eitaa logo
احیاء طب و تمدن اسلامی🏴
1.5هزار دنبال‌کننده
7.3هزار عکس
5.3هزار ویدیو
359 فایل
🌺ترویج آداب اسلامی=مبارزه با نفوذ سبک زندگی و طب استعماری و تهاجمات فرهنگی=تمدن نوین اسلامی 👈با انتشار و #فوروارد مطالب احیاگر امر اهل بیت باشیم. 🏡 eitaa.com/joinchat/1231880192Cdbbc059498
مشاهده در ایتا
دانلود
👆👆👆👆 نقشه درختواره کامل طب از دیدگاه اسلام
سفرنامه پولاک کسی که طب جدید رو در ایران رواج جدی داد👆👆👆👆👆
👆👆👆 دو مقاله در خصوص واکسنها
یک: واکسیناسیون از نگاهی دیگر دو: نسل کشی به نام علم
👆👆👆 فایل پاور پوینت مبانی طب اسلامی بسیار جالب هست الان کتابش چاپ شده
http://hoo.ayed.ir/?p=205 آدرس اینترنتی کتاب الدراسه فی طب الرسول المصطفی آیت الله شیخ عباس تبریزیان سه جلد اول برای دانلود هست برای مطالعه خیلی عالی هست دروس ایشون از روی این کتاب تدریس می شه و فایل صوت و متن سخنرانی ایشون در دروس که در واقع شرح و توضیح این کتاب هست در پیام قبل موجود هست
نگارش احادیث طبی مقاله ای در مورد سیر نگارش این احادیث👆👆👆
این کانال توسط جمعی از دانشجویان پزشکی محقق در زمینه ی طب اسلامی زیر نظر استاد محمد علی شاکری آملی تئوریسین و متدولوژیست طب اسلامی تحت اشراف دفتر علامه طبیب آیت اللّه تبریزیان - زید عزه - مدیریت می شود ارتباط با ادمین: t.me/dr_tebian @tebianoteb
🌺 🌺 🔔 💢 🔻درمورد در اسلام 🌕 جالبست اسلام سن عددی خاصی تعیین نکرده است. ✔ بلکه حداقل بلوغ جنسی را کفایت دانسته است. چنانچه در سوره نساء هم آمده. 🔔 آیه‌۶ سوره نساء می‌فرماید: «و ابتلوا الیتامی حتی إذا بلغوا النکاح فإن آنستم منهم رشداً فادفعوا إلیهم أموالهم» (یتیمان را آزمایش کنید تا هنگامی که شده و به نکاح پیدا کردند. پس اگر آنان را به درک مصالح زندگانی آگاه یافتید، اموال‌شان را به آنان بدهید). 🔹مشهور فقها منظور از بلوغ نکاح موجود در این آیه را می‌دانند و حتی بر سن بلوغ جنسی برای ازدواج ادعای اجماع نموده است. به عبارت دیگر، فقه امامیه ازدواج بعد از بلوغ را، چه در دختران و چه پسران، مطلقاً جایز و مستحب می‌داند و متعددی در این باب وجود دارد. 🌺 امام صادق(ع) می‌فرماید روزی رسول خدا(ص) بر منبر رفت و فرمود: ای مردم جبرئیل از سوی خدای تعالی به من خبر داد؛ دختران مانند میوه بر روی درخت هستند، اگر به موقع چیده نشوند آفتاب آنها را خراب می‌کند و باد آنها را می‌ریزد. اگر دختران درک کنند آنچه را که زنان با شوهرانشان درک کرده‌اند چاره‌اش است، و گرنه خواهند شد. (( فیض کاشانى، محمد محسن، الوافی، ج 21، ص 75- 76، اصفهان، کتابخانه امام أمیر المؤمنین على علیه السلام، چاپ اول، 1406 ق.)) 🔺آیا نه این است که درجامعه ی ما خیل کثیری دختران حتی ابتدایی ، هم به این رسیده اند؟ جواب و برباد رفتن عقایداسلامی این ها را چه کسی خواهد داد؟ 🔔 مهم تر اینکه، در فقه بحثی تحت عنوان وجود دارد که در آن، تحت شرایطی، ازدواج دختر توسط و به شرط‌مصلحت‌وی (دختر نابالغ) جایز شمرده شده است. ✔ و دختر صغیر ، چون به بلوغ رسید می تواند و مختار و صاحب نفوذ در اذن است که انتخاب کند که آیا به زندگی متاهلی ای که ولی او برایش تاکنون انتخاب کرده ، ادامه بدهد یا آن را ترک کند. 