eitaa logo
طب اسلامی(طبق نظرات استاد تبریزیان)
3هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
589 ویدیو
52 فایل
#هدف ما این است که به #سبک_زندگی_اسلامی برگردید و خودتان طبیب خود باشید. کانال ما در ایتا : eitta.com/eslamiteb_tabrizian کانال ما در سروش : splus.ir/eslamiteb_tabrizian کانال ما در گپ : https://gap.im/tebeeslami_tabrizian شناسه پاسخگو : @Nf9297
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام.ریختن در آبجوش اشکال داره؟ سلام بر شما خیر سلام،ببخشید، یه پسر یکساله دارم که رنگ بدنش در قسمت ناف به پایین تا ران، تیره هست.مرتب قسمت کمر و دل و باسنشو میخارونه در حدی که زخم میشه و خون میفته. خودم هم مشکل خارش داشتم الان پوست دستامو و کمر و شکم به پایین تیره هست،راه حلی داره. مشکل دیگه پسرم اینه که دست و کتف و پاش سرده، سمت چپ چشم چپش مدتی هست قرمزه و خوب نشده،علت چیه؟ سلام بر شما بهترین درمان مصرف سودابر است،کمینه(حداقل) ۳بسته شما و فرزندتان بخورید. ✅نکته: در چند روز نخست خوردن داروی سودابر ممکن است همه بدن یا بخشی از آن تیره شود ، نگران نباشید. بادمجان با روغن زیتون بپزید و بخورید یا کباب(بورانی) کنید. داروی ملین ۱بسته، روغن بنفشه پایه زیتون ۵بسته؛ طبق دستور مصرف شود. برای چشم لعاب تخم کتان در چشم ریخته شود با قطره چکان. سرمه اثمد ۲بسته. زاهدی @tebeeslami_tabrizian @eslamiteb_tabrizian
سلام.مردم قدیمی شهر ما میگن که اگه چشم چپ پرید یعنی یه اتفاق بدی میفته برا طرف و اگه پلک چشم راستش بود اتفاق خوب میفته براش... سلام بر شما پاسخ شما را طبق روایت دادیم. مردم شهر معتبرند. یا روایت اهل بیت؟؟؟؟ @tebeeslami_tabrizian @eslamiteb_tabrizian
سفارشات مسواک زدن ❇مسواک قبل از وضوء باشد ❇مسواک عَرْضی زده شود اكْتَحِلُوا وَتْراً وَ اسْتَاكُوا عَرْضا[من لایحضرالفقیه، شیخ صدوق، ج1، ص54. یعنی عدد فرد سرمه بکشید و عرضی مسواک بزنید. ❇داشتن مسواک متعدد خوب است انسان چند مسواک داشته باشد و هر مرتبه با تمامی مسواک ها دندان ها را تمییز کند و به یک مسواک اکتفاء‌ نکند. این کار حتما حکمتی دارد و ممکن است یکی از حکمت ها این باشد که هر کدام از مسواک ها شکل خاصی دارد و یکی می‌تواند بین دندان ها نفوذ کند و دیگری نمی‌تواند نفوذ کند و معلوم است که این کار در تمییزی دندان اثر بیشتری دارد. امام رضا (علیه السلام) در خراسان بود هنگامی که نماز صبح می‌خواند در مصلای خود می‌ماند تا آفتاب طلوع می‌کرد و بعد برای او پارچه ای می‌آوردند که در آن مسواک های متعدد بود پس با همه‌ی آن ها مسواک می زد و بعد از آن کندر می‌جوید...