هدایت شده از گلستان قرآن
#جشنواره_ملی_مجازی_قرآن_نور_اُمید
┄═❁๑🍃๑🌸๑🍃๑❁═┄
💠 ﷽ جهت مشاهده اسامی برگزیدگان جشنواره روی عنوان مورد نظر کلیک کنید.
🔸 تفسیر آسان قرآن کریم
🔹 نهج البلاغه
🔸 روایت زندگی
🔹 حفظ موضوعی قرآن
🔸 کتابخوانی
🔹 پیام قرآن
🔹 داستان محمد رسول الله (ص)
🔸 بُلبُلان وَحی (تلاوت تقلیدی - پسران)
🔹 حفظ سوره های قدر و عصر
🔸 عکس رمضان
🔹 نامه ای به خدا
🔸 نقاشی
🔹 جلسه خانگی قرآنی
🔸 دکلمه خوانی
🔹 اذان گویی (ویژه پسران)
@golestan_quran
🔹امام صادق علیه السَّلام میفرمایند:
📌مکارم الأخلاق ده مورد است:
🔹پایمردی و استقامت در راه خدا
🔹احسان و نیکی به والدین
🔸امانتداری
🔸صلهٔ ارحام
🔹مهماننوازی
🔹اطعام نیازمند
🔸جبرانکردن نیکیها
🔸مراعات حق همسایه
🔹مراعات حق رفیق
🔹و در رأس همهٔ اینها حیاء بالاترین است.
📚الخصال شیخ صدوق
🆔 @telaavat
4_5963145113596070487.mp3
زمان:
حجم:
492.8K
#تلاوت_صبحگاهی_قرآن_کریم
🔸ترتیل صفحه ۳۲ قرآن کریم
🔸 سوره مبارکه بقره
🎙استادپرهیزگار
✅ @telaavat
#تلاوت_صبحگاهی_قرآن_کریم
📖 صفحه ۳۲ قرآن کریم
🔸 سوره مبارکه بقره
✅ @telaavat
💫💫💫💫💫💫💫
نشود صبح اگر عرضِ ارادت نکنم
نام زیبای تو را صبح تلاوت نکنم
💠 صلی الله علیک یا علی بن موسی الرضا(علیه السلام
#شوق_زیارت
🆔 @telaavat
#نڪات_آموزنده_قرآنی
💞انسان هم مثل خدا، باید رحمتش بر غضبش غالب شود.
🔆 يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِصاصُ فِي الْقَتْلى الْحُرُّ بِالْحُرِّ وَ الْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَ الْأُنْثى بِالْأُنْثى فَمَنْ عُفِيَ لَهُ مِنْ أَخِيهِ شَيْءٌ فَاتِّباعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَداءٌ إِلَيْهِ بِإِحْسانٍ ذلِكَ تَخْفِيفٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَ رَحْمَةٌ فَمَنِ اعْتَدى بَعْدَ ذلِكَ فَلَهُ عَذابٌ أَلِيمٌ"178/بقره"
💫 اى كسانى كه ايمان آوردهايد! (قانون) قصاص در مورد كشتگان، بر شما (چنين) مقرّر گرديده است: آزاد در برابر آزاد و برده در برابر برده و زن در برابر زن، پس اگر كسى از ناحيه برادر (دينى) خود (يعنى صاحب خون و ولىّ مقتول) مورد عفو قرار گيرد. (يا قصاص او به خونبهاتبديل شود) بايد شيوهاى پسنديده پيش گيرد و به نيكى (ديه را به ولى مقتول) بپردازد، اين حكم تخفيف و رحمتى است از ناحيه پروردگارتان، پس براى كسى كه بعد از اين (از حكم خدا) تجاوز كند، عذاب درناكى دارد.
🔹🔸خداوند سبحان دارای اسمای حسنای فراوان است و آن اسما درجات متفاوت دارند. در اسمای فعلی خداوند، رحمت بیکران او صبغه امامت و رهبری نسبت به سایر اسما را بر عهده دارد: «و أنت الّذی تسعی رحمتُه اَمام غضبه» معنای سبقت رحمت خدا بر غضب او این است که هندسه ساختار جهان بر نقشه رحمت خداست. البته معنای امامت مهر نسبت به قهر و نیز سبقت رحمت بر غضب این نیست که مهر عاطفی و رحمت احساسی رهبری شئون جامعه را برعهده گیرد، بلکه مرادْ امامت مِهر عقلی و رهبری رحمت لُبّی (نه احساسی) است، به طوری که هر جا عقل برهانی یا نقل معتبر به قهر فتوا داد در همانجا مهر عقلی زمام قهر را به دست میگیرد و قصاص را مثلاً اجرا میکند. تفصیل این مطلب در تفسیر آیه آینده روشن خواهد شد.
