مطالعات آمریکا اروپا
📌گذری بر تاریخچه پادشاهی عمان
سلطنت پادشاهان آلبوسعیدی
در این بین فردی به اسم احمد ابن سعید البوسعیدی که والی وقت شهر صحار بود قیام کرد . با متحد کردن مردم صحار و رستاق مخالفان را از میان بر می دارد. در سال 1744 میلادی مردم او را به طور رسمی به عنوان رهبر خود معرفی می کنند. بعد از این اتفاق به وی لقب الامام احمد بن سعید میدهند و این امامت و رهبری آغاز سلطنت پادشاهان آلبوسعیدی بود که تا امروز در عمان ادامه دارد.
پس از رفع کشمکش های داخلی و استقرار امنیت در عمان، مناطق دریائی و اطراف عمان، احمد بن سعید در سال ۱۱۹۹ میلادی فوت کرد. پس از وفاتش پسرش بر مسند حکم نشست. سعید بن احمد بن سعید ۱۷۸۳ تا ۱۷۸۴ میلادی حکمران عمان بود. پس از فوت او پسرش حمد بن سعید ۱۷۸۴ تا ۱۷۹۲ میلادی حاکم عمان بودند. حمد بن سعید پایتخت خود را از رستاق به مسقط منتقل کرد و نفوذ خود را تا دریای شرقی آفریقا گسترش داد. پس از مرگ وی سلطان بن احمد بن سعید (۱۸۰۴–۱۷۹۲ میلادی) برجایش نشست.
در دوران حکومت سلطان بن احمد نیروی دریائی عمان تقویت شده و تعداد کشتیها دو برابر شد. پس از سلطان بن احمد، السلطان سعید بن سلطان (۱۸۵۶–۱۸۰۴) میلادی بر تخت پادشاهی نشست. در ایام حکومت سعید بن سلطان قدرت نیروی دریائی عمان به اوج خود رسید. السلطان سعید بن سلطان یکی از شخصیتهای برجسته عمان با شخصیتی مدیر و سیاستمدار و جنگجویی شجاع و تاجر بزرگی بود.
السید سعید بن سلطان در دوران حکومت طولانی خود که ۵۲ سال به طول انجامید توانست امپراتوری گستردهای تأسیس کند. که حدودش از شرق آفریقا تا ساحل ایران امتداد داشت. در آن دوران که طوفان جنگ و ستیز تمام منطقه را دربرگرفته بود او مانند یک ربانی ماهر و دنیا دیده توانست ثبات عمان را حفظ کند
وستانیوز
📌گذری بر تاريخچه پادشاهی عمان
در نیمه قرن ششم هجری بنی نبهان منطقه داخلی را پایتخت حکومت خود قرار دادند .
مناطق ساحلی عمان را رها کردند به همین خاطر پرتغالیها که با عمان تجارت داشتند این مناطق را اشغال کردند حکومت بنی نبهان در منطقه داخلی در قرن نهم هجری خاتمه پیدا کرد. بعد از آن در سال ۱۵۰۷ میلادی پرتغالیها به قسمت های دیگر عمان حمله کردند و علی رغم مقاومت شدید عمانیها سر انجام موفق میشوند این کشور را اشغال کنند. پرتغالیها مدت یک قرن ونیم در عمان ماندند.
در سال ۱۶۲۴ در عمان دولتی به اسم یعاربه به سرپرستی شخصی به نام امام ناصر بن مرشد الیعربی تأسیس شد بعد از به حکومت رسیدن، تصمیم گرفت پرتغالیها را از عمان بیرون کند ولی به تنهایی قادر به این کار نبود.تصمیم گرفت تمامی قبیله ها و مردم عمان رو با خود همراه کند تا پیروز شود . با متحد کردن قبایل موفق شد چند شهر ساحلی را از چنگ پرتقالی ها بیرون بیاورد ولی خیلی زود جان خود را دست می دهد.
بعد از او جانشینش سیف بن سلطان الیعربی راهش را ادامه داد و در سال ۱۶۴۹ میلادی تونست مسقط را از قبضه ی پرتغالیها آزاد کند. بعد از آزادی مسقط تمام اردوگاههای پرتغالیها یکی پس از دیگری سقوط کردند و سر انجام تمام عمان از دست استعمار پرتغالیها آزاد شد. بعد از خروج پرتقالی ها مدتی عمان رنگ آرامش را می بیند اما دیری نپایید که در میان طبقات، اختلاف و نا آرامی ایجاد شد
وستانیوز
📌گذری بر تاریخچه پادشاهی عمان
السلطان سعید بن سلطان هنگام وفات در سال ۱۸۵۶ میلادی بر روی دریا در سفر از مسقط به زنگبار در کشتی شخصی خود ویکتوریا در دریای سیشیل بود.
