هدایت شده از طب مدیا
💢آیا می دانید که تفاوت #روغن_کنجد با #روغن_ارده_کنجد در چیست؟
♻️ نکته ی بسیار مهمی که همواره مورد توجه نیاکان ما بوده و تاکید کردهاند استفاده از روغن ارده کنجد است. با نگاهی دقیق به منابع گذشتهمان به این نتیجه میرسیم که حکما برای روغن کنجدی که بدون تفت داده شدن و تبدیل به ارده شدن و به روش پرس سرد تهیه میشده است، ارزش غذایی قائل نبودند مگر آن که آن را برای مصارف دارویی به شکل #ضماد استعمال مینمودند. اما روغن خوراکی تهیه شده از کنجد را پس از تبدیل کردن کنجد به ارده و سپس روغنگیری از ارده به دست میآورند. لذا روغن کنجد #هرگز خاصیت روغن ارده کنجد را ندارد.
✔️طبیعت روغن ارده کنجد در دوم گرم و تر است و تا #هفت_سال قوت آن باقی میماند و قابل مصرف است.
✔️تذکر مهم❗️
از شما عزیزان میخواهیم که این بدعت را که به جای تهیه روغن کنجد از ارده کنجد، به طور مستقیم از دانۀ کنجد روغن کشی میکنند و به آن افتخار هم میکنند کنار گذاشته و از این نوع روغن که غیرخوراکی است دوری کنند و همگان را نیز مطلع کنید.
✔️روغن کنجد را از کنجد با پرس سرد می گیرند که نامش هم «دُهْنُ الحَلّ»است. #لزوجت و چسبندگی آن در عروق بسیار زیاد است و می دانیم که هر غذای لَزِجی برای کبد #مضر است و موجب #کبد_چرب میشود.
♻️خواص #روغن_ارده:
ملیّن، رطوبت زا، چاق کننده سوداوی مزاجان و لاغر کننده افراد با غلبه بلغم،
رفع کنندهی:
سودا و صفرای غیرطبیعی، تنگی نفس، سرفهی خشک، زخم ریه و آسم، تشنج خشک و سوزش ادرار.»
@Teb_Media
🍒 طبمدیا ¦ رسانهطبسنتی
💢 #واریکوسل
📝نسخه ویژه طب سنتی از حکیم #حسین_خیراندیش
1️⃣ترک سردی ها و پرهیز از مواد کارخانه ای
2️⃣از کمر تا زانو هر هفته #نوره (زرنیخ دار) بمالید سپس به مدت نیم ساعت #حنا بمالید
3️⃣ هر ۱۲ ساعت یک لیوان #سرکه_انگبین
4️⃣ هر شب روی بیضه به آرامی #روغن_سیاهدانه بمالید
5️⃣ #حجامت گودی کمر پس از دو هفته حجامت ساق پا
@Teb_Media 🍒 طبمدیا
💢 وزیر بهداشت دستور ورود متخصصان طب ایرانی به حوزه پیشگیری و درمان کرونا را صادر کرد
🔸با دستور #وزیر_بهداشت به دبیر ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، متخصصان طب ایرانی، رسما به حوزه پیشگیری و درمان کرونا در کشور وارد میشوند.
🔸وزارت بهداشت گفته «در اغلب شهرهای کشور #چین، برای درمان ۹۰ درصد بیماران کرونایی، از ترکیب طب رایج و طب سنتی بهره گرفته شده» و پزشکان چینی از بهکارگیری طب سنتی در مهار و درمان کرونا «نتایج قابل توجهی» کسب کردهاند.
