📣 یک شبهه و چند پاسخ :
«چرا وقتی به حضرت رضا (علیه السلام) سم دادند خودشان را درمان نکردند؟
✅ جواب :
✍️اولا : يكی از قوانين حتمی پروردگار، فوت و رفتن از این دنیاست و برای هیچ کسی قابل استثنا نیست، فرض شبهه این است که 👈(هر کسی که علم طب دارد نباید بمیرد)
👈آیا علم طب و دانش پزشکی مانع فوت میشود؟ جالینوس و ابنسینا و هزاران طبیب و متخصص مردهاند ، هیچ کس در این دنیا تا آخر زنده نخواهد ماند .
بنابراین از مرگ گریزی نیست ، و سبب موت هم یکی از اسباب ظاهری مثل بیماری و مسمومیت و... می باشد، و اگر امام اقدام به درمان مسمومیت می کردند، پس مرگی در کار نخواهد بود، و این مخالف سنت خداوند روی زمین است .
✍️ثانیا : آیا چونکه امام علم طب را دارد باید همه جا باید دست به کار شده و تجویز کند؟ آیا تفسیر صحیحتر این نیست که پیامبر و امام که از خدا علم آموختهاند و به مقدرات الهی نیز آگاهند، در بیماری و حیات و مرگ تسلیم او هستند و از آنجا كه میدانند در کدام وقت قرار است تقدیر الهی جاری شود پس با آن مقابله نمی کنند .
👈كما اينكه روایت شده امام حسن به اهل بیت خویش فرمود: «إنِّی أموتُ بالسُّمِّ، کما مات رسول الله»؛ من با زهر از دنیا خواهم رفت؛ همانطوری که رسول الله (ص) با زهر از دنیا رفتند. بهمين خاطر در چنین مواقع خود را درمان نمی کنند، با همین استدلال است که امام حسین علیه السلام در کربلا یاری فرشتگان را نمیپذیرد.
✍️ثالثا : اراده ی ائمه اطهار (عليهم السلام) بر اساس اراده و مشيت خداست و ایشان با تقدير الهی هيچ وقت مخالفت نمیکنند، وگرنه میتوانستند حتی جلوی زمینه ی پیش آمدن قضایا (مسمومیت) را هم بگیرند. اما از این قدرت در هر زمینه ای استفاده نمیکنند، چون آنها راضی هستند به آنچه که امر اول خداوند به آن تعلق گرفته است .
👈همانطور که امام باقر علیه السلام هنگام شهادت به عامل مسموميت زين فرمود: (إني لأعرف الشجرة التي نحت منها، ولكن هكذا قدر) من حتى آن درختى كه اين زين از آن ساخته شده را میشناسم، ولی تقدیر همین است ...
✍️رابعا : در روایات بیماری بر دو قسمت تقسیم شده است ، بیماری سام و بیماری غیر سام، بیماری سام بیماری مرگ است که هرگونه درمان در آن اثر نمی کند، و بیماری غیر سام (غیر بیماری مرگ) امکان درمان دارد، و هنگامی که حضرت طبق علم خود به بیماری سام (مسموميت در اين مورد) رسیدند که از دنیا رفتن خود را بوسيله ى آن قطعی می ديدند ، بهمین خاطر اقدام به درمان خود ننمودند .
✍️خامسا : در موارد متعددی خود ائمه (علیهم السلام) در طول حیات خود، بیمار شده و خودشان را درمان نموده اند :
👈کما اینکه پیامبر (ص) بیماری خود را با سعوط خاصی طبق دستور خود درمان نمودند/الكافي 8: 193 ح 229 .
👈کما اینکه امام صادق (ع) معده درد خود را طبق دستور خاصی درمان نمودند/ الكافي 6: 342 ح 7 .
👈یا اینکه امام صادق (ع) درد شدید خود را با نسخه خاص خود درمان نمودند/الكافي 341 ح 1 .
👈یا اینکه امام رضا (ع) تب و سردرد خادم خود را با دستور به ریختن برگ کاسنی کوفته بر روی برگه ای و ریختن قطراتی روغن بنفشه بر آن درمان نمودند/الكافي 6: 363 ح 9 .
