🔴بارلوی های پاکستان
«بارلویها» گروهی مذهبی در پاکستان هستند که صوفی محسوب میشوند. برخلاف دیوبندیها، به مقبرهها و مکانهای مذهبی احترام میگذرانند و روابط «پیر-مرید» در میانشان قوی است. نگاه معمول به صوفیها اینه که اهل مدارا هستند. بااینحال، گروه «تحریک لبیک پاکستان » به رهبری خادم حسین رضوی (که بهتازگی درگذشت) گروهی از بارلویها است که حرکات تندروانهای داشته و مثلاً از کشتهشدن یکی از مقامات ایالت پنجاب بهدست فردی تندرو به اتهام توهین به مقدسات دفاع میکرد. این گروه توانسته بود اسلامآباد را برای چند روز با تظاهرات فلج کند.همچنین در انتخابات شرکت کرد و گرچه کرسیای به دست نیاورد، بخشی از آرای حزب نوازشریف را از آن خود کرد و جلوی قدرتگرفتن این حزب در پنجاب را گرفت.
مطلبی که لینک دادهام دربارهی دیدگاه رضوی و رقیبی دیگر به نام غامدی است که مخالف این است که چیزی به نام حکومت اسلامی داریم و میگوید اسلام را میتوان با حکومتهای مختلف هماهنگ کرد.
وستانیوز
📌شناسنامه انقلاب های مخملی
انقلاب های مخملی یا رنگین نامی است که به دسته ای از تحرکات مربوط به هم اطلاق شده است و در بسیاری از کشورهای بلوک شرق سابق به وقوع پیوسته است.
وجه مشترک همه این انقلاب ها، مبارزه منفی است که علیه حکومت های به اصطلاح دیکتاتور باقی مانده از شوروی سابق به کار گرفته می شوند.
در تمام این انقلاب ها یک رنگ یا گل خاص به عنوان نماد و سمبل آن مورد استفاده قرار گرفته است و به آن رنگ یا گل مشهور شده اند.
اکنون به خوبی ثابت شده است که سازمانها و نهادهایی که در این انقلاب ها نقش داشته اند، وابسته به نظام سرمایه داری غربی وابسته یا مورد حمایت آنها بوده اند.
سقوط »ادوارد شواردنادزه« در انقلاب رُز گرجستان در سال 2003، ویکتوریا نوکویچ در انقلاب نارنجی 2004 اوکراین و سقوط و فرار عسکر آقایف در انقلاب لاله 2005 قرقیزستان از جمله مهمترین موارد انقلابهای رنگی در حوزه بلوک شرق سابق بوده اند که در این مقاله مورد بررسی قرار خواهند گرفت.
در تمام موارد فوق الگوی سرنگونی نظام های سیاسی کم و بیش مشابه بوده است. در این سه کشور و حتی کشورهای دیگر، به دنبال برگزاری انتخابات بحث برانگیز، مخالفت های گسترده خیابانی منجر به عزل، سقوط یا فرار رهبرانی شده است که از سوی مخالفان، دیکتاتور معرّفی شده بودند.
وستانیوز
🔸طریقت جریریه و داعش مصر
طریقت «جریریه» اولین و قدیمی ترین طریقت صوفیه در منطقه سینای مصر است که بخشی از طریقت بدویه (احمد بدوی) به شمار می رود. این طریقت اولین طریقت تصوف است که زاویه صوفیه در شهر «طور» احداث کرد و در کنار آن یک دار القرآن و مرکزی برای آموزش اصول دین نیز ایجاد کرد.
طریقت جریریه چندین زاویه (خانقاه) دارد که معروف ترین آنها خانقاه جورة، ملافیة، مقاطعة، ظهیر و خانقاه نصایرة در منطقه شیخ زوید و رفح است.
از زمانی که گروه داعش در سال ٢٠١٤ اعلام موجودیت کرد بارها طریقت جریریه را تهدید کرد. داعش رسما از این گروه در تهدیدات خود نام برده، آنچنانکه در یکی از تولیدات رسانه ای خود می گوید: «اتباع طریقت جریریه ضریح ها و مراقد را به نهایت مقدس می دانند و از جملاتی استفاده می کنند که متضمن شرک است هماند استغاثة به پیامبر و طلب شفاعت».
در بخش دیگری از پیام های داعش آمده است که «طریقت جریریه بیشترین کفر را دارد و نزدیک ترین گروه به روافض (شیعیان) است».
سال گذشته نیز شیخ "سلیمان ابوحراز" از شیوخ بارز طریقت جریری با حدود یکصد سال سن، توسط عناصر داعش ربوده شد و سپس با انتشار کلیپی ویدیویی، تصاویری از سر بریده وی را منتشر کردند.
برآوردها حاکی از آن است که تعداد قابل توجهی از جوانان منطقه سیناء (گفته می شود نیمی از جوانان) از اعضای طریقت صوفیه جریریه هستند و یا به آن ارادت دارند.
وستانیوز
تاجیکستان، دوران کهن تا نفوذ ترکها و مسلمانان:
به عقیده باباجان غفوراف، مورخ و شرقشناس فقید تاجیک، گذشتگان تاجیکان کنونی، که اقوامی ایرانیتبار و رمهدارانی کوچرو بودند، بین 1500 تا 1000 سال قبل از میلاد عمدتا بین دو رود آمودریا و سیردریا ساکن شدند. در دوره کوروش کبیر(قرن ششم پیش از میلاد) تاجیکستان کنونی ضمیمه پادشاهی هخامنشیان شد و شاهان ایرانی بر باختر، که شامل جنوب تاجیکستان و افغانستان میشد، و سُغد که جنوب ازبکستان و بخش غربی تاجیکستان امروزی را در بر میگرفت، حکومت میکردند. نهایتا نیز در قرن چهارم پیش از میلاد، اسکندر مقدونی با تصرف قلمرو هخامنشیان، بر تاجیکستان کنونی نیز سلطه یافت.
پس از اسکندر، سلوکیان و در فاصله سالهای 300 تا 140 قبل از میلاد، دولت یونانی باختر، تاجیکستان را در تصرف داشتند. دولت یونانی باختر توسط سکاها سرنگون شده و پس از مدتی «یوئهچی»ها یا تخارها، سکاها را از باختر راندند.
یکی از قبائل یوئهچی به نام کوشان در سال 27 پیش از میلاد امپراطوری کوشان را تاسیس کرد که در اواخر سده سوم میلادی رو به ضعف نهاد تا اینکه در اواخر سده چهارم میلادی باختر و تخارستان از قلمرو دولت کوشانی به تصرف ساسانیان درآمد. در نیمههای سده ششم میلادی اقوام ترک بیابانگرد به تدریج به آسیای مرکزی آمدند و با ساسانیان درگیر شدند. در این زمان سرزمینهای کنونی تاجیکستان جنوبی، ازبکستان و ترکمنستان در تصرف ایران و نواحی شمالی در دست ترکها بود.
مسلمانان در اواسط قرن هفتم میلادی، آسیای مرکزی و تاجیکستان را فتح کردند و پس از آن بود که دین عمده مردم این منطقه که از این پس ماوراءالنهر نامیده میشد، به اسلام تغییر کرد. در سدههای ۳ و ۴ قمری، ماوراءالنهر شاهد بالندگی فرهنگ و تمدن ایرانی، و رواج مجدد بازرگانی و صنعتگری بود. جغرافیانویسان آن روزگار ماوراءالنهر را در زمره آبادترین سرزمینهای اسلامی توصیف کردهاند. کاوشهای باستانشناسی نیز از رشد و توسعه شهرها و افزایش بیسابقه جمعیت در آن دوران حکایت دارد.
اما در سده 7 هجری قمری(قرن 13 میلادی) با یورش چنگیزخان مغول به خوارزم و ماوراءالنهر، از جمله تاجیکستان امروزی، از شهرهای بزرگ این مناطق چیزی جز ویرانه بر جای نماند. دولت مغولی بسیاری از نمودارهای فرهنگ را از ترکان اویغوری فرا گرفت و همراه با قبیلههای تاتار و مغول به سرزمینهای آسیای مرکزی، از جمله تاجیکستان یورش برد و امپراطوری بزرگی تا دریای مدیترانه و خاور و مرکز اروپا به وجود آورد.
همزمان با حکومت شیبانیان که ازبک و سنیمذهب بودند، در ایران صفویان حکومت میکردند که شیعه مذهب بودند. در نتیجه به دلیل اختلافات مذهبی، پس از نبردهایی پیوند رسمی بین ایران و آسیای مرکزی قطع گردید. جز در زمان کوتاهی از حکومت شاه عباس صفوی و نادرشاه افشار، که منطقه زیر نفوذ ایرانیان درآمد، ازبکان تا چیرگی روسها بر تاجیکستان و سایر مناطق آسیای مرکزی در سده 19 میلادی، قدرت را در دست داشتند.
وستانیوز
مطالعات آمریکا اروپا
📌شناسنامه انقلاب های مخملی انقلاب های مخملی یا رنگین نامی است که به دسته ای از تحرکات مربوط به هم ا
📌شناسنامه انقلاب های مخملی
انقلاب مخملی یا گُل رُز در گرجستان
تحولات گرجستان در آذر ماه2003، منجر به دگرگونی هایی شد که به انقلاب مخملی یا گُل رُز معروف شد و از آن به عنوان یک رویداد مهم در مجموعه کشورهای مشترک المنافع بازمانده از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق نام برده می شود.
