سلامت ناب اسلامی
🍹#مریس (شربت خرما) 2⃣ 👈عدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ
🍹#مریس (شربت خرما) 3⃣
🔸 خرما همراه آب هم مسهل است و رطوبت بدن را زیاد میکند و خوردن این دو باهم مطلوب است.
👈در روایتی آمده است:
عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ شَمُّونٍ قَالَ كَتَبَ إِلَى أَبِي الْحَسَنِ ع بَعْضُ أَصْحَابِنَا يَشْكُو الْبَخَرَ فَكَتَبَ إِلَيْهِ كُلِ التَّمْرَ الْبَرْنِيَّ وَ كَتَبَ إِلَيْهِ آخَرُ يَشْكُو يُبْساً فَكَتَبَ إِلَيْهِ كُلِ التَّمْرَ الْبَرْنِيَّ عَلَى الرِّيقِ وَ اشْرَبْ عَلَيْهِ الْمَاءَ فَفَعَلَ فَسَمِنَ وَ غَلَبَتْ عَلَيْهِ الرُّطُوبَةُ فَكَتَبَ إِلَيْهِ يَشْكُو ذَلِكَ فَكَتَبَ إِلَيْهِ كُلِ التَّمْرَ الْبَرْنِيَّ عَلَى الرِّيقِ وَ لَا تَشْرَبْ عَلَيْهِ الْمَاءَ فَاعْتَدَلَ.
به امام کاظم علیهالسلام نوشتم که بعض از اصحاب از رطوبت زیاد شکایت دارند امام برای او نوشت خرمای بُرنی (نوعی خرمای خشک) بخور و شخص دیگری برای امام نوشت که از خشکی شکایت دارد امام به او نوشت: زمان ناشتا خرمای برنی بخور و روی آن آب بخور. شخص این کار را کرد و بدنش چاق و مرطوب شد. آن شخص دوباره از این حالت (چاقی و رطوبت) شکایت کرد امام فرمود خرمای برنی را ناشتا مصرف کن و بعد از آن آب نخور.
📚 المحاسن،ج۲، ص۵۳۳
وسائل الشيعة، ج۲۵، ص۱۳۸
بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج۶۳، ص۱۳۳ و ج۵۹، ص۲۰۳
♦️ قانون خرما این است که خوردن خرما بدون آب باعث خشکی و خوردن خرما همراه آب موجب رطوبت میشود.
👈در روایتی دیگر آمده:
الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ الْبَصْرِيِّ عَنْ أَبِي دَاوُدَ الْمُسْتَرِقِّ عَمَّنْ حَدَّثَهُ قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَدَعَا بِتَمْرٍ فَأَكَلَ وَ أَقْبَلَ يَشْرَبُ عَلَيْهِ الْمَاءَ فَقُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ لَوْ أَمْسَكْتَ عَنِ الْمَاءِ فَقَالَ إِنَّمَا آكُلُ التَّمْرَ لِأَسْتَطِيبَ عَلَيْهِ الْمَاءَ.
راوى گويد: نزد امام صادق عليه السّلام بودم. حضرت عليه السّلام خرما خواست، آن را ميل نمود، مىخواست پس از آن آب بنوشد كه من گفتم: فدايت شوم! كاش از آب خوددارى مىنمودى.فرمود: همانا خرما میخورم بخاطر اینکه آب روی آن خوش طعم میشود.
📚 الكافي (ط - الإسلامية)، ج۶، ص۳۸۶
وسائل الشيعة، ج۲۵، ص۲۳۷
المحاسن، ج۲، ص۵۷۱
بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج۶۳، ص۴۴۵
#سلسله_احادیث_پزشکی
#اصلاح_سبک_زندگی
#آشپزی_اسلامی
#مریس
@tebbsabzevar
#سلسله_احادیث_پزشکی
#انجیر_در_روایات
🔵 عن أبی ذرّ:
اهدِیَ إلَی النَّبِیِّ (ص) طَبَقٌ عَلَیهِ تینٌ، فَقالَ لِأَصحابِهِ: کُلوا، فَلَو قُلتُ: فَاکِهَهٌ نَزَلَت مِنَ الجَنَّهِ، لَقُلتُ هذِهِ؛ لِأَنَّها فاکِهَهٌ بِلا عَجَمٍ فَکُلوها؛ فَإِنَّها تَقطَعُ البَواسیرَ، و تَنفَعُ مِنَ النِّقرِسِ.
