eitaa logo
سلامت ناب اسلامی
506 دنبال‌کننده
684 عکس
22 ویدیو
9 فایل
🔹مجموعه "سنا" با بیش از ۸ مرکز فعال در سراسرکشور با شعار #سلامت_ناب_اسلامی می کوشد تابر اساس مبانی #طب_اسلامی سلامت را برای شما به ارمغان آورد. لینک گروه پرسش و پاسخ طبی http://eitaa.com/joinchat/2190409739C19f46779fd
مشاهده در ایتا
دانلود
💢روَى أَبُو بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: كَثْرَةُ اَلْعُطَاسِ يَأْمَنُ صَاحِبُهُ مِنْ خَمْسَةِ أَشْيَاءَ أَوَّلُهَا اَلْجُذَامُ وَ اَلثَّانِي اَلرِّيحُ اَلْخَبِيثَةُ اَلَّتِي تَنْزِلُ فِي اَلرَّأْسِ وَ اَلْوَجْهِ وَ اَلثَّالِثُ يَأْمَنُ مِنْ نُزُولِ اَلْمَاءِ فِي اَلْعَيْنِ وَ اَلرَّابِعُ يَأْمَنُ مِنْ سُدَّةِ اَلْخَيَاشِيمِ وَ اَلْخَامِسُ يَأْمَنُ مِنْ خُرُوجِ اَلشَّعْرِ فِي اَلْعَيْنِ قَالَ وَ إِنْ أَحْبَبْتَ أَنْ تُقِلَّ عُطَاسَكَ فَاسْتَعِطْ بِدُهْنِ اَلْمَرْزَنْجُوشِ قُلْتُ مِقْدَارَ كَمْ قَالَ مِقْدَارَ دَانِقٍ قَالَ فَفَعَلْتُ خَمْسَةَ أَيَّامٍ فَذَهَبَ عَنِّي. 💠و در روايت ابى بصير است كه امام صادق(عليه السّلام)فرمود:عطسه صاحبش را در امان دارد از پنج چيز كه اول آنها خوره است و دوم باد پليدى كه در سر و رو درگيرد و سوم از آب آوردن چشم و چهارم از بند آمدن سوراخهاى بينى و پنجم از روئيدن مو در چشم،فرمود:اگر خواهى كم عطسه كنى روغن مرزنجوش در بينى كش،گفتم چه اندازه‌؟فرمود يك دانگ و من پنج روز عمل كردم و كثرت عطسه از من رفت. 📚 بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۷۳، ص ۵۲📚 🔸🔹🔸 @tebbsabzevar
❇️ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: «نعم الدواء الحجامة تذهب الدم ، و تجلو البصر ، و تخفف الصلب.» چه نیکو درمانی است حجامت! خون را می‌برد، دیده را جلا می‌دهد و پشت را سبک می‌کند. 📚 منبع : دانشنامه احادیث پزشکی، ج۱، ص۳۱۱ @tebbsabzevar
💠 «وَ أَمَّا حَقُ‏ بَصَرِكَ‏ فَغَضُّهُ عَمَّا لَا يَحِلُّ لَكَ وَ تَرْكُ ابْتِذَالِهِ إِلَّا لِمَوْضِعِ عِبْرَةٍ تَسْتَقبِلُ بِهَا بَصَراً أَوْ تَسْتَفِيدُ بِهَا عِلماً فَإِنَّ البَصَرَ بَابُ الِاعْتِبَار. 💢 و اما حق چشم بر تو این است که آن را از هر چه بر تو حلال و روا نیست بپوشانی، و مبتذل نسازی مگر برای عبرت آموزی به گونه‌ای که از آن بینا شوی یا دانشی به دست آوری، زیرا دیده وسیله عبرت است». 📚تحف العقول ، ص ۲۵۷ 📚 @tebbsabzevar
