7.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 امید در تاریکی!
⭕️ نجات معجزهآسای کودک فلسطینی پس از قتلعام و حمله رژیمصهیونیستی به مدرسه و محل اسکان آوارگان در غزه.
⚫️ گروه رسانهای تیمورا
☑️ @timoora
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 #پرونده_ویژه موسسه گوته آلمان محلی برای شناسایی و جذب جاسوس برای سرویس اطلاعاتی آلمان در تهران
💢تا دقایقی دیگر بارگذاری می شود، ما را دنبال کنید، تیمورا یک رسانه خاص
📌 ویژه نامه #پرونده_ویژه بررسی موضوعات خاص و انتشار محتوا به صورت یکجا در کانال تیمورا روی هشتک بزنید تا به سایر پرونده های ویژه دسترسی پیدا کنید
💠 گروه رسانهای تیمورا در ایتا و روبیکا
🆔 eitaa.com/timoora
🆔 https://rubika.ir/timoora
💢مرکز «گوته» در تهران افراد نخبه را شناسایی کرده و به صورت غیر قانونی به آنها در دریافت بورسیههای تحصیلی در آلمان کمک میکرد
🔹 فرهیختگان نوشت: موسسه گوته با شناسایی افراد مستعد به دولت آلمان کمک میکرد شبکه های نفوذ گسترده در داخل ایران ایجاد کند. این مرکز همچنین افراد نخبه را شناسایی کرده و به صورت غیر قانونی به آنها در دریافت بورسیه های تحصیلی در آلمان کمک کرده است.
💠 گروه رسانهای تیمورا در ایتا و روبیکا
🆔 eitaa.com/timoora
🆔 rubika.ir/timoora
🚨بسته شدن مراکز غیرقانونی وابسته به دولت آلمان؛
💢چرا موسسه گوته در تهران پلمب شد؟
📌چندی پیش، موسسه گوته وابسته به سفارت آلمان در تهران واقع در خیابان دیباجی جنوبی پلمب شد.
💠 گروه رسانهای تیمورا در ایتا و روبیکا
🆔 eitaa.com/timoora
🆔 rubika.ir/timoora
May 11
🚨بسته شدن مراکز غیرقانونی وابسته به دولت آلمان؛
💢چرا موسسه گوته در تهران پلمب شد؟
📌چندی پیش، موسسه گوته وابسته به سفارت آلمان در تهران واقع در خیابان دیباجی جنوبی پلمب شد.
🔹وب سایت تابناک از پلمب موسسه گوته زیر نظر سفارت آلمان در تهران خبر داده است.
🔹همچنین خبرگزاری میزان تصاویری منتشر کرد و نوشت: «دو شعبه از مراکز غیرقانونی وابسته به دولت آلمان که با نقض قوانین کشور، مرتکب اعمال غیرقانونی متعدد و تخلفات گسترده مالی شده بودند، با دستور مقام قضایی تعطیل شدند. همچنین گزارشهایی از تخلفات سایر مراکز وابسته به آلمان در کشور، دریافت شده که تحقیقات در این مورد در جریان است.»
🔹کانال تلگرامی موسسه گوته نیز در اطلاعیهای اعلام کرد: «زبان آموزان گرامی، به اطلاع میرسانیم، ساختمان قلهک و دیباجی تعطیل میباشد. (کلیه کلاس ها اعم از حضوری و آنلاین برگزار نخواهند شد).»
🔹هنوز دلیل رسمی برای تعطیلی این موسسه فرهنگی اعلام نشده است.
گفته میشود پلیس آلمان آبانماه پارسال به بهانه بررسی برخی ادعاهای واهی و فاقد مدرک و سند، به مرکز اسلامی هامبورگ و ۵۴ مرکز دیگر در ۷ ایالت فدرال حمله کرد.
