eitaa logo
تذکره الاولیاء
11.5هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
544 ویدیو
99 فایل
احوالات و کلمات بزرگان اهل معرفت
مشاهده در ایتا
دانلود
#استاد_اصغر_طاهر-زاده تزكيه؛ حركت از خود و در خود به سوي خود است، ولي به‌سوي خودِبرتر، و از حجاب خودِ نازل عبور كردن، تا با خداي خود روبه‌رو شويم. انسان در ابتدا، خود را همين مرتبة نازله روح مي‌پندارد، ولي اگر حجاب بدن و تعلّقات بدني را كنار زد، با حقيقت بالاتري از خود روبه‌رو مي‌شود. يعني «خودِ نازل»، حجاب «خودِ عالي» است. به عبارت ديگر، خودِ نازل كه محجوب از حق است، حجاب خودِ اصلي است كه از حق محجوب نيست. چنانچه لسان‌الغيب«رحمة‌الله‌عليه» مي‌فرمايد: ميان‌عاشق‌و‌‌معشوق‌هيچ‌حائل‌نيست توخودحجاب‌خودي، حافظ ازميان‌برخيز #ده_نکته_از_معرفت_نفس ص 66 🔺کانال تذکرة الاولیاء @tezkar
9.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آثار شگفت قرائت سوره حشر #حجت_الاسلام_عابدینی کانال تذکرة الاولیاء @tezkar
سنگ صبور #علامه_طباطبایی نظرشان این بود که : سنگ و گِل و گچ و اشیایی که صدای گریه کُنِ حضرت اباعبدالله الحسین (ع) را شنیده باشد، می تواند شفاعت کند. کتاب #فیض_حضور 137 🔺کانال تذکرة الاولیاء @tezkar
توسل به مادران و همسران ائمه آیت الله سید محمد مهدی عبدالصاحب مرتضوی لنگرودی می فرمود: توسل به مادران و بعضی از همسران ائمه، بسیار مجرب است . حضرت زهرا (ع) که جای خود دارد، منظورم مادر امام زمان (ع) و مادر حضرت ابالفضل، در این بیان جایگاه ویژه ای دارند. کتاب #فیض_حضور 126 🔺کانال تذکرة الاولیاء @tezkar
6.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هیچ دستی از درگاه الهی خالی برنمیگردد ! #حجت_الاسلام_فرحزاد کانال تذکرة الاولیاء @tezkar
🔻چه دعای افتتاح، چه دعای مکارم الأخلاق، اشاراتی دارد به کسری‌ هایی که ما داریم. ما خیلی کوتاهی می‌‌دکنیم و خدا خیلی کریم است! خیلی لطف دارد، کأنه ما اشتباه نکردیم. 🔸دائم رحمتش ریزش دارد، الطافش هست؛ ولی می‌‌ توانیم بهتر از این باشیم فقط یک سرّی و یک زاویه‌ ای دارد که به تعبیر آیت الله بهاءالدینی، از شیطنت از نفسانیات، از بدی‌ ها، از به سمت خود کشیدن‌ ها و از منیت‌ ها باید عبور کنیم این را اگر نفهمیدیم مسیر انسانیتمان خیلی طول می‌‌ کشد، طول که عرض می‌‌ کنم خیلی بیش از این‌ هایی که حالا مدنظر است. 🔹فرض کنید که برزخش هم طول می‌‌ کشد، چقدر می‌‌ توانستیم خوب برویم و نرفتیم! چقدر می‌‌ توانستیم راحت برویم، چقدر می‌‌ توانستیم از این فرصت استفاده کنیم و نکردیم! ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در تلگرام، سروش، ایتا، بله و گپ: @nasery_ir ‌ ‌