[من لایحضرالفقیه، شیخ صدوق، ج1، ص504] بله، در یک مجلس از چند مسواک استفاده می‌کرد. می‌تواند چوب ها مختلف باشد و فرقی نمی‌کند چوب ها مختلف باشد یا نباشد. ممکن است چوب ها ریز و درشت باشد یا کهنه و نو باشد و یا زیتون و اراک باشد ولی اشکال ندارد که همه از یک درخت باشند. ❇شسته شدن مسواک از روایات استفاده می‌شود که مسواک هم قبل از استفاده و هم بعد از استفاده باید شسته شود. اضافه کردن خوشبو کننده خوب است که به مسواک خوشبو کننده مانند گلاب اضافه کنند: وَ كَانَ أَبُو الْحَسَنِ ع يَسْتَاكُ‌ بِمَاءِ الْوَرْد [ مستدرک الوسائل، محدث نوری، ج1، ص371] یعنی امام کاظم(علیه السلام ) با گلاب مسواک می‌زد. زاهدی @tebeeslami_tabrizian @eslamiteb_tabrizian
چند دهه ای ست که در رسانه و ... می‌شنویم و می بینیم که می گویند تخم مرغ زیاد بخورید!!!!! آیا روایت در مورد خوردن تخم مرغ🍳 هم داریم؟ پاسخ: بله زیاد خوردن تخم مرغ خوب نیست و عوارض آن زیاد است. در روایت آمده است: مداومة اكل‌ البيض‌ يعرض منه الكلف في الوجه‌[[موسوعة الأحاديث الطّبيّة، ری شهری، ج2، ‌ص518] یعنی خوردن مداوم تخم مرغ سبب لکه های سیاه رنگ و تیره رنگ در صورت می‌شود. «کَلَف» به معنای لکه های سیاه در صورت است. ⛔زیاد تخم مرغ خوردن پوست صورت را تغییر می‌دهد. در روایت آمده است: كَثْرَةُ أَكْلِ‌ الْبَيْضِ‌ وَ إِدْمَانُهُ يُورِثُ الطُّحَالَ وَ رِيَاحاً فِي رَأْسِ الْمَعِدَةِ وَ الِامْتِلَاءُ مِنَ الْبَيْضِ الْمَسْلُوقِ يُورِثُ الرَّبْوَ وَ الِابْتِهَار[طب الرضا، امام رضا ع، ص28] یعنی خوردن زیاد و مداوم تخم مرغ موجب بیماری و بزرگ شدن طحال می‌شود و باد در سر معده می‌شود و پر کردن معده با ⛔تخم_مرغ_آب_پز⛔ سبب آسم و گرفتگی کرونر (رگ) قلب و تنگی و قطع شدن نفس می‌شود. بنابراین انسان نباید در خوردن تخم مرغ زیاده روی کند. مستفاد از روایات است که نباید در یک روز یک تخم مرغ کامل خورده بشود بلکه در روز نصف یا کمتر از یک دانه تخم مرغ مصرف بشود. حتی اگر با گوشت باشد بهتر است که کمتر از یک عدد تخم مرغ در روز مصرف بشود. ✅شاید خوردن تخم مرغ با گوشت یا پیاز مشکل آن را برطرف کند. در روایت آمده است: و احذر ان تجمع بين البيض‌ و السمك‌ في المعدة في وقت واحد فإنهما متى اجتمعا في جوف الانسان ولد عليه النقرس و القولنج و البواسير و وجع الاضراس‌ [طب الرضا، امام رضا ع، ص63] یعنی بپرهیز که در معده بین تخم مرغ و ماهی در یک زمان جمع کنی زیرا هرگاه این دو در درون جمع بشوند از آن نقرس و ورم روده و بواسیر و دندان درد متولد می‌شود. بنابراین نباید تخم_مرغ_و_ماهی در درون انسان جمع بشوند. یعنی فقط جمع نشدن در معده کافی نیست بلکه نباید درون انسان جمع بشوند یعنی صلاح نیست که انسان در یک روز این دو را مصرف کند مگر افرادی که غذا از بدن آن ها سریع خارج می‌شود. افرادی که در روز یک وعده تخلیه انجام می‌دهند نمی‌توانند در یک روز هم تخم مرغ🍳 و هم ماهی🐟 مصرف کنند زیرا جمع شدن این دو درون انسان صادق است و حتی سبب پیسی می‌شود. خواهیم خواند که تخم مرغ عسلی بهتر(از خوردن تخم مرغ آب پز) است. در چند مورد خوردن زیاد تخم مرغ استثنا شده : ❇ خوردن تخم مرغ محلی با پیاز سفید و روغن زیتون (نخست پیاز خرد شده کمی سرخ شودو با تخم مرغ در روغن زیتون سرخ شود)برای تقویت نیروی جنسی و فرزند دار شدن هر روز صبح توسط زن و مرد.