💠 "تأملی در آیه ومن یتق الله یجعل له مخرجا"
معنی آیه می فرماید؛ اگر تقوا پیشه کنی، راه خروج برایت قرار می دهیم، آیه عجیبی است، چرا که خبری میدهد که بسیار دلگرم کننده است. البته از طرفی دارای ابهام است که در این پیام درصدد رفع ابهامات و تفسیر این آیه هستیم؛
اول اینکه تقوا چیست؟!
دوم اینکه جعل الهی در مخرج برای اهل تقوا به چه شکل است؟! و مخرج در کجا هاست؟!
و سوم اینکه راه درک این مخارج چیست؟!
تقوا به معنای دوری کردن از گناه و اشتباه است.
به میزانی که فرد در اخلاقیات و امور زندگی اش، اختیاراً از گناه دوری می کند و سعی میکند مبتلا نشود، دارای تقوا می شود.
لذا همین تقوا، راه خروج را برای انسان های مختلف باز می کند.
مخرج ها (محل خروج ها و رهایی ها) برای اهل تقوا متفاوت است؛
اگر کسی تقوای در زبان دارد، مخرجی که برای او قرار میگیرد این است که دچار یکسری مشکلات زبانی در زندگی قرار نگیرد.
و کسی که تقوای چشم دارد، یکسری صحنه ها جلوی او واقع نشود و یکسری مشکلات در زندگی او رخ ندهد.
و... همچنین تقوا در سایر اعضا. پس محل خروج و جعل الهی گاهی به این معناست که برای شما محل خروجی ایجاد می کند که با بعضی مشکلات و گناهان برخورد نکنید!
اینکه بعضی ها توفیق گناه را «کامل» پیدا نمی کنند و دچار گناهان نصف نیمه می شوند، و به قول خودشان هر چه میخواهیم گناه کنیم و لذت ببریم، یک چیزی می آید و نمیگذارد لذت ببریم و لذت آن کوفتمان می شود، اینها بخاطر تقوای نسبی آن افراد در چیزهای دیگر است که در این موارد جلوه خروج برای آن ها دارد.
پس جعل مخرج گاهی به معنای ایجاد نشدن برخی مشکلات، گاهی به معنای عدم توفیق انجام کامل گناهان، و گاهی نیز به معنای مخرج «قبل» از گناه است.
این معنا بسیار مهم است. خداوند متعال بر اساس خبیر بودنش، قبل از پیش آمدن برخی گناهان، به با تقوا ترین افرادش «الهام» می کند، و محل خروج از گناه را به آن ها نشان میدهد که این نیز از آثار تقواست، اما اگر شخص با اختیارش از محل گناه فرار نکند، تقصیر خودش هست، چون جعل مخرج الهی پیشاپیش انجام شده بود و خود استفاده نکرد!
از دیگر معانی یجعل له مخرجا به این معناست که «کمک و امداد های غیبی» را به فریاد او میرسانیم و این مرحله برای کسانی است که تقوای آن ها از پیش در خیلی گناهان به درجه صد بوده، یعنی اصلاً گناه نمی کردند و همین باعث شده در مشکلات احتمالی آینده، با امداد غیبی یاری شوند تا مبتلا نگردند. مانند حضرت یوسف (ع) و برهان ربی اش در فرار از دست زلیخا.
و البته از این امداد ها، گاهی باعث برکات می شود، به عنوان مثال یک مقام معنوی درک می شود، توفیقات عبادی و معنوی پیدا می کند، مشکل مادی حل می شود، پول و رزق و مادیات خاص و با برکتی از راه میرسد و در بحث روابط اتفاقات خوبی می افتد و ... که همه این ها از برکات محل خروج انسان با تقواست.
در واقع محل خروج و یجعل له مخرجا ثواب و اثر «دنیایی» تقواست، و مخرج اصلی در «برزخ و قیامت» است که همان شفاعت ها و رسیدن به مراتب عالیه بهشتی است.