@Farsna
#طب_ایرانی
#طب_سنتی
#طب_اسلامی
#طب_اصیل
#طب_هفت_هزار_ساله
@Teb_Media طبمدیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 چرا چین توانست #کرونا را با سرعت شکست دهد؟
🎙 از زبان حکیم #حسین_خیراندیش
@Teb_Media طبمدیا
May 11
💢 الگوی طبابت، منطبق با الگوی معیشت
◀️ بخش یکم
🔹 همانگونه که #الگوی_معیشت، اسلامی، ایرانی و غربی دارد و هر یک کاملا متفاوت و متمایز از یکدیگرند؛ #الگوی_طبابت نیز اسلامی، ایرانی و غربی دارد و هر یک از آنها نیز از هم کاملا متمایزند. #الگوی_طبابت_غربی مانند الگوی معیشت آن، الگویی #پرهزینه میباشد، زیرا #تهدیدمحور است و بعلت آنکه انسان در درون خودش آسیبپذیریهای زیادی دارد، هرگاه تهدیدی در بیرون ظهور کند باید آن را از بین ببرد؛ این درحالی است که الگوی طبابت اسلامی و ایرانی مانند الگوی معیشت متناظر آنها #کمهزینهاند. علت این است که این الگوها آسیبمحورند و به جای تمرکز روی از بین بردن تهدیدهای بیرونی، بهدنبال کاهش آسیبپذیریهای بدن انسان هستند.
🔹 برای فهم تمایز این دو الگوی طبابت بهتر است ابتدا با مکاتب امنیتی و تمایز آنها آشنا شوید؛ اساساً چهار مکتب امنیتی وجود دارد:
1- مکتب آسیبمحور: در این مکتب، مبتنی بر نقاط قوت سیستم، اصالت بر تلاش برای پوشاندن آسیب است، و نه از میانبرداشتن تهدید. بهعبارت دیگر، تهدید، ثابت فرض شده و سعی بر دگرگون کردن و کاهش ضریب آسیبپذیری سیستم است.
2- مکتب تهدیدمحور: در مکتب دوم امنیت، آسیب در درون امکان کاهش ندارد، بلکه باید تهدید را در بیرون خنثی نمود.
3- مکتب فرصتمحور: در این مکتب، ابتدا تهدید را برآورد نموده و سپس آن را تبدیل به فرصت مینمایند.
4- مکتب موقعیتمحور: مکتب چهارم امنیتی، مکتب اصالت موقعیت یا وضعیت است که برخلاف مکتب سوم، درونگراست. (بعنوان مثال، صدفی که سنگ را تبدیل به مروارید میکند)
🔹 بیماری #کرونا و شیوهی برخورد با آن، یک نمونهی عینی است که میتواند به تمایز این الگوهای طبابت از یکدیگر کمک کند. یکی از اجزای دستورالعملهای #سازمان_بهداشت_جهانی که مطابق با #الگوی_طبابت_غربی است، این است که برای مقابله با تهدید کرونا باید تمام تلاش این باشد که محیط ضدعفونی شود و تهدید ویروس در بیرون از بین ببرد؛ دقیقا مطابق با مکتب امنیتی #تهدیدمحور.
🔹 همین رویکرد باعث زیادهروی در استفاده از مواد ضدعفونیکنندهای شده است که مشکلات متعددی را وجود میآورند. یک نمونه، استفادهی افراطی از مادهی ضدعفونیکنندهی آب ژاول یا همان #وایتکس است. این مادهی اسیدی در حالت عادی آثار مخرب و جبرانناپذیری بر روی محیط زیست و اعضای انسان به خصوص چشمها، ریهها، گلو و دستگاه گوارش انسان می گذارد و باعث سوزش، خارش، التهاب، تحریک و تخریب بافتی شده و #امنیت_زیستی را مختل میکند. برخی معتقدند که بخشی از تلفات کرونا متأثر از استفادهی افراطی از این مواد خصوصا در محیطهای بستهی داخل بیمارستانها میباشد.
🔹 این در حالی است، که در #الگوی_طبابت ایرانی-اسلامی، حتی اگر بنا بر ضدعفونی کردن محیط باشد، گزینههای بهتری برای این امر وجود دارد که این آسیبها را در پی ندارند. برخی از مواد جایگزین عبارتاند از؛ #اسپند، ترکیب سرکه و نمک، جوشانده یا عرق نعنا، اکالیپتوس و به خصوص #گلاب و نانو سیلور (نانو نقره).
🔹 اما نکته مهمتر این است که الگوی طبابت اسلامی-ایرانی مطابق مکتب یکم امنیتی #آسیبمحور است و نه تهدیدمحور؛ لذا بیش از اینکه به #ضدعفونیسازی محیط بپردازد، به سراغ #تقویت_سیستم_ایمنی میرود. اگر سیستم ایمنی بدن تقویت شود، بر فرض وجود تهدید بیرونی، مشکلی پیش نخواهد آمد.