👈 پس اینکه عده ای مدعی اند که برای ازدواج حتما باید بلوغ ، فراجنسی هم بشود ، و بلوغ جنسی کفایت نمی کند ، تفکری هست که موجب و در جامعه می شود. ✔چون ، یعنی ترک حرام زنا به واسطه انجام حلال ازدواج، که به معنی از ایجاد کوچک ترین فساد موثر برتربیت اسلامی انسانی است ، اولیٰ تر و واجب تر از انجام حلال درمان گرانه ی دورهنگام و بعد از ایجاد است. 🌺 پیامبر اسلام(ص) از سعادت مرد آنست که دخترش درمنزل وی خون حیض . ((شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ج 3، ص 472، قم، دفترانتشارات اسلامی، چاپ دوم، 1413ق.)) 🌺 «مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَال: مِنْ سَعَادَةِ الْمَرْءِ أَنْ لَا تَطْمَثَ ابْنَتُهُ فِی بَیْتِهِ» امام صادق(ع) : ازسعادت مرد آنست که دخترش درمنزل وی به قاعدگی نرسد.(درخانه شوهر اولین حیضش را ببیند) ((کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 5، ص 336، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق.)) 🔔 این یعنی ازدواج زودهنگام وآسان دختران ، به نفع خود دختران و خانواده ها و جامعه است. 🔰زیرا دختران وحتی پسران،تاوقتی در زیر ۱۸ سال قراردارند، خُلقی بیشتری برای تربیت مناسب شدن دارند،پس تاقبل از۱۸سالگی راحت تر میتواند با شوهر بیشتری پیداکند. 💢 وپس ازآن،که بعدازسن تربیت شدگی است،سازگاری خُلقی باهمسر برای هم و هم ،سخت تر خواهدبود وآمار هم بالاتر خواهدرفت. 🔺 اینجاست که میخواهد با انواع فتن و بهانه و در ،از مسیر زبان روانشناسان و پزشکان غربزده وحتی از زبان بعضا ب‌ظاهر ‌غرب‌زده در و... سن ازدواج زیر۱۸ سال راممنوع کنند و موجبات و به نفع شان شوند. 🔔این درحالیست که:حتا در با آن گری‌ش،سن ازدواج دختران خردسال(۱۰تا۱۳سال) رسمیت قانونی دارد. 👆 اینها یعنی 🔻 🔔مکاتب ضددینی مادامی‌که مستقیم ضد دین اند گرچه خطرناکند اماخیلی خطری ندارند. 💢 پس کجاست؟ 🔔وقتی توسط مکاتب ضددین ارائه شوند و توجیه اخلاقی شرعی برای باطل بچینند و آن را با سفاسط ارائه دهند،به مراتب خطرناک تر ازحالت ضدیت‌مستقیم است. 🔰 🆔 @m_a_astereki 🌲🌲
عقیلی هم گفته از کیه عقیلی هم خودش اهل علم و اهل تقوا وشیعه هست اونها طب رو مضاف به کلمه سنتی یا اسلامی نمیکردند میگفتن علم طب چون علم طب رو مطلقا شریف و ورثه انبیا و اولیا و وحی میدونستن
ببیند کسی به هیچ وجه طب جدید رو نفی مطلق نمی کنه بلکه در مطالب آقای تبریزیان هم هست ایشون قائل به اولویت بندی هستند اولویت با طبی است که ریشه وحیانی داره و منتسب به روایات اهل بیت هست دوم اینکه مشکل طب غربی بحث روش طبی اون نیست بلکه بیشترین اشکال مربوط به نفوذی هست که مافیای قدرت و ثروت و سران یهود در این شاکله انجام دادن و بیشتر جنبه تجارت و اشتراء به خودش گرفته و بعضا در مطالب علمی دستکاری می کنند تا به اهداف خودشون برسن مشکل دیگه اینه که ریشه این طب چیه؟ مبناش چیه؟ ماها که همه جا بحث از مجوزهای شرعی می کنیم، مجوز شرعی این طب جدید در درمان و آزمایشات پیشگیرانه ، آزمایشات روی حیوانات و آزمایشات انسانی و آزمایشات درمانی و استفاده از واکسنها و... چی هست؟ آیا صرف اینکه تجربه شده کفایت می کنه؟ تجربه ای که در طب جدید بحث ازش می شه چند سال قدمت داره؟ آیا می شه با این میزان از تجربه می تونه در برابر تجربه هزاران ساله طب سنتی و یا روایات طبی اسلام قد علم کنه؟ اگه فقط تجربه باشه خوب لااقل ما اینجا در طب سنتی خودمون تجربه های بهتری داریم بحث دیگه در مورد آسیب های طب هست مثلا یه آزمایش هسته ای که روی بیمار انجام میشه، شیمی درمانی یا پرتو درمانی و... با کدام مجوز حاضر میشن این بیمار برای درمان مبتلا به این آسیب ها بشه؟ بحث دیگه در خصوص انحصاری شدن طب جدید در جامعه است که همه طب ها باید تعطیل بشن و فقط طب جدید از آسمان افتاده و فقط این باید در کشور اجرا بشه بحث دیگه خطاهای پزشکی هست که در طب جدید به وفور رخ می ده و برای اینکه بیمار نتونه علیه پزشک کاری کنه اول ازش نامه می گیرن در صورتی که در طب سنتی و اسلامی اینطور نیست و با کوچکترین خطایی تمام اجداد طبیب بیچاره رو از گور درمیان آتیش می زنن و مباحث دیگه حالا همینا رو بحث کنیم تا بعد با تشکر یا حق
جامع امام رضا علیه السلام اینها ک فرمودید دستور ساختش در روایات موجوده
خوب ایشونم از روایات اوردن دیگه یعنی از طب اسلامی استفاده کردن منتهی اسم طب اسلامی روش نذاشتن چون اون زمان اصلا این مباحث مطرح نبوده که بخوان اسم گذاری کنن و ثبت کنن و.... حالا امروز یه آقاییی اومده به اسم استاد تبریزیان و این روایات رو دسته بندی و تحلیل اولیه کرده و بر اساسش دارو درست کرده این دلیل بر اینکه اییشون از طب اسلامی استفاده کرده نمیشه ایشونم یه حلقه از حلقه تکمیل طب اسلامی هست
نتیجه گیری کردید و گفتید سوء استفاده از اسم طب اسلامی لا اقلش اینه که اینجا یه مجوز شرعی هست علاوه بر تجربه اما اون طرف اشکالات فراوانه ولی چون قدرت دستشون هست کسی با خبر نمیشه
اما بالاجمال بگم اسلامی بود به معنای نفی تمام نسخه های دیگه و ارائه ترکیبات ماورایی و عجیب و غریب نیست بلکه تغییر شاکله و مبانی طبی هست و با توجه به مبانی و شاکله اصلی ممکنه برخی نسخه ها جدید و بدیع باشه و برخی نسخه ها و حتی روشهای تشخیصی از جای دیگه دریافت و امضا بشه مثلا همین حجامت که هم طب سنتی مدعی اون هست و هم در روایات اسلامی اومده قبل از اسلام وجود داشته و به شیوه های خود اون مردم انجام می شده اما اسلام این حجامت را با روایات اسلامی تایید کرد و براش قوانین گذاشت و تکمیل کرد و نقایص چیزی که قبلا وجود داشت رو برطرف کرد به شکلی که کسی مدعی نیست این حجامت موجود مربوط به طب سنتی یا چینی یا یونانی هست اگرچه همشون ازش استفاده می کنند. مثل یک ساختمان که مصالح در تمام ساختمان ها یکی هست همه آجر و سنگ و سیمان و میلگرد دارن اما انچه متفاوت هست نحوه بکارگیری این مصالح و نقشه متفاوت هست در طب اسلامی هم همین هست مبانی در بسیاری موارد ،متفاوت و جدید هست ولی نسخه ها و گیاهان مورد استفاده و روشهای درمانی گاه متفاوت هست گاه حرام هستو... و منع در استفاده دارن مثل استفاده