راه درک این محل خروج ها، بالا بردن تقواست. هر چه تقوا بیشتر محل خروج های بیشتری درک می کنیم. اگر زندگی تنگی داریم، لاجرم تقوا کم است و هر چه تقوا کمتر محل خروج ها کمتر و انسان جای زندگی و آسایش و آرامشش کم می شود و همیشه مضطرب است. پس این مخرج ها برای انسان آرامش آور نیز هستند.
✍ سامان(جواد) ابوالقاضی
🔮 مؤسسه طب الحیات سابقون:
@tebolhayate_sabeqon
💠 شب یلدایِ قدر
انّاهُ انزلناهُ فی لیلای پُر قدری
زهراءَ نامِیُ و ما اَدراک مٰا قَدری؟!
یلداءِ گلدی لَیلِ هر سال بلندِ من
فرموده قرآن قَدرْ، الفٌ مِن شهری
سلطان عشق آنجا شود طالع در منظر
آن شب که گشت نازل مَلَک مِن کُلِّ هر امری
دانی چرا پُر شد سماء از نور اخترها
بنوشته کوکبها سَلٰام، حتّی مَطلَعَ الْفَجْری
بیخود نخور آجیل و بشکن تخمه امشب را
نوشی انارِ قِرمزُ و هِندانِه ی فَخْری
رو گیر جَشن طاعتُ و نه جشن اِشْکَم ها
انار خون دل و دانه هِندانِهْ، قَطرِهی اَشکی
بر تو بلند است شبُ و روز آمده است کوتاه!
یعنی در اول قدر دان هر شب زِ هَر شهری
کوتاهَ گلدیست روز و بر بام است این شب ها
سلطان شدند عُبّاد شب های پُرْ زَرقی
اَرضِ وسیع آنگه شود پُر برف چون مهتاب
شب ها که ریزند عابدان اقطار از دردی
لیک گر نشد حرفم به کامت شیرین و پر مزه
امشب بخور تا صبح آجیل و هر زَهری😅🙏
✍ سامان (جواد) ابوالقاضی
🌷🙏 ببخشید دیگه بنده شاعر نیستم، خلاصه بعد از چند سال چند بیت مزه پراکنی کردم😅 شعر بر اساس قیاسِ شب یلدا با شب قدر، از جهت تشبیه شبِ بلند سال با شب بلندِ معنوی قدر، که با اقتباس از کلمات عربی قرآن و آیات سوره قدر عجین شد، همچنین از کلمات تُرکی با اینکه خودم لُر هستم استفاده شد، بیت آخر هم دیگه چون شب یلدا به نوعی عید محسوب میشه، یک جفنگی آمدم تا دوستان شاد شوند، به هر حال؛ قافیه که تنگ آید، شاعر به جفنگ آید و به بزرگی خودتان می بخشید، غرض این بود شب های بلند سال برای عبادت حیفه از دست بره، همه اش به خوردن و خندیدن تمام نشه😅🙏🙏 یلداتون مبارک 😘😘😘🌷❤️
🔮 مؤسسه طب الحیات سابقون:
@tebolhayate_sabeqon
💠 در واقع تمام استعدادها و توانمندیهای انسان فقط مسئولیت است و بدهکاری. اشتباه خطرناک انسان این است که این بدهی را طلب و توقع تلقی میکند؛ میگوید: منی که استعداد دارم، برتر از آن کسی هستم که این استعداد را ندارد و چون اینگونه با مسئله برخورد میکند، توقعات و طلبکاریش از جامعه و خدا و هرچه با او در رابطه است بیشتر میشود... در حالیکه باید به عکس باشد؛ یعنی باید بگوید منی که استعدادم بیشتر است و تاب تحمل و بارکشیام بیشتر، باید توقع جامعه از من بیشتر باشد، نه توقع من از جامعه!
📗 کتاب مربی و تربیت، ص 276
و چقدر فکر تو را دوست داشتم معلم فکر من.... و ایضاً خودت❤️ رحمه الله علیک... آثار استاد آیت الله محی الدین حائری شیرازی (ره) خواندی و بلکه چند بار خواندنی است...