🔶 به نقل از ابو ذر:
سینی ای از انجیر به پیامبر (ص) هدیه شد. به اصحابش فرمود: «بخورید؛ چراکه اگر بنا بود بگویم میوه ای از بهشت است، همین میوه را می گفتم؛ زیرا میوه ای است بدون هسته. آن را بخورید؛ زیرا بواسیر را ریشه کن می سازد و برای نقرس سودمند است».
📚 مکارم الأخلاق، ج۱، ص۳۷۶، ح۱۲۵۱
بحار الأنوار، ج۶۶، ص۱۸۶، ح۴
#نقرس، ورمی است همراه با درد که در مفاصل پایین پا و انگشتان، بروز می کند( مجمع البحرین: ج۳ ص ۱۸۲۳).
🔵 قالَ رَسولُ الله (ص):
کُلُوا التّینَ الرَّطبَ وَ الیابِسَ؛ فَإِنَّهُ یَزیدُ فِی الجِماعِ، و یَقطَعُ البَواسیرَ، و یَنفَعُ مِنَ النِّقرِسِ وَ الإِبرِدَهِ.
🔶حضرت رسول (ص) فرمود:
انجیر، تازه و خشک، بخورید؛ چرا که بر قدرت همبستری می افزاید، بواسیر را ریشه کن می کند، و برای درمان نقرس و سردیِ مزاج، سودمند است.
📚 مکارم الأخلاق، ج۱، ص۳۷۷، ح۱۲۵۴
بحار الأنوار، ج۶۶، ص۱۸۶، ح۶
🔵 قالَ مَولانا الإمام علیّ (ع):
أکلُ التّینِ یُلَیِّنُ السُّدَدَ و هُوَ نافِعٌ لِرِیاحِ القولَنجِ، فَأَکثِروا مِنهُ بِالنَّهارِ، و کُلوهُ بِاللَّیلِ، ولا تُکثِروا مِنهُ.
🔶 آقای ما حضرت علی (ع) فرمود:
خوردن انجیر، انسدادها را نرم میکند و برای بادهای قولنج، سودمند است. در روز، از آن فراوان بخورید و آن را در شب هم بخورید؛ امّا فراوان، نه.
📚 طبّ الأئمّه (ع) لابنی بسطام، ص۱۳۷
بحار الأنوار، ج ۶۶، ص۱۸۶، ح۳
🔵 قالَ الإمام الرضا (ع):
التّینُ یَذهَبُ بِالبَخَرِ، و یَشُدُّ العَظمَ، و یَذهَبُ بِالدّاءِ حَتّی لا یُحتاجَ مَعَهُ إلی دَواءٍ.
🔶 امام رضا (ع) فرمود:
انجیر، بوی بد دهان را میبرد، استخوان ها را استحکام می.بخشد، درد را می.برد و با وجود آن، دیگر به دارویی نیاز نیست.
📚 مکارم الأخلاق، ج۱، ص۳۷۶، ح۱۲۵۲
🔵 الکافی عن أحمد بن محمّد بن أبی نصر عن الإمام الرضا (ع):
التّینُ یَذهَبُ بِالبَخَرِ، و یَشُدُّ الفَمَ وَ العَظمَ، و
یُنبِتُ الشَّعرَ، و یَذهَبُ بِالدّاءِ ولا یُحتاجُ مَعَهُ إلی دَواءٍ.
و قالَ (ع):
التّینُ أشبَهُ شَی ءٍ بِنَباتِ الجَنَّهِ.
🔶 الکافی به نقل از احمد بن محمّد بن ابی نصر، از امام رضا (ع): «انجیر، بوی بد دهان را میبرد، دهان و استخوان ها را استحکام میبخشد، مو برمی رویاند، درد را میبرد و با وجود آن، دیگر به دارویی نیاز نیست».
همچنین فرمود:
«انجیر، همانندترین چیز به گیاهان بهشت است».