نقطه شروع انقلاب گل رُز، انتخابات پارلمانی سال 2003 میلادی بود. با اعلان نتایج اولیه انتخابات از سوی کمیسیون مرکزی آن، احزاب مخالف به نتایج اعلان شده، اعتراض کردند. اما »ادوارد شوارد نادزه« رئیس جمهور وقت گرجستان بی اعتنا به این مخالفت ها، فرمان تشکیل اولین جلسه پارلمان را صادر کرد.( منبع: الهه کولایی، افسانه انقلابهای رنگی (تهران، مؤسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر، 1384) ص 35 - 36)
در جریان برگزاری این مراسم »میخائیل ساکاشویلی« رهبر مخالفان دولت و همراهانش با در دست داشتن شاخه گُل رُز وارد مجلس شدند و در طول سخنرانی افتتاحیه «شواردنادزه» با صدای بلند خواستار استعفا و خروج وی از پارلمان شدند. اما او به این اعتراضات توجهی نکرد و درگیری بین طرفداران رئیس جمهور و مخالفان وی در گرفت و با ورود نمایندگان مخالف و طرفدارانش به مجلس، پارلمان به تصرف کامل مخالفان در آمد.(جنگ نرم، براندازی نرم در کشورهای مدل، تهران مؤسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر، 1386، ص 54 - 56).
به دنبال این رویداد، شواردنادزه در این کشور حالت فوق العاده اعلان کرد. اما با مقاومت نیروهای مخالف و سقوط دیگر نهادهای دولتی و ارگانهای حکومتی، رئیس جمهور مجبور به استعفا شد و مخالفان قدرت را به دست گرفتند. در این زمان «نینوبورجانادزه» رئیس پارلمان گرجستان و رهبر یکی از گروههای مخالف به عنوان کفیل ریاست جمهوری تعیین شد و بدین شکل، حکومت شوارنادزه که در این زمان از روسیه طرفداری می کرد سرنگون شد.(کولایی، همان، ص 36)
چند ماه پس از این رویداد، انتخابات ریاست جمهوری در گرجستان برگزار شد و میخائیل ساکاشویلی با کسب 96/25 درصد آرای مردم به ریاست جمهوری این کشور برگزیده شد. وی نام این اقدام را انقلاب بدون خون ریزی یا انقلاب مخملین و آرام نهاد.
در واقع، انقلاب مخملین گرجستان اولین انقلاب رنگین بود که در حوزه کشورهای مشترک المنافع با کمک کشورهای غربی و به ویژه آمریکا تحت رهبری ساکاشویلی رخ داد و خود زمینه برای انقلاب های رنگین دیگر در کشورهای دیگر حوزه بلوک شرق سابق شد.
با پیروزی انقلاب مخملی در گرجستان و سرنگونی حکومت طرفدار روسیه روابط گرجستان با روسیه رو به تیرگی نهاد و با دستگیری چند تن از افسران روسی در این جمهوری و اتهام جاسوسی به آنها و اعلان دخالت روسیه در طرح ترور رئیس جمهور و وزیر دفاع گرجستان روابط دو کشور رو به وخامت گرائید. به دنبال این تحولات پوتین رئیس جمهور وقت روسیه، تحریمهای همه جانبه ای را علیه آن کشور اعمال کرد. سفارت روسیه در تفلیس تعطیل و تمام راههای ارتباطی زمینی، هوایی، دریایی، ریلی و پستی بین دو کشور مسدود شد و گرجیها هم در این بین روسیه را متهم به دخالت در جمهوری خود خوانده اوستیای جنوبی و آبخازیا کردند.(سید کاظم رضایی، پس لرزه های انقلاب مخملی، همشهری دیپلماتیک، سال اوّل، شماره 8، ص 62)
هر چند با تهدیدهای روسیه و فشارهای سازمان امنیت و همکاری اروپا افسران روسی آزاد و به مسکو تحویل داده شدند؛ امّا ساکاشویلی که با حمایت غرب در این کشور به قدرت رسیده بود، سیاست فاصله گرفتن از روسیه و همگرایی با غرب را پیش گرفت. وی از زمان انقلاب رنگین سعی کرده است، گرجستان را از کنترل مسکو خارج کرده و زمینه های پیوستن به ناتو را فراهم کند، امّا درخواست آمریکا به عضویت گرجستان در ناتو، خشم روسیه را برانگیخته است.
و این بدگمانی را در مسکو تقویت کرده است که گرجستان در حال تبدیل شدن به پایگاه آمریکا و ناتو در منطقه روسیه است. هر چند این درخواست در آخرین جلسه اعضای ناتو مورد پذیرش قرار نگرفت، امّا سوءظن رهبران کرملین هم چنان به قوّت خود باقی است.
ساکاشویلی که در انتخابات 2003 به عنوان رئیس جمهور جدید گرجستان برگزیده شد، از نظر غرب نه تنها فقط رئیس جمهور یک کشور بلکه قهرمانی بود که می توانست الگوی سایر کشورها برای رسیدن به دموکراسی از طریق انقلاب رنگین باشد. او به مردم قول داده بود که با انجام اصلاحات اقتصادی و دعوت از کشورهای غربی جهت سرمایه گذاری در این کشور، بر فقر موجود در بین اکثریت جامعه غلبه کند؛ اما تلاشهایش برای مردم ثمر چندانی نداشت. اتکای بیش از حد به کشورهای غربی، درگیری و تنش در روابط با روسیه، مشکلات مربوط به »اوستیای جنوبی« و »آبخازیا« که هر دو با حمایت روسیه خواهان استقلال می باشند از جمله موانع وی در رسیدن به وعده های انتخاباتی اش بود
وستانیوز
📌بیوگرافی تات های قفقاز
تات ها مردمانی ایرانی زبان در شرق قفقاز هستند. ایشان در جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار داغستان روسیه ساکن هستند. اقلیتی تات ارمنی هم وجود دارد و بسیاری از تات های یهودی نیز در اسرائیل زندگی میکنند.
تات ها به زبانی از زبان های ایرانی جنوب غربی صحبت میکنند(برعکس تات های ایران که به زبانی از زبان های ایرانی شمال غربی صحبت می کنند).
تات های قفقاز عموما بر سه دین اسلام، یهود و مسیحیت هستند.
تات های مسلمان عموما سنی مذهب هستند و تات های یهودی عموما در داغستان زندگی میکنند. تات های ارمنی نیز در آرتساخ (قره باغ کوهستانی) زندگی میکنند.
نقشه زیر متعلق به اواخر قرن ۱۹ در قفقاز می باشد.
پیش از آن پراکنش تات ها بیشتر بود و امروزه جمعیت و پراکنش کمتری دارند.
تات ها عموما در منطقه ای زندگی میکنند که در گذشته شروان خوانده میشد و حکومت شروانشاهان در آن مناطق مستقر بود. آن ها میراث بران شروانشاهان هستند. هم از لحاظ مذهبی(سنی شافعی) هم از لحاظ زبانی(زبان فارسی) و هم از لحاظ سیاسی.
تات ها نیز مانند کردها و بلوچ ها از قربانیان حکومت صفوی(اتحاد تشیع و عنصر ترک) بودند. صفوی ها به علت وفاداری مردم شروان به شروانشاهان قبایل ترک را راهی منطقه کردند و کشتارهای وسیعی انجام دادند که در کوتاه مدت به نفع حکومت مرکزی ایران و در بلند مدت به زیان ایران تمام شد چراکه در پی این اقدام کلیه قفقاز شرقی ترکیزه شد و زمینه برای ایجاد کشوری که امروزه جمهوری آذربایجان نام دارد فراهم شد.
تواریخ محلی منطقه تات ها را بازماندگان سپاهیان اعزامی خسرو انوشیروان به قفقاز برای ایجاد پادگان دژ دربند می دانند. این تواریخ می گویند که این سپاهیان از منطقه اسپهان و پارس بودند که البته این دیدگاه باتوجه به داده های زبان شناسی منطقی به نظر میرسد چرا که زبان تات ها از زبان های جنوب غربی ایرانی است.
وستانیوز
مطالعات آمریکا اروپا
📌شناسنامه انقلاب های مخملی انقلاب مخملی یا گُل رُز در گرجستان تحولات گرجستان در آذر ماه2003، منجر ب
📌شناسنامه انقلاب های مخملی
مردم گرجستان پس از چهار سال حکومت ساکاشویلی وقتی بهبود چندانی از نظر اقتصادی و سیاسی در وضع خود ندیدند، همانند چهار سال پیش این بار علیه او در برابر پارلمان اجتماع کرده و خواستار استعفای دولت و برگزار انتخابات زود هنگام شدند. وی در برابر مخالفان با اعلان وضع فوق العاده، روش سرکوب و خشونت را در پیش گرفت. اما این اقدام او نه تنها به آرام شدن اوضاع کمک نکرد، بلکه خشم آنها را نیز برانگیخت
سرانجام ساکاشویلی برگزاری انتخابات زودرس را پذیرفت و مردم گرجستان در پانزده دی ماه 2006 برای انتخاب رئیس جمهور جدید به پای صندوقهای رأی رفتند. نتیجه انتخابات نشان داد که فقط 53 درصد رأی دهندگان به او رأی داده اند. مقایسه این رأی با 96/254 درصد در انتخابات گذشته که فقط چهار سال از آن گذشته بود، نشان از سرخورده شدن مردم از انقلاب مخملی و نارضایتی شدید از رئیس جمهور غرب گرای گرجستان است
رهبر انقلاب مخملی گرجستان که تا پیش از این حوادث در امریکا و اروپا به عنوان الگو و قهرمان دموکراسی معرفی می شد، حتی از سوی ستایش گران خود نیز مورد سرزنش قرار گرفته است. زیرا وی که روزی با پرچم و شعار دموکراسی و آزادی بر اریکه قدرت تکیه زد، اینک برای حفظ قدرت، دست به هر کاری می زند و از سرکوب بی رحمانه مخالفانش نیز ابایی ندارد و این موضوع برای وجهه حامیان غربی وی نیز به هیچ عنوان خوشایند نمی باشد.