#الگوی_طبابت_اسلامی_ایرانی
⬅️ ادامه دارد...
@Teb_Media طبمدیا
@Kadamaei_ir
💢 الگوی طبابت، منطبق با الگوی معیشت
◀️ بخش دوم
🔹 الگوی طبابت اسلامی ایرانی برای تقویت سیستم ایمنی، دستورالعملها و حتی داروهای ویژهای دارد. یک مثال شاخص که اتفاقا برای پیشگیری و درمان کرونا بسیار مؤثر است، #داروی_امام_کاظم_علیهالسلام است. بنابر روایتی که حسن بن بسطام بن سابور (شاپور) زیّات واسطی معروف به اِبْن بِسْطام (محدث شیعی امامی) نقل کرده؛ روزی امام موسی کاظم علیهالسلام مبتلا به بیماری شدند و طبیبان داروهای مختلفی برای ایشان تجویز کردند، امام فرمودند به کجا میروید؟! از این دارو که سید داروهاست استفاده کنید: «هلیله، رازیانه و شکر در ابتدای تابستان سه ماه و در هر ماه سه مرتبه و در ابتدای زمستان سه ماه در هر ماه سه مرتبه و به جای رازیانه، مصطکی جایگزین کنید، پس تا زمان مرگ مریض نخواهید شد.» (الزیارات ابن سابور، طبالائمه، ص 50)
🔹 بررسیهای آزمایشگاهی انجام شده نشان میدهد، این دارو با #تقویت #سیستم_ایمنی بدن، امکان فعالیت بسیاری از ویروسهای شایع، مثل انواع ویروس آنفولانزا را از بین میبرد. با استفادهی منظم این داروی طبق تجویز امام کاظم علیهالسلام و همچنین نظر اطبای متخصص در این حوزه، فرد با یک #هزینهی_حداقلی، خود را از بسیاری از بیماریها نجات خواهد داد.
🔹 حال، با وجود این مزایا، چرا این روشها توسط الگوی طبابت غربی استفاده نمیشود؟! پاسخ آن است که با استفاده از روشهای پیشگیری و درمانی موجود در الگوی طبابت اسلامی-ایرانی، مقدار استفاده از داروهای مرسوم به شدت پایین میآید و نظام بهداشت و درمان موجود و همچنین شرکتهای داروسازی دچار زیان جدی خواهند شد.
🔹 الگوی بهداشت و درمان فعلی #ذینفعان متعددی دارد که نمیتوانند از #منافع_گسترده و گردش مالی بالای آن چشمپوشی کنند و به همین دلیل با این الگوی طبابت اسلامی-ایرانی، #مقابله و بعضاً دشمنی میکنند و منفعتطلبانه ترجیح میدهند نگاه تهدیدمحور حاکم باشد نه آسیبمحور. به تبع این نوع نگاه، فرد مجبور میشود مدام از یک دارو سراغ دارویی دیگر برود و عمدتاً دورهی درمانی بلندی را تجربه کند.
🔹 قابل توجه است که طبق آمار سازمان جهانی بهداشت و سازمان تجارت جهانی، #صنعت_داروسازی از بین 52 صنعت #سودآور دنیا رتبه سوم را كسب كرده است بهطوری که حجم كل تجارت جهانی دارو 602 میلیارد در سال 2005 و 710 میلیارد دلار در سال 2007 بود. علاوه بر این طبق گزارشهای رسمی #سازمان_جهانی_بهداشت، بین 10 تا 15 درصد داروهای دنیا تقلبی هستند. شبكههای تبهكار از تجارت این داروها سالانه بیش از 45 میلیارد یورو به جیب میزنند.(منبع (https://www.irna.ir/news/80845768/%D8%A7%D9%87%D9%85%DB%8C%D8%AA-%D8%AA%D8%AC%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%88-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86))
#الگوی_طبابت_اسلامی_ایرانی
⬅️ ادامه دارد...