از خاک در داروها مثلا و کاملا اندازه ها و مقادیر جدید و دقیق اعلام شدن و همچنین بحث دعا درمانی و استفاده از آیات و حتی شفای بیمار توسط اهل بیت که از مباحث خاص طب اسلامی هست و برخی نسخه ها خیر شاید همون نسخه های طبهای دیگر هست و چون سالم بودن تایید شدن و استفاده میشن فعلا تا اینجا بحث تفاوت در مبانی و شاکله اصلی طب ها هست نه بدیع بودن نسخه ها هر چند اگه تحقیق بشه خیلی از همین نسخه های طب سنتی در زمانهای گذشته از روایات ایمه گرفتن اصل نسخه رو ولی چون به قول خودشون قایل به طب اسلامی نبودن منبع رو ذکر نکردن و حتی با اجتهاد خودشون تغییراتی در نسخه ها دادن و این یعنی چون اسمی از طب اسلامی نبوده یواشکی از نسخه های اهل بیت استفاده کردن و صداشم در نیاوردن الان آقای تبریزیان اومده خیلی از نسخه ها رو داره میگه آقایی که این نسخه رو دادی این از اهل بیت بوده نه اینکه ایشون از طب سنتی یواشکی اسنفاده کنه بلکه داره استفاده های یواشکی رو افشا میکنه البته کاملا محترمانه و بدون اینکه با آبروی اون عزیزان بازی کنه کاری که خیلی ها امروز بلد نیستن فعلا تا اینجا کافیه یا حق
ما اینجا کاری به عوام نداریم عوام برداشتهای دیگری هم دارد که خوشایند طب جدید نیست با ادله و مدارک و مجوزات شرعی و منطقی بودن مباحث کار داریم و بس
خوب ما مسیر کار شما رو نمی دونیم مباحثی که مطرح می کنید باید برای ما روشن باشه که دنبال چی هستید مطالبی که مطرح شد عجله نبود پاسخ اجمالی به استدلالات جناب حبیب بود
اصلا بحث اسم نیست الان یه نفر اومده مدون کرده و اسم روش گذاشته خوب اینکه نمی شه سوء استفاده و استفاده یواشکی و... مثل خیلی علومی که قبلا بین مردم و حتی دانشمندان بوده ولی مدون به شکل جدیدش نبوده یه نفر اومده یه تنظیماتی کرده یه چیزای رو کشف کرده و روش گذاشته و اسم اون رو گذاشته به اسم فلان موضوع از این مطالب هم زیاد داریم
تعریف مکتب مسلک، منهج، مدرسه، مذاق، سبک، سنت، نهضت، نظریه، نظام، نحله، گرایش، شیوه، طریقه، روش و… از واژه‌ها و اصطلاحاتی هستند که به‌خصوص در دوران معاصر در بسیاری از محاوره‌ها و آثار مکتوب نویسندگان و پژوهشگران رشته‌های علوم انسانی، به کار می‌روند، ولی کمتر معنای دقیق آن بیان شده و تعریف روشن و ضابطه مندی از آن ارائه نشده است. در بین این واژه‌ها، واژه (مکتب) در زبان فارسی و معادل آن یعنی کلمه مدرسه در زبان عربی و (school) در انگلیسی، از جمله کلماتی است که علی‌رغم کاربرد فراوان آن در علوم گوناگون به ویژه در علوم تاریخ و فلسفه فقه، تعریف روشن و ضابطه مندی از آن ارائه نشده است، این مشکل تا جایی است که گاهی این واژه را معادل دین و ایدئولوژی یا حتی مسلک، سبک، نظریه و امثال آن تعریف می‌کنند. در این مقاله تلاش شده است تا ضمن گردهم آوردن بخش‌های برگزیده چند مقاله در این زمینه، پس از بررسی معنای لغوی و پیشینه این اصطلاح، چهار دیدگاه درباره معنای مکتب نقل و سپس تفاوت این واژه با مفهوم دین بررسی گردد و در نهایت با استناد به مکتوبات شهید گرانقدر مرتضی مطهری، دیدگاه برگزیده در این رابطه توضیح داده شود.