درس اخلاق از آیت الله بهجت سوال پرسیدند: آقا شما چرا درس اخلاق نمی گذارید!؟ در جواب فرمود: من نیز همین سؤال را از محضر مرحوم قاضی نمودم و گفتم: چرا درس اخلاق را زیاد نمی کنید؟! ایشان فرمود: بروید مسجد سهله و هر چه دیدید، فردا برای من تعریف کنید. آقای بهجت فرمود: شب رفتم مسجد سهله و فردا خدمت مرحوم قاضی رسیدم. ایشان فرمود: دیشب در مسجد چه دیدی ؟! عرض کردم: اول شب جمعیت خیلی بود و همه مشغول دعا بودند، اما نیمه شب عده ای پیرمرد ماندند که در نمازها، دعاها و سوره های طولانی می خواندند، در قنوت «جوشن کبیر» می خواندند. این جا آقای قاضی فرمود: در بین آنها چند تا جوان بود؟! عرض کردم: من بودم؛ لذا مرحوم قاضی فرمود: اگر در بین آنها جوان پیدا کردی، من هم درس اخلاق را زیاد می کنم. «تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل» کتاب #عطش_حضور ص94 کانال تذکرة الاولیاء @tezkar
دنیازدگی مرحوم دولابی می فرمود: دلبستگی به دنیا انسان را عوض می کند؛ پست می کند بعضی ها خیال می کنند خانه گرفته اند، خانه آنها را گرفته = ماشین خریده اند، ماشین آنها را خریده؛ خیال می کنند سیگار می کشند، سیگار آنها را می کشد. کتاب #عطش_حضور ص163 کانال تذکرة الاولیاء @tezkar
دل گمشده جنید بغدادی فرمود: یک روز دلم گم شده بود. گفتم: الهی دل من باز ده. ندایی شنیدم:ای جنید! ما دل بدان ربوده ایم که با ما بمانی؛ تو باز می خواهی تا با غیر ما بمانی؟ کتاب #تذکره الاولیا ص423 🔺کانال تذکرة الاولیاء @tezkar
🚩 سلسله مباحث ✅ بخش ششم: اتحاد سالک و مسلک و سلوک در طریق معرفةالنفس 🔻یکی دیگر از مبانی فکری این مکتب تربیتی بحث «ذکر» است. «ذکر» در قرآن در موارد فراوان و متنوعی به کار رفته است. خداوند از قرآن به عنوان «ذکر» تعبیر کرده است. می‌فرماید: «أَ أُنْزِلَ عَلَيْهِ الذِّكْرُ مِنْ بَيْنِنا بَلْ هُمْ في شَكٍّ مِنْ ذِكْري بَلْ لَمَّا يَذُوقُوا عَذابِ» خداوند از رسول اکرم(ص) نیز به عنوان «ذکر» تعبیر می‌فرماید. مشتقات دیگری از «ذکر» هم در قرآن به کار رفته است. مثلاً می‌فرماید: «وَ ذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرى تَنْفَعُ الْمُؤْمِنين» «ذکری» یعنی مطلق یادآوری. این واژه هم در مورد قرآن به کار می‌رود، هم در مورد سنت نبوی، هم در مورد تقریر رسول اکرم(ص)، هم در مورد فعل رسول اکرم(ص) و هم در مورد فعل معصوم(ع). به همه اینها ذکر گفته می‌شود. در مورد قرآن، تعبیر مُذکِّر نیز استفاده شده است. ▫️همه این استعمالات به یک نکته مبنایی در مورد واژه «ذکر» بر می‌گردد و آن نکته مبنایی این است که: ذکر به معنای یادآوری است و یادآوری غیر از علم است. علم در مقابل جهل است در حالی که ذکر در مقابل غفلت است. به آدم جاهل، غافل گفته نمی‌شود. جاهل کسی است که علم ندارد و چیزی را اصلاً نمی‌داند. خداوند در مورد کودکی که از مادر متولد می‌شود می‌فرماید: «وَ اللَّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهاتِكُمْ لا تَعْلَمُونَ شَيْئاً»  آدمی که به دنیا می‌آید، به حسب ظاهر جاهل است؛ یعنی چیزی نمی‌داند. به چنین