به مدت ۳۰ یا ۴۵ روز. ❇خوردن تخم مرغ محلی با شیر طبیعی برای رفع کمبود ویتامین دی . گوشت با تخم مرغ گوشت با تخم مرغ ر ایران معروف نیست ولی در کشورهای دیگر وجود دارد و به آن «مَخلَمه» گفته می‌شود. در ابتدا گوشت را کمی با پیاز و مانند آن سرخ می‌کنند و بعد تخم مرغ روی آن می‌ریزند. امروزه که مردم به ناتوانایی جنسی مبتلا هستند، این غذا از جهت جنسی خیلی تقویت کننده است. در روایت آمده است: إِنَّ نَبِيّاً مِنَ الْأَنْبِيَاءِ شَكَا إِلَى اللَّهِ قِلَّةَ النَّسْلِ فَقَالَ لَهُ كُلِ اللَّحْمَ بِالْبَيْض‌[المحاسن، برقی، ج2، ص481] یعنی پیامبری از پیامبران به خداوند از کم بودن نسل و فرزند شکایت کرد خداوند فرمود گوشت را با تخم مرغ بخور. در روایت دیگر آمده است: اللَّحْمُ‌ بِالْبَيْضِ‌ يَزِيدُ فِي الْبَاءَة دعائم الاسلام، قاضی نعمان، ج2، ص145. یعنی گوشت به همراه تخم مرغ عمل همبستر شدن را زیاد می‌کند. گوشت به همراه تخم مرغ هم غذا است و هم داروی ناتوانایی جنسی است. ❇حلیم و گوشت به همراه تخم مرغ تقویت کننده‌ی جنسی هست و یا به همراه لبنیات، تقویت کننده‌ی عمومی است. مستفاد از روایات همانندی تخم مرغ با گوشت است. تخم مرغ در حد گوشت است و اثرات گوشت را دارد. تخم مرغ حکم گوشت دارد و امروزه علم پیشرفت کرده است و می‌گوید تخم مرغ مانند گوشت «پروتئین» دارد همانطور که «شیر» هم پروتئین دارد. باکمی اضافات حال باید سخن اهل بیت علیهم السلام را بپذیریم یا سخن رسانه ها را؟ تصمیم با شماست. بهتر است بجای زیاد خوردن_تخم_مرغ از تخم بلدرچین و کبک و... استفاده کنید. 🚫تخم_مرغ های امروزی که سفید رنگ اند،خاصیت چندانی ندارند و شاید ضررش بیشتر باشد؛ منظور ما تخم مرغ محلی است. زاهدی @tebeeslami_tabrizian @eslamiteb_tabrizian
افرادی که مفعول واقع می‌شوند به مرور زمان مبتلا به عدم استقامت در برابر این عمل می‌شوند. افرادی هستند که مراجعه می‌کنند و می‌گویند وقتی جوان یا مردی را می‌بینم نمی‌توانم صبر کنم. افرادی که زیاد چنین کاری با آن ها بشود شهوت از آلت به مقعد آن ها منتقل می‌شود. در روایت آمده است: کسی که به اختیار خود را در اختیار دیگران قرار بدهد خداوند شهوت زنان را بر او مسلط خواهد کرد.