قبل از اینکه از گلومون پایین بره با سِلفی گرفتن کل فضای مجازی میبنن و کلی آدم هست که اون لحظه ممکنه ببینه و حسرت بخوره
⚖️ مثقالَ ذَرّه
👈🏻یعنی همان چند لحظه ای که
با فروشنده ای نامحرم، احساس صمیمیت میکند، و با شوخی و خنده اش سعی بر بدست آوردن جنس دارد.
⚖ و چقدر مثقال و ذره ها را انجام دادیم و توجه نکردیم ، جدی نگرفتیم ،
⚖ همین ذره ذره هاست که آخرت کوه های عظیمی میشود و یادمان رفته بابتش استغفار کنیم ، حلالیت بطلبیم ،
⚖ چه قدر اینها پیش ما کوچک است
و به حساب نمیآید! تازه گمان میکنیم اشتباه و خطایی هم نکرده ایم .
⚖اما مِثقالَ ذَرّه که میگویند امثال
همین هاست !همین کارهای کوچکی که
مثل ضربه ی اول دومینو خیلی کوچک است اما انتهایش را روزی که پرده ها کنار رفت خواهیم دید! و بابت تک تک اعمالمان پاسخگو باید باشیم .
⚖🤲🏻الهی ببخش آن گناهانی که مرا به اسارت گرفته و میان من و تو جدایی افکنده، و دعایم را حبس کرده ، و مانع استجابت دعا هایم شد ، و بریز گناهانم را همچو آبی که بر آلودگی ریخته شود ، جسم و جان ، روح ، قلب و چشم و زبان و گوش و همه شاهدان قیامتت را که با من همراه ساختی یاری ده تا چیره شوم بر نفسمَ ، این جسم و این جان ضعیف تر و ناتوانتر از آن است که در دوزخ اعمالم بسوزد . الهی تو یاری کن
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2
استاد عالی: اينکه از نماز لذت نميبريم خيلي فراگير است. از آيتالله بهجت پرسيدند که چه کنيم که در نمازمان حال داشته باشيم؟ ايشان گفت: من هم مثل تو هستم.
البته ايشان نمازهايشان خاص و زبانزد بود. ما گفتيم که درک شب قدر مزد است. مزد تلاش و مراقبتهايي است که در ماه مبارک و قبل از آن انجام دادهايم.
نماز با حال خواندن مزد است. مزد مراقبتي است که قبل از نماز انجام ميدهيم.
زيارت بامعرفت رفتن مزد است و نماز شب خواندن مزد است. بعضي از اينها مزد است که انسان بايد قبلش کاري را انجام بدهد.
من وقتي قبل از نماز هرکاري دلم میخواهد کردم و دلم انس دارد با دلبرهاي ديگر، طبيعتا وقتي به نماز وارد ميشوم، نمیتوانم با نماز انس بگيرم و نميتوانم لذت ببرم.
هرچقدر هم که بخواهم حواسم را نگه دارم، وسط نماز دنبال دلبرش میرود.
https://eitaa.com/joinchat/571736158Ca8d640cfa2