آخرین اقدام ساکاشویلی حمله به اوستیای جنوبی بود که با واکنش نظامی گسترده روسیه روبه رو و متحمل تلفات و خسارات سنگین شد و به ناچار عقب نشینی کرد. بر خلاف انتظار تفلیس، غرب و امریکا در این امر کمک قابل توجه به گرجستان نکردند.
وستانیوز
📌گذاري بر حيات و زندگاني امام حسنالبنا(کتاب اخوان المسلمین)
حسن البنا در ماه اكتبر سال 1906 در قرية «شمشيره» يكي از روستاهاي اطراف شهر «محموديه» در مصر متولد شد ، پدرش مرحوم «شيخ احمد عبدالرحمان البنا» امام مسجد روستا و از فارغالتحصيلان الازهر بود و در طول زندگي خود مشغول تحقيق و بحث فقهي بود . ايشان از بزرگترين محدثين زمان خود به شمار ميرفت و نزد دوستان و علماي آن روزگار به «ساعتچي» مشهور بود ، چون به كار ساعتسازي و تعمير ساعت ميپرداخت .
حسن دروس ابتدايي را در محموديه فرا گرفت و همانجا هم توانست بيشتر سورههاي قرآن را حفظ كند . سپس براي ادامه تحصيل به «دانشسراي معلمين» در منهور رفت . پس از اخذ مدرك ديپلم براي شغل معلمي به استخدام آموزش و پرورش درآمد و به دنبال آن به نقل و انتقال مهمتري اقدام نمود و از منهور به قاهره منتقل گرديد و در آنجا به مطالعه كتابهاي پيشدانشگاهي براي شركت در كنكور ورود به دانشگاه پرداخت .
تامين مخارج زندگي در قاهره براي او مشكل سنگيني بود و حقوق معلمي كفاف مخارج زياد اقامت و تحصيل او را نميكرد . به همين خاطر ضمن تحصيل و شغل معلمي بعد از مدتي به عنوان كارگر در دكان بقالي شروع به كار كرد ، كه بسياري از وقت او را ميگرفت با تمام اين مشكلات با كسب مقام اول در كنكور وارد دانشگاه گرديد.
شهيد حسنالبنا تا حد زيادي به تحصيلات خارج از برنامه درسي علاقه داشت و پيوسته از كتابخانه پدرش و كتابخانه نخستين معلمش «شيخ محمد زهران» استفاده ميكرد و در زمينههاي مختلف از جمله قرآن ، حديث ، سيره ، آموزش و پرورش ، روانشناسي ، جامعهشناسي ، داستانهاي ملي و غيره مطالعات وسيعي داشتند . در آن شرايط شخصيتش استوارتر شده و انديشه و ادراك او رشد بسياري پيدا كرده بود .
دامنه معلومات و آگاهيهايش بسيار گستردهتر شده و با مشكلاتي كه مصر و جامعههاي اسلامي به آن دست به گريبان بودند بيشتر آشنا گرديد . چون امام با درك عميق به خطرناكي برنامة گسترش مسيحيت كه آلت دست استعمار است پيبرده بود براي مقابله با آن سعي فرمود با علماي دانشگاه الازهر تماس و رابطه برقرار كند ، بخصوص علمايي كه غيرت و شهامت ايماني و اسلامي داشتند . او با علامه احمد تيمور پاشا نيز رابطه برقرار نمود و ضمن بحثها و مشورتهايي تصميم گرفتند كه براي مقابله با هجوم بيشتر مسيحيت مقدمات چاپ و انتشار مجلهاي را فراهم كنند و نام «فتح» را براي مجله انتخاب كردند .
همچنين از علماي الازهر كميتهاي را براي پاسخگويي به افكار انحرافي و حملات كشيشان تشكيل دادند و با تلاش امام شهيد كميته به تمام نيرنگها وتقلبات دشمنان اسلام پاسخ ميداد و نيرنگها و فريبكاري آنها را براي مردم افشا مينمود . چند واهي نگذشته بود كه به لطف خداوند شهرها از لوث وجود مبلغين مسيحي پاك گرديد .
امام البناء (رح) سال 1927 ميلادي با احراز مقام اول از دانشگاه «دارالعلوم» قاهره فارغالتحصيل شد و بلافاصله با احتمال پيوستن به يكي از گروههاي اعزامي ساليانهي حكومتي براي تحصيل در خارج روبرو گرديد ؛ امام به دلايلي نامعلوم از اين كار صرفنظر نمود و شغل معلمي در مدارس را پذيرفت . كار او تدريس زبان و ادبيات عرب در مدارس ابتدايي «اميريه» واقع در شهر اسماعيليه در منطقه كانال سوئز بود . در تاريخ 19/9/1927 ميلادي به محل سكونت و كار جديدش منتقل شد و تا سال 1946 ميلادي – كه از كار خود استعفا داد- به همان شغل معلمي اشتغال داشت .
در آنجا با چشم خود ظلم و تسلط نارواي انگليسيها را بر تمامي امور اقتصادي ، سياسي و نظامي مصر مشاهده كرد و پاره پاره شدن سرزمينهاي اسلامي ، به كشورهاي كوچك را احساس نمود و در واقع در آن شرايط شهر اسماعيليه شهري خارجي و بيگانه نشين بود ، آنها در آنجا ثروتهاي زيادي اندوخته و مقيم شده بودند . مصريهاي فقير را به كار گرفته و با آنان همچون برده رفتار ميكردند و مردم بيچاره بيشتر عمر خود را در قهوهخانهها و پاركها ميگذراندند .
او ميديد كه عدهاي از زندگي دانشگاهي و مباحث علمي (!) تصورات عجيب و غريبي دارند كه مضمون همه آنها قيام عليه دين و آداب و رسوم برگرفته از آن و افتادن به دنبال ماديگري وارداتي غربي و تراوشهاي فكري اساتيد و دانشجويان آن ، با ناديده گرفتن حدود و قوانين {ديني} بود
وستانیوز
مطالعات آمریکا اروپا
📌شناسنامه انقلاب های مخملی مردم گرجستان پس از چهار سال حکومت ساکاشویلی وقتی بهبود چندانی از نظر اقت
شناسنامه انقلاب های مخملی
انقلاب نارنجی اوکراین
کشور اوکراین در سال 1991 میلادی پس از فروپاشی شوروی سابق تشکیل شد. این کشور در میان اراضی آسیا و اروپا قرار گرفته و مشرف به دریای سیاه و در جنوب و غرب روسیه قرار دارد.
همسایگی اوکراین با چهار کشور لهستان، اسلواکی، مجارستان و رومانی از طریق زمین و با کشورهای گرجستان، ترکیه و یونان از طریق دریا و مشرف بودن بر دو دریای سیاه و آزوف و در اختیار داشتن شبه جزیره کریمه و شهر مهم یالتا و تصرف بخش عمده ناوگان دریایی شوروی سابق در دریای سیاه پس از فروپاشی به آن موقعیت منحصر به فردی داده است. علاوه بر این، این کشور پس از روسیه، دومین کشور از نظر وسعت در میان کشورهای جدا شده از شوروی سابق و دارای حدود پنجاه میلیون جمعیت است که 22 درصد آنها از تبار روس می باشند. این ویژگیها باعث شد که روسیه، امریکا و اتحادیه اروپا و پیمان ناتو توجه ویژه ای به آن داشته باشند و هر کدام در صدد است که آن را زیر سلطه و نفوذ خود قرار دهد.
انقلاب نارنجی اوکراین همانند گرجستان در سال 1383 / 2005 میلادی بر سر انتخابات ریاست جمهوری این کشور آغاز شد. در این انتخابات، رقابت اصلی بین »ویکتوریا نوکوویچ« طرفدار روسیه و ویکتور یوشچنکو طرفدار غرب و امریکا بود که طبق اعلان مجریان، اولی 49/46 درصد و دومی 46/61 درصد از آرای مردم را کسب کرده بودند. اما یوشچنکو و طرفداران او صحّت انتخابات را مورد تردید قرار دادند و با حمایت غرب مردم را به خیابانها ریختند. ایالات متحده امریکا از همان روشی که در سال 2003 در گرجستان استفاده کرد، در اوکراین نیز به کار گرفت و بسیاری از جوانان و دانشجویان را که پرچمهای نارنجی در دست و لباس نارنجی بر تن داشتند، وادار کرد در حمایت از نامزد طرفدار غرب به خیابانها بریزند و دولت را تحت فشار قرار دهند.