🔹🔸به هر تقدیر، انسان که خلیفه خدا در زمین است مناسب است معماری مستخلف عنه را الگوی خود قرار دهد، از اینرو ضمن قرار دادن حق عفو و حق توافق بر دیه به منظور ترجیح عفو بر انتقام، واژه ﴿عُفِی﴾ به صورت مجهول و کلمه ﴿شَیء﴾ به صورت نکره ذکر شد تا محتوای آن این باشد که اگر اندکی از حق قصاص عفو شد، مانند آنکه اولیای دم متعدد بودند و یکی از آنان از حق قصاص صرفنظر کرد و عفو محض یا توافق بر دیه را برگزید، فوراً قصاص متوقف میشود تا نظر او کاملاً تأمین گردد؛ همچنین در صورت توافق بر دیه اگر یکی از اولیای دم از حق دیه خود صرفنظر کرد، به همان نسبت ذمه جانی تبرئه خواهد شد.
🔹🔸 قدر مشترک همه احتمالهای مطروح دراینباره همان است که بیان شد؛ یعنی رهبری شئون اجتماعی و امامت مسائل جمعی بر عهده رحمت است: ﴿رُحَماءُ بَینَهُم) و این نیز به عنوان حق مطرح شد؛ نه تکلیف، زیرا در مورد قتل عمد هیچگونه الزامی بر عفو محض یا توافق بر دیه نیست.
🔹🔸خدای سبحان در قصاص، دست ولی دم را برای عفو یا تخفیف بازگذاشته است، بنابراین اگرچه صدر آیه بیان حکم الزامی قصاص است لیکن با اِعمال عفو و احسان مذکور، بهرهمندی از تخفیف و رحمت الهی نیز ممکن است: ﴿ذلِکَ تَخفیفٌ مِن رَبِّکُم ورَحمَة﴾.
🔹🔸بعد از این عفو و تخفیف، نمیتوان به جانی تعدی کرد و چنانچه کسی پس از عفو قصد انتقام کرده و به جانی تعدّی کند، عذاب الیم در انتظار اوست: ﴿فَمَنِ اعتَدی بَعدَ ذلِکَ فَلَهُ عَذابٌ اَلیم﴾، زیرا پس از عفو یا توافق بر دیه، حق ولی دم ساقط شده است، همانگونه که اگر جانی پس از عفو مجنیعلیه یا ولی او تعدی کرده و به قتل مجدّد دست بزند مورد این تهدید قرار گرفته و عذاب الیم را به خود اختصاص داده و در اینحال مشمول آیه ﴿ومَنعادَ فَیَنتَقِمُ اللّهُ مِنهُ) خواهد بود، بنابراین، تجاوز از احکام قصاص و دیه و ملتزم نشدن به قوانین و مقررات الهی در این بخش، افراط در کیفیت اجرای قصاص به مُثْله کردنِ بدن قاتل در صورت اعدام، تعرض به قاتل و کشتن او پس از عفو و گذشت از حق قصاص و قبول خونبهای مقتول، همچنین تعدّی قاتل بعد از عفو یا دیه به اقدام به قتل عمدی دیگر، هر یک میتواند مقصود از ﴿اعتَدی﴾ در آیه مورد بحث باشد.
📚تفسیر تسنیم
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
@telaavat
امام صادق عليه السلام:
إن أحبَبتَ أن يَزيدَ اللّهُ فی عُمُرِكَ فَسُرَّ أبَوَيكَ
اگر دوست دارى كه خداوند، عمرت را زياد كند، پدر و مادرت را شاد نما
📘 بحارالأنوار جلد74 صفحه81
✅ @telaavat
💢 توصیههای تغذیهای برای روز کنکور
🍽 صبحانه روز آزمون باید طوری انتخاب بشه تا به ثبات قندخون و عملکرد مغزتون کمک کنه، پس کیک و کلوچهها انتخاب خوبی نیستن.
@telaavat
👆👆👆
📌 نماز یکشنبههای ذیالقعده
(بسیار بسیار توصیه شده)
دو تا دورکعتی باید خونده بشه، بعد از نماز دوم، هفتاد بار استغفار و دعای یاعزیز..
👉 @telaavat