هدایت شده از الهادی
ادامه مطلب قبل...
#نفس #موسیقی
🔻خیلی از جوانهای متدیّن، سراغ آهنگهای مثلاً به قول خودشان وزارت ارشادی می روند و فکر میکنند وزارت ارشاد مبرّای از خطا و اشتباه است؛ در حالی که آن آهنگها تأثیر مثبتی نمی گذارد.
اگر آن جوان، دل خود را بشکافد، میبیند بخشی از باطنش میگوید: چرا این کار را میکنی؟ خودش هم تشخیص می دهد که این کار با گوشدادن قرآن فرق می کند. او توجیه میکند و بهانه میآورد و به خود میگوید: حالا تو ناراحتی و مشکل داری، شاید این موسیقی تأثیر خوبی برای تو داشته باشد.
اگر انسان غبار نشستهی روی وجدانش را پاک کند، امام زمان علیه السلام را حاضر و ناظر می داند و می تواند بفهمد حضرت کدامیک را راضی هستند. اگر امام زمان علیه السلام هم حاضر باشند، به فلان موسیقی گوش میکنی؟! اگر حضور حضرت را حس کنی، چنین کاری را انجام میدهی؟! تأثیر آنها در روح خیلی زیاد است؛ باعث اضطراب و مشکلات میشوند. این هماهنگی بین قوّهی سامعه و نفس انسان، خوب درک نشده است.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir
┈•• گپ •• سروش •• ایتا ••┈
🌺 #معراج_السعاده 🌺
#راه_شناختن_نفس (بخش دوم)
و راهی دیگر که به سبب آن بتوان دانست که آدمی را غیر از این بدن ، جزئی دیگر است که از جنس بدن نیست ، #خواب است ، که در خواب ، راه حواس بسته شود و بدن از حرکت بازماند و چشم از دیدن ، و گوش از شنیدن بسته ، و تن در گوشه ای ساکن و بی حس می شود و با وجود این ، در آن وقت آدمی در آفاق و اطراف عالم مشغول سیر کردن باشد ، و با اصناف خلایق در گفتن و شنودن . بلکه اکر نفس را فی الجمله #صفائی باشد در عالم ملکوت راه یابد ، و از آنجا امور آینده را بیند وبشناسد و بر مغیّبات، مطلع شود ، به نوعی که هرگز در بیداری و در وقتی که این بدن در نهایت هوشیاری است نتواند بدان رسید.
کانال تذکرة الاولیاء
@tezkar
استاد فیاض بخش
❇️ایثار
🔻 مرحوم علامه طباطبایی یک داستانی را از محضر آیت الله قاضی نقل می کنند. صحبت از دستورات عملی و تحلیل دستورات عملی بود. در زمانی هم بوده که ایشان به مراحل نهایی رسیده بودند و صحبت در چینش دستورات بوده است.
▫️«ایشان می گوید من سوال کردم که در مسیر هر کاری هم که سالک می کند باز یک خودخواهی در وی هست.
سالک در هر مرحله ای که کاری انجام می دهد در حقیقت می خواهد به منافعی برسد.پس نوعی خود پرستی هست.
▫️در مراحل اولیه می خواهد از دنیا آزاد شود. دستور زهد داده می شود. درست است که از دنیا می بُرد ولی برای خودش می خواهد. وقتی وارد مراتب بالاتر می شود هم همین طور. عالم برزخ را هم پشت سر می گذارد. می خواهد به مراتب عالی تری برای خودش برسد. می فرماید که من عرض کردم تا هر مرحله ای باز این خود خواهی هست. من خوشحال خواهم شد از این که نماز شب بخوانم .
▫️آیت الله قاضی فرمودند که بله این درست است ولی در مراحل آخر دستور احراق داریم. ایشان می گوید که من اولین بار بود این را شنیده بودم. پرسیدم از معنای آن ، فرمودند که احراق یعنی شخص در مراحل اخر خود سوزی کند.»
▫️ققنوس در ادبیات ما از همین معنا گرفته شده است. که در سوزانیدن خود او تولد او نهفته است. این اصطلاح شد در میان اهل معنا که تا انسان خود را نسوزاند خود واقعی او طالع نمی شود. این طریقه احراقیه یک اصطلاح است.
🔺 آیا در عمل شارع مقدس چنین دستوری را به ما فرموده است؟
پاسخ این است که بله ایثار همین است. ما در دستورات شرعی اصطلاح احراق را نداریم ولی ایثار داریم
کانال تذکرة الاولیاء
@tezkar
هدایت شده از "شيخ جواد"؛ ﻣﺮﺣﻮﻡ ﺁﻳﺖ اﻟﻠﻪ ﺷﻴﺦ جواد کربلایی
آثار زیارت امام حسین علیهالسلام-@sheykh_javad.mp3
6.4M
🔹 خواص زیارت سیدالشهداء علیهالسلام
▪️ مرحومآیتاللهشیخجوادکربلایی
@sheykh_javad
احترام #قرآن
حضرت #آیتالله_ محمد_تقی_آملی(رحمة الله علیه) می فرمود :
که من در بحث فقه آیتالله سید علیآقا قاضی; شرکت می کردم. روزی از ایشان سؤال کردم (آن روز هوا بسیار سرد بود): «با خواندن قرآن¬ کریم آفاق برای عده ای باز می شود و غیب و اسرار برای آن ها تجلّی می کند؛ در حالی که ما قرآن می خوانیم و چنین اثری نمی بینیم!» مرحوم قاضی مدت کوتاهی به چهرۀ من نظر کرد و سپس فرمود: «بلی؛ آن ها قرآن ¬کریم را تلاوت می کنند و با شرایط ویژه، رو به قبله می ایستند، سرشان پوشیده نیست، کلامالله را با هر دو دست شان بلند می کنند و با تمام وجود به آن چه تلاوت می کنند توجه دارند و می فهمند جلوی چه کسی ایستاده اند؛ امّا تو قرآن را قرائت می کنی، در حالی که تا چانه ات زیر کرسی رفته ای و قرآن را روی زمین می گذاری!»
آیتالله شیخ محمد¬تقی آملی(رحمة الله علیه) می گفت: «بلی؛ من همین طور قرآن می خواندم و زیاد به قرائت آن می پرداختم؛ مثل این که مرحوم قاضی با من و مراقب و ناظر وقت قرائتم بوده است. بعد از این ماجرا با تمام وجود به سویش شتافتم و ملازم جلسه هایش شدم.»
صادق حسن زاده، اسوۀ عارفان، ص ۲۶ ـ ۲۵
کانال تذکرة الاولیاء
@tezkar