پس از وفات السید سعید بن سلطان عمان دچار هرج و مرج شد. بعد از وی سلاطین مختلفی حکومت را در دست می گیرند تا در نهایت، سلطان سعید بن تیمور البوسعیدی بر مسند حکومت مینشیند. زمامداری فردی وی سبب شده که حکومت تمام و کمال به خود وی وابسته باشد.
قابوس بن سعید در سال ۱۹۷۰ پدر خود، سلطان سعید بن تیمور آل بوسعید رو در کودتایی آرام و بدون خونریزی کنار گذاشت و پس از آنکه او را به تبعید فرستاد به جای پدرش بر مسند حکومت نشست و لقب سلطان قابوس بن سعید سلطان عمان گرفت.
کارنامه سلطان قابوس نزد مردم عمان بهقدری درخشان بود و مجموعه تلاشها و اقداماتش چنان تصویری از او ساخته است که علیرغم تمام اتفاقات و اعتراضات به وجود آمده در زمان حکومت وی هیچکس خواهان برکناری یا استعفای سلطان قابوس نشد و همه مردم عمان واقعاً او را دوست داشتند. چنانکه اخیراً یکی از نویسندگان عمانی چنین نوشته است که گر سلطان قابوس نبود ما یمن بودیم.
پس از درگذشت سلطان قابوس بن سعید در ۱۱ ژانویه ٢٠٢٠، هیثم بن طارق پسرعمویش به جانشینی رسید.
وستانیوز
📌ما در این متن نمی توانیم تمامی پادشاهان و سلاطین عمانی رو نام ببریم. در لیست زیر نام معروفترین فرمانروایان و پادشاهان عمانی را آورده ایم:
احمد بن سعید البوسعیدی.
سعید بن احمد بن سعید.
حمد بن سعید.
سلطان بن احمد بن سعید
بدر بن سیف
سعید بن سلطان بن احمد.
ثوینی بن سعید بن سلطان
سالم بن ثوینی بن سعید.
عزان بن قیس بن عزان
ترکی بن سعید بن سلطان
فیصل بن ترکی بن سعید.
تیمور بن فیصل
سعید بن تیمور.
قابوس بن سعید
هیثم بن طارق آل سع
وستانیوز
هدایت شده از ابوقاسم
🍂شاید حقیقت بیدارمان کند...
جنگهای داخلی روزانه علیه.... ،علیه شیعیان، علیه سنیها، علیه جوانانی که احساسات خود را بیان میکردند، علیه عاشقان و علیه هر چیزی که ضروری به شمار میرود در جریان بود.
خوب به یاد دارم، در میان سؤالات مردم و انتظارات مبهم آنها در مورد اینکه چه اتفاقی میافتد و چه خواهد شد آقای .... معاون ..... در تلویزیون ظاهر شد و از....خواست که صبور باشند زیرا این جنگ ممکن است دو یا سه سال طول بکشد. مگر میشود یک جنگ دو ماه فقط طول بکشد؟ چند جوان در این جنگ به کام مرگ فرو خواهند رفت؟
ابوقاسم
هدایت شده از صوت المقاومه
Salar Aghili - 11 Setare (128).mp3
4.6M
ایران با تو هم پیمان شدن زیباست 🇮🇷🇮🇷✌️✌️
هدایت شده از ابوقاسم
📌چند نکته کلیدی صحبت های رهبر انقلاب
🔺دشمن به دنبال تسلط بر فکر و اندیشه مردم است و این مساله برای آن ها با ارزش تر است. خطر این تسلط از تصرف بر سرزمین ها بیشتر است(استعمار اندیشه)
🔺مسئولین و مردم باید حواسشان به اتفاقات منطقه باشد، دشمن به دنبال تغییر اولویت ها و گرفتن تمرکز از مسئولین و مردم است.
باید حواسمان به تحولات قفقاز و غرب آسیا و مناطق شرقی باشد.(گرفتن تمرکز از مسئولین)
🔺دشمن با اغتشاش و اتفاقات اخیر می خواهد تمرکز لازم را از مسئولین کشور بگیرد. مساله ما جریان های اغتشاشگر نیست، مسئولین نباید اولویت های داخلی و منطقه ای و بین المللی کشور را فراموش کنند.(فهم اولویت ها)
🔺آمریکا بدنبال استعمار و تسلط بر منافع ایران است، آمریکایی ها بدنبال باج گرفتن از ملت ایران هستند. اگر می خواهید مشکلتان با آمریکا حل شود باید به آن ها باج بدهید(استعمار منافع)
ابوقاسم
هدایت شده از غرب آسیا
کاظمی قمی نماینده ویژه ایران در امور افغانستان حمله تروریستی به یک مدرسه دینی در ولایت سمنگان افغانستان را محکوم کرد
این محکومیت درحالی انجام می شود(کار بسیار ستودنی است) که منطقه سیوک ولایت دایکندی شاهد نسل کشی آشکار طالبان در حق شعیان بوده که منجر به شهادت چندین نفر از شیعیان از جمله یک کودک به همراه مادر وی شد که احساسات افکار عمومی افغانستان و شیعیان را نسبت به این موضوع جریحه دار کرده است.