📚 الکافی، ج۶، ص۳۵۸، ح۱
المحاسن، ج۲، ص۳۷۲، ح۲۲۹۸
بحار الأنوار، ج۶۶، ص۱۸۵، ح۲
🔵 طبّ الأئمّه (ع) عن محمّد بن عَرَفه:
کُنتُ بِخُراسانَ أیّامَ الرِّضا صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ وَ المَأمونِ، فَقُلتُ لِلرِّضا صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ: یَا ابنَ رَسولِ اللّهِ، ما تَقولُ فی أکلِ التِّینِ؟
قالَ: هُوَ جَیِّدٌ لِلقولَنجِ فَکُلوهُ.
🔶 طبّ الأئمّه (ع) به نقل از محمّد بن عَرَفه: در روزگار امام رضا صلوات الله علیه و مأمون، در خراسان بودم. [یک بار،] از امام رضا صلوات الله علیه پرسیدم: ای پسر پیامبر خدا! درباره انجیر، چه میگویی؟
فرمود: «برای قولنج، سودمند است. آن را بخورید».
📚طبّ الأئمّه (ع) لابنی بسطام، ص۱۳۷
بحار الأنوار، ج۶۶، ص۱۸۵، ح۳
⚠️ برخی بیماریهایی که با انجیر قابل درمان هستند:
✅ روماتیسم:
برای التهاب، دردهای مفصلی و درمان روماتیسم، انجیر همراه شنبلیله جوشانده و مصرف شود. بین سه تا پنج بار یک روز در میان.
✅ پوکی استخوان و فقر کلسیم:
جهت تقویت استخوان ها و رشد نوجوانان روزی ۵ عدد انجیر میل کنند.
✅ ریزش مو:
برای درمان ریزش مو، تقویت مو ها روزی ۹ عدد انجیر در سرکه خیسانده و مصرف شود.
✅ بواسیر و یبوست:
برای مشکلات روده ،مثل قولنج و یا بواسیر و یا چسبندگی روده و یبوست خیسانده ۷ عدد انجیر به همراه آب آن در طی روز مصرف شود.
✅ نقرس:
برای بیماری نقرس تا یک هفته روزی ۷ عدد انجیر خیسانده میل شود بهتر است به همراه دو قاشق شربت رضوی باشد.
✅ زودانزالی:
برای افزایش توان آمیزش و رفع زودانزالی انجیر با شیر پخته شود و چند ساعت قبل نزدیکی میل شود.
#انجیر
@tebbsabzevar
#شنبلیله_در_روایات
🌿قالَ رَسولُ الله صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ وَ آلِه: عَلَیکُم بِالحُلبَهِ و لَو بیعَ وَ زنُها ذَهَبا.
🔸حضرت رسول صلوات الله علیه و آله فرمود: بر شما باد شنبلیله ، هر چند همسنگ طلا فروخته شود.
📚 جامع الأحادیث للقمّی، ص 100
📚 بحار الأنوار، ج 62، ص 233، ح 1.
🌿قالَ رَسولُ الله صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ وَ آلِه:
تَداوَوا بِالحُلبَهِ؛ فَلَو تَعلَمُ امَّتی ما لَهُم فِی الحُلبَهِ، لَتَداوَوا بِها و لَو بِوَزنِها ذَهَبا.
🔸حضرت رسول صلوات الله علیه و آله فرمود: به شنبلیله درمان بجویید. اگر امّت من می دانستند که شنبلیله برایشان چه سودهایی دارد، با آن درمان می کردند، هر چند همسنگ آن، طلا می دادند!
📚الجعفریّات، ص 245
📚 مکارم الأخلاق، ج 1، ص 407، ح 1380، 📚دعائم الإسلام، ج 2، ص 150، ح 534،
📚بحار الأنوار، ج 62، ص 233،
🌿قالَ سَیِّدُنا وَ مَولانا الإمام الکاظم صَلَواتُ اللّهِ عَلَیهِ: مِنَ الرّیحِ الشّابِکَهِ وَ الحامِّ و الإِبرِدَهِ فِی المَفاصِلِ، تَأخُذُ کَفَّ حُلبَهٍ و کَفَّ تینٍ یابِسٍ تَغمُرُهُما بِالماءِ و تَطبُخُهُما فی قِدرٍ نَظیفَهٍ، ثُمَّ تُصَفّی ثُمَّ تُبَرِّدُ، ثُمَّ تَشرَبُهُ یَوما و تَغِبُّ یَوما، حَتّی تَشرَبَ مِنهُ تَمامَ أیّامِکَ قَدرَ قَدَحٍ رَوِیٍّ.