تجمع طرفداران یوشچنکو در خیابان های کیف پایتخت اوکراین و در مقابل ساختمان اصلی دولت، مانع کار نهادهای رسمی سیاسی شد. حمایت روسیه از یک طرف و حمایت امریکا و غرب از طرف دیگر درگیر در بحران، باعث وخیم تر شدن اوضاع شد. سرانجام با پادرمیانی اروپا و کشورهای دیگر، دیوان عالی این کشور نتایج انتخابات را باطل اعلان کرد. با حمایت صریح اروپا و امریکا از مخالفان سیاست روسیه در اوکراین، شکست سنگینی به روسیه تحمیل شد، اما فدراسیون روسیه هنوز هم توانایی تأثیر بر روند تحولات اوکراین را داشت.(کولایی، همان، ص 147)
پس از تحولات فوق، قانون اساسی این کشور اصلاح و بازنگری شد. پس از اصلاحات، نظام سیاسی این کشور بیشتر به سمت نظام پارلمانی تغییر پیدا کرد. به گونه ای که پارلمان حق انحلال کابینه را به دست آورد. رئیس جمهور توان عزل و نصب استانداران را از دست داد. وزرای امورخارجه، دفاع و امنیت و دادستان کل را نمایندگان باید پیشنهاد دهند. با این تحولات، دولت اوکراین نخستین دولتی بود که در مجموعه کشورهای مستقل مشترک المنافع، نظام پارلمانی آن تغییر پیدا کرد.(همان)
با انجام اصلاحات فوق، انتخابات ریاست جمهوری در سال 1383 / 2004 میلادی مجدداً برگزار شد و ویکتور - یوشچنکو با 52/21 درصد به عنوان رئیس جمهور این کشور انتخاب شد و ویکتوریا نوکویج طرفدار روسیه هم فقط توانست 44 درصد آرا را به دست آورد.
با این تغییرات تصور می شد که اوکراین به آرامش و ثبات سیاسی و بهبود اقتصادی دست یابد و جناح غرب گرای این کشور، اکثریت پارلمان را نیز به دست آورده و سالها بر اریکه قدرت تکیه زند. امّا در کمال ناباوری مردم نه تنها بهبود آن چنانی در وضعیت اقتصادی خویش مشاهده نکردند بلکه به دلیل فساد مالی، عدم توان دولت در حل و فصل مسائل و مشکلات بغرنج اقتصادی و اجتماعی، بروز بحران سوخت و قطع گاز این کشور توسط روسیه و عدم تأمین بسیاری از خواسته های مردم در جریان انقلاب نارنجی، از غرب گرایان ناراضی شدند. به همین دلیل، انتخابات پارلمانی 2006 میلادی زمان مناسبی برای تعیین عیار غرب گرایان و طرفداران روسیه تبدیل شد
وستانیوز
📌بازدید از منطقه خیبر بهانه عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی و عربستان
آی24نیوز: عربستان سعودی خیبر را که نامش با نبرد مسلمانان و یهودیان گره خورده را به یک مقصد گردشگری جذاب تبدیل کرده است.
اخیرا روزنامه عبری اسرائیل هیوم در مطلبی این سوال را مطرح کرده که آیا یهودیان می توانند از شهر خیبر در پادشاهی عربستان سعودی دیدن کنند؟
این روزنامه همچنین افزود کسانی که گذرنامه غیر اسرائیلی دارند می توانند به این منطقه سفر کنند و کسانی که فقط پاسپورت رژیم صهیونیستی دارند باید تا عادی شدن روابط بین کشورها صبر کنند.
در قرن هفتم میلادی قبایل یهودی در خیبر زندگی می کردند. این شهر که در منطقهای در میان صخره های بازالت، در شمال شهر مدینه قرار دارد، به دلیل نبردی که در آنجا بین قبایل یهودی و ارتش مسلمانان در اوایل اسلام رخ داد، مشهور شده است.
نام خیبر این روزها نیز شهرت دارد چرا که در تظاهرات ضد اسرائیلی، حاضرین شعار میدهند "خيبر خيبر يا يهود، جيش محمد سوف يعود".
در دهه 1970، دولت سعودی ساکنان خیبر را تحت فشار قرار داد تا خانه های قدیمی خود را ترک کنند و به ساختمان های جدیدتر نقل مکان کنند. در این مدت طرحی برای تبدیل آن به یک سایت جذاب گردشگری آغاز شد.
ماه گذشته، عربستان سعودی یک مرکز گردشگری برای بازدید در خیبر افتتاح کرد که در آن تاریخ باستانی منطقه پوشش داده شده است.
گردشگران در این منطقه اکنون می توانند از فعالیت های مختلفی مانند سفر به چشمه ها، گشت و گذار در خانه های قدیمی، بازدید از آتشفشان های اطراف و حتی پرواز هلیکوپتر بر فراز مقبره های باستانی لذت ببرند.
همچنین یک تیم کاوش باستان شناسی در خیبر مشغول به کار هستند. انتظار می رود این پروژه با حمایت فرانسه تا سال 2024 ادامه یابد.
در میان اکتشافات جالب، مقبره های اسرارآمیزی هستند که از بالا مانند یک زنجیر به نظر می رسند. منشا این مقبره ها هنوز مشخص نیست و قدمت آنها به دوره باستانی 5000 سال پیش باز می گردد.
افتتاح این سایت به عنوان بخشی از یک کمپین جامع توسط عربستان سعودی است که در سال 2019 آغاز شد و هدف آن جذب 30 میلیون گردشگر از خارج از کشور در هر سال تا سال 2030 است.
وستانیوز
هدایت شده از ابوقاسم
📌کلامی با آقای رئیسی جمهور
در اینکه جناب مستطاب انقلابیِ مردمی هستند و دغدغه حل مشکلات مردم را دارند شکی نیست
در اینکه آقای رییسی جمهور جهاد گرانه در صدد خارج کردن کشور از وضعیت رکود اقتصادی و تورم و انفعال در بازارهای جهانی و منطقه ای هستند نیز ابهام و تردیدی نسبت به آن وجود ندارد.
اما سوال این است که چرا نمی توان تاثیر این دغدغه های مخلصانه و رویکرد های جهادی را بعينه در جامعه دید
قرار نیست مردم از ویژگی ها و اوصاف شخصی رئیس جمهور که قابل احترام است لذت ببرند و به آن اکتفا کنند و برای آن زندگی کنند.
مردم از رئیسی جمهور تحول وعده داده شده در وعده های بی شمار و پر زرق و برق مناظرات انتخاباتی را می خواهند.
مردم انتظار دارند فرشته نجات (ساخته شده در رسانه ها که کارشان دوقطبی سازی جامعه است) برای آن ها کاری کند یا حداقل اگر می شود برای بهتر شدن وضعیت کار نکند
خواسته های مردم از رئیسی جمهور همان وعده هایی است که اندیشکده های پروژه بگیر با وساطت حداد عادل تنظیم کردند و جناب مستطاب مثل بلبل آن ها را می خواند هست.
بدون اینکه به منابع مالی و ارزی وعده ها اندیشیده شود می گفتند حتما می شود.
بله آقای رییسی جمهور بسم الله
نزدیک به دوسال است که ریش و قیچی، گوی و میدان در اختیار شما است
اما همچنان می گویید حتما می شود؟ ماهم می دانیم که حتما می شود اما سوال این است که چرا با گذشت نزدیک به دوسال از دولت فخیمه شما حتما می شود جنبه عملی پیدا نکرد، بلکه وضع بد تر شد، تورم 49 درصد، دلار 42، کاهش سرمایه گذاری خارجی، سبقت گیری رقبای تجاری از ما در بازارهای آسیای مرکزی و غرب آسیا که از قرار معلوم اولویت سیاست تجاری و اقتصادی دولت شما نیز بود مردم را بر این داشت که تصور دیگری درباره فرشته نجات وعده داده شده پیدا کنند.
نمی دانم شاید هم این سوالات را باید از آقای حداد عادل، موحدی کرمانی و علیرضا زاکانی پرسید،
راستی آقای زاکانی گفته بودند بیست درصد مشکلات کشور به تحریم مرتبط است، هشتاد درصد نیز به بی عرضگی، بی فکری و بی غیرتی دولت مردان باز می گردد، نمی دانم نظر آقای زاکانی تغییر کرد یا نه اما حتما شنیدنی خواهد بود.
آقای رییسی جمهور، به غیر از امتیازات شخصی شما نظیر اخلاص، انقلابی گری، روحیه جهادی و مردمی، دولت شما از حیث کار آمدی تفاوت محسوسی با دولت پرزیدنت روحانی ندارد.
آسد ابراهیم عزیز شما دلتان پاک است، با اخلاص هستید، دعا کنید که این مشکلات حتما حل شود.
ابوقاسم
🔸داستان جدایی دو کره شمالی و جنوبی
تاریخ شبه جزیره کره، از روابط پر فراز و نشیب کره ای ها با چین حکایت دارد، اما این شبه جزیره اغلب به صورت واحد اداره می شد و از اواخر قرن ۱۴ تا اواخر قرن ۱۹ میلادی، پادشاهی چوسان بر آن حکومت می کرد. در قرن هفدهم، کره چنان از رابطه با دیگر کشورهای خارجی ابا داشت که به کشوری منزوی معروف شد. سرانجام با انعقاد معاهده تجاری اجباری با ژاپن در سال ۱۸۷۶، بنادر کره روی کشتی های تجاری خارجی گشوده شد. کمی بعد، آمریکا و کشورهای اروپایی وارد داد و ستد با کره شدند و دخالت دولت خارجی در امور داخلی کره شدت گرفت.