جای تامل دارد که دکتر کاظمی قمی به عنوان مقام ارشد ایران در مسائل افغانستان به افکار عمومی توضیح دهند که چرا نسبت به جنایت تلخ طالبان در حق شیعیان که بزرگ ترین سرمایه ایران در افغانستان محسوب می شوند سکوت کرده اند و حتی نسبت به آن ابراز نگرانی نکردند؟
جای سوال دارد که دکتر کاظمی قمی به افکار عمومی پاسخ دهند که چرا نسبت به تجاوز یک نیروی طالبان به زن بیوه در ولایت پنجشیر افغانستان که صدای همه سازمان های حقوق بشری و بین المللی را در آورد سکوت کردند؟
جای سوال و تامل دارد که دکتر کاظمی قمی پاسخ دهند که علی رغم امتیازات گسترده ای که در دوسال گذشته به طالبان تقدیم کردند پاسخ دهند طالبان به غیر از نا امن سازی مرزها، گسیل صده هزار نفری مهاجرین به ایران، آزار و اذیت شیعیان و سایر اقوام و عدم مشارکت دادن آن ها در دولت منتخب، کوچ اجباری و تبدیل شدن ولایت هایی نظیر نیمروز و فراه به محل اختفای تروریست های تجزیه طلب در سیستان و بلوچستان چه آورده ای برای ایران اسلامی داشتند.
وستانیوز
@westanews
جریان شناسی فکری افراطی گری در اسلام
به رفتارها وافکار توام با خشونت و افراطی گری و تعصبات مذهبی که منجر به منزوی کردن عقل و رفتارهای منطقی می شود و نوعی انحصار فکری،رفتاری و سیاسی و فرهنگی برای خود قائل اند رویکرد افراطی گری و تکفیری می گویند.
جریان های مذهبی سلفیت در عصرکنونی :وهابیت،دیوبندیه اخوان المسلمین.
افراطی گری در جهان اسلام عمدتا از دوجریان متاثر می شود.
1-وهابیت دراعراب :جریان هایی متاثر ازابن تیمیه ومحمد بن عبدالوهاب.سید قطب،شیخ محمدرشیدرضا،عبدالعزیز بن باز،عمرمحمودعثمان.
محمدبن عبدالوهاب که متاثر از ابن تیمیه ،ابن قیم جوزیه،ابن حزیمه نیشابوری بود دین جدیدی به نام وهابیت را ایجاد کرد.
سید قطب هم متاثر از ابن تیمیه بوده .سید قطب مانند ابن تیمیه جوامع را به دوگروه تقسیم می کند در یک طرف مردم خوب و طرف دیگر مردم بد،حدوسطی هم قائل نیستند.
ازاصول فکری سید قطب:
1-تنفر نسبت به فرهنگ غرب2-ساخت جامعه براساس شریعت اسلامی 3-استفاده از جهاد برای برانداختن حکومت هایی که براساس شریعت عمل نمی کنند.
مبنای جهادی سید قطب به عنوان یکی از اصول جریانهای تروریستی در مسائل سیاسی و اجتماعی مورد پذیرش قرار گرفته است.
سید قطب اکثر مردم جهان به غیر از پیروان خود را جاهل دانسته است.
اندیشه های تروریست های داعشی به سید قطب و مصر و اندیشه های بنیادی القاعده به عربستان نزدیک است.
وهابی ها از مذهب حنبلی تبعیت می کنند
2-سلفیت دیوبندی در هند وافغانستان وپاکستان:
سلفی های هند عمدتا از مذهب حنفی تبعیت می کنند.
شاه والله دهلوی همپای با محمدبن عبدالوهاب به تبلیغ سلفیت و افراطی گری درهند مبادرت ورزید.
بسیاری از مکاتب و مدارس با محوریت علوم ابن تیمیه توسط شاه ولی الله دهلوی عالم و متکلم نقشبندیه در نقاطی از جنوب افغانستان و شمال پاکستان و هند تاسیس شد.
دیوبندیه یک جریان صوفی و متعبد به یک سری از تکلیف های عملی شریعت بودند آن ها برای رسیدن به حقیقت،طریقت مشخصی را برای خود طراحی کردند.آن ها از حامیان اهل حدیث و سلفیت هستند.
ویژگی صوفی دیوبندیه باعث شد این گروه نسبت به وهابیت اعراب که بسیار افراطی بودند معتدل تر باشند.
افراطی گری در هند و پاکستان و افغانستان متاثر از باورهای وهابی،دیوبندی و تعصبات قومی مناطق خود بوده اند.
وستانیوز