[2] مرد نیروی فاعلی است و زن نیروی قابلی است. زن دوست دارد با او این کار را بکنند ولی اگر مرد به اختیار این کار را انجام بدهد خداوند او را مانند زن ها قرار می‌دهد که دوست دارند مفعول واقع شوند. چون این مواردی چیزی نیست که ائمه تصریح کنند به کنایه مطرح می‌شود «العاقل یکفیه الاشاره». البته روایاتی داریم که می‌فرمایند لواط همین بازی کردن ها است و عمل دخول از لواط بالا تر است و کفر محسوب می‌شود. در روایت دیگر آمده است: ذَكَرْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع الْمَنْكُوحَ‌ مِنَ‌ الرِّجَالِ‌ فَقَالَ لَيْسَ يُبْلِي اللَّهُ بِهَذَا الْبَلَاءِ أَحَداً وَ لَهُ فِيهِ حَاجَةٌ إِنَّ فِي أَدْبَارِهِمْ أَرْحَاماً مَنْكُوسَةً وَ حَيَاءُ أَدْبَارِهِمْ كَحَيَاءِ الْمَرْأَةِ[3] یعنی به امام صادق (ع) عرض کردم مردانی هستند که مفعول واقع می‌شوند امام فرمود خداوند کسی را به این بلاء مبتلا نمی‌کند درحالیکه از آن انتظار داشته باشد. بر اثر کار لواط برای مرد رحم به وجود می‌آید ولی عکس رحم خانم ها است. شکافی که در آن ها پیدا می‌کند مانند شکاف خانم ها است. این روایت قرینه بر این است که لواط با دخول همراه است. در غرب مرد با مرد و زن با زن ازدواج می‌کند. با آن ها صحبت می‌کنند و می‌پرسند چرا این کار را کرده اید. می‌گوید من احساس نمی‌کنم مرد هستم و نیاز یک زن دارم. چون زیاد با زن ها محشور بوده اند. در روایت دیگر آمده است: كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع وَ عِنْدَهُ رَجُلٌ فَقَالَ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنِّي أُحِبُّ الصِّبْيَانَ فَقَالَ لَهُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع .... وَجْهَهُ عَنْهُ فَبَكَى الرَّجُلُ فَنَظَرَ إِلَيْهِ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع كَأَنَّهُ رَحِمَهُ فَقَالَ إِذَا أَتَيْتَ .... وَ أَخَذْتُ السَّيْفَ فَضَرَبْتُ بِهِ السَّنَامَ ضَرْبَةً ..... وَ جَلَسْتُ عَلَيْهِ بِحَرَارَتِهِ فَسَقَطَ مِنِّي عَلَى ظَهْرِ الْبَعِيرِ شِبْهُ الْوَزَغِ أَصْغَرُ مِنَ الْوَزَغِ وَ سَكَنَ مَا بِي‌[5] یعنی مردی نزد امام صادق(ع) آمده و عرض کرد من پسرها را دوست دارم امام فرمود چه می‌کنی؟ عرض کرد آن ها را روی کمر خود قرار می‌دهم امام دست خود را روی پیشانی قرار دادند و صورت خود را برگرداند و مرد گریه کرد و گویا امام به او نگاه رحمت کرد و فرمود وقتی به شهر خود مراجعه کردی یک شتر نر چاق بخر و دست و پا و گردن او را محکم ببند و با شمشیر طوری به کوهان شتر بزن تا پوست آن کنده شود و با همان گرمی روی آن بنشین و مرد گفت به شهر مراجعه کردم و آن کار را انجام دادم و از من چیزی مانند مارمولک و کوچک تر از آن روی پشت شتر افتاد و از آنچه گرفتار بودم نجات یافتم. معلوم می‌شود که دائره ای از کوهان باید کنده شود. کنده شدن کوهان هم کافی است البته باید مقدار معتد به باشد. و شخص به شکل عریان روی آن بنشیند. در روایت دیگر آمده است: شَكَا رَجُلٌ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع الْأُبْنَةَ فَمَسَحَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع عَلَى ظَهْرِهِ فَسَقَطَتْ مِنْهُ دُودَةٌ حَمْرَاءُ فَبَرَأ[6] یعنی مردی به امام صادق(ع) از بیماری ابنه شکایت کرد امام پشت او را مسح کرد و از او کرمی قرمز رنگ سقوط کرد و او خوب شد. شاید این بیماری با دعای من و امثال من خوب نشود و دعاء معصوم می‌خواهد. خوب است که اگر شتری می‌خواهند نحر کنند قبل از کشتن این کار را انجام دهند تا شخصی را از این مشکل نجات دهند. وقتی درمان را شروع می‌کنید خواهید دید افراد کمی نیست که به این بیماری مبتلا هستند. اگر نطفه پسر یا دختر در منطقه‌ی مخالف منقعد بشود احساس های جنس مخالف را پیدا می‌کند و عرب ها به این دخترها «مسترجله» می‌گویند. روایتی داریم که می‌فرماید شخصی که فاعل است بعد از مدتی میل به مفعول شدن پیدا می‌کند. [2] المحاسن، برقی، ج1، ص113. [3] الکافی، کلینی، ط اسلامیه، ج5، ص549. [5] الکافی، کلینی، ط اسلامیه، ج5، ص550. [6] الکافی، کلینی، ط اسلامیه، ج5، ص550. زاهدی @tebeeslami_tabrizian @eslamiteb_tabrizian
❌✅ از شایعه تا واقعیت شایعه پخش نشدن دیدارهای جام جهانی 🔹شایعه عدم حمایت فلسطین از فوتبال کشورمان 🔹شایعه مخالفت دادستانی با حضور زنان در ورزشگاه 🔹شایعه حضور اولین داور زن در جام جهانی ۲۰۱۸ 🔹شایعه عدم حضور پویول به خاطر موهای بلند! 🔹شایعه ممنوع التصویری علی انصاریان 🔹شایعه عدم اجازه پخش دیدارهای ایران در کافی شاپ های مشهد 🔹شایعه ممنوع التصویر بودن حمید استیلی 🔹شایعات پرشمار پیرامون فغانی 🔸ادامه مطالب را در لینک زیر بخوانید: 👉fna.ir/bnbdnk @Farsna🔹 @tebeeslami_tabrizian @eslamiteb_tabrizian
صحبت راجع به است. گر چه مورد روایت مرد است اما اطلاقی هم دارد که شامل مرد و زن می‌شود. روایت علت فرج درد را بیان می‌کند. 👈اگر شخصی در جائی برهنه باشد، حتی اگر کسی نباشد سبب ابتلا به فرج درد می‌شوند. زیرا جن و شیاطین وجود دارند. شخص فکر می‌کند در خانه تنها است و برهنه می‌شود یا افرادی در حمام های عمومی برهنه می‌شوند. ❇دعا درمان دعا است. در روایت آمده است: حَجَجْتُ فَدَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقِ ع بِالْمَدِينَةِ وَ إِذَا بِالْمُعَلَّى بْنِ خُنَيْسٍ رَحِمَهُ اللَّهُ يَشْكُو إِلَيْهِ وَجَعَ‌ الْفَرْجِ‌ فَقَالَ لَهُ الصَّادِقُ ع إِنَّكَ كَشَفْتَ عَوْرَتَكَ فِي مَوْضِعٍ مِنَ الْمَوَاضِعِ فَأَعْقَبَكَ اللَّهُ هَذَا الْوَجَعَ وَ لَكِنْ عَوِّذْهُ بِالْعُوذَةِ الَّتِي عَوَّذَ بِهَا أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع أَبَا وَائِلَةَ ثُمَّ لَمْ يَعُدْ قَالَ لَهُ الْمُعَلَّى يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ وَ مَا الْعُوذَةُ؟ قَالَ قُلْ بَعْدَ أَنْ تَضَعَ يَدَكَ الْيُسْرَى عَلَيْهِ وَ تَقُولَ بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ‌ بَلى‌ مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِنْدَ رَبِّهِ وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ‌ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْلَمْتُ وَجْهِي إِلَيْكَ وَ فَوَّضْتُ أَمْرِي إِلَيْكَ لَا مَلْجَأَ وَ لَا مَنْجَى مِنْكَ إِلَّا إِلَيْكَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ فَإِنَّكَ تُعَافَى إِنْ شَاءَ اللَّهُ تَعَالَى‌[ طب الائمه، ابن سابور الزیات، ص31] یعنی راوی می‌گوید حج انجام دادم و بر امام صادق(علیه السلام ) وارد شدم در مدینه و معلی بن خنیس از درد آلت شکایت می‌کرد امام فرمود تو در جائی برهنه شده ای و خداوند تو را به این درد مبتلا کرد ولی با عوذه حضرت میر که برای ابو وائله خواند تعویذ کن سپس درد عود نکرد معلی عرض کرد آن عوذه چیست؟ فرمود بعد از اینکه دست چپ خود را بر محل درد گذاشتی بگو اللَّهِ وَ بِاللَّهِ‌ بَلى‌ مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِنْدَ رَبِّهِ وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ‌ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْلَمْتُ وَجْهِي إِلَيْكَ وَ فَوَّضْتُ أَمْرِي إِلَيْكَ لَا مَلْجَأَ وَ لَا مَنْجَى مِنْكَ إِلَّا إِلَيْكَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ ان شاء الله خوب می‌شوی. معنای این روایت این است که چون معلی بن خنیس برهنه شده است مبتلا به فرج درد شده است. حتی در حالت مجامعت یک ملافه ای روی خود انداخته شود تا مبتلا به فرج درد نشوند. فرج_درد با دارو حل نمی‌شود. ✅شاید بسم الله گفتن در هنگام برهنه شدن در عدم ابتلا به فرج درد موثر باشد. عرض کردم این روایات از دو جهت اطلاق دارد. شاید شامل مرد و زن بشود اگر چه خطاب به مرد باشد. از تعلیل روایت عمومیت بدست می‌آید ولی خیلی مطابق قواعد اصولی ما نیست. همچنین این روایت اختصاص به آلت ندارد و شامل بیضه ها هم می‌شود. کمتر موردی است که خود آلت به تنهایی درد بگیرد. همچنین کشف آلت در هرجا ممکن است به درد منجر شود هر چند فرد تنها باشد و نگاه کننده وجود نداشته باشد. در همه جا وجود دارد. ولی دو دسته‌ی خوب و بد دارند. هر دو دسته به مسئله کشف عورت حساس هستند. البته شاید موردی که فرد برای زنا کشف عورت کند استثناء باشد. زاهدی @tebeeslami_tabrizian @eslamiteb_tabrizian