🔮 مؤسسه طب الحیات سابقون:
@tebolhayate_sabeqon
مؤسسه طب الحیات سابقون
💠 روند چرخه 60 هزار فکر در ذهن!
📗 #کتاب_مهندسی_قوه_خیال
🔮 مؤسسه طب الحیات سابقون:
@tebolhayate_sabeqon
مؤسسه طب الحیات سابقون
💐 این پیام را یکی از دوستان کانال دیشب به پی وی ادمین آقای آذر فرستاده. لذا چند نکته هست که لازم دان
نکته اول؛ الحمدلله خداوند رو شاکرم که هنوز افرادِ طالب را میبینم که نشانه حیات علم و معنویت است در این آخر الزمان پُر رنج و تاریک.
نکته دوم؛ ما جلساتِ تجلیه را تا الآن اصلاً تبلیغ نکردیم، همچنین جلساتِ ۱۳ تا ۲۶ مهندسی نماز که خصوصی برگزار شده، صحبتی ازش نشده. از طرف دیگر؛ جلساتِ طب فکری ، فقط یکبار به شکل مستقیم ازش حرف زدیم که تبلیغ واضح محسوب میشد. اما چرا تبلیغ نکردیم؟! چون دنبال کاسبی نیستیم! مطالب را آنقدر حیف و مغنتم میدانم که رسیدن آن ها به دیگران را واگذار به شعورِ آگاهی و هدایت باطنی کرده ام تا هر که اهلش باشد خودش پیدا کند و پیگیر باشد! و الا اگر بنا بر تبلیغ بود؛ علاوه بر اینکه اسم این مطالب را در کانال خود می آوردیم و تبلیغ می کردیم، در کانال های مختلف نیز آنچنان تبلیغ می کردیم که تعداد افراد این کانال چند هزار نفری شوند! اما به هر حال به آقای آذر گفتم هر کس خودش پرسید دوره ها چیست، برایشان توضیح بده، نه اینکه کسی برای خرید کتاب آمده، اسمی از دوره ها ببرید.
نکته سوم؛ علت هزینه گرفتن ما برای دوره ها، باید مشخص باشه اما چهار دلیل عمده را ذکر میکنم تا برای همیشه حل بشه این موضوع؛ اولاً بنده خودم کلی هزینه کردم برای رسیدن به این مطالب، دوماً این مطالب به راحتی پخش نشه و فرد را متعهد میکند که برای دیگران ارسال نکند، سوماً ضمانت ارزش دانی و عمل گرایی را دو چندان و بلکه صد چندان می کند نسبت به مطالب رایگان، چهارماً هزینه نیاز داریم برای کارهای علمی، که اخیراً کار علمی داشتم که اصلاً در کانال حرفی ازش نشد، با بیش از ۵۰ میلیون خرج که بیشترش از جیب خود بنده میرود، اما نفع لاحدش، بسیاری از آن رایگان به عموم خواهد رسید، ولی به هیچ وجه نخواستیم تبلیغات داشته باشیم، چون بازم دوست نداشتم به بهانه پول مطالب را از حیطه هدایت باطنی به تبلیغ ظاهری بکشم.
نکته چهارم؛ همیشه به ادمین محترم عرض کردم؛ علیٰ رغم هزینه خیلی پایین دوره ها، تخفیف و قسط بندی را برای کسانی که از نظر مالی در مضیقه هستند داشته باشند، که الحمدلله تا حالا چندین نفر داشتیم به این شکل. اما با این حال همچنین به ادمین گفته ام اگر کسی را اهل نیافتند از دادن دوره ها و لو با پرداخت چند برابری کلاً حذر کند.