برخی معتقدند ریشه جدایی دو کره از اینجا آغاز می شود؛ درست پس از پیروزی ژاپن در جنگ هایش با چین (۱۸۹۵) و امپراتوری روسیه (۱۹۰۵) که شبه جزیره کره تحت استیلای ژاپن قرار گرفت. سال ۱۹۱۰ میلادی، کشور کره رسما به امپراتوری ژاپن ضمیمه شد.
به دنبال مرگ آخرین امپراتور کره در مارس ۱۹۱۹، یک گردهمایی عظیم با شرکت دو میلیون نفر در سئول برگزار شد و طی آن، کره ای ها خواستار استقلال شدند، اما برخورد خونین قوای ژاپنی و مزدوران کره ای با تجمع کنندگان منجر به کشته و زخمی شدن ۲۳۰۰۰ نفر شد. طی جنگ جهانی دوم، دولت های آمریکا، چین و بریتانیا به مردم کره وعده استقلال دادند. نیروهای استقلال طلب کره ای در سال ۱۹۴۲ میلادی به ژاپن اعلام جنگ دادند و تا زمان تسلیم ژاپن در سال ۱۹۴۵ میلادی جنگ ادامه یافت.
با شکست ژاپن در جنگ جهانی دوم قسمت شمالی به تصرف اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی و قسمت جنوبی به تصرف آمریکا درآمد. سال ۱۹۴۵ کنفرانس های بین المللی یالتا و پوتسدام تشکیل و کره به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم و مدار ۳۸ درجه شمالی تا زمان اتحاد مجدد به عنوان مرز دو کره تعیین شد، ولی همکاری دو دولت عملی نبود، زیرا در ناحیه شمال، رهبری را کمونیست ها به عهده داشتند و در جنوب طرفداران غرب بر سر کار بودند. عاقبت سال ۱۹۴۸ تقسیم کره به دو کشور صورت رسمی یافت و دو حکومت کره شمالی (جمهوری دموکراتیک خلق کره) و کره جنوبی (جمهوری کره) برقرار شد که هر دو مدعی حکومت بر کل شبه جزیره بودند و این اختلاف سال ۱۹۵۰ به جنگ کره انجامید.
۲۵ ژوئن ۱۹۵۰، کره شمالی به کره جنوبی حمله ور شد. هفت لشکر پیاده و یک تیپ زرهی تانک، عملیات را آغاز کردند. سازمان ملل متحد دست به کار شد و در همان روز، شورای امنیت سازمان ملل متحد بدون حضور شوروی که جلسه را به دلیل دادن کرسی چین به تایوان تحریم کرده بود، قطعنامه ای تصویب کرد که طی آن خواستار توقف جنگ و عقب نشینی کره شمالی به شمال مدار ۳۸ درجه شد. ۲۷ ژوئن ۱۹۵۰ شورای امنیت سازمان ملل متحد به پیشنهاد آمریکا تصویب کرد که نیروهای چند دولت عضو آن سازمان برای مقابله با حمله کره شمالی به کمک کره جنوبی بشتابند. به دنبال این تصمیم آمریکا و ۱۵ کشور دیگر نیروهای نظامی خود را برای شرکت در جنگ اعزام داشتند.
۲۸ ژوئن سئول سقوط کرد. پنج روز پس از حمله تردیدی باقی نماند که شکست نهایی از آن نیروهای کره جنوبی و متحدانش بخصوص آمریکاست. از این رو آمریکا سواحل کره را محاصره و مناطق صنعتی و مسکونی کره شمالی را بمباران کرد. ۱۵ سپتامبر ۱۹۵۰، نیروهای آمریکایی در اینچئون واقع در ساحل غربی کره جنوبی پیاده و با حمله ای برق آسا شهر سئول را اشغال کردند. قوای سازمان ملل به سوی نواحی شمالی پیش رفتند و ۱۰ اکتبر شهر پیونگ یانگ، پایتخت کره شمالی به دست آنان افتاد. ۱۶ اکتبر نیروهای کره جنوبی به مرز منچوری رسیدند.
از آن طرف، چین کمونیست به عنوان دفاع از مرزهای خود و به دلیل این که خود هدف بعدی نباشد، در صحنه نبرد به نفع کره شمالی وارد شد و نوامبر ۱۹۵۰ ضربات شدیدی بر نیروهای آمریکایی وارد آوردند تا این که سوم دسامبر ۱۹۵۲، سئول بار دیگر به دست نیروهای چینی و کره شمالی افتاد. حمله متقابل نیروهای آمریکایی، سرانجام موجب تسلط دوباره آنان در ۲۷ آوریل ۱۹۵۲ بر سئول شد، اما با حمله مجدد کمونیست ها در ۱۶ می ۱۹۵۳، سئول دوباره سقوط کرد و با حمله نهایی نیروهای سازمان ملل، سئول دوباره به دست آنها افتاد.
از ماه ژوئن تلاش برای مذاکره میان طرفین آغاز شد و سرانجام در ۲۷ جولای ۱۹۵۳ پیمان آتش بس جنگ کره امضا شد، اما هیچ گاه پیمان صلحی میان این دو کشور امضا نشد و آنها تا امروز در حالت جنگ هستند.
وستانیوز
📌آمار مسلمانان جهان در سال ۲۰۲۲
بر اساس آخرین دادههای مراکز آماری کشورها، تعداد مسلمانان جهان در سال 2022، بیش از دو میلیارد نفر در سراسر جهان تخمین زده شده است که معادل بیش از یک چهارم جمعیت جهان است. تعداد کل جمعیت زمین در سال 2022 بیش از هشت میلیارد نفر است.
اسلام دومین دین رایج پس از مسیحیت است که تقریباً 2.35 میلیارد پیرو در سراسر جهان دارد و از سوی دیگر تعداد یهودیان حدود 15.1 میلیون نفر در سراسر جهان است.
بیشترین نسبت تعداد مسلمانان در جهان در آسیا هستند.
تعداد مسلمانان اندونزی بیش از 227 میلیون مسلمان است. دومین کشور پرجمعیت مسلمان در جهان، پاکستان است که تعداد مسلمانان آن به 200 میلیون نفر می رسد. هند با 196 میلیون مسلمان در رتبه سوم جهان قرار دارد.
قاره آفریقا از نظر تعداد مسلمان یکی از قاره های بزرگ جهان است و با 53 درصد تعداد مسلمانان روی کره زمین در رتبه دوم قرار دارد. (نیجریه با 121 میلیون، مصر 80 میلیون و اتیوپی با 44 میلیون نفر مسلمان در رتبه های اول تا سوم این قاره هستند)
پس از قاره آفریقا، قاره اروپا، بیشترین تعداد مسلمانان را در جهان قرار دارد، به طوری که 56 میلیون نفر از آنها مسلمان هستند.(روسیه با 27 میلیون، فرانسه 6 میلیون و آلمان با 4 میلیون نفر مسلمان در رتبه های اول تا سوم این قاره هستند.)
آمریکای شمالی در میان مسلمانان ترین قاره های امروزی در رتبه چهارم قرار دارد به طوری که تعداد مسلمانان آن به 8 میلیون مسلمان می رسد. ( ایالات متحده با 6 میلیون، کانادا 1 میلیون و مکزیک با 500 هزار نفر مسلمان در رتبه های اول تا سوم این قاره هستند.)
وستانیوز
اگر مردم نان ندارند، بگذار علوفه بخورند."
این همان حرفی است که ژوزف فرانسوا فولن، مقام فرانسوی آن را در جریان قیام مردم علیه حکومت لویی شانزدهم، پادشاه فرانسه در قرن هجدهم میلادی بیان کرد.
در سال 1789 میلادی، در جریان قیام انقلاب کبیر فرانسه، انقلابیون سر او را بر روی پیک گذاشتند و دهانش را از علف پر کردند.
وستانیوز
🔸اعدام در لای دیوار!
این اعدام وحشتناک از زمان های قدیم در اروپا وجود داشته است.نام دیگر آن مجازات دیوار بود.این امر شامل این واقعیت بود که محکوم را زنده در یک طاقچه یا اتاق کوچک حصار و زندانی می کردند و دور او دیوار می کشیدند. مرگ معمولاً از خفگی ناشی می شود که اکسیژن در این مقبره تمام می شود. اما گاهی جلادان برای طولانی شدن عذاب محکوم، عمداً خلأ کوچکی می گذاشتند تا هوا به او برسد تا با زجر و گرسنگی و تشنگی در مدت طولانی تری از بين برود .