-استخوان ❇علت بعلت نوع تغذیه خانم ها است که بیشتر از آقایان در معرض آن هستند(مثل:خوردن نوشابه و شیرهای کارخانه ای و... که عامل پوکی استخوان هستند) درمان (منظر سویق گندم.و.جو است) نکته: خانم های باردار درمصرف سویق زیاده روی نکنند. ✅شیر مخصوصا شیر گاو. ✅گوشت مخصوصا گوشت گوسفند. ✅انجیر ✅برگ.چغندر ✅مصرف پودر.هسته.سنجد و .سنجد (سبب تقویت استخوان میشود) روایات: 🌷پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) می‌فرمایند: «گوشت و شیر، گوشت را می‌رویانند و استخوان را تقویت می‌کنند.» دعائم الإسلام، قاضی نعمان مغربی، ج۲، ص۱۴۵. البته گوشت.گوسفند و شیر.گاو در روایات توصیه شده‌اند. 💐ابوالحسن اصفهانی روایت می‌کند: «نزد امام صادق (علیه السلام) بودم، مردی به امام عرض کرد من بدنم ضعف دارد، امام فرمودند از شیر استفاده کن زیرا شیر گوشت را می‌رویاند و استخوان را تقویت می‌کند.» المحاسن، احمد بن محمد بن خالد البرقى، ج۲، ص۴۹۲. 💐امام رضا (علیه السلام) می‌فرمایند: «انجیر بوی بد بدن و دهان را برطرف می‌کند و استخوان را تقویت می‌کند و سبب رویش مو می‌شود و بیماری‌ها را برطرف می‌کند تا جایی که نیاز به دارو نداشته باشید.» المحاسن، احمد بن محمد بن خالد البرقى، ج۲، ص۵۵۴. 💐امام رضا (علیه السلام) می‌فرمایند: «بر شما باد برگ چغندر، زیرا بر کناره‌ی رود بهشت می‌روید، و در آن درمان بیماری‌ها است، و استخوان را درشت می‌کند، و گوشت را می‌رویاند.» البته بهترین برگ چغندر آن است که ریشه ندارد و تمام مواد آن در برگ قرار گرفته. المحاسن، احمد بن محمد بن خالد البرقى، ج۲، ص۵۱۹. 🌸امام صادق (علیه السلام) می‌فرمایند: « گوشتش، گوشت را می‌رویاند و استخوانش (هسته‌اش)، استخوان را می‌رویاند و پوستش، پوست را می‌رویاند» الاصول من الکافي، شیخ کلینی، ج۶، ص۳۶۱. اگر کل سنجد را پودر کنند باعث چاقی می‌شود و اگر بخواهند مخصوص.استخوان استفاده کنند باید پودر هسته آن را مصرف کنند، همچنین مصرف آن با شیر بسیار خوب است. (استاد.تبریزیان) زاهدی @tebeeslami_tabrizian نشانی کانال در بیسفون پلاس http://bpn.im/tebeeslami_tabrizian نشانی کانال در سروش http://sapp.ir/tebeeslami_tabrizian نشانی کانال درگپ https://gap.im/tebeeslami_tabrizian
💫مجری شبکه دو : 💉 وزارت بهداشت کجای ماجرای درمان هست !!! @daroo100 @tebeeslami_tabrizian @eslamiteb_tabrizian
-زرد-گاوی🐂 روغن زرد روغن زرد در روایات مدح شده است و درمان است. بطور کلی مفید است ولی در خصوص روغن زرد گاوی🐂 تاکید بیشتری شده است در روایت می‌فرماید: نِعْمَ‌ الْإِدَامُ السَّمْن‌[13] روغن زرد چه خوب خورشتی است. در چند روایت وارد است که : السَّمْنُ مَا دَخَلَ‌ الْجَوْفَ‌ مِثْلُه‌[14] هیچ غذایی مانند روغن زرد داخل بدن نمی‌شود. در مورد درمان بودنِ روغن گاو روایات متعددی داریم. روایتی از حضرت امیر علیه السلام می‌فرماید: سُمُونُ‌ الْبَقَرِ شِفَاءٌ [15] یعنی روغن‌های گاو شفاء است. در روایت دیگری حضرت امیر علیه السلام می‌فرماید: سَمْنُ‌ الْبَقَرِ دَوَاء[16] یعنی روغن گاو دارو و درمان است. بنابراین شکی نیست که روغن گاو درمان است اما نمی‌فرماید برای درمان کدام بیماری مفید است فقط یک روایتی داریم