چرا عسل بهترین درمان هر دردی است؟🔍
✨ #امام_رضا (ع) می فرمایند:
✍️ در عسل درمان هر دردی است.هر کس ناشتا یک قاشق عسل بخورد، این عسل:
🍃 بلغم را پایان می دهد.
🍃 صفرا را فرو می نشاند.
🍃 مانع از تلخه سیاه (سودا) می شود.
🍃 ذهن را صفا می بخشد.
👌اگر که همراه با کندر خورده شود،
حافظه را نکو می سازد.
📚دانشنامه احادیث پزشکی
سلامتی #امام_زمان (عج) صلوات
#همه_خادم_الرضاییم
از اعمال روز اول ماه ربیع الاول، مستحب است به شکرانه هجرت رسول خدا (ص) #روزه بگیرید و انفاق و احساس نمایند و همچنین زیارت این بزرگوار و زیارت امیر المومنین (ع) در این روز مناسب است.
🌙 حلول#ماه_ربیع_الاول مبارک🌺
امروز به عشاق حسین، زهرا دهد مزد عزا
یک عده را درمان دهد، یک عده بخشش در جزا
یک عده را مشهد برد، یک عده را دیدار حج
باشد که مزد ما شود، تعجیل در امر فرج
🌙 حلول #ماه_ربیع_الاول مبارک باد.🌺
🌀 رسانه های رسمی کشور در موضوع اشکالات علمی واکسن ها #کتمان_حق نکنید❗️❗️
▪️اجازه دهید مخالفان علمی از متخصصان و محققان اشکالات قطعی واکسن ها را برای مردم تشریح نمایند
▫️كتمان حق در احادیث اسلامى:
🔸در احادیث اسلامى نیز شدیدترین حملات متوجه دانشمندان كتمان كننده حقایق شده، از جمله پیامبر گرامى اسلام (صلى اللّه علیه و آله و سلم ) مى فرماید: "من سئل عن علم یعلمه فكتمه الجم یوم القیامة بلجام من نار": هر گاه از دانشمندى چیزى را كه مى داند سۆال كنند و او كتمان نماید روز قیامت افسارى از آتش بر دهان او مى زنند!
تفسیرالصافی، ج1، ص207.
🔸در حدیث دیگرى مى خوانیم كه از امیر مۆمنان على (علیه السلام ) پرسیدند: "من شر خلق الله بعد ابلیس و فرعون ...": بدترین خلق خدا بعد از ابلیس و فرعون ... كیست؟ امام در پاسخ فرمود: "العلماء اذا فسدوا، هم المظهرون للاباطیل ، الكاتمون للحقایق ، و فیهم قال الله عز و جل اولئك یلعنهم الله و یلعنهم اللاعنون ..." ؛ آنها دانشمندان فاسدند كه باطل را اظهار و حق را كتمان مى كنند و همانها هستند كه خداوند بزرگ درباره آنها فرموده: لعن خدا و لعن همه لعنت كنندگان بر آنها خواهد بود.
بحارالانوار، ج2، ص89.
#درمان آسان سرماخوردگی موسوم به #کرونا
🔸کرونا خطرناک نیست، چربی خون عامل تلفات شده است
🔸«بر پایه مشاهدات،تجربه و تحلیل طبی»
🔸وظیفه ذاتی این ویروس دفع اخلاط زائد بدن می باشد، از قضا ویروس کرونای عزیز به چربی اضافی خون حمله ور شده و پس از تجزیه ناقص، اخلاط چرب به محل های خروج(ریه، سینوس، کلیه ها) هدایت می شود.
کسانی که غلظت خون و به خصوص چربی خون داشته باشند، ریههای آنان پر از خلط غلیظِ چرب شده و آنها دچار تنگی نفس و سرفه خشک، ذات الریه و نتیجتا به شدت دچار اُفت اکسیژن خون می شوند.
@tebeaemeh
✅ لذا برای گذر از بحران و درمان سریع لازم است، سریعا چربی خون را کاهش دهیم.
💚تدبیر لازم برای کاهش غلظت و چربی خون:
1️⃣پرهیز جدی از تمام چربی ها و روغن ها (بجز روغن زیتون)، آبگوشت، کله پاچه، تخم مرغ، مرغ، لبنیات، کره،سوسیس، کالباس، فست فود، شیرینی قنادی...
