✅ چرايي فلسفی لذتِ فراگيري علم
🔺جناب مستطاب فاضل (محقق) نراقي در کتاب عالی المضامین جامع السعادات در تحليل بسيار جالبي در خصوص لذت فراگيري علم مي فرمايند که چون علم عبارت است از تحصيل صُوَر اشياء در نفس، گويي که عالِم به يک علم، با معلوم خود نوعي اتحاد و مقارنت پيدا مي کند و مالک و صاحب حقيقي آن صورت مي شود و بر آن احاطه واقعی دارد.
همين مالکيت حقيقي و تسلط نفس بر معلومات و يگانگي معلومات با نفس، به او لذت و حظی وصف ناپذیر مي بخشد.
درست بر خلاف مالکيت هاي اشياء که انسان همچنان در حالت بينونت و جدايي با آنها قرار دارد، لذا آن لذت و حظي که در کسب علم یافت می شود، در اشياء ديگر يافت نمي شود!
کجایند پادشاهان عالم و سلبریتی های خوش گذران در هتل اسپیناس که ببینند طلاب در فیضیه و امثال آن چه لذت ها که نمی برند. البته طلابی که درگیر هواجس نفس نشده باشند.
💡باغ، مرتع، مزرعه| قرآنی، روایی، بومی|🇮🇷
✏️ https://eitaa.com/thagalayn 🙏
📚رسول خدا(صلی الله علیه و اله و سلم ) «من غرس شجرا بدءا أو حفر وادیا لم یسبقه إلیه أحد أو أحیا أرضا میتة فهی له قضاء من الله عز و جل و رسوله»؛
رسول خدا(صلی الله علیه و اله و سلم ) فرمود: «هر کس نهالى را در زمینى بنشاند، یا نهر آبى بکشد که کسى بر او پیشى نگرفته باشد، یا زمین بایرى را آباد کند، بنا به فرمان خدا و پیامبرش، آن زمین از آن خود او خواهد بود»
📗 سند : کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 5، ص 280، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق.
💡باغ، مرتع، مزرعه| قرآنی، روایی، بومی|🇮🇷
✏️ https://eitaa.com/thagalayn 🙏
زمین موات در ادبیات فقهی اینگونه تعریف شده است: «موات، زمینهای تعطیلی است که نفعی از آنها برده نمیشود؛ حال چه به جهت آب که از آنجا قطع شده است یا اینکه تبدیل به نیزار و... شده باشد یا تبدیل به سنگزار و... شده است».
📚 سند : امام خمینی، تحریر الوسیلة، ج 2، ص 195، قم، مؤسسه مطبوعات دار العلم، چاپ اول.
زمین موات را میتوان به دو بخش تقسیم کرد:
1. موات اصلی؛ اینها زمینهایی هستند که نمیدانیم هیچ زمانی حیات داشته و از آنها نفعی برده میشده و یا اینکه میدانیم از ابتدا بایر و موات بوده است؛ مانند بلندی کوهها، بیابانها و...
2. موات عارضی؛ به اینکه زمینهای آباد و خوبی بودهاند و بعدها خرابی و مردگی بر آنها عارض شده است.
📚 سند : موسوی خویی، سید ابو القاسم، منهاج الصالحین، ج 2، ص 150، قم، نشر مدینة العلم، چاپ بیست و هشتم، 1410ق.
🔹در مورد اول که حکم مشخص است که احیا کننده آن مالک آن میشود. اما در مورد دوم کمی اختلاف وجود دارد
🔹👈 پیرامون احیای زمینهای موات، شرطهایی ذکر شده است:
الف. زمین مورد نظر در دست دیگری نباشد؛ زیرا در دست دیگران بودن نشانه مالک بودن آن شخص است مگر اینکه مشخص شود مالکیتی برای او نیست.
ب. زمین مورد نظر در حریم قنات و یا چاه نبوده باشد؛ زیرا حریم این مکانها در حکم آبادی بوده و نمیتوان آنرا زمین موات حساب کرد.
ج. محلی برای عبادت و انجام مناسک عبادی نبوده باشد.