🔸مولا و آقای ما حضرت امام کاظم صلوات الله علیه فرمود: برای درمانِ بادِ شابکه و حام و سردی ای که مفاصل را در بر می گیرد و بدانها درمی پیچد، یک مشت شنبلیله و یک مشت انجیرِ خشک برمی داری و در آب می خیسانی و در دیگی تمیز می پزی. سپس آن را از صافی می گذرانی و آن گاه سرد می کنی و یک روز در میان، از آن می خوری و این کار را تا هنگامی که یک کاسه پُر مصرف شود، ادامه می دهی.
📚الكافي( ط- الإسلامية)،ج8، ص191.
💢علّامه مجلسی در شرح این حدیث، چنین آورده است: گویا مقصود از« شابکه»، بادی است که میان پوست و گوشت، رخ می نماید و آنها را به هم پیوند می زند، یا مقصود، بادی است همانند قولنج که در پشت و جاهای دیگر، رخ می نماید و در نتیجه انسان نمی تواند حرکت کند.
برای واژه« حامّ»، معنایی سراغ نداریم. گویا این واژه،« خامّ»( با حرف خ) است، به معنای بلغم خام که هنوز به پختگی نرسیده است. شاید هم مقصود از آن، بادی است که پیوسته در بدن شخص جای گرفته باشد، برگرفته شده از« حام الطیر علی الشی ء»، یعنی پرنده در جایی مسکن گرفت.
درباره« ابرده»، فیروزآبادی می گوید:« سردی ای در درون است». نیز در النهایه گفته است:« ابرده( با کسره همزه و راء) بیماری ای است شناخته شده که از چیرگی برودت و رطوبت بر طبع، حاصل می آید و انسان را از آمیزش، ناتوان می سازد».
در القانون آمده است:« شنبلیله در آخر فصلِ نخست، گرم و در طول فصل نخست، خشک است؛ از رطوبتی شگفت، تهی نیست؛ نضج دهنده و نرم کننده است؛ ورم های بلغمی و پشتی را از میان می برد؛ شکم کلن ها را نرم می کند و به آستانه باز شدن می رساند؛ سینه و حلق را نرم می کند و بویژه هنگامی که با عسل یا خرما و یا انجیر پخته شود، سرفه و نفَس تنگی را فرو می نشاند. بهتر، آن است که شنبلیله را با قدری خرما بیامیزند و بفشرند و عصاره آن را بگیرند و سپس با مقدار زیادی عسل درآمیزند و آن گاه بر روی حرارتی معتدل، گرم کنند و قبل از غذا( با فاصله زیاد) آن را بخورند. پخته آن در سرکه، برای ضعف معده، سودمند است و آب پزشده آن نیز برای دل پیچه و شکم رَوی، خوب است»
📚( بحار الأنوار: ج 62 ص 187 ح 3).📚
#سلسله_احادیث_پزشکی
#اصلاح_سبک_زندگی
#شنبلیله
@tebbsabzevar
سلامت ناب اسلامی
❤️❤️شعر زیبای امام رضا علیه السلام د ر وصف خربزه❤️❤️ 🔴🦷بیماریهای #دهان و #دندان [17] 1⃣بدبویی دها
🔴🦷بیماریهای #دهان و #دندان[18]
1⃣بدبویی دهان
18--هجدهمین درمان انار است، مخصوصاً اگر همراه با پیه آن مصرف شود
🌺در روایت آمده:
💎 «أنه دخل على أمير المؤمنين (ع) وهو على العشاء، فقال: يا صعصعة ادن فكل، قال: قلت قد تعشيت، وبين يديه نصف رمانة فكسر لى وناولني بعضه وقال: كله مع قشره، (يريد مع شحمه،) فانه يذهب بالحفر وبالبخر ويطيب النفس»
💎 «بر حضرت امیر (ع) وارد شد و حضرت امیر (ع) مشغول خوردن شام بودند، فرمودند ای صعصعه نزدیک شوید و بخورید، عرض کردم شام خوردم، در مقابل امام نصف انار بود و تکهای از آنرا به من داد و فرمود این انار را با پوست آن بخور، مراد پیه انار است، همانا جرم دندان را برطرف میکند، و بدبویی دهان را برطرف میکند، و نفس را خوشبو میکند.»