در روایت زید زراد آمده است: 💢إذَا أَتَى عَلَى‌ الصَّبِيِ‌ أَرْبَعَةُ أَشْهُرٍ فَاحْجِمُوهُ فِي كُلِّ شَهْرٍ حَجْمَةً فِي نُقْرَتِهِ‌ فَإِنَّهَا تُخَفِّفُ لُعَابَهُ وَ تُهْبِطُ الْحَرَّ مِنْ رَأْسِهِ وَ مِنْ جَسَدِه‌.‌ 🔶 هرگاه کودک چهار ماهه شود در هر ماه حجامت نقره برای او انجام دهید زیرا آب دهان کودک را کم می‌کند و حرارت را از سر و بدن او می‌کاهد. از تعلیل استفاده می‌شود که حجامت نقره باعث کم شدن رطوبت مغز می‌شود. قبل از چهار ماه حجامت نقره نمی‌شود و می‌خواهد بفرماید که کودک قبل از چهارماهگی حجامت نمی‌شود. در روایت دیگر آمده است: 💢إذَا بَلَغَ الصَّبِيُّ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ فَاحْتَجِمُوهُ‌ فِي‌ كُلِ‌ شَهْرٍ مَرَّةً فِي النُّقْرَةِ فَإِنَّهُ يُخَفِّفُ لُعَابَهُ وَ يَهْبِطُ بِالْحَرِّ مِنْ رَأْسِهِ وَ جَسَدِه‌.‌ 🔶 هنگامی که کودک چهار ماهه شد او را در هر ماه یک بار حجامت نقره کنید زیرا آب دهان کودک را کم می‌کند و حرارت را از سر و بدن کودک می‌کاهد. اگر در الفاظ این روایت دقت شود معلوم می‌شود که با دو روایت قبلی متفاوت است، بنابراین ما سه روایت با سه طریق داریم. روایاتی که می‌فرماید سبب فراموشی می‌شود اطلاق دارد و شامل کودک هم می‌شود و از طرفی روایت می‌فرماید کودک بعد از چهار ماهگی حجامت نقره کنید زیرا فوائدی دارد. احتمال دارد که بگوییم حجامت نقره سبب فراموشی در کودک هم می‌شود. ولی چون کودک متوجه نمی‌شود و فراموشی موقتی است تا یک ماه، اشکالی ندارد. احتمال دیگر این است که بگوییم حجامت نقره در کودک سبب فراموشی نمی‌شود بلکه سبب زیادی حافظه است زیرا رطوبت سبب فراموشی است و با برطرف شدن رطوبت مغز فراموشی کاسته می‌شود. 📚مستدرك الوسائل نویسنده : المحدّث النوري جلد : 15 صفحه : 186 📚مكارم الاخلاق نویسنده : الطبرسي، رضي الدين جلد : 1 صفحه : 76 @tebbsabzevar
❇️ پیامبر صلی‌ الله علیه و آله: «اَلصَّدَقَهُٔ تَدفَعُ البَلاءَ وَ هِیَ اَنجَحُ دَواءٍ وَ تَدفَعُ القَضاءَ وَ قَد اُبرِمَ اِبراما وَ لا یَذهَبُ بِالدواءِ اِلاَّ الدُّعاءُ وَ الصَّدَقَهُٔ» صدقه بلا را برطرف می‌کند و مؤثرترین داروست، همچنین قضای حتمی را برمی‌گرداند و درد و بیماری ها را چیزی جز دعا و صدقه از بین نمی‌برد. 📖 منبع : بحارالأنوار (ط_بیروت)، ج۹۳، ص۱۳۷، ح۱۴ @tebbsabzevar