🔹وزارت کشور آلمان در آن زمان با انتشار بیانیهای اعلام کرد: مرکز اسلامی هامبورگ و نهادهای تابعه به ظن اقدام علیه نظم عمومی مورد بررسی و ۵۴ مرکز در ۷ ایالت فدرال مورد بازرسی قرار گرفتند. در این بیانیه بدون ارائه هرگونه سند و مدرکی ادعاهایی علیه فعالیتهای مرکز اسلامی هامبورگ مطرح شد.
تکذیب وقوع درگیری هنگام پلمب مراکز غیرقانونی آلمان در تهران
🔹در پی انتشار اخباری مبنی بر درگیری مأموران یگان ویژه با کارکنان مراکز غیرقانونی وابسته به دولت آلمان در تهران، خبرنگار تسنیم کسب اطلاع کرد که نهتنها مأموران یگان ویژه در مأموریت تعطیلی این مراکز غیرقانونی نقشی نداشتهاند که اساسا هیچ درگیری و ضرب و شتمی هنگام پلمب این مراکز رخ نداده است.
💠 گروه رسانهای تیمورا در ایتا و روبیکا
🆔 eitaa.com/timoora
🆔 rubika.ir/timoora
🚨درباره مرکز عملیات نرم آلمان؛
💢چرا موسسه آلمانی گوته در تهران تعطیل شد؟
🔹کمتر از یک ماه پس از یورش پلیس آلمان به مراکز اسلامی متعلق به ایران؛ تهران فعالیت دو شعبه «موسسه آموزش زبان آلمانی» را ممنوع کرد؛ اگر تهران اقدامش را در چهارچوب حقوق بینالملل عمومی تعبیر نمیکند، پس بر چه اساسی اقدام به تعطیلی مرکز آموزش زبان آلمانی گرفته شده است؟
💠 گروه رسانهای تیمورا در ایتا و روبیکا
🆔 eitaa.com/timoora
🆔 rubika.ir/timoora
🚨درباره مرکز عملیات نرم آلمان؛
💢چرا موسسه آلمانی گوته در تهران تعطیل شد؟
🔹کمتر از یک ماه پس از یورش پلیس آلمان به مراکز اسلامی متعلق به ایران؛ تهران فعالیت دو شعبه «موسسه آموزش زبان آلمانی» را ممنوع کرد؛ اگر تهران اقدامش را در چهارچوب حقوق بینالملل عمومی تعبیر نمیکند، پس بر چه اساسی اقدام به تعطیلی مرکز آموزش زبان آلمانی گرفته شده است؟
میکنند، به شکلی عیان در مدارس ایرانی پیادهسازی میکنند. این برنامه در واقع بخشی از تلاشهای گستردهتری برای ترویج زبان و فرهنگ آلمانی در سراسر جهان است. با این حال در این برنامه، تمرکز اصلی روی معلمان است. گوته در این برنامه اقدام به پشتیبانی از معلمان، مدارس و نهادهای آموزشیای میکند که زبان آلمانی را بهعنوان زبان خارجی تدریس میکنند. در این برنامه منابع آموزشی (کتاب، ابزار آموزشی و حتی تجهیزات) مطابق با نظام آموزشوپرورش و وزارت فرهنگ دولت آلمان و مبتنیبر ارزشهای فرهنگی آلمان تدریس میشود و معلمان ضمن آموختن این اصول در دورههای آموزشی، از سوی موسسه DSIT و درواقع گوته، تحت پشتیبانی فنی و آموزشی قرار میگیرند. با تربیت نسلی از معلمان زبان آلمانی مطابق با فرهنگ غربی و همچنین حمایت مالی از آنها، شبکهای از معلمان زبان آلمانی تشکیل میشود که این شبکه تضمینکننده تعلیم هزاران دانشآموزی خواهند بود که از دریچه فرهنگ و ارزشهای غربی به دنیا مینگرند.