کسی غافل نمی‌گویند. غافل کسی است که قبلاً چیزی را می‌دانست و بعداً بنا به عللی دچار نسیان شده و آن چیز را فراموش کرده باشد. وقتی به چنین شخصی آن چیز را یادآوری می‌کنیم، دوباره حالت نسیان به ذکر تبدیل می‌شود و آن شخص از غفلت بیرون می‌آید. به چنین انسانی «ذاکر» می‌گویند. پس «ذاکر» در مقابل «غافل» است. ▫️بنابراین اگر از قرآن تعبیر به «مُذکِّر» شده است، به این معناست که انسان، سخنان قرآن را یک زمانی می‌دانسته است ولی گرفتار فراموشی شده است. پیغمبر هم آمده است تا همان سخنان را به انسان‌ها یادآوری کند نه اینکه چیزی به آنها تعلیم دهد. البته قرآن، تفصیل دهنده این علوم فطریِ اجمالی است و پیغمبر اکرم(ص) بیان کننده و توضیح دهنده این تفصیل است و به همین جهت یکی از شئون پیامبر(ص) هم تعلیم کتاب است. ولی در هر حال، تعلیم کتاب، منافاتی با ذکر بودنِ آن ندارد. لذا می‌فرماید: «هُوَ الَّذي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولاً مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ» یعنی پیغمبر اکرم(ص) تفسیر کامل شریعت را تعلیم دادند ولی اصولش را همه انسان‌ها فطرتاً می‌دانستند. ▫️از اینجا یک نکته بسیار دقیق دراین مکتب تربیتی مطرح می‌شود. و آن اینکه؛ اگر ما پذیرفتیم که نفس انسان ذومراتب بوده و مراتب انسان از انزل مراتب عالم که عالم دنیاست تا عالی‌ترین مرتبه عالم که مرتبه مقام خلافت الهی و مقام تعلیم اسماء و مقام اتصال و ارتباط دائمی با پروردگار است، کشیده شده است، مرتبه کامل انسان، مقام ذکر انسان خواهد بود. مرحوم علامه می‌گوید: فطرت توحیدی انسان یک پارچه ذکر است. به عبارت دیگر اگر انسان به مرتبه‌ای از مراتب برسد که بدون حجاب در متن واقعیت و حقیقت انسانی خودش قرار بگیرد، دیگر هیچ وقت از خدا غافل نخواهد بود و دائماً نه تنها ذاکر است بلکه عین ذکر است؛ همه وجود چنین شخصی ذکر است و گویی دائماً در محضر حق است و خدا را می‌بیند. اینکه در روایت می‌فرماید: «اعْبُدِ اللَّهَ كَأَنَّكَ تَرَاه» برای این است که توده مردم استیحاش نکنند و الا انسان به مقامی می‌‌رسد که «اعْبُدِ اللَّهَ أَنَّكَ تَرَاه» می‌شود؛ انسان به مقامی می‌رسد که «مَا كُنْتُ أَعْبُدُ رَبّاً لَمْ أَرَه» می‌شود. ▫️پس گویی پیامبر اکرم(ص) می‌خواهد انسان را از مرتبه نفس اماره که تماماً غفلت است به مرتبه نفس مطمئنه که عین ذکر است برساند. به عبارت دیگر انسان را از غفلت به ذکر می‌رساند. 🔺در این مسیر، سالک، خودِ نفس انسان است. این نفس انسان است که سلوک می‌کند. مبدأ حرکت هم نفس اماره است که عین غفلت است. مقصد هم نفس مطمئنه است که عین ذکر است. مسیر هم باز در مرتبه نفس است. یعنی هم سالک و مسلک و هم مبدأ و هم مقصد، همه نفس سالک است. پس انسان خودش از خودش به سوی خودش و در مسیر خودش حرکت می‌کند؛ یعنی هر چهار رکن حرکت، خود انسان است. 🔺کانال تذکرة الاولیاء @tezkar