2️⃣خوردن صاف کننده های خون: سکنجبین عسلی، (ملین)، اسفرزه
3️⃣حجامت عام یا ساق
4️⃣مرکبات، #سیب فراوان، زردک، هویج، کاهو، عناب،
5️⃣عسل+سیاهدانه
6️⃣ادویه های چربی سوز: زیره، شوید، سیر، سیب
7️⃣پیاده روی نرم در منزل
💚بجای مبارزه با کرونا توسط ضد عفونی کننده های سمی، چربی و غلظت خون خود را کاهش دهید.
طب اسلامی قبل از تزریق واکسن ها، ملجأ و پناه مردم بود
بعد از تزریق واکسن های پر عارضه ی کرونا هم پناهگاه درماندگان و بیماران خواهد بود.
در هر صورت خودتان را از دامن علوم اهل بیت علیهم السلام دور نکنید
🔸🔹🔸
🔰 جهت هر دردی
🔸 از حضرت رضا علیه السلام روایت شده است جهت هر درد بخوان :
🔹 أعیذ نفسي بالذي لا یضرّ مع اسمه داء أعیذ نفسي بالله الذي اسمه برکة وشفاء .
#دعا_درمانی
#استشفاء_با_دعا
وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ وَ لا یزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَساراً[1]
واز قرآن، آن چه شفا و رحمت است برای مؤمنان نازل می کنیم؛ و ستمگران را جز خسران (و زیان) نمی افزاید.
و نیز می فرماید:
قَدْ جاءَتْکمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّکمْ وَ شِفاءٌ لِما فِی الصُّدُورِ[2]
قرآن، موعظه ای آسمانی است برای شفای دردهای درونیتان.
قرآن هم الفاظش شفابخش است و هم قوانین و محتوایش.
قرآن، نسخه منحصر به فردی است که می تواند داروی شفابخش امراض گوناگون روحی باشد. امام علی (ع) می فرماید:
فَاسْتَشْفُوهُ مِنْ أَدْوَائِکمْ وَ اسْتَعِینُوا بِهِ عَلَی لَأْوَائِکمْ فَإِنَّ فِیهِ شِفَاءً مِنْ أَکبَرِ الدَّاءِ وَ هُوَ الْکفْرُ وَ النِّفَاقُ وَ الْغَی وَ الضَّلَال[3]
برای درمان بیماری خود، از قرآن شفا بطلبید و برای پیروزی بر شداید و مشکلات، از آن یاری بجویید، چرا که در قرآن شفای سخت ترین بیماری ها یعنی کفر، نفاق، جهل و ضلالت است.
همچنین می فرماید:
و استشفوا بنوره فإنه شفاء الصدور[4]
از نور آن شفا بجویید که شفابخش سینه هاست.
و نیز می فرماید:
و علیکم بکتاب الله فإنه الحبل المتین و النور المبین و الشفاء النافع[5]
بر شما باد، عمل کردن به قرآن، که ریسمان محکم الهی، و نور آشکار و درمانی سودمند است.
و در فرازی دیگر می فرماید:
ألا إن فیه علم ما یأتی و الحدیث عن الماضی ودواء دائکم و نظم ما بینکم[6]
بدانید که درقرآن علم آینده و حدیث روزگاران گذشته است، شفادهنده دردهای شما، و سامان دهنده امور فردی و اجتماعی شما است.
همچنین می فرماید:
فیه شفاء المستشفی و کفایة المکتفی[7]
در قرآن، شفا برای شفاطلب و کفایت برای نیازمند وجود دارد.