البته این موضوع هیچگاه از جانب ایران تایید نشد و شرق نیز نخواست آن را به نقل از رایزن مطبوعاتی منتشر کند. نکته قابل توجه درباره فعالیت موسسه اینجاست که حتی در خبرهای منتشر شده در رسانههای غربی، هیچ نامی از «موسسه زبان آلمانی» نیست و آنها از فعالیت مجدد موسسه گوته در ایران گفتهاند. این در صورتی است که پرونده گوته در سال 1366 برای همیشه بسته شد اما با این حال و با توجه به اینکه (DSIT)، درواقع همان گوته با تابلوی جدید بود، همه آن را با نام گوته میشناختند. این مرکز در غیاب گوته عهدهدار تمام وظایف گوته همچون برگزاری امتحانات آن شده بود. DSIT تنها در سال 2009، بیش از 5 هزار زبانآموز در دورههای ابتدایی، متوسطه و پیشرفته داشته است. با وجود تعطیلی موسسه گوته در ایران و فعالیت DSIT، آلمانیها همچنان مصر به بازگشایی مجدد گوته بودند. این موضوع به اندازهای برای برلین مهم بود که تیرماه سال 1379 در جریان سفر سیدمحمد خاتمی، رئیسجمهور وقت ایران به آلمان در سال 2000 و دیدارش با «گرهارد شرودر» صدراعظم وقت آلمان، شرودر خواستار بازگشایی مجدد شعبهای از انستیتو گوته در ایران شد. اما چرا گوته در این سطح برای آلمانیها مهم بود که با وجود ایجاد یک موسسه پوششی، باز هم خواهان فعالیت مجدد آن بودند.
💠 گروه رسانهای تیمورا در ایتا و روبیکا
🆔 eitaa.com/timoora
🆔 rubika.ir/timoora
💢درباره مرکز عملیات نرم آلمان در تهران که بیشتر از یک کلاس زبان است
🚨گوته یا گشتاپو؟
📌صادق امامی، عضو شورای سردبیری روزنامه فرهیختگان: کمتر از یک ماه پس از یورش پلیس آلمان به مراکز اسلامی متعلق به ایران و مصادره این مراکز، تهران با اعلام ممنوعیت فعالیت دو شعبه «موسسه آموزش زبان آلمانی» (DSIT) در خیابانهای یخچال و دیباجی جنوبی، این دفاتر را پلمب کرد. تصمیم به بستن دفاتر این موسسه آلمانی آن هم چند هفته پس از اقدام علیه مرکز اسلامی هامبورگ و مراکز وابسته، در رسانههای داخلی و بینالمللی، تفسیر به «اقدام متقابل» ایران شد. اگرچه برپایه حقوق بینالملل عمومی، ایران امکان اقدام متقابل در واکنش به بهانهجوییهای برلین را داشت اما حداقل به دو دلیل به نظر نمیرسد که این تصمیم، بر این پایه انجام گرفته باشد:1- اگر تهران بنای اقدام متقابل داشت، نیاز به اتلاف وقت تقریبا سه هفتهای نبود و بلافاصله دست به چنین کاری میزد. 2- تهران گزینهای بهتر برای اقدام متقابل داشت. طبیعتا به جای یک موسسه آموزش زبان، آلمانیها مراکز و موسسات دیگری در ایران دارند که تعطیلی آنها میتوانست پیام روشنتری به برلین مخابره کند. اگر تهران اقدامش را در چهارچوب حقوق بینالملل عمومی تعبیر نمیکند، پس بر چه اساسی اقدام به تعطیلی مرکز آموزش زبان آلمانی گرفته شده است؟
💢 تحقیر در جنگ و بازنگری در روش