وستانیوز
📌از جنگ جهانی دوم چه می دانید؟
جنگ جهانی دوم گستردهترین جنگی است که تاکنون در تاریخ به وقوع پیوسته است که طی آن بیش از ۱۰۰ میلیون نفر جنگیدند و بیش از ۷۰ میلیون نفر کشته شدند. جنگ جهانی دوم یک جنگ فراگیر بین سپتامبر ۱۹۳۹ تا اوت ۱۹۴۵ بود که بسیاری از کشورهای جهان را درگیر کرد و جنگ دول محور و متفقین بیش از 70 میلیون نفر را به کام مرگ فرستاد. اگر چه ژاپن تهاجم خود به چین را از سال ۱۹۳۷ آغاز کرده بود اما به طور کلی حمله آلمان نازی به لهستان در سال ۱۹۳۹ تاریخ شروع جنگ جهانی دوم است. درگیری بین دو کشور آلمان و لهستان باعث مداخله فرانسه و بریتانیا و فراگیر شدن جنگ در اروپا شد. در طول جنگ اروپا آلمان نازی موفق شد بخش عمدهای از این قاره را ضمیمه خاک خود کند اما در این بین توافقنامهای میان آلمان نازی و شوروی منعقد شد. شکسته شدن این توافقنامه روند جنگ را به ضرر آلمان تغییر داد. در سال ۱۹۴۲ متحدین شمال آفریقا را از دست دادند، روند این شکستها در سال ۱۹۴۳ و حمله متفقین به شمال آفریقا و ایتالیا ادامه یافت. از سوی دیگر ایالات متحده در جبهه شرق آسیا به موفقیتهایی دست یافت و این روند باعث عقب نشینی نیروهای محور گردید. جنگ در اروپا در ۸ می ۱۹۴۵ و در ژاپن در ۱۵ اوت ۱۹۴۵ با بیش از 70 میلیون قربانی و میلیون ها آواره به پایان رسید.
وستانیوز
🔸دو طیف نوسَلفى گری معاصر
این جریان دارای دو خواستگاه کاملا متفاوت فکری است که نمود اجتماعی مختلفی نیز در جهان اسلام یافته اند:
١) طیف نخست در احیای مجدد اندیشه #وهابی و خروج آن از شبه جزیره و انتشار در جهان اسلام و انتقال به غرب به ویژه در دهه های اخیر نمود یافته است.
٢) طیف دوم با الهام از اندیشه های «ولی الله دهلوی» در شبه قاره رشد کرده و در اندیشه بنیانگذاران اخوان المسلمینِ مصر به ویژه سید قطب، پرورش و توسعه یافته و به جهان عرب و دیگر مناطق جهان اسلام انتقال یافت.
تفاوت های این دو را می توان در شاخص هایی چون ستیز با دانش های عقلی و شهودی، گرایش به تکفیر، پذیرش مطلق سَلَف و پرهیز از هرگونه انتقاد نسبت به آن مشاهده کرد که طیف نخست دارای این شاخصه ها به طور بارز هستند و طیف دوم فاقد آنها و بلکه احیانا دارای نقاط مقابل آنها هستند و البته روشن است که طیف های میانی نیز در این بین شکل گرفته اند.
نقطه اشتراک هر دو طیف، در جستجوی بنیادها و پایه های شرعی و معتبر جهت بکارگیری آنها در «بازتولید اسلامی سازی جامعه» نمود یافته که نمونه مشابه آن در ادیان دیگری چون یهودیت.
وستانیوز
مطالعات آمریکا اروپا
شناسنامه انقلاب های مخملی انقلاب نارنجی اوکراین کشور اوکراین در سال 1991 میلادی پس از فروپاشی شورو
📌شناسنامه انقلاب های مخملی
انتخابات پارلمانی 2006 اوکراین برخلاف انتخابات ریاست جمهوری در سال 2004 میلادی که دو جناح غرب گرایان و طرفداران روسیه با یکدیگر در حال رقابت بودند، سه جناح با یکدیگر وارد رقابت شدند. این سه جناح شامل طرفداران روسیه یعنی حزب مناطق یا نکویج، حزب سوسیالیست اوکراین و حزب کمونیست اوکراین بود. جناح طرفداران غرب یعنی حزب طرفدار یوشچنکو و جناح سوم شامل طرفدار خانم یولیا تیموشنکو بود که پس از عزلش از نخست وزیری، دیگر متحد طرفداران یوشچنکو نبود و خود به صورت مستقل شرکت کرده بود. جناح اول توانست 240 کرسی از 450 کرسی پارلمان را تصاحب کند. جناح دوم و سوم به ترتیب صاحب 129 و 81 کرسی شدند که در صورت ائتلاف هم نمی توانستند اکثریت را به دست گیرند. پس از این انتخابات،(همان)
پوشچنکو مجبور شد که رقیب خود را نامزد نخست وزیری کند بنابراین، هم اکنون قدرت در اوکراین بین نیروهای انقلاب نارنجی طرفدار غرب و گروههای طرفدار روسیه تقسیم شده است. بدین معنا که نخست وزیری و اکثریت پارلمان در اختیار طرفداران روسیه و ریاست جمهوری در اختیار گرو ههای طرفدار غرب می باشد.
مهمترین مسأله اوکراین در حال حاضر، طرح دعوت ناتو از این کشور برای پیوستن به این پیمان نظامی غرب است. با توجه به موقعیت ژئوپولیتیک اوکراین و اهمیت آن برای صنعت و کشاورزی روسیه، این کشور به شدت با پیوستن اوکراین به ناتو مخالف است. به عبارت دیگر، گرجستان و اوکراین خط قرمز روسیه می باشند. در صورت عضویت این دو کشور در ناتو، امنیت ملی روسیه به خطر خواهد افتاد و ممکن است، منطقه قفقاز دچار بحران فزاینده شود. استقلال کوزوو و به رسمیت شناختن آن توسط اروپا و امریکا، استقرار سامانه های موشکی امریکا در لهستان و جمهوری چک از متحدان سابق این کشور، حساسیت روسیه را دو چندان کرده است و جنگ سرد جدیدی بین دو کشور در حال شکل گیری است.
وستانیوز
📌پدر کودتاهای رنگی را بهتر بشناسید
از انقلاب نارنجی در اوکراین تا جنبش سبز در ایران؛ توصیههای «جین شارپ» درباره براندازی دولتهای ضدآمریکایی چیست؟
«"جین شارپ"، مرشد مبارزههای بدون خشونت در سن 90 سالگی درگذشت.» از این تیتر روزنامه «نیویورکتایمز»، در تاریخ 2 فوریه (13 بهمنماه) نباید اینطور برداشت کرد که سخن از مرگ فردی در میان است که بی هیچ چون و چرا به عنوان پیشوایی بیخطر یا مردی صلحطلب شناخته میشود.
«شارپ» با آنکه در رسانههای غربی عمدتاً به عنوان یک استاد دانشگاه محجوب، متواضع و صلحطلب تصویر میشود از زاویهای دیگر پیر کودتاهای مخملی، پدر انقلابهای رنگی، بازوی براندازی سازمان سیا و عامل جنگ نرم آمریکا برای روی کار آوردن سیاستمداران دستنشانده دیده میشود.
او 21 ژانویه 1928 در ایالت «اوهایو» زاده شد و در 28 ژانویه 2018، درست یک هفته بعد از تولد 90 سالگیاش درگذشت. در سال 1983، زمانی که 55 سال سن داشت مرکزی به نام «موسسه آلبرت انیشتین» را برای بررسی و ترویج آنچه به گفته وی «مبارزات بدون خشونت» نامیده میشد، راهاندازی کرد.
ایده اصلی «مبارزات بدون خشونت»-نامی که «شارپ» برای آن انتخاب کرده بود- این بود که در صورتی که بتوان مخالفان یک حکومت را به نافرمانی از نهادهایی واداشت که ساختار قدرت را تشکیل میدهند میتوان نظام حاکم آن کشور را سرنگون کرد.
«تیری میسان»، پژوهشگر و نویسنده منتقد فرانسوی معتقد است بعد از آنکه سیا متوجه اهمیت ایدههای «شارپ» و «موسسه آلبرت انیشتاین» شده تلاش کرد از آنها برای آموزش مخالفان در کشورهای مخالف آمریکا استفاده کند.
این پژوهشگر فرانسوی میگوید: «از آن زمان به بعد، شارپ همیشه در هر جا که منافع آمریکا در خطر بوده، حاضر بوده است.»
رد پای تئوریهای «جین شارپ» و بنیادهای جنگ نرم آمریکایی که با الگوگیری از این تئوریها تأسیس شدند، در بسیاری از «انقلابهای رنگی» یا کودتاهای مخملی در اروپای شرقی و مرکزی و آسیای مرکزی دیده میشوند.
کتابچه او با عنوان «از دیکتاتوری تا دموکراسی»، به عنوان پایهای برای فعالیتهای جنبش «اوپتور» در صربستان (که مستقیما تحت آموزش مؤسسه آلبرت اینیشتن بود)، کارمای گرجستان، پورای اوکراین، کلکل قرقیزستان و زوبر بلاروس مورد استفاده قرار گرفت.
این کتاب شامل فهرستی از روشهای مختلف برای بیثبات کردن دولتهای کشورها است. لیست وی 198 متد پیشنهادی مثل دست انداختن مسائل سیاسی، توسل به تقلب انتخاباتی، کاربرد تشییع جنازه (واقعی و تصنعی) برای ابراز نظر سیاسی، انکار و نفی شخصیتهای شناخته شده، استفاده از نمادهای رنگی برای نشان دادن مخالفت و غیره را شامل میشوند.
«انقلاب رز» گرجستان در سال 2003، انقلاب نارنجی در اوکراین در سال 2004 و برخی انقلابهای رنگی دیگر با تأمین مالی دولت آمریکا بر پایه همین تئوریها شکل گرفتند.
محققان میگویند در حوادث پس از انتخابات دهمین دوره ریاستجمهوری ایران در سال 1388 هم از میان 198 دستورالعمل براندازانه «جین شارپ»، بیش از 100 مورد اجرا شدند که البته در رسیدن به هدف خود ناکام ماندند.