سؤالی که در اینجا مطرح می شود، این است که مقصود از شفا بودن قرآن چیست؟ آیا مقصود آن است که قرآن شفا دهنده بیماری های جسمی است یا این که قرآن، شفا دهنده بیماری های روحی و روانی است؟ از خود آیات قرآن استفاده می شود که قرآن شفا دهنده بیماری های روحی است [8] و اگر مقصود از شفا در قرآن، درمان بیماری های جسمی بود، باید همگان بتوانند از درمان قرآن بهره ببرند. در حالی که قرآن می فرماید: ظالمین نمی توانند از قرآن بهره ببرند.[9] و نباید شفای قرآن ویژه اهل ایمان باشد، در حالی که قرآن می فرماید: قرآن برای مؤمنان شفاست.[10]
از واژه شفا می توان این گونه برداشت نمود که قرآن در صدد ریشه کن کردن یک بیماری است. چنان که از نظر لغوی نیز شفا به معنای اشراف بر چیزی است و چون در این حالت بر بیماری غلبه می شود، آن را شفا می گویند.[11]
البته قطعاً با خواندن سوره ها و آیه های قرآن و تبرک جستن به آنها، بسیاری ازبیماری های جسمی نیز درمان می یابد.[12] علامه مجلسی می فرماید:
من خود تجربه کرده ام، متجاوز از هزار بیمار سخت را که از علاج مأیوس شده بودند، با سوره حمد معالجه و شفا یافته اند.[13]
آقای سید محمود حمیدی می گوید: در بیماری عمومی آنفولانزا که بیشتر اهالی شیراز به آن مبتلا شده بودند (محرم 1337 قمری) من و اهل خانه ام نیز مبتلا شدیم، در آن حال سیدجلیل مرحوم آقای سیدمیرزا- امام جماعت مسجد فتح- را دیدم که در مسجد وکیل پس از نماز جماعت به یک نفر فرمود: به مردم بگو دست راست خود را بر شقیقه خود بگذارید و آیه شریفه «وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ وَ لا یزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَساراً»[14] را هفت مرتبه بخوانید و بر هرکه بخوانید خدا شفا می دهد.
من آیه شریفه را هفت مرتبه خواندم و خداوند شفا داد، برخاستم و دست بر شقیقه فرزندم گذاردم و خواندم او هم خوب شد و از بستر برخاست، خلاصه تمام اهل خانه در همان روز خوب شدند و از آن سال تا به حال هرکس از خانواده ام سردرد می گیرد، همین آیه شریفه را بر او می خوانم، شفا می یابد.[15]
پی نوشت ها
[1] . اسراء/ 82.
[2] . يونس/ 57.
[3] . نهج البلاغه، خطبه 176.
[4] . نهج البلاغه، خطبه 109.
[5] . نهج البلاغه، خطبه 156.
[6] . نهج البلاغه، خطبه 158.
[7] . نهج البلاغه، خطبه 152.
[8] . يونس/ 57.
[9] . اسراء/ 82.
[10] . فصلت/ 41.
[11] . التحصيل فى كلمات القران الكريم، مصطفوى، ج 6، ص 91.
[12] . مجمع البيان، ج 5 و 6، ص 673؛ التبيان، ج 5، ص 395.
[13] . شناخت قرآن از رهگذر قرآن، آيه الله كريمى جهرمى، ص 90.
[14] . اسراء/ 82.
[15] . شناخت قرآن از رهگذر قرآن، على كريمى جهرمى، ص 93؛ داستانهاى شگفت، آيه الله دستغيب، ص 197.
🌼بسم الله الرحمن الرحیم
وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا؛ (اسراء:82)
و ما آنچه را براى مؤمنان مايه درمان و رحمت است از قرآن نازل مى كنيم و[لى] ستمگران را جز زيان نمى افزايد.
☘️امام صادق علیه السّلام فرموده اند:
«أَبَى اَللَّهُ أَنْ يُجْرِيَ اَلْأَشْيَاءَ إِلاَّ بِأَسْبَابٍ» خداوند خوددارى و امتناع فرموده كه كارها را بدون اسباب فراهم آورد. (الكافی، ج 1، ص 259)
💚ﺃﯾْﻦَ ﺍﻟﺴَّﺒَﺐُ ﺍﻟْﻤُﺘَّﺼِﻞُ ﺑَﯿْﻦَ ﺍﻟْﺄَﺭْﺽِ ﻭَ ﺍﻟﺴَّﻤﺎﺀ؟
🌻اللهم عجل لولیک الفرج
@tebbe_eslame
هدایت شده از محب مولا علی
دین اسلام مجموعه ایی است از:
بایدها و نبایدها
پاکها و نجسها
حلالها و حرامها
واجبها و حرامها
همه ی اینها برای سلامتی جسم و روح انسان است
سلامتی جسم بدون سلامتی روح امکان نداره
سلامتی روح بدون سلامتی جسم امکان نداره
سلامتی جامعه بدون سلامتی اعضا امکان نداره
سلامتی هر یک از افراد جامعه بدون سلامتی جامعه معنا نداره
سلامتی جامعه بدون سلامتی اقتصاد و سیاست و مدیریت آن جامعه امکان نداره
سلامتی اقتصاد و سیاست و مدیریت جامعه بدون سلامتی افراد آن جامعه امکان نداره
سلامتی بشر بدون رعایت بایدها و نبایدهای دین
بدون رعایت آداب و سنن دینی
بدون رعایت اخلاق دینی
بدون داشتن اعتقادی سالم امکان نداره
این نگاه طبی به اسلامه
دین اسلام= طب اسلامی
هدایت شده از محب مولا علی
منظور بنده از طب اسلامی، نقل تاثیرات فلان گیاه و فلان دارو نیست.