د. قبل از او شخصی آن زمین را سنگچین (تحجیر) نکرده باشد
📚 سند : مغنیه، محمد جواد، فقه الإمام الصادق(ع)، ج 5، ص 44 – 45، قم، مؤسسه انصاریان، چاپ دوم، 1421ق.
💡باغ، مرتع، مزرعه| قرآنی، روایی، بومی|🇮🇷
✏️ https://eitaa.com/thagalayn 🙏
🔹 احیای زمین موات در قانون
🔹از مطالب مذکور به دست میآید که حکم مالکیت، برای احیا کننده زمین موات، ثابت و قطعی است. این حکم، حکم اولیه بوده و طبیعتاً در شرایط عادی، باید جاری شود.
اما امروزه شرایط و موقعیتهایی پدید آمده که در قانون حکمی برخلاف آن، ثبت شده است. به تعبیر دیگر؛ در این موضوع حکم ثانویهای به وجود آمده که از اجرای حکم مالکیت برای احیا کننده زمین جلوگیری میکند.
اما در اینکه چه چیزی سبب شده حکم ثانوی در این موضوع به وجود آید، میتوان چنین گفت: امروزه امکانات و تکنولوژی به حدی پیشرفت کرده که صاحبان قدرت و ثروت به راحتی میتوانند زمینهای بایر را آباد کرده و آنها را مالک شده و بدون اندک تلاشی بر قدرت و ثروت خود بیفزایند.
لغو امکان مالکیت اراضی موات برای آن است که ثروت در میان مردم تعدیل شود.
🔹بر این اساس اصل چهل و پنجم قانون اساسی مقرر میدارد که زمینهای موات از ثروتهای عمومی است و باید در اختیار حکومت اسلامی باشد و بر طبق مصالح جامعه باید از آنها بهره برداری شود.
🔹ببینید در قانون مدنی چی امده برای کسی که صاحب زمین هم باشه
👈ماده ۳۱۳ - هر گاه کسی در زمین خود با مصالح متعلقه به دیگری بنایی سازد یا درخت غیر را بدون اذن مالک در آن زمین غرس کند صاحب مصالح یا درخت میتواند قلع یا نزع آن را بخواهد مگر این که به اخذ قیمت تراضی نمایند.
⁉️چطور می شود با کاشت درختان مثمر صاحب زمین شد ؟؟؟
⁉️چگونه با کاشت درختان بی ثمر نمی توان صاحب زمین شد ؟؟؟
افرادی بی هویت سخن از این نموده اند که با کاشت درختان مثمر مردمی انها صاحب ان زمینی می شوند که نهال مثمر غرس نموده اند ⁉️
🤥🤥🤥 دروغ های شاخدار بی سوادان علم جزئی از دین ... 🤥🤥🤥
💡باغ، مرتع، مزرعه| قرآنی، روایی، بومی|🇮🇷
✏️ https://eitaa.com/thagalayn 🙏
قانون شهرداری - مرکز پژوهشها - مجلس شورای اسلامی
ماده 3 - شهرداری دارای شخصیت حقوقی است.
https://rc.majlis.ir/fa/law/print_version/94737
قوانين-و-مقررات-منابع-طبيعي
https://www.manabeisf.ir/page/fa-86/
📗 تمام اراضی کشوری چه شهری و غیر شهری طبق قانون در مالکیت جایی هستند
و بالاتر از این در اختیار حاکم اسلامی ولایت فقیه هستند.
⁉️چطور می شود که مردم بتوانند با کاشت درخت مثمر مثلا جلوی منزل و ... صاحب ان زمین شوند . ⁉️
⁉️اما با کاشت درختان بی ثمر مضر از جمله : کاج، کنوکارپوس، اکالیپتوس، عرعر، کهور (گونه آمریکایی و یا پاکستانی) و ... مالک زمین نشود .❌❌❌
💡باغ، مرتع، مزرعه| قرآنی، روایی، بومی|🇮🇷
✏️ https://eitaa.com/thagalayn 🙏
ارسالی از اعضاء کانال
حیاط منزل
مثمرکاری انواع سبزی تربچه درخت روایی عناب و انگور ، سدر ...
هدیه به دوستان کانال
شاد باشید
💡باغ، مرتع، مزرعه| قرآنی، روایی، بومی|🇮🇷
✏️ https://eitaa.com/thagalayn 🙏