@Teb_Media طبمدیا
@Kadamaei_ir
💢سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس: ایران نیازی به پزشکان خارجی ندارد / باید هوشیارتر باشیم
اکبر ترکی در گفتوگو با تسنیم:
🔹ایران نیازمند کمک نیروی انسانی به اصطلاح بدون مرز برای درمان این بیماری نیست
🔹شاید مباحث حاشیهای هم در این خصوص وجود داشته باشد که به عنوان مثال آنها برای بررسی اثر این بیماری به ایران آمدهاند و با وجود قوت گرفتن شائبه بیوتروریستی بودن چنین ویروسی در کشورمان، باید هوشیاری بیشتری به خرج داد.
@Teb_Media طبمدیا
💢برپایی تخت بیمارستانی توسط پزشکان بدون مرز در ایران منتفی شد
علیرضا وهاب زاده مشاور وزیر بهداشت:
ضمن تشکر از پزشکان بدون مرز، با اجرای طرح بسيج ملى مقابله با كرونا و نيز استفاده از تمام ظرفيت درمانی نيروهاى مسلح، فعلا نيازى به برپايى تخت بيمارستانى توسط نيروهاى خارجى نيست و این حضور منتفی است.
@Teb_Media طبمدیا
💢پاسخ به شبهات پیرامون اثر #داروی_امام_کاظم ع در درمان کرونا
🔹کانالی به ظاهر تخصصی در حوزه طب اسلامی که البته بیشتر گرایش به طب سنتی دارد شبهاتی را از سوی فعالان طب سنتی نسبت به اثر داروی امام کاظم ع در درمان کرونا مطرح کرده است که به صورت اجمالی پاسخ داده می شود.
🔹 محور شبهات مطرح شده این است که طبع بیماری کرونا خشک است و طبع داروی امام کاظم ع نیز خشک لذا منطق طب سنتی این دارو را رد می کند زیرا استفاده از این دارو سبب افزایش خشکی و شدت بیماری می گردد.
🔹پاسخ به این سؤال نیازمند فهم دقیق مزاج شناسی اسلامی و تفاوت آن با مزاج شناسی سنتی است. مزاج شناسی سنتی و اسلامی تفاوتهای اساسی با یکدیگر دارند. مزاج شناسی سنتی دارای ایرادات فراوانی است که مجال بحث در اینجا نیست اما باید توجه داشت یکی از علل اصلی اختلاف طب سنتی و اسلامی از جمله این مورد به تفاوت در طبع شناسی بر می گردد.
🔹در طب اسلامی طبعی به نام ریح وجود دارد که طبعی متعادل و متعادل کننده است. غذاهایی همچون سرکه، جو، کدو، بادمجان، برخی سبزیجات مثل تره، برخی حبوبات مثل نخود و برخی داروها مثل شکر، مصطکی و هلیله دارای طبع ریح هستند. این غذاها و داروها غالبا با تمامی طبایع سازگارند و در صورت مصرف تعادل طبع را به وجود می آورند.
🔹ایمنی بدن نیز وابسته به طبع ریح است یعنی اگر طبع ریح در بدن تقویت گردد ایمنی بدن در برابر انواع بیماریها افزایش پیدا می کند. داروی امام کاظم ع نیز دارای طبع ریح است که قویترین دارو در تقویت ایمنی بدن است لذا مصرف آن برای انواع بیماریها با طبایع مختلف بلامانع است. البته در کنار این دارو باید داروهای متناسب با بیماری نیز مد نظر باشد. بنابراین مصرف این دارو در درمان بیماری کرونا کاملا مؤثر است زیرا از طریق تقویت ایمنی به مبارزه با بیماری می رود.
🔹نکته دیگر درباره طبع بیماری کروناست. غالب اساتید طب سنتی طبع کرونا را خشک می دانند در حالی که چنین نیست و کرونا طبع سرد و تر دارد. اساسا تمامی ویروسها دارای طبع سرد و تر هستند. اما علت اینکه برخی علائم خشکی در اعضای بدن ظاهر می شود از تب ناشی از کروناست که در واقع پاسخ سیستم ایمنی بدن جهت دفع و غلبه بر آن است. لذا گرمی و خشکی بدن نه از کرونا که از فعالیت شدید سیستم ایمنی بدن است. این تب را هم نباید با مصرف زیاد غذاهای سرد یا تر کاهش داد بلکه کاهش تب نیز باید از طریق طبع ریح صورت گیرد.