👈با توجه به روایت لازم نیست که انار کامل مصرف شود و تکهای از انار هم کافی است، و منظور از پیه بخش سفید بین دانههای انار و پردههای آن است.
@tebbsabzevar
🌸🌸🌸✅خوشبو کننده های دهان
1⃣سعد
2⃣پیاز
3⃣تره
4⃣آب ولرم
5⃣بادروج(ریحان کوهی)
6⃣حوک(ریحان کوهی)
7⃣خلال دندان
8⃣خضاب یا رنگ کردن مو
9⃣سرمه
🔟خرمای برنی
1⃣1⃣اذخر
2⃣1⃣مسواک اراک
3⃣1⃣مسواک زیتون
4⃣1⃣مویز
5⃣1⃣داروی بلغم
6⃣1⃣پنیر
7⃣1⃣خربزه
8⃣1⃣انار
@tebbsabzevar
🔰 #شفا_از_بیماری_ها
💠 الصّادق ( أَنَّهُ شَکَا إِلَیْهِ رَجُلٌ الدَّاءَ الْعُضَالَ فَقَالَ اسْتَوْهِبْ دِرْهَماً امْرَأَتَکَ مِنْ صَدَاقِهَا وَ اشْتَرِ بِهِ عَسَلًا وَ امْزُجْهُ بِمَاءِ الْمُزْنِ وَ اکْتُبْ بِهِ الْقُرْآنَ وَ اشْرَبْهُ فَفَعَلَ فَأَذْهَبَ اللَّهُ عَنْهُ ذَلِکَ فَأَخْبَرَ أَبَاعَبْدِاللَّهِ (بِذَلِکَ فَتَلَا فَإِنْ طِبْنَ لَکُمْ عَنْ شَیْءٍ مِنْهُ نَفْساً فَکُلُوهُ هَنِیئاً مَرِیئاً وَ یَخْرُجُ مِنْ بُطُونِها شَرابٌ وَ نَزَّلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً مُبارَکاً وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ
🌀امام صادق (علیه السلام)- مردی به امام صادق (علیه السلام) از درد بیدرمان شکوه کرد و به او فرمود: «همسر داری»؟ گفت: «آری»، فرمود: «از او یک درهم مهرش را به رضایتش بخواه با آن عسل بخر و با عسل آمیخته به آب باران قرآن بنویس و بنوش». و برای آن گواه آورد که خدا فرموده است: وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ.
📚بحارالأنوار، ج۵۹، ص۲۷۰
📚مستدرک الوسایل، ج۱۶، ص۳۶۹
📚 الدعوات، ص۱۸۴
@tebbsabzevar
سلامت ناب اسلامی
🔴🦷بیماریهای #دهان و #دندان[18] 1⃣بدبویی دهان 18--هجدهمین درمان انار است، مخصوصاً اگر همراه با پی
🔴🦷بیماریهای #دهان و #دندان [1]
2⃣تلخی دهان
👈برخی در دهان خود احساس تلخی میکنند، مخصوصاً صبحها. و عامل آن باید سودا و صفرا باشد.
1--درمان اول سعد کوفی است
🌺 امام صادق (ع) میفرمایند:
💎«اتخذوا في أشنانكم السعد، فانه يطيب الفم ويزيد في الجماع»
💎 «در اشنان (شویندههای) خود سعد قرار دهید، زیرا دهان را خوشطعم میکند و عمل همبستری را زیاد میکند.»
🌱☘🌱☘🌱☘🌱☘
🌺و در نقل دیگری از این روایت آمده:
💎«اتخذوا في أسنانكم السعد فإنه يطيب الفم ويزيد في الجماع»
💎 «در دندانهای خود سعد قرار دهید، زیرا دهان را خوشطعم میکند و عمل همبستری را زیاد میکند.»
📌به نظر میآید نقل دوم صحیحتر باشد.
و مراد این است که✅ سعد را روی دندان قرار دهند و با آن مسواک بزنند و بشویند.