💠 قال رسول الله صلوات الله علیه و آله: عَلَیکُم بِاللُّبانِ؛ فَإِنَّهُ یَمسَحُ الحَرَّ عَنِ القَلبِ... و یَجلُو البَصَرَ، و یُذهِبُ النِّسیانَ. ✨حضرت رسول صلوات الله علیه و آله فرمود: بر شما باد کُنْدُر؛ چرا که گرمازدگی را از قلب می زداید ... و دیده را جلا می دهد و فراموشی را از میان می بَرَد. 📚طبّ النبیّ صلوات الله علیه و آله ، ص 6 📚 بحار الأنوار، ج 62، ص 294. @tebbsabzevar
⚜ امام صادق علیه السلام: «ان لکل ثمرة سماً فاذا اتیتم بها فمسوها بالماء أو اغمسوها فی الماء» هر میوه ای سمی دارد. هر گاه میوه به دستتان رسید آن را با آب بشویید و یا در آب فرو برید. 📓 منبع : کافی (ط_اسلامیه)، ج۶، ص۳۵۰، ح۴ 🍇🍋🍊🍐🍎🍏🍍🥭🍑 🍒🍈🫐🍓🥒🥬🍅🥝🥥 @tebbsabzevar
❇️ رسول الله صلی الله علیه و آله: «مَنِ اتَّخَذَ شَعْرا فَلْيُحْسِنْ وَلايَتَهُ، اَو لِيَجُزَّهُ» هر کس مو می‌گذارد، آن را خوب نگه دارد و گرنه کوتاهش کند. 📖 منبع : کافی (ط_اسلامیه)، ج۶، ص۴۸۵، ح۲ من لا یحضره الفقیه، ج۱، ص۱۲۹، ح۳۲۶ @tebbsabzevar
❇️ رسول الله صلی الله علیه و آله: «نِعْمَ السِّواكُ الزَّيْتونُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبارَكَةٍ، يُطَيِّبُ الْفَمَ وَ يَذْهَبُ بِالْحَفَرِ، وَ هُوَ سِواكى وَ سِواكُ الاَْنْبياءِ قَبْلى» چه خوب مسواکی است زیتون! درختی پر خیر و برکت که دهان را خوشبو می‌کند و جرم دندان را از میان می‌برد. این مسواک من و پیامبران پیش از من است. 🗞 منبع : مکارم الإخلاق، ص۴۹ @tebbsabzevar
❇️ پیامبر صلی‌ الله علیه و آله: «مَنْ أَکَلَ وَ ذُو عَیْنَیْنِ یَنْظُرُ إِلَیْهِ وَ لَمْ یُوَاسِهِ ابْتُلِیَ بِدَاءٍ لَا دَوَاءَ لَه» هر کس غذا بخورد و دیگری به او نگاه کند، و به او ندهد، به دردی بی درمان مبتلا می‌شود. 📓 منبع : تنبیه الخواطر معروف به مجموعه ورام، ج۱، ص۴۷ @tebbsabzevar
⚜ امام امیرالمؤمنین علی علیه السلام: «مَنْ لَمْ یَتَدارَکْ نَفْسَهُ بِاِصْلاحِها اَعْضَلَ داؤُهُ وَ اَعْیى شِفائُهُ وَ عَدِمَ الطَّبیبَ» هر کس به خود نپردازد، بیماری اش سخت می‌شود و در درمانش به رنج می‌افتد و طبیبی نخواهد یافت. 📓 منبع : تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص۲۳۷، ح ۴۷۷۳ غررالحکم، ح ۹۰۲۵ @tebbsabzevar
❇️ پیامبر صلی‌ الله علیه و آله: «اَلصَّدَقَهُٔ تَدفَعُ البَلاءَ وَ هِیَ اَنجَحُ دَواءٍ وَ تَدفَعُ القَضاءَ وَ قَد اُبرِمَ اِبراما وَ لا یَذهَبُ بِالدواءِ اِلاَّ الدُّعاءُ وَ الصَّدَقَهُٔ» صدقه بلا را برطرف می‌کند و مؤثرترین داروست، همچنین قضای حتمی را برمی‌گرداند و درد و بیماری ها را چیزی جز دعا و صدقه از بین نمی‌برد. 📖 منبع : بحارالأنوار (ط_بیروت)، ج۹۳، ص۱۳۷، ح۱۴ @tebbsabzevar