🔹بنابراین طبع ویروس کرونا بلغم و سرد و تر است لذا درمان آن گرم کردن بدن است اما باید توجه داشت چون کرونا تب شدید به همراه دارد استفاده زیاد از طبع گرم و خشک باعث افزایش تب و عوارض ناشی از آن خواهد شد لذا بهترین درمان استفاده از داروهای طبع ریح است همچون داروی امام کاظم ع، ترکیب زیره سیاه و شکر سرخ، عناب، تخم بالنگو، شلغم و سوپهای طبیعی.
علی باقری
پژوهشگر طب اسلامی و مسئول اندیشکده تصریف
#کرونا
@Teb_Media طبمدیا
💢 #شفاف_سازی راجع به جریان خانم چنگیز و دعوت ایشان از فعالان طب اسلامی برای حضور در بیمارستان های مرجع مبتلایان به #کرونا
چندی پیش رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفته بودند در صورت ورود فعالان طب اسلامی در بیمارستان های مرجع، بدون لوازم حفاظت فردی و عدم ابتلا به کرونا استعفا می دهد.
🔸این ادعای مضحک برای پوشاندن قدرت طب اسلامی در پیشگیری و مهار این بیماری و سوق دادن اذهان عموم به سمت سرایت بود.
🔸این در حالیست که ادعای ما سرایت یا عدم سرایت نیست، بلکه شیوه کنترل ، پیشگیری و از بین بردن بیماری است.
🔹 خانم دکتر چنگیز ، با این حیله بازی نحوه #درمان را به بازی #سرایت سوق داد. لذا برخی دوستان غیر متفکر در بازی خانم دکتر افتادند و اصل دعوا را به یک موضوع فرعی تر بردند.
❇️ اما چند نکته در مورد هوچی گری رسانه ای ،پیرامون حضور یکی از فعالان طب اسلامی در بیمارستان های مرجع، بدون ماسک و دستکش و... که در پاسخ به خانم چنگیز انجام گرفت.
اول: کار ایشان و بازی خوردن از خانم چنگیز در جای خود مورد نقد ما هست. ضمن اینکه حضرت امیر فرمودند خودتان را در مضان اتهام قرار ندهید.
دوم: ایشان اصلاً برای درمان نرفته بودند که بخواهید به دلیل فوت آن بیمار کرونایی ایشان را مقصر جلوه دهید.
اما حال که مشخص شد ایشان از حضور در قرنطینه و ارتباط با بیماران کرونایی، خودش دچار این بیماریای که گفته میشود بسیار واگیردار است نشده، و هیچ ترسی از ابتلا هم نداشته است و خانم دکتر بازی را باخته، بیمهابا مورد هجمه رسانههای دروغگو و شیاد قرار گرفت.
سوم: اگر گلاب زدن برای بیماران عامل مرگ و میر است و وایتکس و الکل بیماران را زنده میکند که ما حرفی برای گفتن نداریم!!
چهارم: با ادعای مضحک فوت شخص به خاطر مالیدن گلاب و نه بر اثر کرونا! ما هم به راحتی می توانیم ادعا کنیم ممکن است آن جوان را برای کوبیدن طب اسلامی، قربانی کرده باشند! و منطقی تر از ادعای شما هم هست زیرا الحمدلله سایر بیماران استفاده کننده از آن گلاب، در سلامت هستند، و این نکته در فضای پُر از خبرهای فوت، مغفول مانده باشد و دادگاه باید به این قضیه توجه ویژه داشته باشد
وسَیعلَمُ الّذینَ ظَلَموا أَی مَنقَلَبٍ ینقَلِبونَ
پنجم: همانطور که گفتیم کار ایشان اشتباه استراتژیک بود، اما با این بازی های رسانه ای ادعای استعفای خانم چنگیز فراموش نخواهد شد...
✍🏻 #ابن_علیان
@Teb_Media طبمدیا