همچنین یکی از شاگردان «جین شارپ» به نام «پیتر آکرمن»، بعد از تأسیس مرکزی به نام «مرکز بینالمللی مبارزه غیرخشونتآمیز»، براندازی نظام حاکم ایران را یکی از اهداف خود قرار داد و در سال 2006 اقدام به برگزاری کارگاههای براندازی نرم در دوبی در راستای این هدف کرد.
در این کارگاهها که در سال 2006 برگزار شد مدرسانی از صربستان و گرجستان، روشهای موسوم به «مبارزه بدون خشونت» را برای ایجاد بیثباتی در ایران به گروههای مخالف آموزش دادند.
مرگ «شارپ» قطعاً برای شاگردان و حامیان او در حکم از دست دادن یک رهبر معنوی بزرگ خواهد بود، اما بعید است برای حکومت آمریکا به معنی پایانی بر روشهای نرم و بی سر و صدایی باشد که جایگزین کودتاهای سخت و پرهزینه «سیا» جهت مداخله در امور کشورهای دیگر شدهاند
وستانیوز
📌آشنایی با تاجیکستان
جمهوری تاجیکستان با وسعت حدود 143.100 کیلومتر مربع، در جنوب شرقی آسیای مرکزی در 36 درجه و 40 دقیقه و 41 درجه و 5 دقیقه عرض شمالی و 67 درجه و 31 دقیقه و 75 درجه و 14 دقیقه شرقی نسبت به نصفالنهار گرینویچ قرار گرفته است.
این کشور از سوی شمال به جمهوریهای قرقیزستان و ازبکستان، از جنوب به افغانستان، از غرب به ازبکستان و از شرق به چین محدود است. تاجیکستان در میان دو رشتهکوه تیانشان که تا چین ادامه دارد، و پامیر که تا افغانستان ادامه مییابد، قرار گرفته است و سرزمینی محصور در خشکی بوده و به دریا دسترسی ندارد.
مهمترین #منابع و ذخایر طبیعی تاجیکستان را نیروی هیدروالکتریک، مقادیری ذخایر نفتی، اورانیوم، جیوه، زغالسنگ قهوهای، سرب و روی تشکیل میدهد.2.9 درصد از مساحت این کشور جنگل و 34.7 درصد نیز سرزمینهای مناسب کشاورزی میباشند( از این میزان 6.1 درصد زمینهای زراعی، 0.9 درصد محصولات دائمی و 27.7 درصد را مراتع دائمی به خود اختصاص داده است)
وستانیوز
مطالعات آمریکا اروپا
📌آشنایی با تاجیکستان جمهوری تاجیکستان با وسعت حدود 143.100 کیلومتر مربع، در جنوب شرقی آسیای مرکزی
📌آشنایی با تاجیکستان
به این نکته نیز باید اشاره داشت که تاجیکستان با بهرهمندی از ذخایر آب شیرین مناسب، پرآبترین جمهوری آسیای مرکزی به حساب میآید.
تاجیکستان نیز به مانند دیگر کشورهای آسیای مرکزی باتوجه به ویژگیهای جغرافیایی و آب و هوایی، در رده آسیبپذیرترین مناطق از نظر خطرات طبیعی قرار میگیرد. در حوزه بلایای ژئوفیزیک زلزله و رانش زمین، هیدرولوژیک سیل و آب و هوایی، این کشور مستعد نقاط دمایی شدید میباشد. بهویژه در خصوص منطقه دره فرغانه در شمال این کشور، شاهد مستعدترین منطقه آسیای مرکزی بهلحاظ آسیبپذیری از بلایای طبیعی هستیم.
تاجیکستان عضوی از تفاهمنامههای بینالمللی تنوع زیستی، تغییرات اقلیمی، پروتکل کیوتو در امور تغییرات آب و هوایی، بیابانزدایی، حفاظت از لایه اوزون و تالابها میباشد.
وستانیوز
مطالعات آمریکا اروپا
📌آشنایی با تاجیکستان به این نکته نیز باید اشاره داشت که تاجیکستان با بهرهمندی از ذخایر آب شیرین من
📌آشنایی با تاجیکستان
جمعیت جمهوری تاجیکستان بر اساس آخرین آمار ارائه شده توسط آژانس آمار نهاد ریاست جمهوری این کشور تقریبا 9.550.000 نفر است.
بر اساس همین آمار، بافت عمده جمعیتی این کشور تقریبا روستایی بوده و تعداد کمتری در شهرها به سر میبرند.
پرجمعیتترین ایالت تاجیکستان ایالت ختلان بوده و کمجمعیتترین ایالت که اتفاقا بزرگترین ایالت تاجیکستان به لحاظ وسعت است، ایالت بدخشان میباشد. بدینترتیب بیشترین تراکم جمعیتی این کشور در ایالت ختلان و کمترین تراکم در ایالت خودمختار بدخشان میباشد.
تاجیکستان نیز به مانند دیگر جمهوریهای آسیای مرکزی در فراخور سیاستهای اتحاد جماهیر شوروی و مرزبندیهای قرن بیستم، میزبان اقلیتهای قومی قدرتمندی از دیگر قومیتها میباشد. پس از تاجیکها، ازبکها، روسها و قرقیزها پرشمارترین اقلیتهای قومی حاضر در این کشور میباشند.
چگونگی توزیع جغرافیایی این اقلیتهای قومی نیز بر مبنای حدود 85 درصد تاجیکها مسلمان اهل سنت(حنفی)، و 5 درصد نیز از شیعیان(عمدتا اسماعیلیه) هستند. جمعیت پامیری ولایت خودمختار بدخشان عمدتا از شیعیان اسماعیلیه میباشند.
قریب به 3 درصد جمعیت تاجیکها نیز پیرو دین مسیحیت بوده و عمدتا ارتدوکس روسی و ساکن شهر دوشنبه میباشند. گروههای کوچک دیگری از مسیحیت(کاتولیک و پروتستان) و نیز عده قلیلی یهودی نیز در این کشور حضور دارند.
وستانیوز
مطالعات آمریکا اروپا
📌آشنایی با تاجیکستان جمعیت جمهوری تاجیکستان بر اساس آخرین آمار ارائه شده توسط آژانس آمار نهاد ریاست
🔸دوران کهن تا نفوذ ترکها و مسلمانان:
به عقیده باباجان غفوراف، مورخ و شرقشناس فقید تاجیک، گذشتگان تاجیکان کنونی، که اقوامی ایرانیتبار و رمهدارانی کوچرو بودند، بین 1500 تا 1000 سال قبل از میلاد عمدتا بین دو رود آمودریا و سیردریا ساکن شدند. در دوره کوروش کبیر(قرن ششم پیش از میلاد) تاجیکستان کنونی ضمیمه پادشاهی هخامنشیان شد و شاهان ایرانی بر باختر، که شامل جنوب تاجیکستان و افغانستان میشد، و سُغد که جنوب ازبکستان و بخش غربی تاجیکستان امروزی را در بر میگرفت، حکومت میکردند. نهایتا نیز در قرن چهارم پیش از میلاد، اسکندر مقدونی با تصرف قلمرو هخامنشیان، بر تاجیکستان کنونی نیز سلطه یافت.
پس از اسکندر، سلوکیان و در فاصله سالهای 300 تا 140 قبل از میلاد، دولت یونانی باختر، تاجیکستان را در تصرف داشتند. دولت یونانی باختر توسط سکاها سرنگون شده و پس از مدتی «یوئهچی»ها یا تخارها، سکاها را از باختر راندند.
یکی از قبائل یوئهچی به نام کوشان در سال 27 پیش از میلاد امپراطوری کوشان را تاسیس کرد که در اواخر سده سوم میلادی رو به ضعف نهاد تا اینکه در اواخر سده چهارم میلادی باختر و تخارستان از قلمرو دولت کوشانی به تصرف ساسانیان درآمد. در نیمههای سده ششم میلادی اقوام ترک بیابانگرد به تدریج به آسیای مرکزی آمدند و با ساسانیان درگیر شدند. در این زمان سرزمینهای کنونی تاجیکستان جنوبی، ازبکستان و ترکمنستان در تصرف ایران و نواحی شمالی در دست ترکها بود.
مسلمانان در اواسط قرن هفتم میلادی، آسیای مرکزی و تاجیکستان را فتح کردند و پس از آن بود که دین عمده مردم این منطقه که از این پس ماوراءالنهر نامیده میشد، به اسلام تغییر کرد. در سدههای ۳ و ۴ قمری، ماوراءالنهر شاهد بالندگی فرهنگ و تمدن ایرانی، و رواج مجدد بازرگانی و صنعتگری بود. جغرافیانویسان آن روزگار ماوراءالنهر را در زمره آبادترین سرزمینهای اسلامی توصیف کردهاند. کاوشهای باستانشناسی نیز از رشد و توسعه شهرها و افزایش بیسابقه جمعیت در آن دوران حکایت دارد.
اما در سده 7 هجری قمری(قرن 13 میلادی) با یورش چنگیزخان مغول به خوارزم و ماوراءالنهر، از جمله تاجیکستان امروزی، از شهرهای بزرگ این مناطق چیزی جز ویرانه بر جای نماند. دولت مغولی بسیاری از نمودارهای فرهنگ را از ترکان اویغوری فرا گرفت و همراه با قبیلههای تاتار و مغول به سرزمینهای آسیای مرکزی، از جمله تاجیکستان یورش برد و امپراطوری بزرگی تا دریای مدیترانه و خاور و مرکز اروپا به وجود آورد.