⚜ امام صادق علیه السلام: «لا یَستَغْنی أهلُ کلِ بلدٍ عن ثلاثةٍ یُفزَعُ إلیهِم فی أمرِ دُنیاهُم و آخِرَتِهِم، فإن عَدِموا ذلکَ کانوا هَمَجا: فَقیهٌ عالِمٌ وَرِعٌ، و أمیرٌ خَیّرٌ مُطاعٌ، و طبیبٌ بَصیرٌ ثِقةٌ.» مردم هر شهری به سه چیز نیازمندند که در امور دنیا و آخرت خود به آنها رجوع کنند و چنانچه آن سه را نداشته باشند گرفتار جهل و نابسامانی می‌شوند: دین شناس دانای پرهیزکار، حاکم نیکوکاری که مردم از او اطاعت کنند و پزشک بصیر مورد اعتماد. 🗞 منبع : تحف العقول، ص۳۲۱ @tebbsabzevar
⚜ امام کاظم علیه السلام: «لَيسَ مِن دواءٍ إلّا و هو يُهَيِّجُ داءً ، وليسَ شيءٌ في البَدنِ أنفَعَ مِن إمساكِ اليدِ إلّا عمّا يَحتاجُ إلَيهِ.» هيچ دارويى نيست، مگر آنكه خود بيمارى تازه اى را دامن مى‌زند. و براى بدن چيزى سودمندتر از پرهيز و خوردن غذا در حدّ نياز بدن نيست. 📚 منبع : کافی (ط_الإسلامیة)، ج۸، ص۲۷۳، ح۴۰۹ @tebbsabzevar
⚜ امام رضا علیه السلام: «اِثنانِ عَليلانِ أَبَدا : صَحيحٌ مُحتَمٍ و َعَليلٌ مُخَلِّط» دو گروه همیشه مریضند سالمی که پرهیز می‌کند و مریضی که پرهیز نمی‌کند. 📖 منبع : فقه الرضا علیه السلام، ص۳۴۰ @tebbsabzevar
❇️ رسول اکرم صلی الله علیه و آله: «ما خَلَقَ اللّه تَعالى داءً إِلاّ وَ خَلَقَ دَواءً إِلاَّ السامَ» خداوند هیچ درد را بی درمان نیافریده مگر سام (مرگ) که درمان ندارد. 🗞 منبع : طب النبي، ص۱۹ @tebbsabzevar
❇️ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: «من أطلی واختضب بالحناء آمنه الله تعالی من ثلاث خصال : الجذام والبرص ، والآکله إلی طلیة مثلها.» هر کس بر بدن خود بمالد و با آن خضاب کند،خداوند او را تا هنگامی که بار دیگر خضاب کند، از سه چیز در امان می دارد، جذام، پیسی و خوره. 📚 منبع : من لا یحضره الفقیه، ج۱, ص۱۲۱, ح۲۷۰ دانشنامه احادیث پزشکی, ج ۱, ص ۴۸۰ @tebbsabzevar
. ❇️ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: «السِّواك یجلُوا البَصَرَ، و ینبِتُ الشَّعرَ، وَ یذهَبُ بِالدَّمْعَةِ.» مسواک زدن (چوب اراک) نور چشم را زياد می‌كند، مو را پر پشت می‌نمايد و آبريزش چشم را بر طرف می‌سازد. 📚 منبع: مکارم الاخلاق ص۵۰ بحارالانوار(ط-بیروت) ج۷۳، ص ۱۳۷ ⚠️ طریقه مصرف چوب اراک هر قطعه از آن به مدت یک روز در آب قرار می‌گیرد و سپس پوست همان قسمت جدا می‌شود. به این ترتیب فیبرهای طولی این ساقه به شکل برس مویی ظریفی در می‌آید که آن را به آرامی روی دندان‌ها می‌کشند. با این عمل ضمن مسواک شدن دندان‌ها مواد مختلف این چوب در بزاق حل و آثار مختلف آن در دهان، لثه و دندان‌ها مشاهده می‌شود. همچنین از فیبرهای نازک ساقه برای خلال کردن دندان استفاده می‌شود. @tebbsabzevar