تعریف لغوی مکتب: واژه مکتب، هم به معنای مصدر میمی (یعنی کتابت و نوشتن) به کار می‌رود، هم به معنای اسم زمان (زمان نوشتن) و هم به معنای اسم مکان (مکان نوشتن). اما در زبان عربی و فارسی، مکتب بیشتر به معنای اسم مکان (مکان نگارش و آموزش علم) به کار رفته است؛
تاریخچه پیدایش واژه مکتب: در پی رنسانس در مغرب زمین، از یک سو تحولات فلسفی و اجتماعی به وقوع پیوست و از سوی دیگر تحولات علمی و صنعتی پدید آمد. به دنبال آن، نگرش‌ها و گرایش‌هایی در جامعه رخ نمود و این گرایش‌ها صرفاً به رشته‌های علمی محدود نماند، بلکه عرصه‌های گوناگون اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، هنری و ادبی را در برگرفت. غربیان برای هریک از این گرایش‌ها، واژه (school) را برگزیدند که معادل آن را در زبان عربی و فارسی، (مدرسه) و (مکتب) قرار دادند. گرچه این اصطلاح در هر سه زبان، اصطلاحی جدید است، ولی نمی‌توان گفت مکتب به معنای عام آن یعنی گرایش‌های موجود در درون یک رشته علمی و این در فرهنگ اسلامی امری بی سابقه است؛ چرا که نمونه‌های روشنی از گرایش‌ها و نحله‌های به شدت رو در رو و متقابل در رشته‌های علمی در تاریخ اندیشه اسلامی به چشم می‌خورد؛ مانند: طریقه اهل رأی و قیاس در مقابل طریقه اهل حدیث در علم فقه، مکتب اشاعره در مقابل مکتب معتزله در علم کلام، مسلک اخباریان در مقابل مسلک اصولیان در علم اصول و روش استنباط. در زبان فارسی نیز کتاب‌های متعددی نگارش یافته است که واژه (مکتب) در عنوان آن به چشم می‌خورد، ولی کمتر تلاش شده است تا تعریف ضابطه‌مندی از مکتب ارائه شود.
مفهوم مکتب: مجموعه‌ای است که در ابتدا به تفسیر انسان و جهان می پردازد و سپس بایدها و نبایدهای انسانی را مشخص و معین می‌سازد. هم نیاز انسان را به جهان بینی مرتفع می‌کند و هم یک نظام ارزشی برای زیستن و چگونه زیستن ارائه می‌دهد. در واقع مکتب مجموعه جهان بینی و ایدئولوژی یک انسان می‌باشد.
دیدگاه‌های اصلی مخالف در یک رشته علمی: یک نظریه درباره اصطلاح مکتب، این است که مکتب خصوص دیدگاه‌های اصلی مخالف در یک رشته علمی است. از لابه لای سخن برخی چنین معنایی برداشت می‌شود؛