طب اسلامی: نگاه به دین اسلام از زاویهی بهداشت و سلامتی فردی و اجتماعی است.
طب اسلامی: نوعی سبک زندگی دنیوی و اخروی است که سلامت روح و جسم بشریت رو تامین می کنه.
طب اسلامی: آداب و رسوم خاص مذهبی است که از خوردن و خوابیدن و حمام رفتن و زناشویی کردن و دستشویی رفتن و پوشش و سایر آداب رسوم فردی و خانوادگی و اجتماعی را دربر می گیرد.
در نگاه طبی به اسلام،...
نماز درمان است
روزه درمان است
زکات درمان است
حج درمان است
وضو و غسل و سایر عبادات درمان هستند.
در نگاه طب اسلامی، اقتصاد و اخلاق و سیاست و مدیریت و .... باید خدایی باشد تا درمان دردها و معضلات بشرباشه
والا اگر سیاست و اقتصاد و مدیریت و حکومت در راه خدا نباشه، بشر را بیمار کرده و از بین خواهدبرد.
در کل: طب اسلامی= دین کامل اسلام
طب اسلامی: نگاه بهداشتی و درمانی به اسلام است
طب اسلامی: برداشت سلامتی و تندرستی روحی و جسمی از اسلام است
فاعتبروا یا الوالالباب
سیاسمتداران ما در قضیهی مذاکره و برجام حول محور چرخیدند
یعنی ولایت را دور زدند!
مدیران اقتصادی در مسالهی ربا هم حول محور ولایت خرخیدند.
یعنی....
مسئولان بهداشتی هم در مسالهی کروناهراسی و واکسن...
فاعتبروا یا الوالالباب
👌کلیه موارد از منابع قرآن و حدیث استخراج شده است.
🔵سبک زندگی شامل این موارد است:
آداب آرایش و زینت کردن و زیورآلات
آداب لباس و کفش و پوشش پوشیدن(رنگ،جنس،اندازه و...)و کلاه و عمامه بستن
آداب سرمه کشیدن و نگاه کردن به آینه و خضاب کردن
آداب انگشتر و نگین
آداب خوردن و آشامیدن
آداب ظروف
آداب ضیافت و مهمانی و ولیمه
آداب خلال کردن
آداب خواستگاری و ازدواج
آداب مجامعت و زناشویی
آداب بارداری، تولد و شیردهی
آداب تربیت فرزند
آداب زندگی و حقوق زن و شوهر
آداب و حقوق فرزند و والدین
آداب عقیقه کردن و سر تراشیدن و مو گذاشتن
آداب ختنه کردن پسران و دختران
آداب سوراخ کردن گوش پسران و دختران
آداب مسواک کردن
آداب شانه کردن و ناخن گرفتن
آداب شارب گرفتن و نگهداری مو
آداب استعمال عطر و گل بوئیدن
آداب روغن مالیدن و ماساژ
آداب بخور دادن
آداب حمام رفتن
آداب نوره کشیدن
آداب غسل کردن
آداب شستن سر با سدر و خطمى
آداب خواب و بیداری
آداب دستشویی رفتن
آداب حجامت و فصد کردن و تنقیه و قی
آداب ادویه و معالجه امراض
آداب ادعیه و احراز و اذکار
آداب معاشرت با مردم و حقوق اصناف
آداب و حقوق خویشان و ارحام
آداب و حقوق همسایگان
آداب و حقوق یتیمان
آداب و حقوق عشیره و قبیله
آداب و حقوق دوستان
آداب و حقوق مؤمنان بر یکدیگر
آداب قضاى حاجت مؤمنان، گره گشایی و شاد کردن
آداب عیادت بیماران
آداب اطعام مؤمنان و آب دادن ایشان