همه این مطالب را خواستم عرض کنم، تا هدف اصلی مطالب کانال که بیانِ مطالب ناب اخلاقی و معرفتی و طبی است فراموش نشود و از طرفی خدا رو شاکرم که مطالب رایگان مثل مهندسی نماز، سلوک قلب و مهندسی قوه خیال و کلی مطالب دیگر در کانال آنقدر بازتاب خوب داشته و پیام های خوب شما به ما میرسد، لذا از تبلیغ آن ها هنوز خارج نشدیم تا به تبلیغ مطالب خصوصی هزینه دار برسیم.
والحمد لله و المنه... شکراً لله.
🔮 مؤسسه طب الحیات سابقون:
@tebolhayate_sabeqon
💠 هر چه با اخلاص تر، پنهان تر!
هر چه با اخلاص تر، پنهان تر!
حضرت زهرا سلام الله علیها
از همه با اخلاص تر و پنهان تر
و مظهر اسم یا باطن الهی است
و مکنون در غیب و حجاب الهی
با قبری پنهان در قبور عالم
و قدری پنهان در عقول بشر
به عنوان بزرگ ترین گنج خدا
تحت قبای خداوند در عرش است
و انوار پر برکت وجود مطهره اش
در اختیار همگان است، پس مغتنم بدانیم.
✍ استاد حاج آقا هاشمی (حفظه الله)
#ایام_شهادت_حضرت_صدیقه_طاهره
(ســـلـــــــــــــــام الله علــــــــــــیها)
🔮 مؤسسه طب الحیات سابقون:
@tebolhayate_sabeqon
💠 ظرفیت کم، انسان را مدعی می کند!
هر چقدر انسان ظرفیت وجودی اش بیشتر باشد، فقرش بیشتر می شود!
وقتی یک سالک و یا عارف با ظرفیت کم به نور الله که در باطنشان هست میرسند، مدعی میشوند!!
ولی پیامبر (ص) به معراج رفت و مدعی نشد، چون ظرفیتش با یک لیوان نور پر نمیشد! باید ظرفیت را در مرحله عمل کم کم زیاد و بزرگ کرد. نباید خیلی زود، خیلی چیزها را به هر کسی آموزش داد!
✍ گوینده یکی از سالکین
🔮 مؤسسه طب الحیات سابقون:
@tebolhayate_sabeqon
@tebolhayate_sabeqon4_5985717095176865947.mp3
زمان:
حجم:
1.11M
🎙 چند جلد کتاب بخوانیم؟!
🔹 انتظار میرود یک مؤمن حداقل چند جلد کتاب بخواند؟!
🔻 سامان (جواد) ابوالقاضی
💽 #کلیپ_صوتی بُرشی از
جلسه ۱۴ ام مبحث خصوصی #تجلیه
⏱ مدت زمان: ۰۱:۲۵
🆔🔻مؤسسه طب الحیات سابقون:
@tebolhayate_sabeqon
💠 زبان، قلمِ فکر!
آدمی در مورد چیزهایی که فکر می کند حرف می زند. در واقع زبان، قلمِ فکر است و آدمی هر چه که می نویسید، بیشتر به آن فکر می کند. لذا ما دوتا قلم داریم؛ یک قلم داریم که در دست می گیریم و می نویسید و یک قلم که زبان ماست! انسان به نوشتنی های این دو قلم بیشتر فکر می کند، فکر بیشتر پیرامون «صادرات» ما می چرخد! وقتی در مورد چیزی حرف نزنی، خیلی اهمیت هم ندارد، خیلی هم در مورد آن فکر نمی کنی، اما وقتی در مورد چیزی حرف میزنی اهمیت آن دو چندان و یا صد چندان می شود. پس باید خروجی های زبان را کنترل کرد تا فکر کنترل و طاهر شود. در این باره نکاتی هست که در ادامه مطالب عرض خواهیم کرد.
📗 #کتاب_مهندسی_قوه_خیال
📖 صفحه ۲۴۹ و ۲۵۰
📍برای تهیه کتاب به #ادمین_کانال مراجعه کنید.