⚜ امام رضا علیه السلام: «مَنْ أَرَادَ أَنْ لَا يَشْتَكِيَ مَثَانَتَهُ فَلَا يَحْبِسِ الْبَوْلَ وَ لَوْ عَلَى ظَهْرِ دَابَّتِه‏» کسی که می‌خواهد از ناراحتی مثانه شکایت نکند بول خود را نگه ندارد و لو اینکه سوار اسب باشد. 🗞 منبع : طب الرضا علیه السلام، ص۳۵ @tebbsabzevar
💜❗️و مِنْهُ، عَنِ الْعِدَّهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَنْ عَلِیِّ بْنِ حَسَّانَ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ کَثِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: فَضْلُ الْبَنَفْسَجِ عَلَی الْأَدْهَانِ کَفَضْلِ الْإِسْلَامِ عَلَی الْأَدْیَانِ نِعْمَ الدُّهْنُ الْبَنَفْسَجُ لَیَذْهَبُ بِالدَّاءِ مِنَ الرَّأْسِ وَ الْعَیْنِ فَادَّهِنُوا بِهِ . 💗✨و از همان از امام صادق علیه السّلام نقل شده است که برتری بنفشه بر روغنهای دیگر چون برتری اسلام است بر دینها، چه خوب روغن است که درد را از و می­کشد، با آن بدن خود را روغن مالی کنید. 📚 الکافی ج 6: ص 521📚 💜✨و مِنْهُ، عَنِ الْعِدَّهِ عَنْ سَهْلٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ أَسْبَاطٍ رَفَعَهُ قَالَ: دَهِّنِ الْحَاجِبَیْنِ بالْبنَفْسَجِ فَإِنَّهُ یَذْهَبُ بِالصُّدَاعِ . 🌺به سندی که فرمود: دو ابرو را با روغن چرب کن که را ببرد - . 📚 الکافی ج 6: ص 521 📚 @tebbsabzevar
⚜ امام رضا علیه السلام: «مَن أَرادَ أَن لا يُوذيَهُ مِعدَتُهُ فَلا يَشرَب بَينَ طَعامِهِ ماءً» هر کس می‌خواهد معده اش آزارش ندهد، در بین غذا آب نخورد. 📚 منبع : طب الرضا علیه السلام (ترجمه امیر صادقی)، ص۲۵۸ بحارالانوار (ط_بیروت)، ج۵۹، ص۳۲۳ 🍽 💧 @tebbsabzevar
❇️ پیامبر صلی الله علیه و آله: 🌸 «الطِّيبُ يَشُدُّ القَلبَ» 🌸 بوی خوش قلب را تقویت می‌کند. 📖 منبع : کافی (ط_الاسلامیة)، ج۶، ص۵۱۰، ح۶ @tebbsabzevar
🟣 در روایات[1] 1⃣حمام قسمت اول: ❗️❗️حمام ناشتا 👈ناشتا حمام رفتن خطرات حمام رفتن با شکم پر را ندارد ولی در عین حال نهی شده است. 🌺در روایت آمده است: 💎لَا تَدْخُلِ‌ الْحَمَّامَ‌ إِلَّا وَ فِي جَوْفِكَ شَيْ‌ءٌ يُطْفَأُ بِهِ عَنْكَ وَهَجُ الْمَعِدَةِ وَ هُوَ أَقْوَى لِلْبَدَن‌ 💎وارد حمام نشو مگر اینکه در درونت چیزی از غذا باشد گرمی معده را خاموش می‌کند و برای بدن قوی کننده تر است. 