پیش از پاسخ به این سوال، باید سیری در تاریخ کرد. شکست در جنگ جهانی اول و به دنبال آن پیمان ورسای که در آن آلمان با ماده «گناه جنگ» به سختی تحقیر شده بود، برلین را بر آن داشت تا در سال 1925 با ایجاد یک سازمان فرهنگی به نام «دویچه آکادمی»، به «بازپسگیری جایگاه ملت آزاد آلمان در جهان از طریق کار قاطع و هدفمند» اقدام کرده و جایگاه خود را در اروپا بازیابی کند. با ظهور هیتلر و به تبع آن شعلهور شدن جنگ دوم جهانی، «دویچه آکادمی» در سال 1945 منحل شد. با پایان جنگ، مجددا آلمانیها با شکست و تحقیری به مراتب سنگینتر مواجه شدند. این بار طرفهای پیروز جنگ، با «توافق پوتسدام» که شامل خلعسلاح و تعطیلی ارتش آلمان، دریافت غرامت جنگی و پیگیری جنایتهای جنگی میشد، همه دندانهای آلمان را کشیدند تا برلین نتواند برای سومین بار جهان را به آتش بکشد. با شکست هیتلر، ظاهر ماجرا نشان میداد که فاشیسم در آلمان به پایان خود رسیده اما خوی تمامیتخواه و امپریالیستی آلمانیها، آنان را بر آن داشت تا این بار نه با جنگ سخت که با شیوههای مبتنیبر جنگ نرم، سلطه بر جوامع هدف را دنبال کنند. از این رو 6 سال پس از پایان جنگ دوم جهانی، در 1951، آلمان «موسسه گوته» که برگرفته از نام شاعر برجسته آلمانی «یوهان ولفگانگ فون گوته» بود را با هدف آموزش زبان و فرهنگ آلمانی پایهگذاری کرد. یکسال بعد اولین شعبه خارجی این موسسه در یونان راهاندازی شد. در سال 1958 (1337) یعنی هفتمین سال تاسیس گوته، شعبهای از آن در ایران افتتاح شد. کمی بعد و با گسترش شعبات در سرتاسر دنیا، رالف دارندورف، در وزارت خارجه آلمان، دستورالعملی را برای سیاست فرهنگی خارجی منتشر کرد. با این دستورالعمل ماموریت گوته به شکل قابل توجهی گسترش پیدا کرد و ترویج «روابط فرهنگی غیررسمی با کشورهای خارجی و آلمانیهای مقیم خارج از کشور» را در دستورکار قرار داد. تقریبا در همان سالها، به ابتکار دیتر ساتلر، رئیس بخش هنر وزارت خارجه، گوته بهتدریج تمام موسسات فرهنگی آلمان در خارج از کشور را در اختیار گرفت. در سال 1968 گوته تحت تاثیر شورشهای دانشجویی در اواخر دهه 1960، برنامه رویدادهای فرهنگی خود را با موضوعات اجتماعی-سیاسی و هنر آوانگارد تغییر داد تا برلین، کار فرهنگی ازجمله گفتوگو و مشارکت را بهعنوان رکن سوم سیاست خارجی خود معرفی کند.
به دنبال آن در دوران ویلی برانت، مفهوم «فرهنگ گسترده» اساس فعالیتهای موسسه گوته را تشکیل داد. مجموع این رفتارها باعث شد تا در آن دوران، در جهان دوقطبی، کشورهای بلوک شرق ماموریت جدید گوته را در چهارچوب «تبلیغات غربی» و «ابزاری برای جاسوسی» بخوانند.
💢 گوته در ایران
پیش از انقلاب در ایران، گوته علاوهبر آموزش زبان آلمانی، فعالیتهای گستردهای در حوزه فرهنگ داشت که یکی از آنها برگزاری محفل شبانه شعر و سخنرانی به مدت 10 شب در سال 1356 بود. با پیروزی انقلاب، گوته به دلیل فعالیتهای فرهنگی در چهارچوب ارزشهای غربی، تعطیل شد. گفته شده که چند سال بعد با رایزنیهای سفارت آلمان، انستیتو گوته توانست در ایران برای ترویج زبان آلمانی مجددا فعالیت کند اما پخش یک ویدئوی هتاکانه در تلویزیون آلمان غربی در 15 فوریه 1987 (26 بهمن 1365)، باعث شد تا ایران برای همیشه تصمیم به تعطیلی انستیتو گوته بگیرد؛ اتفاقی که در سال 1366 افتاد.