@tebbsabzevar
#سلسله_احادیث_پزشکی
💠 در روایت آمده است:
الْحِمَّصُ جَيِّدٌ لِوَجَعِ الظَّهْرِ وَ كَانَ يَدْعُو بِهِ قَبْلَ الطَّعَامِ وَ بَعْدَه.
نخود برای کمر درد خوب است و امام (رضا علیه السلام) قبل و بعد از غذا نخود طلب میکردند.
📚 منبع : المحاسن، جلد ۲، صفحه ۵۰۵
نویسنده : البرقي، ابو جعفر
#نخود
@tebbsabzevar
#سلسله_احادیث_پزشکی
↩️ در روایت آمده است:
💠 «كُنْتُ مَعَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام عَلَى الْمَائِدَةِ فَنَاوَلَنِي فُجْلَةً فَقَالَ لِي يَا حَنَانُ كُلِ الْفُجْلَ فَإِنَّ فِيهِ ثَلَاثَ خِصَالٍ وَرَقُهُ يَطْرُدُ الرِّيَاحَ وَ لُبُّهُ يُسَرْبِلُ الْبَوْلَ وَ أُصُولُهُ تَقْطَعُ الْبَلْغَم.»
💢 به همراه امام صادق سر سفره نشسته بودم و حضرت یک دانه ترب داد و فرمود ای حنان ترب بخور زیرا سه فائده دارد:
برگ ترب باد را خارج میکند و ریشه آن کلیه را گرم و ادرار را خارج میکند و ساقه آن بلغم را قطع میکند.
📚 منبع : المحاسن ، جلد ۲، صفحه ۵۲۴
نویسنده : البرقي، ابو جعفر
• • • •
⚠️ ترب سفید از همه بهتر است ولی ترب شامل همه ترب ها و تربچه میشود. در ایران ترب خوراکی کم است و بیشتر منظور ریشه ترب است ولی در کشورهای دیگر مانند عراق و عربستان تربی دارند که بیشتر آن ساقه است.
#اصلاح_سبک_زندگی
#درمان_الریاح
#برگ_ترب #کلیه
@tebbsabzevar
#سلسله_احادیث_پزشکی
❇️ رسول اكرم صلى الله علیه و آله:
«تَجَنَّبِ الدَّوَاءَ مَا احْتَمَلَ بَدَنُكَ الدَّاءَ فَإِذَا لَمْ یَحْتَمِلِ الدَّاءَ فَالدَّوَاء.»
❌ تا هنگامى كه بدنت درد را تحمل مىكند از مصرف دارو بپرهیز، درصورتی که درد را تحمل نكردى آن گاه از دارو استفاده كن.
🗞 منبع : مکارم اخلاق، ص ۳۶۲
#دارو 🥣 🍵
#اصلاح_سبک_زندگی
@tebbsabzevar
#سلسله_احادیث_پزشکی
⚜ امام حسین علیه السلام:
«غسل الرأس بالخطمی نشرة»
شستن سر با گل خطمی، شادی آور است.
🗞 منبع : الکافي، ج۶، ص۵۰۴
#گل_ختمی
@tebbsabzevar
#سلسله_احادیث_پزشکی
❇️ رسول الله صلی الله علیه و آله:
«کُلُوا الیَقطینَ فَلَو عَلِمَ اللّهُ أنَّ شَجَرَهً أخَفُّ مِن هذِهِ لَأَنبَتَها عَلی أخي یونُسَ علیه السلام.
إذَا اتَّخَذَ أحَدُکُم مَرَقا فَلیُکثِر فیهِ مِنَ الدُّبّاءِ، فَإِنَّهُ یَزیدُ فِي الدِّماغِ و فِي العَقلِ.»
کدو بخورید، که اگر خداوند میدانست درختی سبُک تر از این وجود دارد، آن را برای برادرم یونس میرویانْد.
هرگاه کسی از شما خورشی میسازد، در آن کدوی بسیار بریزد؛ چرا که آن مغز و عقل را میافزاید.
📙 منبع : مکارم الأخلاق، ج ۱، ص ۳۸۳، ح ۱۲۸۳
بحار الأنوار، ج ۶۶، ص ۲۲۸، ح ۱۶
#عقل 🧠
#کدو #کدو_تنبل
@tebbsabzevar