📌در حمام بدن نیازمند چیزی است که بتواند با نیروی آن کارهای داخل حمام انجام شود. 🌺در روایت دیگر آمده است: 💎أَنَّهُ كَانَ إِذَا أَرَادَ دُخُولَ الْحَمَّامِ تَنَاوَلَ‌ شَيْئاً فَأَكَلَهُ قَالَ قُلْتُ لَهُ إِنَّ النَّاسَ عِنْدَنَا يَقُولُونَ إِنَّهُ عَلَى الرِّيقِ أَجْوَدُ مَا يَكُونُ قَالَ لَا بَلْ يُؤْكَلُ شَيْ‌ءٌ قَبْلَهُ يُطْفِئُ الْمَرَارَةَ وَ يُسَكِّنُ حَرَارَةَ الْجَوْف‌ 💎 هرگاه امام صادق (ع) می‌خواست داخل حمام بشود چیزی میل می‌کرد به ایشان عرض کردند مردم می‌گویند حمام در حال ناشتا بهترین است فرمود نه بلکه چیزی که قبل از حمام خورده می‌شود صفراء و سوداء را خاموش می‌کند و گرمی درون را ساکن می‌کند. 🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 بعدی:درمان بلغم @tebbsabzevar
سلامت ناب اسلامی
🟣#ناشتا در روایات[1] 1⃣حمام قسمت اول: ❗️❗️حمام ناشتا 👈ناشتا حمام رفتن خطرات حمام رفتن با شکم پر
🟣 در روایات[2] 1⃣حمام قسمت دوم ✅درمان بلغم 👈ناشتا رفتن به حمام سبب گرم شدن درون می‌شود و موجب از بین رفتن بلغم می‌شود و همچنین بدن را لاغر می‌کند. 🔺برعکس این مطلب نیز وجود دارد زیرا روایت می‌فرماید اگر کسی بعد از غذا خوردن به حمام برود باعث از بین رفتن صفراء و سوداء می‌شود. 🔺بنابراین یک راه را به ما نشان می‌دهد. اگر کسی لاغر باشد به دلیل مره است که باید بلغم او را غالب کرد. و اگر کسی چاق است باید صفراء او غالب شود. باید فرد چاق را گرم و داغ کرد تا لاغر بشود. نیازی به رژیم های سخت غذا خوردن نیست. 🌺در روایت آمده است: 💎مَنْ دَخَلَ الْحَمَّامَ عَلَى الرِّيقِ أَنْقَى‌ الْبَلْغَمَ‌ وَ إِنْ دَخَلْتَهُ بَعْدَ الْأَكْلِ أَنْقَى الْمِرَّةَ وَ إِنْ أَرَدْتَ أَنْ تَزِيدَ فِي لَحْمِكَ فَادْخُلِ الْحَمَّامَ عَلَى شِبَعِكَ وَ إِنْ أَرَدْتَ أَنْ يَنْقُصَ فِي لَحْمِكَ فَادْخُلْهُ عَلَى الرِّيق‌ 💎 کسی که ناشتا به حمام برود بلغم را پاکسازی می‌کند و اگر بعد از غذا خوردن داخل حمام شود صفراء و سوداء را پاکسازی می‌کند و اگر می‌خواهی گوشت بدنت زیاد شود وارد حمام شو بعد از سیری و اگر بخواهی گوشت بدنت کم شود ناشتا وارد حمام شو. @tebbsabzevar
🔸 رابطه اخلاق و عمر 🔸 ⚜ امام صادق علیه السلام: «اَلبِّرُ وَحُسنُ الخُلقِ یَعمُرانِ الدِّیارَ وَیَزیدانِ فِى العمارِ» نیکی و خوش اخلاقی، شهرها را آباد و عمرها را زیاد می‌کند. 📔 منبع : کافی (ط_الاسلامیة)، ج۲، ص۱۰۰، ح۸ التوحید، ص ۶۳ @tebbsabzevar