می‌فرماید: مَنْ أَكَلَ لُقْمَةً سَمِينَةً نَزَلَ مِثْلُهَا مِنَ الدَّاءِ مِنْ جَسَدِهِ[17] یعنی هرکس لقمه‌ای غذا که با روغن گاو درست شده است را بخورد همانند از بدنش بیماری خارج می‌شود. سَمِينَةً لقمه ای است که روغن زرد داشته باشد. این روایت همان تعبیری را دارد که درباره‌ی پی وارد شده است. در مِثْلُهَا همان احتمالاتی را که در پی گاو مطرح کردیم اینجا هم مطرح می‌شود. روغن زرد روغنی است که از کره گرفته بشود یا خود کره هم روغن زرد است. کره را روی آتش می‌گذارند و کره‌ی آن جدا می‌شود دوغ هم جدا می‌شود. بقر جنس است و در معنایش ماده و نر وگوساله نیست بلکه همه انواع را شامل می‌شود. روغن زرد گاوی قیدی دارد وآن اینکه اگر کسی شیخ می‌شود یعنی چهل یا پنجاه ساله می‌شود دیگر نباید بخورد. روایتی از امام صادق علیه السلام داریم: السَّمْنُ‌ مَا أُدْخِلُ جَوْفَ مِثْلِي وَ إِنِّي لَأَكْرَهُهُ لِلشَّيْخ‌[18] یعنی مانند روغن زرد وارد بدن مثل من نشده است و همانا من آن را برای شیخ مکروه می‌دارم. از اینکه حضرت می‌فرماید کراهت دارم معلوم می‌شود استفاده از روغن زرد برای افراد مسن ضرر دارد. سکته های قلبی ومغزی برای این سن است بنابراین یا روغن نخورد یا بجای آن روغن زیتون مصرف کند. روغن زرد مطلق است روغن زرد گاوی و غیر گاوی را شامل می‌شود. شیخ به افراد بالای چهل سال می‌گویند. روایتی هم داریم می‌فرماید پنجاه سال به بالا شیخ است. روایتی کلینی از امام صادق ع نقل می‌کند: إِذَا بَلَغَ‌ الرَّجُلُ‌ خَمْسِينَ‌ سَنَةً فَلَا يَبِيتَنَّ وَ فِي جَوْفِهِ شَيْ‌ءٌ مِنَ السَّمْنِ[19] یعنی هنگامی که مرد به پنجاه سال رسید نخوابد درحالیکه در بدن او چیزی از روغن زرد باشد. 👈اعتقادم این است که روغن زرد نه تنها در شب بلکه در هرحال برای افراد مسن👵👴 خوب نیست. 👈پزشک های امروز می‌گویند روغن زرد را به ویژه در تابستان نخورید و در زمستان بخورید. واقعا در تابستان همینطور است چون ممکن است کسی سرگیجه بگیرد اما روایات می‌گویند در ☀تابستان بخورید و در ❄زمستان استفاده از 👈-زرد بد است. علت آن هم این است که درتابستان همراه با عرق از بدن خارج می‌شود و چرب شدن بدن به همین جهت است روایت دیگری از حضرت امیر ع است: السَّمْنُ‌ دَوَاءٌ وَ هُوَ فِي الصَّيْفِ خَيْرٌ مِنْهُ فِي الشِّتَاءِ وَ مَا دَخَلَ جَوْفاً مِثْلُهُ[20] یعنی روغن زرد دواء است و در تابستان بهتر است از زمستان و چیزی بهتر از آن داخل بدن نشده است. [13] المحاسن، برقی، ج2 ص498. [14] الجعفریات، ابن اشعث، ص243. [15] المحاسن، برقی، ج2 ص498. [16] المحاسن، برقی، ج2 ص498. [17] دعائم الاسلام، قاضی نعمان، ج2 ص112. [18] المحاسن، برقی، ج2 ص498. [19] الکافی، کلینی، ط اسلامیه، ج6 ص335. [20] الکافی، کلینی، ط اسلامیه، ج6 ص335. (استاد.تبریزیان) زاهدی @tebeeslami_tabrizian