آداب جامه پوشانیدن و امدادرسانی کردن
آداب و حقوق مظلومان
آداب و حقوق فقیران و ضعیفان و مظلومان
آداب و حقوق پیران و کودکان
آداب معاشرت با ظالمان، دشمنان و مخالفان
آداب اموات و حقوق مردگان بر زندگان
آداب مجالس، سلام، مصافحه، معانقه و بوسیدن
آداب عطسه کردن
آداب نشستن و برخاستن
آداب مزاح کردن و خندیدن
آداب صحبت کردن
آداب ذکر رسول خدا و ائمه علیهم السلام در مجالس و مباحثه علوم و نقل فضائل ایشان
آداب مشورت و مشاوره و حل اختلاف
آداب نامه نوشتن و رسانه
آداب معماری ساختمان
آداب لوازم خانه
آداب حیوانات خانگی(کبوتر، خروس، گربه، سگ و...)
آداب ورود و خروج خانه
آداب پیاده رفتن و سوار شدن
آداب بازار رفتن
آداب و حقوق تجارت و بازرگانی
آداب کشاورزی و باغداری
آداب دامداری و پرورش طیور و شیلات
آداب فضای سبز و حفاظت از محیط زیست
آداب تفریح
آداب سوارکاری و تیراندازی و شنا
آداب و حقوق حیوانات
آداب سفر و مسافر
آداب حج و زیارت
آداب اعتکاف
آداب توسل و مناجات
آداب تفکر و اندیشه ورزی
آداب پژوهش و علم اندوزی
آداب و حقوق آموزش و یادگیری و علما
آداب وقف، صدقه، انفاق و قرض الحسنه و ...
آداب مسجد و جمعه و جماعت
آداب تبلیغ و منبر
آداب و حقوق شعر و نویسندگی و خط
آداب رزم و نبرد و مجاهده
آداب روابط بین الملل
آداب قضاوت و شهادت و قسم
آداب کار و کارفرما و اشتغال
آداب هدیه دادن و گرفتن
آداب و حقوق همسایگان
آداب احتضار، تشیع، تدفین و زیارت قبور
رهبر انقلاب:
انبیا آمدند، شکل جامعه را مورد اعتراض و تعرّض خودشان قرار دادند؛ یک شکل جدید را، یک هندسهی جدید را برای شیوهی زندگی بشر ارائه کردند. آن شیوهی زندگی، همان حیات طیّبه است آیهی شریفه : یٰاَیُّهَا الَّذینَ ءامَنُوا استَجیبوا للهِ وَ لِلرَّسولِ اِذا دَعاکُم لِما یُحییکُم؛ حیات، حیات طیّبه است. مَن عَمِلَ صٰلِحًا مِن ذَکَرٍ اَو اُنثىٰ وَ هُوَ مُؤمِنٌ فَلَنُحیِیَنَّهو حَیوٰةً طَیِّبَة؛ یعنی فراتر از این حیات ظاهری یک چیزی وجود دارد که به آن گفته میشود حیات طیّبه، آن چیست؟ آن همین سبک زندگی است.
حالا متوجه شدید علت ترس دشمن از طب اسلامی و سبک زندگی اسلامی چیه؟؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مشکل بخش زیادی از عاشقان واکسن، ضعف در یادگیری مفاهیم ریاضی بویژه نظریه احتمال است...
این خانوم نظریه احتمال و (شاید) را خوب توضیح میدهد
قال رسول الله(صلی الله علیه وآله وسلم):
«المِعدَة بیت کلِّ داءٍ، وَ الحَمِئَة رَاس کلِّ دَواءٍ»
«معده مرکز و خانه هر دردى است، و پرهیز و اجتناب (از غذاهاى نامناسب و زیاد خوری) اساس و راس هر داروى شفابخش است»
(بحار الانوارار، ج 14و ارکانالاسلام،ص108)