🔮 مؤسسه طب الحیات سابقون:
@tebolhayate_sabeqon
مؤسسه طب الحیات سابقون
🎙 چند جلد کتاب بخوانیم؟! 🔹 انتظار میرود یک مؤمن حداقل چند جلد کتاب بخواند؟! 🔻 سامان (جواد) ابوالقا
💠 با حجاب علم چه کنیم؟!
دوستان سؤالی پرسیدن و گفتند اینکه بنده در جلسات تجلیه و مبحث موهبت تحصیل گفتم؛ «بین ۳۰۰ تا ده هزار جلد کتاب بخوانید و سعی تان بر خواندن ۱۰ هزار جلد کتاب باشد،» آیا این پُر کردن درون از اصطلاحات نیست؟! آیا علم حجاب اکبر نیست؟! آیا با این حال از خدا دور نمیشویم؟!
در پاسخ باید عرض کنم؛ درسته علم حجاب است، آن هم حجاب اکبر و به نوعی چون درون را پُر می کند و فکر را مشغول می کند، می تواند جای خدا را پُر کرده و انسان را درگیر خودش کند و حق را مستور بگرداند، اما نظر بزرگان از جمله امام خمینی (ره) بر این است که برای پاره کردن حجاب علم باید وارد آن شد! نه اینکه از آن فرار کرد. یک مثال میزنم تا خوب مطلب جا بیفتد؛ علم مثل بادکنک هست، تا یک جاهایی باد کنی، فقط بزرگ شدن بادکنک را می بینی، اما از یک حد بگذره دیگه میترکد! افراد مقید در حجاب علم، هنوز از علم کوچک ترند و آن قدر تحصیل نکرده اند که به مرز نادانی برسند. به قول ابن سینا: «تا بدانجا رسید دانش من، که بدانم همی که نادانم!» بله باید مرز و حجاب علم را درید و در نقطه امن نادانی ساکن شد! لذا در روایتی حضرت علی (ع) فرمود: «احمق ترین مردم کسى است که گمان کند خردمندترین مردم است.» اینجا مشخص است که شخص هنوز بادکنک علم را کامل باد نکرده که بترکد، لذا ادعای دانایی دارد.
البته تکلیف این نیست که لزوماً آنقدر درس بخوانیم که این حجاب پاره شود، بلکه همین که خود در مسیر علم باشیم و با آثار و افرادی که حجاب علم را پاره کردند مأنوس باشیم آن حِس جَهلِ ممدوح و تحسین شده به ما نیز دست خواهد داد و درک خواهیم کرد که وَ فَوْقَ كُلِّ ذِي عِلْمٍ عَلِيمٌ؛ و برتر از هر صاحب علمی، عالمی است!
اما متأسفانه مردم نوعاً از علم فراری هستند، بندگان خدا گاهاً حق هم دارند! چرا؟! چون امیرالمؤمنین علی (ع) می فرمایند: «إنَّما زَهَّدَ النّاسُ فِي طَلَبِ العِلْمِ كَثْرَةُ ما يَرَوْنَ مِنْ قِلَّةِ عَمَلِ مَنْ عَمِلَ بِما عَلِمَ؛ براستی که مردم از تحصیل علم دوری کردند، چون بسیار می بینند که عالمان کمتر عمل می کنند.» زیادی علم و علمی که هنوز به مرحله ترکیدن و خالی شدن باد نرسد، غالباً عُجب و خود بینی می آورد، و عُجب علمی توهم عمل می آورد. لذا شخص عالم گاهاً خود غیر عامل است، چون خود را بی نیاز از عمل می داند. این نباید دلیل شود که ما کسب علم نکنیم، ما با توکل و شجاعت باید حجاب علم را پاره کنیم و این از قدرت از شیعه امیر المؤمنین (ع) و بنده خدای سبحان که با توکل و پر توسل اصلاً بعید نیست.
✍ سامان (جواد) ابوالقاضی
🔮 مؤسسه طب الحیات سابقون:
@tebolhayate_sabeqon