همزمان با حکومت شیبانیان که ازبک و سنیمذهب بودند، در ایران صفویان حکومت میکردند که شیعه مذهب بودند. در نتیجه به دلیل اختلافات مذهبی، پس از نبردهایی پیوند رسمی بین ایران و آسیای مرکزی قطع گردید. جز در زمان کوتاهی از حکومت شاه عباس صفوی و نادرشاه افشار، که منطقه زیر نفوذ ایرانیان درآمد، ازبکان تا چیرگی روسها بر تاجیکستان و سایر مناطق آسیای مرکزی در سده 19 میلادی، قدرت را در دست داشتند.
وستانیوز(فراخط)
📌دیوار براق
دیوار براق شریف در امتداد دیوار غربی #مسجدالاقصی قرار دارد، وجه تسمیه آن این است که نبی مکرم اسلام«صلی الله علیه و آله و سلم» در شب معراج، مرکب خود یعنی براق را در کنار این دیوار بست. طول این دیوار حدود ۴۸ متر و ارتفاع آن حدود ۱۷ متر است. این دیوار که وقف ابومدین القوث الحفید است جزئی جدایی ناپذیر از مسجدالاقصی به شمار میرود.
مقابل این دیوار قبل از سال ۱۹۶۷، پیاده رویی به طول ۳۵/۳ متر و عرض ۳۵/۳ متر وجود داشته که یهودیان از سالهای نه چندان دور در آن نماز میخواندند. زمانی که آنها در صدد تغییر وضعیت پیاده رو و آوردن صندلیها و دیگر لوازم بودند، در سال ۱۹۲۹م انقلابی توفنده در #فلسطین به وقوع پیوست که این انقلاب به انقلاب براق شهرت یافت؛ به همین دلیل حکومت بریتانیا به انجمن تابع نمایندگی سازمان ملل متحد پیشنهاد داد گروهی بینالمللی برای بررسی این قضیه و تحقیق در مورد ادعای یهود مبنی بر مالکیت دیوار براق تشکیل شود
وستانیوز(فراخط)
🔸درآمد 240 میلیون دلاری عربستان از سینما در سال 2022
به گزارش «الخلیج آنلاین» طبق اعلام سازمان رسانه عربستان، تعداد سینماهای این کشور در سال 2022 با افزایش 9 عددی به 63 سالن رسید. همچنین تعداد پرده های نمایش برای 6 اپراتور در کشور به 581 و مجموع ظرفیت سالن های سینما نیز به 59 هزار و 444 صندلی در 20 شهر رسیده که سینمای عربستان را از سال 2019 تاکنون به رتبه اول سینماهای خاورمیانه تبدیل کرده است.
این سازمان اعلام کرد که صنعت سینما در عربستان در حال رشد است و در سال 2021، 7 فیلم داخلی و در سال 2022، 12 فیلم در این کشور تولید شد.
این سازمان افزود: فیلم «تاپ گان: ماوریک» با فروش بیش از یک میلیون و 250 هزار بلیط و درآمد 22 میلیون و 339 هزار دلار حاصل از آن، پرفروش ترین فیلم از زمان افتتاح سینما در عربستان شد.
همچنین افزود: در سال 2022 ، 11 فیلم داخلی در سینماها اکران شد که فیلم «قصاب، بازگشت پنج ضلعی افسانه ای» با بزرگترین مراسم افتتاحیه، موفق ترین فیلم سال بود. همچنین این فیلم در پایان هفته اول رتبه نخست را به دست آورد و از تمام فیلم های اکران شده در دوره خود مانند «آواتار» بهتر عمل کرد.
وستانیوز(فراخط)
هدایت شده از غرب آسیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸سخنان بحث برانگیز نماینده مجلس درباره مافیای خودرو در برنامه کشیک سلامت شبکه سلامت
مصلحت 80 میلیون ایرانی فدای 150 نفر مافیای خودرو شده است
آقای رئیس جمهور چرا کاری نمی کنید؟
وستانیوز(فراخط)
🔸مانیفست توحش در فقه داعش
محمدرضا عشوری مقدم - پژوهشگر جریانهای اسلامی
گروه داعش یا «دولت اسلامی» به عنوان گروهی منشعب از جریان «سَلَفی جهادی» در پیشبرد اهداف خود بر پایه های فکری و ایدئولوژیک استوار بوده است. بر این اساس از دو کتاب به عنوان مراجع راهبردی و فقهی این گروه یاد می شود.
«ادارة التوحش» کتابی است از «ابوبکر ناجی» که به نوعی «مانیفست راهبردی» داعش به حساب می آید. هرچند این کتاب راهبردهای پیش روی جریان سلفی جهادی را به منظور تشکیل دولت خلافت تبیین کرده با این حال واقعیت آن است که این مانیفستِ «توحش» پشتوانه ای «فقهی» نیز دارد.
به عنوان مهمترین مرجع فقهی در اینباره باید از کتاب «مسائل من فقه الجهاد» یا «فقه الدماء» اثر «ابوعبدالله المهاجر المصری» اشاره کرد. ابوعبدالله مهاجر که از جایگاه مهم و قابل احترامی در میان جریان های مختلف سلفی جهادی برخوردار است روابط بسیار نزدیکی با زرقاوی داشت و حتی گفته می شود که استاد وی نیز بوده است.
بسیاری از آموزه های ابوعبدالله مهاجر را باید در کتاب «فقه الدماء» یافت که در 20 مسئله و 600 صفحه به صورتی تفصیلی مسائل مرتبط به «جهاد» را با تمرکز بر فقه حنبلی و به ویژه فتاوی ابن تیمیه و ابن قیم و آموزه های مکتب «سلفی وهابی» تبیین می کند.
بخش قابل توجه و متمایز کتاب «مهاجر» این است که وی ده ها صفحه از کتاب خود را به احکام جنگ با شیعیان به مثابه «کفار رافضی» اختصاص داده است. وی در این باره بر قتل شیعیان تاکید دارد و می گوید: "شیعیان از تمامی دشمنان برای امت اسلام خطرناک تر هستند. عالمان به خوبی می دانند که رافضیان همواره به دشمنان دین گرایش داشته اند."
مهاجر در این باره به نقلی از ابن تیمیه استناد می کند که می گوید: "هیچ یهودی و نصرانی و مشرکی با مسلمانی نمی جنگد مگر آنکه یک رافضی با آنها همراه شده باشد." به نظر می رسد چنین تصوری از شیعه بیش از هر چیز ناشی از اتفاقات تاریخی دوره ابن تیمیه و حملات مغول به خلافت عباسی است که به دوره معاصر تسری یافته است.
بخش دیگری از این کتاب به موضوع تمییز بین «نظامیان» و «غیرنظامیان» اختصاص دارد. نویسنده کتاب اساساً هرگونه تمییز و تفکیک بین نظامی و غیرنظامی را باطل می داند و همه مردم را به یک چشم می بیند چرا که معتقد است اسلام تفاوتی بین نظامی و شهروند عادی قائل نیست و تنها تفکیک معتبر در اسلام تفکیک مسلمان و کافر است. از این رو می گوید: "کشتن تمامی اقشار کفار حتی زنان و کودکان و سالخوردگان جایز است".
نویسنده در مسئله هشتم به مباحثی درباره سلاح می پردازد و اینکه در جنگ با کافر جایز است از هر سلاحی استفاده شود حتی اگر با آن سلاح بیگناهان بسیار و مسلمانان نیز کشته شوند.
مسله نهم کتاب به جواز سوزاندن و به آتش کشیدن و تخریب شهرهای دشمن اختصاص دارد. با این حال وی در این فقره با مخالفت آراء فقیهانی چون اوزاعی و لیث بن سعد مواجه است که در مخالفت خود به پیام خلیفه اول به سپاهیان اسلام استناد می کنند که سپاهیان را از به آتش کشیدن شهرها بر حذر داشته است.
نگارنده در مسئله دوازده در بابی مفصل با عنوان «مشروعیة قطع رؤوس الکفار المحاربین» مدعی می شود که تأویل آیات قرآن این است که بریدن سر کافر و مشرک جایز است. به گفته وی از برخی روایات نقل شده منابع اهل سنت مشروعيت «جزّ الرقاب و قطع الأطراف» برداشت می شود و "در این باره میان علما اجماع وجود دارد."
این مسئله از چنان اهمیتی برای «ابوعبدالله مهاجر» برخوردار است که حتی بخشی از کتاب را به بحث جوار انتقال سرها از شهری به شهر دیگر اختصاص داده است. مهاجر به بحث «مثله کردن اجساد» نیز می پردازد و مدعی است که این کار نه تنها جایز بلکه مستحب نیز هست.
مسائل مختلف مربوط به «عملیات انتحاری»، «ربایش» و «ترور» و تاکتیک های مختلف ایجاد ترس و وحشت از دیگر سرفصل های کتاب ابوعبدالله مهاجر است.
این کتاب همانگونه که از نامش پیداست تبیین ذبح و کشتار از نظرگاه یک نظرپه پرداز سلفی است و بررسی این کتاب می تواند نگاه جامعی از فقه جریان نوین سلفی جهادی ارائه دهد. این موضوع از آن رو قابل توجه است که بدانیم این مبانی به همراه آموزه های راهبردی ابوبکر ناجی در «ادارة التوحش» توانسته است در اعلان یک «دولت خلافت سلفی» در محدوده جهان اسلام بسیار موثر واقع شود.
وستانیوز(فراخط)